REKLAMA

Jak transport wpływa na poziom smogu? Odpowiada dr inż. Artur Badyda

Skołowani
Data emisji:
2017-01-14 09:30
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
21:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Krzysztof Woźniak przed mikrofonem kolejna część audycji skołowani ze mną w studiu dr inż. Artur Badyda Politechnika warszawska dzień dobry panie doktorze witam serdecznie państwa witam, ale torem panie doktorze od długiego już czasu, bo w radiu TOK FM to przynajmniej od roku jak nie dłużej rozmawiamy o smogu my mówimy, że ten smog to głównie generowane przez gospodarstwa domowe, ale jednak transport też ma coś w tym zakresie do powiedzenia i do wyemitowania no generalnie Rozwiń » dzisiaj w Polsce faktycznie zanieczyszczenia powietrza głównie zaliczenia do głowy, czyli te, które są zasadniczym składnikiem smogu wytwarzane są przez gospodarstwo domowe przesadzone sektor komunalny Bytom potem są tylko gospodarstwa domowe to są również niewielkie kotłownie to są również różnego rodzaju warsztaty usługowe punkty usługowe, ale generalnie to się zwykło mówić o tym, tzw. niska emisja, chociaż tutaj też są dyskusje co do tego, że niską emisją również ich nazwać transport, więc inne mówimy o Żydach komunalną bytowych i to jest jeśli chodzi o tyły to jest ponad 50 % całkowitej emisji w skali kraju tak transportu, które docierają do nas słuchaczy do TP pyły Pm 10 Pm 2 tak to są dokładnie te rejony z 50 kilku procentach mniej więcej idzie trochę więcej i Pm 2 i było trochę mniej będzie sieć to się z roku na rok trochę zmienia są emitowane właśnie w przez sektor komunalny bytowy transportu dokłada się do tego z kilkunastu procentach, ale oczami na uwadze, że transport emituje z kolei inne zanieczyszczenia lub końcowym do emisji tlenków azotu ponad 3 jedno 3 około 13 emisji całkowitej emisji tlenków azotu w Polsce i 40 % w skali Unii Europejskiej pochodzi właśnie transportu drogowego w związku z tym jest to kluczowe źródło emisji tlenków azotu zanieczyszczenia, które też do naszego zdrowia nie jest absolutnie obojętne innym, a to właśnie to w jaki stopniu i co ten tlenek azotu powoduje naszych organizmach mogą też wdychamy tak no generalnie tlenki azotu w tym przypadku bardziej dwutlenek azotu niż dwutlenek to zanieczyszczenia, które z takich stężeniach, jaki jest obecne w powietrzu powoduje pewne uciążliwości zdrowotne w szczególności wpływa na układ oddechowy na podrażnienie układu oddechowego wpływa również na ograniczenie sprawności oddychania w przypadku długotrwałej ekspozycji, więc generalnie są skutki o obserwowane są w układzie oddechowym może wysokich stężeniach powodować stany zapalne w układzie oddechowym nosić takich stężeniu są w powietrzu atmosferycznym się nie notuje to są jedynie wyniki i wiemy co z wyniku są w specjalnych badań innym przy, których grupa ochotników była poddawana szczególnie wysokim stężeniu może tlenków azotu i stąd wiadomo, jakie skutki dla zdrowia drewno jest taniej najwyraźniej tak tak przypuszczam nie wiem, ale tak przypuszczam dwutlenek azotu w połączeniu z powietrza w wilgotnym tworzy się kwas azotowy, czyli kwaśne deszcze w takt to jest to jedno z kluczowych zanieczyszczeń kwaśnych obok tlenków Siarki faktycznie faktycznie to powoduje, że to przyczynia się zwiększa szansę powstawania kwaśnych opadów odpisze dzisiaj tych właśnie w Łagowie znacznie mniej niż bywało jeszcze 20 kilka 30 lat temu, kiedy królową w powietrzu dwutlenek Siarki pochodzące wtedy głównie z energetyki zawodowej dzisiaj tego dwutlenku Siarki znacznie znacznie mniej z łoskotem z tym też tych kwaśnych opadów jest z zauważalnie mniej szkody faktycznie w połączeniu z wodą tlenki azotu, tworząc kwas azotowy, a więc 1 ze składników własnego opady, a skąd się bierze ten dwutlenek azotu generowane przez transport to jest z rur wydechowych czy z czegoś innego w 33 jeśli chodzi o układ wydechowy pojazdu to on przede wszystkim emituje tlenek azotu to jest składnik powstające po prostu z połączenia tlenu i azotu, które są obecne w powietrzu po raz, pod którym wysokie temperatury potem wysokie temperatury one tworzą tlenek azotu, który jest przede wszystkim emitowano odniosła się natychmiast utlenia do dwutlenku azotu potworem ceną obecnego w atmosferze, tworząc dwutlenek azotu i on w szczególności jest w powietrzu atmosferycznym obecny Resbud oczywiście czytając i słuchając różnych rozmów na temat smogu to dowiaduje się, że jednak tu nie chodzi o to zanieczyszczenia czy też związki, które są z rury wydechowej ze spalin wytwarzane, ale np. te, które są powodowane przez ścieranie się ogumienia czy też klocków hamulcowych o tak doskonale o tym, jaki zanieczyszczenia mówi prawda, bo modne ten smok i zanieczyszczenia się, więc na to nie powinny być ze sobą utożsamiane, bo to nie jest dokładnie to nie są synonimem w zanieczyszczenia powietrza są składnikiem ma tego co możemy nazwać smogiem, ale smok to nie tylko zanieczyszczenia to również pewne niekorzystne uwarunkowania metrologiczne czy topograficzne to wszystko, gdy zaistnieje razem może składać się na po pojawianiu się epizodów z dłuższych grubszych epizodów smogowych natomiast jeśli chodzi o konkretne zanieczyszczenia to o ten smok, o którym do tej tak dużo się mówi to z reguły mamy namyśli te zimowe epizody smogowe przyjdą tak jak tak jak mieliśmy do czynienia z UE w ostatnich dniach sytuacją, gdzie przy bardzo przy stosunkowo niskiej temperaturze zewnętrznej przy bardzo niekorzystnych warunkach metrologiczne przy dość wysokiej emisji zanieczyszczeń po prostu pojawiła się kumulacja tych zanieczyszczeń przy powierzchni ziemi w związku z nimi do czynienia z czymś w rodzaju epizodu smogowego wracając do zanieczyszczenie powietrza tak oczywiście źródła emisji jeśli chodzi o pojazdy są róże to nie jest tylko i wyłącznie układ wydechowy, ale oczywiście ścieranie ogumienia ścieranie klocków hamulcowych ścierania tarcz przemysłowych to wszystko powoduje emisję różnego rodzaju zanieczyszczeń faktycznie jeśli chodzi o rozliczenia umowy to one resortu transportu z istotnym stopniu pochodzą właśnie ze ścierania n p . z ogumienia o nawierzchnie jezdni dr inż. Artur Badyda Politechnika warszawska jest w studiu synem, którego od czasu do czasu trochę czasu państwo mogą usłyszeć dzień dobry jak przewidziane skrót informacji pod klucz informacji znów się przywitamy może Oleś tak dobrze pamięta, ale tak poległ coś powie na temat smogu czy np. gotuje chodząc po Warszawie skrót informacji pod klucz informacji wracamy do rozmów w ostatnia część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej dr inż. Artur Badyda Politechnika warszawska oraz syn Olek dzień dobry ponownie im dobry dzień dobry i pytanie do Olka czujesz w dni miłe zapachy na zewnątrz, jakie stać nas postarza albo idziesz do do parku się pobawić się ona tak taki licznik jak to wpływa na ciebie silna, że dla Leszna i chyba że się oddychało muszę powiedzieć proszę państwa, że dzieci szczególnie narażone na złe powietrze na ten tzw. smok, więc on smok tak nie jest on w Gnieźnie smok ten skarb na końcu, który jest lata i tak jest wielkim gadem mitycznym tylko smok smok czy ich złożenie smołą i Fox ta akcja zdejmuj mogły, więc i tego co obserwujemy, ale to akurat zmienił serwowali ostatnio, bo nie było Fox tak nie było mgły, a ja wieczorami było widać to wieczorami może tak tanich lokali z bardziej trzeba podkreślić, że dzieci są szczególnie narażone na oddziaływanie zanieczyszczeń ze względu NATO, że są po pierwsze, bliżej ziemi w związku z tym w związku z tym łatwiej te zanieczyszczenia mogą łatwiej zajść mogą oddychać zamiast osiąść na uwadze, że ze względu na to, że nie są nie mają jeszcze w pełni wykształconego układu oddechowego nie mają w pełni wykształconego układu odpornościowego to niestety do zanieczyszczenia są szczególnie niekorzystne dla właśnie małe dzieci transport głównie wytwarza dwutlenek azotu, o czym mówiliśmy z poprzedniej części, ale również te pyły Pm 10 Pm 2 , 5, ale z kilkunastu procentach pochodzą z o skali kraju, bo oczywiście jeśli chodzi o duże miasta, a w szczególności Warszawę n p . to transport na większy udział w tych emisjach ze względu na to, że z kolei inne źródła mają mniejsze udziały, bo jednak w Warszawie też, bo komunalne bytowe gospodarstwa domowe mają mniejsze oddziaływanie jeśli chodzi o samą emisję, bo istotna część miasta jest jednak podłączona do Rosji do centralnej sieci ciepłowniczej w związku, z czym nie nie spala się tak intensywnie paliw stałych gospodarstw domowych w Warszawie jak jak w niektórych innych miastach to byłaby to zanieczyszczenia są też nawiewane liczba to jest to jest jedno jestem tego problemu oczywiście, że z Warszawą Warszawą natomiast na około 1 w okolicznych gminach króluje cały czas spalanie paliw są stałe i węgla czy drewna w gospodarstwach domowych efekt jest taki, że zanieczyszczenia wraz z ZUS wiatrem dostają się na z dostają się nocna miasto ich i faktycznie ocenia się, że mniej więcej około połowy tego co nad Warszawą rejestrujemy jako stężenia zanieczyszczeń powietrza to jest coś co zostało wyemitowane poza Warszawą oczywiście Warszawa część swojej zanieczyszczenia eksportuje dalej na zachód z et no ale zasadniczo bilans bilans jest taki, że mniej więcej połowa tego co będą co w Warszawie z po raz notuje się po co warto ją zwany jest w powietrzu dochodziły spoza Warszawy ma druga połowa z nas to to nasze i stoiska drugiej połowy około połowy pewnie stanowi transport stają, więc więcej w Warszawie ten udział transportu jest jednak zauważalny właśnie wracając do tego transportu transport nie tylko sam w sobie generuje ze spalania paliwa z zacierania się ogumienia czy też klocków hamulcowych, ale w nos wpływa także na efekt tego wtórnego pylenia, czyli podnoszenia tego wszystkiego co pada tylko tak to dziś działa na ziemie rozjeżdżane to i powodujemy, że z powrotem do powietrza, bo to odgrywa szczególnie istotne jest latem, kiedy latem 2 FOT w okresie kiedy, kiedy jest sucho tak kiedy, kiedy te pyły mają możliwość zbijania się swobodnego w powietrze i oczywiście pod wpływem ruchu pojazdów co się dzieje dlatego też w tym okresie kiedy, kiedy jest sucho, a jednocześnie temperatury zewnętrzne to pozwalają nadal należy z możliwie możliwie często dokonywać spłukiwania ulic poci się wodą pod ciśnieniem po to, żeby te zanieczyszczenia, które potencjalnie mogą stanowić 1 z Totem żółtego to tego wtórnego pylenia w miarę możliwości usunąć z jezdni Bors pukać do kanalizacji no ale mówiliśmy w tych ciepłych okresach jednak nie palimy w piecach tego smogu tych związków, które się stwarzają na tym opisywany przez nas smog jest mniej inna, ale jednak są oczywiście w okresach ten transport ma większe tak zatrzymać zwolniono wtedy udział transportu jest zdecydowanie dominujący samiec co jest na uwadze, że w zasadzie od z PiS chodziło o to mu ten trend ten okres przekroczenia minie dopuszczalnych stężeń to przede wszystkim przypada na czarno są pomiędzy październikiem, a kwietniem tak w tej drugiej części roku przekroczenie dopuszczalnych stężeń zdarzają się sporadycznie i one jeszcze się zdarzają to z reguły w największym stopniu są spowodowane właśnie obecnością intensywnego transportu drogowego itd tak się zastanawiam jak jesteśmy pod względem wytwarzania przez transportu całościowego zarówno tego co on bezpośrednio z używania samochodów komunikacji publicznej, bo to też trzeba powiedzieć proszę państwa, że autobusy też generuje otrzymanie przestają właśnie jest przypadkiem nie większym stopniu niż poza oczywiście przeliczając na jednostkę pewnie mniejsze no właśnie to zależy na jego jednostkę albo oczywiście autobusy jako jednostka jako jedne i jednostka pojazdu tak 1 pojazd oczywiście w emituje znacznie więcej zanieczyszczeń aniżeli pojedynczy samochód z natomiast z sieciami na uwadze, że tutaj powinniśmy patrzeć nie na pojazd jako jednostkę, a na liczbę pasażerów, którą ten pojazd transportuje i jak pamiętam dość dobrych kilku lat, ale przypuszczam też niewiele zmieniła jest już to raczej na gorsze warszawskie badanie ruchu z tego wynikało, że średnio po pojazd Indie pojazd Individual samochód pas samochód pasażerski transportuje średnio 1 jedno i 3 osoby w Warszawie no to tak naprawdę ta emisja jest jest bardzo duża w przeliczeniu na 1 pasażera w autobusie jeśli przeliczymy to na 1 pasażera, a tak naprawdę po nich to bardziej liczyć na system taki jednostki, gdy ktoś nas pasażerów kilometry to znaczy tak, aby w przeliczeniu na inne na taką jednostkę być na to patrzy to psiak autobusu z pewnością jest to znacząco o Unię i w skali miasta dlatego właśnie stało powinno się stawiać na rozwój transportu publicznego który, przewożąc właśnie i jednocześnie 1 pojazdem dużą liczbę pasażerów są przyczynia się do mniejszej emisji właśnie przeliczają taką jednostkę aniżeli w przypadku pojazdu indywidualnego, a jak jest, jeżeli popatrzymy na inne kraje Unii Europejskiej czy w Polsce ten zanieczyszczenia generowane przez transport jako szyld są większe znacząco niższy średnia Europejska 3 jednak jesteśmy zbliżeni Abu morzem rozmarznie nowości, ponieważ mamy duży udział innych źródeł, więc ten udział transportu siłą rzeczy maleje jak wspomniałem przed przerwą w skali tory do Unii Europejskiej to najbardziej charakterystyczne dla transportu drogowego zanieczyszczenia, jakim są tlenki azotu w skali całej Unii Europejskiej jest emitowany w 40 % do transportu w przypadku Polski to jest 13, a więc ten udział jest trochę mniejszy i chodzi o MO całkowita emisja tlenku azotu w Polsce przez transport drogowy aniżeli na tle całej Unii Europejskiej z teściami na uwadze, że mówimy tu dużo komunikacji publicznej, ale tutaj trzeba zaznaczyć przyznać się, jakby to podkreślić jest to powód do dumy wydaje mi się, że ten udział komunikacji publicznej na wkład w Warszawie jest bardzo duży rejon jest znacząco większa aniżeli z wielu bardzo wielu zachodnioeuropejskich stolicach związku, z czym no i jest to ewidentnie coś co należy, iż powinna, więc nawet uchwalić tak, jeżeli rozumuje zależy jeszcze, gdzie gadam głosić, że mówimy o Kopenhadze czy Amsterdamie to jak najbardziej tutaj udział rowerów są jest w podróżach na poziomie 40 % są w Warszawie jest na poziomie kilku procent, ale Chopin też jeszcze kilka lat temu był na poziomie 1 % w Polsce w Gdańsku bardzo dużo na rowerach Jerzy Malec trochę bardziej sprzyjający klimat jednak do podróży na rowerze, chociaż muszę powiedzieć, że ze zdziwieniem czasem patrzę jak przy przy w ciągu ostatnich 2 dni, kiedy waszej padał śnieg to też kilku rowerzystów Ewa widziałem jak najbardziej właśnie ścieralność opon to też dotyczy rowerzystów totalne rozwodnienie jadąc na margines dla myślę, że niezauważalny w żaden sposób właśnie w GL panie doktorze jak ograniczać to właśnie im zanieczyszczenia, które powodowane są z nóg przez transport no bo jak wiemy z kilku miastach w Warszawie w Krakowie w czasie tego apogeum z modowego ostatniego władze wprowadziły tzw. darmową komunikację, chociaż ona w ogóle darmowa nie była mu w Krakowie było to on pod warunkiem, że pokazano dowód rejestracyjnym otaczają lorda przyjęto tak w Warszawie to niezależnie czy posiadany dowód rejestracyjny czynie to ta komunikacja była bez biletów, chociaż osoby, które posiadały oczywiście bilety długookresowe Natolin i żaden dzień przesłuchiwał dodatkowo nas tutaj nie ma co kruszyć kopii o to chodzi nam chodzi o nakłady poprawę jakości powietrza w związku z tym chodzili oto, żeby tak, ale chodzi o to, że nie, żeby dać wszystkim darmową komunikację tylko, żeby analizuje te osoby, które na co dzień podróżują samochodami, żeby jednak w tych dniach skorzystały z komunikacji publicznej, jakim stopniu pomoże nowo oczywiście w okresie zimowym jest to na pewno znacząco mniejszy wpływ aniżeli, by to było w okresie letnim z no ale tu chodzi o to, że też, że na dzień dzisiejszy władze samorządowe nie dysponują wieloma narzędziami takimi doraźnymi te mogłyby spowodować ograniczenie znaczące ograniczenie emisji, ponieważ w tych w tym okresie jednak kluczowe kluczowy udział to są emisje pochodzące z braku planu gotowego i tutaj jedynym mechanizmem na dzień dzisiejszy jest ograniczenia są ograniczenia dotyczące spalania odpadów no to jest oczywiście nielegalne i od już od wielu lat z w przepisach jasno określone, że nie wolno tego robić się toczyć się też stadnym ostatniej części przyczynia się do spadku jakości powietrza no to jest jedyne co to intensyfikacja działań ukierunkowanych na ściganie tych ludzi, którzy dopuszczają się spalania odpadów są z domowych instalacjach ciepłowniczych natomiast jeśli chodzi o realne ograniczenie emisji to tutaj i cała nadzieja z w uchwałach antysmogowych, które mam nadzieję wzorem Krakowa pojawią się w tych miejscach w Polsce, gdzie poziom zanieczyszczeń powietrza i emisji zarząd dokonał budowy jest szczególnie silnie zauważalny w Warszawie niema takich na dzień dzisiejszy nie ma, chociaż Warszawa we współpracy tych z okolicznymi gminami i w porozumieniu jak rozumiem sejmikiem województwa mazowieckiego o takie rozmowy prowadzi, ponieważ to marszałek województwa wyznacza sąd wyznacza w porozumieniu z władzami gminnymi powiatowymi te odpowiednie strefy i odpowiednie regulacje, jakie tam miałyby obowiązywać, jeżeli pojawiłyby się o przyszłości oby co mam nadzieję, że się, że się pojawią regulacje krajowe to znaczy zostanie jeszcze bardziej zaostrzona ustawa prawo ochrony środowiska w tym zakresie i być może zostanie wprowadzony obowiązek nie jest to uchwalania takich uchwał antysmogowych na obszarach gmin czy powiatów cnotą mam nadzieję, że wtedy ta intensyfikacja ograniczenia emisji będzie większa aniżeli jest to, więc dziwić, ponieważ dzisiaj te regulacje są oni są obligatoryjne w związku, z czym tak naprawdę no nikt nikogo do tego nie zmusza jedynym, który może do tego o władze samorządowe zmusić jest czy lokalne społeczeństwo właśnie ty jak w tych planach antysmogowych miałby być umiejscowione transport skoro właśnie powiedzieliśmy w tych tym okresie zimowym to się tak znacząco nie przyczynia do tego powstawania tych zanieczyszczenia przynajmniej go Orzeł i SA natomiast jeżeli, jeżeli ograniczymy emisję jednocześnie z tych najważniejszą z tych 2 najważniejszym są jednak 2 najważniejsze źródła komisji obrony gotowej transport ograniczymy emisję tych 2 źródeł najważniejszych to jednak jakość powietrza powinna się znacząco poprawić, czyli zachęcamy jednak do korzystania z komunikacji z realizowaniem przez MAK Oleg, zwłaszcza w tych okresach kiedy, kiedy te emisje są szczególnie znaczące, a w okresie wakacyjnym bardziej zachęcamy władze, żeby właśnie części robiły te dni bez biletu tzw . bo wtedy właśnie transport przyczynia się do znacząco większej czy też ten udział w przegrodach większego udziału w generowaniu zanieczyszczeń proszę państwa od poniedziałku rusza akcja informacyjna Radia TOK FM na temat smogu kolejna akcja, bo w radiu TOK FM informujemy bardzo długo już o tym, że nie jest kiepskiej jakości powietrza przez cały tydzień będą państwo mogli usłyszeć na temat przyczyn niekonsekwencji zanieczyszczenia powietrza o ósmej szesnastej informacjach Radia TOK FM usłyszą państwo również serwis smogowych specjalnie przygotowywane przez naszych dziennikarzy także cały tydzień o smogu na pewno więcej 6 państ w dowiedzą warto wiedzieć, skąd się biorą zanieczyszczenia i czym oddychamy w Polsce dr inż. Artur Badyda oraz Oleg dr inżynier oczywiście z polityki niż warszawski miejmy nadzieję, że syn pójdzie w ślady ojca i również zostanie ekspertem od dna na razie chce być lekarzem, ale Galton też wymienić asfalt, a Chruszczowa zmieniło się doskonale kucharze te są potrzebni bardzo dziękuję panie doktorze innego dobrego zmaleje również państwu za kilka minut informację Radia TOK FM Krzysztof Woźniak usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA