REKLAMA

Zdrowy, dziarski, męski świat

Kwadrans Filozofa
Data emisji:
2017-01-17 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:53 min.
Udostępnij:

W eseju opublikowanym w Plusie Minusie prof. Piotr Nowak wzywał do oczyszczenia wyższych uczelni z "wariatów". Zastanawiające, że pewne skompromitowane, groźne idee, wciąż znajdują gorących zwolenników.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ten kwadrans filozofa to dzisiaj tematem kwadransów filozofa dzień dobry Tomasz Stawiszyński będzie zdrowy dziarski męski świat ten kwadrans filozofa i tylne redaktorzy intelektualnego cotygodniowego dodatku do gazety Rzeczpospolita już nas oczywiście na przestrzeni wielu lat zdążyli zdążyli przyzwyczaić do tego, że od czasu do czasu pośród publicystyki, z którą się wprawdzie można nie zgadzać, ale przy tym dostrzegać intelektualny poziom i wyrazistość stanowiska Rozwiń » trafiają się na tych łamach teksty mówiąc najbardziej delikatnym językiem z możliwych cokolwiek ekscentryczna zazwyczaj tak się jakoś składa autorami tych tekstów utrzymanych również w specyficznym konie i specyficznej konwencji, o czym za chwilę bywają mężczyźni w i to są zazwyczaj mężczyźni co jest być może nie bez znaczenia będący takimi wspomnianymi przedstawicielami zawodów cieszących się społecznym prestiżem, a do 2 głośnych przykładów z ostatniego mniej więcej pół roku półtoraroczna sięgnijmy, żeby sobie tę prawidłowość unaocznić oto czy państwo pamiętają, ale to wszystko jest do odnalezienia w odmętach internetu oto szanowany prawnik partner zarządzający w jakiś niezwykle ważnej i prosperującej w tych trudnych czasach bądź co będzie się w kancelarii Witold Daniłowicz publikuje na łamach Plusa minusa już jakiś czas temu sążnisty esej o pożytkach płynących ze szlachtą wania żywych istot pożytkach w szczególności, jakie mogą się stać udziałem dzieci, na których nie tylko bierny udział nie tylko Björna asysta w traktowaniu dokonywanym przez ich ojców no właśnie nie Skotan bierna i asysta w traktowaniu dokonywanym przez ojców jest przez Witolda Daniłowicza postulowana ale, którym autor chciałby także prawnie zagwarantować możliwość szlachty wania własnoręcznego chodzi o to, żeby dzieci nie tylko przyglądały się jak ich rodzice przylatują tylko, żeby też mogły Szlachta rwać żywe istoty samodzielnie na przepraszam używam słowo Szlachta wania, choć oczywiście o polowanie ten esej to taka pochwała polowania i wezwanie do tego, żeby na polowania zabierać także dzieci w swoim sążniste tym eseju malowniczo Daniłowicz relacjonował tak własne intensywne przeżycia towarzyszące zabijaniu jakiś szereg różnych korzystnych wychował w wychowawczą skutków, jakie zabijanie w towarzystwie zaprawionego w tej sztuce ojca może przynieść synowi ne wkraczające mu dopiero w męskość nieodłącznie się oczywiście zabijaniem ma się rozumieć łączącą innym znowu razem to jest drugi taki głośny przykład profesor filozofii Zbigniew Stawrowski rozwodził się na łamach PlusaMinusa nad zjawiskową skutecznymi i dobroczynnym mi efektami pedagogicznymi kar fizycznych, stawiając tezę, że tytułowy klaps, bo taki był tytuł klaps pojawiał się w tytule jest już nawet nie tyle jakimś stosowanym w bardzo szczególnych okolicznościach narzędziem wychowawczym, choć oczywiście wiadomo, że narzędzie to przynosi skutki zgoła przeciwne, ale wręcz 3 ów klapki wedle prof. Stawrowskiego miał być obowiązkiem każdego rodzica pragnącego dla swojej rat latorośli rzecz jasna wyłącznie tego co najlepsze, więc obowiązkowo te klapsy wg profesora dzieciom należy dawać czegóż tam w tym tekście proszę państwa prof. Stawrowskiego nie było przemoc wobec istoty mniejszych słabszych okazała się dla profesora być fundamentem i fundamentalnym dobrem cywilizacji Łacińskiej Cezary Beker aria sąsiadowały w tym tekście z Manuelem kantem refleksja refleksja o instytucjonalnych fundamentach państwa ze skrupulatnie dobierane mi przykładami mającymi czytelniczych w umysłach wyzwolić umiejętności odpowiedniego zróżnicowania i t d . i t d . no i wreszcie w ostatnim wydaniu głośny burzliwie komentowany tekst profesora filozofii Uniwersytetu w Białymstoku Piotra Nowaka noszący intrygujący tytuł czy ludzie niezrównoważeni psychicznie powinni być przyjmowani na wyższe uczelnie pytanie retoryczne domyślamy się bowiem, jaka jest odpowiedź autora jeszcze zanim do tego tekstu sięgniemy oczywiście w żadnym razie nie powinni ten kwadrans filozofa, żeby wyłożyć porcję skomplikowanych rozważań o tym jak to zdrowy umysł zachodni sam się któregoś razu na siebie zamach no i fundamenty swojego zdrowia piórami takich m. in. wichrzycieli jak francuski filozof socjolog Michel spółką zakwestionował staczając się tym samym w bagno mentalnej degeneracji autodestrukcji i dekadencji prof. Nowak przedstawia najpier w fragment no właściwie należałoby powiedzieć literacki w tym fragmencie wiadomo dziś skądinąd po licznych głosach, które się po publikacji tego tekstu rozległy, że to jest opowieść autobiograficzna prof. Nowak jadący pociągiem spotyka jakiegoś kolegę uczącego na niej istniejącym Uniwersytecie im, że nie istniejącym to wystarczy skorzystać z Google, żeby się o tym, przekonać, które to kolega skarży się, że z powodu różnych liberalnych jak firma pewnych reguł takich, które sączyło się niepostrzeżenie z ciała polskich uniwersytetów przyjęto na jego uczelnię studenta z zespołem Aspergera student, kiedy tamten, czyli wykładowca właśnie naucza o prawdach prawdach wiecznych wieczystych i o różnych metafizycznych podstawach kultury na różne sposoby uniemożliwia mu prowadzenie zajęć, a wydaje n p . nie artykułowane dźwięki przerywa i ogólnie sprawia całe mnóstwo problemów wobec deklarowanej bezradności nieskuteczności wszelakich działań tego osaczona ego wykładowcy, który on prof. Nowakowi on czy ta figura literacka właśnie, która da się w tym tekście pojawiam wobec zatem tej deklarowanej bezradności nieskuteczności tych wszystkich działań, których ów profesor się podejmuje właściwie mamy wyłożony klarownie i logicznie wniosek jednoznaczny trzeba się trzymać z daleka od wariatów, a Uniwersytet padł ofiarą pomieszania pojęć owego, które zachodnią kulturę w ogóle dotknęło, ponieważ w pewnym momencie zatraciła ona zdaniem prof. Nowaka świadomość jakichkolwiek granic pomiędzy rozumem tu przez prof. Nowaka rzecz jasna reprezentowanym ani rozumem reprezentowanych przez tych wszystkich, którzy z prof. Nowakiem się nie zgadzają czy nawet więcej można powiedzieć, że tytuł nawiązuje cały czas do kulturowej czy kulturoznawcze czy filozoficznej może nawet diagnozy prof. Nowaka to ten sam rozum Europejski rozum zachodniej piórem w kota, ale np. dyr o szkole frankfurckiej już nie wspominając, że sam się niejako zdemaskował zda konstruować była, więc to działalność o charakterze auto destrukcyjnym w istocie nową zaczął sobie samemu odkrywać pewien potencjał przemocy i chaosu zaczął tropić pewnego rodzaju nie problematyczną ości wewnątrz siebie właśnie, a nie szukać ich na zewnątrz np. figurze diabła albo szatana albo jakiegoś innego złego ducha, który mąci i wprowadza chaos tylko właśnie w sobie samym odkrył pewnego rodzaju mroczne i rejestry jakoś wpisane w samą istotę racjonalności no i to zdaniem prof. Nowaka było oczywiście działanie głęboko szkodliwe pod wieloma względami to co wypracowali Mistral w oko Jacques de -li daj cała masa innych filozofów, którzy się w sposób podejrzliwy tej racjonalności właśnie temu rozumowi temu pojęciu owi temu pojęciu zdrowia psychicznego przyglądali często co oni zepsuli to teraz uderza w postaci tego studenta samego prof. Nowaka, który rozum właśnie niesie na swoim sztandarze ten kwadrans filozofa elity no itu mniej więcej tak mi się wydaje scharakteryzowane czy zrekonstruowanym państwo zasadniczy zrąb rozwodu prof. Nowaka wywodu, który wzbudził rzecz jasna bardzo silne reakcje trudno się temu dziwić, że zapewne i tak jakoś czytam ten ton, który w owym tekście się pojawia, a także ów ton pojawiający się w tekstach Witolda Daniłowicza Zbigniewa Stawrowskiego w tych tekstach, z których pierwszy nawoływał do tego, żeby dzieci uczestniczyły w polowaniach i aktywnie zabijały i inne żywe istoty i w tym tekście, w którym prof. Stawrowski wzywał do tego, żeby stosować kary fizyczna Otóż była w tych tekstach jakaś taka z 1 strony próba cokolwiek chyba z ducha infantylna w istocie jakaś taka próba czy potrzeba szokowania nie jakiś właśnie bliżej niezdefiniowane i grupy społecznej, która tak bardzo boi się różnych bardzo zdecydowanych wyrazistych ocen tu unosił się taki ne duch duch polemiczne można powiedzieć tym wszystkim co prof. Nowak i pozostali autorzy wykładali duch poprawności politycznej, która rzekomo ma być właśnie takim zjawiskiem uniemożliwiającym nazywanie rzeczy po imieniu co właśnie owi dżentelmeni 3 jakże odważni i jakże bezkompromisowi w swoim przekonaniu uczynili, więc jakaś potrzeba rzeczywiście epatowania oburzył jak to się niegdyś mówiło w tym tekście była bardzo widoczna w tych innych też, ale w tekście prof. Nowaka, a i w tych poprzednich również, bo cechą łączącą te 3 teksty, o których tutaj mowy jest przy tej było można powiedzieć takiej chęci do tego, żeby szokować ci głosić jakiś czas niezwykle kontrowersyjne jest w tym wszystkim jakaś taka, a zarazem pogarda albo niechęć w każdym razie do faktów no do faktów n p . które przynosi współczesna nauka współczesna psychologia, która się interesuje tym w jaki sposób przemoc tak doświadczona to w przypadku ustaw rawskiego Yakiza dawana bezpośrednio to w przypadku tekstu Daniłowicza wywierana na psychikę dziecięcą właśnie o tytuł prof. Nowaka też jest ignorancja, która jest ignorancją zawinioną, bo w tym tekście wszystko się miesza i każdy, kto ma elementarne pojęcie o inne tym, o czym prof. Nowak pisze rozpozna tu jakiś niebywały chaos i rzekł bym nie rozumu właśnie ten nie rozum, przeciwko któremu przecież prof. Nowak stanowi inną niezniszczalna w swoim przekonaniu tamę i ten nie rozum, któremu chce się przeciwstawiać Nisko na sali wykładowej, ale i w ogóle w kulturze zachodniej no bo w tym tekście wszystko się prof. Nowakowi pomieszało zespół Aspergera pomieszał mu się z niej poczytalności choroba psychiczna z niepełnosprawnością intelektualną zaburzenia psychiczne natomiast z jakimś bliżej niedookreślonym niezrównoważenie to są wszystko pojęcia, które w tym tekście występują w sposób ekwiwalentny teraz jest wariat teraz niepoczytalny raz jest niepełnosprawność intelektualna oraz niepoczytalność zespół Aspergera oraz choroba psychiczna to wszystko jest absolutna masło maślane, ale poza tym, że to jest zwyczajna ignorancja Asia ewidentnie autor tego tekstu nie ma pojęcia zielonego podstawowych terminach którymi się posługuje jest jeszcze coś więcej w tym tekście mianowicie jest z 3 unikając, a ten tekst pogarda dla tak to chyba trzeba nazwać nazwać dla odmienności słabości jest ufundowany na tym kult siły i oczywiście jako logiczna konsekwencja tegoż postulat oddzielania wariatów od normalnych i w ogóle dbania o 1 społeczności złożonej wyłącznie z mądrych i zrównoważonych ne jest w tym geście segregacji jest w tej potrzebie oddzielania właśnie na coś takiego przemoc owego zarazem coś co nasuwa skądinąd skojarzenia jak najgorsza i właśnie ten element fascynacji siłą i przemocą to definiowania kultury na przemocy i dyscyplinie oparte jako nadwyrężone go nieustannie przez liberalne przesądy cywilizacyjnego dobra to zamiłowanie do zdrowia dziarsko ości jasności umysłu łączy wszystkie wymienione na początku tekstu i układa się w całość, która do owych wspomnianych jak najgorsze skojarzenia niestety prowadzi tu nie chodzi rzecz jasna o to MEN takie głosy da się pojawiły, szukając tych analogii, że wszystkie te składniki obecne były w tych momentach zachodniej kultury, kiedy dokonywała ona największych zniszczeń tak wewnątrz samej siebie jak n p . w swoich odległych koloniach tu nie chodzi o to w tym sensie, że to nie znaczy, że jeśli się użyje tego rodzaju składników Need to koniecznie trzeba od razu wylądować w takim naprawdę bardzo mrocznym miejscu zachodni historii, ale chodzi o to, że jest to pewnego rodzaju ideowy kontekst pewnego rodzaju inne ideowe tło, na którym wzrastały rzeczy wybitnie nieciekawe, z którymi mimo wszystko sądzę prof. Nowak nie chciałby się jednak identyfikować no bo to jest takie taki świat z to jest takie myślenie to jest taka rzeczywistość tych właśnie zdrowych racjonalnych polujących okalających fizycznie oddzielających wariatów od normalnych dziarskich facetów, którzy już nieraz sprowadzili na siebie i na innych nieszczęścia, ale mimo wszystko uparcie nie chcą uczyć się na błędach nie chcą zobaczyć, że to być może właśnie ta ich dziarsko ość wywołała takie ani inne efekty no ale rzecz jasna, żeby na błędach się uczyć to najpierw je trzeba popełniać oni przecież tych błędów nie popełniają bardzo dziękuje Tomasz Stawiszyński do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KWADRANS FILOZOFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA