REKLAMA

Polska - lud kontra elity

Zrozumieć Świat - najciekawsze rozmowy
Data emisji:
2017-01-16 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu Wiktor Osiatyński witam w kolejnej audycji zrozumieć świat naszym gościem dzisiaj jest pan dr Piotr Laskowski to bliżej Alby trzon więcej 2 lata temu był pan Bieszk gościem naszej audycji na trasy w jakiś czas temu wyczytałem w magazynie świątecznym pana artykuł p t. zakneblowali, którym nie bardzo zainteresował na tyle zainteresował Wrzeszcza z panem porozmawiać powinnaś tam są bardzo rzeczywiście mocny istotne tezy m. in . o tym, że w Polsce Rozwiń » nastąpiła destrukcja społeczeństwa i żona jest efektem elitaryzm, czyli tego co nazywa się szumnie etosem polskiego inteligenta zawsze uważałem, że etos polskiego inteligenta, który chciałem być może nieudolny jest czymś pozytywnym dobrym i nie ma charakteru destrukcyjnego, a tu okazało się, że może mieć i dlatego może zacznę od pytania, kto jest tak regulowany w jakość takie moje przekonanie, które rzeczywiście, którą starają się dać wyraz w tym co w tym wywiadzie jest taki, że Jerzy Zagner malowane jest ogromna większość ludzi, którzy mieszkają w Polsce to znaczy tych ludzi ostatecznie w imieniu, których mówią elity czy to elity polityczne czy to elity medialne, do których mówią, w których usiłują jakoś tak ukształtować zdyscyplinować próba zupełnie nie, słuchając ostatecznie tego co jak się wydaje prawda jest fundamentalną istotą demokracji znacznie, słuchając z deltą istotą jest po prostu zasada równości głosów tylko część już wiemy, że zakneblował Anne Lund czy większa część ludu i że jest dach regulowane przez elity praktycznie przez deszcz to Polacy aż 6 celnych pojęcia ludu jest jakoś to kłopotliwe prawda raczej my rzeczywiście im precyzyjniejsze jest to pojęcie elity władzy w tym sensie w pojęciu Dudy kłopotliwy, bo ona jest jakoś rzadko sugeruje, że tam wszyscy są tacy sami dla cen nie jest oczywiście prawnych jest rzeczywiście notabli większość społeczeństwa większych lokalach Elwira Jurasz z lodem czynie ludem tak przez elity i na czym to co pan, mówi że kneblowanie, bo oni chcieliby się wypowiedzieć się, że nie mogą się wypowiedzieć, ale po to, żeby się podzielić to trzeba chcieć się powiedzieć pan twierdzi, że ta większość społeczeństwa, któremu w wielu krajach nazywa się nie bez kozery milczącą większością czytam większość chciałaby się wypowiedzieć moje pytanie jest tak 5 stopni chce się wypowiedzi, bo milcząca większość w zasadzie nie wypowiada się tylko wypowiada się w czasie wyborów głosem wyborczym i sposób często zaskakujący dla elit natomiast czytam większość, o których pan mówi chciałaby się wypowiedzieć i jest zakneblować no i ja mam takie głębokie przekonanie tak zarówno w tych sprawach, które dotyczą nas tu i teraz jakich sprawach, które moglibyśmy nazwać historycznymi, które wydają się w Polsce mają ogromne znaczenie w oczy a gdzie pan widzi przejawy tej chęci wypowiedzi, której elity niedopuszczalnych wypowiedzi Bocian, bo kontrolują kanały przekazu, bo kontrolują media, bo kontrolują głosy publiczne fora, na których można, by się opowiedzieć w ten sposób knebluje mu się wydaje, że przede wszystkim w jakimś podstawowym problemem jest strach i to jest taki strach dlatego mówimy o tym, etosie polskiego inteligenta on się uderzono dziewiętnastego wieku może zostać prześle dzwony czy rzeczywiście społeczeństwo polskie misie wydaje z pękniętej i i to co nas jakoś potwornie niszczy nasze życie społeczne to jest paniczny strach elit przed ludem, który ona sobie wyobrażają vis osiedlowego nie chcemy się zgodzić na to słowo ludu, bo się też lód już funkcjonuje jako jakiś absolutny fantazji ma tylko przerażające straszny wyobrażenie jakiś takiej dzikiej masy, którą trzeba trzymać pod kontrolą, ponieważ jak tylko się tylko ten system kontroli zrezygnuję, bo tam się wydarzą straszliwe zupełnie rzeczy dla oczywiście jakąś formą tej takiej przerażającej aktywności, przed którą trzeba, by się bronić jest jakaś podatność na społeczeństwo polskie n p . na nacjonalizm, gdzie leży dokładnie odwrotnie to znaczy, że ten typ myślenia, w którym elity stanowią woził łódką taką warstewkę prawda ostatni szaniec bardzo wolniutko barykadę przy takim potwornym ksenofobicznym zagrożeniem to jest wizja, która nie pozwala nam zrozumieć w ogóle jakiś najgłębszej najgłębszej istoty tego co się u nas społecznie dzieje wydaje się, że jest dokładnie na odwrót to znaczy, że to właśnie elity przyczyniają się do upowszechnienia i wzmacniania nastrojów np. nacjonalistycznych ksenofobicznych też, że najpierw sobie ten lud wyobrażają, a następnie usiłują go zagospodarować i opanować zjadliwe podałem kilka przykładów, ale można mnożyć panować przez podrzucenie wszystkim nastrojów ksenofobicznych cech jednocześnie takie ich zmiękczenie ich złagodzenie prawda to jest cała taka historia tego jak czyta się na elity się boją podczas musieli Zielonki przyjedzie nie będzie mordował elity są jednak przedłużeniem Polski szlacheckiej czy w ogóle nie powiedzieć inteligencja to ile ja mogę sobie jakoś uporządkować to jest pozbawiona przez cara ziemi zbankrutowała na Szlachta Polska, więc chroni się boją ludu, bo boją się Jakuba Szeli skosu czuli się boją, że będą się musieli za luty wstydzić, bo lód np. źle się zachowa w sensie właśnie nacjonalizmu albo w sensie ksenofobii albo wstydzi się odrzucenia innych albo wszy się czegoś co nazywane było do niedawna poprawnością polityczną co teraz jest moim zdaniem z smutne to, ale jest krytykowany, że lud po prostu się zachowań zgodnie z chmielu dojrzewała dość dokładnie dochodzi tandeta drugą struktura myślenia to na czym się wydaje się już mało, kto obawia się rewolucji społecznej w Polsce natomiast właśnie ten taki rodzaj wstydu w dal jednocześnie jakiegoś takiego myślenia w takich oto kategoriami, że to jest dzicz i peryferiów prawda satelity łączona z cywilizowanym centrum to jest jakaś głęboko nieprawdziwa wizja po prostu dam, ale ona owocuje pewnym strategiami politycznymi, które ostatecznie są więcej niż krzywdzący dla dla ludzi tutaj w Polsce, ale myśli pan, że jak ktoś pojedzie do Białegostoku i pójdzie do kościoła, w którym ksiądz Międlar wygłaszał przemówienie, w którym jednak obecny tam lód reagował w określony sposób, którego można było się wstydzić to, że to zachowanie lub było w jaki sposób narzucone albo zmanipulowane przez inteligencję Paul czczono nie było w naturalnym zachowaniem, bo lud po prostu nienawidzi Żyda, bo lud po prostu nienawidzi bogatego, bo lud ma bardzo wiele sobie i poczucia z 1 strony krzywdy, a z drugiej poczucie zawiści i niechęci do innych rynkach ksiądz Międlar jest na końcu drogi prawda na początku drogi i ich jest wprowadzanie religii do szkół od roku osiemdziesiątym dziewiątym bez jakiejkolwiek z jakiegokolwiek pytania bez jakiejkolwiek Demokratycznej legitymacji nie było rozporządzenie to była instrukcja o przywróceniu na początku tej drogi jest dodatek do nieszczęsnej gazety wyborczej niestety o cudach Jana Pawła II Świętego wielkiego na początku tej drogi jest biskup w każdym programie telewizyjnym albo ksiądz oczywiście z kościoła otwartego łagiewnickiego, który wypowiada się w każdej sprawie ronda, a na końcu tej dopiero na końcu tej drogi jest ksiądz Międlar cóż ja mówię, że księdza Międlara wyprodukowały elity to dokładnie w tym sensie o tym, mówię, ale to się między tym początkiem końcem drogi jest nurt ludu niema w kość Wojciech Iwanicki społeczeństwa właśnie nie ma w ogóle w tym rachunku oraz to znaczy dziś w końcu to znaczy jasne jest, że jeżeli ludzie są zakneblować mi, że nie mogą wypowiadać swoich doświadczeń, jeżeli nie mogą w ogóle żaden sposób czuć sprawstwa jakieś panowania nad życiem swoim i wpływu na życie społeczne to jest oczywiste, że ta frustracja musi narastać, a zarazem, jeżeli cały czas językiem, którym się do nich mówi np. język kościelny katolicki im na to jest jasne, że gdzieś w końcu ktoś upomni się o prawdę tego języka we wrześniu pan podać parę przykładów tego za kneblowanie, gdzie pan wie, że lud chciałby się w jakiej sprawie wypowiedzieć czy społeczeństwo i nie może się wypowiedzieć, bo z tego co rozumiem tu nie chodzi o to, że kanały tej wypowiedzi są zablokowane przez elity, ale raczej to, że elity nim manipulują albo nastawiają ten lud w jaki sposób są te przykłady, w których pan następuje to kneblowanie w konkretnych spraw męczy wydaje, że 11 sprawa to sprawa historyczna, która wydaje mi się szczególnie ważne, gdyż kwestia zagłady Holokaustu na ziemiach polskich i tego, jaki był Polski udział w zakładzie idea jest taka sprawa, która naprawdę wydaje mi się jakoś niesamowicie niesamowicie istotna, ponieważ ona leży u podsta w pewnego historycznego kłamstwa, na którym buduje się tożsamość współczesną potwornie neurotyczna potwornie ksenofobiczną, a zarazem jak na to patrzymy co się dzieje teraz co się dzieje n p . w sprawie uchodźców to widzimy jak potwornie wybija to dawna sprawa dla, lecz my do tego historycznego kłamstwa na czym ono polegać ono polega na tym, że wszyscy tną w Polsce wiedzą jak było źle to znaczy, bo mieszkali w tych wszystkich miasteczka Rodewicz zakłada się dokonywała i dokładnie wiadomo, że działo się tam bardzo dużo zła z polskiej strony to znaczy, że Polacy po prostu współuczestniczyć w w tym procesie i teraz w procesie tej zbrodni w ich teraz w fatalny podział, którym mamy tak mi się wydaje fatalny podział, który mamy dzisiaj w Polsce jest tak z 1 strony mamy elity, które są przerażone nie wierzą, że ludzie chcieliby do tego się przyznać chcieliby tę prawdę wypowiedzieć w związku z tym no właśnie żyją jakimś takim przerażeniem i ewentualnie taki, odcinając się, ale odpowiadają same za sta no tak tylko właśnie cała sprawa polega na tym, że się wydarzy to jest kluczowa sprawa dlatego przy powołuje się na film Agnieszki Arnold sąsiedzi, których dotyczy sprawy Jedwabnego, która stała się kosztem pogromu w Jedwabnem, który stał się dramatyczny różni się wydaje, że tam właśnie dokładnie widać to cel tak bardzo chciałbym powiedzieć to znaczy z, a sprawa Jedwabnego nie została odkryta przez profesorów i akademików i t d . i t d. to materiały były znane te, które tam były dokumenty pisemne prawda relacja Szmula Rosenstein natomiast o tej sprawie opowiedzieli ludzie w Jedwabnem po nie mogli sami ludzie tak, bo nie mogą w Dobrzykowie albo potomkowie elit sprawców, tak więc trochę tak jak w filmie pokłosie, że potomek myśli no rozumiem, że styl nie poradzę i zacznę ten cmentarz tak, choć rządzi się wydaje, że właśnie filmie pokłosie troszkę on jest niewątpliwie inspirowane skądinąd tym, ale właśnie tam również ten akcent jest przesłonięty to znaczy ten lud jest tam jednak dziki jak tam się zdarza 1 sprawiedliwy prawda, ale cała reszta to jest jakaś upiorna potworność właśnie takiej fantazji ma tu polskiego inteligenta, a dług wydarzyło się coś zupełnie innego właściwie ta społeczność była gotowa do wypowiedzenia prawd prawdy, która ciążyła im przez 50, a ich treści nie pozwoli wypowiedzieć tych pragnął jednak wydaje mi się, że reakcja nasza była taka prawda na dalszą inteligenta, że tam są zbrodniarze ciemny lud, z którymi my nie mamy nic wspólnego celu od, z którymi my nie mamy nic absolutnie nic wspólnego to znaczy, że to, że to była reakcja obciążenia tego ludu, a nie podania ludowi mikrofonu ucha i ręki, żeby on sam mógłby o tym, powiedzieć w ten sposób rozładować swoje czy to poczucie winy czy poczucie krzywdy czy to co leży na sercu jak jeszcze dokładnie wydaje tak zabrakło jakiegoś dialogu i pójścia w tym procesie dalej po 3, czyli czy pana zdaniem Niewiem czy pan widział film o Bogdanie białku przy Planty 79 Bogdan Białek prowadził marsze pokoju i pojednania w Kielcach bardzo wielu lat jest naprawdę wspaniałym człowiekiem i on zbiera ludzi i na początku tych spotkań jest bardzo dużo głosów właśnie taki, że to w UB wymordowało albo, że sami się mordowali albo, że prowokacja i t d . i on każdemu z każdego wysłuchać każdemu pozwala się wypowiedzieć Ion nie chce zmienić poglądów tych ludzi chce tylko, żeby ludzie się wokół tej sprawy pojednali i w tych marszach coraz więcej ludzi maszeruje maszerują także tacy, którzy są właściwie przeciw, którzy uważają, że to nie był pogrom kielecki tylko ubecki, ale czy coś takiego czy on jest tym, ale jednak jest tam jest potrzebny ten inteligent, który nie jest jakby w, których to wszystko nie tyle organizuje, ale jest jest akuszerem tego pojednania, że samo siebie z tego ludu to pojednanie nie wychodziło Grabaża bardzo uważa, że wyszłoby ja uważam, że my żyjemy w bardzo nie demokratycznym społeczeństwie to znaczy tak w społeczeństwie dobra demokracja to nie jest udział raz na 4 lata w wyborach po prostu demokracji jest realna równość i też równość wpływu na na nas na życie społeczne Banaś życie polityczne na organizowanie naszych wspólnot świata, w którym żyjemy myślę, że tego nie ma, a i jeśli tego nie ma to też bardzo trudno jest sądzić, że po prostu my nie mamy nawet każdego pretekstu do rozmowy społecznym plan nie da nie mamy takiej okazji, gdy wszystko gdzieś się dzieje na Górze, więc w tym sensie nie wydaje mi się na dzisiaj może w tym świecie, w którym żyjemy różnego rodzaju katalizator położy ułatwia zresztą na pewno przydatni natomiast w natomiast wydaje się, że ta druga jeszcze 1 rzecz dość istotna w tej sprawie tu nie chodzi o takie pojednanie, które by zacierał prawdę misie miałam raczej takie głębokie przekonanie, że ludzie chcą tę prawdę wypowiedzi, że wcześniej czy później ją do powiedzą, ale prawda jakaś jest znaczy jakość była natomiast wydaje mi się, że w, że nie jest przypadkiem, że np. tę prawdę wypowiada się łatwiej wtedy np. na próbach wtedy, kiedy jednocześnie w tym miejscu, o którym mówimy istnieje jakieś życie społeczne istnieje jakiś rodzaj wspólnoty i w jakiś rodzaj wspólnego działania, wokół którego ludzie się łączą, ale też, na które ludzie mają wpływ, które mogą sobie sami organizować mogą w zwęglone, ale tego od tej wspólnoty wspólnego działania polskiej tradycji historii jest bardzo mało, bo wspólnota, jeżeli jest to kościelna i ona jest już też zorganizowana przez swego rodzaju bardzo określoną w Elite też niezwykle elitarną, a wspólnot tego co nazywamy społeczeństwem obywatelskim nie było inie nastąpi Norwid powiedział najgłębsze zdania, że narodem jesteśmy wielkim społeczeństwem żadnych norm i tu znowu się nie zgody na czym się weź też kwestia perspektywy rzeczywiście teraz tak się lubi o tym, pisać, ale jak zdamy sobie sprawę, że 3007 . roku w Polsce doszło do strajku chłopskiego o niebywałej zupełnie ska w niebywałej, do którego pacyfikacji naprawdę ten reżim sanacyjny salwa zatrudnił w potężne oddziały sił porządku i wojska i wojska to nagle zdamy się sprawdza czy jakże trudno robi się strajk na wsi woda strajk chłopski tarcza koordynować na ogromnym terytorium dadzą trzeba tu trzeba mieć jakiś linii nici porozumienia, by to właśnie trzeba mieć w MF nie zrobiły elity właśnie nie wydaje mi nie oczywiście gdzieś tam partie chłopskie, bo wie, ale strajk w stoczni zamienił ich Solidarność ogólnokrajową i złe strajk polityczny ideowy w jakim sensie jednak doradcy Litwini sami stoczniowcy 2 słowa o tym, ale na parkiecie do tych Warczachowski po pierwsze, wydaje mi się, że one i to jest jakaś tradycja, która też jakoś umyka w tej pogardzie elit partie chłopskie są najbardziej demokratycznymi partiami w Polsce po dziś dzień wydaje mi się znaczy, że najbliżej ludzi zdecydowanie prawda jednak jak spojrzymy na to Stronnictwo ludowe już wówczas prawda połączone z PSL Piast i PSL wyzwolenia w latach czysty w Polsce to widzimy, że tam byli autentycznie po prostu chłopi, którzy byli w tych partiach, ale zalet jeśli one miały swoje znaczenie dla przebiegu tego strajku to nie ulega najmniejszej wątpliwości, że to był strajk robiona oddolnie po prostu teraz jeśli chodzi o to Solidarność na moje myślenie jakiś ogromny wpływ wywarło zawsze to co mówi prof. Karol Modzelewski Solidarność, że to był przede wszystkim właśnie ruch radykalnie Demokratycznej radykalnie nieufny wobec przywódców i radykalnie nieufny wobec reform w Leeds w, że do bólu, którego istotą było, że ludzie zbierali się na poziomie zakładu pracy i chcieli wiedzieć, dlaczego jest Pagani nasz dlatego gdzieś tam ktoś podjął taką unijną decyzję i jako opowiada prof. Modzelewski, ale zbieżne z tym jakoś się też wydaje im po prostu tez pewnie też jedno ze źródeł istotniejszych inspiracji dla mnie byłby dziś działacze związkowi elity związkowe to głównie twój czas poświęcał na jej źle, że nie po tych wszystkich zakładach, gdzie nierzadko o wolnym rynku no właśnie musiały po prostu konfrontować z surowymi opiniami może wrócimy do tego po chwili przed zrozumieć świat Wiktor Osiatyński rozmawia w TOK FM witam państwa ponownie Wiktor Osiatyński rozmawia z panem dr. Piotrem Laskowskim pan Piotr Laskowski jest był 1 z założycieli pierwszym dyrektorem wielokulturowego liceum imienia Jacka Kuronia jest nauczycielem w tym liceum jest również wykładowcą w Instytucie nauk społecznych Uniwersytetu Warszawskiego w zakładzie historii idei rozmawiamy o treść stosunku między elitami i ludem w Polsce przed przerwą rozmawialiśmy o Solidarności pan powiedział, że jednak był to bardzo silnie ruch związkowców jako związkowcy jak nam jeszcze tylko to, że Solidarność od połowy strajku w Gdańsku od poprzednich buntów robotniczych odróżniało 21 postulatów i mam namyśli to, że wpły w na ukształtowanie jej sformułowanie tych postulatów na torze tam znalazł się prawa polityczne bardzo wysoko i oprócz praw związkowych czytam znalazła się wolność wypowiedzi wolność stowarzyszeń i wolności, które właściwie były nie tak bliskie robotnikom jak potrzeba chleba i ewentualnie związków zawodowych było jednak tłem doradców ma Solidarność to co opóźni się stało to bez wątpienia nabrał związek ten charakter ruchu czysto takiego Ludowego czy robotniczego i można dyskutować czy dobrze się stało czy nie ma, jeżeli zaczęliśmy naszą rozmowę od poczucia zawstydzenia w stylu to my za to co lubi robić co może robić to bez wątpienia będąc obecny jako widz słuchacz obserwator na sali obrad zjazdu Solidarności jesienią 81001 . roku miał sporo zawstydzenia z powodu antysemityzmu czy z powodu anty elitarna właściciel z powodu po prostu nie są też prymitywizm, ale wielu wypowiedzi tego od tych przedstawicieli ludu we tylko to znowu pewnie jest nie zgodziły się do paliwa, gdyby oczywiście ma dla mnie to jest perspektywa historyczna tym programem słabość wahanie perspektywa świadka no ale pewnie znowu, podążając trochę za koszt taką dynamiką nakreśloną przez prof. Modzelewskiego powiedziałbym, że jednak tej Solidarności coś pękło po sprawie emisji drogowcy, widząc martwą program dni potem odwołanymi strajku generalnym właśnie i sposobie w jaki został odwołany się też wydaje w razie wystąpienia u Karola Modzelewskiego, który wówczas właśnie zrezygnował z funkcji rzecznika rządu i powoła reżyserka z związku fakt, iż i powody, które podało, uzasadniając rezygnację ono tam się wydaje jakość 1 z najważniejszych tekstów politycznych w historii Polski naprawdę mówię to zupełnie bez żadnej przesady z medalami w tym to rząd zarzucił, że przywództwo Solidarności odrywa się od masy związkach tak tak rzec co więcej właśnie znowu odrywa się, ponieważ nie ufa tym mas talerz i boję, bo to co jest na tym polega jakość wielkość tego wystąpienia, że przyszłam tam nie oskarża tych przy tych ekspertów rozmaitych przywódców w takim sensie, że nie zarzuca im złej woli i ich tak samo jak sądzę, że tragizm polskiej inteligencji polega na tym, że ona nie robi tego ze złej woli to znaczy, że właśnie cała rzecz polega na tym, że oni bardzo chcą dobrze to jest grupa, która ma pewien etos ma pewne poczucie misji nierzadko jednostki, które spalają się w tym poczuciu misji, ale zarazem wychodzi fatalnie to znaczy ten parter realistyczny niedemokratyczny hierarchiczny kształt społeczeństwa, które my stale budujemy, które nam towarzyszy jest jakość efektem tego etosu na tym polega jakość tragizm tej sytuacji i dlatego jak dziś zaczynają rozglądać się jeszcze jeśli bowiem w kwestii od tych praw politycznych i praw ekonomicznych zareklamuje tutaj, gdzie te teksty syna, do którego pierwszego polskiego wydania jakość przyczyniały Otóż był około roku 1905 taki przedziwny myśliciel polskie nazwał się Jan Wacław Machaj ski napisał swój tekst pracownik umysłowy po rosyjsku na zesłaniu za wydał go najpierw nielegalnie jeszcze w Rosji, a potem już w Genewie jej wydaliśmy właśnie w katedrze historii idei po raz pierwszy po polsku 3 z 4 części tego tekstu tam Machajewski stawia taką bardzo mocno Teresa, że właśnie te wszystkie prawa polityczne prawda te wszystkie wolności polityczne to rzeczywiście jest sprawa inteligencji i że one jednak inteligencji są potrzebne przede wszystkim do opanowania i że właśnie ten rodzaj pogardy inteligenckiej dlatego walk społecznych, które toczą się prawda jak inteligencja często mówi o kiełbasce albo, żeby się na jeść chleba, że tej pogardzie nie wolno ulegać żyję, że w, że ona jest jakość symptomatyczna i w tym sensie jeśli spojrzymy już ostatnie tylko zdanie, ale jeśli spojrzymy już niemal rok 808 pierwsze tylko spojrzeć na rok osiemdziesiąty dziewiąty pod tym kątem i zobaczymy, że tak łatwo było zadowolić się prawami politycznymi tak łatwo było zapomnieć o prawach ekonomicznych emisja wydaje, że te pisma chińskiego mają wiele wiele sensu z tym, że wie pan osobą w 881001 . roku jednak wychodziło trochę poza i ponad to bezpośrednią użyteczność praw politycznych dla elit politycznych inteligenckich, ponieważ wtedy też powstał Całek konstrukcji myślowej mówiący, że system polityczny gospodarczy, w którym nie ma sprzężenia zwrotnego dotyczącego skuteczności decyzji ekonomicznych, które normalnie dostarcza rynek, ale rynku nie ma, jeżeli nie ma rynku to i informacji dla podejmujących decyzje mogą dostarczyć tylko wolna prasa wolne media wolne związki zawodowe stowarzyszenia demonstracja i t d. że to było główną przyczyną czy jedno z głównych przyczyn dysfunkcjonalności systemu gospodarczego i że dlatego nie było też kiełbasy i moim zdaniem to był wspólny dorobek Solidarności Robotniczej Solidarności inteligenckiej on wychodził poza tym konflikt kiełbasa dla mas, a to, by prawa polityczne dla elit, że to był moim zdaniem w roku 807680 niestety na krótko powstał w Polsce naród, w którym i elity i masy bus pojone przekonaniem, że właśnie i prawa socjalne i prawa polityczne są niezbędne obydwu grup zapewne taki jest, ale też moja w ogóle też nie chce budować tej opozycji tylko chcę powiedzieć prawda, że to, że tak, że właśnie ta grupa inteligencka ma też ten specyficzny sposób do rozumienia tych praw politycznych to znaczy jednak pamiętajmy, że w pięćdziesiątym szóstym roku, który zagości rewolucją szalenie mi bliską polską pięćdziesiąty szósty rok postać Lechosława goździka no to tam doszło do zupełnie innego jak Starzec wyobrażenia tego czym miałyby być uprawnienia polityczne, a i one jakoś koncentrowały się w tych radach robotniczych w zakładach pracy w GM w Solidarności tenor też był obecny z 1 strony w tym, a z drugiej strony akurat ta inteligencja okryto się pan mówił w pięćdziesiątym szóstym roku uważała, że władza komunistyczna powinna ich słuchać, bo oni lepiej wiedzą, ale znowuż rewolucja robotnicza dawno, która właśnie wytworzyła na Żeraniu n p . w Warszawie w fabryce samochodów osobowych no właśnie taką praktykę samorządności Robotniczej w dom się wydaje znowu jakaś taka niezwykle istotna i kompletnie utracona konieczne inteligencji nieciekawa tradycja polskiego no właśnie jak i zaczęliśmy tego, kto to jest zakneblowali to jest kompletnie zakneblowane tradycja jej nie ma znaczy powiedzieć dzisiaj jest taki film chyba w Marcela Łozińskiego okresie nazwa próba mikrofonu robionym w latach osiemdziesiątych w 80 przepraszam po prawie 82 po osiemdziesiątym pierwszym roku, gdzie był pomysł jest bardzo prosty człowiek robiący radiowęzeł zakładowy w Pol lenie chodzi wśród pracownic i pytacie panie czują się gospodyniami swego zakładu pracy no bo oczywiście w tym języku oficjalnym też to gospodarze nie we własnym zakładzie pracy było rzeczą istotną Otóż dzisiaj nie można już zadać tego pytania dzisiaj już w ogóle kwestia tego czy pracownik pracownica robotnika robotnicy mają czuć się gospodarzami w swoim zakładzie pracy to jest science-fiction, ale podczas, kiedy istniały ogromne dla mnie ogromna tradycja tak na TGE ulegała cała idea socjalizmu z ludzką twarzą czy jednak będzie coś innego OJ, tego również ruch robotniczy odszedł nie wszędzie i nie do końca, ale w dużej mierze odsetkowe są pana zapytać patrząc w przyszłość, bo to nie jest tak, że coś Polska inteligencja zepsuła zrobiła tylko, że tradycji tej demokracji, które pan mówi nasz kraj brakiem pan boleje nie było żadnej jak kiedyś perspektywy geograficznej kilku tysięcy kilometrów Wenus Nowym Jorku pisałem rozprawę o wpływie amerykańskiej idei wolności konstytucji praw człowieka historii Polski i bardzo starannie przestudiowałem myślę sanacji endecji już politycznym sanacji endecji co Polak historyk Andrzej pewnie zainteresuje i doszedłem do wniosku, że to z identyczną myśl, że pomysł, aby całkowicie elitarny jak pan określił paternalizmu liczne strony uważają, że jest elita, która w filmie ludu dla ludu marzą dziś tylko różnica polegała na tym, że to była inna elita czy dla endecji to była elita kościelna klerykalna Ziemiańska arystokratyczna, a dla sanacji to była elita właśnie tej częściowo wciągnięte inteligencja wszystkim aparatu państwowego urzędników wojska i państwa natomiast sama istota myszki tam nie było żadnego sporu jak maszcie ludem rządzicie manipulować, że to się wyrażało też w konstytucji, zwłaszcza tej kwietniowej, która wyraźnie założyła elitarny system sztywno tradycji nie było tę tradycję próbował tworzyć właśnie co powoduje powstania chłopskie i niektóre ruchy robotnicze losy w czasach komunizmu, które walczyło socjalizm ludzką twarzą pomieści, że ta tradycja dzisiejsze zmienia życie aż tak już się buduje jak i czy warto w tym pomóc jak w tym pomóc w to jest strasznie trudne nowo rozmawiamy w jakimś bardzo trudnym momencie być bardzo trudno jest optymizm harfy ja myślę że, że nowym dowodem siły wiatru misyjne, bo w, bo akurat rządzi 1 z tych grup przy Wiśle bardzo elitarnych i elitarny bardzo absolutnie tak równają się wziąć się oczywiste, że ta jest prawda, że Jarosław Kaczyński jest naprawdę nie drobnym dzieckiem polskiej inteligencji PiS mówienie o nim inteligent z Żoliborza dla mnie nie ma żadnego ironicznego posmaku po prostu tym jest absolutnie całym od stóp do głów nawiązywał troszkę bronić inteligentem, bo uważam, że par 1 z inteligentnym wychodzących poza tym paradygmatem, który panuje w Polsce było jest i oni otwierali największą rolę kulturotwórczą społeczną i opozycyjną, więc nie rzuciłbym Tsai inteligencji do koszyka inteligentny tak tylko się wydaje, że właśnie te mniej mnie interesuje Jarosław Kaczyński, który właśnie jest jakoś tak jest w metrach wycięty natomiast w tych najlepszych przypadkach właśnie bardzo często pojawia się oczywiście, że to nie jest Total jednak przekonania, ale czy jakiś sąd pontyfikatu wielki ale, ale bardzo często nawet tych najlepszych wypadkach jednak ta niezdolność przekroczenia jakiejś fundamentalnej barierę w jest uderzająca ta książka o Machaj ski, zanim myśmy opublikowali tego pracownika umysłowego Machalski lepiej są niezwykle wzruszającą książkę Zygmunt Zaremba to było polskim po członek bardzo zasłużony Polski partii socjalistycznej to w okresie międzywojennym i on pod koniec życia to była ostatnia rzecz, którą on pisał wtedy, że jakoś bardzo ciekawe prawda człowiek jednak partii lewego skrzydła PPS o halę, ale Pepeesu, który zajmuje się tym Machaj z kim to, że nazwa słowo słowo Machaj ski po prostu by też jest bardzo charakterystyczne, ponieważ on tam bardzo dbał o taką literacką formę dopisał forma dialogu wymyślonych no ewidentnie ten ma hajs ten się z nim zmagać zmaga i tam kluczowym momentem jest rzeczywiście takie pytanie czy jesteśmy w stanie tego uczy się, z czym jesteśmy w stanie uciec jako działacze socjalistyczni np. naszego własnego litery Modest poruszająca lektura naprawdę to potwierdził, że jesteśmy bez pesymistycznych, a bank, lecz ja jestem bardziej optymistyczny w tym sensie, że mi się wydaje, że ludzie potrzebują przestrzeni to znaczy, że nie potrzebują nas jakimś sensie nasze zadania są może i gdzie indziej Dalziel rzecz że, że już niema, że to, że tak naprawdę chodziłoby o to żeby, żeby ludzie zawzięcie ocieplili ludu dali mu spokój i jeszcze na dodatek dali mu możliwości wypowiedzi chyba cały czas to jest bardzo ważne to byłoby inaczej myśleć tak tak tak jak dojdziemy ja nie wiem czy nasz region nie, żeby już może wiązać się definiować w tych kategoriach, ale palety elegancja przestała odgrywać w Polsce rolę, którą odgrywa przez ich też być może ten podział z Grzegorzem lansowaną przez jednoznaczne, jeżeli nie mają są profesjonaliści może jeszcze gorzej niż gmc nie są rynkowi są też elitarni bardzo nam nie mają poczucia wie pan jednak Judym czy w ogóle Żeromski to było poczucie oczyszcza paternalizmu, ale pewne odpowiedzialność chciałem do niego i na pewno bardzo jak zapowiedzieli neoliberalnej klasy korporacyjnej to ten etos ciut lepszy natomiast, że zamiast je nam się wydaje że, że ostatecznie coś co ja wiem, że jest bardzo proste to znaczy, że ludzie są w stanie ze sobą rozmawiać na równych prawach to jest takie właściwie naprawdę ateński w to znaczy, że każdy z nas ma tyle nie miałem kilkanaście wysłuchać trzyma się wysłuchać nie przerywać nie mówić ja wiem lepiej tylko wysłuchać i w jaki sposób, by utwierdzić, że masz prawo to powiedzieć co chcesz powiedzieć, a jeśli jest to wypowiedź ksenofobiczna jeśli jest to wypowiedź antysemickie też wypowiedź, która jest hitem jest dużo w internecie to też ma prawo to wypowiedzieli się nie powinny brać go moje przekonanie bardzo silny jest takie, że te wypowiedzi są znakiem jakiś potwornej frustracji to znaczy właśnie jest ostatni krzyk niemocy to znaczek już nic nie ma do powiedzenia swoim życiu to się krzyczy taką czystą nienawiść i w tym sensie ja bym odpowiedział dokładnie w ten sposób że, gdyby ludzie niebyli kneblowanie toby teraz nie wyprowadzi z siebie niektórzy poprzecznie wszyscy tych strasznych rzeczy Arriva badania psychologiczne ostatnie nie tylko w Polsce dowodzą, że najsilniejszą ludzką emocją najszerszą przy zdecydowanie najsilniejszy jest zaś w ich teraz, jeżeli mamy do czynienia z taką promocję oczy są to kneblowanie czynnych kneblowanie to też zawiść jakoś wyrażą oni wyrażają zawiści zawsze przeciwko komuś kogo uważam, że mu pewnie niesłusznie, ale jest trochę lepszy nawet, że mieli z i kieruje, bo przeciwko niemu za 3 i szczerze i wśród tej grupy, którą pan też inteligentną wśród tych grup Trump określam jako lud zawiści jest równie dużo bardzo dużo i załamaniem się być manipulowane szło nam żyć naturalnym niż zdaje, że psycholog znajdzie się na wszystko za 5 lat okaże się, że jednak niezawisłych zrobiłam źle go n p . druga sprawa jest taka może też żyjemy w określonych takich strukturach społecznych politycznych ekonomicznych, w jakich żyjemy to znaczy no być może rzeczywiście w świecie, w którym żyjemy bardzo trudno jest się bronić przed zawiścią dawania szans radykalnie nierówny radykalnie niesprawiedliwych właśnie gdzieś tam niektórzy z nas nie mają żadnej możliwości poczucia się po prostu ludźmi równymi innym ludziom ta i myślę sobie, że teraz mówienie prawdy takie naturalizowany zawiść zazdrość czy mówienie, że rodzimy się z tym, że to jest jakaś taka podstawowa emocja jest jakoś głęboko nieprawdziwe znaczne, gdyby ta obserwacja aż do co do tego mam wątpliwości uczciwie mówiąc czy w świecie, w którym żyjemy to jest emocja taka bardzo silna nie jestem do tego przekonany, ale nawet, gdyby tak było to ona może rodzić się jednak wraz z tym światem nasze dzieci w tym świecie i dobrze by było rzeczywiście i pomyśleć o tym jak ludzie mogą w tym świecie uczucie bardziej u siebie właśnie czuć gospodarzami tak w i gospodyniami w swoich zakładach pracy w swoich społecznościach lokalnych do tak chyba tak najprościej na świecie na tym polega demokracja, że ludzie są u siebie, że nie są rządzeni nie są popycha dołami nie są nie mówi się od rana do wieczora co mają robić im wolno, czego nie wolno prawda sama mówi traumę nie mówić tylko, że czują się osiedli organizują ten swój świat dla siebie wspólnie, a czy nie jest tak państwo czy nauczycielami gimnazjalnymi akademickim czy nie jest jednak także ludzie wykształceni w, a nie wszyscy są nie wszyscy mogą oni wszyscy może powinni nawet byli wykształceni są nieco bardziej otwarci mają nieco szersze Horyzonty oczyszczeniu uprawnia nas do tego, żeby mówić innym jak mają żyć, ale uprawnia nas do tego, żeby mówić jak sami żyjemy czy jak wartość licznie jak ktoś konkretnie marzyć czy nie z tym co pan mówi w tym swoim takim bardzo silnym demokratycznym duchu nie przekreśla pan trochę swojej roli nauczyciela nie po pierwsze, mi się wydaje, że jeśli chodzi o otwartości zamknięto czy naprawdę nie ma żadnej korelacji między poziomem wykształcenia Nordei to są takie życiowe doświadczenia, jeżeli nie ma po prostu znać znam mnóstwo tempo ksenofobicznych i obrzydliwych ludzi z wykształceniem wyższym i dokładnie na odwrót ludzi niezwykle otwartych z tym się z tak po ludzku dobry w tym przez was ja nawet powiedziałbym, że religijność może mieć na to pewien wpły w większy niż wykształcenie kościelna szara religijność w każdym razie każdy taki żal, bo moja rola nauczyciela jest oczywiście bardzo trudna rola tylko, że też właśnie próbujemy ją jakoś ją przez takie dość specyficznej szkole, która w, która lubi myśleć o sobie, że jest demokratyczna, choć ci uczniowie często mówią, że tak do końca demokratyczne nie jest, ale w każdym razie staramy się czynić do szkoły wspólnotą i oczywiście ta pozycja akurat pozycja nauczycielska one zawsze hierarchiczna, ale zarazem Real nie uczyć się można tylko we wspólnocie i teraz demontaż tej pozycji zadaniem trudnym, ponieważ gdzieś za wszelką człowiek trudno się rozstaje z pewnym wpływem pewną władzą i t d . tak dalej ja nie, mówi że demokrata styczność demokratyczna wspólnota tez wspólnota bez konfliktów prawda to jest wspólnota, której nie trzeba cały czas dyskutować pozycji w jaki różni ludzie mówią, ale trzeba pomóc jak ta pozycja podważać czemu się nazywać się promocją jakoś tam naświetlać da to jest niezwykle istotne znaczenie obraz pewnej hierarchii jako obiektywnych danych nienaruszalnych nieusuwalny brak opłat w klasie siebie bez hierarchii żółwie kończy pan stawiać stopnie pan pyta pan uczyć, bo pan ma potem podstawę rozumiem, że pan nie uczy ludzi jak żyć no, a możesz się przelało widać, że szkoła wychowuje nie można udawać, że nie wychowuje prawda wynoszą one się ma do tego tony czy szkoła nie jest ze swoim dobrym bardzo dobrym nauczycielem takie liceum klasyczne dobre liceum czy ona nie jest paterę na listy 3 ze swych założeń, ale nie powinno i jest im się wydaje, że może spróbować nie być to znaczy moje opowiem panom w moim ukochanym doświadczeniu edukacyjnym nasze zdarza raz w roku w tej naszej szkole, kiedy i to rzeczywiście tego chcą uczennica nasi uczniowie też zaczął już bardzo dawno temu wyjeżdżamy po prostu na tydzień z książką filozoficzne i Adam żadnych stopni nie ma tam żadnych klasówek nie ma nic innego, kto chce jeszcze to ostatnio tylko 34 uczniów uczennic szkoły wyjeżdżamy po prostu do pięknego miejsca i spędzamy naprawdę 5 dni czytając strona po stronie trudną książkę zaczęliśmy Penta moc mówi rzeczy układa była pierwsza ostatnio czytaliśmy w 1000 lat modele zalega terier chyba rzeczy Pereca czytaliście, ale to w innym tak, ale w i w każdym razie szanujemy sobie siedzimy i to naprawdę reżimy pracy jest niezwykły, bo to jest kilkanaście na 10 godzin pracy dziennie kiedyś jeszcze od 1 × na dobę czytamy razem i razem się zastanawiam co to znaczy w i oczywiście to prawdopodobne nie jest tak, że gdzieś tam prawda, ponieważ nauczyciele to obja w choroby z kolegą moim serdecznym nauczycielem filozofii planowania, żeby te książki żeśmy czytali pewnie możemy służyć jakąś pomocą możemy podsuwać jakieś interpretacyjne tropy możemy coś tam wyjaśniać, ale też jest tak, że bardzo często nasi uczniowie nasze uczennice mają obserwacje, na które których myśmy nie mieli mają pewne tropy interpretacyjne, których myśmy nie mieli, które są dla nas bardzo inspirujące estetycznie wytwarza się dokładnie to co w nauczaniu chodzi o co w życiu chodzi wytwarza się wspólnota wspólnota ludzi, którzy się przyjaźnią i wspólnie myślą nad tym, jaki ten świat jest, a demokratycznego polega na tym, że zdanie czy opinia czy przeświadczenie czy wniosek każdego jest równoprawnym, gdyby oczywiście równoprawne w tym sensie, że wypowiadane, bo dalej przecież dyskutujemy to znaczy mamy jakieś argumenty nie my tutaj nie chodzi o to żal mają nauczyć robić Zabrze bzdurą, bo przykład meloman telewizja dopuściły bzdurę na równych prawach z dolnych bzdury Izabel zdążyły świat co w planach nauczyć robić dobrze skoro zdrożeć, ale raczej jak głęboko wierzę, że świat jest jakiś innymi słowy, że istnieje prawda to znaczy prośbę Ania nie nie nie przyjmuje takie przekonania, że każdy ma swoją prawdę to jest bardzo istotne, by ta wymaga pewnego odniesienia znaczy ustalanie prawdy wymaga odniesienia do pewnego ma do do świata, który istnieje do materii do tego co oglądamy co widzimy, czego doświadczamy te odniesienia nas łączą i tylko poprzez to w ogóle możemy tworzyć wspólnotę, że jesteśmy razem w jakimś świecie no i musimy po prostu mógł on go dyskutować rozmawiać z liceum, w którym panu oczy, które pan Zach Spurs zakładał jest liceum wielokulturowym co znaczy wielokulturowość w rozumieniu waszym mieście się rodzi takiego wielkiego marzenia mam, żeby potraktować kulturę niejako cóż danego każdą kulturę jako coś danego tylko na danego inie usuwanego tylko coś cię coś co jest z 1 strony ogromną szansą i pewną przestrzenią wolności z drugiej strony często jest też strasznym ograniczeniem jeśli nie widzisz się, jeżeli jeszcze tylko w swojej kulturze i w tym czasie to co nas interesuje to są nie tyle nawet różne kultury, które istnieją w świecie ile takie postacie marginesów postarać się przejść tłumaczy to jest w ogóle jakaś szkoła taka taka figura, którą bardzo w szkole lubimy również, dlatego że bardzo wiele osób zajmuje się skądinąd również tłumaczeniem przykładami takich monet i takie doświadczenie zawodowe, ale w każdym razie wielokulturowości jest dla nas chyba sztuką tłumaczenia sztuką przekładu ładu zjawisk przekładu pojęć przykładów wierzeń przekładu wizji świata świata wartości i t d. tak, ale wtedy stał się równoprawny, acz niekoniecznie zależy co głoszą, które stają się przedmiotem refleksji i chore i cały czas o to czy hejt stanie się równoprawnym, dlatego że jakaś kultura w górskich, ale różnica między nami Miś, gdyż żadna kultura nie głosi hejtu to znaczy nie znam takiej, która byłaby na tym oparta widzę NATO miast, ale dużo kultury głosi nienawiść nie obraził dziennych albo wyższa niż kiedyś dlatego, choć Europejski i oczywiście Europejska rzeczywiście ma to w siebie wpisany natomiast te natomiast w misie wydaje, że to właśnie rzeczywiście w punktem, od którego trzeba zacząć pytania o to czy hejt wygra i jest pytanie o to czy ludzie czują się w tym świecie u siebie, ponieważ mi się jednak wydaje, że nienawiść jest wtórna wobec poczucia jakiejś głębokiej frustracji związanej w tym, że nic nie mogę, że nic ode mnie nie zależy, że nic nie jestem wart jest oczywiście radość nakłada ogromny potężny gmach tradycji kulturowej Europejskiej z jej sposobem o podmiotach zwijania uznawania pra w do decydowania o tym kto jest godzien uznania aktu nie jest godzien uznania, gdyż nie jest tylko Polski problem tylko rzeczywiście jest szerzej problem z Zachodu w 2 przynajmniej od Hegla i teraz cała rzecz polega na tym, że potrzebujemy cały czas się nad tym zastanawiać potrzebujemy to rozbrajać wszystkie kulturowe formułki wszystkie formy i strukturę my musimy je rozmontowywali my musimy je rozbrajać temu musi służyć szkołach w tym sensie, kiedy pan profesor pytało czy każdy musi być wykształcone nie każdy musi być wykształcony w sensie plastycznym każdy musi być wykształcony musi każdy chce być wykształcony w takim sensie, że zyskuje narzędzia do tego, żeby ten świat rozpakowywać, żeby sobie z nim radzić, by budować siebie czy nie jest tak, że można rozpakować nie, głosując na tron patrzy kogoś innego tylko na bardzo lokalnym konkretnym małym szczeblu wspólnocie samorządowej szkole w małej społeczności, która będzie właśnie wielokulturowa i ja uważam, że to jest nasza nadzieja uczciwie mówiąc znaczy, że państwo narodowe to jest 1 z największych potworności, jakie przydarzyły się światu Zachodu, a potem niestety wyeksportował to jeszcze na cały glob globalizacja i osłabi, ale ci powstanie coś na własną nie wadzi do rzeźby osłabiała od góry prawda przez psie, bo też na przepły w kapitału, nad którym nie daje się opanować tylko właśnie chodzi o to, żebyśmy być może potrafili być razem tam, gdzie sięga nasze doświadczenie na tym szczeblu ogólnym multum kulturowo się, jakby jest teraz bardzo osłabiona przez nacjonalizm powstające etniczne konflikty natomiast musimy niestety już kończyć, więc myślę, że zgodzimy się obaj w tej rozmowie na tym, że rzeczywiście szansa z 1 strony na dopuszczenie ludzi, by mówili swoim głosem pełnym głosem i dopuszczenie tego wielokulturowości wielu poglądów największa jest tam, gdzie mieszkamy tam, gdzie się utrzymać tam, gdzie pracujemy tam, gdzie mamy finisz bezpośrednio z bliskimi albo dalszymi ludzi wokół nas ciśnie tak w tym wstydzimy się na to rozejrzyj się po tej rozmowie wokół siebie wokół naszych przyjaciół, a nawet nieprzyjaciół, ale tych, którzy są wokół nas i zastanówmy się czy przypadkiem jest także więcej nas łączy, nawet jeżeli wydaje na 914 i dziękuję panu moim rozmówcą gości w naszym był pan dr Piotr Laskowski bardzo dziękuję do usłyszenia w kolejne odcinki już mieć czas za tydzień dobranoc państwu Witka 7 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZROZUMIEĆ ŚWIAT

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA