REKLAMA

Englert: Teatr powinien dotykać ludzi a nie walić w mordę

A teraz na poważnie
Data emisji:
2017-01-19 12:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
24:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
msza święta o godzinie dwunastej nasze państwo Mikołaj Lizut amanta z gościem jest Jan Englert dyrektor artystyczny teatru Narodowego w Warszawie witam pana dzień bardzo serdecznie w teatr Narodowy to brzmi dumnie czy czynnie do mnie teraz mamy telewizję narodową wszystko w zasadzie mamy narodowe w ogóle bardzo często już o tym, mówił, że Bardini uczył, że przymiotniki osłabiają rzeczownik w teatr Narodowy oczywiście jako tytuły jak u nas sporo jest odróżnia od Rozwiń » polskiego czy od powszechnego oczy lub współczesnego to są wszystko tylko przymiotniki w ważny jest się za tym kryje bezustanne pytania o to czy rzecz, jaką Obama misje do spełnienia jest zawsze żenuje uważam, że jakiś wygłasza jakieś misje na światowych religii, którą się wierzyć czy to dobrze, ale jak zaczną się włączać tej religii już z góry, jakby się zmienia świat zmienia się rzeczywistość przez teatr no bo właśnie ta scena narodowa mułów w pewnym sensie zaważyła na naszych losach przypominam choćby przez tysiące ósmy roku, ale oczywiście seat w ogóle zawsze funkcjonował w zależności od tego czy czemu służył w banały cisną się znało weźmy obkładać bada teraz to jest jedyna forma działania artystycznego czy sztuki jeśli ktoś woli funkcjonuje wyłącznie w czasie teraźniejszym dlatego dobre dramaty dobra literatura teatralna jest permanentnie współczesna, bo nie mnie nie odwiedzić nieodmiennie odbijamy kalką tych samych przedstawień sprzed 2030100200 lat Szekspira nie gramy tak samo Hamlet serwują dania jest więzieniem w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych publiczność biła brawo Głomb odkłada podanie polskiej było wszystko jasne o tym, uzyskaliśmy wolność sam były słowa znaczeniu pomyliła się później z anarchią całkowicie, ale nie tylko w sensie politycznym także estetycznym artystycznym etycznym w związku, z czym teraz zaczął funkcjonować jeszcze inaczej, ale nic się w sztuce nie dzieje rewolucji w podstawowym elementem teatru o takim credo autora to jest konwencja, czyli umowa między wykonawcą, a odbiorcą i szkło oba obaj kontrahenci mają równe prawo nie może żaden twórca w moim przekonaniu mówicie kretyni nie zrozumieli ja jestem Biblia, ale czasem to spotkanie może w ogóle generować rewolucję wierzy pan, że z założenia, że w la luz można obalać królów można obalać władzę czysta, że działali tylko wtedy jeśli publiczność wniesie bomba nas na widowni tak naprawdę to jest kwestia właśnie sumy porozumienia między jedno drugą stronę Tatr może być rewolucyjny tylko wtedy uczestniczyć w życiu politycznym i t d. tylko wtedy, kiedy ma odbiorcy w czasach żyjemy mamy kryteria tak pomyślany jest etyczny wyznaczać granice między sacrum Profanum nie wiemy co jest naprawdę problem z lewa strona albo udajemy, że wiemy wszystko pomieszać pomieszało nam się z Rosją jest bardzo trudno się buntować było dlatego namawiam wszystkich inteligentów w tym kraju, żeby nawet jak widzieli, że jeszcze nas zobaczyli tangu Mrożka reżyseria ludzkiego jest dokładnie od, że nie ma się przeciwko czemu buntować, jeżeli jest błąd to on jest wyłączony był taką potrzebą buntu z piękną puentą, że jeśli niema już nic i nie można stworzyć nic co można stworzyć niczego, żeby było władzom tylko władz o może istnieć wtedy, kiedy nie ma nic i czy władze jest również formą buntu wyda album, ale buntu góry przeciwko dołów w wyższość przeciwko niższości z fenomen na inny projekt fenomenalny tekst przy czym on nie jest dojmujące tylko 1 dzisiejsze czasy to już było nie było to jeszcze będzie po średniowieczu opony świecenie poświęcenie Jovan przerost ego formy baroku i rokoko, a potem znowu lepiej epokę wiktoriańską i t d. tak dalej z tym, że w tej lidze się wszystko przez zmniejszenie świata przez zminimalizowanie przestrzeni i możliwości porozumiewania się dzięki internetowi w Desie wszystko zrobiło się przy bardziej powierzchowny mniej dogłębne oczyszczenie twarzy to co mówi nie tyczy jednostki tyczy to czysty społecznym, ale powraca jakże często z aktualnością albumów wspomniana na wschód towary, grając na wykład no dobrze, ale on także nowego, ale tak bardzo małe sięgać tak blisko, a Szekspir proszę pana przecież stały Szekspir praktycznie, zwłaszcza elektroniki historycznym to wszyscy z zawsze w każdej epoce znajduje swoją swoje odpowiedniki mechanizmy zawsze znajdzie jeśli prawda o przydział, jeżeli jest zawsze znajdzie, ale zawsze znajdzie Klaudiusz, który przejmuje zabija tatusia i przejmuje władzę to jest mu mechanizm, który w różnych wersjach, ale mechanizm ten sam w różnych wersjach spowodowanych czasem coś się żyje przyrodą, której się żyje miejscem, w którym się żyje i gdyby również i i pewnym kryterium, którym się posługujemy, ale dotyczy życia społeczno-politycznego tak naprawdę, bo jeśli chodzi o sztukę to sztuka nie przychodzi rewolucji szok może wywołać rewolucję albo uczestniczyć w rewolucji nie było rewolucji sztuka jest pewnego rodzaju echem tego co się dzieje sztuka pod podlega ewolucji, ale nie w sensie tego co tylko sędzia tego jak i sprzedaży gazu, by powiedział w tamtym Narodowym pod koniec ubiegłego roku odbyła się premiera garderobiana ego, w którym spotyka się pan z Januszem Gajosem i co tam widać właśnie jeśli mówi pan o tym, odbiciu w Janie, więc bilet bez naszej w środku i nie jest nam widać oczywiście krytyka zarzucała temu przez siebie głównie to, że właśnie nie interesuje ją nie tyle jak są bardziej są właśnie zajmuje się aktorzy zajęli samymi sobą gwiazdorzy, tym bardziej to znaczy że, że narzekają na ciężki los artysty not Mista sztuką ona ani nigdy się dzieje w czasie drugiej wojny światowej jest zdeterminowana, ale to raczej anegdotycznie nie ma zielonego psychologicznego wygrana w lepszy jest akcja inna na NATO 30 przedstawienie czy ten dramat garderobiana jest stricte teatralnym w tym projektem już na poziomie dramatu dla diesla, który idzie do teatru zobaczyć coś inteligentnie napisanego, ale niekoniecznie rewolucji po rewolucji uważa, że woda z ulicy chociaż, chociaż kulisy są mało interesujące bardziej synteza ze stolicą ja przynajmniej próbowałem do lasu, ale boli tylko my w tym wypadku mogę mówić próbowano zbudować na jak w głębi psychologicznej, ale jeśli chodzi o publicznej wydaje się, że zrozumiała krytyka niekoniecznie, bo nie chciała zrozumieć albo albo tego po prostu nie ma lekko mnie się wydaje, że jest to przecież z wiekiem przychodzi też jest coraz mniej pewny siebie, gdy jeszcze 10 lat temu był pewny tego co mówią teraz niekoniecznie w DF w tym, by zapytać w ogóle o status aktora jest, że już raz zaczęliśmy od garderoby danego aktora w Polsce ma taką funkcję profetyczne są bardzo często miał niemalże to była cała wojna jak pan pamięta, aby cały cały awantury w na początku dziewięćdziesiątych reklamy o udział w serialach i t d . w część aktorów poprzedniego pokolenia uznała to za zdradę posłannictwa klisze krąży zwłok łączy z tym zawodem myśmy się o sobie mówili wtedy mało skromnie, że jesteśmy inżynierami dusz mieliśmy specjalne porozumienie z publicznością przecież po odda władzę albo pod władzą i ponad u normami poza normami, czyli ten aktor jako latarnia moralna jedzenia już dawno kędzierzynianie moim zdaniem nie funkcjonuje oczywiście każdy prywatnie tak każdy ma każdy z nas ma ono swoje życie również prywatne, ale to się nie przynosi moim zdaniem nie powinno się przenosić na wzajemne relacje osobiste w teatrze artystycznym teatru jest zespół z zestawu zespołów i inny pogląd i światopoglądy, czyli czy preferencje seksualne czy tak dalej to jest to powinna być na drugim planie na pierwszym Puław znowu powiem tysięczny raz ósmy zacznijmy od tego z czego wyrósł z obrządku religijnego czy z 33 czy czysto dotknięcie takiego poezja próby dotknięcia czegoś jest niematerialna transcendencji i to nie chodzi o Boga tu chodzi również o miłość uczucie o coś się nie da zważyć zmierzyć tak dalej to jest pole porozumienia to może być również jakaś myśl rewolucyjna, ale niebo, bo na scenie tylko myśl rewolucyjna dlatego zawsze, mówi że teatr powinien dotykać nie walić w mordę dotykać wywoływać rozmawiać szukać porozumienia to jest moja definicja sztuki teatralne dla samego oraz rozmowy już za chwilę posłuchajmy informacji Radia TOK FM Jan Englert dyrektor artystyczny teatru Narodowego w Warszawie z moimi państwa dość Jan Englert dyrektor artystyczny teatru Narodowego w Warszawie jest moimi państwa gościem chciałem jeszcze na moment wrócić do tzw. sztuki zaangażowanej, w czym pan jako dyrektor sceny narodowej i wie, że jemu ja bym chciał definicji obsłużyć swój sukces ja uprawiam teatru moim celem jest zawsze zaangażowany nawet hasła jest teatr zaangażowany tylko co zrobić nogą zaangażowany politycznie społecznie te nakłady na tacę Berlitz Poland znalezienie i pewnie pewnie panowie nie mogą składać dary natury funkcjonuje bardzo gorąco wsi co w święcie to również poza społecznym politycznym socjologicznym i t d . jak dalej w tej w moim przekonaniu w moim przekonaniu nie wierni teatr nie powinien być, by dowieść trybun, bo o trybuną polityczną czy trybuną jakichś Arval określił powinni dotykać, a nie tak ani palić ani bić ani nie wysadzać w powietrzu i Deyny dinozaurów 60 ósmy roku wystawę Sokolnik w powiecie zrobił, zdejmując przedstawienie, które wokół, którego dopiero się zbudowała cała historia oburza się życzliwie Kazimierz Dejmek to jest w ogóle taka opowieść wydaje mi się dosyć przewrotna od święta święta Ingrida w Łodzi przez powiatowego w ogóle wszystko już wie pan z Niemiec nie jest przewozu, a właśnie jest jednowymiarowa na tym to polega Deyny białko jedno chory widzi i 1 obok Och-teatr teatr i guzik go obchodziło czy grają oni tylko czy w czerwcu gramy w czasach w czasach antykomunizm jesteśmy od słuchał tego co jest w powietrzu, ale było przedstawienie przez w stanie wojennym graliśmy wyzwolenie nie, dlatego że Dejmek chciał zrobić prowokację polityczną tylko on słuchał kulisy jej ja jestem mam kompleksy jako aktorzy, że jestem taki konkret wierzy, że mam kłopot z unoszeniem się nad sceną metr podziwem patrzę na kolegów, którzy fruwają albo wydaje mi się, że fruwają i są przekonani, że w uboju ja chodzę po sobie, ale raz fruwały w Rouen, jakby modlitwa w wyzwoleniu i cała sala wstawała i szukała i podnosiła mnie razem z tym tekstem ja byłem 10 m nad sceną pamiętam to panie rektorze no tak, że pan wie jak po temacie spadł z 10 m jak w tyłek bolał w 2 szybko spadli przez bojkot, który wywołał tu wszystko szlachetny bardzo gest w sobotnim, o co chodziło chodziło o bojkot telewizji, ale jeśli w ogóle środków dotowanych przez partię czy przez błąd rząd czy przylgnęła klubu ostatni taki zbiorowy protest symboliczny bardziej niż w nierzeczywisty, ale po postrzegany jako jako działania antypaństwowe wtedy aktorzy z 36 aktorów złamał tylko bojkot całego środowiska było ostatnim mordzie byliśmy razem w moim życiu w inny, ale wpół roku już przecież przestawienia się już zaczynał od tego, że ludzie szli do teatru już nie w sprawie teatru w tylko nie zaczęliśmy grać już był dywan kwiatów na scenie im się zaś jak podnosiła się kurtyna wtedy się używało kurtyny w nocy ludzie wstali bili brawo przyjemnie nie Gniewa niezależnie od tego co się grało ich kolegów, którzy poparli stan wojenny oklaski mało się czyta wygwizdała publiczność ma nam, aby było bardzo uderzyło, ale w roku potem już cisami ludzie zmęczeni inercji przegranej przestał chodzić ta płyta trybuny świeciły pustkami pokolenie jemu jako pedagog pokolenie, które kończyło Akademię teatralną, więc osiemdziesiątym trzecim po osiemdziesiątym ósmy dziewiątym rokiem jest pokoleniem przegranych bardzo ciężko było coś zrobić i funkcjonowali władze były przeciwko aktorom publiczność zapomniała, o której zmęczona była zajmowała się czym innym młodzi ludzie, którzy nie wydali żadnych autorytetów mówi pan o Pańskiej generacji nie jak głaz staruszek krwawa ja mam wtedy miałem już pięćdziesiątkę prawie jedno rada nadzorcza jak z zalet nie moja generacja moja generacja jest najszczęśliwszy generacji, która miała szansy polizać każdy z każdą stronę cukierka i dostać tylko w tyłek od każdej strony z okienka moja generacja przeżyła, a jeszcze sięgam na upartego przeżyłem powstanie rozlewano w Warszawie co prawda nic nie pubie Dawid jest nadużycie totalnego miałem roczek, ale jednak w Warszawie przeżyłem powstanie pobudzi zapisać do zbowid-u, gdyby nie mój wstręt do jakichkolwiek organizacji i w nie zachęca pan w Gniewie zresztą Diana ZBoWiD kiedyś, jeżeli chodzi mu jeszcze z UE, ale moje 2 moje biegli coś zaczyna podsumowywać oczywiście każdy podsumowuje siebie w sposób Noego, by wiedzieć, zwłaszcza na użytek wywiadów z lukru i on synem pewne siebie samego, ale jest w tym urząd użyj 1 faktu rzeczywiście nie dam się co z rejestrów trend ten kij ma 2 końce równie dobre jak złe błędnie nie była moją niezależność i jak gdyby taki nie umiejętności podporządkowania się to ja bym nie mógł działać wpolityce, bo jak mając inne zdanie mniejsze niż moja partia na nich głosował tak jak Ikar lata w tym konsekwentny, ale przyzna pan, że są takie momenty w dziejach, gdy polityka rzeczywistość stawia tak jednoznaczne pytania moralne to rozumiem, że takie pytania stawia na rzeczywistość w stanie wojennym czy teraz znaczy to znaczy byłem tak ja w ogóle czucia bardzo uważać na Księżym przeżyć życie także móc spojrzeć prosto w oczy w lustro jestem przekonany, że ty skur wysunie też patrzą prosto w oczy i nic to nie kosztuje ich los się bardzo dowolny to są wszystko względne względne bardzo kryteria dlatego mówienie o sobie samym, czyli czy stawianie sobie samym jakiś oczywiście jest postępować w zgodzie z własnym sumieniem co to znaczy, a to sumienie sumienie to jest tak jak w ogólne sumienie czy tylko moje sumienie suma tych sumień składa się na chaos totalny dlatego ja jestem przeciwnikiem jakichkolwiek haseł np. hasło nawet patriotyzmu dla mnie Żnin wymachuje jest też podejrzane uważa, że są takie rzeczy są wolne, gdyż wykluczające prawo kwota, ale generalnie rzecz biorąc patriotyzmu głoszony nie jest już w tym czym powinien być patriotyzm to jest suma indywidualnych powinności od tak bym tą nazwą już bardzo jest enigmatyczne, ale inaczej tego nie umiem sformułować to jest pewnego rodzaju powinność, ale wobec czegoś co nie przejawia się w korzyściach jakichkolwiek tylko w tys Bauman dres, bo on pięknie mówił o miłości, że to jest ta umiejętność dawania niebrania jakichś głosi hasło i niosła transparent Tusk chce coś komuś narzucić urzędnik nie daje tylko biorę chcę coś brać albo zmusić do tego co ja dlatego nie tylko chodzi o partiach w ogóle jakiekolwiek hasło więziona rzeczy niemożliwej, że rzecz, że to jest utopia cóż ja mówię no ale na mój prywatny użytek, a mój prywatny jest już to PiS starał się korzystać nie namawiam na to nikogo nie, mówi że mamy rację to jest mój świat jego łzy zbudowały konsekwentni jestem do bólu dzięki temu być może się utrzymuje na powierzchni fali przez 50 parę lat, gdy są tacy, którzy zaraz po niej, że ten rodzaj konformizmu nie ja mam od lat powtarzam to samo straciliśmy umiejętność odróżnienia kompromisów konformizmu i tak jak straciliśmy umiejętność odróżnienia entuzjazmu od fanatyzmu patriotyzmu nacjonalizmu to wszystko prawda, ale proszę spojrzeć jak Stasia jesteśmy zamknięci w ale jesteśmy pęknięć islamistów i to nowe zjawisko, ale bilans jest malaria złych jako społeczeństwo może pana byliśmy zamknięci już w królestwie polskim nota nawiązujący parę lat temu, że Daniel Olbrychski przerywa próbę, bo nie chce nie chce grać odpowie bardzo ona czas odprawy dla osób nie chcemy temat mówić to rozumiem pana premiera polubią przede wszystkim od tego zaczyna żyć, że próby nie były sankcjonowane przez dyrekcję teatru Narodowego i wprowadzone repertuar po prostu ja zgodziłem się na to, żeby Daniel z Anią woda w Kłodzku próbowali razem dałem im przestrzeń umówieni byliśmy, że pokażą to co zrobił wyraźny jest dość rozsądny mamy do czynienia z 2 indywidualnościami Gross został w ich przekonania polityczne na boku tak tak naprawdę, chociaż to niemożliwe jest zostawienie całkiem grałaś no ale co tak jakby ktoś ogłosił randkę erotyczną i mamy inny inne zdanie i ja jestem za aborcją, a moja należą na niej się rozstaliśmy z tego robi problem światowego na litość boską wyznacza nasze są wybory nie dogadywali się dwu od początku jasne, że zaczną gadać o polityce do tego wody przecież argumenty logiczne nie będą opadały zresztą, bo to, jakie próbuje w sztuce Millera o seksie pod wypadają w Chlewiskach w logiczne argumenty każdy z nich się zachowało tak jak ja jak się zachowa u obydwoje głoszą, że to były świetne próby ich, że fantastycznie się próbował pan że, gdyby przekroczyli coś co jest moim zdaniem istotą współpracy artystycznej ja nawet bym zrobił z przeciwnikiem, którego nie znoszę pracować, ale w tej chwili żyjemy w czasach swój ego jest tak zbudowane w Ełku na dodatek za alibi da na służbę narodowi ojczyźnie grupom społecznym ideologii przynależności seksualnej, ale to jest nieprawda ja to mówi jako człowiek, który współpracuje z wieloma ludźmi na internet jest przyczyną tego mamy tak rozbudowane ego argument na gaz ziemny jedynie opłatę za argumentem, który jest dawniej śmieszyła w tej chwili jest argumentem przyjmowanym naturalnie alibi na grzech w tej chwili jest powszechny, ale każdy grzech mam usprawiedliwienie wszyscy wszyscy mamy na ja też, żebym nie był lepszy ale, ale to, że mówi, że że, gdy aktem tym nieco sztandaru zwala winę pan rozumie to dla mnie bardzo ważne i w jego przekonaniu ten argument jest tu kończący dyskusję ja upraszcza, ale to jest fakt mamy 1000 transparent tułów ideologii przekonani i wiary w to na dodatek ziemia to robię dla sprawy niekoniecznie nie są tacy, ale niekoniecznie jednak regułą jest głównym Bogiem 2001 . wieku jest w Polsce na świecie na świecie, a udajemy altruizm stół w ideologów lider dali przestańmy się oszukiwać tak jak powiedział prezes Bauman to jest wielki, że Kartezjusz dzisiaj żyją to jego myśl brzmiała widzom będzie, więc jestem jest na koniec chciałem pana zapytać o Kordiana, w którego wystawił pan na deskach teatru Narodowego jak pan dzisiaj czyta Kordiana globalne Kordian twarzą w 50 lat nikt się powtarzać namawiam wszystkich do obejrzenia tego przedstawienia, bo ono dotyka również te rzeczy, których termin mówiliśmy o nim to jest dotyka czegoś co mam nic bez przerwy równocześnie tańczymy na balu giniemy za ojczyznę, ale można jakoś przełożyć Konstantego czy staranna na NATO co widzimy dookoła Konstantego niekoniecznie, ale Polaków, którzy śpiewają carowi niech żyje Polski król i tych, którzy jednocześnie bywają Polacy nic się nie stało i tych, których giną za ojczyznę teraz mamy wszyscy cały czas wśród nas cały czas mechanizm funkcjonuje jeśli chodzi o funkcjonalny funkcjonowanie elit politycznych czy innych to ona się nie zmieniło Królestwa polskiego to na pewno w ogóle włącznie z drugą Rzeczpospolitą trzecią Rzeczpospolitą czwartą Rzeczpospolitą posługujemy się tymi samymi mechanizmami Dejmek nazwał prasy łódzkiej spółki łup w ale coś w tym Mie w słowackiej Mefisto, a że jest tak rzec, że Słowianie mają głos jak gdyby z takim konstruktywnym wspólnym działaniem Rajmund był od lat się przeżyć mówi o tych Polakach w piekle cóż my sami idą opowiada sami o sobie mamy tego świadomość, ale nadal jak gówno śmierdzi na podwórku zamiast go sprzątać przez sam go do sąsiada też śmierdzi, ale miał Jan Englert dyrektor artystyczny teatru Narodowego w Warszawie był moim państwa gościem bardzo dziękuję panu za to spotkanie wszystkich państwa oczywiście zapraszamy na Kordiana w teatrze Narodowym w już za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich raport gospodarczy, na które zaprasza Aleksandra Dziadykiewicz program przygotował Tomasz Kopka realizował Adam Szurek Mikołaj Lizut, a Jasińska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA