post factum audycja post factum Agata Kowalska przy mikrofonie, a Rosją państwa zaprosić do udziału w audycji i podzielenia się swoimi problemami doświadczeniami związanymi ze zwracaniem nieudanych prezentów gwiazdkowych zdradzanie może próbą wymiany ich na inny, ale lepszy model bardziej dopasowany rozmiaru albo inny kolor proszę dzwonić proszę pisać czy mieli państwo tego typu doświadczenia może to kłopot z morza sprzedawca odmówił przyjęcia towaru, a może z,
Rozwiń »
owszem, zgodził się, ale pod pewnymi warunkami, jakie to były warunki czy to wszystko jest legalne od zawsze będziemy rozmawiać z ekspertką mają tylko państwu przypomnę, że można spisać na adresy post factum małpa to w próbkach FM albo na profil Radia TOK FM na Facebooku lub też można zadzwonić mnie to słowacki dyżuruje przy telefonie 224444044 w jak zwrócić prezent gwiazdkowy, jaki jest na jakie kłopoty można się natknąć po drodze czy można zawsze wymienić, a może tylko reklamacja jest czymś absolutnie obowiązkowym dla sprzedawcy proszę pisać proszę dzwonić jeśli słuchają nas handlarze sprzedawcy sprzedawczynie mają znają tę sytuację z tej drugiej strony Lady to tym bardziej prosi też dzielić swoimi doświadczeniami i narzekać na klientów, a jest już z nami pani Małgorzata Cieloch rzeczniczka urzędu ochrony konkurencji konsumentów w dzień dobry dzień dobry w Obrze zaś mimo bardzo proste sprawy czy jest możliwe, żeby w Polsce sklep stacjonarny w ogóle nie dopuszczą wymiany lub zwrotu towaru możliwe co więcej wiedziała wszystko zgodnie z prawem ma i ja już to przekonanie państwa z innej dużej trasy kolei dziś mniej istnieją jak to możliwe co robić, żeby było, że ta sytuacja się w niedzielę utrzymuje się tym nie znają jest wartych jest możliwe no, więc to jest oczywiście innych ta wymiana zlotym możliwość przelania pieniędzy na tzw. bony podarunkowe w przypadku sytuacji, gdzie to konsumentowi dane grzecznie odpowiadać konsument wchodzi już decyzję zakupową i teraz wraca do sklepu, ponieważ rozmiar tak jak oni jednak w podziale kolor, ale tu też po prostu po prostu dana rzecz konsumentowi się przestał podobać po przyniesieniu do domu to tak naprawdę tylko od dobrej woli sprzedawcy uzależnione jest to czy daną rzecz przyjmie wymienić też odda nam pieniądze ta dobra Wola sprzedawcy bardzo często wygląda w ten sposób, że głównie sieci zagraniczne oferują nam np. diewięćdziesięciu dniowy termin na możliwość wypróbowania danej rzeczy na tzw. zakupy na próbę stąd też państwo bardzo często myślicie, że jest to prawo, bo w 1 sklepie z 90 dni w dniu 30, a jeszcze się do tego pokutuje takie chore przekonanie z PRL -u w, ponieważ w PRL -u rzeczywiście istniało takie rozporządzenie nazwijmy je rozporządzeniem o sprzedaży, w którym mówiło o tym, że każdemu konsumentowi w ciągu 7 dni przysługuje prawo do zwrotu lub wymiany problem polega na tym, że wtedy nie było co wracać nie było widać, ale prawo konsumenci mieli teraz dokładnie odwrotnie teraz dokładnie odwrotnie to dobrym obyczajem regulowane są takie właśnie zasady zwrotów wymiany ich stąd też jak najczęściej, zanim jeszcze rozpocznie się to świąteczna gonitwa Anny sugeruje konsumentom Święty Mikołaju, żeby Ottona na paragonie najczęściej najlepiej na tym, na którym tak dana rzecz jest po prostu za zawód możesz odpowiadać tylko paragon tej konkretnej rzeczy w sklepie w napisane, że daną rzecz będzie można wymienić n p . do aut 7 stycznia 2009 źródłem tego rodzaju parafkę tak, ponieważ to do czego chciała do czego zmierzam co chciałem państwu jeszcze zasugerować to to PL być może na niektóre prezenty jeśli chodzi o wymianę jest już za późno, ponieważ Święty Mikołaj czy my nie mieliśmy świadomość, że nie będzie można zwrócić lub wymienić, ale rozpoczyna się wielki sezon są za sezon sezonowych wyprzedaży w i to prawo 90 dni 30157 co sklep tej nocy z le to inaczej bardzo często właśnie w przypadku takich sytuacji, gdzie konsumenci masowo coś kupują jest ograniczany w inny np. pojawia się gdzieś się też informacjom jesteśmy przyzwyczajeni, że dana sieć ma 90 dni na tzw. zwrot wymianę ale, ale właśnie nią objęte są oni tzw. specjalne promocje czy specjalne dni dotyczące właśnie wyprzedaży, w czym np. tej sprzedaży przedświątecznej, więc czas przede wszystkim przedświąteczne cóż za nami, gdybyście państwo w tej chwili wybierali się byli n p . w samochodzie chcieli skorzystać z Tychów naszych polskich jeszcze moim zdaniem nie tak atrakcyjnych lig zagranicznych wyprzedaży to pamiętać o tym, że ziści się też zwrócić zamierzacie coś przymierzyć się to jest jakaś inna rzecz po prostu jakiś sprzęt dziś narty sprzęt sportowy w to pamiętajmy o tym, żeby zapytać czy zły będzie można daną rzecz wymienić wesprze też zwrócić też, że właśnie w ramach tego mógłbym bonu podarunkowe do tej karty w przelać pieniądze, czyli tak naprawdę będą oni dokonać pewnego rodzaju rewizji naszej decyzji zakupowych, ale z nimi też wzmożenie w tych wielkich sklepach sieciowych, gdzie wszystkie zasady są takie same nie ma tutaj co negocjować, ale że w mniejszych sklepach można tę umowę kupna-sprzedaży, jaką wodę zawieramy kupując za nią dany produkt można właśnie daje pani rzecznik sugeruje poprosić o dodatkową adnotacją na paragonie że, owszem w tym przypadku możemy we wszystkich kolorach Touch my zapominamy cały czas, że umowa kupna-sprzedaży to jest umowa dwustronna w tym 12 się dogadują ile się mogą zarówno w umowie co do warunków zwrotów wymiany, jakim mogą się obawiać n p . w stosunku do ceny w stosunku do założenia, że państwo często negocjuje się dekarz to miejsce coś jest się z młodym przyznają, że tak cały czas wracam do tych ubrań, ale zaraz po państwo audycji właśnie zamierzamy wymienić zakupiony rzeszy w na wczorajszej wyprzedaży spytałam czy będzie można wymienić i została poinformowana, że ma co ma na to 30 dni, więc między, tym bardziej Studios z tego skorzystać, więc generalnie każdy z nas może negocjować różnego rodzaju warunki my nie jesteśmy do tego przyzwyczajeni, a ponieważ to nam się cały czas do jednostek pokutuje taki sformułowanie to jednak nowym liderem my jesteśmy w 2 % inaczej niż coś w sklepie zaś patentowanie klient nasz pan, ale chcemy się nowe rzeczy zapytać zaraz przejdziemy może do szczegółów czekam wciąż na państwo pytania szkiełka spłynęło 224444044 zaraz przejdziemy do szczegółów do konkretnych historii, ale jeszcze 1 rzecz stąd też wczoraj była w sklepie też wymieniam, bo w coś za mało co za duża idę, bo kolejka do zwrotu była zresztą gigantyczna przy wymianie było trochę prościej i LOK 300 z fascynacją regulamin tego sklepu konkretnego on wystawiony został utworzony przy kasie i co się okazuje była to taka buta taki paragraf o tym, że sklepy bez jakiegokolwiek uprzedzenia i powód podawania powodów może ten regulamin w każdej chwili zmienić czy to oznacza, że jeśli ja przed świętami kupiłam w LM rzecz poświęca okazuje, że np. nie pasuje chce zmienić to ty, a tutaj w tym czasie zmienił się reguły to ja zostaję na lodzie co do zasady prawo nie działa wstecz zakładam, że dobry obyczaj też nie może być cofnięty wstecz, więc AMP futbol proszę zauważyć, że tu nie ma jakichś takich zasad, które mówiłyby man on oczywiście jest łacińskie sformułowanie, że mówimy umów przeładunku duchowy zaś powinny być zachowywane natomiast pamiętajmy, że to jest dobry obyczaj jasna nie może się zdarzyć taka sytuacja, że oto nagle np. zaprzestano przyjmowania reklamacji albo wyznaczono, jakiej śniłem specjalne w niemym godziny do przyjmowania tych reklam rodzące są objęte ustawową ochroną i tu wiemy że, gdy mamy tu już dawno temu że, gdyby była taka sytuacja, że sklepy masowo np. nie wiem promował taką na dobrą praktykę RM i potem z niej się wycofał to myślę, że byłoby to sytuacji, w której UOKiK przyglądał się takie spojrzenie doszło n p . do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, bo któż mówimy o pewnego rodzaju działaniu i niedziałanie w stosunku do jednostki tylko w stosunku do pewnego rodzaju praktyki właśnie mogących naruszać zbiorowe doskonale mówi pani o tym, że to wszystko i zasady wymiany i zasady zwrotu to dobra Wola sklepu i zarazem opieranie się na elementarnym pewnej przyzwoitości dobrym obyczaju, ale rozumiem, że niektóre z tych zasad mogą wzbudzać kontrowersje nawet ich Gondek praktyczne zastosowanie do szkockiego, który wczoraj byłam ma taką zasadę że, owszem, towar można wymienić aż w VAT przez 8 tygodni mamy czas bardzo długo, ale musi wrócić nie tylko z oryginalnymi metkami, ale muszą być one przyczepione oryginalnym sznureczkiem z oryginalnym miejscu leży nieruszone absolutnie co w przypadku ubrań z reguły pozwala zmierzyć nie jest tak łatwo i teraz zastanawiam czy ta zasada, w której klient mówi, ale przecież wszystkie matki są w ubranie jest z nowej żony i noszone, a sklep mówi, ale w regulaminie mamy inne rzeczną laczek ma być przypięty przed tymi przedmurze ku to to jest prostu można się było kilku zgłosić nowości nie mam inną denerwowali, że firma woli poznawać ich nie wyszła za kolejne rozczarowanie tego wieczoru Lech nie chciałabym też urealnić nasze, bo od bomb trochę czekała z tym do telefonów od sprzedawców, ponieważ żyje sobie z tym w stanie wyobrazić, że konsumenci szczególnie konsumenci, którym nagle się wydaje, że coś zostało ograniczone są po prostu dwukrotnie albo trzykrotnie bardziej złośliwy niż w normalnych warunkach przepraszam was wszystkich konsumentów, którzy nas słuchają, ale w zdają sobie też sprawę, że po drugiej stronie też istnieją różnego rodzaju sytuacje, w których to konsumenci mimo wszystko chcą nagiąć ten albo dobre obyczaje, bo to dobry to prawo, które obowiązuje i to jest nie tylko opinia oczywiście sprzedawców, ale również czasami napływających do nas sygnałów natomiast to co chciałem państwu powiedzieć to w pewnym sensie urealnić pewnego rodzaju po pierwsze, nasze oczekiwania i wyobrażenie o prawie konsumenckim po drugie to co znamy dziś filmów i jednocześnie tym co jest w rzeczywistości, a więc oczywiście dobre obyczaje oznacza, że np. sprzedawca może powiedzieć dobrze w ciągu 7 dni masz możliwość oddania pieniędzy, czyli kupiłeś coś co dziś nie odpowiada jak będzie to krótki czas to nawet masz możliwość otrzymania zwrotu wszelkich wzrost z tzw. zlot w najprostszy po drugie, może powiedzieć, jeżeli w ciągu 7 dni się do mnie zgłosiły się to w ciągu kolejnych np. 10 masz możliwość wymiany na inny rozmiar inny, a w 3 w przeciągu niem kolejnych 30 tylko tylko musi dokonać zakupu właśnie w sklepie w konkretnej rzeczy za tę kwotę albo też większą na pewno nie mniejszą na ich to są reguły i one mogą się też państwo pojawić, ponieważ taki podział ten zwrot jest bardzo bardzo dobrowolne i jestem sobie w stanie wyobrazić markę, której wstążeczka ucieszy breloczek nie wiemy też choruje nie co to może być czeka się, kto się go i jestem jakimś wyznacznikiem stylu dizajnu czegokolwiek jeszcze innego, a opakowanie stanowi część, jakby tego produktu albo gwarantem, że naprawdę to rzecz nie ponoszą no właśnie i stąd też sklep czy właściciel sobie narzuca takie ani inne inną byłyby obostrzenia inaczej jest w internecie imam nadzieję, że jeszcze dzisiaj będziemy miały czas, żeby o tym, powiedzieć, ponieważ to prawo internetowe, które też rejestry, które było pierwsze jest bardziej liberalne jeśli chodzi o nasze decyzje zakupowe można się z nich wycofać to bezkosztowo po drugie, tam został wprowadzony taki zużycie danej rzeczy Renatą zużycie danej rzeczy wszyscy narzekali finałem, ale nie ulega Farta zostały właśnie to polega na tym, że jeżeli państwo kupiliście taką samą rzecz przez internet to po pierwsze, macie prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni nikt nie musi już niczego udowadniać po prostu odstępuje się od umowy odsyłać żadnych powodów niezwiązanych z powodów tak ważne, żeby odesłać doświadczenie i odesłać towar druga rzecz jest taka, że w UE to by to zużycie tego towaru wykorzystanego przez konsumenta polega najczęściej na tym, że to konsument nie, tyle że przymierza daną rzecz czy używa danej rzeczy takie, by normalnie zrobił to w sklepie, czyli tak naprawdę sprawdza co to jest za mechanizm, ale często po obrusza się o coś co w co w rozumieniu sprzedawcy jest po prostu zużyciem danej rzeczy w normalnym używaniem normalnym używaniem no właśnie na najczęściej jest tak, że po prostu konsument daną rzecz otwiera co się tam sprawdza coś jeszcze próbuje, ale już nosi ta wada na rzecz znaki używania i do pewnego czasu tak naprawdę sprzedawcy ponosili koszty związane z tym z użyciem przez konsumenta rzeczy teraz od kilkunastu miesięcy mamy prawo, które mówią o tym, że sprzedawca może obciążyć konsumenta tym właśnie z używaniem w rzeczy w mieliśmy bardzo prosty przykład Jona, jakby w wielu przypadkach po prostu jest zbyt prosty mianowicie, jeżeli konsument rosły kupiłem przez internet kosiarkę i rozpakował ją sprawdził w domu czy są wszystkie części tak jakby to zrobił w normalnym sklepie nawet przejechał nią podlewania, ale są, ale mówimy od bywania w bok, jakby do spróbowania nie schodził raz, a nie skosił trawę no to wtedy, gdy mamy po prostu to co może być w każdym sklepie tu żadnego zużycia sprzętu nie będzie, ale możemy mieć tę sytuację taką, że to konsument chciał jednak sprawdzić dziś coś na zewnątrz Hey sprawdził i wówczas okazało się, że to nie jest ta koszulka butnie nie za wysoko za Nisko Zaza grubo to wówczas może zostać obciążony kosztami właśnie zużycia tego nie ma w przypadku sklepów tradycyjnych na to więcej to już wtedy się powiedzmy od razu szczegółach to znaczy, że wtedy sprzedawca kontaktuje się z takim odsyłający nas i mówię oczywiście towar doszedł Alej nosi ślady użycia w związku z tym dla pana pani dodatkowy koszt wynosi 4 lata dłużej możemy wejść wspólna baza firmy wspólnie ze swoim również wydajemy kopia dołączona jest ona przykładem tej części pomaga miejski rzecznik konsumentów albo media donoszą zachęcą w ogóle państwo mam nadzieję że, że w przyszłym roku szykany siły z panią redaktor spotkamy opowiemy o wgląd w mediacjach i właśnie sytuacji, w której konsumenci mogą po prostu polubownie rozwiązać spór zapominamy cały czas, że istnieją mediatorzy przy Inspekcji handlowej i zachęcam państwa w nie tylko w sytuacji takiego dajmy się trochę pracy tak dajmy im trochę pracy pomógł spróbujmy rozwiązać wiele konfliktów właśnie mediacyjne nie za chwilę wrócimy do rozmowy wciąż czekam na państwa pytania lub o szczegóły, bo już teraz przechodzimy właśnie powoli do tych praktyki wraz z ulgą najwięcej sprawia problemu, bo same zasady wydają się proste jak zwrócić wymienić zareklamować nieudany prezent gwiazdkowy czy państwo próbowali się udało proszę pisać dzwonić 224444044 po informacjach wracamy w studiu pani Małgorzata Cieloch rzeczniczka UOKIK-u post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie cały czas zastanawiamy się co to są zasady, kiedy próbujemy zwrócić nieudany prezent gwiazdkowy albo wymienić go Nike bardziej udany, kto do zasady wymyśla i dlaczego w sklepach czasem sprzedawcy robiono tyle problemów ze mną studia pani Małgorzata Cieloch rzeczniczka urzędu ochrony konkurencji konsumentów, która przed informacyjny powiedziała że, owszem, sprzedawcy mają prawo wprowadzać różne, ale najbardziej wymyślne regulaminy dotyczące zwrotu i wymiany tylko przy reklamacjach nie jest im tak łatwo i zwolniono nas słuchaczki słuchacze nr 224444044 z pytaniami doświadczeniami pani Magdalena zadzwoniła powiedziała tak przed świętami kupiłam w internetowym z serwisie aukcyjnym wiertarkę po spakowaniu okazało się, że przedmiot jest uszkodzony przy sprzedawca poinformował mnie, że muszą spisać adresy kurierem protokół szkody i cytat zobaczymy co dalej pani Anna pyta, jakie mamy mu, jakie mamy możliwości w tej sytuacji pytanie, kto był po drugiej stronie kim był ten sprzedawca, by była to osoba fizyczna od tak naprawdę bardzo trudno jest tam dojść się swoich racji nie może też umowa z kupna sprzedaży tak tylko, że inny serwis aukcyjny Toy Story proszę państwa tak jak byśmy kupowali samochód na giełdzie no on taką to jest przestrzenią, która umożliwia nam spotkanie się 2 stron z 1 strony kupującego z miejsca sprzedawcy na serwisach UOKiK aukcyjnych oczywiście są bardzo często obecni przedsiębiorcy, którzy jako profesjonalni uczestnicy rynku muszą n p . nie odpowiadać na reklamację w minimum, by spełnić pewne warunki, które są przewidziane ustawą, jeżeli po drugiej stronie jest po prostu Małgorzata Cieloch albo, który sprzedaje, więc teraz trzeba je sprzedaje wiertarkę to oczywiście inny my jako nowy już pani chce kupić się chce sprzedać się umawiamy się tak jak byśmy pojechały dokładnie na giełdę i sprzedawało na giełdzie nasze towary wiertarki, więc sam chciałbym, żeby tu słuchaczka przede wszystkim ryknęła, kto jest po drugiej stronie, jeżeli jest sprzedawcą to co ta odpowiedzialność dotyczącą reklamacji towaru, który jest po prostu niezgodny z umową z, ponieważ do tego dotarł zepsuty nie wiemy czy został zapakowany zepsuty, poprzez który sprzedawca czy też nie może też 1 ważna informacja o innych teraz jesteście wydają się, że jasno napisane w ustawie z mówiący właśnie o zakupach przez internet na odległość poza lokalem przedsiębiorstwa, bo to są cała ta grupa, która mówi o tym, że tak naprawdę do momentu dostarczenia do rąk własnych konsumenta konsumentowi danej rzeczy, którą zamówił przez internet czy właśnie poza lokalem przedsiębiorstwa odpowiada ten, który sprzedał i tu mówimy o tych profesjonalnych uczestnikach, czyli również za moment przesyłki brakuje mógł uderzyć tą wiertarką pani Magdaleny tak parę razy o chodnik to właśnie tak jest, czyli pani Anna wojna sprawdzić, kto tak nagle sprzedał, skąd przedsiębiorca czy zwykły obywatel, a jeśli to jest przedsiębiorca może złożyć normalną reklamację taki przede wszystkim kontakt się z przedsiębiorcą Pojezierze towar, który zamówiła, u której zostanie dostarczony jest niezgodny z umową jeść i żąda wymiany zwrotu przytulną trudno jest odstąpienie od umowy mamy troszkę taką inną sytuację mimo to szypuły używamy tych pojęć, o których mówiłyśmy w pierwszej części naszej rozmowy, ale generalnie chodzi o taką sytuację to tak, jakbyście państwo poszli do sklepu tradycyjnego kupuje daną rzecz prosta kupuje się w domu okazuje się, że mamy zupełnie coś innego albo coś potłuczonego, więc generalnie za to odpowiada sprzedawca ważne, gdyby okazało się, że sprzedawca nie chce przyjąć czy nie to żaden sposób naszego roszczenia rozpatrzeć pozytywnie to oczywiście miejski powiatowy rzecznik konsumentów czy chciwość np. federacja konsumentów, który po, których organizacji, które pomagają bezpłatnie nawet w takich sytuacjach jak ta konfliktowych tak proszę uderzać do rzeczników konsumentów miejskich rzeczników konsumentów oni od tego są inni, ale tutaj też ciekawy wątek, który pani ma ona poniosła przez to spisywanie z kurierem protokołu szkody w rozumieniu to sprzedawca próbuje trochę ewentualnie chronić się tym, że to tam cenne ta firma przesyłowa coś wykonała bardzo złych myśli ten koleś dawno zniknął gdzieś za rogiem i pani Magdaleno z wnioskiem tego protokołu szkody spisy to mamy oczywiście zgodnie z prawem przewozowym jest kilka winach z tego co panią 7 na złożenie takiej właśnie reklamacji, ponieważ no akurat pani Magdalena być może mogło otworzyć sprawdzić, ale wyobraźcie sobie państwo, że przecież zamawiamy ogromnych gabarytów, jakie rzeczy nie jest możliwe, żeby sprawdzić przy Kurierze czy dana przesyłka Szkot jest poobijana czy nie spod uczono i t d. trwała do odebrał syn pani Magdaleny Jaworskiej oraz podpisał inny ja bym się, ale wbrew pozorom te wszystkie dni to co złożenie reklamacji w stosunku do opóźnień przesyłki czy do stłuczenia czy do dostarczenia wstanie takim, na którym konsument nie, ale nie oczekiwał takiego z domu wydaje mi się, że mimo wszystko było mówiła, że dotyczą sytuacji, w których to konsument zamawia specjalnie Kuriera, żeby coś przewieźć 3 czy jakoś widzimy, że to koniec końców to wszystko w wodzie sprzedawcy nie on się to zaniechanie takie może bowiem, by nie próbowała właśnie dochodzi świecie, bo były oczywiście zakładam, że spisanie wszelkiego rodzaju protokołów reklamacji jest pomocny natomiast, że państwo jeszcze raz powiem prawo jest w tym wypadku jasne kiedyś rzeczywiście był taki nie do końca interpretacyjne, jakie sytuacje też czy za sprzedawca odpowiada do momentu, kiedy wydał Kurierowi i t d . tak teraz to już jest aromat do momentu doręczenia do rąk własnych i remisie bardzo łączy z drugim pytaniem, które do nas wpłynęło do nas mailem post factum potok rock Cafe przypomnę nr 224444044 pani Anna z kolei ten zamawia przez internet ima wie o tym, 14 ustawowych dni na zwrot ale od kiedy liczyć się do 14 dni od wysłania tego towaru od dostarczenia go, a co jeśli ten produkt trafia do np. recepcji naszego Radia jest odbierany przez recepcjonistkę i dobrą poezję po 23 dniach trafia do rąk własnych pani Anny która, która zamówiła towar to od kiedy liczysz się do 14 dni od tego momentu kiedy my staliśmy się właścicielem tego towaru przy tym to recepcja w tym wypadku będzie tym momentem, dlaczego dlatego, że już państwo, jeżeli napisaliśmy, że jeżeli gdzieś tam recepcjonistka może przyjąć daną rzecz właśnie w takich instytucjach jak radio czy jak urząd ochrony konkurencji Kosut u nas jest zakazane więc, więc proponuję po prostu wprowadzić takie zasady to jest właśnie m. in . o to Annę i jest to o w o tyle ważne, że państwo chwili, kiedy przyjmuje się daną rzecz kwituje się, że dana rzecz lądowa dotarła też ten moment, w którym staje się właścicielem od tego liczymy 14 dni i tylny i to jest o tyle ważne, że możecie państwo na przykładzie zamówić jakąś rzecz, która przychodzi w częściach glukoza jest jednak znaleźć jeśli przykładowo rozsądny należną słynna kosiarka Ano właśnie no właśnie słynna kosiarkę, która do wynajmu, która przychodzi w częściach ostatnia część przychodzi powiedzmy dziś to nie od tej mogą momentu pierwszej części, która przyjedzie do państwa, ale właśnie od tego momentu tej ostatniej części, którą stajemy się, że stajemy się de facto posiadaczami całości liczymy też w 14 dni to jest o tyle istotne, żeby jednak mogły przyjmować nie na jakąś organizację czy jakoś redakcji właśnie Famy Łódź, ale tak jest wygodniej pomyśle jest pewnie większość tych festynach złą prasę w korporacjach EWD poznają flory kremację, bo tak jak wymiana zwrot z naszej rozmowy jasno wynika, że z tą dobrą wolę sprzedawcy do zasady oczywiście powinny być jasne nie są jasne to można zawsze dopytać o tyle reklamacja to jest święte pole ustawowe i tutaj mamy dużo więcej praw to prawda po pierwsze to jest z danych każdemu z nas bez względu na NATO co kupujemy de facto bomb jest bardzo mało grup co dla Realu gdzieś tam się wymykają wymykają się np. mieszkania no bo to jest jednak specyficzny rodzaj zakupu natomiast generalnie co do zasady na każdą ją z produktów, które kupujemy mamy 2 lata od daty zakupu reklamacja, czyli co i tak naprawdę odpowiedzialność tego, którą sprzedał daną rzecz, ale i to jest odpowiedzialność taka ustawowa, czyli on nie musi państwo o tym, informować co do zasady wszyscy powinni o tym, wiecie jak nie wiedzą to w chwili, kiedy się dana rzecz zepsuje idą po prostu do sprzedawcy z dowodem zakupu tym dowodem zakupu najprostszym jest paragon i dochodzą swego, ale wagony 2 lata nie wytrzymują blakną wcześniej no może zrobić zdjęcia jest mnóstwo programów aplikacji mogą teraz pomóc państwu w willi przy dokonywaniu może być też wyblakły kawałek papieru i zdjęcie tego paragonu tak to Craig zaś przede wszystkim zachęcam jednak będą zaglądać do wszelkich nowości typu obligacje Bojar jeszcze pojedyncze kraje takie sytuacje takie rady konsumentów to niech państwo w redakcji Echa winnym radiu, kiedy konsumenci dzwonili właśnie każdy miał jakiś nowy pomysł i jego Hani kiedyś powiedział, że ona trzymała w zamrażalniku ja chciałem, żebyście państwo w zamrażalniku trzyma linię owoce warzywa i wszystko do tych wszedł do spożycia, a paragony inne zostawili no właśnie obligacjom, tym bardziej że rzeczywiście to ułatwia on takie odwrócenie do Dody właśnie do historii zakupowej każdemu konsumentowi teraz tak, bo płynny to co jest istotne bardzo często jednak mimo wszystko nadal pojawia się takie przekonanie, że no przecież ja mam to na ten produkt jakąś gwarancję Nowosielska 2 lata gwarancji po co nam 2 lata gwarancji skoro mam 2 lata na ten czas na reklamację w bardzo często gwarancja jest bardziej korzystna niż to prawo mazda volvo, którym opowiedział się przed chwilą, czyli tzw. bo w tej chwili nazywa się to rękojmią rękojmia, która w, którą objęte są takie podziały praktycznie wszystkie towary w tym również gwarancja n p . z tym, że to producent jakiegoś laptopa monitora telewizora kurtki butów chce wyróżnić swój towar wśród takich bardzo mocno homogenicznych innych towarów i daje np. niem 6 lat czy te 2 lata na serwis i ten serwis polega na tym, że można, by na podstawie pralki kupiliście państwo pralkę zepsuła się ona po miesiącu użytkowania możecie skorzystać z tylko z rękojmi, którą macie przez 2 lata, czyli reklamuje się państwo oddaną pralkę to sprzedawcy w ciągu 2 lat, ale może się też skorzystać z gwarancji, ponieważ producent firmy XYZ dawał na to gwarancji najczęściej z gwarancji reklamację będzie wyglądała tak szukacie serwisów książeczce gwarancyjnej, która obowiązuje najczęściej jest to jakiś pan Henio, który dziś działa w okolicy umawiać się z nimi pan Franio przyjeżdża naprawia daną rzecz, ale bardzo często jest to ogromny po pierwsze, szybko po drugie, wciąż mamy pralkę Bacha, a rozumiem, że przy reklamacji tak łatwo już nie jest sprawcą może być oka trudno zwraca pieniądze, a my zostajemy bez pralki taka albo może np. zdarzyć się taka sytuacja, że sprzedawca powie no dobrze no dobrze tę kalkę przywieźć razem realny do sklepu razem z wody z oświadczeniem reklamacyjnym, które państwo składacie i tak najczęściej jest, ponieważ pamiętajmy o tym, że, składając reklamację, że państwo po pierwsze, złożyć reklamację po drugie, lub dostarczyć ten towar no, chyba że wymontowanie zburzenie i t d . nie byłyby możliwe oraz, ale i on może poważną walkę przez 3 tygodnie na mienie oddawać, badając czy rzeczywiście zepsuta na murze w ZUS czy rzeczywiście ta gwarancja ma sens, ale to już tylko na koniec zapytam jeśli chodzi o reklamacje to rozumiem, że tutaj ankiet 2 lata są ustawowe i i my jako klient mamy do niej prawo żadne dodatkowe regulaminy sklepów innym organom kraju grali nierówno za to pobierać pieniędzy nie można też mówić duża nie można skorzystać z prawa do reklamacji do przejęcia dajemy państwu pieniądze na ich, a jeśli to w złych sondaży, bo np. to są wszystko sukienki z 1 źle zszyty zamkiem podlegają reklamacji orzeczenie to zamek, ale wszystko inne to, że kupujemy coś taniej nie oznacza, że mamy mniej praw oczywiście mamy prawo do reklamacji mówiła Małgorzata Cieloch rzeczniczka urzędu ochrony konkurencji konsumentów są państwo słyszeli właśnie jedzie wymieniać towar wczoraj kupiony we wtorek kupiony dziś oddane no tak to właśnie jest bardzo dziękuję za nielegalnie obowiązuje po wszystkim słuchaczom słuchaczką zapytania za te też historia w 00 z informacji Radia TOK FM SA po nich jeszcze więcej sportu i rozmowa ze Stefanem Majewskim o polskiej piłce w 2016 roku zaprasza Paulina Jędruszczak w post factum
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
06.06.2023 17:20 Wywiad Polityczny11:54 W studio: prof. Marcin Matczak
-
06.06.2023 15:20 Światopodgląd11:17 W studio: Sonia Sobczyk-Grygiel
-
06.06.2023 17:00 Wywiad Polityczny14:59 W studio: Ryszard Petru
-
06.06.2023 17:40 Wywiad Polityczny13:00 W studio: Michał Fedorowicz
-
06.06.2023 15:40 Światopodgląd14:04 W studio: dr hab. Michał Kozłowski
-
06.06.2023 16:00 Światopodgląd11:30 W studio: Filip Piotrowski
-
06.06.2023 16:20 Światopodgląd13:24 W studio: Piotr Andrusieczko
-
06.06.2023 16:39 Co z ciebie wyrośnie?
-
06.06.2023 16:59 Techstorie
-
-
07:20 Poranek Radia TOK FM12:55 W studio: Jakub Bierzyński
-
-
06.06.2023 18:40 TOK36005:08 W studio: Lesia Vakuliuk
-
-
-
06:52 TYLKO W INTERNECIE
-
06.06.2023 18:50 TOK36006:36 W studio: Marcin Samsel
-
06.06.2023 18:29 TOK36009:50 W studio: prof. Ewa Łętowska
-
06.06.2023 19:20 Humor i Teraźniejszość15:55 W studio: Jerzy Rzymowski
-
-
-
-
06.06.2023 19:09 TOK36006:54 W studio: Barbara Oksińska
-
06.06.2023 19:20 Humor i Teraźniejszość12:31 W studio: Jerzy Rzymowski
-
-
06.06.2023 19:00 TOK36003:25 W studio: Michał Waszkiewicz
-
-
-
12:12 W studio: prof. Katarzyna Popiołek
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL