REKLAMA

Zaczać od Bacha? "Jak słuchać muzyki". Rozmowa z Piotrem Wierzbickim

OFF Czarek
Data emisji:
2017-01-20 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w studio pan Piotr Wierzbicki pisarz publicysta krytyk muzyczny oraz znawca wielbiciel muzyki dzień dobry i dobry niedawno ukazała się książka wydana przez bibliotekę więzi zacytowana jak słuchać muzyki, której autorem jest mój dzisiejszy gość, żeby nie było wątpliwości co autor ma namyśli mówiąc muzyka to od razu na początku precyzuje, że chodzi o klasykę i gdzie SA nie tam jakieś byle co no tak to trzeba to było jasno zdefiniować, żeby nie wprowadzać w błąd Rozwiń » takich, którzy kupiliby tę książkę myśląc, że w tej książce jest dokładnie o tym co pod wyrazem muzyka dziś jej n p . od otwieramy telewizje i pani prezenterka mówi o Broda zmarł właśnie wielki artysta muzyk 1 z najwybitniejszych przedstawicieli muzyki dwudziestego wieku okazuje się, że prezenterka miała na myśli reprezentant muzycznego biznesu, a w ślad wyraźnie odróżnić ta książka jest oczywiście takimi jak Bach Beethoven Chopin Czajkowski Prokofiew Bardo w Lutosławski oraz w gestii zaliczamy w ten nurt do tej muzyki i sztuki w dawnym klasycznym znaczeniu tego wyrazu, bo w planach te standardy, które wypracowało je reprezentuje w gestii są być może jeszcze wyższe niż te, które obowiązują w sali Filharmonii narodowej to są wirtuozi i w dodatku muzycy oni muszą improwizować krótko mówiąc mamy do czynienia z kimś to jest ich wykonawcą i kompozytorem i ta sztuka improwizowane, która zanikła gdzieś w połowie dziewiętnastego wieku jeszcze Chopin pozwalał sobie na improwizację co prawda na ogół się wygłupiał przy fortepianie wtedy, gdy po rozruchach w znajomych no właśnie z nimi w specyficznym numerami, udając swoich, udając swoich rywali, naśladując ich poze w przy fortepianie, ale także styl gry no ale się skończyło dziś przeciętny kompozytor nie musi umieć grać na fortepianie, a już na pewno nie będzie występować publicznie kiedyś to było nie do pomyślenia masaż musiał grać to co skomponował na fortepian fachowiec też nie przyszło do głowy, że będzie inaczej wszystkim wszystkim państwu, którzy oczekiwali kolejnej nudnej jej książki o tym, jaka wspaniała jest muzyka jak trzeba słuchać tych wielkich kompozytorów z państwa muszę rozczarować, bo książka jest fascynująca właśnie, dlatego że nie traktuje tych kompozytorów jak ludzi w oczy to są ludzie, którzy żyli dobrze ją, którzy tworzyli ta twórczość wynikała szczegóły ze swojej z radości Buli miłości szczęśliwych nieszczęśliwych i dość podobało pan Barbarę bardzo często podkreśla, że to jest żywa muzyka to nie jest tak sobie włączam, ale czegoś oddzielona to jest jakaś opowieść to jest coś co artysta chciał powiedzieć ważnego chciał albo właśnie rozwój rozbawić albo powiedzieć zobaczcie albo powiedzieć kurczę no ta Polska, ale ja tutaj na tym paryskim bruku łata te wierzby płaczą i ja wraz z nimi płacze i chciałbym wam o tym, powiedzieć, ale cóż, jakie wierzby szmer, bo nie możemy tego wymówić to tytuł mam garaż siadajcie Słuchajcie i to co jakiś czas taka właśnie muzykę, która może wraz z opowieścią, które z historią to nie jest zagraliście dziś tylko -li tylko zespół kombi, gdy konstrukcja, że coś dzieje, że to stosunek żywe opowieści, a właśnie na tym polega cały problem również przy pisaniu książki o muzyce dlatego, bo muzyka w ewidentny sposób coś wyraża w ewidentny sposób, o czym się mówi w ewidentny sposób te dźwięki są tak ułożone, żeby one wyrażały jakąś treść tylko, że z kolei ta treść jest nie przetłumaczę na na naszą ludzką mowę to treść jest raczej między znaczeniami naszych zdalnej naszych słów niż tak, iż w, żeby można było powiedzieć, a sąd kompozytor miał namyśli Otóż nie sposób powiedzieć co kompozytor miał namyśli posługujemy się tym naszym ludzkim językiem mową, a tam to jest może mowa dźwięków krótko mówiąc nie można tego pominąć trzeba próbować dojść do tego co ta muzyka wyraża co mówią smutek rozpacz dobrze to są frazesy, jeżeli ta muzyka wyraża smutek i 200 kompozytorów wyraża smutek, bo to po stronie komponowali skoro każdy wyraża to samo okazuje się, że być może jest 500 gatunków smutku i 1000 gatunków rozpaczy jest jeszcze tragizm to jest w ogóle czymś innym jest jeszcze rozpacz ich oraz mnóstwo takich treści, które w ogóle nie mają odpowiedników w naszym domu jak wobec tego od tej muzyce pisać i jak jej słuchać no nie ma tutaj genialnej recepty trzeba inne trzeba próbować no i jak w ruinie ja nie jestem muzykologiem muzykolog ma łatwo, ale po prostu opisuje to muzyk ma łatwo, żeby opisać, ale mogę wiem, ale ma trudniej, żeby zachęcić no, a on nawet nie może tego oraz liczbę zaczął zachęcać znów powiedzą, że to już nie jest nauka muzykologia to jest pewien kierunek humanistyki czy latarnie, by popularyzować uczą na Uniwersytecie i muzykolog zajmuje się no jeśli się zajmuje biografia kompozytora rodu zajmuje się rekonstrukcją utworu, posługując się uczony o terminologię dla czy jest w stanie sięgnąć głębiej w bardzo to trudne dodaje pisarz dyletant mógł się za takiego uważam, bo tam próbował się nauczyć pewnych rzeczy na fortepianie nawet Bacha Chopina i MoCarta, ale nie przesiadują w normalnej drogi, jaką przechodzi każdy muzyk, ale za to osób umiem posługiwać się polską mową i to mnie ratuje dzięki temu, że zamiast szampana dobrać do miast najgorzej w naszym Szatan tak duży posługiwał polską mową jak pan dziś na Chopin był mistrzem polskiej mowy o niezmiernie z listy Chopina jest po prostu coś niebywałego fascynującego jego zwięzłość tej umowy, która w dodatku na ogół dotyczy błahych spraw w Operze nie wydawał mam marzenie się na temat muzyki prawie wcale tam nie ma nawet, ale jakaś inteligencja jakiś dowcip jakaś zwięzłość, gdyż jego zgranie, a widać jak one jak ona w swoich kompozycjach szanował czas wiedział, że ma tego czasu Mao, ale są wszystkie zwięzłe krótkie jest cholernie mało to samo w listach żal mu było atramentu żal mu było pióra żal było tego czasu i i odzywał się z kratami no to jest 1 z największych polskich pisarzy fan Shop również w wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM Piotr Wierzbicki pisarz publicysta krytyk muzyczny wielbiciel muzyki i autor książki, które dzisiaj rozmawiamy jak słuchać muzyki jest państwo moim gościem informacje o 1120 po informacjach wracamy do programu off czarek pan Piotr Wierzbicki pisarz publicysta krytyk muzyczny znawca wielbiciel muzyki jest państwem moim gościem rozmawiamy o jego książce wydanej przez bibliotekę więzi jak słuchać muzyki wspominam o tym, że mówiąc muzyka ma pan ma namyśli morskie klasyczną Jazz jako wypadek mam takie pytanie związane właśnie z muzyką klasyczną Jazz, bo zapewne był pan wielokrotnie na koncertach jazzowych swoja Pono improwizacji sztuce improwizacji zagramy wyjątkowo interesujące są lekkością improwizacji to dziwiło autobus świetny bije brawa w ogóle tutaj w wydajny niż się, bo pewnie tak mocarstwa z domu w niektórych akcjach będziemy, że on też tak kombinował myślę tutaj rzuca jakiś szczególnie efektowny fragmencik, żeby podnieść trochę emocji, żeby to rzecz tyle publiczność podział tak tak jak Och, to było świetne tymczasem mamy strażników tego gmachu muzyki klasycznej, którzy chcieliby, żebyśmy siedzieli jak automaty od początku utworu do końca utworu broń Boże nie, dostając nie klaszczą z żadnym momencie, gdzie właśnie udało się jakoś szczególnie partia no, jeżeli to jest koniec utworu proszek klaskać, ale państwo z klasyczną gdzieś w połowie utworu do poręczy za drzwi wyrzucić tych sporo fanów, a to ciekawe zagadnienie na początku tylko jeszcze jedno musisz uściślenie Janie nie używał wobec siebie określenia krytyk muzyczny, bo ten termin przynależy profesjonalnym muzykom, czyli muzyka Logon wykonawcom, którzy zajmują się oceną bieżącej współczesnej produkcji i muzycznej jesieni uważam za krytyka muzycznego można nie mówić pisarz muzyczny eseista muzyczne felietonista muzyczny, ale pozwólmy krytykom muzycznym pozostać w tym planie profesjonalistów co prawda niestety ten plan zanika, ponieważ w krytyka muzyczna prawie już przynajmniej w Polsce nie istnieje to jeszcze było w pierwszych w pierwszych latach środkowy w latach PRL, a każda Gazeta codzienna miała swojego krytyka recenzenta muzycznego ja mogę wymienić wszystkie nazwiska wszystkich dziennikach życie Warszawy trybuna ludu sztandar młodych głosy prasy wszyscy oniemieli swoich muzycznych recenzentów, a w dwudziestoleciu międzywojennym w po każdym koncercie nie tylko wielkich pianistów takich jak Rachmaninow czy Hofman, którzy przyjeżdżali do Warszawy, ale nawet początkującego pianisty ukazywało się w kilkanaście recenzji w pismach codziennych recenzji pisanych przez fachowców kompozytorów wybitnych krytyków muzycznych to wszystko się skończyło, ale wracajmy do aliansu z fachem co ciekawe nie tylko wrzucę Skrzypek w pewien skrót znany na działkę mówi tak bez sensu jest czytanie recenzji w prasie koncert jest czymś co wydarza się raz już nigdy nie wydarza jak byłeś to wiesz jak nie byłeś to i tak jak przeczytasz nic ci to nie da no może może nie musi to być ciekawe dla bohatera dla wykonawcy, ale na pewno ciekawe dla publiczności każdy chciał porównać swoje wrażenia z tym jak to zostało odebrane przez fachowca oczywiście wszystko zależy od poziomu bywali wielcy krytycy muzyczni tak jak wszędzie, ale wróćmy do baru wiemy, gdzie jest wróćmy do krótko mówiąc pytanie jest takie rzeczy w filharmoniach nie za dużo jest winiarstwa czy nie powinno być tak, że publiczność może się zachowywać tak spontanicznie jak na koncertach jazzowych do tej uwaga tamto wcale nie jest takie spontaniczne tam się klaszcze w takcie utworu, ale po solówce skończyła się w solówkach fortepianu podoba się publiczności oklaski skończyła się z solówką saksofonu spodobało się oklaski nie klaszcze się w przypadkowych miejscach publiczność jazzowa jest bardzo wysoko wydrukowane w wyżej nawet wśród publiczności filharmonicznej natomiast w Filharmonii zdarza się, że klaszczą, bo myślał, że kompozycja się skończyła skończyła się tylko część i dla wciąż nie wódz twa z ignorancji trasy takich obrazków nie życzę jak ktoś nie wie, gdzie się kończy piąta Symfonia to nie czeka co zrobią ci, którzy wiedzą o natomiast trzeba pozwolić na spontaniczne oklaski w miejscach, które się najbardziej spodobają no tutaj też, by miał pewne wątpliwości mogłoby się okazać, że każdemu się innymi miejscu spodobała i krótko mówiąc pianistę rano wyciska siódme poty a, a Stali bez przerwy klaszczą natomiast Thompson taki ruch oraz wszystkim będziesz za działania za bardzo mi się nie podoba, że publiczność słucha wszystkiego na kolanach, bo występie Strawińskiego ze świętem wiosny i Bartóka cudowny mandaryn mem publiczność wychodziła z sali gwiżdżąc Scorpions i protestując staram się dzisiaj wydaje mi elementem barbarzyństwo ja to cenią wyżej niż zachowali naturalnie nie podobało się to czort z tym dajmy wyraz temu, że nam się to nie podobali się stanie do pomyślenia traktujemy Filharmonia świątynie i idzie również każda kompozycja współczesnego kompozytora traktowana jest być może jeszcze bardziej na kolanach, a to, dlatego że mało, kto tę muzykę na zrozumiał no to wtedy taka jest ludzka natura, że codzienne to wydaje się głębokie krótko, mówiąc że tutaj miałem nic przeciwko temu w gruncie rzeczy nie miało, gdyby publiczność reagowała nie usztywnia Skonie urzędowo tylko spontanicznie po zakończeniu, a jako baza, jaką dostał medal to jeszcze wrócą tego działacze go kiedyś ubranego w koncercie w Krakowie i było sporo młodzieży, która być może zbyt żywo żywiołowo reagowała, a być może też nie znała obyczajów panujących źle, więc w czasie przerwy nas organizator poprosił, żeby właśnie klaskać, kiedy skończy się roztwór potem, po czym jak na działkę od prof. Williama to znoszę klaszcze, kiedy chcecie dobrze to niech ona sobie tak to organizuje na własnych koncertach, ale nie życzyłbym sobie, żeby żaby taki obyczaj doprowadził do tego, że nie sposób wytrzymać w Filharmonii, bo różni ludzie również dyletant ci klaszczą tam, gdzie im się podoba, ale koncertach jazzowych są twarde reguły, ale czy to nie jest Algierii to jest pierwsza reguła jest taka, że na te koncerty nie przychodzi byle kto nie przychodzą panie z ministerst w, które dostały bilety za darmo od dyrektora departamentu nie przychodzą osoby urzędowe widziałem na koncertach jazzowych panie z ministerstwa no to widocznie wyedukowane panie ministrze nie służyło tam jest no dobrze, ale nas w porządku to była metafora emisji oferta ta mniejsza o panie z ministrem krótko mówiąc zupełnie inna jazzowa zna reguły i i i spokojna głowa nie martwmy się o kulturę na na koncertach jazzowych wreszcie ma takie wrażenie, że muzyka klasyczna została porwana przez tych strażników rewolucji i starych, którzy w mieściło w Filharmonii też zostać na baczność, a już niema kompozytorów, bo już nie żyją wszyscy, którzy wolą powiedzieć, ale o to pisał, żebyście się mogli radować mocarzem, który stał jeszcze przed tą wrzuca takie smakowicie kawałki, żeby właśnie, żeby właśnie zobaczą oklaski, a tymczasem teraz mamy stać braknie to dyrektor Leszczyński oraz potem dorwie po koncercie mówi co to za w ogóle profanacja jak pan nie mógł stać na baczność przez popełniają wiele, ale nie tylko ludzie nie zachwycają to pan jest to, że tak, by nie więcej powiedziała tak myślę, że jak mi coś nie zachwycił Chopina opowie dyrektor Leszczyński nie każe wychłostać a dlaczego ma zachwycać gminie zawiązała na ostatnim publicznym występie Chopina zjawiło się 300 osób każda z nich została osobiście wytypowana przez Chopina z ustalił, kto ma prawo pojawić się aktor nie na tym koncercie kierował się strasznie Pysza kierował się nie kierował się tym, żeby tam nie było osób, które mają w nosie jego muzykę, a przychodzą tylko dlatego, żeby zajechać powozem i pokazać się świat, a i tak pod koniec życia rozmawiając z przyjacielem na temat tego ilu żyj i na świecie tak naprawdę rozumie jego muzyka to zaczęło liczyć na palcach coś Japończyków jeszcze nie wiedział, że kończy co panu bardzo nie było Japończyków byli tylko o paryżanie i garstka rodaków, z których nie wszystkie oczywiście rozumieli Chopina, chociaż wszyscy go na pewno szczerze podziwia jej to, czyli czynił pan namawia do słuchania muzyki w elitarnej, że pan namawia do dostania muzyki m. in. w, czyli do takiej konsumpcji słyszał pan nie byłby zadowolony, bo Szatan, by pewnie powiedział część z nas tak, ale część niezgodna precz ze świątyni muzyka tylko dla elit i to dla takich, które ja sam selekcjoner no tak naprawdę taka jest też muzyka Chopina on komponował trochę muzyki nazwijmy to bardziej popularnej mazurki nokturny na co są kompozycje, które mogą być nagrywane w domu przez przez walne wyedukowany muzycznie nie trzeba do tego wirtuoza są kompozycje Chopina, w których nie dotknie dyletant, a żeby to była panienka z dobrego domu, który trudno uczono gry na fortepianie Chopin to są szczyty muzyki w Fed nie mnie nie ma co tego ukrywać elitarnej Corel -li wielki poprzednik Bacha Skrzypek miał własną orkiestrę wielki artysta dyscyplinował sale nie pozwalał gadać, ale oczywiście, że państwo trzeba rozróżniać na przedstawieniach operowych gada no uwertura była tylko o to, żeby publiczności z mogła ujść spokojnie usiąść na miejsca w lokalach gada no na parterze gadamy o i tak miały charakter przedstawienia operowe w 2 osoby poniekąd również przed nos tam towarzysko towarzyskie, więc pewne rzeczy są dopuszczalne na przedstawieniu operowym, a niedopuszczalne przesłuchaniu preludiów Chopina komu się ta muzyka nie podoba niech po prostu jej nie wysłucha idąc na koncert, który w swym wyrazie Chopina powinien wiedzieć, że Kamienna będzie grana muzyka trudna, do których trzeba przyłożyć wciągnąć chciałbym teraz powieść w ogóle, o czym podziemia prawdą jest moja książeczka to o tym, po informacjach tak Piotr Wierzbicki jest studio książka jak słuchać muzyki, o czym ona jest o tym, po informacji o tych pan Piotr Wierzbicki jest państwem jest gościem zajmą się z jak słuchać muzyki, który jest autorem lektora została wydana przez bibliotekę więzi, a która powstała jak i dlaczego no one w la zrodziła się z potrzeby było takie spotkanie poświęcone 1 z moich poprzednich książek książeczce od dachu znajdą się pojawią parę osób, które nie zadały mi takie pytanie do chcielibyśmy to on mówi ja chcielibyśmy słuchać muzyki dobrać jak miłość do muzyki tylko cholera jasna nie bardzo wiemy jak z jak się do tego zabrać np. czego zacząć od jakich kompozytorów moja osłupiałem rozumiała, że chętnie odpowiem 1 zdaniem stały się trzeba porządnie nad tym zastanowić gołym okiem widać, że sposobów dotarcia muzyk jest prawdopodobnie tysiące no a potem zaczęło mi świtać w głowie, że w gruncie rzeczy to ja bym mógł spróbować napisać taką książeczkę o tym jak to się przez znak książeczka przeznaczoną dla tych, którzy by chcieli słuchać muzyki gotowi są nawet poświęcić na nią teraz tylko oni wiedzą jak się do tego zabrać, a w szczególności niewiedza choćby tego jak zacząć, czego słuchać na początku lat pomyślałam, że w gruncie rzeczy jest właściwym autorem dla takiej książeczki dlatego ja właśnie taką drogę przeszedłem nie będąc muzykiem profesjonalnym, który ma to za darmo po prostu Leon przechodzi kolejne fazy edukacji muzycznej na grana fortepianie na skrzypcach albo uczy się kompozycje jego nie trzeba uczyć jak słuchać muzyki ja przechodziłem byłem mniej muzykalne dzieckiem rodzice nie sądzili, że należy mnie uczyć gry na fortepianie moje zainteresowania muzyczne wybuchły dopiero pod koniec szkoły podstawowej, a rozwinęły się w Wisełce to już było po herbacie albo za późno, żeby grać na fortepianie krótko mówiąc ja przeszedłem tą uchwałą bardzo długą drogę do muzyki, zanim zacząłem rozumieć poszczególne przechodzić poszczególne stopnie wtajemniczenia pomyślałam sobie, że w gruncie rzeczy mamy swoje własne osobiste doświadczenia, które mogą być pomocne w PJN zaczyna jako ten, który był głuchy co prawda w jego pokoju moja mama ćwiczyła inwencja w głosowej Bacha i etiudy Chopina aleja przez kilka lat byłem głuchy na to muzykę moje uszy otwierały się woli no i ty i tak wyklarował się pomysł no i w piśmie do głowy, by teraz, gdy rozwiążemy problem podstawowy nowo niektórzy mówią no nie słucha muzyki, bo nie ma słuchu pytanie czy trzeba mieć słuch nie trzeba mieć dobrego słuchu ani absolutnego słuchu ani w ogóle specjalnie dobrego wsłuchują w średnim słuch i ze średnim słuchem można i dopisze od razu dostępne rozwiązania można doskonale poznać wszystkie symfonie Beethovena od słuchu ważniejsza jest pamięć trzeba mieć niezłą pamięć albo też wyrobić sobie tę pamięć krótko mówiąc, żeby nie słuchać muzyki na tej zasadzie, że coś przelatuje przez uszy no nie tylko przelatuje trzeba pamiętać co to było co było przed chwilą, żeby ogarnąć teraz czytając książkę przecież musimy pamiętać co było wcześniej, żeby rozumieć to co jest teraz następne pytanie no może w ten sposób dała życie jest krótkie jestem zajęty muszę czytać gazetę czyta książki Lotos słuchawki puszczam radość i dziewiąta Symfonia Beethovena i czytam gazet czy tak można załatwić sobie darmową muzyczną edukację na odpowiedź jest taka to już dziewiąta Symfonia to ewidentne barbarzyństwo, żeby zrozumieć, że wysłucha dziewiątej zerwanie trzeba uszanować to dzieło dać mu szansy potrzeba obu uszu, a być może trzeba będzie wysłuchać tych kompozycji kilka razy, żeby ona się naprawdę spodobała nie mówi o tym, finale to każdy potrafi dzisiaj za śpiewać to jest na początku jest kilka takich ogólnych rad, a potem w jak daje propozycję pewnego scenariusza właśnie takiego scenariusza od czego zacząć do tego przejść potem, a co sobie zostawić na koniec tu od razu zastrzeżenie w żadnym wypadku nie wydawać oceny po jednorazowym wysłuchaniu ja to przerobiłem 5 oraz minimum reguła 5 prób 5 × wysłuchali być może pod rząd jeszcze przekona, że naprawdę nie jest w stanie tego zrozumieć ani z Jana czka słowa 5 × w ogóle bardzo słabo znam Jana czka i bolesną wyróżnienie, ale to nie zajmujemy się przeznaczymy na nasz klub zagra z mężem, ale nie ma powodu, że w ogóle z, że w ogóle słuchać Jane czka Charles Diana oczkiem, a są dziesiątki kompozytorów, którzy skomponowali ciekawszą muzyk, więc krótko mówiąc propozycja pewnego subiektywnego scenariusza od czego zacząć się jak posuwać się dalej na czym ewentualnie można zakupić za wszystkimi zastrzeżeniami w gruncie rzeczy hulaj dusza 1 zacznie od gazu inne od muzyki popularnej inny szef Mozart jest jako inny Chopin nie wszystko wolno, ale powtarzam ta książka dla tych, którzy nie wiedzą jak zadbać, więc skoro nie wiedzą też musimy też zaproponować na co się trzeba tez była moja rada jest taka jak naprawdę zaczynasz jak nie ma jeszcze nic głowie zacznij od najbliższej okolicy od swojej muzyki domowej Stanisław Moniuszko nie Chopin, bo Chopin to są szczyty do Chopina prawdopodobnie trzeba jednak dojrzewać, a Moniuszko to komponował taką muzykę bardziej swojską melodyjne łatwo mu dziś powiemy może naiwną tak naiwna, ale melodyjną podnóżka albo innym właśnie w ani to nie zmęczyć człowieka ani nie zniechęci świetne pieśni i arie ze strasznego dworu i z Halki piękna uwertura do Halki można tak zostać z moją szkołą dobrych nawet kilka lat Obornik Moniuszki Czajkowski pierwsza Symfonia druga część pierwszej Symphony no, jaka cudowna melodyjna muzyka ci co mówią, że w muzyce tzw. klasycznej nie ma melodii to się przekonanie może być melodia w tej drugiej części pierwszej symfonii Czajkowskiego jest tylko melodia tańce węgierskie Brahmsa, a choćby i walce Straussa to jest muzyka może taka właśnie pośrodku agendy jak najbardziej ja uwielbiam najbardziej no dobrze czy nie mamy najpierw to muzyka domową właśnie dobraną pod kontem łatwości komunikatywności potem jeśli jesteś młody człowiek i elastyczne Popik tak potem jeśli jesteś młodym człowiekiem i już masz za sobą kilka kwestii lata oddaje się tej wielkiej muzyce młodzieńczych porywów, czyli surfowanie i sonaty Beethovena z wyjątkiem ostatnich z wyjątkiem dziewiątej nie mówię o finale w jest, bo to dzieło późnego Beethovena z wyjątkiem ostatnich lat zostawić, a potem 5 koncertów Beethovena kilka koncertów fortepianowych Mozarta dwudziesty 2001. 2004 . to bardzo się zawsze razem wydaje na płytach to jest prawie już Beethoven boi to Wiel ten wielki rozdział muzyki romantycznej, której nie trzeba komentować właśnie koncerty fortepianowe i Schumanna i Gruzini gala koncert skrzypcowy Mendelssohna cała ta wielka romantyczna muzyka, która po, który eksploduje o uczucia i która przemawia i nie potrzebuje żadnych Komenda zmianie żadnego tłumaczenia, ale potem muszą się zacząć schody proponował zrobić nagły zwrot i od tej muzyki Beethovenowskiej oraz romantycznej przeskoczyć do muzyki barokowej, czyli krótko mówiąc taki właśnie barokowy kołowrotek Vivaldi korali wczesne kompozycje Bacha Händla krótko mówiąc cała ogromna ogromne morze muzyki niemieckiej głównie włoskiej czy również dach na większości zosta w menu, a potem jak mówią zaczniemy od Bacha nim słońce w podatkach może tak od muzyki barokowej można przeskoczyć gładko do jazzu, bo zauważano podobieństwa między muzyką barokową tak skarcony za kontakty w trakcie rytmiczną niesłychanie i jazzem i przecież w latach przez nich 60 tych ryb genialny pomysł genialnie płyta zespołu swing Singers czas Sebastian Bach w, czyli gazowe przeróbki kompozycji Bacha zasugerowali, że z przerobić na dozorcę potem płatami dobrali się do przeróbek i MoCarta i Chopina no może trochę z gorszym skutkiem, ale z kolei o okazały się wdzięcznym polem do popisu mazurki dla polskich jazzmanów tu się cały wielki w North przeróbek chopinowskich wylał w Polsce i to jest bardzo ciekawy dla aportem mamy już tworzyć, a potem te zostały już dawno książkę słuchacze mieli coś wiedzą o tym, brak zdradzi pan wszystkie sekrety zdradza sekrety, ale z jej winy jednak tylko jeszcze uwaga końcowa do tego co dobre i do tego co trudne trzeba zwracać, a w niektórych przypadkach wystarczy po prostu poczekać aż człowiek dojrzeje aż w człowieka w ich przybędzie lat tak jest np. z Józefem Echa 1 jakże mi się poznała na hali nie potrzebowałem poczekać aż mi stuknie czterdziestka Piotr Wierzbicki był państwem mają goście bardzo dziękuje informacje o rodzinie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA