REKLAMA

„This War of Mine: The Little Ones” - gra aktualna politycznie i zmuszająca graczy do podejmowania problemów moralnych. Michał Drozdowski i Przemysław Marszał byli gośćmi Marty Perchuć-Burzyńskiej

Kultura Osobista
Data emisji:
2016-12-29 20:30
Audycja:
Czas trwania:
22:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Marta Perchuć-Burzyńska witam serdecznie to dalszy ciąg specjalnego programu poświęconego tegorocznym paszportem polityki, kto zostanie laureatem paszportu dowiemy się już 10 stycznia w ich przed chwilą rozmawiałem z członkami kapituły paszportów o tym na czym te nagrody są dziś dla twórców, bo czasy się zmieniają i kultura także ewoluuje dużo miejsca poświęciliśmy w naszej rozmowie nowej kategorii paszportów, czyli kulturze cyfrowej kategorii, Rozwiń » która pokazuje najbardziej, że pewne światy zaczynają się przenikać coraz mocniej świat gier komputerowych wszedł z wielkim impetem nie tylko do kultury masowej, ale także do kultury bardziej wyrafinowanej dlatego ze mną w studiu dzisiaj nominowani właśnie w tej kategorii kultury cyfrowej przedstawiciele ile one BiT Studios warszawskiej firmy, która tworzy gry wideo Michał Drozdowski witam serdecznie dziękuję państwu i Przemysław Marszał dzień dobry w głośno się owe zrobiło się nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie 2 lata temu, kiedy ona w rynku pojawiła się gra Wisła w Meiningen, która polega dla tych, którzy jeszcze nie grali w wytłumaczenie na wojowanie o mnie na strzelaniu nie na pościg jak wszelakich w ściganiu się szybkimi samochodami tylko na zapewnieniu przetrwania grupie cywilów w oblężonym mieście czy zrobiliście taką grę, w którą rzeczywiście sami chcieliście zabrać te mrozy byśmy Gd na temat struktury bardzo chcieliśmy opowiedzieć i naprawdę chcieliśmy z nią grać bardzo długo, by coś ugrać około 2 lat na musieliście, a ja myślę, że to przypominam sobie ten moment sprzed 2 lat kiedy, kiedy zapadła decyzja, kiedy Grzesiek Michalski Przybysz z pomysłem po poprzestanie kilka artykułów i na temat na temat wojny na temat cywilów podczas wojny ja pamiętam jak razem siedliśmy zaczęliśmy mecz ten temat i w tym momencie my wszyscy zrozumieliśmy Okaj w po na pewno będzie bardzo ważna dla nas KLD liczymy też, że dla zagranicznych na świat my sami wreszcie zresztą o tym, uznaliśmy to wieś do wódki może buńczuczne buńczuczne było w tym momencie AJA pamiętam jak pisaliśmy o tym na pewno ruszy kurde, ale to będzie mógł to być bardzo mocna gra bardzo chcą ją zrobić to jest to już wtedy wiedzieliśmy, kto to, jakby do grupy nie zabrzmiało chcę powiedzieć tak, ale to jest kilka wątków, bo z 1 strony rzeczywiście są poruszane w ogrodzie przyniósł pomysł i to ja z kolei pamiętam to, że bardzo dużo osób od razu Budmar zapalą i każdy chciał coś powiedzieć, że każdy chciał coś się, by dodać dla wszystkich to był taki temat gazu czuł się tak muszę musimy to zrobić, a potem właśnie toczą mówi Przemek to znaczy podobnych sobie uświadomili, że no to będzie ciężki temat bo, bo poruszamy temat bardzo wrażliwej musimy tutaj jakoś tak dojrzale, a stworzyć ten produkt w jak zwraca się w grę antywojenną jak się reklamować jak w ogóle przekonywać graczy, żeby grać coś, gdzie zwycięstwo znaczy trochę coś innego niż zabicie kolejnego przeciwnika myślę, że to nawet oczywiście trzeba reklamować trzeba informować o czymś tak, ale to nie do końca wydaje mi się takie, że to trzeba wcisnąć w graczom to bardziej jest także, bo my mamy już to te pokolenia graczy wszystkich tych pokoleń graczy i tych ludzi, którzy grają w UE są miliony i każdy szuka czegoś innego jednak szuka strzelanki inny szczeka poważnego tematu tematu, który coś wniesie, który coś mu powie otrzyma jeszcze nic nie wie, kto jest dobrym przykładem jest kino Tarantino kino niezależne, gdzie ktoś może oczywiście późno, a wręcz, że zniknę ale, ale równie dobrze może może chcieć posłuchać czegoś innego posłuchać muzyki poważnej może przesadzam teraz daleko odjeżdża, ale fakty takie niezależne kino w grach i ich po prostu jest jesteś jesteś Graś, który chce chce tego typu rozrywki chcą tego typu nosa, skąd wiedzieliście, że są tacy gracze ale kto jest także my jesteśmy przede wszystkim z takimi graczami jak my wyrastamy z pokolenia, kiedy komputery choćby i chyba mylne jest skojarzenie jest czymś co jest zabawką dla dzieci, dlatego że coraz więcej osób zaczynamy z tymi g swoją przygodę i kiedy byłem mały jest już dojrzała i oczekuje właśnie trochę tego co żona mówi oczekuję różnorodność oczekuje różnych tematów oczekuje tego, żeby wydostać cały innego spojrzenia na rzeczywistość refleksji lub po prostu grać będą już ani mieliście obaw, że to może się po prostu nie udać, że włożyć ogromne pieniądze w ten projekt i nic z tego nie będzie chaosu od zawsze są takie obawy znowu przypominał sobie teraz nasza firma lawendy Studios spółką giełdową i oczywiście, bo my wiedzieliśmy, jaką grę mamy byliśmy bardzo przekonani, że to jest bardzo wartościowy projekt oraz w dniu premiery w UB piątek z tego co pamiętam ich około 1718 g weszła w myśl naprawdę olbrzymiego olbrzymi stres i nadal nie bylibyśmy pewnie obok Lwów to ja mówię tego podjąć tę spółkę wodną można sobie wyobrazić, jakie cuda można było wyprawiać z wiedzą, że grają przez tłum cudowna jest sukcesem tak dalej nie ma nadal być tak bardzo przejęci tym produktem nie można to nie jest jedynie granatu jest też przekaz to jest może za daleko znowu wychodzą, ale pewien rodzaj fakt, iż został określony sztuki tak w poszukiwaniach gdzieś troszeczkę innych form i inne inny komunikat o grach tak żeśmy kilka lub też przełamali schematów takich typowych typowo ogrodowych jak np. dostarczanie graczowi nagrody za każdym razem, kiedy coś wykonać dobrze i t d. w dni i Tesgas, która w tym bardzo dużo poświęciliśmy uwagi, żeby stworzyć od wiosny swoje nowo dzięki tej atmosferze tak naprawdę można to mogę przeżywać we właściwy sposób i pamiętam jak w kilka kilka miesięcy przed premierą uzasadnia to bomba miesiąc miesiąc lub ich mieście takie testy, żeby się upewnić, że tak ja się budową pytanie ludzi do 1 ale jakby pozostawieni samym sobie zobaczenie co oni zareagują dobrze, bo takie testy z ulicą laser pozwalamy im grać w międzyczasie wnosiły nic nie patrzymy ile osób odejdzie od tej gry w tym, że dziś Hans Zimmer frei pozostanie wszystko w UE jest niemal prosto do TFI w snajperów poszło dobrze, ale ten stres był od samego początku było, bo to było to jest troszkę inna gra to jest tak jak zostało określone wyrazy Tesgas takiego gatunku Ming w Ługańsku i Greg, które mają pełną wartość wniosku z tym, bo na nie Maciek pewność czy 3 graczy został przygotowany my chcieliśmy tę grę my byśmy na nią bardzo przygotowani z pierwszych recenzji z graczy z tym uznaliśmy z masy wywiadu, który by przy recenzji takich i też spotkań z graczami wydawało się, że idziemy w dobrym kierunku i wiejskimi rozdaliśmy on rozumiał, o co nam chodzi znowu szybciutko historia pamiętam jak my po 3 miesiącach portu typowania pierwszej wersji zbudowaliśmy coś co było taką namiastką, ale już oddającą duch ducha ducha tej gry ja pamiętam zaniosłam gra przywiązanego do mojego dobra 2 też do takich pierwszych testów w odosobnienie w pół godziny grania miał on to pół godziny grał do trzeciej w nocy i wstał i jaką zrobić poważną grę i przeżył w wtedy wtedy się wtedy to było dużo dużo bardziej wyostrzone tak naprawdę to co do ryczałtowego kilkudniowa tak to było braki pływa krótka bardziej nastawiona na naprawiono na przerwę emocje i przekaz, a niekoniecznie na to, żeby przeżyć przeżyć, ale logu pod wrażeniem tego co co całemu zespołowi damy sobie z sumą 6, a jeszcze o tym, przekaże rozmawiamy, ale muszę was spytać czy ten sukces wraz z oszołomami ów magazyn Time umieścił Wisła ma na liście 15 najlepszych gier 2014 roku w regionach doszło żeśmy się tak naprawdę nie spodziewali aż tak wielkiego sukcesu, ale prawda jest też taka, że bardzo szybko doszliśmy do siebie panie w wieku 7 z nowymi rzeczami piasek na testy do wyboru uwaga nocnych mówi rzeczywiście na początku 2 pojawiło się tu do nas piszą o wieku już nagrody i matką, ale ekstra tak, po czym tak naprawdę robimy inne gry w międzyczasie Ciołek, aby agent obopólna wszystko gra to jest wyzwanie i chciała oddać siebie grze w nie może być tak w 1 miejscu w drugim miejscu cały czas tutaj myśleć od sporów mając jednocześnie tworzy drugi kolejny też wydaje nam się ciekawej poważny projekt co do teraz nie zadziała pogubili dawno byśmy się pogubił w bezpośrednim powodem nominacji do paszportów polityki była wydana w tym roku poszerzona wersja gry, gdy schorowani liczyłam z no i zrobiliście coś się moim zdaniem bardzo ryzykownego Bodo rozgrywki wprowadziliście dzieci emocje sięgają zenitu, kiedy pojawiają się dzieci jeszcze w takim kontekście jak w waszej grze macie świadomość czym mieliście świadomość przełamania tutaj pewnego tabu w przemyśle znalazła się na stałe związana z wolnych mogą opowiedzieć pewną historię właśnie emocjonalnym, gdy o o podejściu do baz do końca meczu mówi w wersji podstawowej grają w i w ogóle na samym początku tak jak budowaliśmy gra z wydaniem miał aż do końca dobrze nie pamiętam ale, ale były, a dziś już wszystko to już szesnasty już sobie wszystko przy wersji podstawowej gry były dzieci natomiast te dzieci nie można nimi było grać, ale było tylko z sąsiadami, który przy czym te dzieciaki przychodziły pożyczyć odkurzaczy i ich tam tak rap jest zła tak poważnym dla nas tematem tak własna serio ktoś pomyślał, że wtedy podjęliśmy taką decyzję, że dzieci jako jedyne postacie w grze nie będą zeskanowane Żyd patrząc, choć postacie w naszej grze z Wisłą w maju Busko z planowanym systemami 17 do przenoszenia tak naprawdę rzeczywistej prawdziwej postaci świata gry i bar obok, ponieważ strasznie zależało nam naprawdę na prawdzie na realizmie tego, czego tego tego projektu w związku z tym są to nasi znajomi ludzie, których spotykam ich część zespołowi element Studios jest po prostu zeskanowano gry w Rosji w tym przy temacie dzieci my przy wersji podstawowej nie jest, ale nie odważyliśmy się zeskanować dzieci to było jedyne modele, które były w od początku zrobiono jak grafika trójwymiarowa miastem w chaosie tak poważne ziarno nie bardzo chcieliśmy unikać na początku takiego WIOŚ myślenia o tym, że my Niemcy wykorzystujemy i t d . to jest jednak staram się, że Michał może powiedzieć jak i jak ja jak tak naprawdę dzieci w znak zachowują się, że co się może z nich stać bohaterzy ciekawe jak tego tematu podeszliśmy konwencja może stać ale, ale jeszcze w cennej rzeczy, ale od początku tworzenia tej gry mieliśmy takie założenie, żeby starać się nie epatować tak, by jak obrazem wojny, które często przedstawiane nie wiem na zdjęciach czy filmach, gdzie tak naprawdę, bo jest dużo widać krwi takiego czystego okrucieństwa okropieństwa raczej zbudować ten nastrój w kontekście dosyć poważnych decyzji o poważnych konsekwencji, więc już nadawało pewien dystans jednocześnie troszeczkę nas jakby ja potrzebowałam np. tego żeby, żeby nie stosować tych tanich chwytów na wywołanie emocji w kość te emocje były głębsze i troszeczkę z dziećmi jest też w ten sposób kozie dzieci dzieciom, jakby trochę inny sposób postrzegania świata on jednak widzące świat bardzo lokalnie to stres ich dom to jest ta grupa, w której oni są one nigdzie nie, jakby mu to musimy zadbać o ich właściwy rozwój już w ramach tego domu i zapewni normalności jednocześnie poświęcać czas taka jest naprawdę idea dzieci, które razem komentowaliśmy w Mońkach natomiast my też dość ważna rzecz taka, że dzieci z Wisłą my nie mogą zginąć, a gra tak to wieś to może złe słowo sprytnie to układa, że ktoś nie może zdarzyć świat idealny no cóż nie chcieliśmy naruszyć tego świata dzieci tak naprawdę chcecie wiedzieć mogą odejść mogą liczyć mogą znikać można pokryć straty dziecka, ale niekoniecznie musimy dokładnie tyle co chcieli powielać takiej, która ma się zablokować ten ma tam w nas dzisiaj jest chyba tak w we wszystkim co się tylko da do Betlejem się jakiegoś kontekstu komentarze uważacie, że taka dziedzina jak gry komputerowe pewnie będzie odpowiedź twierdząca powinna zabierać głos, wydając siebie no właśnie jakiś komentarz to nazwijmy go polityczne tak właśnie nie wiem zresztą uciekać od polityki na co czekaliśmy, ale wojna jest wynikiem jakiejś polityki jest wynikiem polityki, ale jednocześnie staraliśmy się nie nazywać stron w tym konflikcie głównie o to, żeby jak najwięcej osób obu stron konfliktu się utożsamić taki sposób abstrakcyjną po połowie, gdyby nie niepokoić odsunięty tak moglibyśmy stworzyć jakieś mocarstwo nazwali to pomóc wespół z tamtą wojnę być może wielu odbiorców w Yushu zaczynałby ten produkt postrzegać inaczej, a to co nam się udało moim zdaniem osiągnąć to porażka takie sytuacje, kiedy na targach akurat było w stanach Zjednoczonych podszedł jakiś człowiek gorszy, choć dojrzały do stoiska powiedział, że się bardzo cieszy, że nadpłatą stworzyli, ponieważ on dzięki niej jest wstanie zakomunikować swoim dzieciom pewne fakty na temat wojny, których normalnie nim nie jest w stanie, ponieważ brakuje mu język brakuje mu takiego środka przekazu, który by do nich trafi niż ta gra komputerowa jest takim właśnie z takim przetarciu będzie dla niego tłem była taka zła rurociągu mógł wykorzystać go, żeby dzieciom opowiedzieć wojny w i cały czas jestem ciekawa jednak ile było w tym świadomego działania, bo wasza gra z tego co wiem jest używana na kilku uniwersytetach podczas zajęć i powiedzmy z etyki czy ktoś się dzieje trochę poza wami w tej chwili ratusz zaczął żyć na pewno w swoim życiu w latach natomiast wynajem wśród nich homar może, więc jeszcze mieć własne no gra była skonstruowana bardzo świadomie tak to nie epatowanie to budowanie pewnych decyzji w głowie grać ani na ekranie to wyłom od bardzo świadome podejście, zwłaszcza zespołu Bliza wizjonerskiego i myśleć co się udało nam też wskazuje na Michała to w liście, że po latach może się przede wszystkim jak gdyby zastanawialiśmy się jak i jakie jaką historię opowiedzieć jak ugryźć ten trend się do niego zbliżyć im w jedno podejście było takie, że jak go, bazując na własnych własnej wiedzy stworzyliśmy sobie pełną listę takich punktów, w których o, których chcę powiedzieć, że moralność ulega zachwianiu proporcji VAT Otóż, że łatwo, bo łatwo przestać być człowiekiem to mów o tym, że mówimy o cywilach re IT i tam była taka to była jakaś lista ktoś się trzymali ją było wyznacznikiem z drugiej strony byśmy doszli do wniosku, że wojna to jest przede wszystkim historią milionów osób, które tą wojnę przeżył drobny historyk już po wojnie składają składają się na taką codzienność tego życia w tych warunkach i tak byśmy budowali bunkry Mru właśnie opowiedzieć to drobnymi historiami z tymi gracz ma kontakt, w którym gracz musi podejmować ciasto decyzje może uda się uniknąć to też jest podjęcie decyzji, które te decyzje zazwyczaj nie są ze sobą jakiś koszt no tak, bo wybory w czasie wojny są wyborami najtrudniejsze dla tak i to za czasami są te wybory, które trzeba podjąć w w chwili posłów jest niewiele czasu też mamy takich sytuacji także takie przelew mówi, że to zrobili w pełni świadomie również w pełni świadomie stworzyliśmy pewien cykl nocy miała w tym wypadku akurat z tą ze względu na najazd na realia, którzy nie czytali wiele rzeczy działo się w nocy, ponieważ rozgłos bezpiecznym momentem dosyć bezpieczne momentem, szczególnie że nie było wtedy zazwyczaj snajperów oni mnie nie byli w stanie ostrzeliwać siły i polować w ciągu dnia, a zmniejszał się ostrzał artyleryjski, a dzień z kolei był chwilą takiego pobytu w domu, a w naszej grze to jednocześnie zafunkcjonował w ten sposób orzeczenie sądu lub innych do refleksji czy gra ma swoje tempo ma swoje emocje w tej nocy oraz ma taki spokój z dnia, kiedy kiedyś czeka to w ogóle, by co czeka go potem gdzieś natrafiliśmy na nerwy na jakąś wypowiedź, że wojna jest przede wszystkim czekaniem na okres to była wypowiedź kogoś, kto zagrał waszą grę nie, a w zjeździe czy dla was twórców twórców już wielokrotnie nagradzanych doceniany w twórców na, którzy mają na koncie ogromny sukces i taka nominacja i jak nominacja do paszportów polityki nagrody na wyjątkowej i też takiej nagrody, które nas do tej pory zawężał się do pewnego obszaru kultury, a w tej chwili otworzyła się na was na takich twórców jak właśnie wy to ja powiem jedno lub 2 historyjki z owoców z tego wyjść w PRL Michał znają lubią opowiadać historii, w czym jest nominacja w kosztach kiedyś kiedyś zresztą mówi nam przytoczę takie, jakie taką historię jeszcze z bycia mojego licealistom ja pamiętam wiele wiele lat ćwiczona na fortepianie skrzypcach i oczywiście miałem też komputer, bo dawno dawno temu i ja pamiętam jak moi rodzice zabierali mi klawiaturę i mają zawsze odpowiadała Przemek Trust Fund NYSE FM RMF z wartościową nic innego teraz nic nie broń Boże święci nie róbcie głupot w graj w grę co czytam wypra w zaś w Straszynie mnie cieszy, że ja teraz mamy mogę pokazać wozów z zasadą znów jesteśmy to takie śmieszne i prywatne podejście, ale tak to się wydaje, że w taki w takiej sytuacji jest masa graczy tak naprawdę dzieciaków młodzieży, która gra, która będzie chciała coś robić w grach i to, że polityka docenia kulturę przekaz przekazywaną przez gry wg nie są rewelacyjne, dlaczego jest rewelacyjny, ponieważ w czas nie jest w nie z gumy i wszyscy mamy go coraz mniej tak naprawdę nie ma niemal nie będzie tak że dana osoba poczyta książkę obejrzy film to zagra w grę nie jak dana osoba będzie w pewnym momencie musiała wybrać i tak dana osoba wybierze 1 z tych rzeczy idealny będzie jeśli w krajach dostanie też bardzo przekrojowy WI gry, które są czystym holi głodem gry, które są poważnym wyzwaniem może logicznym czasami może czasami jakimiś elementami w złym kierunku kierowanymi na emocje i to jest świetne to, że polityka docenia pokazuje tak to znaczy, że w zrozumiemy, że korzystnie odwracalne, że ludzie na świecie gracze będą wybierali gry jako element też kulturę w na 2017 rok zapowiada się premiera wysoko budżetowej gry Frostpunk, której akcja się dzieje na skutej lodem ziemi czy będziecie teraz walczyć ze zmianami klimatycznymi mamy niedosyt Jimmy ewidentnie w PRL, a teraz, kiedy w góry, lecz także Kora zwierzchników nieważne tak tak tak, że w nie możecie nic powiedzieć, bo to jest niestety tylko część zabawy polega na budowaniu tej tajemnicy jak i jeśli zdradzimy no to w ale myślę, że to jest gra, którą w znowu gdzieś jest to, o czym to jest na pewno gra, w którym myślimy jak gramy nie w Mińsku gra, którą pozostawił po co wyszło, a kadra, która też znowu aż tak łatwo nie będzie to nie jest słowo ma on ale, ale myślę, że będzie znowu czeka ma znowu będziemy pokazywali różne nowe mogą uważać pracujemy nad nią strasznie ciężko z Michałem chcemy zespołami wymaga od nas olbrzymiej ilości zaangażowaniem władz myślę, że gracze będą bardzo wolnym w, a obiecywali to Przemysław Marszał Michał Drozdowski z lewej BiT Studios twórcy gry Wisła w Mein nominowani do paszportów polityki 2016 czy również laureaci to się okaże 10 stycznia, a dziękuję wam bardzo za to spotkanie dziękuję dziękuję i Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia i kultura osobista Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA