REKLAMA

Iga Bałos o książce "Prawo dla filmowców"

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-01-02 17:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
12:42 min.
Udostępnij:

Sporo w niej przykładów filmowych, napisana jest w zadziwiająco nieakademicki sposób, każdemu, kto choć raz nagrywał coś telefonem komórkowym i wrzucał do sieci - wiedza z publikacji "Prawo dla filmowców" przydać się może. Gościem programu jest Iga Bałos, autorka książki.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista kultura osobista w radiu TOK FM w poniedziałkowym wydaniu, czyli kura domowa w obrocie są państwo, że można siedzieć w domu i dowiedzieć się bardzo wiele rad na temat tego filmu jak działa prawo, jeżeli chodzi o rzeczy, które udostępniamy, z których korzystamy, które cytujemy n p . siedząc mówiąc kolokwialnie w sieci do tego także dotyczy książka, która dotarła zostanie odrzucona na biurko miałem problemu to będzie koncesja, ponieważ książka Rozwiń » prawo dla filmowców opublikowana przez wydawnictwo Mar Wojciecha marca nie jest w kręgu moich najbliższych zainteresowań, ale okazało się, kiedy zacząłem czytać, że tu jest przede wszystkim 1 ważna rzecz i autorka Iga Bałos doktor nauk prawnych, które z mostu w dzień dobry uczeń wybierze Wschowa komina co o tym kto w, a na pewno brzmi to bardziej atrakcyjnie interesujące niż prawnik Javier czekamy właśnie, że w tym tytule wszystkim rzuca się w oczy to prawo i zapowiadają, że każda nowo brzydkie słowo na PL, ale ludzie zapominają, że tam zdaje, że dla filmowców jakoś nie są w stanie sobie wyobrazić co się może równoważyć, że gdzieś ten film chyba może nawet objętościowo przeważać, kiedy się mówi o prawie nie wiem, jaki nas wrażenia, ale pewnie to było jedyne coś co pozwoliło ci poczytać trochę tej książki znaczy rzeczywiście były tematy, które są ci bliskie z ekranu albo dach z Kanady ale, chociaż mamy różne doświadczenia, ponieważ dla mnie inni aktorzy w zasadzie aktor mógłby występować sam czas niekoniecznie do szkół jak piszesz, na który mógłby się da się pojawiać w każdym filmie aż on mógł się bać w każdym filmie i wykorzystam go także, dlatego że pojawił się w Sigmie Money Monster i Chiny zakładnik zło jest chyba w alei ten film pokazuje moim zdaniem coś niekoniecznie dobrego co się dzieje w kinie amerykańskim nie wiem czy zauważyły, że te firmy w ostatnich latach, zwłaszcza są takie dogadane znaczy musi być postawiona kropkę nad i film nie może się zakończyć takim ciekawym miejscu, które pozwoli ci się domyślać co się dalej działo z bohaterami kolumn taką satysfakcję, że pewnie się dzieje to co se wyobraził jest tylko musi być dokładnie opowiedziane co oni potem zrobili po tym, kulminacyjnym punkcie coś wie jak Laura zmarła w rozliczeniach poważniej to mi się średnio podoba w tych wielkich produkcjach nawet jeśli gra tam oczkami tymczasem książka prawo dla filmowców wydaje się być taką lekturą akademicką, ale nie do końca nie jest, dlatego że spora część tej książki do tego czy zaproszę studio jest poświęcona tak naprawdę temu czym żyjemy codziennie, bo trochę staliśmy się pogląd oczami poprzez internet trochę staliśmy się twórcami filmów niektórzy zakładają kanały na YouTubie my o tym wszystkim piszesz jak to robić dotąd było w ramach prawa do dzisiaj, żeby być filmowcem nie trzeba kończyć szkoły filmowej nie trzeba nawet mieć sprzętu, którym taki prawdziwy klasyczny filmowiec się zainteresowało wystarczyć do tego telefon i przez to, że są takie dostępne, ale ludzie zapominają, że ono istnieje prawo, które ma jednak dotyczy w podobnym stopniu i profesjonalistów inni profesjonalistów, zwłaszcza że te kanały, które są takie przyjemne w obsłudze mają miły interfejs dlatego m. in. osoby realną już pewnie nawet dziesięcioletnia jumbo filmy robione przez przez młodsze osoby rzucane na YouTube i ale nie zastanawia się nad takim czymś jak prawo, bo buty tego nie widzisz widzisz telefon widzisz gorzej widzi, że jest coś łatwego do przesłania natomiast nie ma tej całej otoczki, o których zwykle myślą osoby trochę starsze albo czasami też w ogóle nie myślę patrząc na to co dzieje się w kinie i na to jak wykorzystywane są produkcje filmowe do tworzenia własnych produkcji zastanawia się m. in. na tym, kto jest twórcą czyni z tego co mówisz wynika, że twórcą tak naprawdę jest każda rzecz tym twórcom przez wielkie te, które od strony prawnej inną od strony prawnej cha, zwłaszcza od strony prawa autorskiego wygląda to tak, że niekoniecznie to co jest uznawane za dzieło w takim klasycznym rozumieniu za coś warte uwagi jest chronione zawsze przez prawo autorskie i nie jest też tak, że ten zakres pojęcia utwór w prawie autorskim obejmuje coś na co w ogóle, by zwrócił uwagę jako jako twórca to są takie gminy to są takie zbiory, które trochę się krzyżują, ale są też elementy puste n p . coś co może być uznane za świetną nie wiem jakiś performer, który przykuwa uwagę możesz go nie być objęte ochroną prawnoautorską, a coś na co z czym żyjemy nie jakieś tabele kalorii n p . za takie przykłady, które prawnicy lubią w niektórych okolicznościach okazuje się, że mogą być chronione prawem autorskim dlatego jest to dosyć trudne wyważenie tego co jest objęte ochroną, a co nie my prawnicy też mają problem, dlatego że stworzyli sobie definicja, która z 1 strony jest dobra, bo jest elastyczna jest bardzo szeroka używa takich niedookreślonych pojęć co ma być odporny na czas, który mija tak zmienia się uwarunkowania technologiczne i mamy też odporne na dziedzinę sztuki, w której ktoś chciał tworzyć plus ma obejmować też takie utwory, które ze sztuką nie mają w ogóle nic wspólnego z IT miał mieć zalety, ale to są jednocześnie VAT dlatego, że to nie jest takie proste uznać czy coś jest chronione czy nie dla twórców to jest bardzo ważne, bo jeżeli wiedzą, że coś cudzego jest chronione no to przynajmniej powinni się zastanowić czy mogą z tego korzystać to było trochę łatwiejsze w stanach Zjednoczonych do końca lat osiemdziesiątych, bo tam, żeby dostać ochronę i drezyna z takich mitów dzisiejszy, że ludzie się wydaje, że chroniony jest tylko to co jest nagrane na nośniku chroniony jest tylko to coś znajdą się z pomysłów co zaniosła się do Urzędu Patentowego poniekąd to był dobry system w stanach Zjednoczonych, które obowiązywało z punktu widzenia dzisiejszego internetu tylko żali się skończył ten system, który chce powiedzieć w 80 dla, tak więc akurat internauci sobie nie po korzystali z niego, ale tam, żeby dostać ochronę trzeba było zarejestrować utworów znajdują się Kongresu skoro musiałaś go zarejestrować to siłą rzeczy muszą być na nośniku no bo inaczej nie dało się złożyć w aktach, a i wtedy dostawał się prawo do używania tego co w kółeczku i to był bardzo dobry sygnał dla innych osób, bo informowały, że to jest chroniony nie może z tego korzysta dzisiaj siadać przed komputerem telefonem przy innym tabletem nie ma takiego ułatwienia sam musi zdecydować czy coś jest chroniony czy nie co gorsza dzisiaj ten symbol co może być zamieszczony na czym się chce, bo nie ma po prostu instytucję, która nad tym czuwa, więc dodatkowe szczycie może prowadzić błąd, czyli mamy taką sytuację może nie chaosu, ale tego co jest związane z moją ulubioną działką czy Rzym jak możemy daną sytuację ma sprawnie zinterpretować zgadza się i są takie dziedziny sztuki klasyczne, gdzie jest o wiele łatwiej stwierdzić, że coś jest chronione w busie przyzwyczailiśmy, że ktoś coś namalował no to przysługują do tego prawa jak ktoś napisał to też, ale zaczynają być taki graniczny przypadki, które z 1 strony mocno bazują na cudzej twórczości albo wykorzystuje środki wyrazów do tej pory nieobecne, chociaż też nawet z obrazami jest tak prosta, bo zaczęły się pojawiać takie inne procesy w stanach Zjednoczonych, gdzie artysta namalował obraz na podstawie zdjęcia znaczy jego forma wyrazu była kompletnie nowa, dlatego że on sam zrobił obraz to zdjęcie, bo to zwykle chodziło o osoby popularne, gdzie była uchwycona sylwetka albo profil, czyli samo w sobie też nie były niczym nadzwyczajnym pojawiały się pozwy przeciwko temu, kto samodzielnie namalował obraz, więc teraz mamy głównie takie przypadki, że wiele osób mówi o tym, że dzisiaj to już nie da niczego nowego wymyślić, bo wszystko już było, że żyjemy w kulturze remiksu rzecz polega na tym, żeby umiejętnie no właśnie remisować jednak dawać coś od siebie i przetwarzać te elementy twórcze cudze rzeczywiście kreatywny sposób dla dobrze załóżmy, że jesteśmy teraz będzie ładne określenie twórcami sztuk performatywnych wymyślić sobie wymyślił sobie taki ciekawy performance na krakowskim rynku i mamy taki najazd kamerą nawet telefonu komórkowego ma w tym reformę zależne było jasne, gdzie jeździć na cały performance rozgrywane nocą mamy przejazd na piękne Sukiennice, a nie pojawia się tamten znaczek Copyright, a w tle brzmi hejnał krakowski mecz teraz bardzo dużo problemów prawnych gromadzili się już chodzić jak bardzo typowa sytuacja, z którą ma się do czynienia bardzo często, przechodząc przez rynek, zwłaszcza że są turyści, którzy nagrywają to nie tylko na własny użytek osobisty, ale potem wrzucają do internetu wsi zastanowił się od czego zacząć może od występu tej grupy performatywne i zależy co oni robią, dlatego że nie prawa autorskie chroni każdy twórczy przeja w o indywidualnym charakterze zamawiają Hamleta Szekspira w formie performatywne i bez 0403 . aktu no dobra informacja pozytywna jest taka, że wiemy, że Szekspir nie żyje już od paru dobrych lat co oznacza, że jego działań nie są chronione przez prawo autorskie, ale trzeba teraz uważać, dlatego że być może tłumaczenie jest chronione, ale musimy sprawdzić używanych przy automacie używamy kilku tłumaczy no to trzeba sprawdzić co są gminy wiemy na temat autorów tych tłumaczeń czy, żyjąc z nieżyjącym minęło 70 lat twierdzi czy nie dalej kwestia taka czy to jest wykonywane w ramach dozwolonego użytku taki Perform jest na ulicy nie bardzo się pomieścić jakieś tutaj formy dozwolonego użytku, bo nie wszystko za co nie pobieram wynagrodzenia jest dozwolone w UE, jeżeli to była jakaś uroczystość szkolna religijna to byłoby prościej, ale tutaj, zwłaszcza że w mieście zazwyczaj jednak ci inny występujący rzucają gdzieś tam coś co mają ciastka czy innym usta omyłkowo wszczynane doradzą nam się udało załatwić problem z prawami autorskimi do tego co mówią teraz zastanówmy się od z ich strony wyznaczenie takich potencjalnych naruszycieli, ale osób, które same coś się stworzyły tacy aktorzy mimowie zależność chcą rządzić mają prawa strony podobne do praw autorskich, ale nie do końca, bo zauważa on jednak sami nie wytwarzają utworu ani, odtwarzając cudzy utwór, bo biorąc ten tekst Szekspira i co się z nim robią coś nazywa artystyczne wykonanie i też przysługują im prawa dosyć podobne jak jak do utworów po prostu prawnicy stwierdzili, że też zasługuje na ochronę nie można udawać, że to jest utwór, bo nie do końca jestem sam, ale dajmy tam pewne uprawnienia dosyć podobne w co można robić to, że są anonimowi jest narrator, którym posługuje się tak samo, mimo że z tym nie posłucha, ale nie tylko dla z punktu widzenia objęcie tego ochroną niekoniecznie musimy mówić o tekście, dlatego że formy wyrazu są różne to może być tekstu może być gest, jeżeli jest indywidualny twórczy ujętych jako całość również o tym, że zrobiłem mówi indywidualny twórczy no to często otrzymują wcześniej, że z 1 strony mają być maksymalnie elastyczny, ale z drugiej strony powoduje to, że bardzo trudności zakwalifikować czy to co robisz to się mieści w tych ramach Cieszynie mieście prozy oraz w domyśle dorzucili do tego czy taki kontekst, który przeżył, że coś jest ślad parodią wszak od niedawna mamy nowe przepisy w ustawie o prawie autorskim, z których wynika, że jeżeli korzystasz z cudzego utworu dla celów parodii to jest dozwolone tylko znowu pojawia się pytanie jak się bronić cele i te ramy parodii czy na szkodę, jeżeli w reklamie robią parodie wraz z cudzego utworu, czyli ta może być też duża reklama mego konkurenta czy to się mieścić w ramach parodii czy nie czy parodia to jest tylko kwestia wolności słowa czytam zaczynam zarabiać na tym korzystamy z ramy parodii, ale wracam jeszcze tego przykładu, którym mówimy sprzedawcy wieżę Mariacką pojawi się tam hejnału hejnał jest oczywiście na symbolem Krakowa, ale też zmorą wielu twórców nie tylko filmowych sam hejnał nie może być chroniony prawem autorskim z kilku powodów jego wykonawca był ponoć ono jego władza ponoć źle skończył i to w trakcie tak wykonywania utworu poza tym z tego co pamiętam to hejnału tak nimi absurdalną historycy nie są pewni dokładnie, kiedy powstał, ale obstawiam stan 1314 wiek przynajmniej wtedy było uważane w związku z tym prawa autorskie wygasły, ale trzeba pamiętać o tym i wspominam o tym, wielokrotnie w książce, że prawo działa także no niestety nie jest takimi oddzielonym od siebie szuflad kami to, że się upewnić, że w 1 obszarze nie naruszać prawa nie oznacza, że nie narażać go w ogóle, bo tu załatwić na razie kwestia od strony prawa autorskiego, czyli wynikałoby z tego, że hejnał mogę sobie spokojnie odgrywać sama sama mogę robić sobie sample z hejnałem to nie jest objęty ochroną autorską prawną, ale władze Krakowa postanowiły chronić hejnał jako znak towarowy, czyli wchodzimy w inny system ochrony, jeżeli mnie zapytasz czy jakieś działanie zgodne z prawem autorskim może dostać odpowiedzi tak natomiast okaże się, że są jeszcze inne systemy prawne, które tutaj tworzą jakieś bariery w ten 1 wątek, którym mowa, o ile osób powiedziała to tak naprawdę cześć cześć cześć cześć części tego co sądzicie państwo w książce prawo dla filmu co ważne powiedz, że nie tyle części, dlatego że książka bardzo sprzyja filmowcom jest podzielona nie na rozdziały, ale na sezony na odcinku linii może się czegoś przyznać na koniec z ruchem ziemi to pozwoli co zrobić zdjęcie twojej książki Marcisz, a Facebooka na stronę to nastąpić krakowskiego Przedmieścia przeprasza, ale nie ci bardzo dziękuję myślę, że wydawca też będzie zadowolony, mimo że opłaty za ramiona PLL lot aktorskie aha no to jakby co będziemy wstawać to dozwolone w halach idea była sprawa dla filmowców książka lub bardzo przyjazna w czytaniu w podróż przez firmę produkcje filmowe poradnik naprawdę nie tylko dla filmowców ich bardzo dziękuję za litewską rafinerię w Austrii formacja kredytu okresem kolejne kultura osobista w wydaniu domowym już Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA