REKLAMA

Jak zachęcić zagranicznych producentów do kręcenia filmów w Polsce? Mówią Tomasz Dąbrowski i Klaudia Śmieja

Do Zobaczenia
Data emisji:
2017-01-14 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
30:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy magazyn filmowy do zobaczenia dzisiaj 1 bardzo trudny temat, którym będziemy starali się porozmawiać z takim ludzkim językiem będziemy rozmawiać o ne w ustawie o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej Anny Enea również później po godzinie czternastej tak 3040 odwiedzi nas Magda Sendecka i będziemy rozmawiać o filmie, który co prawda za tydzień wejdzie do kin w całej Polsce, ale już teraz rozpoczynają się różne pokazy Rozwiń » przedpremierowe hity z Manchesteru Wajdy SI atest 1 z tych filmów, które znajdują się my wśród osób wymienione wśród faworytów oscarowych również film został nagrodzony na złotych globach ostatnio, więc tutaj oczywiście te nazwy w rankingu bukmacherów, ale również kibiców filmowców retencji jest dość wysoko ja państwu bardzo gorąco polecam ten film, bo w miałam przyjemność mogą już zobaczyć i smak to pewnie więcej rozmawiamy z MEN o tym jakie tematy on on porusza być może porozmawiamy też Ola Lenka z Allena na pewno w przyszłym tygodniu będzie na tym filmie rozmawiać z tą oczywiście ten główny faworyt jak przyznał, że byłam też mocno rozczarowana tym filmem, ale może, dlatego że tylko tych złotych globach po 7 statuetka hit do tych wszystkich planach macie jeszcze tego filmu można stawią się na zbyt wiele, ale narodzone do tego tematu też jeszcze wrócimy jeśli chodzi o premiery kinowe tego weekendu no to oczywiście są to Powidoki, czyli ostatnie filmy Andrzeja, a Wajdy w archiwum Radia TOK FM do odsłuchania na m. in. wywiad z Andrzejem Wajdą, który opowie drogach przeprowadziliśmy w na festiwalu filmowym w Gdyni w zeszłym roku, czyli we wrześniu zeszłego roku gorąco polecam również do dna, żeby zajrzeć do archiwum Radia TOK FM do tego filmu już teraz wracać nie nie będziemy, chyba że Magda Sendecka właśnie podzieli się krótko jeszcze opinię oswojona na ten temat również z Polski propozycji konwój Macieja Żaka z Januszem Gajosem Robertem Więckiewiczem w głównych rolach oraz z takim polskim akcentem dnia o ulgach na rower, czyli film z Michaliną żeńską w głównej roli Eleny czarno-biała historia biograficzna poświęcona właśnie odzew narodowej, czyli kobiecie, która rozjechała ciężarówką ludzi na na ulice niezwykle, ale też taka poruszająca historia w zasadzie o kobiecie w depresji historia na faktach, więc to są te moim zdaniem najciekawsze, a jeszcze oczywiście nie trawi Adriana ewidencji w te są do premiery filmowe tego tego weekendu amen teraz wracamy do pierwszego tematu magazynu filmowego w Sydney do zobaczenia to nie jest takie jak pomóc polskim producentom Renner w kręceniu filmów i przede wszystkim jak zachęcić producentów z zagranicy, że inne, żeby kręcili filmy w Polsce to jest taki temat gorący już w Polskim kinie Odra od wielu lat, bo filmowcy z zagranicy coraz częściej przyjeżdżają do naszego kraju, ale przyjeżdżaliby na pewno jeszcze częściej, gdyby państwo polskie trochę, ale im w tym pomogło czy trochę ich do tego zachęciło do MON Polska jest ciągle 1 z niewielu krajów w Europie, który takich specjalnych zachęt finansowych dla producentów nie ma no i to ma się teraz zmienić ma się to zmienić za sprawą ustawy z finansowaniem o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej ten projekt trafił właśnie do konsultacji społecznych te konsultacje społeczne mają potrwać do dnia 20 stycznia mięsnym dziś postaramy się takim ludzkim językiem wyjaśnić co to oznacza dla filmowców co to oznacza dla lewicy równej co to oznacza dla gospodarki było również tutaj myślę ta ustawa może mieć inne duże znaczenie co ze mną Klaudia Śmieja firma ma Adams, czyli polskiej ta filmowa polskim koproducentem m. in. filmu niewinne dzień dobry witam tych Ronson, ale również wielu innych filmów też, by też barany islandzka opowieść wystraszy widmo, który niedawno mówiliśmy w radiu o oraz właśnie wspomniani minęły wspomniane przeze mnie film z terrarium realne, czyli nie trafił to też jest kolejna właśnie taka Nędza produkcja, w której Klaudia Śmieja maczała swoje parcele w Tychach dlatego się zmian na początku, że być może trochę więcej tym zmianom w Oporowie jest sygnał również Tomasz Dąbrowski, czyli komisarz filmowy film Commission Poland dzień dobry dzień dobry witam i Tomasz w tych pracach nad tą ustawą brał udział tak jakoś może chyba trochę za dużo powiedziane byliśmy jako komisja oczywiście konsultowani i wydaje mi się, że jest to już jako dokument, który na razie jest projektem dokument dla polskiego sektora audiowizualnego niezwykle istotne, bo rzeczywiście tak jak sama wspomniała aż walczymy jako jako branża już od wielu lat o to, żeby te zachęty się w Polsce pojawiły, a ja przypomnę, że pierwsze rozmowy, które dotyczyły tego tematu rozpoczął jeszcze Agnieszka Odorowicz jak tylko została przednia Real polskiego Instytutu sztuki filmowej obecnie oczywiście, że PiS jest także zainteresowanej zaangażowany w te kwestie, tak więc udaje, by cała branża tak naprawdę już się prowadziła rozmowy na ten temat od od od dawien dawna i ten projekt zmian tak trochę dochodzie, jakby naprzeci w oczekiwaniom rynku nieoczekiwanie, ale tylko polskiego rynku, ale także rynku Międzynarodowego, bo takie samo wspomniała aż mama oczywiście już wydaje się ugruntowaną pozycję polskiej kinematografii, jeżeli chodzi o Europę przynajmniej natomiast brakuje nam troszeczkę jednak mimo wszystko z punktu widzenia właśnie ekonomicznego tego typu instrumentów, które zachęcą jeszcze mocniej do przyjeżdżają do Polski producentów zagranicznych do realizowania swoich własnych dużych zagranicznych projektów, ale również takich projektów, które będą zostawiał tu swoje pieniądze, bo to jest proszę pamiętać nie żaden planowany system, który miałby znowu je wykonywać dziś specjalnych selekcji nie ma się odbywać na dosyć klarownych zasadach związanych głównie ze spełnieniem warunków, które wyznacza oczywiście ministerstwo kultury w terminie późniejszym ostatecznie ma odbywać się na zasadzie, by refundacji kosztów poniesionych właśnie terytorium Polski tego typu ich w instrumenty istnieją już obecnie w prawie 30 krajach my prawdopodobnie będziemy czystym krajem, który prowadzi to element swojego prawodawstwa w Europie wszyscy już tak naprawdę od wielu wielu lat korzystają z tego typu udogodnień wszyscy chwalą i bardzo sobie chwalą koledzy z Czech i Węgier, ale także z Rumunii z innych krajów Europy Środkowej i spoglądają na nas z pobłażaniem, a my niestety jako także Polska komisja filmowa, ale również PiS w różnego rodzaju rozmowach z producentami zagranicznymi często niestety brakuje nam tego argumentu ekonomicznego, bo najpóźniej drugim pytaniem w rozmowie z producentem zagranicznym, jakie przypada no to jest pytanie właśnie otrzymacie zachęty no, więc my niestety za każdym razem odpadają, że nie, ale mamy bardzo dobre ekipy wspaniałych twórców doskonały rynek niskie ceny w miarę jak na europejskie oczywiście warunki, ale mimo to oni jakby nie są w stanie pokonać z tego rodzaju takiego progu psychologicznego, żeby 1 się zdecydować oczywiście było w ostatnich latach tylko bardzo poważnych projektów, które były realizowane w Polsce nawet one tak naprawdę też przybywały do nas ze względu NATO, że właśnie, że są jednak bardzo dobre ekipy, że mamy niskie niskie niskie w miarę ceny, jeżeli chodzi o ocenę związanego z pro z realizacją projektów filmowych za tego rzeczywiście u nas pojawiały, ale może zdobyć znacznie więcej Polski rynek jest to zdecydowanie przygotowany w mojej ocenie oceni wrażliwość zapytam was do możliwości polskiego rynku LNG chciałabym Anna zacząć od polskiego funduszu audiowizualnego, czyli to jestem taki twór, który ma powstać realne dzięki tej ustawie i za chwilę też zapytam o to, jakie leki będą to inne zachęty finansowe zachęty finansowe jest oczywiście bardzo niekonkretne termin, więc byłem trochę go u konkretni ne za chwilę, ale zacznę właśnie od tego na polskiego funduszu audiowizualnego co to będzie wiemy, że budżet ma być 100  000 000 zł, skąd te pieniądze mają pochodzić budżet ten, który został obecnie zaproponowany przez ministerstwo kultury dziedzictwa Narodowego ma pochodzić zakładam z budżetu państwa, bo to jest zadanie państwa, że brzmi inaczej niż PiS podkreślmy to, że Polski Instytut sztuki filmowej sfinansowany z zupełnie innych źródeł tak jest z daniny, jakby uczestników rynku tak powiedzmy powiedz może w uproszczeniu w ten sposób natomiast tutaj ma to być ma to być instrument, który ma być finansowany właśnie z budżetu państwa, ale ten budżet państwa na tym instrumencie również korzystać, bo wszystko większość tak naprawdę systemów europejskich, które obecnie funkcjonują i które zostały zbada one zbadane również pod kątem ekonomicznym one wszystkie tak naprawdę wykazują pozytywny zwrot do budżetu państwa, czyli te nakłady poniesione przez budżety publiczne na właśnie zwiększoną produkcję datą dodano, jakby dodatkową produkcję audiowizualną, która jest realizowana danych krajach o lesie z zawsze zwracają tak i to ma miejsce i w Czechach na Węgrzech i Holandii i w Niemczech i we Francji w różnych innych miejscach także założenie ministerstwa kultury, które teraz oczywiście konsultuję ten projekt jak i jaki on będzie ostatecznie mam wrażenie, że dopiero się przekonamy wydaje się, że to jest bardzo dobra inicjatywa i grudzień w tym kraju szczególnie branża filmowa bardzo czekała na tego typu rozwiązania to zrobiliśmy krótki wstęp teraz przerwana informacje, a po informacjach Anna wyjaśnimy ten ma się dokładnie winne są domeną te zachęty finansowe na IR przede wszystkim powiemy też, czego oczekują producenci jak inne może w tym pomóc ustawa o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej Tomasz Dąbrowski film Commission Poland i Klaudia Śmieja producent kaw ne firma nadal nic są ze mną studia w to jest wciąż magazyn filmowy do zobaczenia rozmawiamy teraz o ustawie o finansowe wspieranie produkcji audiowizualnej projekt tej ustawy trafił teraz do konsultacji społecznych do 20 stycznia te konsultacje trwają nam zastanawiamy się jak ta ustawa może zmienić życie filmowców widzów i gospodarki, bo etykę powiedziałam na początku magazynu filmowego to jest taka ustawa, na którą całym świat polskiego kina bardzo długo nas czeka generalnie chodzi o zachęty finansowe tys maszyn to słowo klucz, które tutaj już inne padły, które mają zachęcić tych zagranicznych producentów dofinansowania w inny w Polsce, czyli powiedzieliśmy, że powstanie inny Polski fundusz audiowizualny, gdyby te pieniądze z polskiego funduszu audiowizualnego będą przeznaczone dla kogo i w jaki sposób będą rozdzielane czy to będzie tak jak np. budżet polskiego Instytutu sztuki filmowej, że będą jakieś eksperckie komisje, które będą oceniać dany scenariusz czy czynnie czy to właśnie my pieniądze będą przeznaczone raczej na wszystkich, którzy spełnią określone warunki z założeniem założeniem tego projektu ustawy jest to, żeby rzeczywiście korzystali z tego z tego głównie polscy producenci tak, bo to polscy producenci będą realizowali własne projekty krajowe, więc to jest po pierwsze, skierowane do projektów, które są projektami krajowymi produkcje krajowe koprodukcje międzynarodowe, ale także serwis tzw. serwisy czy te produkcje, które co naj częściej z dużymi projektami filmowymi ze Stanów z innych krajów europejskich, ale także w ostatnim czasie przecież coraz częściej pojawiają się projekty duże z Indii Chin albo z kolei oczywiście Południowej i tak naprawdę ukierunkowanie jest na to, żeby po pierwsze, było bardzo szerokie spektrum tych projektów, które mogą się kwalifikować do tego 2 to oczywiście filmy fabularne duże filmy dokumentalne, ale także wg tego co jest teraz zapisane w tym projekcie wysokobudżetowe seriale telewizyjne, choć tutaj już od razu z góry trzeba chyba dodać, że każdy będzie musiał nie każdy będzie musiał ubiegać o to o tę refundację kosztów w gruncie rzeczy, bo ta zachęta i refundację, kto nie będzie m. in . nie będą mogli też ubiegać się wg tego co jest zapisane obecnie w projekcie nadawcy szeroko pojęcie nadawcy telewizyjni także te podmioty, które realizują tego typu zadania w swojej działalności to te spółki niestety nie będą się mogły ubiegać będą się mogły wg projektu ubiegać się firmy, które prowadzą różnego rodzaju usługi giełdy i tego typu historie, więc niby jest oczywiście wydaje nam się, że jakby głównym celem było to, żeby skierować te środki na jednak małe średnie przedsiębiorstwa, czyli te przedsiębiorstwa, które głównie funkcjonują na polskim rynku audiowizualnym dzięki temu te firmy będą mogły się o wiele lepiej rozwijać, realizując czasami i usługi na rzecz większych projektów i większych i większych i większych producentów zagranicznych, ale dzięki temu będą mogły redukować koszty tak jak robi tak jak robią to inne kraje i producenci w innych krajach obecnie dzięki temu zwiększać swoją konkurencyjność na rynku europejskim to jest to jest jakby podstawowe przesłanie, które niesie ze sobą ten projekt pragmatyzm w efekcie także producenci na ustawę czekali co znaczy co dla ciebie jak dla producenckiej ta ustawa Romney zmienił się absolutnie tak jest to coś, o co zabiegaliśmy bardzo bardzo dawna i obsesji, jakby specjalizuje się w bardzo konkretny produkcjach to są głównie te produkcje wielu krajowe zagraniczne koprodukcje, które najczęściej jest to tak jak my wspomina 1 z pierwszych pytań, które się pojawia w rozmowach, jeżeli walczymy jakikolwiek projekt ja akurat oni faktycznie walczy nie czekam na nie tylko jakby sama się nie upominam sama bardzo często próbuje zdobywać te, które jest się pojawią na horyzoncie i też bardzo często nie udaje nam się zdobyć właśnie, jakby przez jakiś agent Tomek za niedobór w źródłach finansowania, a to absurd jest kwalifikowane jako źródło finansowania, więc my bardzo często dużą zazdrością patrzył na naszych kolegów, którzy z automatyką pierwsze jako pierwszy był pierwszą pozycję w tych planach finansowania właśnie uwzględniają zwroty i z dużą zazdrością, bo po prostu przegrywamy z nimi, jakby nawet, jeżeli gdzieś tam w kosztorysach wydajność jesteśmy troszkę tańsi od niektórych krajów to jednak ta dysproporcja w tym, że tutaj następuje ten zwrot powoduje, że po prostu te tacie zdjęć przechodzi do zupełnie innego kraju i faktycznie wymiana nie czekamy głównie, by przy tych produkcjach które, jakby mają szansę ściągnąć część zdjęć do Polski, a tych pojawia się coraz więcej, bo to zaplecze mamy fantastyczne i w ostatnich latach faktycznie kilka dużych projektów zrobiliśmy coraz więcej i się pojawia jest to 1 z czołowych argumentów, dlaczego nie miało odpłynąć właśnie do Rumunii do Węgier do innych krajów ościennych, które cenowo są bardzo do nas podobne, a jednak był bardzo skutecznie wykorzystującej 1 argument Jet to by spuśćmy tak konkretnie, kto inny w poprzednich latach czy nawet po w zeszłym roku 2016 roku tutaj u nas na robiło filmy albo też taki artykuł pojawił się na na film Commission Polan, gdyby zebraliście te elementy zagranicznych twórców, którzy jednak mimo braku tych zachęt finansowych w Polsce ranne kręcili filmy to rzeczywiście w zeszłym roku było kilka innych poważniejszych produkcji zagranicznych o, ale także koprodukcji, które jednak również mają swoje znaczenie dla polskiego rynku i dla polskiej kinematografii to m. in. była Dolina bogów Majewskiego, która była realizowana w Polsce jest udziałem w doskonałych autorów, a klasy ze Stanów zjednoczonych, choć pyta Markowicz wspomniany właśnie w tej naszej informacji poza tym męskim wynajął, który był realizowany tutaj w Polsce przez Magdę Chabior intymność Sugar oni zorganizowali serię z tego projektu z liczyła iż, więc same nazwiska mówią już były zaś o jakości tych tych produkcji nie pojawi się bardzo ciekawe projekty również południowokoreański, który był realizowany w lokacjach na Dolnym Śląsku p t. ancient jeszcze to też historia zimnowojennych tak naprawdę jest tam Wrocław i okolice Wrocławia udawały skutecznie były byłej NRD, a więc było tych projektów rzeczywiście kilka i my oczywiście w wielu tych projektach jako komisja, gdy tak, żeby gdzieś tam pomagaliśmy w znajdowaniu Łódź specjalnych lokacji i t d . tak dalej też myślę, że jest potencjał i ten potencjał lokacyjny szczególnie jest dla nas też istotny lokacji, czyli wytłumaczył sąd to są obiektywnie plenery obiekty plenery, w których realizowane są dane dane firmy tak im dobry projekt dobrym prognostykiem dla nas temat też na przyszłość jest ostatnia wizyta kilku laty dziś menadżerów to są osoby, które zajmują się wynajdywania lokacji na całym świecie jest ze Stanów zjednoczonych, których gościliśmy we wrześniu ubiegłego roku, gdy basistka, która współpracowała i współpracuje bardzo blisko obecnie również z dużymi amerykańskimi studiami takimi jak Paramount Universal czy wodny Brothers i oni tak naprawdę spędzi w Polsce tydzień mi pokazywać naprawdę bardzo szeroki przekrój różnorodnych lokacji począwszy od Warszawy przez Łódź Wrocław Katowice Kraków niestety nie mieliśmy czasu już dojechać na Pomorze, ale myślę, że to w tym roku będziemy w stanie tak trochę nadrobić oni powiedzieli nam jedno lokacje macie doskonałe Polska jest nadal nie od Skry tym krajem z ogromnym potencjałem a gdzie macie zachęty w Trzyciążu zachęt ciągle zachęty kwestie finansowe tak jak już Klaudia wspomniała odgrywają niezwykle istotną rolę w budowaniu całego co w ogóle budżetu UE do filmowego i większość amerykańskich producentów, tworząc jakiekolwiek plany finansowe pierwsze pytanie też zaglądają i z góry wpisują dobrze to sobie zachęt, które istnieją w innych krajach słabo nie wiedzą, że to jest cudowne środki są środki, dzięki którym będą mogli zredukować swoje koszty, ale też pamiętać, że tezy oraz, jeżeli tego typu propozycja zostanie rzeczywiście 3 laty z 25 % kosztów kwalifikowanych czy też nie wszystkich kosztów, które są ponoszone jest może liczyć z tym, że to wejście 5 to jest prawie razy 5, czyli koszty te, którym sam się one muszą być pięciokrotnie poniesiono polskim terytorium, żeby otrzymać tę zachętę miasto jest naprawdę instrument ekonomicznie zostaną zostawione na dany kraj takie są, angażując polskich twórców, angażując polskiej ekipy, wykorzystując polskie lokacje, ale co to co dosłać znaczy, iż możemy też w jaki sposób wyjaśnić się odszyfrować słowo zachęty finansowe czy to chodzi o realne przekazanie pieniędzy na ten na ten cel czy to są jakieś uproszczenia podatkowe czy trendy, bo tutaj wolny już kilka razy opowiedzieliśmy o tej refundacji tak za poniesione koszty czy, jakbyśmy Lakers w przykładzie konkrety mówi wytłumaczyć co to znaczy to co to co co to będzie to jest rzeczywiście refundacja kosztów ta ten model, który został zaproponowany o tym, że Klaudia powie, bo to człowiek wie doskonale też szyby orientuje się, czego producenci no właśnie oczekiwali jak to miałoby wyglądać, gdy sposób w jakim uczcie nie mamy Żaganiu żadnego doświadczenia można byłoby zrobić tutaj mam doświadczenia uczą jak to wygląda jak wygląda w innych krajach my faktycznie by zaczynamy do tego zabieramy się już w tej bardzo początkowej fazie czyli, robiąc kosztorysy na wiele krajów, jeżeli mamy taką stację te zdjęcia odbywają się w kilku krajach to faktycznie sprawdzamy, gdzie te systemy działają najlepiej, jakie środki są kwalifikowane i też taki sposób rozdzielane próbujemy rozdzierać, by te elementy budżetu po wydatkowaniu tych pieniędzy prezentujemy treść raportu kosztowe zdechł z siebie wydatków, które były wydatkami kwalifikowanymi na podstawie tego wnioskujemy o zwroty zróżnicowana w różnych krajach, dla których likwidowane czyli, czyli jak były koszty, które ponieśliśmy na terenie danego kraju wg listy, która jest udostępniona właśnie na pozycji, jakby któreś tak można podlegającego odliczeniu CIT są bardzo standardowe pozycje tutaj jakby wyłączeniu tak naprawdę podlega kilka kilka grup kosztowych, które są zazwyczaj związane z rozwojem projektu czystą bardzo bardzo wczesną fazą prac nad tekstem jest na ścianie noclegi przejazdy tak, że zagra w Łodzi, a na honoraria innych twórców honoraria za wynajęcie obiektu ołów to są koszty tak naprawdę wszystko korzenie scenografii, jakie mogą się wiązać z wytworzeniem filmu na danym kraju przez tworzenie zdjęć lub z produkcją na rynkach lub przygotowaniu tych zdjęć i faktycznie to 1 z kosztów niekwalifikowanych po prostu koszty rozwoju projektu taki większy koszt, który w, którym praktycznie wszystkie kraje jak się pojawia, ale na podstawie tej listy wydatkowane kosztu zestawienia faktur wnioskujemy właśnie o ten zwrot czy są to, więc krew wracamy musimy założyć najczęściej Rooney wracają do nas lub są refinansowane przez instytucje bank para bankowe w różnych krajach np. we Francji w Niemczech czy Wielkiej Brytanii i w Polsce też ma w ten sposób miałby wyglądać tak czy my będziemy mieć instytucje parabankowe to jest wasz temat oferowanych na bardzo bym się przydały całemu sektorowi na razie to całkiem dobrze w mandacie bardzo dobrze dowolny film funkcjonuje na pewno w Niemczech i we Francji, gdzie są z granatem i Wielkiej Brytanii oczywiście też, gdzie są specjalne instytucje właśnie parabankowe zajmujący się tymi kwestiami oraz istotne jest też, jakby to, że ten pomysł wprowadzenia tego tej tej refundacji też, jakby zmusza do tak właśnie myślenia też, by inni ekonomicznego, że produkcja najpier w ponosi koszty w jakimś kraju Ion są ponoszone ponoszona dzięki temu, by państwo zdobywała, jakby jakiś swoje przychody poprzez podatki, które są prowadzone ze wszystkich kosztów powiązany z produkcją, a następnie dopiero po zamknięciu produkcji w raporcie właśnie finansowym, który jest badany albo ma być też, jakby badany przez biegłego rewidenta dopiero wtedy będą zwracane te koszty, które się kwalifikują w wysokości do 20 % jest 5 proc sprzedaż na samym powiecie mi na koniec jeszcze naszej dyskusji o 1 bardzo ważnej rzeczy czyli jakie to ma znaczenie dla widzów mrozem, że to jest bardzo ważne dla producentów, ale co to znaczy dla dla widzów więcej filmów oczywiście więcej filmów i to nie tylko tam też więcej filmów z wkładem polskim LNG który, jakby jest ich dobrą rzeczą jest to, że widzimy nie tylko aktorów to są polskie ekipy, które w rubryce są polskie miejsca, które rozpoznajemy też więcej tytułów które, jakby jak w jakikolwiek sposób kojarzymy ze sobą i zagraniczne zagraniczna publiczność tym w jaki sposób połączyć również z nami, więc pod każdym kontent z Top trendy powstanie więcej więcej, czyli na razie może się okazać do Sopotu nagle przyjeżdża z dawnych Coopera i ich kręci film tak tak absolutnie jest to, że jest dokładnie to co do dnia piętnastego bezpośrednio związane z widzem tylko zupełnie inną grupą ale gdy te tak to też jest jakby kolejna rzecz to jednak te 2 projekty kolejne terminy pracujemy jest mi już zresztą jesteśmy w trakcie tych, jakby oglądania obiektów jednak potężny współpracowaliśmy właśnie już z polską komisję filmową to są właśnie 2 dość spore projekty, z których 1, który zresztą już w jaki sposób został ogłoszony jest właśnie Robert Pattinson 20 czworga, którzy im nadziei właśnie przyjazność w tym roku do Polski na Andy powiedz jak to wygląda swojej strony lub gdzieś na początku, że to musisz faktycznie walczyć zabiegać o te cenne o te produkcje międzynarodowe oto, żeby być koproducentem polskim jak i jak to wyglądać może zdradzić odrobinę kuchni jak ta walka, a o partnera zagranicznego wygląda w tym momencie jeśli właśnie tych nie mamy jeszcze tej ustawy, o której rozmawiamy Patrycjusz Dziczek test różni się i że my my my oczywiście kupimy też robimy bardzo różne projekty od bardzo małych, które często też wiążą się z tym, że już jako współpracę podjęliśmy wcześniej niekoniecznie w tym samym polu polubiliśmy się zaufaliśmy sobie, a jest to naprawdę taka branża wciąż bez zaufania bardzo trudno się funkcjonuje on jest niezwykle ważnym jest ogromna odpowiedzialność finansowa bardzo często nie tylko dla nas środki, które są nie nasza, ale za współ partnerów, więc część tych projektów to są projekty, które wracamy do siebie wracamy po prostu jako producenci koproducent ci część oczywiście to jest jest to kwestia polecania siebie nawzajem, bo jest to jednak dość wąska branża i spośród tych ludzi, jakby bardzo aktywny, tym bardziej, że to jest jakiś bardzo określony rodzaj kina się wymieniamy spotykamy się bardzo często są faktycznie też projekty, których wiadomo, że gdzieś kiedyś w przyszłości są planowane właśnie takim projektem był dla nas High Life wystawy czytany w Gazecie podczas festiwalu w handlu to 1 z takich bardzo klasycznych ogłoszeń z ogłoszeń gazetowy p t. tata ani resztę będzie pracuje nad swoim kolejnym filmem, który się odbędzie gdzieś kiedyś w przyszłości my po prostu zacząć potencję zabiega, czyli dzwonić przypominać się wówczas nie było miejsca w ogóle w strukturze jak tylko producenckie na ten film na dziś przez różne sytuacje, gdy gdzieniegdzie szef InPostu nie dostał dofinansowania zrobił się też miejsce dla Polski, by ta Polska też bardzo atrakcyjnym miejscem właśnie ze względu na obiekty my tutaj w naszym kraju będziemy organizm będzie mera organizować zdjęcia realizować zdjęcia, których Polska gra ziemie w filmie science fiction dziś cały w kosmosie właśnie tutaj u nas nasze Wybrzeże nasze obiekty będą dałoby się Enionu zapamiętaną z ziemią myślę, że my możemy korzystać jeszcze przez lata na tej naszej dzikości frajda i ich i z tego też pamiętam jak raz miałem Kwieciński Grzybowi drogach parę dni temu rozmawialiśmy o tym, że tak łódzcy niestety zmieniali mieszkańcy rzeczywiście cieszą się rewitalizacja, ale filmowcy płaczą, bo takie gotowe lokacje, ale już znikają też miał Kwieciński powiedział, że w Warszawie już w zasadzie trudno znaleźć Ireland jak Kisiel takie 2 słoneczne, ale miejsc na rowerze trasa z takiego mieszkanka Pragi-Południe pole to polecam gorąco, a ich tu czekamy na Dolny Śląsk 1102 w PS proszę państwa do 20 stycznia trwają jeszcze konsultacje społeczne jeśli ktoś chce przyjąć się w nich udział to można wysłać mail na adresy UTW AIM, czyli cywil małpa w MKiDN nagrobka KOV krótka w PRL, czyli na adres w inne ministerstwa kultury tam też do znalezienia zresztą projekt tej ustawy, więc ze w zachęcamy strony zainteresowane do wypowiedzenia się na ten temat bardzo wam dziękuję za to żem myśleli wytłumaczyliśmy dość prostym językiem jak, dlaczego ta ustawa jest jej jest ważne, dlaczego powinniśmy o nich ne dyskutować Tomasz Dąbrowski komisarz filmowy film commision Holandia kradzież mienia nadal z, czyli Polski koproducent m. in. filmu niewinne barany islandzka, a opowieści i wielu wielu innych dziękuję bardzo dziękuję dziękuję przede Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DO ZOBACZENIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA