REKLAMA

Wolność kocham- ale czy rozumiem? (powtórka)

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-01-06 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po dwudziestej trzeciej rozmawiać teraz będziemy o wolności dr Katarzyna Kasia Akademia sztuk pięknych kultura Libera liberalna PL dobry wieczór dobry wieczór i Tomasz Stawiszyński Radia TOK FM dobry wieczór dobry wieczór im bliżej będziemy rozmawiać o wolności to będziemy rozmawiać, o czym się co istnieje to byt realny czy byt idealny wuja jak bardzo chciała, żeby to był byt realny, ale prawdopodobnie nie jest tylko go w trybie z żywą problem z bytami idealnymi wręcz Rozwiń » rośnie bardzo mogą uwierzyć, iż istnienie ja myślę, że wolność, jeżeli w ogóle ma być to powinna być tu i teraz, a to co ona jest zależy w ogromnej mierze od nas samych od tego co co z nią zrobimy, jakie mamy do nich podejść czy uda się nam urzeczywistnić czy nie i na pewno na drodze wolność leżą różne obiektywne przeszkody wszystko co nie pozwala jej się zrealizować w gotówce nie pozwalaj zawistnicy nie pozwala nam być wolnymi, ale z drugiej strony można powiedzieć, że te przeszkody na drodze wolności znaczyło o wiele mniej niż sama wolność w związku z tym nie powinny one być czymś co ją definitywnie blokuje, ale czymś co ją najwyżej trochę hamuje i osłabia jej impet, ale prędzej czy później tę wolność przecież zrealizuje kredyt później będziemy mogli być wolni, a mogą od razu spytać co dla państwa znaczy słowo wolność albo stan bycia wolnym w 2 miałam też to rzecz rezer w albo Bytów idealnych w tym sensie, że wydaje się, że kiedy mówimy o wolności 3 usłyszymy takie hasła wolność to momentalnie cash właśnie taka strzelista idealną staje przed oczami później to, czego doświadczamy w życiu codziennym nigdy się nijak się do tego pomnika prawda nigdy do tej idei nie jest wstanie dorosnąć co bywa czasami źródło frustracji być może, ale się, że tutaj w dniu kiedy, kiedy ci do wolności rozmawiamy na Tuwima jakiś walor właściwości relacji między ludźmi jakiś funkcjonowania w obrębie wolnej przestrzeni, w której wraz z innymi członkami społeczeństwa musimy funkcjonować realizować jakieś swoje plany potencjału marzenia o możliwości mając na uwadze rozliczne okoliczności, które nam to życzenia nasze chęci i potrzeby ograniczają one i istnieje jakaś taka konieczność wypracowania pewnego pola, na którym możemy się wszyscy spotkać w ramach pewnego minimum realizować pewnego rodzaju aspiracje potrzeby konieczności, ale w taki sposób, żeby zminimalizować ich ograniczania innym i żeby też inni ograniczali nas minimalnym stopniu, a to jest bardzo trudne i płaszczy cała historia zachodnich społeczeńst w jest historia długiej walki o to, żeby jakiś taki satysfakcjonujący poziom wolności właśnie uzyskać, ale z drugiej strony, bo to jest coś takiego, że mówiąc o wolności często mówimy o przeszkodach o tym co nam przeszkadza być wolny wolnymi i to się bardzo dobrze mam do tej idei pomnika wolności właśnie figuruje jako część takiego ideału i panice stoi przy wjeździe do portu tak niedaleko nowego Jorku, ale to jest celem z wolnością wydaje mi się, że to jest rzecz o wiele bardziej powszednie i o wiele mniej pomnikowa, bo my się tak naprawdę to, że rację mają ci wszyscy teoretycy, którzy uważają, że się boimy wolności, że mamy się z tym co nas wpędza w tym przerażeni tym bardzo często, bo wyrzuca z odpowiedzialnością grała na żużlową ZO podejmuje decyzję, a potem biorą odpowiedzialność za tę decyzję nikogo innego oprócz mnie nie można winić za to, że takie ani inne decyzje zostały przeze mnie podjęta, czyli uciekam od wolności czeka moc wolność odwracamy się w niej i bardzo chętnie etc dlatego właśnie traktujemy jak pomnik traktujemy jako jakiś taki punkt dojścia idealne jako coś takiego, o czym wszyscy marzymy, by żyć zapytamy ludzi, o czym marzą o tym, myślę, że wolność będzie bardzo wysoko w rankingu takich możliwych marzeń dążeń ludzkich, ale to, że człowiek nie jest wolny wynika z tego, że tak naprawdę wcale wolno być nie chce, bo wolność niesie ze sobą ogromny ciężar wolność nie ułatwia niczego tak naprawdę wolność, a w momencie, kiedy się osiąga i kiedy uświadamia sobie tak naprawdę co się z nią wiążę, ale jest czymś, czego się najgłębiej moim zdaniem boimy, ale też jest tak, że właściwie wolni w takim sensie pełnym czy absolwentom nikt nie nie będziemy czy nie możemy być sieć zależności newsów lata oplata nas jesteśmy uwarunkowań i zobaczyć jak się przyglądamy temu co ne o funkcjonowaniu umysłu ludzkiego z 1 strony mówi współczesna psychologia, a co o funkcjonowaniu społeczeństw i o tym w jaki sposób kształtują się relacje społeczne z czego wynika nasza pozycja społeczna jak to, w którym miejscu n p . jaki klasie społecznej w jakiej rodzinie się urodził my determinuje bardzo silnie na nasze życie choćby nam się oczyści wydawało, że tylko moja determinuje menu to, gdy się przyjrzymy tym 2 perspektywom 1, która nas jakoś lokuje w obrębie zbiorowości drugiej, która pokazuje w jaki sposób od wewnątrz funkcjonują nasze organizmy nasze mózgi nasze umysły to się okazuje, że wreszcie ta idea wolności, którą cały czas mamy na uwadze, kiedy o wolności rozmawiamy, o której lubimy myśleć, żebyśmy chcieli to ona jest jakąś kompletną abstrakcją jest czymś co jest tworzone dawno temu, kiedy jeszcze z wielu rzeczy nie zdawano sobie sprawy, zapowiadając naszą rozmowę mer przytaczała naszym słuchaczom fragment wywiadu ze Stefanem Finom w Świątecznej Gazecie wyborczej bodajże sprzed 2 tygodni in Stefan Chwin mówi tak Polacy nienawidzą wolności, a robi takie rozróżnienie na swobodę, traktując ją jako swobodą obyczajową swobodę podróżowania przemieszczania się za granice wolność rozumiana trochę po szwedzku wolność słowa wyznania Enei niepodległość, czyli wolność kolektywna i my Polacy twierdzi Chwin jesteśmy między swobodą, a tą wolnością kolektywną, czyli między niepodległością nie ma tego środka, czyli tej wolności od prawdziwej myślę, że to nie jest zła diagnoza myślę, że w historii Polski wolność się z bardzo ciekawy wątek śledztwa zeznał, że akurat żyjemy w krajów UE, w którym wolność od kratek niedobrą rolę historycznie przyszłym liberum veto serwis na nowo właśnie wyraz zezwolono jeździć jak obwód destrukcyjnej myśmy potrafili jakimś cudem myślę, że do dziś nie potrafimy zamysł był słuszny tylko realizacja właśnie trafiamy z wolności zrobić się zrobić potwora warcholstwo i warcholstwo zrobić zamiast wolności zamiast suma należności potrafimy zrobić anarchii zamiast niepodległości potrafimy zrobić wojnę domową tak mistrz naprawdę są tutaj tutaj jesteśmy utalentowani niebywale ja myślę, że to jest jakaś tam jak i niestety przekleństwo nasza że, dopóki nie mnie nauczył się znacznie wzrosną, gdy już naprawdę wolność to jest odpowiedzialność na drogę wolność jest ciężka praca wolność tym jest na zasadzie, że volvo wolności polega na tym, że można pić alkohol bez umiaru i następnego dnia niemiecka co nie jest wolność wolność jest podjęcie świadomej decyzji o tym, że Otóż dzisiaj będę pić biorą nasze wszystkie możliwe konsekwencje tak, że będę miała kaca jutro strasznego to ma swój występ, a co do pracy i Wanda cierpieć jak nie będę miała się bardzo ucieszy, że akurat udało się nie, ale muszę to wziąć pod uwagę natomiast wolność w rozumieniu takim najbardziej codziennym polskim jest wolnością od konsekwencji jest wolność czołg Wilk jest ledwo można jeśli piekła nie ma po prostu możemy robić co nam się podoba jest list taką swobodą, ale w tym się kryje bardzo głębokie zwyrodnienia i niezrozumienie samej idei wolności, bo wolni możemy być dopiero wtedy, kiedy ty to jest świadoma i takich łatwych powiedzieli, że w UE, że wolność wiąże się z tym, że na nasz, że jest niemożliwa no bo jesteśmy zdeterminowani biologicznej i społecznie i pewnie, że taki tytuł nawet dekad mówi o tym, że nie możemy zobaczyć rzeczy samych w sobie, bo wszystko zawsze widzimy gdzieś tam umieszczone w części w przestrzeni i nie możemy poza tym wejść w taki talent tak jest taki determinizm społeczny czy przyrodniczych US w Cannes powiedzieli wpisany na 6 dni nie bardzo mamy opcję, żeby żywo za to wejść a, ale kraina wolności nie na tym poległ w bólu nawet dziwić się może można jakoś wreszcie powiedzieć, że wolność taka wolność przez duże WTK, którą nam tutaj chodzi nie to właśnie jakoś wynaturzone dziwna anarchistyczna albo raczej egocentryczni właściwie należałoby jednak plastycznym narcystyczna również atak był właściwie taką cechą niekonstytucyjną osobowości narcystycznej w tych wszystkich w kwalifikacjach bardzo poważnych i 3 osobowość narcystyczna opisuje notował konstytutywna czy konstytucyjna cecha osobowości narcystycznej polega na tym, że właściwie tam owo ja czy owo ego gaszenie postrzega innych podmiotów jako podmiotów właśnie tylko jako pewne obiekty, które służą do tego, że ZUS, żeby zaspokajać takiego jak czy takiego ego potrzeby, więc nie następuje tzw. zjawisko mentalnej za co mówiąc językiem współczesnej psychologii, czyli nie następuje moment, w którym zaczynamy uświadamiać sobie jest ważny moment rozwojowy w życiu człowieka zastępcę uświadamiać że, że są inne podmioty także inni ludzie mają same prawa mają takie same prawa, ale też mają obdarzone są umysłami działanie intencjonalne intencjonalnie mają swoje interesy emocje oddziałuje my na niej one na nas tak dalej i t d . no i właśnie tutaj jakby tamta to ta powiedziałbym wolność w tym wydaniu polskim przynajmniej jakiejś części, z którą mamy wciąż do czynienia i które w różnych obszarach życia publicznego dziś szczególnie chyba daje o sobie znać szczególnie rozumiana wolność jakaś popsuł mi się tak jak tak uważam tak ma być ich koniec po prostu ich choćby po wojnie w wersji beta zarówno Unia Europejska naruszać naszej wolno, bo komisja wenecka nie będzie nam tu pisać ekspertyzy, bo jak tak po prostu uważam i tak ma być, ale taka wolność, której o, których byśmy raczej chcieli mnie że, żeby to, że już, żeby się stała naszym udziałem na to w kontekście tego co mówiliśmy wcześniej to może, by można było powiedzieć, że to jest jakby rodzaj takiego takiego procesu uświadamiania sobie różne zależności ograniczeń, czyli kontaktowania się z rzeczywistością po prostu w momencie, kiedy ECS zdajemy sprawę z tych ograniczeń w zależności to mamy realne pole swojej wolności odsłonięto to znaczy jak wiemy, gdzie jestem uwarunkowany no, toteż odsłania mi się zarazem jakaś przestrzeń, w której mogę jakieś autonomiczne decyzje podejmować, ale właśnie to są moje uwarunkowania są też inne podmioty inni ludzie zagrasz przestrzeń, w której wspólnie uczestniczymy to wszystko trzeba mieć na uwadze wtedy się tworzy jakieś dojrzałe społeczeństwo 3 czy dojrzała demokracja, a nie w sytuacji, w której właściwie są tak taki świat w stolicy styczne soli bizmutu stanowisko filozofa tak dobrze istnieć, choć istnieje koja i mój umysł wszystko jest projekcją mojego umysłu to studio i t d. Tusk jest w chmurze w moim umyśle może tak być oczywiście to nie da się udowodnić, że tak nie jest jedyną jest też realny tak ja jedynie Ernest gra jak wrócą z Lechem, ale zatrzymajmy się przez chwilę, bo rozmawiając jeszcze przed wejściem na antenę ME trach o tym, mówiliśmy pozwolę sobie do tego dostał go Stawiszyński do tego pozwolę sobie wrócić na razie ja obserwuję to niedostrzeganie przez poszczególne podmioty życia społecznego i innych podmiotów życia społecznego tak po prostu zwyczajnie na ulicę a kiedy idą 2 osoby z naprzeciwka to jednak trochę w lewo druga trochę wprawo i wtedy zmieszczą się obie na chodniku, a u nas ludzie idą po prostu jak taran na wprost nie usuwają się to znaczy liczą na to, że wszystko inne niż usunął się im z drogi jest codziennie czuje się w tej przestrzeni publicznej zaadaptowana, ponieważ ciągle umyka nam przed tymi ludźmi, którzy idą ze wzrokiem wbitym przed siebie i i w ogóle nie myślą, żeby tak trochę się posunąć jednoczy drugą stronę tak samo jest w sklepie zatrzymują się u szczytu schodów ruchomych i wszyscy inni wpadają na siebie Elby byłby zatrzymują się nagle wyciągają komórki stają na środku chodnika nie usunął się kawałek pod murem jak ja to zwykle czyni jednak komuś odpisać na esemesa, bo chcą odebrać telefon chce się zatrzymać nie ma takiego nie w naturalny go przynajmniej dla mnie zachowanie, że trzeba spojrzeć wokoło są to inne zwierzęta społeczne Eurovia żywi za bardzo nie przeszkadzać nosem teraz mamy 2 za zmienność obu stron są inne podmioty z kątownika z tego że, że ludzie mają wrażenie, że są jedynymi właścicielami tej przestrzeni, która przecież właśnie z publicznej powinna być wspólna albo, że ja jestem najważniejsza jak się ma to wolność to do poczucia wspólnoty dopuszcza przynależność jest także Ależ to właśnie złota wolność w wersji swoboda w tym Vision tej technologii Stefana Chwina czy to wyznaczył już ta ta swoboda jest zwykle czarowanie żon idealnych w testach tak naprawdę nam się coś pomieszało z tą wolnością, bo taki naj naj najbardziej klasyczny opis wolności liberalnej w taki, że moja wolność sięga tak daleko, dopóki nie narusza wolność innego człowieka, więc również nie narusza jego przestrzeni n p . niemniej mówienie o spowodują obrażeń fizycznych nie zadaje bólu AM, ale też element podczas gdy takie przykłady zżycia codziennego one są dojmująco, bo to jest coś co z tym się spotykamy czy w metrze czy znał widzę nigdzie, a druga rzecz jeszcze się też coś Mrożka nabiera rumieńców stylistyki dużo bardziej mocna w momencie, kiedy się odniesiemy do przykładu osób, które próbują funkcjonować w tej naszej społeczności są z zewnątrz jest już wolę to wolność żadna nie przysługuje, bo dowolnych sarmacka szlachecka Polska jest bardzo narodowa to jest też bardzo ciekawy aspekt tego, że z wolności zrobiliśmy sprawę narodową, czyli my jesteśmy zawsze bardziej wolna niż siedzenie, ale oczywiście tajna przysługuje więcej wolności, gdzie ktoś do nas przyjeżdża to automatycznie nie przysługuje ta cała nasza wolność po to, nasze prawo do swobodnego zachowania się, by taka osoba będzie jeszcze bardziej zaadoptowane będzie jeszcze większą cenę płaciła za to bycie z zewnątrz i to może być tak byto to nie zależy też znowu tak bardzo oczywiście to jest skorelowane ze statusem społecznym z tym w jaki sytuacji z tą osobą, która do nas przyjeżdża, ale tak samo fobia wydaje mi się tutaj tak bardzo wszechogarniającej znaczy to odmawianie innym prawa do wolności do czegoś co inni bale jest czymś bardzo powszechnym ram i właśnie to takie zaadaptowanie do takiej nie nieliczenie się za bardzo z potrzebami innych artysty są w Chinach nieskory zrobił ogromne wrażenie ikona kierowcy, bo nikt nie miał, gdzie doświadczenie życie tylko zrobiłam prawo jest to zaraz wyjechał zagranicę do Włoch i pierwsze pół roku na jego jeżdżenia samochodem przeżywam w mieście, w którym Włosi bardzo dobrze jeździ samochodami bardzo dynamicznie, ale jednocześnie, kiedy widzi, że mama chce rejestracji tej mogą stanąć na środku skrzyżowania wyjąć mapy i zacząć płakać i raczej wiadomo było, że nikt nie będzie na mnie krzyczał tylko gdzie zaczął się do samochodów, żeby mi pomoc w ich reklamy fenomen włoskiego, by poruszanie się samochodami toczy się symbiozy ludzi samochodu na jezdni prawdopodobnie w nocy, jeżeli mamy osoby jadące przez Warszawę z tablicami rejestracyjnymi z innego kraju to nie znaczy stres, by ktokolwiek może Ależ kościół będzie się mu kota będzie się na niego trąbić właśnie i będzie się zajeżdża drogę i będzie się pokazywać, że nic nie stąd i to jest dla mnie coś bardzo niepokojącego, bo to znaczy, że my naszą wolność w naszych granicach dla nas teraz wszyscy inni, którzy gdzieś tutaj przyjadą, skąd się z kwaśnego kreski śmiał kontekstu oni tej wolności nie będą mieli zainteresował mnie ten wątek sarmackiej no bo nowo tak szlachty to było około 10 % z dawnej Rzeczpospolitej, a my wszyscy z chłopów 34 społeczeństwa ma korzenie chłopskie pańszczyzna była u nas długo, czyli zniewolenia nie wolno iść tam może to co teraz uskuteczniać my w stylistykę Sztylka wód gazowanych wolność w wyroku w 100 to pewnie można go jak sięgać do, bo to jest taki wątek, który w ogóle w obecnej jest od pewnego czasu w różnych publikacjach i w takiej dyskusji na poły powiedziałbym publicznej w Opolu akademickiej, która się, na które się toczy w Polsce ten wątek właśnie dziedzictwo pańszczyźnianego nieprzepracowania pańszczyznę to 2 postacie głównie jako 7 ne zajmował w ostatnim czasie to Zbigniew Mikołejko, który jakoś tak już od 10 lat chyba ten wątek w UE intensywnie eksploatują je Andrzej lat oczywiście w książce wcześnie na rewolucjach, które w ogóle jak taką bardzo bolesną można być diagnozą polskie społeczeństwo na jakość tego mnie do tego sięga tu zawsze aż dziw bierze, że tak późno postawiono mu chleb właśnie, ale tak ostatnio czytałem jakieś takie jakąś dyskusję facebookową, w której 1 z państwowych wysoko postawionych urzędniczek funkcji wice wiceminister kultury w bardzo intensywnie krytykowała tę książkę la Vera twierdząc, że to jest w ogóle w skrajnie destrukcyjna dla skrajnie destrukcyjna tak, z których nic wówczas należy oczywiście my jesteśmy ofiarami nigdy nie byliśmy katami no bo to jest za żadnym majątku po żydowsku żeśmy się nie wzbogacili o miejsce wśród ponad to oczywiście mniej więcej tak to teza wstajemy zmalała, ale właśnie było to przepraszamy wiernych szli mu hagiografia Ano wiecem czas no właśnie Bobo badania badania opinii społecznej prowadzone od lat w Polsce pokazują, że Polska ma relatywnie niski czy polscy członka polskiego społeczeństwa mają relatywnie niski na tle innych krajów europejskich poziom poczucia sprawczości to znaczy nie mają poczucia w swojej znakomitej większości, że mają realny wpły w na rzeczy w rozgłośniach to jest trochę kondycja chłopa pańszczyźnianego kogoś, kto właściwie nie funkcjonuje w całkowitej zależności na nowości niewolniczej zależności od od go od kogoś innego, ale zwróciłbym na 1 rzecz mu uwagę wokół tej sprawczości właśnie Możejki dziedzictwo na kondycji pańszczyźnianych mianowicie na coś co też wielu socjologów przyglądających się polskiemu społeczeństwu jakoś wychwytuje, że to pewną istotną grą, w którą Polacy grają z upodobaniem to jest gra w dystrybucję szacunku to znaczy szacunek i poczucie, że ja innym pokazałem jest tutaj po prostu zasadniczą rolą społeczną, którą gmina, którą gram nie chodzi o odbieranie tego szacunku innym chodzi o takie dokładnie chodzi o takie o takich świeżą ziemię zwieźć aż o upokarzaniu takie doświadczenie złości się wyrasta od samego wczesnego dzieciństwa w poczuciu, że taki, że wszyscy dookoła i z i pani w sklepie i pani w szkole i pan gdzieś tam mówią ci siedź cicho i ciesz się po prostu, że masz to co masz nie podskakuje za bardzo, bo i potem to się przenosi na powiedziałbym cały szereg rozmaitych relacji społecznych, w których chodzi głównie o to, żeby pokazać, że jest ważniejszym od kogoś, a najlepiej oczywiście to pokazać dając mu do zrozumienia żony jest gorszy w swoich klubach reportaż w chyba w dużym formacie długo czekałam, kiedy ME reportaż uczestniczący, ponieważ dziennikarka zatrudniła się jako pani sprzątająca w jakiej firmie, która wynajmuje kobiety oczywiście zawsze pieniądze do bardzo ciężkiej pracy poszukującym i przy okazji trzeba tam było wypracowywać ileś tam nie za darmo nie no właśnie spory fragment tego tekstu poświęciła temu wzajemnemu zjadanie się to znaczy ochroniarze, którzy są minimum na antenę pomoc może szczebel wyżej w tej hierarchii niż panie sprzątające upokarzające panie sprzęt sprzątające, ponieważ sami są upokarzani przez tych, którzy są szczebel wyżej na tym ochroniarzami albo 2 w geście walki doły do to też można w przestrzeni publicznej zaobserwować sił by, jeżeli ktoś się niezbyt zamożni ubrany wejdzie do luksusowego sklepu zostanie upokorzony przez te sprzedawczynie, które przecież nie są osobami jakoś szczególnie uposażonych mi finansowo i przez to czują się sfrustrowany może gorzej w stosunku do tych klientek, które przechodzą wydają tam może ich miesięczną pensję albo 2, więc upokarzają te klientkę, która się przez przypadek za wyznała Paris dla Kamila jest bardzo ciekawa zjazdu z bardzo charakterystyczna, ale to jest także w jakimś kraju zachodnie bogate przeważa jedno zdanie wchodzi do naprawdę bardzo luksusowych sklepów to wszyscy są niezwykle mi ni Ka niezależnie od tego czy się wygląda na milionera Czyż nie wygląda to nikt nie ma na razie jest właśnie jest traktowany jest w czystej energii nie do końca się nie zgadzam z tym, że te cechy z tego specyficzne Polska specyfika to takie poczucie wyższości wsi jest wyższy od 1 stopień hierarchii kościelnej WTO, że to jest wrażenie ładnych liści laurowych dostaje od położenia konwoje z administracyjnego kłamliwej 0 daj mu trochę władzy żonaci pokaże głośny wyraz zaraz dostanie trochę władzy to pokaże jak ktoś nie jest zerem zostanie trochę władzy zdaniem nie ma za barwniki potrzeby pokazywania, ale wracając jeszcze tego przykłady tej pani sprzątającej to świetny był reportaż, ale bardzo podobna książka powstała w stanach Zjednoczonych, gdzie amerykańska dziennikarka właśnie postanowiła wykonać taki eksperyment, że Ela opisała dokładnie jak pracowała za płacę minimalną i nic nie mogła dorobić dodatkową 6 z tego utrzymać, ale i WD wie pan, że nawet stany Zjednoczone są trochę większy niż Polska wyznacza sprawdźcie, kto w różnych Stanach w różnych miejscach będzie będzie wyglądało tamto strategia upokarzania właśnie na tych takich najmniej płatnych, ale najgorsze w posadach są takie same to znaczy ona mokrzy np. że zatrudniła się w firmie sprzątającej, ale i jasno zostały powiedziane, że w obecności pracodawców w domach Mamed podłogę na kolanach właśnie, ale nie wolno używać masła, ponieważ ona ma ona ma w ten sposób demonstrować właśnie swój niższy status społeczny w znalezieniu także i to było wpisane, bo oni po prostu tak tak długo prowadzili te firmy, że wiedzieli, że ludziom na tym zależy, więc wtedy panie były tak tak szkolone w Belgii ona tam się śmieje w tej książce z tego, że o wiele mniej zależało, żeby ona używała innych zestawów ściereczek do mycia np. toalety, a innych do kuchni ich haredim zależało na tym, żeby całe do sprzątania odbywał właśnie jak najbardziej taki nawet fizyczna, bo oni sekcja rosną tak, bo nie chce się mniejszość śmiecić lepiej od tego, że Niemcy to strategie właśnie poważny, a sztuka wrzeszczy z 1 rzeczą być państwem teksty myślę to tylko kategorią, której brakuje przy naszych rozważaniach bardzo często nad wolnością jest kategoria grzeczności i Mister chodzi o te grzeszne siostry pisał bark sączyli grzeczność serca tak Nabucco gama mocnych Edward Flis strasznie dużo za to by zobaczyć mówi nam się grzeczność jako o tym, że nie trzeba trzymać łokci na stole z Pogonią ma przepuszczać rzuciła się w mało liczna stwory też prezydent Warszawy lub wzoru konwalia na miejscu nie mamy do jedzenia w, że w bawełnę nocować w rękach są takie takich grzeczności powiedziałabym EMG się odchodzić, ale gdzieś tam kwiecistych kodeksy Person litewska jest nieważne co grzeczność jest drugorzędna wobec tej najważniejszej rozrzutność formy prowadzania takiej formy i można można być Super niegrzecznym całując, choć ręka mnie wiele razy spotkałam się z niegrzecznym zachowaniem Bręk bas za przedwczesne komunikuje, że nie lubię takich form powitań system GPS PKW nie ma w sobie coś głęboko obrzydliwego, ale im i mimo tego, że już wielokrotnie prosiła o różnych pomoże mi w rękach całować było w rękę jestem nią cały czas konsekwentnie co one na co mnie nie nie budzi megaherce mi właśnie niegrzeczne po radosnym steka grzeczność, w którą mówią właśnie wersja wiem, że tego nie lubisz węża groźnie narzuca, ale ja tutaj jestem starszym od ciebie Mężczyzno w związku z meczu właśnie wtorek po całym, żebyś kochanie znała swoje miejsce no i to jest bardzo niechaj bardzo niegrzeczne natomiast z drugiej strony Varsovie to ważna grzeczności trudno chodzić z grzeczności serca, ale i ona polega właśnie na tym, żeby na skoczni przepychać niczym, żeby ustępować drogi jak ktoś idzie z przeciwka i on tam mówi strasznie ważna rzecz jeszcze po mówi o tym, że grzeczność prawdziwa, ale przede wszystkim polega na tym, żeby nikogo nie wyklucza, że nie upokarzać i że właśnie to na tym polega, że nie wolno nikogo SZ z tego jak mówili jak jest ubrany jak się zachowuje, skąd pochodzi tak dalej nie wolno mi woda może zajmować się zachowania tej osoby przeci w tej osoby tak może właśnie się wstrzymać od upokorzenia to może być bardzo trudne czasami myślę, że każdy z nas ma w sobie jakiś tam element złośliwości mało poważne i tego typu różne rzeczy, z którymi no tak naprawdę prawdziwa rzeź szkoda tak, żeby z tym walczyć, żeby właśnie nie pozwalać sobie na różne rzeczy, żeby nie traktować siebie jako centrum wszechświata czy to nie jest wolności nie polega na tym, że to ja jestem w środku wszyscy erupcje chce moja wolność polega na tym, że mam wolność, żeby kogoś upokorzyć do tego, że Bóg właśnie wykluczyć Iverson pisze, że taka grzeczność dopiero ma sens strona jest prawdziwą grzeczność i dopiero, jeżeli oprzemy funkcjonowanie społeczeństwa na takich grzeczności będzie mi szansę na to, że stworzymy społeczeństwo otwarte to dlaczego nam się nie udało stworzyć takie społeczeństwa ale czego jesteśmy za deputowani w 1 powiem, że też jestem zwolennikiem kultury formy na czas kultury smok w toku uważam, że small talk jest wspaniałą tradycją z taką, która od nas tak jak nie należy się uśmiechać nie absolutnie absolutnie to, że kultura amerykańska jest kulturą wspaniałego smart banku i tak go w konwencjonalnego badania audyt długi i t d . i t d. ludzie z rozmawiają o pogodzie różnych innych dramat Czechowa i polega na tym, że 30 ×, odprowadzając dziecko do szkoły w dobrze znanych to co się nam dobrze no właśnie wychowana w Malezji sprzężenie zwrotne wersje po uśmiechać, żeby móc Lalek dostał sygnał, że jesteśmy zadowoleni Drabik i to zarówno do działania BOR natomiast rzeczywiście to coś takiego, że praca struktura ta forma kontaktu społecznego czy konwencja społeczna, w której mamy się wytrenować w procesie socjalizacji np. nerek, gdy nas się uczyć właśnie rozmaitych form zachowania i pewnych formuł grzecznościowych w no i też tego co za tym stoi z czego to wynika no to jest rodzaj powiedziałbym takiego mechanizmu zabezpieczającego nas właśnie przed wewnętrznymi z numerami innych członków społeczeństwa i też ich zabezpieczającymi przed naszymi wewnętrznymi Chimera mi jakimś sensie no właśnie nie mam ochoty nie wiem będąc w jakiej sytuacji publicznej uczuciu człowiek dziś nie wiem będąc w sklepie albo gdzieś od razu np. wiedzieć, jaki humor ma ktoś, kto w realizuje jakieś jakoś mają potrzeby w ramach jakiegoś kontraktu nie tylko on też nie musi wiedzieć jak ten zarzut zawsze zastanawiało się Grzegorz wiadomo, że każdy ma lepszy albo gorszy humor mniejszy lub większe problemy, ale jakoś rzadko się zdarzało im swoje frustracje wewnętrzne przynosiła na obszar pracy wyrywała się na ludziach, z którymi pracuje natomiast często jest to przeze mnie obserwowane, że ktoś jest zły i pokaże mi, że jest złe im na mnie się wyżej jako kliencie, by petenci czy czy kimkolwiek innym, ale jest na to ogromne przyzwolenie moim zdaniem Polska kultura pracy pod tym względem jest straszna nie waham się użyć takiego takiego sformułowania jak też klub pracowałem trochę w tzw. dużej korporacji medialnej widziałam co tam się co tam siedziało nie była to ta w korporacja medialna, w której ten znany redaktor dziś tłumaczący, że w taki sposób rząd po prostu miał takie Novum oraz tak impulsywny inni w wolnej Polsce w taki sposób ma taki styl i t d. mają zająć sam fakt, że coś takiego występu jako tłumaczenie teraz nie wiem co tam siedziało, jakby mnie nie rozstrzygam czy mniej zwinne czy jest winny temu na tym wszystkim zarzutom, ale sam samo to, że ktoś się tłumaczy nic takiego usprawiedliwienia to rząd po prostu jest taki wybuchowy ma taki styl, bo jest, bo jest ona, bo ma taki charakter no to już pokazuje pewną patologię, która w, których zły jest w reality show nie w państwo pamiętacie w ekipie z reality sho w z Michałem Wiśniewskim w nowym są mocno stawia jednak żadnego z dawnych osiedleńców lasów stawów biodrowych ojców moich zniszczyć upokorzyć sojusznika jestem już tak mamy sztywne procedury go obok właściwym chociażby stan prac korporacyjny Romów w Polsce już nie mówią w kodeksie pracy, które się go przyłożyć do kodeksu pracy niemieckiego, bo lekarz obruszył szukanie niewielka właściwie, ale też nie zabezpiecza, jakby pewnych moglibyśmy włączyć się długo rozmawiać, ale też tego operacyjne stan w tym sensie, że dałem mu struktury i rytuały korporacyjne albo huby funkcjonujące w mniej lub w dacie nie lepiej lub gorzej w rozmaitych międzynarodowych korporacjach mają m. in . to zadanie to znaczy mają uchronić przed wewnętrznymi dynamika ami poszczególnych pracowników i mają powodować, że zostają one jakby wpuszczony właśnie jako struktura, która reguluje relacje międzyludzkie na podobieństwo takiego znał kodeksu zachowania właśnie, a tutaj jest także właściwą upokarzanie pracowników przez kogoś, kto nie ma wyższe stanowisko jest na porządku dziennym jak działa bardzo wiele naprawdę bardzo drastycznych sytuacji na tego rodzaju są w i właśnie nie wiadomo co z tym zrobić to znaczy tez przyjmowane zarazem jako właśnie coś zupełnie naturalnego i to, że ktoś, kto ktoś kto, kto ma wysokie stanowisko ma władzę może w każdej chwili mnie zwolnić albo albo albo nie obniżyć pensję np. karnie pozwala sobie na daleko idące naruszenie czyjejś godności poczucia winy bezpieczeństwo i t d. jest traktowane jako coś zupełnie normalna i wracamy do rozmowy z kult siły tak na początku naszej rozmowy i to, że ta wolność tego kogoś, kto może zwolnić może obniżyć pensje to właśnie odpowiedzialność za siebie i w ten, kto zrealizował swoją wolę w sposób odpowiedzialny dom nie realizowałby, by ich w sposób taki, że się wyżywa na pracownikach, bo może on wody wzrośnie od Arystotelesa pisał, że czym innym jest on odnosić do tylnej cnotą i sprawiedliwości rozprawiły się bardzo głęboko w razie właśnie z wolnością, o ile zrozumiemy wolność jako odpowiedzialność za rozmowę, że na sprawiedliwość policyjne sprawdziły się najmniej sprawiedliwość pana inne niewolnika i tylko o to chodzi znaczy, że inne i sprawiedliwości w kogoś, kto właśnie na tym wyższym stanowisku, więc od niego zależy jednak kogoś, kto ma mniejszą odpowiedzialność i jeżeli wzięlibyśmy w jakimś takim idealnym świecie to im wyżej cel był w hierarchii tym wyższe miał standardy moralne, tym bardziej byłoby nastawione właśnie na to, żeby nie krzywdzić tych osób, które od niego zależą od niej i właśnie charakteryzował się taką otwartością i mądrością po nie to bardzo bardzo rozbawiła RKM muszą być do urzędów w Ameryce i się okazało, że w Polsce w dół to co z pań powiedziała, że oferty Synthosu, uprzedzając grzeczni wobec urzędników po ich zły humor może zaowocować tym, że na tle niezałatwionych spraw w Ameryce tak to nie działoby się spotykamy się z naszymi urzędnikami twarzą twarz w stanach oddzielają petentów od urzędników szyby pancerne nie, dlatego że urzędnicy są agresywni Rzgowa do rzetelności po prostu zachowują się także, by tak się zachował ktoś w Polskim urzędzie to podejrzewam, że nie załatwił, by nic tak, by było swego pokolenia ich nadal jest z klientami obsługuje natomiast tamci to co ci ludzie robili tech ni równina też biegnie tam bili pięściami ja się nie dziwią w Dijon Thompson byłam przerażona tak naprawdę ciężko i dla mnie to był też artykułu doświadczeń Trump pokazał jak strasznie różne mogą być różne kody kulturowe tak, że u nas to urzędnik jestem panem życia śmiercią decyduje tam urzędnik jest naprawdę w służbie Herodot nazwisko fruwa w dupie na niego nogami walił rękami żąda pieniędzy WUP i krzyczy o tym, że potrzebuje muszę właśnie kończą narkotyki musi szybko kupić nowe, bo poddaliśmy się czuje nie mając tych danych, gdyż to są RM jest też kwestia pewnego pewnej umowy tak Truso zawrzemy, ale i my dzisiaj możemy też narzekać, że rzecz, że ktoś nam wiarę swój zły humor, ale może też wynika z tego, że akurat my jesteśmy osobami, które deprecjonują własne złe humory im, że to należałoby odbijać piłeczkę w ramach tej wolności wściekłość nadawać upust informacje także, że panią tutaj dzisiaj boli głowa w związku z tym nie nie można przystawić pieczątki, które z nas tak bardzo cenna może być pochodzi ze swoich nieszczęść, chyba że w leasing jest cieka w metoda ekwiwalentnej wymiany niemal bez takiego wrażenia żarem, jeżeli dbasz o wolność innych to przez tych innych jest ona postrzegana ta postawa jako słabość jako sygnał do tego, że można żółte wolności nam jeszcze bardziej ograniczyć czy tak już wejść z butami i młotem, a ponadto jest na pewno tak znaczy myślę że, że to to rzeczywiście jest akurat tutaj nadal istotny element absolwenci uwaga to znaczy na to w jaki sposób traktujemy kogoś na ile to w jaki sposób wyobrażamy sobie, że on się będzie zachowywał albo z jego postawą do niego przystępujemy może określać na głębokim poziomie to jak on, że obecna zachowa jest taka znakomita książka amerykańskiego psychologa o takiej psychoanalityk sektora proweniencji Erika Berna nazywa się w co grają ludzie tam jest rozwinięta koncepcja, którą nazwał analizą transakcyjną taką analizą komunikacji właśnie łączy komunikacją interesował zajmował zasadnicza faza tej książki jest taka, że ludzie się komunikują można, że na 3 poziomach 3 jedno 3 taki moduł SACH rodzic dziecko dorosły, że bardzo często jest także w w różnych sytuacjach, w których nikt nie jest ani naszym dzieckiem ani naszym rodzicem, więc powinniśmy go traktować jako osobę dorosłą generalnie stosujemy wobec niego albo bardzo protekcjonalne bardzo protekcjonalny postawa albo grali w ZUS RCA rozliczając analizujemy jesteśmy dziecka albo się infantylizm wiemy sami występujemy niejako jako dziecko i to co jest istotne to to jak zabawna pokazuje jak bardzo silnie to bardzo silnym narzędziem manipulacji jest coś takiego to znaczy, że my nie odpowiadamy wyłącznie za siebie w tej relacji, ale także, przyjmując pewnego rodzaju postawy określamy to w jaki sposób ktoś wobec klasy będzie zachowywał i także odwrotnie to działa to znaczy wobec nas ktoś, przyjmując określoną postawę też może nas całkiem całkiem mocno spętać w tym, że w tej pozycji czy w tej w tej roli, którą nam, w którą nam przypisze nam i wydają się, że w tym sensie na pewno taki jest, że mnie, że sytuacja, w której nie staramy się zachowywać w sposób PEC my szanujący granice czyjeś inni traktujemy go jako kogoś, kto no właśnie nie będzie epatował nas swoimi wewnętrznymi smarami tylko również potraktuje nas tak jak my jego może czas doprowadzić do tego, że na razie faktycznie zostaniemy z interpretowania jako osobnicy słabi pozbawieni oparcia no bo w takich relacjach, w których o króluje siła, w których chodzi o to, żeby co walczyć o swoje przepchnąć swoje albo się nieustająca rywalizacja między ludźmi odbywa właśnie choćby organ społeczny szacunek i o to kto inny sposób wyraźniejszego zaznaczy NATO to dowód to bardzo czasu takie splątanie nasila się pojawiają u mnie to straszliwie boli, ale że w Polsce aby, aby spotkać się z respektem to trzeba być chamem buty strony takie, że Tomek też ma miękkie serce to musi mieć twardy tyłek w tym kopnij chama zubożała zebrała się na Malcie kopnie lat jest mnóstwo takich, ale taki właśnie w złotych myśli tak słucham tego wszystkiego z takim narastającym poczuciem smutku bezradności muszę państwu powiedzieć po euro, bo Niemcy można byłoby z tym zrobić to staram się zawsze myśleć optymistycznie szukać takich rozwiązań natomiast niemal co by trzeba było zrobić spuścić zasłonę niewiedzy rozdać karty jest teraz zabrać wszystkimi i potem rozdać jeszcze raz sprawiedliwie, ale jak zrobić z tą wolnością żeby, żeby przestać traktować, a on jako narzędzie do zbudowania krzywdy innym w obu to jest okropne wolności żyje jestem wolna znaczy, że mogę zrobić wszystko to wszystko, a z tego co co państwo mówicie bardzo często oznacza, że po prostu mogę zrobić innym krzywdę, a mogę ją zrobić wcześniej bezpośrednio nie w biegu istnieje prawo taki przestrzegamy go, ale jest tyle sposobów zaznaczenia swojej wolności, które są wrogie wobec innych ludzi, że może spokojnie mogę mogę się nie znudzić tak wykonywaniem tych wszystkich rzeczy z drugiej strony może właśnie on istnieje jakaś metoda Niemiec zawsze jestem za tym, żeby edukować może można uczyć ludzi bycia wolnymi, ale uczyć tego, że właśnie wolność nie oznacza chęci dominacji znacznie nie musi oznaczać chęć dominacji Żyd nie znaczy, że jestem wolna to znaczy wszyscy inni miał być mi pod dach tak, bo też z bardzo często Wyka dynamika władzy jest bardzo często taka w Polsce właśnie, że skoro ja tutaj mam władzę znaczy, że wszyscy inni nie mają raczej, że ja mam władzę nad nimi w UE i to się przekłada dla mnie w tej chwili najbardziej z tak przerażająca zarazem spektakularnie w taką dynamikę ograniczenia wolności w odniesieniu do ciała ludzkiego taką dynamikę bio władzy, ale i to jest to co mnie najbardziej przeraża w kontekście prac nad n p . nad ustawą o ochronie życia to jest on to co się wiązało z tym projektem upiornym ordo iuris o swojej zaostrzeniu ustawy antyaborcyjnej władzy nad ciałem bardzo blisko władzy nad duszą nie mnie nie zgodzono się też dużo więcej niż władza nad tuszą tak naprawdę duże jest tym się co sobie może lecieć, gdzie chce moje ciało jest tym co mogę złapać wsadzić do więzienia czemu mogą okazać donosić okaleczone dziecko to jest coś o wiele bardziej rzeczywistego dla mnie władzę nad duszą artysta, mówi że tutaj moje ciało pojmać się od duszy mojej Skrzydlatej niech tak dalej tam jakoś tak mimo wykonywanego zawodu filozofowania dzień nie ma wielkiego przekonania o tym, że media przez ważniejsze niższy niż to moje miasto, które można skrzywdzić można sprawdzić sprawić, żeby bolało i to jest bardzo skuteczna metoda ograniczania mojej wolności jest metoda ograniczeniem wolności treści przykładem na to, że ja naprawdę nie będę mogła czegoś zrobić nie będę mogła podnieść stawkę suwerennej decyzji dotyczącej mnie samej tego co z najgłębiej moje podanie sanki z przekonania, które w niedzielę z ludźmi innym jak niedziela z tym ja też w mieście granic mojej skóry, więc to jest najbardziej moje na świecie, ale myślę, że Jan żebrak takiej wolności jest dla mnie czymś najbardziej przerażającym i przytłaczającym i czymś co co w największym stopniu może wywołać mój protest po, a protesty chciał wręczyć wszystkim można uciec gdzieś daleko, ale dno albo można wyjść na ulicy się bić po to, tytuł Otóż nie ma innej opcji w Gut ta się skojarzyło od razu że, gdyby patrzyłam na czarny protest i chciałbym od razu się sparować to sprawczość ruch wymian takie duże poczucie pod czarnym proteście i po wycofaniu się potem prawa sprawiedliwości dość nerwowym z tej ustawy, że być może właśnie fakt, iż kobiety uczestniczące w tym proteście poczuły sprawczości to znaczy, że ich działania przełożyły się na konkretną akcję będzie kimś takim dobrym zalążkiem społeczeństwa obywatelskiego, że obywatele poczuli moc 3, że nie są bezradni Jean możemy sobie pogadać ponarzekać, ale właściwie nic nie możemy zrobić to po Tusku prędko zwrócił uwagę na to, że nie nie chcę być gorzka kasandryczne WP odebrany, ale że jednak po dociera tutaj w unik faktycznie tak to był to znaczy wszystko wskazuje na to, że to było NIK praktycznej zarówno Jarosław Kaczyński jak i Andrzej Duda ostatnio legł w wywiadzie dla polskiej agencji prasowej podkreślają zgodnie, że będą dążyć do tego, żeby stoi tzw. kompromis owej ustawy obecnie obowiązującej usunąć to one 1 z 3 możliwości nerek u prawnego prawnej dopuszczalności aborcji, czyli do tzw . o czym w sposób absurdalny nazwaną przez nich aborcja eugeniczna łącznie chodzi o sytuację, w której mamy do czynienia z nieodwracalnym uszkodzeniem płodu oraz adresem, żebyś zapoznał ze znaczeniem słowa no właśnie no właśnie natomiast należy też wystarczy, by w ich rezerwy w okresie 2 jest to oczywiście ten problem słuchałem mu w kasie tego co coś co mówiłaś, ale były zaczynem problem problem retoryczne przede wszystkim, ale też merytorycznym oczywiście stroma jak katolicka no bo to głównie strona katolicka jest tutaj propaganda tego ona tego tego rozwiązania drastycznego oczywiście powiedzieć, że to wcale nie jest najgłębiej twoje, ponieważ jeśli my mamy rację czy wreszcie zakładają, że mają rację co dochodzi tutaj do morderstwa w związku, z czym jeśli dochodzi do morderstwa no to nie możemy się zgodzić na żadne zapisy prawne, które morderstwo dopuszczają, a my uważamy, że to jest morderstwo i tu jest problem pewnego rodzaju to znaczy oczywiście jest konsekwentne stanowisko, gdy miał uważa, że to jest morderstwo ważą się domagał, żeby było zakazane nie może być tak, żeby ktoś mordował, bo boi, bo uważa, że to nie żal, że ma do tego prawo z tym, że problem polega właśnie z uzasadnieniem tej tezy o morderstwie, a ona jest nieuzasadniona niestety ale czego już z kolei tamta strona nie chcą przyjąć do wiadomości co z kolei wskazuje na to że, choć tak naprawdę właśnie władzę nad ciałami, a nie ani on ani o życie ludzkie poza tym, gdyby oni rzeczywiście uważali, że to jest morderstwo dobrze domagali takie same kary dla zaangażowanych w to morderstwo czyli jakby naprawdę go, gdyby rzeczywiście wierzyli w to co mówią to by chcieli dwudziesta wyobrażenia o dożywocie działalność totalnej ty niestety to jest problem, który w ich już są bardzo dosyć tych wszystkich dyskusja o tym kiedy tam się zaczyna ludzkie życie czy aborcja to jest morderstwo wiadomo, że czy te 25 lat dyskusji w Polsce świadczy dobitnie o tym, że nie dogadamy się tej nie ma nie ma rozmowy to Nowy Tomyśl na co zwracać uwagę Tito, że jeżeli byśmy konsekwentnie ją tworzyć zwarte są to powinniśmy żądać kary za morderstwo jest bardzo ważny argument ten argument moim zdaniem pozwala przyjąć, że w ramach wolności właśnie respektowania swojej wolności nawzajem nie naruszać mojej wolności nie będą naruszać ważne znaczenie chce mieć, gdzie nie ma w ogóle żadnej potrzeby ingerowania w to w jaki sposób rodzone są licznie rodzone są dzieci osób innych poglądach nie to w ogóle nie interesuje tłumaczy to dziecko się jak gotowe mu krzywda nie dzieje to to są sprawy tak rodziców i osób, które chcą wiedzieć nie chcą mieć dzieci chcą je wychowywać taka nie inaczej Leon ja nie będę ingerował w to, że sposób, jakby tych cała ta narracja prościej słowa tzw. efektywna narracja, która mówi o tym, że, że kobiety powinny mieć wolność wyboru właśnie na tym się upieramy chcemy mieć wolność wyboru dotyczącą naszych własnych działkach, ale nie ma bardziej radykalnej władzy bardziej radykalnego ograniczenia wolności niższy o ograniczenie wolności naszego naszym ciałom po co się robi człowiekowi, który popełni jakiś wykroczeń zamyka się go do więzienia tak w najbardziej radykalnych zresztą teraz wracamy w polskich różnych pomysłach prawodawczym do tej kary głównej tam do kary śmierci no to jest zabicie zabicie ciało przecież, gdy storyboard czeka ważne, że wiele osób, które są przeci w aborcji zwolennikami kary śmierci sześcioletniej rozliczne paradoksy jest też zwolennikami tego, żeby nie przyjmować uchodźców z ich gotowymi całkiem dziećmi, które na, który zginął także list jest jest radykalne opowiedzenie, że chce się dzieci zabić po prostu w ten sposób wszyscy wszystkich dobrych ludzi, którzy jednocześnie są bardzo przeciwni wykonywanie zabiegu przekonywał, że przerwanie ciąży, ale to co dziesiąty w tej fundamentalnie ważne jest to, że przy tej całej taki strzeliste i duchowości pojęcia wolności bardzo łatwo no może umknąć to wolność moja wolność moich rąk mojej macicy tak mojego dachów mojego sposobu używania mojego własnego ciała i wydają się że, dopóki nie zejdziemy do takiego bardzo podstawowego poziomu myślenia wolność to nic się nie zmieni to gdzieś tam ta wolność będzie sobie taka piękna strzelista opisywana przez poetów filozofów, a on będzie szara rzeczywistość rozszerzoną historię przepychanek tylne szyby wpadamy w terenie nie szanujemy swoich udziałów w siebie nawzajem dodał, że prowadzi z bobu to jest także ta wolność, o której pani teraz mówiła nie jest jeszcze ograniczona prawnie dopiero są takie zamiary, ale ta wolność jest już ograniczone realnie w bo są coraz poważniejsze informacje o tym, że nawet światły szpitale, które do tej pory wykonywały aborcję związaną z PSL ciężkim upośledzeniem płodu po nie chcą tych aborcji wykonywać sprawiają napary z kwitkiem, ponieważ boją się narazić swoich, bo jest wolność sumienia i wezwał do Zrzeszenia wolność sumienia jest ważniejsza niż ich wolność fizycznymi Tomasz nie jest tylko dodać do tego co Kasia mówiła, że nie trzeba oczywiście pamiętać, że w ogóle żyjemy w potrzebie władzy osłabi nasze ciała są one różne sposoby zdyscyplinowany i różne praktyki dyscyplinująco wobec naszych ciał są w nowoczesnych społeczeństwach praktykowane na różne sposoby przez różne instytucje nawet sobie czasami zdajemy sprawę bardzo wiele aspektów naszej cielesności jest tak czy inaczej zdyscyplinowanych natomiast zdaje się, że on, że jakość pozycja kościoła katolickiego w Polsce i w ogóle nie przepracowana obecność kościoła katolickiego w życiu publicznym w Polsce taka powiedziałbym pozostawiona samej sobie samej sobie po osiemdziesiątym dziewiątym roku nawet przez tzw. liberalne kręgi czy liberalne elity właśnie kościół katolicki był traktowany jako pełnoprawny uczestnik życia publicznego nie w tym sensie, że życia publicznego polityczna politycznego tak nie w tym sensie, że księża mogą mieć poglądy, bo oczywiście mogą tylko, że jest to instytucja, która mimo wszystko mogło lobbuje bębnienie przez wielu polskim morzem złożono w ramach, gdyż są one mają co wpływa na usta obniżone taki, gdy to przecież hierarchowie kościelni organizowali spotkania tworzyli koalicje polityczne Allianz wręcz przeciwnie jak dziś do Walii nie mogę jak był czasem to wspominam jak są to tematy, ale jakoś tak mi się wydaje naprawdę znaczące pamiętam jak w latach dziewięćdziesiątych zresztą razem, bo chodziliśmy na prof. Chwedeńczuk Lepistö molo już wiemy, że w chodziliśmy na ćwiczenia i prezes Fed będzie wtedy był Bohdan Chwedeńczuk razem z Barbarą staną się tworzyć takie pismo bez dogmatu o nowej to jeszcze wychodzi, ale my już dawno w środę kciuka nie ma presji strona zmarła jakiś czas temu tam jest to już inne pismo, ale wtedy oni stanowili taki głos rzeczywiście można powiedzieć liberalne ateistyczne antyklerykalna nie w takim złym sensie tylko głosili poglądy nie bardzo konsekwentnie o rozdziale kościoła od państwa jak dobrze, że to nie powinna być instytucja, która na życie publiczne w Polsce to jednak taki sposób wpływać jak wpływa i wtedy oni byli w tych latach dziewięćdziesiątych traktowani nawet przez gazetę wyborczą jako jacyś tacy straszni radykałowie i że to, że z przesadnej nie należy tak mówić tak, by dziś to jest dyskurs mainstreamowych powiedzmy tak sfery lewicowo lewicowo liberalnej w Polsce, ale przecież, gdyby wtedy posłuchano trochę stanowczo owej Chwedeńczuk Ka i poczytam trochę to bez dogmatu to może, by dzisiaj nie było tego co chce coś co co obserwujemy Szanowni państwo musimy kończyć dr Katarzyna Kasia Akademia sztuk pięknych kultura liberalna PL bardzo dziękuję pani dr Tomasz Stawiszyński TOK FM również bardzo dziękuję bardzo życzę państwu spokojnej nocy dobrych snów do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA