REKLAMA

Oddać nie oddać - czyli poświąteczne dylematy

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2016-12-27 13:20
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
16:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
marzec oklaski witam ponownie popołudnie Radia TOK FM stosują w informacjach słyszeliśmy o tym, że to niech nikt nie nie wszystko możemy jeśli chodzi o zakupy czy prezenty pod choinką, które się okazały niewypałem wręcz się teraz państwo zaproponować z rozmowy z nami pan Michał Herde federacja konsumentów dziennie 12 został pod choinkę co chciałby ponownie na szczęście nie wszystko się podobało no właśnie był już słyszeliśmy przed chwilą and ITS tak jest Rozwiń » myślę, że dla części słuchaczy zaskakujące, że to właściwie jest także nam przysługuje takie obligatoryjne prawo zasada zwrotu jakiegoś towaru, który okazuje się ważna, bo nie wydałem album niewłaściwy rozmiar, by się okazało, że mamy już tego za dużo i że to jest wasz właśnie zawsze umowa między kupującym sprzedającym, a tak to jest umowa niezależnie od tego czy kupimy zapałki samochód telewizor zawieramy umowę sprzedaży, a zasada prawa cywilnego, mówi że umów należy dotrzymywać to jest tak naprawdę taki główny bezpiecznik gospodarczy, jeżeli zawieramy z kimś umowę druga strona oczekuje, że tej umowy dotrzymamy nie wycofamy się z niej no i to również to przełoży na zakupy drobniejsze konsumenckie, jeżeli kupimy np. czajnik w takim zwykłym sklepie nie spodoba się koszt domu tak naprawdę nie może pójść potem oddać go tutaj potrzebny jest właśnie zgoda sprzedawcy i to jest zasada, a to znaczy ziemia będzie się przed każdym zakupem przenikali czegokolwiek innego zapałek w kiosku ruchu będzie przeprowadzać się okaże, że coś nie tak jak będę mógł oddać w zazwyczaj jest także zakupując rocznie zakładamy jednak, że będziemy coś się zwrócić oczywiście narobił różne zakupy są te przemyślane są te mniej przemyślane dokonane pod wpływem chwili, ale prawda jest taka, że jeżeli rzeczywiście pójdziemy do sklepu i tam, gdzie jest tył głowy, że być może ta bluzka spodnie nasi nie spodobają to powinniśmy się sprzedawcy spytać czy będę mógł mogła zwrócić w jakim terminie pod jakimi warunkami, ponieważ tak jak przed chwilą usłyszeliśmy w serwisie informacyjnym faktycznie zależy od dobrej woli sprzedawcy to dobra Wola tak naprawdę statuuje na dodatkowe warunki, więc taki towar, ale z metkami jakiś dowód zakupu w jakimś konkretnym terminie być może z zaparkowaniem, a może nie pakowana fabrycznie i tak daje też, by tego rzeczywiście powinniśmy się od sprzedawcy takim handlu tradycyjnym dowiedzieć jak zakładam, że oczywiście spotykamy ludzi dobrej woli, ale szczególnie szczególnie czasami, gdy jesteśmy trochę poirytowani jak próbujemy telefonicznie uzyskać jakąś informację czy zamówić jakąś usługę słyszymy, że rozmowa jest nagrywana dla poprawy jakości obsługi klienta taka rozmowa przy kasie w sklepie nagrywana nie jest i mam dość późno panie nasz pan mi mówiło się jak kupowałem, że będę mogła dać zmienił zdanie, a może jest inny pracownik czy to jest jednak także w no nie jest to tylko dżentelmeńska umowa, a tylko, że nawet nie wiemy możemy do dopytać czy zdobyć jakieś zasady zwrotu, które obowiązują w danej firmie czy sklepie, ale właśnie dobrze dobrze szanujących się sklepy będzie miał w punkcie obsługi klienta informację o tym, że przyjmuje zwroty i rzeczywiście duże e-sklepy sieciówki takie zasady mają, dlaczego nie mają uwidacznia dlatego, że to jest takie wyjście na przodem do klienta, kto się mówi tak tutaj dajemy temu klientowi coś więcej co tak naprawdę, czego tak to badanie psa imieniem nie muszą udawać w różnego rodzaju hipermarketach i budowlanych n p . jest to m. in . to ułatwienie dla konsumenta, że po jakimś czasie nawet dłuższa będzie mógł zwrócić niewykorzystaną glazurę, ale już tych mniejszych sklepach budowlanych musimy tak naprawdę zez właściciele się umówić na możliwość zwrotu z faktem jest, że rzeczywiście już teraz rzadziej mamy od konsumentów zapytania w sprawie zwrotu w ten możliwość tego zwrotu takiego handlowego stało się niejako regułą i jeszcze się równa ME do zakupów tych internetowych, gdzie tele ta możliwość zwrotu jest zasadą ustawową i stać się w normalnym sklepie nie możemy wymóc taki się z przyjęcia zwrotu tak w przypadku zakupów internetowej kupił coś na odległość możemy odstąpić od tej umowy w terminie 14 dni Leszna wprowadzono taki przepis tylko w przypadku zakupów internetowych w bo oczywiście to jest ten rodzaj kupowania, który się bardzo rozwija coraz więcej coraz częściej kupujemy w internecie, ale można powiedzieć, że w jakimś sensie dyskryminują trochę osoby, które jeszcze może, a przecież ciągle są, szczególnie że te osoby starsze mniej zaprzyjaźniony z tą formą kupowania no pan rozumie powód, dla którego taki właśnie kupowanie w sklepie bezpośrednie jest tylko włącz się umową i dobrą wolą Boga sprzedającego przez internet jest ustawowo 14 dni naszego parkingi możliwość zwrotu internetowego tak to nazwijmy jest naszym nabytkiem unijne wojenne Unii Europejskiej już od dłuższego czasu funkcjonuje ta zasada myśmy tę zasadę wprowadzili w 2001 roku, czyli jeszcze przed akcesją do Unii Europejskiej podyktowane to co było wówczas z tym, że zakupy przez internet nie są zakupami, które się odbywają lokalu przedsiębiorcy czy nie możemy tak naprawdę jest przedsiębiorcą porozmawiać upewnić się, że on w ogóle jest, że ten towar, który kupujemy też jest, że on ma kolor taki jak sprzedawca deklaruje nie możemy tego towaru obejrzeć sprawdzić jak funkcjonuje i możliwość tego zwrotu miana zapewnić większe bezpieczeństwo i zachęcić właśnie do bardziej bezpiecznego dokonywania zakupów w internacie z drugim taką drugą taką kategorią, gdzie można faktycznie nastąpić odmowa też termin 14 dni to są umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa czy też takich nietypowych warunkach, kiedy akwizytor przychodzi do domu i miejsca pracy niekiedy organizowane są jakieś pokazy w hotelu w restauracji prezentację ktoś tam próbuje sprzedać tzw. garnki za 4000 zł to też są nietypowe warunki Otóż żałować, że n p . w przypadku umów o kredyt konsumencki czy umów ubezpieczeń też mamę i jakiś termin na odstąpieniu od umowy w przypadku przewozów też jest stale lub kiedy możemy zrezygnować z takiej umowy, więc ten da możliwość rezygnacji ona się pojawia, ale nadal jest oczywiście trzeba je do zasady chce podkreślić, że faktycznie jest to wyjątek zasada, że z umowy nie ruszą zaś, że ma stąd, by odstąpić tak wprost nie można skoro mąż będzie, że sprawy związane z regulacjami unijnymi dla to też dobrze wiemy, że dzisiaj można właśnie, korzystając z sieci kupować również za granicą na ich znowuż na co musimy zwrócić uwagę czy to jest także do 14 dni obowiązuje również wtedy, kiedy kupiliśmy coś w sklepie internetowym w Niemczech Wielkiej Brytanii ciągle w unii Europejskiej czy Hiszpanii no ewentualnie na coś dzieje w sytuacji, kiedy kupujemy coś w danym wprost w państwie spoza Unii Europejskiej, jeżeli kupujemy coś nam na obszarze Unii Europejskiej obowiązuje nas dokładnie w zasadzie te zasady, które mamy w Polsce ta kura dyrektywa VAT, na podstawie których mamy obecne prawo jest dyrektywa o charakterze maksymalnym w związku z powyższym wszystkie państwa mają obawy te same regulacji jest to 14 dni wracam na tych samych zasadach, a więc, jeżeli dany zakup w Hiszpanii we Francji może na tym mogą zastąpić dodatkowe, że będzie mi jakiś spór tzw. transgranicznym możemy skorzystać z pomocy Europejskiego centrum konsumenckiego tez sieć takich centrów istniejących w całej Unii Europejskiej, która pomaga rozwiązywać tego rodzaju spory, ale jeżeli dokonamy zakupu już w sklepie spoza Unii Europejskiej to będzie sklep, który wcale nie adresował to do nas z tej swojej oferty to musimy tutaj się zapoznać wówczas z prawem, które funkcjonuje za granicą w stanach Zjednoczonych czy też Chinach, ponieważ też bywają to popularne kierunki, zwłaszcza jeżeli chodzi o chińskie zakupy na różnych platformach do tego dedykowanych my też oczywiście konsumenci miewają problem, aczkolwiek w większości tutaj tego rodzaju kontrahenci starają się też dbać o swoje dobre imię i dla nie mamy z tego tytułu jakość zbyt wiele skarg w a jaki jest jeśli chodzi o zasady takiego zwrotu jak to faktycznie przebiegał, tym bardziej że musimy wziąć poprawkę, że jeżeli ktoś nam coś przesłał przywiózł Kurier nie odpowiada na to musimy go odesłać, kto ponosi wtedy koszty takiego no takiej wysyłki czy można do przerzucić na tego sprzedającego się właśnie okazuje, że to co tworzyliśmy to jednak odpowiada temu co widzieliśmy na obrazku w internecie tym przede wszystkim tak od, których otrzymujemy taki towar możemy go sobie obejrzy z zewnątrz powinniśmy go generalnie używać możemy go sprawdzić jak mylne mówi dyrektywa tak jak w sklepie zwyczajny tradycyjny nie podoba nam się nie odpowiada Kor pakujemy ta korzyść z powrotem sprzedawcy tak naprawdę w momencie, kiedy nam zdarzać sprzedaje powinna poinformować w ogóle o istnieniu tego prawa i ewentualnych procedurach wiążących się ze zwrotem takiego towaru mamy na to 14 dni wysyłamy sprzedawcy Meryl albo wiadomość przez jakiś formularz, że sprzedawca taki udostępnia dodatkowo najlepiej dobrze jest wysłać jakiś list polecony informacje włożyć do paczki wysyła w lotnej też, że odstępujemy od tej umowy firmy, które mają duże sklepy internetowe w ogóle przesłań specjalne formularze mają zresztą do tego taki obowiązek, ale firmy duże właściwą ułatwiają ten zwrot przewiduje specjalne naklejki formularze, więc zwykle mamy do tego dołączoną instrukcję w jaki sposób taki towar zwrócić trzeba wziąć pod uwagę to, że niewykonanie tego obowiązku poinformowania konsumenta o przysługującym prawie do wstąpienia domowe jest sankcjonowane tym, że nawet te małe będziemy mogli stąd w terminie kolejnego roku SN z informacją o tym, że konsumentowi prawo do odstąpienia od umowy przysługuje leżą w jego dobrze pojętym interesie czy zawsze i wszystko możemy oddać oczywiście jak jest zasada to nie są i wyjątki należy generalnie, jeżeli chodzi o same towary to wyjątków nie jest tak duża pamięć powieść Barnesa to, że jeżeli kupujemy jakieś nagrania odbijane wizualne programy komputerowe nieżyjącą zapisana w trwałym nośniku notuje, że już zerwiemy oryginalne opakowanie to nie możemy takich nagrań zwrócić, choć oczywiście zabezpieczeniem przed kopiowaniem, ale innym wyjątkiem są rzeczy, które są zabezpieczone i ze względów higienicznych i może zwrócić po otwarciu opakowania dodatkowo można też jeszcze zwrócić uwagę na to, że nie może nastąpić od umowy, kiedy jakaś usługa, którą zamówisz też może sam musi przejść na odległe została już wykonana, ale jeżeli dopiero zostało rozpoczęte świadczenie usługi oczywiście z naszą zgodą to nadal przysługuje nam prawo do odstąpienia od umowy te z lekka różnica w stosunku do przepisów, które obowiązywały jeszcze niecałe 2 lata temu wartość przedmiotu ma jakieś znaczenie, że coś było tanie gdzieś tam słyszałem widziałem taką informację, że coś jest mniejsze wartości 50 zł nie można go taka dotyczy to tylko miłość sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa, więc tak naprawdę w praktyce miłość taka zasada dobrą sprawę funkcjonuje, zwłaszcza te w 2 g k myśmy się nigdy nie spotkać z takim przypadkiem w projekty zahamują w związku z tym co teraz się zaczęło, czyli tzw. szaleństwo wyprzedaży czasami słyszymy uznał, że pytanie czy to jest to w nawiązaniu do tego, o czym pan już na początku, że zawsze każda umowa kupna sprzedaży jest w poście nową umową między kupującym sprzedającym czasami słyszymy, że towary właśnie w Opolu z wyprzedaży nie podlegają zwrotowi czy to jest uprawnione działania sprzedającego, owszem, zdarzają się takie wywieszki czasami sprzedaż już jest dokonane w tym momencie sprzedawca potrafi postawić taką pieczątkę na paragonie, że to wyprzedaży, więc nie odpowiada nie oczywiście nie jest to nieprawda to wyprzedaż, jeżeli nie wiąże się z jakąś wadą sprzedawanej rzeczy nie ma żadnego wpływu na prawach konsumenta dalej może, jeżeli to jest oczywiście zakupy na odległość może ona skorzystać z ustawowego prawa do zastąpienia domowe wyjątkiem oczywiście są w sytuacji, kiedy rzecz sprzedawana z jakąś wadą i konsument został poinformowany o istnieniu tych wad, bo takie rzeczy można też sprzedawać go oczywiście, jeżeli konsument zostanie odpowiednio poinformowane wówczas nad ten element można składać daje reklamacji na adres pozostają w zakresie tutaj sprzedawca nie odpowiada, bo pamiętajmy oprócz tego prawa zwrotu, którym mówiliśmy bądź też dobrowolnego prawa przyjmować przyjmowanie zwrotów istnieje też odpowiedzialność sprzedawcy za wady rzeczy, jeżeli towar okaże się wadliwe w przeciągu 2 lat to możemy sprzedawcy od sprzedawcy oczekiwać albo usunięcia wady albo wymianę może uda się obniżyć cena w ostateczności odstąpić od umowy jest rękojmia dwuletnia odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne i ewentualnie treści prawne czy w słyszałem takich numerach, że ktoś sobie coś kupuje np. kreacje na sylwestra od razu założeniem, że pójdzie na to imprezę otrzyma potem powierza się rozmyśli, ale Ion, a to jest dopuszczalne na pomijam oczywiście w moralność i całej historii ale, ale prawda, że rzecz była używana jest tak w zasadzie jest to dopuszczalne nieetyczne, ale dopuszczalne, jeżeli przysługuje kupiliśmy coś na odległość przysługuje nam to prawo do odstąpienia domowe rzeczywiście może się zdarzyć, że konsument będzie chciał oddać zużytą suknie spodnie na cokolwiek oczywiście wówczas sprzedawca będzie przysługiwało prawo do domagania się odszkodowania od konsumenta, jeżeli rzecz została zniszczona trzeba ją ubrać przygotować do dalszej odsprzedaży jest to mówiąc krótko takie ryzyko, które na siebie po prostu przedsiębiorca przyjmuje ryzyko taki gospodarczy, z którego to trzeba sobie zdawać sprawę o zarówno przedsiębiorca konsument może w bardzo różne wcale nie zaplanowane przez ustawodawcę wykorzystać prawo dla swojego celu na sposób nieetyczne takie sytuacje też mają miejsce zarówno po 1, jaki po drugiej stronie w jasno, że jeżeli ktoś miał jakąś bardziej wymyślną wyrafinowaną sytuację niż te, o których byśmy mówili to federacja konsumentów służy pomocą tak udzielamy porad w bardzo różnych formach osobiście telefonicznie można zesłać my tworzymy naszą stronę internetową zapoznać się z warunkami świadczenia przez z tej pomocy prawnej postaram się po sprawach czy do zwrotów czy reklamacyjnych, ale przede wszystkim, o czym pan też mówić trzeba robić zakupy świadome działanie pod wpływem chwili co robi zakupy świadome starać się oczywiście w ramach rozsądku kolekcjonować jakieś dowody na ten zakup na zaistniałą sytuację to na pewno pomoże Gaś dochodzenia roszczeń, że będzie taka potrzeba bardzo dziękuję Michał Herde federacja konsumentów był gościem popołudnia Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA