REKLAMA

Wystawa "Złoty wiek malarstwa węgierskiego" w Muzeum Narodowym w Krakowie

Krakowskie Przedmieście
Data emisji:
2017-01-11 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:25 min.
Udostępnij:

W Muzeum Narodowym w Krakowie jeszcze tylko do 22 stycznia można oglądać wystawę "Złoty wiek malarstwa węgierskiego". Zobaczymy na niej blisko dziewięćdziesiąt obrazów tworzonych od lat 30. XIX wieku do lat 30. XX wieku. O najciekawszych twórcach "złotego wieku", o kierunkach, naśladownictwie opowiada Magdalena Ludera, współkurator wystawy.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
krakowskie Przedmieście Polak Węgier 2 bratanki chłonnych, ale to jest zbyt proste skojarzenia można dużo więcej powiedzieć n p . w Krakowie można patrzeć na sztukę węgierską dziewiętnastego i początku dwudziestego wieku co wtedy się działo, jakie to mogli się znienacka do tego co w tym czasie robili artyści w Polsce w Monachium i wielu innych ośrodkach, gdzie również tworzyli notę państwo dziś opowie w programie krakowskie Przedmieście tak naprawdę będą mało Rozwiń » opowiadał, bo to jest ekspert KE z tej dziedziny 1 z kuratorek wystawy, którą do 22 stycznia można oglądać w gmachu głównym muzeum Narodowego w Krakowie złoty wiek malarstwa węgierskiego 89 obrazów nie wszystkich, ale w niektórych pracach opowiem pani Magdalena środa dzień dobry dzień dobry witam serdecznie słuchać to co dzieje się na Węgrzech w dziewiętnastym wieku, jeżeli chodzi o malarstwo na oto co zobaczymy tutaj na wystawie jest coś co kompletnie odbiegała od, by tego, czego moglibyśmy się spodziewać w ogóle po sztuce tego okresu, jeżeli chodzi o 19 wiek to cud nie absolutnie nie widział ją, mówiąc że właśnie na to liczyć się, że odbiorca przyjedzie do naszego muzeum umorzeń nie będzie kojarzył nazwisk takich jak Wiktor Madera strzelił dla Globe and SUV 33 czy rządowe Leszek Dąbrowski Tunisu nazwiska, które my kojarzymy, ale wierzy, że po wejściu na wystawę zaczną uruchamiać skojarzenia z podobną narrację historyczną z podobnymi rozwiązaniami malarskim Krajobrazowym i tutaj odbiorca polskim poradzi sobie na tej na tej wystawie więcej nowości będzie będzie w sali poświęconej awangardzie zdecydowanie ich otwieramy wystawę klasycznie, gdy w domach to wystawa jest klasyczna bym pozwanym jej struktury to na pewno było założenie dziś jest chronologicznym zaproponowaliśmy dodatkowy podział na taki 9 grup tematycznych natomiast chcemy żony, żeby one były delikatną sugestią dla odbiorcy zaproponowaliśmy taką przestrzeń mocno ażurową, żeby nie zamykać widzi w boksach takich jak my byśmy sobie wyobrażali, ale faktycznie pod względem struktury ona jest klasyczna i ich wyraźnie podkreślał, że wydaje się, że przy takim pierwszym wyraźnym zetknięciu ze sztuką węgierską to jest tak naprawdę z tak szerokim zakresem 100 lat pierwsze zyski z zetknięcia polskiego odbiorcy chcą pokazać jak najwięcej nie zdecydowaliśmy się na wprowadzenie idzie n p . z polskich kolekcji nie może lub hełm możliwość, by była na początku chcemy pokazać tu są Węgry tak to wygląda i liczymy na duże, że będzie kontynuacja będzie dniem na ile właśnie na ile to jest, jeżeli mówimy o 19 wieku w drugiej połowie drugiej połowy dziewiętnastego wieku to jest taka twórczość Węgrów własną anegdotę z twórczości, którą się do przynosi studiując oczko w Monachium twórcy Europy Środkowej podążają w podobnych kierunkach podobnie Węgrzy, jaki Polacy w Monachium odwiedzają inne na w 1 z akcji naszych listach próbujemy właśnie tu ścieżkę pokazać od Monachium od kręgu Simona lóż jego bezpośredni krąg jego uczniów jest wyszkolony w Monachium wie jak się wtedy tworzy, ale niekoniecznie się tam zatrzymuje się artyści młodego pokolenia jadą do ludzi pani do maleńkiej miejscowości na na terenie obecnej Rumunii to jest też bywają marne i tam doświadczają tego co ich naprawdę fascynuje ta jest prawdziwa szkoła życia ostre kontrasty świetlne światłocień chowana na nas na obrazach jest poszukiwanie czegoś innego czegoś nowego filmu 3 takie wgniecenia na wejście w impresjonizm ducha nad wodą tu wódeczka tu strzelnica ta tak zdecydowanie z strzelnice mamuśka i okalają deklaruje oferującego artyści węgierscy podobnie jak inni twórcy tego czasu zaczynają malować w pełni w plenerze, bo jeżeli zamkniemy n p . na prekursora można było tak powiedzieć kolonii wnieść pani Walas u niego Merchant to jest artysta który, ale wtóruje mu też jest szkolony w Monachium on maluje na zewnątrz wykonaj kilka szkiców marzeń na zewnątrz w nagrodę wraca do swoich pracowni i tam kompiluje nie tworzy w całości w w całości w plenerze, niemniej to on staje się inspiracją dla nowego pokolenia jest to ciekawe, bo artysta przez większość swojego życia byłyby krytykowane, zwłaszcza wszystko to co namalował było wyłonienie takie największa krytyka skupiła się na obrazie majówka nie pokazujemy majówki, ale są produkowane w naszym katalogu dni w Krakowie nie można sobie z wiecznym zbyt duże kontrowersje, gdyby była była kontrowersyjna a dlaczego Mokotów Ursynów zarzuty z punktu widzenia 2001. wieku są zupełnie absurdalne majówka z siedemdziesiątego szóstego roku przedstawia ludzi siedzących na trawie wszyscy byli to bardzo trywialne trywialny temat akustyczne między 2 przestrzeniami i tutaj sny i wizje przełomu wieków młodzieżowo powiedzielibyśmy, że niektóre z tych gmin obrazów lekko podjechał nyską chemii dobre określenie zostaną efekty ich określenia pan użyje, gdyż faktycznie taki przykład piwa dar od warunków sąd Walkowski dziękuję to jest nie lubią gwiazd naszej wystawie my zdecydowaliśmy się w taki ciasnej nieco klaustrofobiczne przestrzenie umieścić 2 artystów właśnie czy twarogu leczącego kostkę i po drugiej stronie la już, dlaczego 2 wizjonerów 2 właściwie doc. Stryków 3 utwory zaczął malować bardzo późno miał zostać aptekarzem jego ojciec życzył mu takiego porządnego zawodu prosta malarz niekoniecznie te się z dochodu musi być dochodowym dochodowym zajęciem i Costa zatrzymano dopiero po czterdziestce wskutek wizji, której w, których doświadczył miało w tej wizji ich oczach przepowiednie, że będzie większym artystą niż Rafael Santi, więc na nim nie było wyjścia trzeba zostać zostać malarzem autoportret wśród dziewcząt twardo to jest coś co warto zobaczyć przy czym warto się zatrzymać, mimo że obraz pod względem wielkości jest tak naprawdę niewielki i jest niepokojącym mimo tradycyjnej ikonografii przedstawia artystę siedzącego przed przed płótnem, ale proszę zwrócić uwagę na pierwszym planie bardzo powiększone kciuk bardzo powiększona paleta jest zniekształcony obraz odbity wypukłe zwierciadło taki Bajer był już już wcześniej może odważne zestawienia niż to zawsze kojarzy z autoportretem rybniczanina właśnie autoportrety wypukłe zwierciadle, więc chcieliśmy pokazać obrazy, które się mogą pojawiać podpisy pod leczący mi ze zmęczenia powiekami to po drugiej stronie już nosi imię i trochę tak jak powiedziałbym estetyka jak się czegoś takiego właśnie nie do końca dobrego snu, ale też nie do końca ostrego smaku zdecydowanie pastelowa kolorystyka nieco rozmyte formy pojawiają się w jakim stopniu groteskowe twarze powyższe proszę zerknąć tutaj właśnie na ten realna na to popołudnie po południu w komu mają już Gulak 3 i oszaleję oszaleje w drugiej połowie swego życia, więc jego wizje są dla nas niesamowite również znanego stan psychiczny bardzo pociągający bardzo fascynujący to niema wątpliwości do naszej przestrzeni bardzo pasują wraz z przyznam się państwu szczerze moja ulubiona część, choć oczywiście przyznaję wszystkich prac tutaj my nie widziałem w poszukiwaniu nowoczesności na początku dwudziestego wieku, ponieważ ta wystawa to pracy do z lat trzydziestych dwudziestego wieku prace węgierskich artystów no i tutaj podstawowe pytanie mówiliśmy trochę wcześniej o tym, ośrodku ważnym w drugiej połowie dziewiętnastego wieku, jakim było Monachium natomiast ten środek ciężkości na początku dwudziestego wieku znacząco się przenosi do Paryża i teraz pytanie na ile te rzeczy, które zobaczymy w tej części wystawy to są rzeczy, które nawiązują do pewnych znanych obrazów znanych twórców ana ile to jest taka twórczość od samego początku do końca nowatorska Hutmenu oczywiście odkąd, odkąd nastała awangardy jesteśmy bardzo zapatrzeni w takie słowa są przyzwyczajeni do takich słów jak właśnie nowatorskiej awangardowy niezależny w pełni oryginalny jak tylko chcę podkreślić, że to bardzo nowe podejście historyk sztuki wzajemne inspirowanie się z czymś naturalnym oczywistym i u nas na wystawie to jest wynik bardzo mi trudno ocenić w jakim stopniu ani artyści węgierscy poszukują czegoś naprawdę własnego, bo jak dziś patrzymy n p . na obraz może to lot do Warszawy co w nim może porównanie z morza odważny, gdy patrzymy właściwie na węgierskiego sezamem to kluczowa w ciekawy sposób morduje swoje obrazy, bo to jest taki sposób bardzo tradycyjne o właściwe wybiera pojedyncze akty ze swoich notatek i łączy je także one nie tworzą opowieści, że to jest coś w jakim stopniu przypadkowego, więc jeżeli patrzymy z zalanych szkół na wielki kąpiących się dotąd relacje są zdecydowanie bardziej ścisłe tutaj jest jest to swobodna i jest to działanie świadome taki wkład w lotach w Perle otacza, aby cała ta sekcja to jest wyraźna inspiracja formalizmem i tutaj mnie nie bałabym się tego, że życie artyści patrzą na dna na artystów wybitnych powiem szczerze, że lubię to zestawienie 2 obrazy z 1 strony rząd Turcji fair z drugiej strony ballad Sobol Bella cudem wyszkolony znać pani, której wspomniałam szuka czegoś innego to on założył grupę, która będzie nosiła nazwę na początku poszukujący opóźnienia MOCAK, czyli ósemka pokazują, że właśnie chce czegoś nowego, ale na naszej wystawie pokazujemy obraz tutaj w tym wypadku rządy racji frazy tu ponoć Baniak spróbują pokazać właśnie kontynuacje wyjście z liczbami, ale w zupełnie zupełnie nowej formie z nami też bardzo taki fascynujący finisz między przeszłością teraźniejszością będą jeszcze inne obrazy, które w taki flirt flirt 3 proponują to ja muszę się z Sevres przyznać, że lobbing, kiedy byłem w Budapeszcie tu spotkałem się z obrazami węgierskich twórców na wystawie my tam zachwycili szczególnie 1 z arbitrem związanej z bardzo prostego powodu to znaczy te kolory którymi operuje dla mnie są tak łatwo rozpoznawalne, że mogłem tego artysty wyróżnić leśnikom prosto spośród innych intensywność tonacji, która mnie jest proponowana przez Dunaj jest po prostu, osiągając bardzo się cieszy, że już w jury tworzone tak tak oddziałów i tym bardziej że nam udało się zgromadzić na wystawie 2 obrazy dokumenty pochodzące właśnie z kolekcji go brakować psia umieściliśmy na osobnej ściance tak, żeby właśnie ta ta niezwykle intensywna kolorystyka przyciągała odbiorców tercet obrazy tak fantastycznie płaskie wszystko jest na pierwszym planie wreszcie przypomina taki barwny barwny kobierzec myślę, że bardzo przyciągająca przyciągające wizualnie twórczość powiedzmy Cho no właśnie tych obrazach, które na pewno warto zwrócić w tej części wystawy od awangardy do neoklasycyzmu uwaga sekcjach, których chcieliśmy pokazać różnorodność różnorodność poszukiwań nie ma żadnej w żadnych wątpliwości pan zaczął od głównego tytułu jest jeszcze podtytuł poszukiwania po traktacie z Trianon i tutaj wyraźnie moich 2 węgierskich kolegów naciskało na to jak dziś absolutnie nie opierała, żeby ten fakt wciągnął się pojawi, bo ten moment, w którym jakby Węgrzy tracą większość swego terytorium dla historyka sztuki stylistą jest to o tyle wyzwanie należy, że nagle ten obszar awangardowym miejskiej jest trudniejszy może do zdefiniowania prawda, bo są historyczne ziemi węgierskiej ten Kadłubek, który ostatecznie pozostał, jeżeli pan pyta o działach trend warto wyróżnić to ja pozwolę sobie na subiektywne na to liczyłem na to liczymy subiektywny wybór zdecydowanie mój ulubiony obraz Matejki na tej wystawie autoportret jeno Medweckiego chcę zapytać niepokój czy w latach trzydziestych ten niepokój w sztuce zaczyna być dość mocno widoczny jak to wygląda jak kto ewentualnie przekłada się na gumy prace, które prezentuje się tutaj ostatni sali 2 przestrzenie, które rasizm kontrastują z 1 strony mamy takie bardzo uspokojony obrazy w tej gminy w tej sekcji uspokojony zawód grunt tematyki, jakim palety barwnej i w tej sekcji m. in. iż Francji, ale to co pana interesuje najbardziej czyli, czyli okres tuż przed przed drugą wojną światową to przestrzeń u nas malowanki krwistoczerwony czerwony kolor może troszeczkę ma się to kojarzyć kojarzy właśnie z ze ścianami wypchanymi krwią sala zatytułowana strach niepokój ja pozwolę sobie 2 artystów prezentowanych w tej sali im g Sheila Jasia Wajdy wybrać właśnie lek. Wajdy trochę prowokacyjnie, bo pan pyta o krew strach i łzy, a to jest, a to jest obraz właściwie, którym inne, które daje nadzieję na zmianę obrazu zatytułowanym autoportret z gestem jak na ikonach niepokoju za kończyliśmy państwo zapewnia, że niepokój można mieć w kontekście tej wystawy tylko 1, że od rana tylko do 22 stycznia mam nadzieję, że części skonsultuj się na nią dotrzeć muzeum narodowe w Krakowie gmach główny piętro pierwsze wystawa zatytułowana złoty wiek malarstwa węgierskiego 89 obrazów bardzo różne opowieści tak naprawdę, ale można dzięki temu prześledzić w taki skrót to jednak sposób historię różnych nurtów w malarstwie węgierskim po tej wystawie na prowadzone są współ kurator pani Magda modra wielkie dzięki dziękuje serdecznie dziękuję państwu również muzeum narodowe oczywiście będziemy w Krakowie odwiedzać działa w radiu TOK FM teraz najwyższa pora na ich formę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA