REKLAMA

Francuzi grają muzykę dworu Wazów. Opowiada Anna S. Dębowska

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2017-01-14 08:40
Prowadzący:
Czas trwania:
11:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a teraz zaprasza słuchaczy Radia TOK FM do wysłuchania utworu skomponowanego na początku siedemnastego wieku szesnastego dnia do siedemnastego tak chciał ładnie opowiedzieć siedemnastego wieku przez Adama Jarzębskiego studio Anna SA Dembowska z gazety Chin wyborczy dzień dobry w 1 wbrew ich artykuł Anny zainspirowała nas do tego, żeby porozmawiać na temat muzyki dawnej, czego dokładnie słuchaliśmy też, z czym był utwór krótki bardzo, bo ponad dwuminutowy nowa kazał Rozwiń » Adama Jarzębskiego tak jak powiedziałem z początku siedemnastego wieku Adam nieziemski było muzykiem skrzypkiem na dworze Władysława czwartego, a wcześniej odbył długą podróż po Włoszech zresztą był zamach w PiS light no właśnie wpływy włoskie bardzo chyba trochę o tym, zapomnieliśmy że, zanim tutaj do Polski dotarły wpływy francuskiej i wpływy niemieckie wszechwładne najpóźniej rosyjski to to tak naprawdę on pierwszy impuls wszedł z Włoch wraz z pojawieniem się oczywiście bony Sforzy wcale to jeszcze nadwozia w Krakowie najpóźniej później w Warszawie też Władysław czwarty przecież ściągnął do Warszawy do polskiej operetki wówczas to było zupełnie nowy gatunek wręcz rewolucyjny w muzyce na AIM król Władysła w z dynastii Wazów ciągnął ten nowy gatunek był zainteresowany wino z lekarzu toalety dla zainteresowanych teatrem bardzo gorąco prócz tego, że był również bawidamek klient przyjechał z kim z podróżnikiem myśliwym niesamowita postać gen Władysław czwarty najwyższy ściągną operę ściągnął wzorem swojego ojca śladem swojego ojca Zygmunta trzeciego również znakomitych muzyków włoskich polskich, bo najpier w Zygmunt trzeci, czyli na przełomie szesnastego siedemnastego wieku i ściągną muzyków włoskich, a później już pojawili się muzycy polscy, którzy byli właśnie uczniami tym, że Włochów, a także et no cóż oni pisali taki, jakby autonomicznej oryginalnej polskiej muzyki z uważali za, jakby na taki swój ideał używali właśnie wzorowanie się na muzyce włoskiej, która wówczas Europie nową niekwestionowaną potęgą była Sztumu returny później też jeszcze dziś do końca dziewiętnastego wieku muzyka włoska to to była taka no bo ten był konkurs konkurencja prawda walka między Włochami Niemcami Francuzami o o wpływy, ale wówczas muzyka włoska byłam po prostu no wzorem dla wszystkich krajów przy takiej muzyce właśnie w Mazovii ucztować n p . w nie no chyba po właśnie w jesiennym wtedy był takim chyba bardzo tylnych lamp ostry podział na muzykę taką mam w wysoką nie można powiedzieć i to taką pierwszej klasy, że tak powiem, który słuchał król Zygmunt, który był na takim bardzo zaangażowanym katolikiem po stronie kontrreformacji Jan podobno potrafił uczestniczyć w 2 mszach dziennie i pisano do tego muzykę do towarzyszącą liturgii i to i to właśnie była po cichu realności wzorem rzymskie 1 i tam to była pewna konwencja, w której to, czego słuchaliśmy to jest muzyka świecka raczej Anną, ale np. kiedy dowiedziałam się niedawno, że trening, kiedy Zygmunt trzeci został koronowany na króla Szwecji później go, jakby odsunięto tego, ale grano tańce polskie i to była muzyka gminą jak sądzę, która była jakoś tam stylizowana przez anonimowych kompozytorów, ale tutaj natomiast to, czego słuchaliśmy to jest ten utworach Nowaka za Adama Jarzębskiego, który napisał pilny taki zbiór już w Kantonie Concertino właśnie podczas tej swojej podróży po Włoszech i one, pisząc utwory opierał się na cytatach z różnych utworów znanych uznanych włoskich kompozytorów także to jest muzyka dworska ona raczej z służyła do słuchania właśnie w Balinie doc. Hans ja nie do kotleta być może nie wiem na 100 % 3 bazowej słuchali właśnie dokładnie tego utworu, bo na tej płycie, o których mówiliśmy właśnie te dość wyraźnych granic na grę naszego dzisiejszego spotkania, gdy jest taki cztero płytowy album Salve festa dies wydany przez francuską wytwórnię sięgnąć barok kas PiS-u ani set startowym ma się już 517 po prostu po polsku i właściwie chyba taka antologia tej muzyki z z dworu Wazów no chyba jedyna tak naprawdę widać Francuzi nagrali tak to jest tak w zespół trawers barok, który właśnie dokonywany jest mi ten kawałek który, którego słuchaliśmy przed chwilą kawałek z krążka fani brzmi efekt takich modeli z różnych krajów weźmie ten kawałek Listen kawałek dokonali francuscy muzycy ani to wcześniej już wzięli się za muzykę polską i nawiązał z nimi kontakt Łukasz Truściński z Instytutem Adama Mickiewicza, proponując właśnie nagraniem inne zadania te wodne w takim boksie no tak cenna sprawa, ale inni to są już takie czasy historyczne, że nikt raczej nie mam wątpliwości, kto brzmiało prawda, że są nuty wiadome oglądał te instrumenty to nie jest żart, ale już od Gran była właśnie tak jak tutaj jesteśmy mądrzy barok, czyli drogi drogi barokowe drogi Rozdroża i t d . to kto jest praca w dziesiątkę przez GM przez dekady mówi dokonywana przez różnych muzyków, żeby dotrzeć do źródeł jak wówczas wykonywano muzykę, bo to wcale nie było takie oczywiste obrał sobie jakieś 4030 lat temu, kiedy pewnie kojarzyć się muzyka klasyczna z takimi wielkimi orkiestrami i właśnie ze współczesnych instrumentów i teraz nagle kilku muzyków swoje pomysły z takich orkiestr nam nagle stwierdzamy nie chcemy już tak grać my jesteśmy bardzo cieka w jak np. właśnie brzmiała muzyka na MoCarta w jego czasach i okazało się, że to był zupełnie inne instrumenty czynne jest trochę inna budowali inne strony inne smaczki inny styl wykonawczy i t d. not tutaj to są starszy trochę czasy i Lech, ale wiemy, że np. z, a nie grano na fagot trafia tylko nadużyć związanych z realnym to były inne instrumenty, dlatego że historia muzyki gdzieś w połowie dziewiętnastego wieku zaszła wielka rewolucja jeśli chodzi o instrumenty i niektóre instrumenty po prostu odeszły w przeszłość teraz dziś nie przyłożę dwudziestego 2001 . wieku muzycy po prostu ten instrument powyciągane to już bym zadać jakiś pytań właśnie toczy się od twarzy ten instrument albo się gra na oryginałach albo buduje się kopie takich instrumentów na oryginałach centrala nawet tak no ale to nie jest jedyna płyta, która nagrała muzykę znad Wisły dawno to już jest trochę jak w najbliższej nawiązać do tego boksu, że to nie jest tak do końca życia jest stały muzyka, która mikstury dokładnie wyższe słuchał Zygmunt trzeci 33 Władysław czwarty detal tutaj jest też muzyka, którą wkomponowano w ich czasach albo, którą kompozytorzy, którzy bez służyli na ich dworze Gd naprawdę wielu wielu się przewinęło muzyków przez ten wór warszawski skomponowali wcześniej lub później i także to jest takie czynniki, ale rzeczywiście jest cała można powiedzieć już o serii płyt, które w, które ukazały się z muzyką polską polską czy taką właśnie znad Wisły, bo ona jest ich wzrok znad Wisły to nie to samo, choć miał też sama pisze w artykule, że te utwory niekoniecznie w przyciągały etykiet to co rozumiemy jakość tego tam typowo polskie numery te numery tylko właśnie instalacje włoskiej tak dalej no tak to znaczy w tym artykule chodziło mi o to, że próżno szukać w w twórczości tych kompozytorów polskich siedemnastego wieku, jaki się polskich wpływów taki, który właśnie były w tej muzyce gminu taka, którą można wiesz, że nie zaś jakiś kardynalny błąd byłaś podróżnikiem zatrzymywali się gdzieś w i w jakich właśnie karczmy i grali tam też polonezy oberki tak dalej to była tzw. muzyka miejscowa i tego nie usłyszymy Mielczarskiego Żeleńskiego, bo oni tak jak mówiłam wzorowali się na muzyce włoskiej, ale teraz mam się okazało, że ta muzyka np. Marcina Mielczarskiego budzi bardzo duże zainteresowanie innych zespołów muzyki dawnej za granicą i nawet w Syrii niedawno im tak jak pisałam zresztą niektóre z tych płyt powstają pod wpływem jakiejś inspiracji czy impulsu Polaków, czyli np. polskich muzyków albo właśnie Instytut Adama Mickiewicza, ale niektóre powstają, zupełnie jakby z inicjatywy potrzeby serca z potrzeby serca tak, bo niektórzy właśnie w takie zespoły też szukają swojego repertuaru i lali np. ten francuski duet rewersem barok, w którym mówiłam, którego słuchaliśmy doniesie zainteresowali po prostu muzyką Europy Środkowej wschodniej w sukurs rynek się okazało, że pan Marcin Wilczewski Wilk, który też służył na dworze Wazów to jest po prostu kompozytor naprawdę na naprawdę świetny i nie odbiega od wzorów włoskich i muszę powiedzieć, że się najczęściej pojawiła się na tych zagranicznych płytach i w repertuarach tych zagranicznych zespołów mamy Grzyb fajnie, że mamy czas jeszcze 1 odchodzi, czego posłuchamy tutaj z kolei chciał zaproponować im Bartłomieja pęki Ela to był pierwszy Polski kapelmistrz nadwozie Wazów, bo wcześniej to Włosi pełnili właśnie taką taką funkcję no i tutaj będzie taki utwór teorie, czyli pierwsza część mszy Missa Concerto ta la lombardy SK zapraszamy do wysłuchania opowiadała dla państwa Anna Stępkowska z gazety wyborczej serdecznie polecamy artykuły Andrzej i jego zespół dysfunkcji kur, bo to jest utwór acapella czas, słuchając tego numeru skróty widzenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA