REKLAMA

Czy klasy są kluczem do zrozumienia wyborów politycznych Polaków i Polek?

Światopodgląd
Data emisji:
2017-01-10 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat lub podgląd itp mówi Agnieszka Lichnerowicz serdecznie państwa zapraszam na światopogląd i wielką przyjemnością zaszczytem przedstawiamy pierwszych gości prof. Tomasz Szlendak dyrektor Instytutu socjologii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika dzień dobry panie profesorze czy wykonane są bardzo cieszy, że udało nam się tej pana zaprosić do studia Radia TOK FM Hess z Torunia trudno, ale dlatego, że dziś tak rozumiem, że 1 z głównych albo 1 z powodów, dla których Rozwiń » profesora kura jest w Warszawie są paszporty polityki co daje mi pretekst, żeby przypomnieć, że dziś one wieczorem zostaną rozdane i po dwudziestej pierwszej Patrycja Wanat jest zapraszana na inne na program po gali w Bydgoszczy będą laureaci i Radia TOK FM jest patronem od dwudziesty pierwsze 30 przepraszam Patrycja Wanat zaprasza, ale przychodzą też już od razu do drugiego goście dr Przemysław Sadura z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry rok goszczący w 2 socjologów trudno nie znaczą dziś audycji rozmowy o tym, wspomnienia prof. Zygmunta Baumana, który zmarł wczoraj w Leeds 91 lat miał i na to co na początek film jest oczywiste, że należy powiedzieć to był 1 z najwybitniejszych i być może najczęściej albo 1 z najczęściej czytanych cytowanych polskich naukowców, by socjolog twórca koncepcji płynnej nowoczesności jak łup dla panów któraś z jego myśli była najważniejsza najciekawsze najbardziej intrygująca i czytasz bank czy też lub podkreślali bliscy tego wielkość, a tam jako Polaka, gdy międzynarodowej scenie oraz prof. Szlendak z wieloma Warbud twórcą w bardzo wielu metafor, które tłumaczyły, że się tzw. wad towarów rozliczających wielkiego, dlatego że tłumaczył ludziom niebędącym intelektualistami niebędącym socjologami a w jaki sposób świat się zmienia ku czemu zdąża co w tym świecie należy naprawić tegoż nie były kierowane do środowiska profesjonalistów na nim socjologów oczka zajmujący się badaniami o charakterze taki statystycznie tylko do marzeń przeciętnego czytelnika takiego czytelnika, który ma narzędzia do rozumienia świata, ale umysł jakiś kapitał kulturowy wnukom wyczynach i tak zniknie podpowiada jak świat wygląda, dlaczego się zmieni, dlaczego po świecie są najrozmaitsze paskudne rzeczy takie na szkodę nierówność społeczna jeśli miałbym wskazać 1 jedno dzieło Zygmunta Baumana, który wywarł na mnie ogromny wpływ na to, że bez wątpienia nowoczesności zagłada książka pojawia się w osiemdziesiątym dziewiątym roku tłumaczy, dlaczego doszło do Holokaustu nie, dlatego że o państwa były jakieś z patologii chowane, w których stan Holokaust czy państwo niemieckie państwo faszystowskie było 1 wielką patologią zorganizowaną zinstytucjonalizowana Okręgowe przeciwnie był to zła to nowoczesna zbiurokratyzowana zracjonalizowany uporządkowana skatalogowana maszyna, która zadecydowała, że pewna część ludzkości pewna część obywateli to są po prostu chwasty jest 1 z kilku psami najważniejszych książek, które tłumaczą, dlaczego aż takich przedsięwzięciach ludzkich jak państwa dochodzi do tego rodzaju masowych zbrodni, dlaczego ludzie się poddają tego rodzaju on przedsięwzięcia na państwową skalę o ZOZ trudno oczywiście po nowoczesność jako źródło cierpień też jeśli miałbym wskazywać takie książki, które wpłynęły jakoś na moje prywatne też postrzeganie świata Jolie nas boli, ale nic w boli strasznie i są NATO w NATO Obama zwraca uwagę jednocześnie tę wolność bardzo cenią z Basztową to był taki trudny w trudnych kawałeczek pisarstwa Domalewskiego, bo z 1 strony na to na różne problemy z wolnością zwraca uwagę utyskują też często na nią żona prowadzi do różnych niebezpiecznych Szkota poziomy tożsamości na poziomie jednostki on spraw z drugiej strony oczywiście bardzo na nią nas naciskał no i jego upodobanie n p . dla ponowoczesności jednak upodobanie dla czasów, które niektórzy uważają za czasów chaotyczną wiązało się bardzo mocno z tym, że ta wolność stąd podkreślana wolność wolność jednostki jeśli państwo pozwolą na jeszcze się mnożą, więc uwagę, bo w oraz oczyści przyszło mi oto głowę zaczyna swoją złość gniew jak to nazwać profesjonalną karierę socjologa wykładu Zygmunta Baumana, kiedy dostał się na studia socjologiczne w Toruniu w dziewięćdziesiątym trzecim roku o mnie to, za które zaczęły się do studia w dosłownie w październiku tzw. wykładów kopernikańskich, na które przyjechał w tamtym roku Zygmunt Bauman siedziałem wtedy pamiętam na auli mojego Uniwersytetu nic nie rozumiejąc oczywiście itd wykłady później zostały wydane drukiem miałem okazję jako człek bardziej świadomych po 3 latach studiów przeczytać zrozumieć, czego w owczym uczestniczyłem, a jeżeli mogę dopytać z tym pan polemizował, z których to z tych teorii w nie, tyle że polemizował z mitem łamanym zawsze się metafory, które w, które proponowało podobały podobał się też taki sposób uprawiania filozofii społecznej podoba mi się takiemu zaśpiewanie ziarenka, kiedy proponował jakąś metaforę tę natychmiast się socjologowie czy w ogóle badacze społeczni na temat Afryka rzucali niewyobrażalnie pasuje, że jak przyjrzymy się skrupulatniej fundusz działa także z uproszczonej tak dalej tak dalej, ale akcyzową i wszystkich do działania i to w zgięcie włamanie czy pisarstwa Zygmunta Baumana zawsze bardzo ceniłem żar uruchamia różne ścieżki badani nową myślą to było ważne dr Przemysław Sadura jest jeszcze studiują, ale ja muszę powiedzieć, że widz uwikłany był to chałtura pewnie jesteście to znaczy mówi o tym, że na minę prof. Bauman był patronem środowiska krytyki politycznej strony pan był jest związany najcięższy był listą z Warszawą w rytm tak no i dzień jestem pracownikiem Instytutu socjologii UW Anny przy Karowej czy tego miejsca, z którym związany był Zygmunt Bauman z Polski w okresie swojej kariery naukowej, więc jest bardzo trudno oddzielić taką, a on i intelektualny stosunek do jej działa od emocjonalnego stosunku do twórcy i poziom emocjonalny człowiekiem ja tak orzekł, że w pewnym sensie czuliśmy się jej i jakość jako środowisko jako doktoranci na nic z uczniami takimi jak w Kownie w meczu z wnukami prof. Baumana spotykaliśmy się często to pamiętam seminaria doktoranckie w zakładzie socjologii ogólnej przy stole, przy którym Zygmunt Bauman prowadził seminaria, więc to były też takie bardzo, a mocne emocjonalne doświadczenia i ad no to jest ta jest ogromna strata czy tablety gry wyryty w tym większa, że odszedł człowiek, który do samego końca był bardzo aktywny naukowo tarczy mamy oczywiście w przypadku, kiedy odchodzą z wybitnymi naukowcy takie sytuacje jak ja wiem też Kol Levi Strauss faktury to z ostatnim okresie swojego życia nie był aktywny tworzą, ale tutaj mamy do czynienia z takim przerywanym cały czas wysiłkiem twórczym kilka lat temu razem z prof. Raciborski im grupową też czy kolegów z Instytutu socjologii reaktywowaliśmy pismo studia socjologiczne no i polityczne pisma, które wychodziły w latach 5868 jest wydawane przez Juliana Hofer dały z takim środowiskiem tego częścią był Zygmunt Bauman znany teraz pracowaliśmy z Maćkiem górą z Mikołajem Lewickim nad numerem o klasach społecznych pobór 2 i prof. Baumana obiecał nam tekst do tego numeru z zabraknie bardzo zabraknie tego tekstu, a praca i jeśli chodzi o takie jakieś intelektualne fascynacje to ty z książek, które wymieniał pan profesora czy zabrakło jeszcze prawodawców tłumaczy to Łataś bardzo ważną książkę, ale chyba nowość wydaje się, że gdyby, gdyby tę książkę przeczytali reformatorzy systemu edukacji to nie byłoby wczorajszego podpisuje w ogóle nie byłoby tak kuriozalnych pomysłów na wywracanie systemu edukacyjnego do góry nogami i przywracanie takich bardzo tradycyjnej hierarchicznej wizji tego systemu VAT w tej pracy jest Zygmunt Bauman pokazywał, że zmienia się rola intelektualistów zmienia się rola ludzi wykształconych, którzy z we współczesnych czasach mają być raczej właśnie tłumaczami mają pośredniczyć między tą wymaga takich miękkich umiejętności nie z dawnego przyuczania do kanonu i ostatnia rzecz, by ja to po co mnie też z zysku w zawsze zgodziła się pod urokiem ne takiej figury mędrca i a jest Zygmunt Bauman z ostał się z ostatnim okresie swojego życia takim mędrcem kimś, kto może wydawać różne sądy, bo jest już trochę poza czasem powiedział, że Niemcy też takie skojarzenie nie wiem czy to wypada dzisiaj, ale bardzo mi się zaczął kojarzyć z mistrzem Giodo z Gwiezdnych wojen w oczy właśnie dziś jest po dobrej stronie mocy może mówić o przyszłości ma kontakty z tą wiedzą, a zarazem mówi w specyficzny bardzo wyrazisty sposób to może w takie skojarzenie z popkulturą, a dla firmy dr Przemysław Sadura stóp jest też prof. Tomasz Szlendak po informacjach wracamy ATA świat lub pod blond Agnieszka Lichnerowicz państwo gośćmi są dr Przemysław Sadura z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego prof. Tomasz Szlendak dyrektor Instytutu socjologii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika i tras mówi pani panom MZDiM dobry i chciałbym wrócić do pytania, na które stawiała w innej rozmowie z Przemysławem Sadurą, więc zwrócę się do prof. Tomasz Szlendak, a teraz przy próbie zrozumienia, a tego co się w Polskim społeczeństwie dzieje zarówno w kategoriach partyjnych radnych czy politycznych ty, czyli tego co dla ludzi jest ważne, czego oczekują od władzy dziś w takich kategoriach socjologicznych czyli dlaczego zachowują się w dużym uproszczeniu tak, a nie inaczej jak bardzo podział na klasy jest nam pomocny w zrozumieniu tego państwa niestety coraz mniej chorych jesteśmy w n p . w obrębie socjologiczne szerzej nauk społecznych przyzwyczajeni do tego terminu klasa tylko rządzi się niczego nie rejestruje niczego nie pokazuje niezwykłą zwróćmy uwagę chociażby na tzw. klasę ludową jak zwał tzw. nie niższą ludową niegdyś robotniczą trzymają się też do Ludowego załóżmy, że jest to mniej więcej w tej chwili pojawię 30 % polskiego społeczeństwa czy to są ludzie, którzy po pierwsze, identyfikują się ze swoją klasą nie nie zdecydowanie nie większość nawet jeśli są nie wymyślam teraz tak robotnikami, jeżeli są bezrobotnymi o naszych szeregach władzy w umowach śmieciowych umowach śmieciowych np. jeśli są boja wiem fryzjerka chociażby to nie identyfikują się z jakimś niskie miejsce w hierarchii społecznej grupą tzw. grupą odniesienia porównawczego są np. fryzjerzy z Niemiec, ponieważ jesteśmy w komponowaniu struktury unijne i te osoby, porównując swoje zarobki nie było nie było na wznowienie w wielu wypadkach albo swoją bardzo niebezpieczną sytuację na rynku pracy, bo mogą być zwolnieni czy mogą przestać istnieć pracę za chwilę ze stabilnością zarobkami wytycznymi trzeci po hipotetycznym miód w ten sposób informują, a on wyobrażony inni ich niemieckich odpowiedników albo takich odpowiedników, o których słyszą widzą w mediach teraz, jeżeli nie ma w pewnej świadomości klasowej przepraszam mówię tutaj taki list z tanimi konceptami czy teoriami na co nie ma też klasę jest rozbita widza szereg wysp pośród tego czym co niektórzy socjologowie socjolożki nazywają klasą ludową widzę jeszcze więcej w SM udzie ktoś upatrywałbym klasy średniej w Janik nie badał struktury społecznej w właśnie w takim biorąc pod uwagę tego rodzaju podział to znaczy nie bardzo interesuje np. nie wiem klasa średnia patrzy przez pryzmat chociażby tzw. zresztą kolega aktywności w kulturze aktywności kulturalnej i co widzę np. ostatnio Sudanu i zespołem badaliśmy tzw. internetowe osób świat przyglądaliśmy się np. piwo warzone domowymi, którzy przez 2 lata badaliśmy ministerstwa kultury dziedzictwa Narodowego tortu to są światy w badaliśmy np. mężczyzn, którzy poświęcają swój wolny czas klasycznej elegancji teraz wydawałoby się, że takie osoby, które w sieci są aktywne, które coś produkują, które mają za sobą rozmaite m. in. ekonomiczną do tego, żeby pokazywać w sieci swoją swą twórczość np. być Piwowara i przykład z wyższych sobie garnitury n p . nie wiem zajmować się produkcją domowych kosmetyków to są osoby z klasy średniej i który miałby te same poglądy np. na swoje miejsce w strukturze społecznej te same poglądy polityczne nic z tego mężczyźni ceniący elegancję okazują się być konserwatystami, którzy głosują na bardzo radykalne partie o charakterze silnie prawicowym, a Handball piwowarzy różnie też nie da się np. może widzieć w nich jakichkolwiek i w jakikolwiek sposób ruchów politycznych oznaczone jako partie te wszystkie wyspy nazywam no to jest pewien model Wyspowy przepraszam za to pewną prywatę, ale archipelag socjal w setach, na których są ludzie prowadzący swoje style życia odrębne zasady savoir-vivre odrębne kody przestajemy się rozumieć niestety takie niestety takie instytucje sieć sprzyjającym trójpodziału znaczy nie następuje żadna konsolidacja głosowanie następuje żadne zrozumienie swego miejsca w strukturze proszę popatrzeć n p . na scenę polityczną wydawałoby się, że wyborcy Platformy Obywatelskiej nowoczesnej powinni się połączyć to jest mniej więcej ten sam klasa średnia branża i tak dostał to są partie klasa średnia okazuje się, że niesie ta klasa średnia nie tylko głosu deklaruje w tej chwili chęć zagłosowania na Platformę nowoczesną co deklaruje na zakup chęć zagłosowania na prawo sprawiedliwość mogę palcem pokazać się jak reprezentantów czegoś co moglibyśmy nazwać klasą średnią, którzy upatrują swojego z realizacji swoich interesów w tej akurat partii n p . nie było Kukiza są zupełnie wolnością i w mieszkaniu albo są niechętni cel tym poważniejszy partii mało tego połowa tej klasy średniej nie chce głosować na cokolwiek, zanim państwo zabiera głos 1 zmarł mgr. Antek napisał pracę magisterską poświęconą tym, którzy nie głosują często to jest przychodzą nawet na wybory na szkodę głosują sarnę z krzesła na sarny z krzesła na głowie albo danina Chucka Norrisa albo nienawidzę was wszystkich określającą listę, więc mam do nich z rolowaniem nie, ale jeśli zaczynają iść dziesiątki tysięcy setki tysięcy 3  000 000 tego rodzaju głosy i to są na ogół osoby świadome faktu, że te, które są wyżej wykształcone te, które nigdy do tej klasy średniej przynależą one mają zarobki jak się okazuje jak ona ustala co są do lasu to znaczy od klasy ludowej od bezrobotnych do osób na bardzo wysoko uposażonych tras, gdzie są te wskaźniki klasy proszę mi powiedzieć tak to właśnie dr Przemysław Sadura odpowie na to pytanie dobrze wie czy częściowo mogę się zgodzić, ale część działa absolutnie nie, a dojazd to trochę zależy jak sobie wyobrazić my klasy społeczne strukturę klasową nie wiem klasyczna analiza tej struktury i jest oczywiście takie wyobrażenie, że klasy to są takie monolit, gdy mamy proletariat i mamy mieszczaństwo drobną burżuazję konflikt klasowy między nimi i orzekł, że hasło, żeby to określa świadomość jest pozycja klasowa jest jednocześnie zgodna z identyfikacją klasowi przeplata się na ten marsz z wymaganiami państwa przewagę jednak tak tak rozumianych klas społecznych dzisiaj jest z całą pewnością nie ma, ale ja mam wątpliwości co kiedykolwiek istniały czy to kiedykolwiek tak działało, ale jak je nawet po poczytamy Marksa to z drogi i jego stać było na bardzo subtelną analizę właśnie tych wszystkich klas pośrednich, a osiemnasty Primera toto to jest taki tekst, który to widać, ale tez i 5 dni i ja mówię o klasach i średnich w liczbie mnogiej klasach ludowej ludowych w niedźwiedziu nagi tylko zorganizować szczyt wyspy za cały rząd ma zaś wrażenie, że pochodzenie jest za przynależność klasowa pozycja rodzinny ze względu na kapitał kulturowy jej kapitał ekonomiczny określa nasze szanse życiowe niekoniecznie identyfikuje naszą tożsamość kilka miesięcy temu 23 miesiące temu z re w Londynie i gorszych dzielnic Londynu robią soku z polskimi fryzjerka mi właśnie one mówiły o tym, że postrzegają cały czas polskie społeczeństwo jako bardzo klasowe czy miałem wrażenie, że wyjeżdżają do Wielkiej Brytanii wyzwoliły się z tego też czuje się gorsze czuły, że nauczyciele pochodziła część z mniejszych miejscowości czuły, że nauczyciele to są osoby reprezentujące taką kasę grupę, do której nie mają szans dotrzeć tam w wielkiej Brytanii wydaje im się oczywiście jak postrzegają to trochę mnie nie dostrzegając, jakby brytyjskiego systemu klasowego tak jeszcze trochę poza nim ale, ale czują, że to to się wyrównuje takim, niemniej jednak ich zarobki ich pozycja jest cały czas zdeterminowana tym i tych czy co zrobić dla swych wracają z Bytomia prof. Szlendak dziwi reszta klasy do kasy w co cały czas widać w ich chociażby w daczy w dacie cały czas z zachowania w wyborach takich kultura jasielskim szansach życiowych szans życiowych to jest, ale to jest także Jax z rozmawiam z Polakami w wielkiej Brytanii tarki i widzę ich przynależność klasowa czy pochodzenie klasowe przez historie rodzinne przez to z jakich rodzin pochodzą, a to powinno chronić tam spotykają w 1 miejscu można powiedzieć, a chanat zaczynają bić i ci od pracy fizycznej mają zarobki na dużo niższe niż Brytyjczycy to co ich różnicuje różnicuje ich to, że po pierwsze, jeśli chodzi o klasę ludową to wyjechali ci najbardziej zaradni reprezentujący Elite w swoich klasach jeśli chodzi o klasę średnią wyjechali ci, którzy czuli, że te nie mają szans, którzy raczej właśnie je, więc tak losowości jest cały czas jest obserwowana, mimo że ich sytuacja życiowa bardzo ich zbliża ich wybory edukacyjne to, że z Bojar wiemy, że rozmawiają tam o stosunku, a do edukacji tak, bo Polacy z klasy średniej klasy ludowej starają się wysyłać swoje dzieci do szkół katolickich no to wygląda na to, że kasy nie ma zachowują się tak samo, ale jak się zapytać, dlaczego na docisk klasy ludowej wysyłają do szkoły katolickiej, bo jest katolicka radzi z klasy średniej wysyłają do szkoły katolickiej, bo jest lepsza, bo daje większe szanse na udział w grze o prestiż i o to, żeby się w zintegrowany ze społecznością więc, a tylko, że oczywiście te różnice są dużo bardziej subtelne niż być może kiedyś było to zrozumieć ostatnio z dr. Przemysławem Sadurą i zaraz prof. Szlendak wiem o tym, że teza taka była pana ostatnio, że jednak ostatnie wybory bardziej niż wcześniejsza właśnie uwzględniał ten podział klasowy w dużej mierze, mówiąc że jednak na prawo i sprawiedliwość niż tylko i wyłącznie, ale jednak głosowali ci, których nazwalibyśmy uboższy ziemi albo mieszkającymi gdzieś dalej od centrów miast, by tą klasą ludową klasa średnia to jest jednak bardziej Platforma Obywatelska czy nowoczesna no no i nowoczesna jest taką partią klasową to na czym do tej pory PSL był jedyną partią, której mu mawiano, że jest skasowany nowoczesna jest bardzo mocno, ale odkopana w wyższej klasie średniej wielkomiejskiej tak też jest identyfikowana więc, jakby tu także oczywiście dat na nas wybory pójdzie w tych ostatnich wyborach klasowo świat dużo większe jest dużo większą widoczność niż poprzedni i skąd ta optyka klasowa pozwala lepiej zrozumieć polskie społeczeństwo niż optyka, o której mówi prof. Szlendak czymś przyjęcia pogodzenie się z tym, że jest bardzo dużo małych grup, które mogą czasem 1 temat był w sprawie jakiś 1 tworzyć koalicję, że tak kończy się rozbije wina sprawiono będzie miała zupełnie inny kształt, kto i upora się pożyczek u optyka klasowa jest lepiej tłumacząca rzeczywistą wstyd, że powinna być brana pod uwagę jako jedno z kryteriów znaczy oczywiście joint 3 po to, pokolenie tak to są też kategorie, które mają znaczenie cały czas jeszcze miejsce zamieszkania już coraz mniejsza czy zgodzi się robi taką trudną kategorią nie wiadomo prezes tak pojemna, że można przestać używać ale, ale nic, ale kasa powinna być brana pod uwagę błąd, który popełniliśmy w polskich naukach społecznych możemy przez 20 kilka lat, ale próbowaliśmy to pojęcie w aktywny egzorcyzmy chować debaty publicznej głos przestał odbierać dane o pochodzeniu klasowym jak też mówiło, acz można było mówić o klasie średniej to cały czas przez 20 parę lat studiuje, ale nie brzydkie słowo prawdy, ale i można było uprawiać analizy klasowej przez to jak pozbyliśmy się pewnego ważnego narzędzia to był dr Przemysław Sadura prof. Tomasz Szlendak jest też w studiu informacje po nich wracam bat, a świerk lub pod blok w handlu PIH Agnieszka Lichnerowicz w studiu państwa gośćmi są prof. Tomasz Szlendak i dr Przemysław Sadura dr Przemysław Sadura przed informacjami jak bronić tej optyki klasowej w w badaniu MR rzeczywistości Polski czy polskiego społeczeństwa i oczywiście to taka dyskusja MR Nobody bardzo pani chińska byłoby, gdybyśmy wiedzieli albo ta metoda albo ta metoda no ale prof. Szlendak NATO odpowie on rzeczywiście się w dużej mierze zgadzamy, ale no cóż poszukamy sobie tej klasy średniej w Polsce klasy średniej klasa średnia przepraszam za kolokwializm naprawdę bardzo wszystkim państwu serdecznie ma przerąbane zaznacza o pomyśle Szkota takim narzędziem egalitaryzmu wania społeczeństwa i 500 plus runda fakt zdaniem socjologów czy polityków społecznych nie mamy tutaj do czynienia z narzędziem, które będzie powodował, że będzie więcej dzieci to jest metoda na coś ugrać wrogowie w większości przypadków serdecznie nienawidzą nierówności społecznych, która powoduje rozmaite problemy społeczne to stres lub redystrybucja dóbr jakiś sposób takiej dystrybucji tylko komu z tych podatków jest zabierany przekazywane komu to jest najważniejsza sprawa, dlaczego klasa średnia ma szansę, jeżeli już jakoś skonsolidować trzeba wstać, kiedy uświadomi sobie n p . że nie ma żadnej klasy wyższej nie ma żadnych nie wiem 200300  000 Polek Polaków, którym można te pieniądze te środki zabrać się przed i drodze rozdysponować o to, żebyśmy byli bardziej egalitarnym społeczeństwem o tej klasie średniej nowym mieszczanom wielkomiejskiej te środki są zabierane, ponieważ to oni mają z reguły jedno dziecko jeśli w ogóle nie mają, bo w tej klasie przecież też milionowe singli zamieszkujących miasta powyżej 300350  000 mieszkańców w Polsce i teraz dopiero w momencie, kiedy moim zdaniem znów powraca uparcie do tego patologicznego marksizmu, jeżeli klasa średnia czy reprezentanci tych rozmaitych klas średnich uświadomią sobie, gdzie leży ich interesy co istnieje im zabierane znaczy jeśli uruchomią się w tym wobec tego rodzaju narzędzi zainteresowania społeczeństwa emocja wtedy będzie mówili o przełożeniu jakiś na politykę całej tej klasy średniej, ale z drugiej strony dokończy pozwolicie państwo z Januszem tutaj mocno wkurzony, dlatego że ta nierówność społeczna, która się pogłębia pogłębia się też doświadczenie tej nierówności społeczne, jakkolwiek byśmy nie liczyli jest jednak poważnym problemem, a coś musimy z tym problemem zrobić tylko, że to jest kosztem pewnej pewnej kategorii ludzi, ale wolał raczej właśnie tych wysepek, które się gdzieś pośrodku mieszczą w, tyle że opowiada 1 z podziałem w optyce klasowej ci Szwedzi, którzy jeszcze dno jest w całym 14  000 000 ludzi jednak pracujący w Polsce wprowadzających jakieś podatki to nie jest kategoria osób, które są zlokalizowane oczywiście gdzieś na dole, chociaż też rzecz jest strasznie skomplikowana i teraz, powracając jeszcze do pewnego wątku naszej dyskusji mamy taką sytuację, w której np. wyborów politycznych nie traktował jako wskaźnik kwasowości czy przynależności klasowej raczej coś innego n p . w stylu życia jak się okazało w badaniach praktyk kulturalnych Polaków, które przez lata też pewnie w zespole prowadziliśmy z Barbarą dlatego Markiem Krajewskim Rafałem Drozdowskim jakieś dzieciaki lub okazało się, że np. tych festynach wykpiwany w dniach 20 dnia chleba nie biorą udział w ogóle reprezentanci klasy ludowej, których np. na to nie stać mimo, że to do te systemy alarmowe tylko reprezentanci jakoś tam zarabiającej klasy średniej kroczącej co może pojechać co znaczy pewne wybory decydują o przynależności klasowej i teraz co w momencie, kiedy np. mamy do czynienia z ludźmi, którzy zarabiają powierzchnia brutto po 4000 zł, a ich ulubioną rozrywką jest święto leszcza czy Muńkiem zieloni są tak moim zdaniem są pewnego rodzaju wysepką, który się w Polsce powiększa w dr Przemysław Sadura uzdatnić wydaje się, że program 500 plus jest takim znakomitym momentem, w którym można zresztą klasowo i przystąpili jako strategię polityczną, bo nie możemy nic nie zauważyć tego, że PiS, ale świadomie wybiera takie instrumenty polityki społecznej, które antagonizm ją ludzi wprowadzają właśnie Albańczycy zwiększają taką intensywność konfliktu klasowego w pewnym sensie można, by to samo redystrybucję przeprowadzić w sposób dużo bardziej akceptowalny dla klasy średniej tak zawsze robiono w Skandynawii dzieła Forsythe opierało się na takim ponadczasowym porozumienia czy te od umowa była taka, że musimy dociągnąć usługi publiczne do poziomu akceptowalnego przez klasę średnią wtedy mamy pokój społeczny wokół redystrybucja jest też bez instrumenty, które nie opierają się bardzo uniwersalne tak przez to, że jestem obywatelem mam prawo do do czego dała przykład mam do darmowego żłobka darmowego przedszkola na wysokim poziomie et Cetera, gdyby te pieniądze zamiast dawać ich w ogóle nie da w zależności od liczby dzieci z rezerw włożyć w finansowanie infrastruktury to zgodziłaby się NATO i klasa średnia klasa ludowa, bo klasa średnia w badaniach, które jest zawsze wskazywał, że UE Anny polityka edukacyjna ochrona zdrowia to są bardzo ważne instrumenty, a klasa ludowa zawsze popiera interwencję państwa natomiast tup tup tup i świadomie wprowadzono instrument, który AZS znieważa klasy do dzisiaj w celach i UE przez klasę średnią wobec całego tego nerwowo całego programu, ale co więcej, ale klasa średnia jest przekonana, że jest okradana przez klasę ludową w cudzysłowie, bo z ze swoich zarobków swoich podatków opłacają za 500 + 1 klasy ludowej z kolei, a k i wyobrażam sobie, że klasa ludowa w związku jest wyjątkowo wdzięczna PiS-owi akceptuje ten program Otóż jak i zacząłem robić badania dotyczące 500 plus na polskiej policji okazało się, że mnie moi rozmówcy rolnicy albo mieszkańcy pobory to popegeerowskich wsi, a bardzo często dystansowali się wobec tego programu 500 plus, bo z kolei dla nich punktem odniesienia jest Anders klas beneficjenci i świadczeń w lekturze mają jeszcze więcej dzieci jeszcze więcej dostają i klasa ludowa też traktował ten KLM jako historyka z wody, gdy w tym samym potwierdza pan to osoba prof. Szlendak mówi Czyżak lepiej nie używać tej optyki dotąd wygasną ewentualnie właśnie trochę siłowo narzucana dla interesów politycznych oczywiście to w resorcie skuteczna, jeżeli na puszczamy 1 klasę definiujący jakość na drugą klasę to możemy takim konfliktem politycznym zarządzać, tyle że musimy go stworzyć znaczne uważa, że te klasy np. medialnie są po prostu stwarzane ONS Amy nie możemy jako naukowca naukowcy w ogóle komentatorzy obserwatorzy życia społecznego, jeżeli chcemy je zrozumieć nie może pozbawić się pewnych narzędzi analizy tej rzeczywistości to nie inaczej nie ma takiego prostego przełożenia, bo ja też wierzę, jakby to, że język to jest też ma taką dysfunkcję performatywne może stwarzać rzeczywistość, ale nie do tego stopnia, że my przestaniemy mówić o klasach do klasy zniknął tak, chociaż jak zaczniemy o nich mówić w pewnym określonym kontekście to możemy rzeczywiście narzucić pewne sposoby budowania tożsamości czy identyfikowania się z tobą zrywam jeszcze znana z RNP dyskusja Aram i zapytać panów o wasze nominacje nadwyżek co roku przyznajemy nagrody Radia TOK FM imienia Anny Laszuk za wyjątkowy wpły w na naszą rzeczywistość do 22 stycznia zbieramy kandydatury zarówno słuchaczy, że biznes nagroda małpa TOK FM, jaki gościnność z Balic panów zdaniem kogo by panowie nominowali do ZUS mogą czynić socjologowie jak nie nominować jakiś podmiot zbiorowy los mijający rok, więc rok ognistej małpy obfitował w wydarzenia zbiorowej takiej instytucji zbiorowe, kto się pojawiły pojawiły na nas na rynku idei na rynku ruchów społecznych i moim zdaniem warto by było taki ruch społeczny, który się pojawił docenić, którym pan ocenia lub wełną nie będę tutaj z dnia nie będzie zaskoczeniem, że np. czarny protest, ale tutaj tak symbolicznie poprzez zdominowanie tego czarnego protestu rozmaite ruchy, które się pojawiły w obronie jakichś własnych nie własnych interesów w doktrynie horrorem będzie, ale przyczyny i ja bym powiedział, że jednak nie mniej nie symbolicznie czy np. czarny protest, ale po prostu czarny protest jako ten ruch społeczny, który wydaje mi się też pokazał, a uczestnikom w innych ruchów społecznych i jak można jak należy działania trzecia czarny protest z po pokazał zupełnie inną formułę mobilizowania uczestników jak zestawimy to z, a ruchem animowanym m. in. przez ZNP ruchem przeciwko reformie czy kont reformie edukacji to zobaczymy różnice między Starym nowym ruchem społecznym między takim ruchem, który jest o ewentualnych hierarchiczny w przypadku z ZNP i działanie jest w związku i takim ruchem, który jest rzeczywiście oddolny opiera się przede wszystkim na ruchu ruchów tak, że z każdej małej miejscowości, w której odbył się czarny protest nie był odgórnie animowana przed organizatorki warszawskiej demonstracji dowiadywały się dopiero z Facebooka, że wyrytych poszczególnych miasteczkach wsiach powstały jakieś protesty tych, których jak bardzo był klasowym on, a czy w Wałbrzychu WEF wydaje mi się, że trochę był z tym jest w sensie, że po pierwsze a kiedy ale ostatnio jak ostatnio prowadziliśmy badania rozmowy z organizatorkami tych wszystkich nas widać było przepaść między organizatorkami dużych dać oddech ale, żeby protestów w dużych miastach z Warszawie we Wrocławiu w Poznaniu, ale idzie na to są najczęściej i zaangażowane feministki i działaczki związane z jakimi organizacjami pozarządowymi jest takie sumy tych protestach uczestniczyły w niej, ale nadal takie organizowały natomiast odmówił tylko o organizatorach natomiast z mniejszych miejscowościach to było osoby, które zorganizowały to w dużym stopniu zupełnie przypadkowo w sensie, jakby nigdy nie były zaangażowane w żadne działania społeczne tym również okazja my a, ale one były najczęściej osobami po wyż lepiej wykształconymi wyższym kapitale kulturowym, a więc jeśli chodzi o organizację to cały czas jednak tak kasować tam wraz z Rojewa Gniewkowa klasowej to jest dla mnie Krystian, a bardzo duży żal mi to cieszy, że coraz większa, ale ten właśnie ta koncepcja tej wyspy, że połączyli się kończy kobieta już nie tylko kobiety w tej konkretnej sprawie, które być może, próbując uciec od kwasowości albo zwracająca uwagę, że od reszty klasy, któremu dawno nie są skazani wyższymi średnimi też zyskają na tym proteście, ale zgoda to jest ruch o największym potencjale do przekraczania granic klasowych graczy to jest w ogóle wzór tego jak można jak należy działać w exposé mówił w końcu to zresztą jak on jest niestały jak wszystkie te wyspy obawiam się, że do tej niestałości muszę się przyzwyczaić nie będzie już mas będą wyspy nie będzie stałości Będzinie stałość prof. Bauman koleś w bardzo dziękuję prof. Tomasz Szlendak dyrektor Instytutu socjologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika dr Przemysław Sadura z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego byli państwo Gosia Barczuk dziękuję ATA świat byłby podgląd w błąd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA