REKLAMA

Postapokalipsy i dystopie kultury popularnej. Rozmowa Agnieszki Lichnerowicz z prof. Lechem Nijakowskim

Światopodgląd
Data emisji:
2016-12-23 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
mieszkaliśmy robić państwa gościem cały czas jest prof. Lech Nijakowski z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o post, a podszyli się w opowieściach post apokaliptycznych filmowych powieściowych opowiadania owych to początek panie profesorze teraz poczta w tej części rozmowy o Hiszpanach ulubiony film czy 2 filmy post apokaliptyczne w ulubiony no to biorąc pod uwagę nie tylko kryterium, że jest to wartościowa materiałów, ale także jak burza, mówi że Rozwiń » jest ozdobiły Flis zauważa też nam niestety większość tych filmów nie jest dobra w to stanowczo bym wskazał listę martwego człowieka w to jest film reżysera i Konstancina Łopuszyński jego radziecki radziecki z 0906 . roku w to była w pewnej mierze odpowiedź na też amerykańskie kino posta to jest to moim zdaniem film wybitny to oczywiście można oglądać jako klasyczny posta po aż bez wątpienia nie jest Panama maksa, aby to mogło znudzić, ale jednocześnie jest to wspaniała ekipę bolało wielka przypowieść, więc jest to po prostu film wybitny, który można obejrzeć niezależnie od tego czy Shell riposta po analogicznie na choćby droga, która gościła na naszych ekranach, która jest ekranizacją powieści pod tym samym tytułem Cormaca McCarthy ego 1 z moich ulubionych autorów też świetnym filmem są wyjątkowo dobra organizacja tej dobrej powieści tej wybitnej przeważa nad maksa pan wymieni mama zdążyła się chodzenie, zwłaszcza uważam, że czwarty film jest rzeczywiście bardzo dobre noty nie tylko zawodzą spytała pani ulubione w każdym razie dług jest też interesujące że, gdy mówimy o postapokaliptycznym, kto w gruncie rzeczy należy też mówić o pewnych uniwersalnych czyli, jakbym ty Boże, ale apokalipsa mienie tanie są typy Universal to są one pewne światy wyobrażone, które w, których osadzone są kolejne działa inne powieści inne filmy, ale także gry komputerowe, ale także komiksy na dobrym przykładem jest uniwersum metra 2033 zaczęło się od głośnej powieści Głuchowskiego, która jest przetłumaczona oczyścimy język Polski no dzieje się to w metrze moskiewskim po wojnie jądrowej i etapowi zapoczątkowała no właśnie ogromny już bywało ogromną działalność fanów, którzy sami zaczęli pisać zresztą ta książka też powstawała jako średnia z oddziałem fanów i w tym momencie mamy do czynienia z ogromną niszą dziesiątka już nad setkami powieści, które mieszczą się w tym uniwersum powstały w różnych krajach w różnych językach czasami mamy pewne wspólne wątki czasami w ogóle nie ma dobrych nastrojach, ale po Villas, ale logika jak gdyby zachowano tego świata i w tym także nasze gry komputerowe powstały tu początkiem była powieść, ale innym przykładem to też jest właśnie w znamię naszego czasu takiego Universum Miss Universum Starka, które zaczęło się od głośnej gry komputerowej dotyczącej wazony czarnobylskiej tam oczywiście różne dziwne rzeczy mutacje dłużne tajemne siły spiski rządowe i tak gra komputerowa zainicjować takie uniwersum, które nie tylko innego są osadzone, ale np. także powieści oba te Universe są niezwykle popularne w Polsce, o czym świadczy choćby to, że polscy autorzy także napisali powieści osadzone w obu tych uniwersalnych jeszcze innym uniwersum, ale jest uniwersum Fallout tak głośnej znowu gry komputerowej, gdzie również powstało wiele innych produkcji to jest charakterystyczne dla właśnie dzisiejszej kultury popularnej w ogromne zaangażowanie fanów nie tylko jako konsumentów kultury popularnej, ale również jego producentów stąd to modne pojęcie prosumenta dzisiaj, dlatego że bardzo często fani zrzeszają się na fantomach tworzą różne fanów piłki, czyli właśnie jakieś powieści opowiadania fanowskie reprodukcje czy to różnego typu komiksy grafiki filmiki i t d . i t d. różnej jakości, ale bardzo często działalność fanów jest źródłem czegoś co wkracza, jakby na ten profesjonalny rynek zresztą co zabawne w US słynna aż straszna naprawdę straszna wręcz apokaliptyczna powieść 50 twarzy Greya w Oslo jako właśnie stan dachów sagi Zmierzch i dzisiaj to jest bardzo PRL tak interesującej to pokazuje jak i związek z Elby co łączy te 2 powieści Bourne wynika jednak, że w domu jest bowiem o filmie saga Zmierzch i oczywiście jako badacz kultury popularnej się poświęciłem i obejrzałem nań w niektóre memy głosiły, że to jest film o dylemacie czy wybrać nekrofilii czy wybrać Zofia, ale przypominam, że bohaterka jest rozdarta między wampirem, a więc martwym niejako z bohaterem, a w dobrach wilkołakiem Avii zwierzęciem stąd takie komentarze złośliwe fanów ale jakby ta dynamika to ogromne zaangażowanie fanów sprawia, że dzisiaj po pierwsze nie wystarczy wczytać się powieść oglądać filmy te, które wychodzą z dużych wytwórni, ale trzeba oglądać się produkcję fanów, a zwłaszcza ten mechanizm wzajemnego wpływu Apple odmówił pan, że oglądając oby obejrzawszy te filmy przeczytawszy książki i zagra wszy te gry jak rozumiem dowodzi pan do tego wniosku, że optymizm przegrywa z pesymizmem i że nie ma wiary w utopię w tych opowieściach tylko raczej przestroga przed wystąpią mówiliśmy od tak i co jeszcze czy gdyby streścić ten wątek bardzo upraszczając oczywiście są liczne wyjątki, ale tutaj mówi o tym, dominującym z tej próby traktowanie tych wszystkich filmów powieści jako 1 spójnego systemu za 1 wniosek mógł być taki nie próbuje ich cieniu wielkich projektów nie próbuj wielkiej zmiany, bo to się obróci przeciwko topi dopłat w tym sensie nie ma tego myślenia utopijnego w ogóle jakieś takie uzbrojenie krytyki politycznej w sensie pełni zaangażowania znacznej sumy to jest w pewnym sensie tak przy czym oczywiście ten konserwatyzm dotyczy tej naszej codzienności, które jesteśmy zanurzeni, a nie tyle jestem jak utopia konserwatywna, a inna sprawa, że co interesujące, że dzisiaj krytycy konserwatywni często sięgają właśnie tej wystąpi innej literatury, żeby np. krytykować Unię Europejską to jest bardzo interesujące w ale dziś jest wiele wiele innych wątków np. 1 z rozdziałów tej książki, którą pisze w UE dotyczy alkoholu świecie postapokaliptycznym, bo okazuje się, że wiele rzeczy się może zdarzyć się wielu rzeczy może brakować alkoholu broń Boże zabraknąć nie może to, zwłaszcza wyróżnia produkcje ENA właśnie, jakby w naszej części świata pisarstwo Rosjan Polaków i innych u nas zawsze jest jakiś alkohol w dres interesujące w jakiej mierze czytając teksty post, a po, obserwując relacje społeczne, które się wokół alkoholu tworzą w pewnej mierze mamy dobry wgląd w to naszą rzeczywistość i w to dwojaką naturę alkoholu, w które z 1 strony łączy ludzi nie pozwala podtrzymywać relacje, ale z drugiej strony niższe, a przy tej okazji jeszcze 1 wątek widać na czym, gdyby tak spojrzeć na życie bezdomnych, którzy na płaszcze są uzależnieni od alkoholu i w zasadzie gdzieś tam bytują w rożnych zdegradowanych w fabrykach w taki sposób India industrialnych obszarach to ich życie, gdyby nakręcić o tym, film nie różniłoby się od tego bytowania ocalonych w świecie po zagładzie, ale to co jest jakby w opartą na taką może nie normują taką swoistą patologią świata dzisiejszego jest wydobywany w tych tekstach kultury popularnej przedstawiany jako dowód, że świat upadł czy jak gdyby to co dzisiaj jest występuję w społeczeństwie, ale jest stabilizowany ukrywane czy traktowane jako mało patologia, której się nie da zwalczyć np. gwałty jest wydobywany jako temat właśnie dominująca praktyka świata po apokalipsie po to, żeby pokazać, że nastąpił upadek ludzkości w WGI to jesteś taki właśnie zabieg bardzo interesujące, że w gruncie rzeczy, gdyby właśnie pewne fragmenty powieści pewne sceny z filmów wyrwać z kontekstu to można, by je potraktować jako opowieść Tomasz Lis zdegradowanej rzeczywistości ale jakby ta patologia przedstawiana jako dowód, że świat upadł to nie jest podstawa do tego, żeby się zastanowić, że matka z naszym światem jest coś nie tak skoro możemy takie nisze postapokaliptycznej znaleźć w odniesieniu do bezdomnych czy też dzieci żołnierzy we upadłych krajach czy też biedoty, która w slamsach należy je tak jak właśnie ocaleni wielkich miastach po wojnie nuklearnej np. to czas, by Jane przez to jak gdyby naturę tych dział kultury popularnej współczuł GL pan o Elbląg, bo post, a po ekologicznych i może dać przykład polecić coś do obejrzenia przystanie bo gdy jest to dla mnie czymś zupełnie nowego tego jest bardzo dużo ich popularność tego m. in. wiązała się z nagłośnieniem raportu klubu rzymskiego klubu bardzo głośny już nieważne na ile był rzetelny, ale dziś przejęli w i rzeczywiście w latach siedemdziesiątych np. powstało bardzo dużo filmów nie tylko, ale dobre są jakieś są też bardzo dobrego chciała pani, żeby polecić to choćby siedemdziesiątego roku ani źdźbła trawy film, który pokazuje, jakby świat, który upada w wyniku zniszczenia zbóż niszczenia właśnie teraz szeroko rozumianego stąd wątek jest np. wykorzystany w filmie, który niedawno gościł na naszych ekranach Interstellar tam też jak gdyby mamy społeczeństwo, które ENA jest ktoś upada, dlatego że właśnie niszczą się trawę, aby zboża po prostu umrzemy z głodu w i to ani źdźbła trawy jest naprawdę świetnym przykładem takiego studium jak się te więzi rozpadają, bo w gruncie rzeczy też, gdyby spojrzeć na to podstawowe źródło obaw marna to nawet nie chodzi o zombie nie chodzi o mutantów po atomowych nie chodzi o szalejącym gwałcicieli, ale chodzi o to przerażenie, że nasza cywilizacja, której jesteśmy zanurzeni, od której jesteśmy uzależnieni może się tak szybko tak łatwo rozsypać jak domek z kart, że uświadamia nam to, jakiej mierze jesteśmy zależni od innych ludzi jak łatwo oni się mogą zamienić nasze logo świetną figurą, która to ukazuje w powieściach i filmach jest np. żołnierz czy czy policjant, który najpierw ma chronić bronić no przynajmniej zgodnie z takim stereotypem, a nagle zamienia się Złocieńca, który ma przewagę dzięki tej broni nagle zamienia się kogoś kto, kto wykorzystuje tych ocalonych to jest właśnie, gdyby taka głęboka obawa związana z tym, że tak bardzo jesteśmy uzależnieni na każdym kroku, bo jeśli zabraknie prądu choćby też niedawno głośno dyskutowana powieść ta nie będzie ani wody nie będzie ciepła nie będzie lekarz nie będzie dosta w żywności wystarczy ten 1 aspekt, żeby nasza cywilizacja zawaliła, bo to na koniec już to pytam, bo jak pytam pana profesora o kolejne filmy książki i próbujemy zrozumieć co mam dom dzisiejszą rzeczywistość to jednak mówimy o ostatnim pół wieku nie mówimy o ostatnich tych 710 latach, kiedy gangu poczucie kryzysu końca świata i wydaje się bardziej dojmujące, ale tak zdarzyć, żeby wszystkim analiza tych tekstów oczywiście dużych grup po drugiej wojnie światowej pokazuje, że jak, gdyby te wątki te Strachy źródła lęków zmieniały ale, ale one były obecne w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych bardzo się obawiano np. ale także później wojna jądrowa budowano przydomowe schrony widać także zbadania dzieci były stygmatyzować one na szczyt amerykańskiej, które musiały ćwiczyć to chowanie się pod ławkami tego dziś się wyśmiewa, a dziś dzisiaj widzimy to ciekawe, bo choćby figura zombie, którą pani przywołała ona ma dziesiątki setki interpretacji, ale 1 z nich bardzo modna obecnie wskazuje, że zombie to jest taki współczesny Homo SA c tutaj kategoria agamy agamy Noska, czyli takie życie, które można bezkarnie zabić, ale nie można go poświęcić się, zabijając mogą np. kategoria wzięta z resztą sera ze świata rzymskiego przez Adam Bena no i to jest odnoszone do np. imigrantów te masy zombi, które atakują, które stanowią zagrożenie które, jakby wytrącają ze spokoju mieszkańców tych spokojnych amerykańskich przedmieść na wczasach PRL są właśnie, gdyby przekładane na te masy uchodźców, którzy podbijają Europę i w tym czasie co się okazuje, że prawda jak gdyby Thomasa kreowanie zombie to nie z interpretacją podtruła się podpisuje, podając przykładów, że Thomasa kreowanie zombie, jakby pozwala wyładować te lęki związane np. z tymi masami zaproszono ją ma zgodnie z niezwykle ważne uchodźców dotknęłam takim takiego buntu w opowieści, którą powinniśmy w pełni rozwinąć, bo nas czekać przerażająca, a więc panie profesorze od razu zapraszała były kolejne spotkanie i rozmowy i czekamy na książkę dziękuję bardzo mu w każdym razie pamiętajmy, że skoro nadchodzą święta, że w końcu źródłem posta w apokalipsy apokalipsa i o ile w kulturze popularnej mamy taki pesymizm to co ciekawe w tym źródłowym pojęcie apokalipsy to była wizja bardzo optymistyczna, bo co po Armagedon nie miało nastąpić tysiącletnie królestwo Chrystusa na ziemi jest pamiętajmy, że są inne od czytania i można także tej utopijnej wizji choćby bronić prof. Lech Nijakowski z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, bo państwa gościem bardzo dziękuję panie profesorze drzew i tyle co Paweł Kierzniewski będzie dla państwa przygotowaliśmy program realizował krzyż to ważna informacja o ich Maciej Zakrocki zaprasza na rozmowę z Pawłem Zalewskim, a świat lub pod blond Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA