REKLAMA

Jak powinna wyglądać polska szkoła? (powtórka)

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-01-03 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
52:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM akt dobry wieczór państwu Aleksandra PEZDA i dr Tomasz Kowalczuk kłaniam się literaturoznawca Uniwersytet warszawski jest, że jeszcze filozof zawsze mówię właśnie ta chyba pan też uczył nauczycieli w wysiłkach jesteśmy kierownikiem specjalizacji nauczycielskiej tak można to powiedzieć buńczucznie nie są obowiązani mali w Londynie czy tak tak nagły wzrost kolor von chrupek Sony Poland na jej jacy są ci nasi przyszli nauczyciele jeśli uważa na tę Rozwiń » specjalizację lub coś jest prozaiczne pytanie czy handel, którzy chcą zostać nauczycielami i przez większość kobiet ja przeczytam to i tak większość kobiet, ale też do tego Wrzeszcz jeszcze wrócimy ja przeczytałem, że wtedy, gdy uciekał od odpowiedzi na pani pytanie było to jak mówienie polityczne, że my trenerzy musiałbym trochę narzeka Action ale, którzy sens czekamy do dojdziemy do tego myślę w mianowicie przeczytałam, że w Finlandii jest 5000 aplikacji i 5000 z zostaw masło aplikacja 5000 chętnych na studia pedagogiczne z kim jesteś 5000 przyjmuje się 10 %, ale wie pan, dlaczego to wiem, dlaczego dlatego, że w Finlandii zawód nauczyciela cieszy się wielką renomą porównywalną albo niektórzy twierdzą, że lepszym od lekarza, ale wie pan, dlaczego boom w słuchawkach w powiatowym w tym milionom palaczy, a po pierwsze, Finlandii zawody są ściśle reglamentowane, czyli to prawdą jest rzeczywiście tyle miejsc ile więcej zdiagnozowanych potrzeb na rynku, czyli trochę socjalizm muszę coś, czego my w naszym liberalni nastawionym do tego typu rzeczy, bo nie do wszelkich niestety w społeczeństwie byśmy chcieli mieć, a po drugie, wiem też, dlaczego zawód nauczyciela cieszy się takim powodzeniem wzięciem zamówienie, dlatego że zakres bardzo w dobrze opłacany jest opłacany dość dobrze pewnie na wyższym poziomie niż u nas jeśli chodzi o porównanie do innych zawodów, ale nie jest to jakaś strasznie et pociągająca Halinie rajd kwota natomiast w tej karierze jest coś co Finowie lubią bardzo, czyli poczucie bezpieczeństwa w nie jest czymś czym jest lista zostanie nauczycielem to po pierwsze, masz pracę i nie ma takiej takiego zagrożenia, że ją stracić po drugie, ma się już do emerytur mało tego mało tego jeszcze trzeba dołożyć 1 rzecz mianowicie to, że Finowie mówią, że mówimy o systemie fińskim możesz się, aby to powiedzieć, dlatego że uznawany jest stawiany jest rzeczywiście bardzo mnie lub bardziej mitologiczny może w wyniku zdawalności czy wyników tekst testu my epizod w 23 w 2, bo to z tego powodu właśnie to jest jeszcze inne, by problem i by uczyć pod test jak woda w dziale guru wisiały tak musiałem wymieniają Emilia zatrudniające ich rozmiaru, ale my co sobą ciekawe, bo Finowie mówią także, jeżeli jest jakiś problem szkolę, jeżeli nie stać problem w szkole tu do nauczyciele fińscy mówią tak my nie mamy z tym problemu by natychmiast jedziemy do nadzoru pedagogicznego tak, gdybyśmy to po mogli powiedzieć naszym językiem i nadzór pedagogiczny, by nie wyrzucono z pracy nie każe nie nasyła kontroli i t d. tak dalej tylko siada i pomaga nam rozwiązać ten problem i to dość ciekawe stanowisko to, dlatego że rzecz wydaje się, że to jest takie wspomaganie wspomaganie, które nauczyciel może liczyć na to, że jeżeli w szczególnie młody nauczyciel jeśli nie my nie ma jakichś intuicji jakiegoś doświadczenia to inni mu pomogą, a nie natychmiast go rozliczą skasują dziś wskażą, że zrobi coś źle i to chyba też kwestia mentalności jest zauważalna Szmyd Finlandii kiedyś rozmawiałem oni są osoby nie przeżywają dziś mają takie nie przeżywają tobie, kiedy mówi, że kiedy nasz nawet kiedy popełniasz błąd, pozwalając pozwolą ci popełnić albo od zupełnie inny niż nasz temperament my mamy taki temperament, że po pierwsze, ofiar tak wiecznie poprawiaczy harmonijnie i może z tego wynika, że oni pozwalają innym popełniasz błąd oraz rozmawiaj z publicznych kontrolują rozmawiamy to dobrze, ale to byłby z zamienimy się da się rolami skończmy rozmawiać o finale w ruinę i by po jest w Małopolsce maskują, dlaczego to powiedziałem, dlaczego użyłem tego argumentu o tej 5000 tak, by tak, by na, dlatego że w nie kandydatów na studia pedagogiczne, a przynajmniej jeśli chodzi o tym, polon i jest jednak z roku na rok coraz mniej w Jarosławiu, lecz przed jedno podobno natomiast natomiast miała taką teorię Niemcy słuszną taką teorię mam, że zaraz świetlanej przyszłości komunistycznej, by było także w zasadzie wszystko jest Belgia nawet na ten temat rozmawiał z moim przyjacielem z ławy szkolnej rześko jedno było dna na jakie studia idziemy po mniej więcej zarabiało się tyle samo oczywiście mogę ktoś powie, że ktoś tam handlu zagranicznym to miało być, bo gdzieś jeździłby ktoś powie no no tak, ale co do zasady taki system był nawet gdyby takie widełki ja ja oczywiście broń Boże nie chcę chwalić tego co było, ale chcę powiedzieć, że miało to pojemne to pewien czas wolny w pewien walor tak, dlatego że myśmy pamiętam w czwartej klasie liceum zastanawiali się, gdzie idziemy na studia nie pod kątem kariery zawodowej go pod kątem rzeczywiście aż tak naszych zainteresowań i ponieważ wiadomo było, że niezależnie od tego gdzie pójdziemy tą dostaniemy mniej więcej te same pieniądze teraz jest jednak jednak inaczej teraz jest jednak inaczej i my biedna rzecz, która mnie najbardziej może 3 jedno z najbardziej przerażających no może za mocno powiedziane, ale w każdym razie stresujących zjawisk w szkolnictwie czy w szkoleniu nauczycieli nie przepraszam szkolnictwie i my tutaj intryguje to jest taka sprawa, że my się w tej chwili przestaliśmy uczyć w szkole, żeby się czegoś dowiedzieć w szczególności przestaliśmy się uczyć żeby, żeby się dowiedzieć czegoś o sobie ta stara zasada grecka zasada Poznaj samego siebie ta zasada, która by, która łyka kazałaby nam nie tylko opanowywać, by być tak nastawionym na świat my jesteśmy bardzo nastawieni na świat chcemy poznawać świat i go wykorzystać wykorzystać, gdyby wszyscy się licytuje my, a jaką karierę wybrałeś nie myślimy o szkole oka w kategoriach nie myślimy o szkole w kategoriach poznawania świata zaciekawienia światem do widzenia tego świata w całości Wda tylko musimy, ale w kategoriach jakiejś drogi kariery w zasięgu systemu dno, dlatego że my promujemy, by proszę zwrócić uwagę, że tak wiemy jak mam się obnosić skromnie pani przedstawił jako literaturoznawcy to się odniosę dom literatury dziewiętnastego wieku i powiem w ten sposób, że jeżeli poczytamy sobie rodzinę Połanieckich połaniecki w pewnym sensie przedstawia i mówi że jest aferzysta i Lwów, by to samo mógłby o sobie powiedzieć Wokulski nie mówi tego w ten sposób, ale dostać tak wynika z z lalki, dlaczego o tym, mówię, dlatego że nie byli w dziewiętnastym wieku byto widać jeszcze nawet nocach i dniach to później, ale wierzcie w to tu widać, jeżeli ktoś kupił za złotówkę, a sprzedał za złoty 50 to było szóste w podwórzu wstęp i namierzył ich dobrym te właśnie dopiero włóż zaczynał ubijać, ale w Indiach dobrze, ale Wokulski przecież spotykał się z ostracyzmem prawda taki taką ambiwalencję z 1 strony jest z 1 strony jest tym, który ma pieniądze, więc już go szanujemy, ale z drugiej strony jest raczej podobne do tych do tych, którzy tam robią interesy inni wszyscy, więc daleko w kanale ich w tydzień i ja osobiście myślę także przez to Stolat to się kompletnie odwróciło żyję mam na 1 lekcji mówi się Wokulski im o Połaniec kim o takiej etyce, którą jeszcze moja mama prezentowała ja pamiętam jak moja mama coś kupiła za czasów znał świetlanej przyszłości i kartek jeszcze tam coś wyrwało się kupowało pewna, bo można do krzyku po, po czym się szukało kogoś komu można było odsprzedać w rodzinie i wtedy moja mama dbała bardzo, żeby pokazać rachunek, żeby sprzedać oddać tyle ile tyle ile trzeba tyle ile zapłaciła może w zasadzie można, by powiedzieć, że stała w kolejce w różne jak i chociaż jakiś tam podszedł do Chin nie wszystko było od razu trzeba się legitymować dzielnica przejrzymy etyka protestancka teraz mamy sytuację Otóż mamy taką żywą lekcją języka polskiego płyt, o których ja będę o tym, mówił towarzyszy lekcji języka polskiego, gdy ten element będzie towarzyszyła lekcja przedsiębiorczości której, jeżeli się kupić za złotówkę sprzeda za złoty 50 pośpiechu bohaterem coś jest no no on bohaterem nowych czasów, ale w istocie ów właściwy jest się bohaterem czasu nie mamy nic przeciwko przedsiębiorczość dobrze, ale myśmy wtedy w ten sposób zaczęli gloryfikować jak zwykle trochę popada z 1 ostatecznie ości drugą zaczęli gloryfikować taki model życia, którym mierzy się sukces przede wszystkim dobrym byłyby dobrym interesem właśnie dobrym ustawieniem pomnażanie pomnażaniem czy to intelektualnych czy to materiał data i by takie marzenia oczywiście to jest jakiś temu uproszczenie nawozów czujesz na tym, że jesteś w szkole pada pytanie i wtedy dzieci często odpowiadają uczy się tam rzeczy niepotrzebna jest taki jest no właśnie, dlatego że jeżeli, jeżeli ja sobie wymyśla, a ludzie sobie wymyślę to dość szybko to jesteś bardzo ciekawa sprawa, dlatego że to trzeba by się odwołać do do takich procesów czy mnie fascynują to oglądałem przez wiele lat w szkole, bo tu jeszcze jest jak i czasie miałby przedstawiać to jeszcze musiał się przedstawić jako wieloletni nauczyciel licealny to w był w liceum Reja w liceum Zamoyskiego w Warszawie już nie, ale ale, ale wiele lat tam spędziłem w zamojskim metryka w tej chwili to to sytuacja jest taka, że uczniowie na popiersie na etapie dawnego przejścia teraz dyskutujemy dotyczył 8 klasy 6 klasy 3 i jakich czy jest gimnazjum czy nie magnes dusz nie dyskutujemy wiemy, ale w każdym razie możemy się zastanawiać, kto jest różnica rozwojowa między mężczyznami, że to się wydarzyć chłopcami dziewczynami dziewczyny dojrzewają szybciej inne mój kochany słynny, kiedy mu na etapie gimnazjum próbowałem mu pomagać w napisaniu wypracowania innych temat był sformowany formie jak już tam pytania już nie pamiętam to znaczy od razu zaczął odpowiadać na to pytanie nie ja mówi Kuba i być może warto zrobić jakiś wstęp kombinatu, a po rozwiązałem problem dziś jest taki jest, ale widywani, dlaczego o tym, mówię, dlatego że my chłopcy ja nie chcę tutaj jakiś gość ND trzeciego korzyści, ale nie weźmie pan zmierza, ale w kierunku my świetnie trudno wtedy, gdy będziesz tak będzie w każdym razie ja raz ja lubię mówić mózg męski mózg żeński wtedy byłby równie dobrze możemy się wymienić może pani mieć przewagę mózgu męskiego mózgu żeńskiego bardzo chętnie proszę bardzo żywych Żydów jest dobrze zostawmy w domu z żużlowym dwoją się zaraz po główce Otto to małe prozy, ale dobra czy my rozumiemy się to i teraz to jest to są ludzie, którzy nastawieni na pewien na pewien wynik tak 2 dodać zwalił z 4 i nie sprawdzają sobie, że z 4 i z porządku mówi i teraz z tego wyciągają wniosek, że skoro oni bardzo lubią może 2 dodać 2 z 4 sprawdzamy TGE, a nie ten Polski, który jest taki właśnie wstęp rozwinięcie zakończenie mówienie jakiś tak jest nie wiadomo co daje to oni wyciągają z tego wniosek, że oni są matematykami bardzo często przychodzą uczniowie i przychodzą ich rodzice na etapie końca podstawówki początku gimnazjum i mówią, że to nasz syn dobrani będzie nasza córka już własnym gronie pod sobą mieszać do tego ten płacz, bo to chyba chodziło nie bojowym niż uproszczone wybory coś w Europie Delta Kalisz to jednak z doświadczenia w dużym stopniu w dużym stopniu statystycznie nakłada także dobrze zostawmy tę puszkę z Andorą jak mawiał pewien, że minister i ich umów o medale w każdym razie wybory które, których ludzie dokonują myśląc sobie jestem najlepszym przykładem skończyłem na tę klasę matematyczno fizyczną przez całe liceum mówiłem, że pójdę na chemię i poszedł na chemia 2 lata studiował chemię na Uniwersytecie warszawskim kino po 2 latach chemii na Uniwersytecie warszawskim były zmieniłem chemie uwaga na filozofię w Niemczech, dlatego że nie dzielił włos z chemii nie radziły sobie z chemią tylko tylko sytuacja jest sensu sytuacja była taka żyją w klasie licealnej znaczy w klasie maturalnej mniej więcej wiedział, że coś zaczynam się otwierać innego, czego ja do tej pory nie rozumiałem ich w te elementy myślenia humanistycznego zaczęły się we mnie kształtować być może byłem opóźnionym rozwoju Janie twierdzę, ale że tak nie było, ale groźniej od zaufanych ludzi później i teraz, a ja tego ta dojrzałość pan podejrzewa, że wszyscy chłopcy mogą tak mieć już po prostu tak, by miał myślę, że byłoby utrzymywanie nie dlatego dziewczęta idą na przedmioty humanistyczne chętnie chłopcy chętnie zniszczyły część dziewczyn myślę, że my chętnie szybciej rozumieją te rzeczy emocjonalne to społeczne i społeczne zdecydowanie i one od chłopcy są w dużo bardziej nastawieni właśnie na to tłoczenia do zadań bardzo lubią są dziewczyny, które robią fotografie można sprawdzić i tak by tak, ale może rzeczywiście te w naszą rzeczy, a może to jest także my popełniamy duży błąd już w tej chwili, kiedy zrozumiemy, że w ogóle dzielimy rzeczywistość na tę rzeczywistość w science IT było to do tego dążyć do tego zmierzam to znaczy myśmy cały czas mówili o tym, że szkolenie należy, że to profilowanie to jest niedobre no ale to profilowanie było mało tego to profilowanie było bardzo źle robione, dlatego że się okazywało, że jeżeli była klasa humanistyczna to dawało się tam od musieli mieć matematyka tak, że moja klasa humanistyczna oni mieli mniej matematyki w stosunku do klasy matematyczne, ale mniej, ale mieli i my to było kiedyś, a teraz w profilowanych, które znowu w rząd zniósł, a przez chwilę było ono było jednak mądrze pomyślany wolno było pomyślane także można było sobie wybrać grupę przedmiotów i to nie było tak prosto, że WHO no, chociaż było trochę prosto humanistyczną albo innych niż cały problem polega na czymś innym cały problem polega na tym czy uczeń, bo pytanie, kto wybiera ich to wybierajmy jakich zasadach tak możemy tak powiedzieć, ale w zasadzie mogliśmy zawsze wybierać w tym sensie, że ja mogłem się nauczyć matematyki go skończyć poprzednią swoją myśl nieszczęście polegało na tym, że się do klasy humanistycznej nie nie goście mieli tej matematyki mniej zdecydowało się z takiego nauczyciela, który w przychodziły mówił moja idą do klasy humanistycznej to oni tamtej matematyki to kto to dobra prawda i tak nie machamy rękami i odwrotnie do klasy humanistyczne do klasy matematyczno fizycznej źli ludzie mówili dobrano to są ci, którzy idą na matematykę to połączenie angielskich gazetach stolika nie muszą czytać to z nimi to może fabryka to może z nimi na filmach to może ja przez całe życie uczyłem w oczy większości uczyłem klasy matematyczno-fizyczne czy biologiczne chemiczne robiłem z nimi więcej niż w klasach humanistycznych, dlaczego dlatego, że jeżeli się zaczyna myśleć logicznie na to, iż idea algorytmy czymś pokaże jak kultura się zmienia, jakie są prawidłowości kultury literatury kultury i t d . tak jakaś logika sił w Grodnie dotąd filozofia bardzo pomaga logika dziejów logika myślenia ludzkiego i t d . tak dalej ponaglać matematycy oni może mniej wiedzieli co to jest trochę i 33 w dystrykcie cokolwiek inne czy kanapy jest tak może dziś tam mylili, ale zaczynali myśleć kategoriami zupełnie zupełnie innym, a teraz się mówi przeciwnie, że wszystkich trzeba uczyć algorytmów prawda stąd jest to marzenie, żeby wszystkie dzieci uczyły się oprogramowanie było to podobno im pomoże, bo ogarnąć rzeczywistość w ogóle nie po opadach śniegu jest bardzo zła jak zawsze jak zawsze popełnia błędy, bo popadamy z 1 skrajności drugą miałoby być do tego się to wszystko zaczęło tego pytania czy dzisiejsza nasza rozmowa odczytał dentons fragment od tego, dlaczego ludzie wybierają ten, kto to profilowanie, dlatego że mi Biblia mówi Małysz w odpowiedzi na to co pani powiedziała o wyborze wybór w gruncie rzeczy jak dekret powołania wyboru niezmiennie dla mnie niepotrzebne dna czy w rzeczywistości jest tak szeroka, że jeżeli ktoś ma ochotę wybrać i szukać to w wieżach wieże i poszuka oczywiście można mu ułatwić można mu to utrudnić to jest prawda, ale w każdym razie tak zrobić pytanie jest tylko takie czy problem jest tylko taki, że ci ludzie moim zdaniem są nastawieni wracam do mojego, by do mojej tezy na pójście taką prostą drogą to widać później na studiach, że my robimy studia nie po to, żeby studiować, bo też kolejne ale gdy wniosek do dalszych etapów tamci ludzie nie ostudził ujął nie siedzą nie studiują nie nie prowadzą użyczanie dymy studenckiego nie nie dyskutują niem nie powinno młodszy od dziś omówienie generalizując paliw, ale nie, ale w każdym razie jest to zupełnie inaczej oni chcą coś zrobić, żeby uzyskać odpowiednie uprawnienia odpowiednie odpowiednie wykształcenie i by móc zdobywać góry Fuji w swoim zawodzie takim czy takim czy inny mało tego, kiedy się dzieje wręcz odwrotnie ludzie nie idą na studia tylko on giną bez wielkich korporacji do jakiej firmy zmieniają 12 trzecią jak znajdą taką, w której się dobrze czują to robią studio pod tę korporację spod teatru pod ten byłby od 2 Holder po ten sposób z masą prawdy zamykają sobie drogi rozwoju graczy w ogóle nie mamy przyzwyczajenia do dymisji przestaliśmy ludziom mówić, że szkoła jest jej wycofaliśmy się z tego pomysłu, że szkoła jest nie powtórzy się dowiedzieć wielu rzeczy o całym świecie efekt jest tragiczny moim zdaniem dlatego, że jeżeli my ludzie przejdą przez taki taką ścieżką do jak mówił upraszcza to matematyczną fizyczną np. to w przejdą przejdą przejdą są ryby są znakomicie to w wykształcenie skończyła studia niż inżynierskie na coś takiego mają dyplom jest z człowieka wykształconego z wyższym wykształceniem, iż jego dług rośnie tak, żeby jak ja jestem wykształcony ja mam tytuł i nagle się okazuje, że ci ludzie w życiu społecznym w ocenie np. zjawisk nie historycznych społecznych przy wyborach, gdy w kampanii wyborczej mogłyby frazeologii wyborczy tego są kompletnie bezsilni, ponieważ oni nie mają w ogóle przyzwyczajenia, a byliby tak tego, żeby czytać jakiekolwiek inne komunikaty niż tylko komunikaty MF w Norwich dziś linia i to cofając się jest moim zdaniem wina tego co się dzieje już na poziomie właśnie w Bush obecnie gimnazjalny to chyba jednak również i przedszkola, bo przecież wybiera się najlepszym przedszkolu prawdą tak dobry jak najbardziej derby pod kątem przyszłej kariery i mocno tak to jest życiowym działanie tych 2 języków obcych od trzeciego roku życia, zanim to znowu i to co pani powiedziała ja nie mam nic przeciwko łączeniu języków obcych od trzeciego roku życia ja mam też dużo przeciwko niemu motywów waliło i jeździć nim w ten haniebny sposób co innego jest powiedzenie ludziom uczy się języków obcych obcych od trzeciego roku życia, ponieważ będziesz mógł czytać będziesz mógł podróżować będzie mógł dyskutować z różnymi ludźmi będziesz mógł czytać obcą prasowe będziesz mógł oglądać inną telewizję i ich wyciągać wnioski nie tylko na podstawie swoich w swojej telewizji swojej, a swoją wizję świata, gdy zbycie długu no wiadomo tylko się mówi tak uczy się języków obcych, bo to jest klucz do sukcesu, bo będziesz miał lepszą pracę, bo będziesz miał lepszą prasę to zupełnie inna motywacja i nie od oczywiście myślę, że to poprzednie pokolenie obecnych uczniów ich ojcowie matki, które były tak na pograniczu na pograniczu muły komuny i innych na nowej Polski to są to są tacy ludzie, którzy oczywiście byli zgodni z litego kult tego sukcesu o nich ja nie mam im tego za złe, bo to jest coś takiego, że oni pomyśleli, że dobra to teraz przez moich dzieci mają żal z moich dzieci mają szansę, bo dziś mogą odkuć i t d . tak będzie pokazano im cieszyć, ale w ten sposób byśmy coś zrobili ja jeszcze kilkanaście lat temu, kiedy kończyłem ostatnią ostatnie mojej klasy maturalne w liceum Zamoyskiego właśnie jest z języka polskiego miałem takiej klasy, który się przychodziło na lekcję i oni rzeczywiście, gdy czekali, o czym będziemy dyskutować, o czym będziemy dyskutować nie było na końcu żadnego wniosku wpiszmy się rozchodzili, ale po 45 minutach dyskusji kłótni rozmowy dialogu i szukania oczywiście popartego, bo to język Polski popartego jakimiś pretekstami literackimi, a czy Kantorowi już w epoce testów nie nie uważała, że byłoby to możliwe w epoce testów Giordano myślę, że byłoby to bardzo utrudnione niestety i my leczymy wydaje mi się, że testy dusze dołożyły do tego do tego, o czym oczywiście zmierzy rozumiem pani intencje się zgadzam testy dołożyły kolejny element do do takiego właśnie odrzucenia tego myślenia nie jest to uważam, że to jest tylko taki pretekst Diana troskę dla nauczycieli, żeby zrezygnować z tych dyskusji, bo to jest jednak łatwiej powiedzieć ja muszę ich nauczyć rozwiązywać testy w istocie nauczyciele są z tego rozliczani przez rodziców i przez swoich pracodawców, ale wyobrażam sobie, że można organizować zajęcia w taki sposób, że żyje przedyskutowano je cały wrzesień kłóci o coś przez całe zajęcia, a uczniowie do testów uczą się sami, bo potrafią to zrobić jednak po tak dobrze prowadzonych zajęciach jest to ryzyko, gdy ich, ale są nauczyciele, którzy podejmują też z jak najbardziej chwała im za to rzeczywiście są tacy natomiast ich pewnie chwała to my też dyrektorom, którzy na to, że do NATO pozwalają tak to jest szlachetny i kolejna sprawa moim zdaniem jest pewien pewna wspólnota takiego negatywnego interesu to znaczy to znaczy nie ma ludzi, którzy by firmy nie ma siły, która by protestowała przeciwko takiemu modelowi modelowi, ponieważ ani dla nauczyciela jest to prosta sprawa są testy znowu zero-jedynkowy o zdalnie z sali nie zdali tak nie mam olimpijczyków np. rodzice chcą mieć wynik uczniowie też chcą mieć wynik lekcja jeszcze raz powtarzam jakich miał taką sytuację w 22 godziny lekcyjne poświęciłem dla dla interpretacji rozmowy o wierszu Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej p t. miłość wciąż rozmyśla uparci skrycie, która de facto ma 6 wersów na 8, ale 2 się powtarza w, więc na temat 8 wersów rozmawiam z klasą 1,5 godziny nim na koniec zadali pytanie czym zdążymy do matury mamy my hałasowali do pytań zadaliśmy to pytanie w 2 natomiast ja już chciałem go, bo alternatywą jest coś takiego, że bierzemy, że bierzemy i tak niestety często były lekcje poezji wyglądają, że bierzemy 7 wierszy czytamy wiersz mówimy w 2 zdaniach, o czym bo nie jest no i pytajmy i był dostępny jest czytamy i rytuał się powtarza, ale i tak środki z tych też mają one wtedy moim studentom ja mówię także no, jeżeli jakiś uczeń znaczy, że jakiś uczeń zada pytanie to po cholerę przepraszam za słowo, ale jesteśmy po dwudziestej drugiej, a nawet po 2002. 30 w popłochu Lilka Pawlikowska czy Szymborska czy ktokolwiek napisał pół strony skoro my się my jesteśmy w stanie to wpisuje się sprowadzić do 1 zdania w tej pychy co chorych albo od dość ciekawe, bo czytałem wiersz, który ma x wersów prawda w i potem się okazuje, że możemy liczyć z inspiracji my nauczyciela czy czasami komentujemy ten wie, że ten wiersze są tymi o tym, o tamtym dobrze jest w obozie zdanie wielokrotnie złożone, ale jest jedno zdanie na to pytanie poco, bo co to Szymborska napisała te pół strony, czyli całą stronę idzie ku stoi co tak naprawdę psuje bo kiedy sobie przypomnę na teście maturalnym te polecenia wypracowań tak bardzo krytykowany przez wszem wobec element to one polegają na tym zinterpretuje więź i ten wiersz jest podany, czyli właściwie ci, którzy te testy opracowują nie wymagają nawet, żeby uczeń pominięcia WOPR opanowało, czyli podają mu nasz podają inne przedmioty każą opisać wtedy wystarczyłoby, żeby uczeń miał energii narzędzia do tego, żeby opisać to w to wy to by świadczyło o tym, że to nie te testy psują uczniów tylko rzeczywiście ten trud nos ta szkoła w Czechach nastawiał podczas no bo wracamy do naszych rozmowy o finałach i my my w Polsce zresztą to było bardzo ciekawe, bo w pierwszych testach PiS, abyśmy wypadali z Chile, po czym z Belgii nawet gimnazja to wyrówna butelek po 13 pogrążyły szybciutko myśmy to o tak, po czym bardzo szybciutko byśmy powiedzieli mi, że to, bo to poprawiamy i uczymy uczymy uczymy ich potem ogłosiliśmy sukces, bo te testy i za to znowu nie są testy, bo one są rzeczywiście testami na rozum to są takie zadania na rozumowanie dobrze, ale w każdym razie tak czy siak my każdy każdy z zadania mają w sobie jakąś logikę prawda mają w sobie jakiś sposób, by nie sposób założony sposób myślenia i wydaje się, że tu trzeba być bardzo ostrożne jeśli chodzi o o o testy jak bardzo miał w domu wc do swojej kariery jak nauczycielskie możemy stosować różnego rodzaju różnego rodzaju sprawdzaniem, żeby stosować się testy możemy sprostać stosować wypracowania możemy stosować nie my jakikolwiek mecz bez próby rozbudzania innych innych możliwości także składają się, że my no to co pani mówić to cały czas tutejsze w naszej rozmowie przewija, a to znaczy to właśnie z Chin w takie skakanie z jedno stateczności drugą takie zaklinanie rzeczywistości, że jak my coś zrobimy taka nie inaczej to to to już będzie dobrze oczywiście nie wracasz do innych rzeczy, o których pani powiedziała, żeby mnie że, gdyby nauczyciele nie chcą dyskusji tryby, bo wolą testy i t d. no i aż wrócę do tego do czego mi pani prowokowała na początku to znaczy nauczyć się jeszcze po musi potrafić dyskusje zrobić właśnie w to my piranii samemu trzeba umieć pokazać te wszystkie rzeczy tak trzeba pokazać, jakie są różne stanowiska trzeba umieć zrekonstruować myślenie, które jest moim myśleniem i w ogóle nauczyć uczniów tego, że my się bawimy w jakiś zły sposób, by rekonstrukcji myślenia i tu nie znaczy, że ja tak myślę prawda nie wrócił tak myślę tylko musimy sobie wszystkie te elementy, by pokazać inny dział zahamuje ten sposób nauczyciel wf po pierwsze musi być przygotowany merytorycznie, ale o tym, dyskutujemy no bo to żale o tym, mówić prawdę, aczkolwiek w ROR, czyli do nauki swojego przedmiotu tak to po prostu musi mieć przygotowaną nasi nauczyciele zdają z tego egzamin świetnie gorzej z dydaktyką i ponieważ problem moim zdaniem leży w tym, że nauczyciel musi być osobowością moim zdaniem tak, ale też trzymam trzeci taki taki warunek ten, który mówi że, gdyby jeszcze tego nauczyłem będąc w komisji już przestać się samorządy studenckie komisje egzaminacyjne na filozofii, że było śmieszniej, kiedy my świętej pamięci prof. Marek Siemek mój promotor mniej my w pewnym momencie, kiedy przyszedł kandydat i mówił mówił mówił mówił mówił powiedział, że to zły kandydat ja się zdziwiłem po prostu się jak wtedy, mówi że nie domena filozofii nie chcemy ludzi, którzy przyszli ze swoimi poglądami i głoszą my chcemy w Chorzowie PUK pojedzie do hali w parku prawda były 3 rzeczy nie wiem za ocean w parku Skaryszewskim Heidelberg czy cokolwiek innego i niech się gdziekolwiek głosi to nie jest materiał na studenta, bo nikt się dowiedzieć co inni myślą o tylko chce narzucać swój swoje myślenie, dlaczego ja o tym, mówię, bo też podobnie z nauczycielem nauczyciel ma mieć osobowość, ale mamy taką osobowość, której on jest z 1 strony i firmy być tematem do zaciekawienia były dla uczniów też będę chwalił, w której z moich klas 1 z moich uczniów w środku lekcji przy jakimś tam na moim wypowiedzi niejaki Wojtek możemy słucha innej porze zakrzyknął to jednak panu coś wie, że RPP wreszcie w planach była ona czymś w po to jednak mamy wciąż wierzy ani ty mnie albo mówi Jacek w literaturze egzystencjalny wychodzą wychodziła dziewczyny powiedział pan umie zdołować człowieka czyni, by 333 Stowarzyszenie młodzieży po Pańskiej lekcji ktoś popełni samobójstwo znaleziono w Niecieczy nikt akurat w tym konkretnym przypadku nie żyje, ale nie tylko do to są tematy, które umówmy się jeśli chodzi o język Polski oczywiście trzeba podejmować ja z perspektywy etyki np. wiem, że prowadziłem kilka lat temu lekcje na temat in vitro i w pewnym momencie, bo rozmawialiśmy o aspektach etycznych in vitro i wpłynąć powiedziałam na pewno się czegoś dowie się na biologii na ten temat poczynań po miesiącu przyszli powiedzieli wie pan, ale się nie dbali powiedziała, że jest taka metoda in vitro, ale o tym, rozmawiać nie będziemy wsi w tym ani tych szkoła też i zawsze podkreślam musi mieć związek z rzeczywistością musisz w jaki sposób, o czym uczniowie muszą wiedzieć, że jak czytają Horacego czy my dowiadują się cykl Krebsa wziął z różnych źródeł, bo to nie wiedzą ja oczywiście miał ma łatwość mówienia, ale argumentów jest, że z zakresu języka polskiego, ale innych przedmiotów fizyki matematyki również tak wygląda trzeba im pokazać jak pytanie Horacego czy jak twierdzenie, że Horacego o my jest adekwatne do rzeczywistości współczesnej nie łączyć tego jako wojenny jako my niejako nie nie chodzi o prawdę chodzi mi jakoś, by trochę tak Szymborskiej jako muzeum tak błahy i chcą zwolennicy takiego podejścia, że szkoła właśnie powinna być takim muzeum są zwolennicy takiego podejścia, że rzeczywistość uczniowie mają na zewnątrz, a w szkole mają się nauczyć, bo jak się nie nauczą pewnego zestawu twierdzeń przepisów i praw to mają nic się w głowie nie zostanie jak w nie będzie kanonu lektur to co, z jaką niesie ze sobą porozumieją po ukończeniu wyższych nie mam kartki nie mogą się zapisać wybuchną poruszyła pani Wulff ma 2 fundamentalne rzeczy, bo wiem, bo to jest fakt, że w już Canon to jest też na mojej karty leśnych no właśnie było, gdyby nie plebanii ma moc moje zdanie jest takie moje zdanie takie, że oczywiście możemy myśleć kategoriami takimi, że byłby wyśmiany medycznie każemy się tego nie wszystkim się gorzkiego nasi rzeczywiście nauczyciel szczególnie języka polskiego szczególnie z kapusty nie jestem zwolennikiem tego nauczyć języka polskiego jest lepszym nauczycielem moc wszystkich innych nie, ale szczególnie nauczy języka polskiego z sytuacji, jakie to zawsze mówi jest schizofreniczna ich dlatego rząd z 1 strony musi nauczyć o opowiem pani taką historię moją ukochaną kiedyś prowadziłem kurs przygotowawczy dla szkoły powstało jeszcze 84 z my przed liceum im w grze robiłem zajęcia z występów germańskich to jak wiadomo pomylone już wpłynął w czasie lekko generalna suchego przesłuchano i t d . tak dalej w moją nie tak prowadzę tę lekcję dobra zadaje pytanie zadaje pytanie o emocje i nagle mnie zaskoczyło, dlatego że pół klasy i powiedziało, że to w ten wiersz jest przerażający on o pół jest przerażający nominacja czystym czystym rosyjskim zadałem pytanie punku, a brak chętnych PHUP nocą chodzi, by to było dla mnie wielka lekcja, bo się nagle okazało, że pół klasy, gdyby wizje, że nigdzie drogimi kurhanu jak do domu i położnych życzyli najwyraźniej uznało za, gdyby perspektywy przerażają słuchu a kto na to, dokąd mamy iść i unikamy mordy w Pabianicach w hierarchii osób, a prawda, ale jeśli czegoś nauczyłem wtedy to bonanzy w miarę na początku mojego mojej kariery nauczycielskiej stwierdził, że dobra ja nie mogę ich teraz nam namówić na to, żeby zrozumieć, żeby poczuli jak Mickiewicz no nie dziwi pani, dlaczego o tym, mówię, dlatego że po proponuje się, że od tego z Visy DT tej tezy o schizofrenii, dlatego że tak jak i muszę powiedzieć i oni muszą powiedzieć, że Mickiewicz to to widział w kategoriach wolności swobody no wszyscy wiemy tak, ale tez 1 prawd i litu muszą wiedzieć, żeby zdać egzamin, żeby znać historię literata i t d. tak dalej tak dali oni muszą wiedzieć i duszą zgadzam z tym co pani być, ale nimi ja nie przemebluje ich emocji ja nawet nie mam takich na to ochoty ani prawa ani dla Włoch tak jest w związku z tym, jeżeli oni stoją Mickiewicza kompletnie niezgodnie z Mickiewiczem, ale to oni czytają tego Mickiewicza to oni muszą mieć do tego prawo jak i musi dojść na lekcji do tego prawo ja muszę pomyśleć w takich kategoriach, że no tak tak można to zrozumieć, chociaż mi wtedy strasznie zaskoczyli byliby tak można na to patrzeć i bo jestem bezsilny ja wtedy mówię do przesady Zosią Marysią Krzysiu Wojtku, gdyby no to jest coś mi się muszą pogodzić jednocześnie musieliśmy mówić dobrze, gdy taka myśl ty masz do tego prawo i to jest bardzo ciekawe ja muszę go wzmocnić wbrew pozorom w jego odczytaniu literatury, ale z drugiej strony musimy powiedzieć, ponieważ jestem nauczycielem, ponieważ nie obowiązuje program i ponieważ oni będą zdawali egzamin i t d . tak dalej, żeby oni potrafili powiedzieć, że aby, w których istotą napisał w ten stan ten ten sposób pro Bono i to jest to schizofrenia, który z 1 strony my musimy przynajmniej na języku polskim dać ten kwant wiedzy o nich się muszą tego nauczyć, ale z drugiej strony rozbudzić rozbudzić w nich nastawieniu humanistycznym nawet jak mamy mniej mieliby zostać informatykami inżynierami tak dalej, a może nawet przede wszystkim, bo my zawsze na polonistyce, gdyby nie mówimy tak, że pamiętajcie, że do naszych studentów pamiętajcie, że jeżeli jesteście nauczycielami w klasie biologiczne chemiczne albo matematyczno fizycznej to byłyby jesteście ostatnią instancją humanistyczną, jeżeli wy wskazujecie, jeżeli po, jeżeli pokaże ci, że w Cieszynie liczy także zdaniem źle, że humanizm polega na tym, że mamy się nauczyć właśnie tak jak mówiłem parę słów na pamięć albo 1 zdaniem spuentować wiersz albo gdyby BMW powiedzieć kilka komunałów, które od, które mają VAT zapisane w nocnych wybrykach kolejna sprawa, dlaczego bryki zawsze jest moim nauczycielom mówi jak się kłócimy to mówię a kto z procesu jest, kto spowodował, że mamy taki le w bryków nie wydawnictwa nie dziwi nie wiem, kto inny nauczyciele i dlaczego bo wystarcza, jeżeli wystarczą, bo tak jest jak ją rozmawiałem na temat sny też byli już w tym roku miałam tego, że w ubiegłym roku w sensie siły akademickim rozmawialiśmy na temat interpretacji nad Niemnem czy takie lektury, które szczerze nie znoszą ona uznawana za rząd w ogóle jest brudno, ale lubiłam była wyjątkiem wyjechało ich dom jest i to jest taka sytuacja, której Benedykt Korczyński, by my czeka na Witolda, który przyjeżdża syn ze szkoły z internatu Czyżby Jachowicza czeka na swojego syna vito przyjeżdża dziennie do ojca tylko idzie do bohaterowi słowo ojciec jest wkurzony, że i zawiedziony i urażony i zraniony, że rzecz, że syn i tak by tak, by i jak pokazuje popatrzcie potem oni się odnajdują dzięki temu razem idą na wesele bohaterowi tu i t d . tak dalej łączy się syn z ojcem ażeby być miłość ojcowska i Miłosz Szymborska w porządku na innym poziomie się dziś to melodia bowiem, jaki mogli z tym Benedykt jak dobrze napisany na ciebie czy dobrze im dobrze w sensie normatywnym w kolanie przez ING Porsche tłumaczy to jest sedno marginalna nad Niemnem, ale ile ona by potem finału ile można porozmawiać o relacjach o nadziejach ojca i nadzieja w stosunku miłości ojcowskiej do syna, bo o tym, bólu Górze syn przyjeżdża i zamiast porozmawiać z ojcem to ich sobie dziś, ale że potem się odnajdują i t d . tak, by porozmawiać z ludźmi, którzy mają 181718 lat to jest w referendum jest ich codzienność i oni być może na tym się czegoś nauczą, ale z drugiej strony nauczyciele mówią i narzekają, że nasza, bo jeszcze był burdel chcę chodzić w Berlinie, a propos tego z podziałem Apropos bryków dzieje, bo ja moim studentom podział to poszukajcie teraz i oni żyli w Libanie w każdy student w tej chwili ma przechodzić z laptopem z oszustem natychmiast przeszukali sieć podzielimy populację młoda nie ma tej sceny w związku z tym, jeżeli nauczyciel były firmy, by chciał porozmawiać to chyba piękną sporą okazuje się, że trzeba przeczytać, żeby żeby, żeby poznać o tej scenie w Żychlinie będzie tylko mówiło o grobie Janiny i analitycy Lindy akurat przypadku tego TIL IT w tej powieści tak daleka od najważniejszych dzieł, które są wszędzie opisane Noto rób tak to wygląda, a z drugiej strony nad wyraz na nogach, ale na wdziera się też żalą, że teraz wszystko trzeba interpretować przez doświadczenia w TUI teraz i mówią, że nam po prostu już im nudno jest Romeoi Julia nową miłość nastolatkowi, że wszystko z perspektywy seksu albo o rzeczywiście miłości czy zbliżeń, bo i innej rzeczywistości młodzież nie chwyta, a w świetlicy nie zmienia wymienieni w oczach widza w cudzysłowie sprzedać z tej perspektywy takiej młodzieżowej plażowanie ja w pewnych wątków dało się odwoła obiad jestem też inni moi studenci są przyzwyczajeni do tego do moich teorie na temat moich doświadczeń to trochę wygląda jak chwalenie się, ale ale no po prostu odwołuje się do pewnych doświadczeń Otóż niedaleko liceum Cervantesa i kiedyś pracowałem w szkole dla pracujących, czyli ludzi Pluty, bo to jest kolejne sprawy Pluty przez system jak mówimy o dobrej szkole to to jest szkoła, która nie wypluwa takiej ilości osób czytałem wywiad z szefem konta, który mówi teraz będzie pod sznurek to się cieszy, bo będzie więcej kandydatów w niedzielę doszło o wyrażenie ma wpły w na, ale to niestety jest sytuacja taka, że był polskie szkolnictwo w dużym stopniu wypluwa ludzi, którzy gdzieś tam coś tam to z nimi nie mamy czasu, żeby o tym, rozmawiać tuż tuż z ludźmi, którzy w ogóle nic nie wiedzieli o literaturze to już jest jak z upodobaniem przeczytałem Horacego tak proszę, bo tu czuć się państwu powiedzieć, że pani w tej chwili nie zrobiła oczy jak dawny 5 zł w taki bal z rybakiem tak jest, choć wśród małych to stanowisko jest Otóż w dyby najpier w musiałem nauczyć czytać, bo przez rząd nie umieli przeczytać, więc czytaliśmy takiej zasadzie że, gdy jak popełniali błąd ja mówiłem od początku i czytali od początku Jaś przeczytali, po czym używanie zadałem im pytanie czy chwytaj dzień chwytaj chwilę w zasobach oraz pianistka życia czy ona jest sensowne czy nie i znów miałem się do tego, że ci ludzie, którzy nie da nierzadko mieli już dzieci chłopak, który zawsze miał włączoną komórkę w czasie moich lekcji nie dlatego, żeby mnie niesioną, odkąd listonosze podział burbona w każdej chwili mój szef może zadzwonić w i bezpańskie lekcji pojadę, ponieważ musiałem pojechać dużo wyższe nie wzywa do pracy ja muszę jechać nie ma siły u to są tacy ludzie byli mają z ryby w różne epizody narkotyczne my oczywiście alkoholowe i t d. tak dalej tak dalej jak oni zrobili dyskusja na temat tego jak może i 3, jaki jest możliwa jest życie na zasadzie chwytaj za 2 dni carpe diem tak to tylko w dobrym warszawskim liceum jest nie jestem w stanie zrobić, dlatego że zwykli ludzie, którzy są w innych liceach nie nie są już nikt nie ma mają sam szacunki mają ciepłe domy rodziców którzy, którzy o nich dbają oczywiście tu różnie bywa, ale co do zasady ich w ogóle nic nie wiedzą natomiast ci jak gdyby powiedzieli o tym o tym w swoim świecie i wyciągnęli z czystej literatury odniesienie to było dla mnie zupełna zupełne olśnienie ci ludzie którzy, jeżeli zrozumieli przesłanie literatury w momencie, kiedy zrozumieli to po to, przesłanie pod topór ruszyli też z refleksją natychmiast, jeżeli ich uczyć tylko wyłącznie tego, że takie są też, żeby w ogóle nie uczyć Horacego Otóż tak daleko, że nikt tego nie rozumie słowo DM PKO BP do po to jest po prostu wywieszanie białej flagi czy gdybym nie o to chodzi im tego nie rozumie też o to chodzi, żeby nie potrafimy pokazać my potem nie potrafimy pokazać tym uczniom tego co tam jest napisane i o co chodzi nie potrafimy czemu pan zanotował kanon, bo pani powiedziała, że my, że wszyscy muszą czytać to samo w pewnym momencie i to od kulturowych i do mnie by byto to w hossie ja pamiętam taką scenę znowu będę wspominał szef logistyki w 100 minutowy program wyższe w działaniu takich cenach w reakcji byłby taką taką sytuację, że w pewnym momencie w pewnym momencie wyszło takie zarządzenie, że ludzie, którzy piszą ci uczniowie, którzy piszą egzaminy wstępne do liceum mogą się odwołać do Dody do jakiejkolwiek dowolnej literatury własnej tak i Lech to ustny tak pewny i winie nie tylko ustnej pisemnej Roosevelt czy pisemnym też i w pewnym momencie ja tak słucham rozmowy moich kolegów nauczycieli, którzy mówią tak organy, jakie to spraw, jakie Otóż tak jak teraz będę musiał musiała często nie jest przy tym koszty te różne są przeróżne książki jakieś tam science-fiction czy inne cuda Fantazy czy to cokolwiek czym oni żyją na tym poziomie przeżyli wtedy 81 zdobył jeszcze stary ósmej klasy, żeby sprawdzić co sprawdzić do błędu rzeczowego nie ma tak mu w no tak czy w ogóle istnieje taka w piasek pomyślałam tak jak tych uczelni nic wymyślić książka album w myśl wymyśli jak piszą wymyśli, a potem ją opisze, a potem już itp, a potem ją ze Stali do to co jest dla mnie istotniejsza niż to jest jego macierzystego ten egzamin to jest po latach to jest 1 mój przykład drugi przykład to jest taki, że jak wiadomo w gimnazjach w tej chwili można byłoby się to mógłby uczyć różnych rzeczy czyta się różne mity greckie tak czy nauczyciele wybierają jakieś mity i realizują te mity potem ci ludzie przychodzą do liceum liceum znowu jest mitologia grecka mu wtedy nauczyciele znowu mówią tak no one to tragedia, bo jedni uznają takie mity, a nie znają takie mity mają mówić, jaka tragedia w Tunisie jedni powiedzą drugim Łotysz mitach niech sobie wzajemnie opowiadają te mity to macie znakomitą szansę ta unifikacja to jest czymś zupełnie tragiczny i trzecią refleks jeśli chodzi o kanon, ale obowiązuje od aut wielu w trzecią moja refleksja też było mało mało mało czasu sytuacja to powinien dziś chce to powiedzieć jak bardzo nie lubię majstrowania to by inaczej moja taka teza na koniec mocno jest taka, że szkoła jest zbrojnym ramieniem społeczeństwo w NATO zawsze też musi no to jest mój student właśnie w taki jest od wielu wieków my sobie wymyślamy nasi filozofowie czy politycy dzisiaj wymyślają sobie jakiś pożądany model człowieka w sobie my stosujemy przy tym rywalizowały też chcielibyśmy tak, że albo mówił, że teraz mamy za dużo humanistów to teraz, gdy my żądamy ich, by technokratów albo coś tak jak my czujemy majstrują ja myślę, że edukacją powinna być szczyty list bardzo daleko takiego majstrowania jeśli chodzi o PIT albo musi to być bardzo świadomy majstrowanie, dlatego że mnie tu podobnie z kanonem, jakbym chciał, żeby ten kanon, żeby ten kanon był rzeczywiście reprezentatywny dla PL pewnego sposobu myślenia dla pewnych tendencji literackich i t d . tak dalej to takie tak jak się definiuje kanon bawienie się kanonem, by z powodów światopoglądowych jakichkolwiek wprawo w lewo i jest czymś niby się z Elwro z oburzającym z offu z, fałszując rzeczywistość, ale wtedy bawić się nauczyciel na podstawie własnego światopoglądu jeśli nie ma kanał, a my tak życzliwi, ale każdy na swój sposób to wtedy zezwala na to by być może natomiast Bodo to wracamy do roli nauczyciela to znaczy no, jeżeli my my znaczy wzywanie jak nie wie nie wiadomo, o co chodzi chodzi o pieniądze jak nie wiadomo, o co chodzi w szkolnictwie chodzi o człowieka czy zawsze będziemy wracali do nauczyciela gdyż, jeżeli to słyszy od nauczycieli żonie dobrze uczyli tak tak głosował miałem dobrze uczył tylko te podręczniki są niedobre albo jak dobrze uczą tylko te programy RB gminy egzaminu na drzwiach i ludzie od was to zależy takie się nauczyłem z 1 z książek przebija się uczy metodyki jeszcze będąc studentem nauczył się tego zdania, że to wybaczyć górnolotne zdanie i jest z luk, w którym wszyscy zaraz się od tych złapał za głowę nauczyciel w klasie jest wolny ja chciałbym, żeby nauczyciele w klasie byli wolni i żebym tylko wolność, gdy długo wolnością czy swoją osobowość mogli tą wolnością w jaki sposób przekazywać swoim swoją swoim uczniom biedy to się wydaje dość istotne ani też dobra puenta naszej rozmowy dziękuję bardzo kłaniam się do broni państwa gościem był redaktor Tomasz Kowalczuk z uniwersytetu Warszawskiego filozofii literaturoznawca prawie Chemik FF do połowy dziękuję bardzo jeszcze chciałam państwu powiedzieć ci pogratulować właściwie w imieniu całej redakcji naszej koleżance Patrycji Wanat, ponieważ właśnie otrzymała nagrodę polskiego Instytutu sztuki filmowej za najlepszą audycję filmów gratulujemy zapraszamy informacji w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - ALEKSANDRA PEZDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA