REKLAMA

Czy nadszedł zmierzch religii? O miejscu religii w społeczeństwie opowiada dr Sławomir Mandes

Świąteczny Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2016-12-24 11:20
Prowadzący:
Czas trwania:
31:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Karolina Głowacka nie byłabym sobą, gdybym nawet wigilie nie sięgnęła po tematy naukowe, ale będzie to temat dotyczący religii miejsce religii społeczeństwie w poszukiwaniu nowego programu badawczego socjologii religii taka książka została wydana przez wydawnictwo naukowe psy kolory w studiu jest autor pan dr Sławomir Mandes dzień dobry dzień dobry pan doktor jest socjologiem z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego to jest książka, którą inne w dużym stopniu Rozwiń » mówi jest auto krytyczna wobec socjologii religii opisuje obecną sytuację i zwraca uwagę na to, że socjologia religii w srebrną pewną ślepą uliczkę jeśli chodzi o pojmowanie procesów religijnych współcześnie to znaczy jak to jest gdzie ten, skąd to ślepa uliczka co tutaj poszło nie tak dobrą pracę z autu krytyczne wobec socjologii religii, ale też jest w pewnym sensie autokratyczne wobec samego mojego myślenia o religię się należy ukłon w stronę pana rektora to nie jest takie częste dostęp do tej książki pisze, że byłem w pracowałem długo i mozolnie nad materiałem empirycznym, którą zbieram przez lata opolskiej religijności się o katolicyzmie w Polsce i religijności w Polsce i browar ten materiał na różne sposoby układać się analizować stworzyć z nich z niego jakąś spójną narrację, która obok szła jak jest to miejsce religii w Polskim społeczeństwie przyznam, że nijak mi to nie wychodziło, w czym przykładając różne teorie socjologiczne różne sposoby myślenia zawsze jakoś duża część materiału, że mogę powiedzieć kolokwialnie wystawała nie posuwała się wszystko nie układało linki okazywało się, że to co my socjologowie mówiąc my socjologowie już o polskich socjologa też na nią socjologia pracujący w krajach zachodnich, że tych żyjących współcześnie tych żyjących niech całkiem całkiem dawno chyba pod wieloma względami ale, pisząc o religii i myliśmy zacząłem się temu przyglądać i uczelnie nie postąpił pan w tym sensie, że skoro fakty nie zgadzają się z teorią to tym gorzej dla faktów tylko jednak zwrócił pan uwagę, że coś z tą teorią niekoniecznie no nie chciałem nikt staram staram się w Eastbourne socjologiem zrozumieć rzeczywistość i opisać ją jednak w sposób taki, który będzie on dał taki sposób sprawiedliwość w rzeczywistości dlatego wróciłem do tych starych tekstowi do tych nowych tekstów i zaczął się zastanawiać co jest z tym socjologicznym ujęciem nie tak nie jestem tutaj tym swoim koledze dziwią odosobnione broń Boże nie jest także oto nagle żąda, aby jest to pierwszy kilka lat gniazdo, w którym siedzi zachorowań kryte z samych socjologii religii jest już od dosyć dawna dosyć dawna obecny Małysz czy jesteś także każdy socjolog religii własnym zakresie musi przemyśleć przetworzyć sobie sposób myślenia socjologii go o religii Damian takie wrażenie i znalazłam też częściowe potwierdzenie tego wrażenia w pana książce, że przez lata socjologowie religii uważali że, gdy jest już jej nieuchronny Zmierzch, że widzimy konie psy rajcy, czując się społeczeństwa zachodnie kościoły zamieniane na główne centra handlowe i t d . inny czy faktycznie to była był pogląd dominujący i Johny teraz obecnie jakość rewidowania to po pierwsze, nigdy nie było takie proste to po pierwsze, nigdy nie było takie proste dobro deszcz był człowiek to prawdą jest, że czasami gdzieś się o tym, mówić to sugeruje się, że od samego początku socjologowie uważali, że starych jezdni jak się poczyta trochę to co jeszcze przed dniem 3030 laty socjologowie pisali okazuje się, że wzór to ich poglądy, bo samego początku wali zgniła są one na w takiej narracji, która docierała do szerokiego społeczeństwa dobowa liczba ta jest rozwój naukowy, więc nauka i edukacja spowoduje, że ludzie religijni będą potrzebowali i to był pogląd obecnie socjologię, ale chyba jeszcze większym stopniu pogląd obecnie dyskursie publicznym takim szeroko o rozumianym sposobie myślenia o religii na ranie panowało takie przekonanie, że religia schodzi na wał na plan dalszy w życiu społecznym w życiu politycznym życiu kulturalnym czy w życiu mam ekonomicznych na nawet wówczas, kiedy w ten sposób myślano o było wiele zjawisk, które nie pasowały do, bo tego poglądu leży w żłobkach, bo n p . ludzie, choć coraz mniej chodzi do kościoła, ale chodzili rok po stare tradycyjne kościoły osłabły pojawiały się nowe ruchy pewne zjawiska sekularyzacji były silne w niektórych krajach Europy zachodniej standardowym przykładem jest oczywiście Francja czy 3 kraje skandynawskie czy wielka Brytania, ale w innych krajach zachodnie stany Zjednoczone nie mówiąc w Ameryce Południowej religia miała się całkiem dobrze nie okazywała żadnych śladów słabnięcia, ale można toczyć się głowy tłumaczy, że niektórzy są forpocztą niektórzy są tutaj zapóźnieni niektórzy są w awangardzie niektórzy są dziś barierą gardzie ociągają się z tymi przemianami, które prędzej czy później wszystkich wszystkich dotknąć, jakbym mu będą będą zachodzi natomiast naraz ja mam wrażenie, że od samego początku socjologii polał ich dość uproszczony sposób myślenia o religii dla chorych bierzemy zbytnio się przyzwoicie mieliśmy do myślenia o religii przez pryzmat pewnych zachowań właśnie wychodzenie do kościoła czy pewnych form praktyk jak np. modlitwa no bo to łatwo zmierzyć, bo łatwo zmierzyć, ale też jest także na opanowaliśmy dosyć uproszczonym wyobrażeniem o o religiach czymś takim zwrocie ziemi statycznym często niczemu katedra został zbudowany 800700 lat temu jej mniej lub bardziej zmienionej postaci przetrwało do dziś daje to, że dzisiaj taka teraz stoi z pewnym faktem, ale nic się tą katedrą nie interesuje nie zauważyć, że dziś obok tej właśnie dla katedry tych tradycyjnych kościołów powstawało powstałej dzięki niezłej czyha to jest inna kwestia to jest jednak zmieniła się, że dyskusja o duchowości jak miłość chodzi właśnie o to, że ta religia tradycja też potrafiła ich nie potrafi teraz formować się zmieniać, by ulegać modyfikacjom odnajdywać w sobie dla siebie nowe nowe miejsca sterowane dotychczas przy czym zastanawiać czy nie jest także coś z Borussii jakiś problem z samym pojęciem religii ruszy socjologowie po posługuje dlatego pan pisze w swojej książce wprost o tym, że w ogóle jest problem sam zdefiniowaniem religii no to skoro tak to już nie wiem na czym w takim razie socjologowie pracują no tego przecież się zaczyna od definicji Ber no to jak to jest awansu uśmiecha niekoniecznie może tak właśnie niektórzy socjologowie tego zaczynają uważam też bardzo ważne z Chin Niko ma do tego inne podejście naprawdę można wzbogacić zdefiniowania tego na pewno do pewnego uściślenia pojęć doprecyzowania powinniśmy dążyć natomiast pytanie czy powinniśmy wychodzić od z góry określonej definicji nawet jakby troszkę troszkę coś innego natomiast w UE natomiast jest także to co mnie uderzyło w tychże rozmawia z ludźmi religijnymi jak się przegląda religii to oni myślą o swoich doświadczeniach jako religii ma człowiek komunikuje się z Bogiem obok świadczy obecność Boga, a doświadczą obecności głów Maryi czy modlisz się w czasie tej modlitwy doświadczą jakichś Stanów czy ludzie zbierają się przy stole spożywają pewien rodzaj i jedzenia nadają temu pewne znaczenie, które by napełniać emocjami i dopiero przychodzi do nich socjolog i pyta się jesteście ludźmi religijnymi powiedzcie mi czym jest dla was religia nagle my jako socjologowie narzucamy im pewien sposób myślenia, który dla ich doświadczenia jest, by w sposób obcy oczywiście przyzwyczailiśmy się, że to pojęcie funkcjonuje dbali o to, że pytamy w przeciętnego człowieka a w jaki sposób zaangażowanego religijnie oto, jaka jest jego religijność to potrafi na te pytania odpowiedzieć na to co mnie uderzyła czytając różne teksty, że po zaćmieniu jest religia jako pewien pod pojęcie obronny z biło koncepcji, a czym innym jest szereg różnych doświadczeń, które socjologowie za pomocą tego pojęcia religii opisują to było ciekawe problem sporo się na ten temat również, że tak w sądowym Shiraz oraz udała się pisze ostatnimi czasy, zwracając uwagę, że samo pojęcie religii, a w takiej postaci, jakim go używamy powstało czy wykształciło się w dziewiętnastym wieku w kontekście polityki kolonialnej taka refleksja naukowa nad religią antropologiczna przede wszystkim socjologiczna również, że w mniejszym stopniu to pojawią się w kontekście polityki kolonialnej państ w kolonialnych, które no i nagle zetknęły się z całą grupą zjawisk niezrozumiałych dla nich trudny do wyjaśnienia to krok zjawisk którymi się specjalnie nie interesowali jakiż praktycznych duchowych powodów, ale które były istotne z punktu widzenia politycznego, a jeżeli mamy kilku kolonistów i wiele setek tysięcy uda, a ludzi, którzy są kolonizowane ani w jaki sposób trzeba nad tymi ludźmi skolonizowane mi zapanować nie tylko przemocą, ale też starać się zapanować nad nimi dojść zapanowania nad ich sposobem myślenia i jest szereg przekonujących, żeby prałat z wydaje mi się nad nimi jest taki argument ważny aż w myśleniu również soliści, na który pokazuje, że po nich na nowo przemyśleć w samo pojęcie religii po głowie zastanowić się na ile to pojęcie religii jest pewnym konstruktem, którym używamy, którego nie powinien tak jednoznacznie przekładać na doświadczenie ludzi, bo n p . dzisiaj wieczorem bardzo wiele osób, które nie wchodzi do kościoła czy gminie albo w ogóle nie wierzy albo wybiera sobie kilka elementów z religii katolickiej trzymamy się jej dla uproszczenia usiądzie przy stole będą się odbywały te wszystkie rytuały no właśnie rytuał coś co jest bardzo mocno związane z religią no to i jak to jest czy osoby, które są ateistami będą dzisiaj brały udział dziś wieczorem będą brały udział w czymś co będzie religijne czy trudny czy tutaj ta definicja jakoś się sprawdza co się wydarzy dziś wieczorem w domach wielu osób będą jak najbardziej brali udział, w czym są jest religijny w tym sensie nawet, uczestnicząc w tym będą osobami religijnymi to religia to nie jest tylko to jesteśmy na Zachodzie w i tutaj czy w krajach my na Zachodzie my na Zachodzie, a zarazem dać ludziom na Zachodzie, bo my tutaj w krajach katolickich krajach protestanckich przyzwyczailiśmy się tożsamość religię ze przede wszystkim pewnym sposobem myślenia no ale ja ostatnio spędzam trochę czasu na Ukrainie, obserwując są również jak ludzie tam praktykuję religii tam nie kładzie się tak dużego nacisku na po co ludzie myślą co wierzą, ale kładzie się jednak duży nacisk na praktyki ich nazwać rytuałem prawda odbędzie, bo w języku polskim tak dosyć negatywne konotacje, ale pomyślimy co było od niego pewnych praktykach w 2 ludzie chodzą do cerkwi całują ikony składają pokłon przed tymi Konami zapalają świeczki zamarzają dziś za piękny rytuał prawda przemawia do nas i estetycznie i w jaki sposób też pchły etycznie, choć nie tylko świat my siadając do dostało również wykonują prym gest rytualny, którego ani treści umów nie musimy rozumieć ani nawet identyfikować się, jeżeli ktoś nam on też przedstawił z tymi treściami, ale jednak się, wykonując pewne praktyki, uczestnicząc w tych praktykach, a funkcjonujemy w obrzędach religijnych i to co z religii ciekawe 8 lat niezwykłej, jakby to co mnie w niej własny dotąd Lech Legia potrafi ono znaleźć dla siebie różne ujścia do znalezienia dla siebie różne ujścia i Tesco coś, czego nie przewidywały to jest dumna ze złością nie przewidywał są dokładnie te są czymś dla autora sekularyzacji to, że ludzie przestają chodzić do kościołów i prawa i nie uczestniczy w tych 4 praktykę, które zostały wymyślone ileś set lat temu nie znaczy, że nie odnajdą nowego sensu gdzieś indziej weźmy przykład dietetyczne, gdyż chory z posiedzeń i stole kiedyś post był pewną formą wyrzeczenia, by miał głęboki sens religijny to też bym był formą wyrzeczenia celem rzeczy, które były naprawdę rzadko dostępny dokładny dzisiaj postęp jest trudno nas dzieli dzisiaj trudno powiedzieć, że jeżeli ktoś tu wyrzeka się jedzenia prawda to, że kara czyni to z pobudek Kisielin wyrzeka się jedzenia ze względów zdrowotnych dla parnasu jest, by takie przesunięcie tej tych praktykach żywieniowych to co kiedyś miała sens religijny dzisiaj ma sens zdrowotne widać jak n p . z tego obszaru religia została wy myta i Kuba straciła na naznaczenie nagle się okazuje dla wielu ludzi w Polsce np. religia się staje ważną bankom bardzo ważnego elementu do kształtowania relacji do samego siebie i relacji do innych ludzi Kuba wlać smak i rozwój duchowy rozwój duchowy dokładnie jak zaczynamy nad sobą pracować znowu może to jest taka mogła świecka tego rozwoju duchowego możemy sobie zatrudnić coacha i Jonas poprowadzi przez życie, ale może wejść na 1 Fernando Redondo do uczestniczyć i teraz w kościele katolickim w bardzo dużą takich form murzyńskiej odosobnienie kontakt z VAT z księdzem, ale może to również zrobić i może to również zrobić ateista w i o tym jakie są inne formy nowe formy religijności o tym w jaki sposób teorie sekularyzacji radzą sobie współcześnie może nie radzą sobie już w ogóle, jaka będzie przyszłość religii okiem współczesnej socjologii religii czy już jest odpowiedź na to pytanie to powiem państwu w skrócie informacji w studiu dr Sławomir Mandes bez Radia TOK FM Karolina Głowacka miejsce religii w społeczeństwie w poszukiwaniu nowego programu badawczego socjologii religii to jest książka Anne autorstwa dr Sławomira Amandy SN z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry jeszcze raz tych przez grupę informacji mówiliśmy o tym, że religia ma w sobie taką zdolność, że zawsze znajdzie sobie jakieś ujście, jakby jej tutaj murem mnie otaczać czy to gminne nauki czy to jeździło się w rodzaju oświecenia to ona gdzieś tam zawsze znajdzie sposób, żeby mnie się wyrazić pan mówił o tych nowych sposobach wyrażania religijnego were one są mu też mam wrażenie, że można zobaczyć także w internecie są przecież to dziwne jakieś inne są strony internetowe, na których można kliknąć, że się za kogoś Modlina przykład to co jakiś fenomenalny sprawy, a dobra to jest zjawisko przyznał bardzo interesujące mające bardzo wiele wymiarów nawet funkcjonują kościoły, które chcą tylko w internecie nagrał ten nakłada kości w koszcie w niektórych kościołach protestanckich dopuszczone jest nawet uczestnictwo skoro już też jak ważny wylewa się nawet w kościele katolickim, a nie nie jest przyjęte nasz tor na www i że prac sakramentu przez internet można można można udzielać salto prawda to prawda nie są takie liczą, lecz przez Skype, a tu jest tak to jest i tak już nie ma niegodnie mnie przez te czekały czy można dostać rozgrzeszenie przez chyba nie Wells trzeba jednak jest osób trwają one również kwestia czasu mi się wydaje, że tak dokładnie w zerze to jest kwestia czasu uważa też na pewno to trzeba uprawdopodobnić rozległ się Jason to by obserwuje nad kolejnym przykładzie nie interesuje kwestia ta rozmawiać o tych praktykach żywieniowych innym takim charakterystycznym dla Legii z jałmużny dawanie datków go o jakość miarą pobożności czy religijności zawsze była przecież zawsze w dawnych czasach było dawanie jałmużny biednym wspomaganie bieda na dzisiaj, a 1918 wieku taka tradycyjnej komuś smakuje mu jałmużna i zaniknęła lex natomiast pojawią się zupełnie nowe zjawisko ciekawe, które nie jakoś interesuje od ministra na rozwój organizacji grup społecznych, które działają z pobudek religijnych w może mieć bardzo różne formy z 1 strony mamy tu jako instytucja Caritas prawda afiliowane przy krzywizny takich jest przecież też znana jest, ale obok tego mamy całą noc bardzo duża grupa ludzi, którzy działają w parafiach mamy też coś co tak się ładnie nazywa Five Base Organization po angielsku czy takie organizacje oparte na wieży w zimowe ING OFE da, ale ludzi osy, które mają zapisane w statucie czy też nie muszą tak konieczne są duże, ale są ku temu to one motywowane przez inspiracje rymów polskich ulic jest bardzo dużo polskich organizacji jest bardzo dużo Jona wykonują kawał dobrej roboty, a nie ma takich statystyk, ale ja doceniam, że chodzi o problem bezdomności w Polsce no to on w połowie mniej więcej może nawet większym stopniu jest rozwiązywany może nie zagra z sobą nie są rozwiązywane tak naprawdę kończąca uczono nas jest to czas jest natomiast tylko w dużym stopniu, zwłaszcza organizacje motywowane religijnie zajmuje się osobami bezdomnymi wyciekały rozmawiać o praktykach może być skutek praktyką jest to, że siedzimy przy stole łamiemy się opłatkiem ona stałą praktyką jest to, że ludzie angażują się taką organizację udzielają pomocy innym ludzie ktoś bardzo różna może być przeniesienie ubrań, ale to może być też to zaangażowanie w większe niż parowych często są kuchnie prawda zupy dokładnie można tam i liści można np. pomoc w przygotowaniu przy wydawaniu posiłków też z religii chce je tak to też jest religijność, jeżeli jest motywowana religijnie, jeżeli działają tam dlatego, bo chce pomóc osobom biednym nieszczęśliwym idzie pani dlatego, bo firma odczuła pani taką potrzebę moralną oddali czuje pani, żeby to powinien zrobić dobry chrześcijanin Kuba EUR chrześcijan człowiek, który traktuje poważnie swoją relację, jakby z Bogiem i czuję to zobowiązanie, które od Boga płynie właśnie o to, żeby ugotować odpocząć marchewkę, a w przysłowiową to to jest jak najbardziej religijna chochoły czynność z punktu widzenia socjologa z punktu widzenia socjologa oczywiście też siedział obok nas ksiądz zaraz zaprotestował, że w grze szanowali jest czymś innym, a to ważne, żebyśmy też rozróżnianie prawda jest także różne grupy różne instytucje na różny sposób definiują religijne, a w myśl inaczej definiuje religijnych w kościele katolickim inaczej w grupach protestanckich kościołów chodzą inaczej w polityce się definiuje jedynie kary inaczej podchodzisz do religijności socjologii i może chodzić po to, co ja staram się w tej książce pokazać to, że może warto pomyśleć o religii seksu w szerszym sensie nie przywiązywać się do tego co ludzie myślą mówią wierzą, żeby też spojrzeć na praktyki na to co się angażują, w jakich powodów się angażują, jakie emocje się z tym wiążą się w jaki sposób myślenia, jakie uczucia i 3 -li ni z tego co pan mówi tak to rozumiem, że teorię, które przewidywały, że religia zniknie w wyniku rewolucji informatycznej oświecenia bogacenia się społeczeństw też rządowych porażkę to nieprawda oni także rozmów jedno 100 czworga i zależy, gdzie mu zależy gdzie, bo socjologowie, koncentrując się w swojej analizie na krajach zachodnich co mieli dobre podstawy w krajach Europy zachodniej i dobre podstawy formują wstyd jest, toteż nie wszystkim od małych Francja Skandynawia wielka Brytania w gruncie rzeczy w Skandynawii przecież był błędny uczestnictwo w sensie być zapisane do kościoła to jest gorzej niż 80 % to, że to jest to strzał w sumie na dziś bardziej ciekawszy w przypadku Niemiec od sektora z kolegami w z Niemiec serwują na ten temat na o nim mówią, że strona tak, ale ani społeczeństwo niemieckie SOCAR z chórem mówią spójrzcie duża część Niemców cały czas jednak przekazuje swój podatek to organizacje religijne charytatywne organizacje religijne Caritas z 1 strony wzoru Lisaka odpowiednik Caritasu protestanckiej chcą nawet silniejszy organizacje pozarządowe w tym kraju pastor jest prezydentem, a córka pastora i jest panią kanclerz na, a więc ta religia, chociaż niewidoczna w praktykach postaci rozumianych jako chodzenie do kościoła cały czas przenikała waszą kulturę waszą grę wasz wasz sposób użycia wasz styl życia i nie może tak po prostu powiedzieć, że skoro coraz mniej Niemców, choć do kościoła to religia znika ona dziś przesuwana w inne dyrektywa definiuje się przez nią 3 definiuje, bo to, by oznaczało, że w geny są też taka refleksja w samej technologii dostosowanie do dnia wśród kościołów Dunajec czekały niektórzy uważają, że to wtedy rozmywanie doktryny, więc jest walka z tą jest walka to obserwujemy teraz oczywiście w kościele katolickim jak Włosi spory o tą chochlą od zmian się także z papieżem np. poprzez papieża bank może mieć także z papieżem, bo tak to akurat nikt nie kwestionuje, ale trzeba też otrzyma odpowiednio doktryny, a tak jak powinien się trzymać papież kościół jest prościej w przypadku krajów protestanckich czy krótko protestantyzmu przetwórstwa złomu obserwujemy uwiąd po starych tradycyjnych kościołów hałas z 1 strony z drugiej strony obserwujemy rozwój nowych kościołów kościół zielonoświątkowy np. czyli widać to ta zmiana, choć zachodzi szybciej jest bardziej widoczna, bo po prostu pełne kościoły są mu szczegółem opuszczane i a na ich miejsce wchodzą inne z nową z nowymi praktykami z nowymi obrzędami z nowym sposobem musieli znowu emocjonalność emocjonalność to jest bardzo ważnym elementem religii czy z punktu widzenia socjologa zbitka Polak katolik jakże rzadko Polka katoliczka jest aktualne innym katolicyzm, choć mija od lutego publicystyczna forma pytania o sklejenie RO zwoju panie generale bank plasuje się pytam co pani przez rozum zadaliśmy brał udział tych badań światowych dni bądź młodzieży, która by brał udział Światowida młodzież dokładnie to pytanie zadaliśmy tak co sądzisz o alibi c Polak katolik i my niedoszłe zaskoczyło to, że oni to pytanie w większości wypadków zrozumieli jako pytanie o to czy Polacy są religijni i tłumaczyli, że no nie do końca jest to zbyt adekwatna, bo jak się przyjrzeć Polakom to widać, że pod wieloma względami ta ich religijność jest słaba gra, więc jeżeli zrobimy to jak duża część młodzieży podawał, że w tym badaniu w obronie, bo widać, że gaz Polska religijność pod wieloma względami mierzona standardowymi wskaźnikami sław to moje pytanie w takim razie jest takie 3 rynki nadal panuje takie przekonanie, że Polak może być tylko katolikiem ewentualnie ateistą, ale Polak muzułmanin np. ktoś czegoś nie mieści się, bo w społecznym takim mówi o powszechnym bardzo rozumowaniu hotel splendor ciężko coś innego to jest pytanie o tożsamość narodową i definicje tożsamość narodową jak pytamy o to pytamy Polaków oto co wchodzi w skład tożsamości narodowej rada tej marki standardowe znów wymiarach język obywatelstwo religia znajomość tradycji na pierwszym miejscu jest język na język obywatelstwo Rio wcale nie jest na pierwszym miej na pierwszym ani na drugim czas na 0304 . miejscu, ale z żeli i że nie rozumiem dobrze pani pytanie bez pytania o związek religii z narodem, a dach to zdrowe inne pytanie o to jak jak religia przenika się z tożsamością narodową na razie nikt się na znanych przenika się u nas nadal, ale to przenikanie nie jest niczym niezwykłym hak nie jest niczym niezwykłym inny oczywiście mamy takie kraje jak Francja, gdzie tożsamość narodowa jest bardzo mocno odseparowana od religii, ale to raczej jest wyjątek tora czy jest to raczej jest wyjątek, jeżeli patrzymy na n p . na Hiszpanię na kraj katolicki widzimy, że w takich krajach, że w krajach katolickich ten związek tożsamości narodowej z regionu jest silny co więcej jak przyjrzymy się krajom prawosławnym to okazuje się, że tamten związek jest jeszcze silniejszy dla niego fascynujące było odkryciem kilka lat temu, a w Grecji było zobaczyć jak tam, tak więc w religii jest z narodem z tożsamością narodową jest silna o wiele silniejsza niż w przypadku Poznania, a nawet dowodach był spór o to bardzo duże czy powinniśmy w dowodach czy oni powinni w dowodach na ich dowodach osobistych wpisywać religii jak argumentacja była taka, że tak powinno się wpisywać dlaczego, bo bycia Grekiem oznacza bycie prawosławnym to też widać w Rosję n p . że jeśli Rosjanin NATO w prawosławnym, bo to jest oczywiście bardzo wiele narodów można być takim Rosjaninem obywatelem był Rosjaninem Sas, który też ten sam prawosławne nie ma Bruno może pójść do buddyjskiej świątyni to też nie jest zrozumiałe, że to jest troszkę coś innego jednak mimo wszystko, bo tam religijnej generalnie cały czas jednak na bardzo niskim poziomie co jednak spadek po raz w życiu zachęcał przez wieś na wzrost talony nie są duże, a raz lub tamto co widać to wykorzystywanie przez państwo religii natomiast wzorcowego przykładu z Ukrainy, który niedawno byłem i tam ani jest szalenie ciekawa obserwowanie tego jak ta zrekonstruowana w tej chwili tożsamość ukraińska bardzo mocno stara się m. in. nie tylko m. in. o wspierać dała mu kręgi prawosławny, a następnie wywieźć takie rozdzielenie Allegriego katolickiej czynna do tańszych lokali jest jeszcze trwa jeszcze innych kwestiach wszystkim nastąpiło wyodrębnienie nauka kościoła prawosławnego z cerkwi moskiewskiej ustaw ląduje ser z moskiewską cerkie w i ukraińska cerkiew miałem takich silnika na Zakarpaciu tych nie jakiś czas temu, gdzie po 1 stronie była cerkiew moskiewska po drugiej stronie była cerkiew Kijowska na były animozje pomiędzy posłami którzy, którzy rwą się ulice Szafrańców polityka, ale też, żeby tożsamość narodowa znaczy taki był pytanie czy dobry Ukrainie czy Ukrainiec w obecnej sytuacji może chodzić do cerkwi moskiewskiej natomiast nie było tego pytania w odniesieniu do gry do kościoła grekokatolickiego musimy już kończyć się mu tylko on właśnie na koniec, gdyby pan nam powiedział czy socjologowie religii mają jakiś pomysł na nową dobrą teorię, która będzie nam tłumaczyła myślę, że 10 tych teorii w tej chwili jest kilka tych podejść powiedział mu jest kilka pana ulubiona od wyniku to trudno będzie jak jest ulubiona czy nie jest kwestia wyrobienia lub nierobienia ja generalnie lubię te badania i te teorie czy te podejścia, które szukają religiach miejsc, które do tej pory były zaniedbywane przez socjologów albo takich miejsc takich obszarów życia, które do tej pory przez socjologów były, czyli pomija taki, bo myślę, że tam wiele ciekawych rzeczy możemy znaleźć nie będziemy tak bardzo zaskoczeni jak byliśmy niedawno rozwojem rozkwitem religii, a nie będzie tak bardzo zaskoczeni, kiedy z hossy, gdy okaże się znowu, że religia szef doradców w pan dr Sławomir Mandes socjolog z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego przypomina rozmawialiśmy wokół książki pana lekarz dr miejsce religii w społeczeństwie w poszukiwaniu nowego programu badawczego socjologii religii uprzedzam to jest książka po prostu naukowa to nie jest książka popularnonaukowa jeśli są państwo zainteresowani tą zapraszamy do lektury ja polecam też pewne jest w przeciętnym Trichet wysłał mu kwit dziękuję serdecznie panie doktorze dziękuję bardzo za chwilę będą informacje po informacjach programy Wojtka Krzyżaniaka mecz dzisiejszy program sobotni poranek przygotował mnie to strzelecki dziękuję państwu serdecznie za dziś Karolina Głowacka do usłyszenia i oczywiście wesołych świąt i Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIĄTECZNY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA