REKLAMA

PiS zapowiada zmiany ordynacji wyborczej w wyborach samorządowych

Post Factum
Data emisji:
2017-01-17 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum w Aqua oraz pozostał do godziny 19 słucham Radia TOK FM programu post factum, a dziś 17 stycznia i w naszym studiu kolejnego występu Dawid Sześciłło adiunkt w zakładzie nauki administracji na wydziale prawa i administracji Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór dobry wieczór państwu i zanim włączyliśmy mikrofony Radia TOK FM też zaczęliśmy trochę recenzować albo pytać co dokładnie mogą oznaczać proponowane przez prawo sprawiedliwość zmiany w ordynacji Rozwiń » wyborczej do samorządów i zanim znów o nich szczegółowo zaczniemy rozmawiać to że, żebyśmy zostawili naszą rozmowę w odpowiednim kontekście my w ciągu ostatnich lat co do wyborów to myśmy 1 dużą dyskusję w Polsce jak to się stało, że właśnie w wyborach samorządowych otrzymaliśmy wyniki zaskakujące rozpętała się dyskusja w całym kraju co to się dzieje pojawił się nawet oskarżenia to, że wybory zostały sfałszowane, a on i dopiero jesienią ubiegłego roku Fundacja Batorego, która w sposób wyjątkowy unikatowy otrzymała karty do głosowania wgląd do kart do głosowania co niektórzy państwo taką prostą sprawą powinna dziś tak nie rozdaje się po prostu niszczy dopiero po 2 latach od wyborów powiedziała stało się to i tak pomyliliśmy się czy tam część wyborców myliła się z tego i tego powodów takiej takich koniec krótka informacja tętent niewiele osób wobec stanu i oto mamy początek 2013 roku i na stole propozycję prawa i sprawiedliwości zróbmy porządek z wyborami samorządowymi jak pan ocenia tę propozycję co jest kluczowe dane bez istotnego w tych propozycjach nie, współpracując z fundacją Batorego z wielu lat miał okazję uczestniczyć też zaraz po wyborach samorządowych 2014 roku w licznych debatach, gdzie podkreślaliśmy podkreślali eksperci z różnych stron potrzebę pewnej i refleksji nad tym jak udoskonalić nie tylko system wyborczy do samorządów, ale też, a nawet przede wszystkim model rządzenia w samorządzie to znaczy te pół problemy, które w pewien sposób w prawo sprawiedliwość staram się z swoim projekcie mnie zaatakować są problemami, które znamy to jest przede wszystkim nadmierna kumulacja władzy w rynku wójtów burmistrzów prezydentów miast, czyli innymi może formalnie tym najważniejszym organem w gminie pozostaje rada to w praktyce rządzenia nie mamy do czynienia w niektórych przypadkach nie ma, że z monopolem na wójta burmistrza czy prezydenta wybory w 2014 roku jeszcze bardziej ten problem pogłębiły, dlatego że wprowadzono w zdecydowanej większości i gminy jednomandatowe okręgi wyborcze co inni w wielu przypadkach doprowadziło do tego, że ta wójt burmistrz prezydent miasta ma nie tylko ma kompetencje wynikające z własnej funkcji, ale też ma niekiedy 90 bo, a nawet stuprocentowe poparcie w radzie gminy, więc te wszystkie problemy są znane i na alarm jak to często bywa na poziomie diagnozy trudno się z nimi nie zgodzić mamy niewątpliwie problem z odpowiednią kontrolę nad działaniami wójtów burmistrzów prezydentów mamy problem ze słabą radę gminy, którą nie do końca wiadomo po co dzisiaj wybieramy po co nam aż tylu radnych skoro są oni w wielu przypadkach bezradni czy to z racji braku kompetencji czy to z racji braku kwalifikacji do tego, by skutecznie patrzeć na ręce wójtom czy czy burmistrza szczególnie mniejszych ośrodkach też pewien paradoks, że jedyna na Ukrainie dokonał się przełomu ostatnio stale mówiliśmy, że nasza reforma samorządowa jest kapitalnym wzorem innych Ukraińcy powinno tak rzeczywiście wam się udało z reformą samorządową i na wzór naszej polskiej reformy samorządowej Ukraińcy próbują stworzyć sobie taki system samorządowy, który u nas świetnie funkcjonuje z ich perspektywy, ale teraz siedzimy wieczorem grali mówimy o mojej ojczyzny partia rządząca chce dużo zmieniać w sumie 2 Chinami po części ma podstawy potem reformy samorządowej będę bronił do upadłego jako rzeczywiście moim zdaniem najbardziej udanej, a on reformy po dziewięćdziesiątym roku popatrzmy jednak, że neony na wskaźniki zaufania które, jeżeli chodzi o organy władzy to ołów są zdecydowanie wyższe w przypadku władz samorządowych niż w przypadku władz ogólną państwo w Chełmży powód jest sam, dla których tak bardzo wielu włodarzy samorządowych potrafi 12 trzecią już czwartą kadencję być w tym samym miejscu w to jest ten sam powód, dla którego mała, gdy zaufanie wysoki to oni otwierają drogi jeśli są nowe to oni decydują pośrednio zatrudnieniu to oni są twarzą tak czegokolwiek dobrego co się wydarzy tak samo jak tej demokracji na poziomie ogólnopaństwowym takiej demokracji lokalnej inni ciągle się uczymy i ta nasza droga do demokracji lokalnej jest równie wyboista mnie wydaje mi się, że ostatnie lata to nie jest okres takiego zupełnego marazmu, jeżeli chodzi o postęp w na drodze do do tej idealnej dziś wymarzonej lokalnej demokracji inny, dlatego że chociażby w dużych miastach jednak zaczęły się był aktywizować pewne grupy mieszkańców, które nie zaczęły mieć wpły w na nawet na tych prezydentów miast, którzy już którąś kadencję rządzą zaczęły im bardziej skuteczni niż np. radni patrzeć na ręce zaczęły lepiej korzystać z takich narzędzie dostęp do informacji publicznej nie jak bezpośrednia partycypacja w rządzeniu chociażby poprzez budżety partycypacyjne mnie, więc pewien ferment pozytywny ferment zaczął się głównie w tych dużych ośrodkach oczywiście, zanim ta mnie to samo zacznie się dziać najmniejszych gminach pewnie upłynie jeszcze, że jeszcze sporo czasu i mam wrażenie, że prawem nie damy rady zmienić nie damy rady narzucić tej idealnej demokracji lokalnej możemy mniej wiele zepsuć się mieszając z w przepisach wyborczych, które psuł ostatnim moim zdaniem punktem, którym za, które powinniśmy się zabierać się nad zalewem przy reformowaniu Jacksona żony jeśli podzielimy z propozycji prawa sprawiedliwości wydzielimy tektury dotyczą funkcjonowania samorządu i oraz te, które dotyczą samego procesu wyborczego to w przypadku procesu wyborczego moim zdaniem bardzo wiele osób przyklaśnie przezroczystą urną i rejestracji wideo transmisję online tego co się dzieje w komisji wyborczej liczeniu przez wszystkich członków komisji głosów to są takie propozycje, które wydają się bardzo wiele osób przekona do tego, że teraz ten sam proces wyborczy będzie o wiele bardziej transparentnych dość, że pan pani jest dzień nie jestem przeciwnikiem tych rozwiązań myślę, że to są pewne techniczne usprawnienia które, która absolutnie mnie nie zaszkodzą można tylko dyskutować o tym czy mnie czy ich koszt w stosunku do tego efektu, który chcemy osiągnąć nie jest zbyt duże jednak wiele weźmy pod uwagę, że nie mieliśmy do tej pory w Polsce udowodnionych na szeroką skalę fałszerstw wyborczych w związku z tym na ile trzeba zawsze brać pod uwagę czy czy takie nadzwyczajne środki i dość kosztowne są absolutnie konieczne, ale to są technika jak Turcy, do których myślę, że wielkiej dyskusji sporu raczej nie będzie są konieczne są w pytaniu przy czym jak w jakiej ktoś może rosnąć w zróbcie wszystko, żeby zaufanie do posłów do czego było absolutnie niezaprzeczalne nie nazwą plony to moim zdaniem bardzo wiele osób, które teraz jasno powie tak to takiego nie wiem, że zaufanie do państwa albo zaufaniem do do służb publicznych to co jest warte każdych pieniędzy tak, ponieważ to jednak ludzie będą 4 lata później rządzili po procesie wyborczym musimy do nich zaufanie, że nic się nie stało oczywiście tylko, jeżeli weźmiemy na warsztat kolejny z tych z tych rozwiązań inne przykłady właśnie nie transmisję online liczenia inny tor to oczywiście zawsze się Łódź mamy w Polsce kilkadziesiąt czy przy wyborach samorządowych kilkaset tysięcy właściwie nie tylko kilkadziesiąt tysięcy przepraszam komisji wyborczych i pytanie czy jesteśmy w stanie zapewnić, że w każdej tej kary komisji to transmisja online będzie oglądana i każdy będzie mniej i będziemy mieli pewność, że ŻUŻEL tam się na pewno poza kamerą nic złego nie dzieje, ale nie jestem przeciwnikiem tych rozwiązań one myślę, że może też nie będą budziły jakichś wielkich kontrowersji myślę, że to co w tych propozycjach jest ważniejszy atut są te zmiany, które już pewne kontrowersje mogą wzbudzać Annę mam tu szczególnie na myśli postulat z wprowadzenia o mało kadencyjności czy ograniczenia liczby dnia kadencji i wójtów burmistrzów prezydentów miast tutaj i problemy są 21 problem to czy takie rozwiązanie w ogóle jest potrzebny drugi problem to czy ono powinno wejść w życie z zastosowaniem już jako wstecz, czyli do tych, którzy mnie już n p . teraz rządzą drugą kadencję co wykluczałoby ich start w kolejnych wyborach samorządowych, jeżeli chodzi o sensowność samego rozwiązania samej idei, a to w mam tutaj i oczywiście 1 dość ambiwalentne uczucia rozumiem, że szczególnie z najmniejszych gminach mamy w wielu przypadkach do czynienia w sytuacji, kiedy wójt są jako główny pracodawca nie w gminie rządzą, z którą się z kolei kadencję jest w stanie bardzo skutecznie eliminować potencjalną opozycję nawet do tego stopnia, że w wyborach nie staje żaden kontrkandydat inny, ale to jest rozwiązanie radykalne za pomocą, którego chcemy 1 cięciem rozwiązać problem dużo poważniejszym przynajmniej można praktycznie myśli, że takie rozwiązanie, bo inne wszystkie inne są długofalowe lub ci, którzy się zajmują tematem mówią, gdy była silna lokalna prasa też inne media lokalne to dałoby się pomyśleć o tym, że to, że to będzie bardziej zmienna ta jest to jest to jest 1 z wielu warunków są, żeby wyliczyć wszystkie drobne czasami techniczna, ale znaczące zmiany, które by zwiększyły naszą Obywatelską kontrolę nad pracą wójtów burmistrzów czy prezydentów, a no, bo musiałbym tu przedstawić listę co najmniej 30 postulatów zresztą takie postulaty swego czasu fundacji Batorego również opracowywaliśmy zainteresowanie nimi ze strony polityków również, widząc po tych propozycjach było niewielkie na wszystkie rozwiązania, które nie są wcale rad równie radykalne niem pamiętajmy o tym, że rząd tutaj mamy do czynienia z jednak ograniczeniem czy ingerencji ów nie jest sprawa polityczna obywateli, czyli pozbawieniem w to czy ograniczenie w pewnym zakresie tzw. biernego prawa wyborczego, a w stosunku do tych, którzy już na trzecią kadencję nie będą mogli o trzecią kadencję będą mogli się standard and wiemy, że najbardziej gorąca rzecz w tym projekcie to są okręgi wyborcze, bo zmiana potencjalna okręgów wyborczych to jest po prostu dawanie forów Janiny opcji politycznej wiem, że oto będzie się toczyła dyskusja, a nie od rzeczy, o których rozmawiamy, który prawdopodobnie mają szybkich prostych jasnych rozwiązań do wdrożenia, ponieważ wiążą się z praktykowanie na takim lokalnym poziomie demokracji przez lata może być przez dekady, a może odpukać przez pokolenia myślę, że rzeczywiście okręgi wyborcze będzie się toczyć cała dyskusja, ale gdzieś tam ma po drodze myślę, że ten postulat z ograniczenia kadencji z kadencji też prawdopodobnie przejdzie na czy przyniesie dobre skutki to by 1 rzecz, ale z drugiej strony trzeba się będzie zastanowić bardzo poważnie czy jest to rozwiązanie konstytucyjne nie, żeby niezależnie od tego czy czy jest to w zlotym ograniczenie biernego prawa wyborcze z o adresie oraz innych, by niezależnie od tego czy Trybunał Konstytucyjny dzisiaj jest organem w pełni funkcjonującym inie rzeczywiście stojący na straży nie konstytucji PRL myślę, że trzeba ten wątek w brać pod uwagę no bo nie możemy od tak sobie pozbawiać pewnej grupy obywateli, a czy ograniczać ich pra w praw wyborczych, bo pojawia się pytanie n p . dlaczego takie ograniczenie miałoby mieć zastosowanie tylko w stosunku do wójtów burmistrzów czy prezydent, dlaczego nie n p . wśród firm w odniesieniu do posłów jest pan padła taka idea, że chciano z nami lekarzowi myślę że, że trzeba być tutaj jednak konsekwentnym, jeżeli uważamy, że to jest recepta na na wszystkie problemy, a to trzeba tę recept w sposób radykalny zdecydowany zastosować się tylko na tak tak na marginesie wspomnę pewnie wie pan, jakie miasto w Europie jest najbardziej uznawany za no i najlepiej funkcjonujące najlepsze do życia wielu rankingach i europejskich światowych Londyn Wiedeń Wiedeń czy wie pan ile lat z biedy nie ma tego samego burmistrza nie wyręcza ich już 22 lata co zapłacą nasze rozmowy dr David wysyła, więc w zakładzie nauki ministra na wydziale prawa administracji Uniwersytetu Warszawskiego dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA