REKLAMA

Startuje Dakar 2017 - najtrudniejszy rajd świata

Jeszcze Więcej Sportu
Data emisji:
2017-01-02 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jeszcze więcej sportu w radiu TOK FM Krzysztof Sendecki to jest magazyn jeszcze więcej sportu widzą państwo, gdy rajd Dakar Stal startuje najtrudniejszy rajd świata Dakar 2017 ma być też najtrudniejszych w historii tak przynajmniej zapowiada Mark Coma jak będzie to zobaczymy, a zarazem ze mną Marcin powideł dziennikarz, który na lekarzy był dwukrotnie z torem w i jak jesteśmy przy tym kaszle co roku powtarzanym, że to najtrudniejszy rajd świata to ja chciałbym, żeby tymi Rozwiń » może i naszym słuchaczom wytłumaczył tak obrazowo co to tak naprawdę znaczy, że to jest najtrudniejszy rajd świata czy Doda się w je opisać nie będą staram, ale po powiedzieć, że ja od od dawien dawna interesuję się motoryzacją, zanim jeszcze dotarło pierwszy raz na rajd Dakar raz miało to miejsce w 2011 roku już się w czasie, kiedy rajd przeniósł się z Afryki do Ameryki Południowej nie wyobrażam sobie tego naprawdę to jest od strony zawodników niesamowity wysiłek od strony producentów sprzętu również toto to są całoroczne przygotowania od strony medialnej to jest też kolosalna maszyna, która zetrze się perfekcyjnie przemieszcza z etapu na etapy ale, ale naprawdę trzeba to poczuć się, żeby zrozumieć, że to jest rzeczywiście najtrudniejszy rajd świata na i fajnie myślę, że z perspektywy czasu już kilka lat minęło od kiedy od, kiedy ja miałem przyjemność relacjonować rajd Dakar to chyba była moja taka przygoda życia na umyśle jeśli chodzi o żadną pracą też mam wrażenie czytając wywiady z 3 czy rozmawiając z przed Dakarem zawodnikami, którzy tam jadą album z tymi, którzy nie jadą to jest trochę, że taka, która uzależnia to znaczy jak Krzysztof Hołowczyc dziś dla sport PL wywiadzie, mówi że on się za każdym razem, kiedy zbliża się Dakar ją w tym zagrożenie, że to się czuje z tym bardzo źle i to jest niby bardzo trudna rzecz bardzo wymagająca, ale dla każdego kierowcy, który tam raz pojedzie to chcę jechać jeszcze raz jeszcze raz jeszcze raz jeszcze raz jest to tak to działa jak narkotyk rzeczywiste i to nie tylko jeśli chodzi o samochód czystej frajdy zawodników, ale również dziennikarze jak ja spotkałem tam pierwszy raz, kiedy pojechałam na 20001108 . roku na Dakar poznałem dziennikarza Francuza, który był na wszystkich na karach i rzeczywiście, kiedy pojechałem kolejny rok 2012 dokładnie ci sami ludzie wyjeżdżają nad trasą Dakaru oczywiście pojawią się nowi zawodnicy, ale jeśli chodzi o obsługą dziennikarzy i całą obsługę taką medialną i techniczną również to to jest ta sama grupa ludzi, która już witał na lotnisku w Paryżu mu późno w nocy jest wylot z Ameryki Południowej wtedy, kiedy Jan byłam na początek rajdu był w Buenos Aires w Argentynie i to są ci sami ludzie, którzy po roku witają są szczęśliwi, że mogą się znowu zobaczyć swój limit to może banalnie zabrzmi, ale rzeczywiście jest taka 1 wielka deklarował, że rodzina i wszyscy czekają na ten moment, kiedy generalicja już rozpocznie się wspomniałeś o Marku com, który jest w tej chwili dyrektorem sportowym tego rajdu a kiedy był jeszcze na czynnym zawodnikiem to w Toronto wygrywało rajd bardzo często nocna przemiana z Francuzami Fila dobra on rzeczywiście zapowiedział teraz ten rajd będzie bardzo trudne i wyższe, ale ja sobie myślę, że z 1 strony to jest rzeczywiście potrzebna, bo było inne miała takie wrażenie w ostatnich latach, że ten rajd to trochę jak taka gwiazda Underground owego rocka, która przechodzi metamorfozę i nagle staje się gwiazdą to pomogło, bo przypomnijmy, że pan Arek na początku głównie odbywał się w Afryce ranne i ponad 3, a wiem to on bezpośrednio samych zawodników, którzy rywalizowali w i Afryce i Ameryce Południowej, że w Afryce było zdecydowanie trudniej, a w ostatnich latach to chociażby w ubiegłym roku z tego co pamiętamy w pierwszej dziesiątce motocyklistów aż 5 było debiutantów kiedyś tak nie było teraz było na tyle wymagający, że naprawdę na lata docierali na najbardziej wytrawni zawodnicy teraz też trochę zmieniło rzeczywiście każdy może w nim wziąć udział i stąd pewnie plany takie, żeby ten raj jednak znowu było bardzo trudne pytanie jak to się odbije tylko na bezpieczeństwie na zdrowiu i a nawet i życiu zawodników, bo von Bora to z tego, że jest fascynująca nocą też ma swoją taką mroczną stronę, bo mnóstwo ludzi gdzieś zostawiło swoje życie na pustyni czy to w Afryce czy w Ameryce Południowej zobaczymy, kto będzie wyglądał w tym roku o wiem, że Anna sporo odcinków specjalnych będzie prowadziło przez pustynię, czyli kwintesencja rajdu Dakar w Chile słona pustynia Atakama najbardziej suche miejsce na ziemi i powiem szczerze, że relacjonowałem też różne rajdy z Afryki, ale słońce nigdy nie było tak palące jak, a w jak w Ameryce Południowej na pustyni Atakama w Chile lato to jest coś nieprawdopodobnego i jak nasze ciało reaguje na nas na takie Gubała my tylko relacjonujemy to co się dzieje, a zawodnicy muszą gdzieś zmaga się z siedzieć w kombinezonie w samochodzie bez klimatyzacji to realne ze względu na samochodach broń Boże nie ma obecnie, a jak wygląda w takim razie praca dziennikarza, bo mówił tu w 1 z programów Kuba Przygoński, że dla kierowcy to jest niemal 24 Hanna Dobek duńskiego to pracują jego mechanicy i że to rzeczywiście jest ciężka rzecz, a dziennikarze mają troszkę lżej zdecydowanie mają że, ale powiem szczerze że, ponieważ sam rajd trwał 2 tygodnie na to powiatowy, gdy odbierałem odbiera w dalszym ciągu jako takie 2 tygodnia takiego obozu przetrwania może dlatego nieco starszych harcerzy, ale rzeczywiście tak jest dziś wygląda następująco, że z racji tego, że odcinki etapowe są bardzo duże łącznie przypomnę rajd kierowcy zawodnicy mają do pokonania ponad 10  000 km jest to odcinki Zeta ponadto są bardzo długie w związku z tym dziennikarze i wszystkie media są przemieszczane samolotami z reguły sądy wojskowe samoloty miały nieprzyjemność latać z pilotami argentyńskiego wojska i chilijskiego zaczął z jeszcze za światowego mocarstwa się w razie bardzo też śmiesznej ciekawa anegdota natomiast rzeczywiście pobudka o godzinie trzeciej czwartej nad ranem śpimy aż dziennikarze śpią w namiotach w takim obozowisko taka rowem w ciasto na kamieniach ciasto na pustyni i w ciągu dnia jest + 30 w nocy temperatura potrafi spaść do zera, więc nie są to komfortowe warunki, ale to jest też to smaczek i klimat to 2 tygodnie można się takiego Harcerza zamieni się to naprawdę sprawia radość, aczkolwiek ten ostatni dzień, kiedy w wierze w hotelu i masz przed sobą perspektywę kąpieli w wannie albo prysznica to to jest rzeczywiście kojąca tt swoją pobudka o czwartej rano później lot samolotem z reguły tabu Herkules wojskowe na kolejny biwak na kolejne lata w tam przygotowania już sobie wstał jakiś informacji nadzienie z klas śledzenia na bieżąco wyników online, bo one są dostępne za czas na dla dziennikarzy na poszczególnych punktach etapowych w mojej w zasadzie, kiedy masz już większość wyników czeka tylko na samych zawodników, którzy docierają zmęczenia to jeszcze trzeba mu udzielić wywiadów, a Uwierz mi, że naprawdę przyjeżdżają wycieńczeni czasem bardzo późno w nocy toto to jest naprawdę wielkie wyrzeczenia, ale trzeba też podkreślić że, że zawodnicy oczywiście my dajemy też chwile jakąś dla siebie, żeby odetchnęli ale, ale zachowują się profesjonalnej wiedzą, że jak są też relacje są też element tak jakby całej układanki, więc każdy wie co do niego należą anegdota miała być w tak rzeczywiście była była taka sytuacja, że któryś już była ta pilnie nie pamiętam, że zbliżyliśmy się do końca, bo bogata, by była w Chile no i w nocy nas zaprowadzili wszystkich wszystkich ludzi media zaprowadzi nas na wojskowe lotnisko w Chile i wędrują sobie wzdłuż pasa i nagle widzę stają 2 takie samoloty dwupłatowe więcej takich jak w serialu jak rozpętałem drugą wojnę światową w Nyonie myślimy sobie, że to pewnie eksponatem no i okazało się, że przyszli piloci nie lecieliśmy tym samolotem na jakiś odcinek powieści szczerze, że większość z nas albo zamykała oczy albo stosowała różne triki takie, żeby sobie ułatwić chcą ułatwić życie w tym samolocie bombowym wrażeniem była niesamowita samolot nie mógł się wzbić wysoko w powietrzu, więc mnie lecieliśmy jakoś zbytnio wysoka, ale na ziemię wrażenie, że to jest eksponatu, a przyszło nam nim lecieć jej wynajęcie udało się jej jakość go z jeszcze o co ja chcę zapytać propos Ameryki Południowej jak jest popularność obudzi się też czytając relacje z tego wczorajszego oficjalnego otwarcia rajdu, kiedy zawodnicy wjeżdżali w kinie i prezentowali się kibicom no to tam jest szaleństwo na słownika kibice Super Sonik podobno krzyczeli rzeczywiście w Ameryce Południowej zakochanej w futbolu na przełomie roku wszyscy kochają Łódź rajd Dakar z Lambdy stają się, że oni kochają rajdy i w ogóle motoryzację 365 dni w roku tylko przez to pierwsze 2 tygodnie mają okazję jak by zobaczyć wszystkie auta i tych wszystkich kierowców zawodników bezpośrednio i to jest fajne rzeczywiście jest niesamowita myślę, że w Europie, a na pewno taki rajd nie wzbudziłby aż takiego ich entuzjazm aż takiego zainteresowania jak jak to ma miejsce w Ameryce Południowej ci ludzie po prostu kochają motoryzację to widać na każdym kroku czy to bądź Chile czy to one Boliwia przeto Argentyna przychodzą ludzie całymi rodzinami nie tylko na MO na odcinki specjalne ne, ale przychodzą też własne potem biwaki rajdowa monitami niestety nie mogą wejść bombą, bo tam trzeba im pod specjalne windy identyfikatorów wojsko również pilnuje tego biwaku sportowych, ale ci ludzie są wszędzie wyrastają spod ziemi, toteż kierowcy i zawodnicy są uczulani na to, że on, że kibice mogą się wyrosnąć spod ziemi inna w trakcie odcinka specjalnego i rzeczywiście potrafią się znaleźć niesamowitych miejsca, gdyż na drzewach naciska na polach na pustyni nawet, więc kochają rzeczywiście sport motorowa i oblegają Toronto biwaki na Karowej od rana do do późnej nocy Kuba Przygoński jest jedynym kierowcą samochodu jeśli chodzi o Polaków w tym roku 10 biało-czerwonych w, a mnie kup tuż przed rajdem to co powiedział posłuchamy już teraz jest w tym roku będę startował po raz drugi w klasyfikacji samochodów na gazie będzie mógł to siódmy dawała wielkie wyzwanie, bo zawsze nagranie jest trudnym startem zawsze wymaga wielkiego wysiłku fizycznego psychicznego i też technicznego na Dakarze tak naprawdę jest bardzo bardzo dużo trudnych rzeczy piękne miasto taka układanka, która musi się ułożyć cały, żeby dojechać do mety mieć dobry wynik Janusza jako zawodnik być szybki dobrze jechać nie popełniać błędów pilotów jako nawigator musi on drogę zawsze dobrze pokazywać i wysokości, które będą na Dakarze będziemy przez 5 nie boi na wysokości powyżej 3000 m najwyżej będzie na wysokości 5000 m wysokość takiej wysokości dla alpinistów, którzy się przygotowują do takiej, jakby eskapady, żeby żeby, żeby tak wysoko się znaleźć my tego czasu Amy nie mamy, bo 1 odcinek zaczynamy na poziomie tak naprawdę morza i wieczorem jesteśmy na wysokości 5000 m, gdzie będzie w Polsce musimy się ścigać jest to trudny element ja na szczęście na do tej pory nie miałem problemu z usług z chorobą wysokościową ne jest dobrze się przełamali zawodnicy pożyczyli, więc liczę na to, że będzie tak samo w tym roku dołożymy do do przygotowań taką ma coś się nowego tak swój trening na symulatorze komputerowym jest to coś nowego coś się w tej chwili rozwija zmienia symulatory komputerowe bardzo się rozwinęły jak technika jest to naprawdę bardzo precyzyjny układ, który można dobrze trenować trenuje na nabiera w rajdowych, czyli czyli, czyli właśnie dzięki, gdzie po prostu ten czas czas zyskiwać jest z tego co wiem no wszyscy gracze komputerowi, którzy grają mają bardzo dobrą koncentrację bardzo szybką reakcję celem na Dakar jest na pewno pierwsza dziesiątka jak będzie dobrze słońce świeciło do Możejek jest pierwsza piątka nowy za mocno w słońce nie świeciło pierwsza piątka to jest to takie marzenie Kuby Przygońskiego wielu kierowców z bardzo często mówiąc dekarzy powtarzała słowo szczęście, które podobno musi robić przy kierowcy, żeby dojechać z dobrym rezultatem i tam można wszystko sobie zaplanować jak nie ma szczęścia to nic z tego to co prawda takie są z racji tego, że to odcinki są także wspomnieliśmy bardzo długi jednak i wyczerpująco ekstremalnych warunkach to to szczęście jest potrzebna, bo bomb nieraz znakomici zawodnicy, którzy niejednokrotnie wygrywali już Dakar potrafili gdzieś odpaść z Zosią przykład z Rafał Sonik, który zwyciężył rajd Dakar, ale pamiętam, kiedy ja byłam w 2011 roku rozpoczyna swoją przygodę z Dakarem w bardzo szybko zakończył już na pierwszym etapie i Dakar na pewno uczy pokory Anny ja zawsze biorę za przykład z francuskiego kierowca francuskiego zawodnika schowana pod raza, na które wygrywał ten Dakar Dakar dwunastokrotnie wygrywa go na motocyklu wygrywał go jadąc samochodem wygrała go w Afryce wygrywał go w Ameryce Południowej zawsze powtarza jedno, że 3 sprzęt sprzętem, ale musi być wytrzymałości i to rzeczywiście się sprawdza od błędów nie robił skoncentrowane na naprawdę wiesz, że trudno zachować koncentrację, kiedy w kabinie samochodu jest + 6070 stopni albo nie albo czekać nocleg gdzieś wysoko w górach później znowu trzeba wsiąść na motocyklu lub wsiąść do samochodu i jechać dalej w torcie mówił Kuba jest tylko potwierdzeniem tego że, że tonera do rajcy tegoroczna edycja zapowiada się bardzo ciekawie było na pewno będzie trudniejsza niż ostatnich kilka myślę Noto my liczymy na Kubę Przygońskiego one Rafała Sonika, który wygrał 2 lata temu rok temu też nie ukończył Dakaru teraz chce znowu wygrać się Marcin powideł dziękuję bardzo je również były jeszcze więcej sportu ja zapraszam ponownie dziewiętnastej 20 już za chwilę informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JESZCZE WIĘCEJ SPORTU

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA