REKLAMA

Wirtualna wizyta na miejscu zbrodni. Opowiadają prof. Monika Całkiewicz i Daria Kowalska

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2017-01-21 10:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dziesiąta 42 Karolina Głowacka studia goście pani prof. Monika Całkiewicz dzień dobry dzień dobry pani profesor jest kryminalistyki prorektora miasta ds. studiów prawniczych w Akademii Leona Koźmińskiego jest z nami także pani Daria Kowalska dzień dobry dzień dobry także z Akademii Leona Koźmińskiego pomysłodawczyni projektu, którym teraz będziemy rozmawiały z kolei pani profesor jest autorką scenariusza do tego projektu mowa o wirtualnej grze, dzięki której studenci Rozwiń » mogą się uczyć proszę opowiedzieć, która z pań zacznie pomysłodawczyni pomysłodawczyni pani bardzo dziękuję też grał inny to trochę za mało powiedziane myślę tu bardziej element zajęcia przygotowane wirtualnej rzeczywistości będzie dla naszych studentów UE, gdzie mamy opracowane mamy przygotowany pokój wirtualne, do którego studenci wchodzą, a w tym pokoju z Eton Group, a tam trop w ich zadaniem studentów jest odgadnięcie co się wydarzyło na miejscu zdarzenia muszą właściwie zabezpieczyć ślady idą już jest pani profesor więcej powie na czym polega sama ocena studentów którzy, którzy też ślady zbierają, czyli taki student wirtualnej rzeczywistości chodzi do takiego pokoju musi się jakoś zachować i rozumiem, że są oceniane czy Daniel k to oczywiście cała wiedza, jaką się ma na ten temat z filmów seriali, więc domyślam się, że jeśli czegoś tam dotknie niepotrzebnie to już jest źle, bo zepsuje ślady to są takie sprawy to są takie sprawy, chociaż mam nadzieję, że nasi studenci prawa mają UR wiele innych zielonych źródeł nie tylko ze swojej liście filmów kryminalnych, choć oczywiście nawet oni jakoś Sokół pod wpływem tego co widzą w takich serialach, ale rzeczywiście zadanie polega na tym żeber i zachować się na miejscu tak jak na miejscu zachowałby się prawdziwy śledczy czy byłby to prokurator czy byłby to policjant student dysponuje wirtualną walizką oględzin nową, gdzie znajdują się takie przedmioty, które pozwolą mu zabezpieczyć ślady w odpowiedni sposób i oczywiście biorąc pod uwagę zasady prawne, ale przede wszystkim zasady taktyki kryminalistycznej student musi zdecydować, który w ślad w jakiej kolejności zabezpiecza w jaki sposób i to jeszcze nie koniec, dlatego że na podstawie umiejscowienia tych śladów ich wyglądu student przychodzi do następnego etapu, czyli do tworzenia tak naprawdę wersji śledczych wersje śledcze to takie hipotezy, które zawsze na tym etapie wstępnym etapie postępowania przez prowadzących postępowanie przygotowawcze są tworzone i one dotyczą tego co się wydarzyło, bo jeżeli mamy tak jak w tym przypadku w tych scenariuszach mężczyznę z raną postrzałową to właściwie możemy brać pod uwagę różne wersje być może doszło do zabójstwa, a być może samobójstwa być może się po prostu nieostrożnie zachowywał i broń wystrzeliła z a dlaczego akurat wirtualna rzeczywistość się niczym po prostu nie zbudować takiego pokoiku, w którym będzie manekin im będzie ono dawało trupa i t d. oglądać to po prostu zboku i my wtedy jakby bardziej test rzeczywiste wirtualne, dlaczego wirtualną sieć liczy bardziej rzeczywiste to trudno powiedzieć czy manekin będzie wyglądał w partii rzeczywiście niższe niż państwo to stworzona przez całą winę na Wschodzie też o to żal po pierwsze, zajęcia z firm w wirtualnej rzeczywistości można przeprowadzić w każdym miejscu w dowolnym miejscu tak naprawdę potrzebujemy powierzchni mniej więcej metr na 2 IT w zupełności wystarczające, żeby student musi on przemieszczać po to tak naprawdę duże przygotowany w pomieszczeniach w tej chwili druga rzecz jest taka, że ten scenariusz jest w pełni wy standaryzowane co znaczy jest powtarzalne zwycięża dowody zawsze służą one dokładnie taki sam sposób przy danym scenariuszu dzięki czemu każdy student, który przez tę gra przechodzi jestem dokładnie w tych samych warunkach oceniane w przypadku rozkładania tych dowodów zakładam, że to zarówno potrzeba też dużo więcej miejsca poza tym za każdym razem sporo pracy, żeby każdy taki rok będzie przygotować aczkolwiek, jeżeli mogę dodać złość do tej wypowiedzi i Eldar leży to nie zamierzamy zrezygnować z takich oględzin aranżowanych symulowanych i myślę, że to są 2 metody, które się doskonale uzupełniają, bo wirtualną walizka jest oczywiście bardzo realistyczna i jeżeli student bierze w masówkę, czyli taki patyczek z bawełną na końcu wójta jest taki materiał, który służy do zabezpieczenia śladów biologicznych i dotknie do jamy krwawej, która na tym miejscu się znajduje to tam wymazów Kasię zabawi, czyli mamy taki efekt bardzo dużej dużego realizmu natomiast prawdą jest też taka, że czym innym jest zobaczenie walizki na żywo otwarcie jej wyciągnięcie pędzli daktyloskopijne ich dotknięcie proszku i myślę, że to są 2 metody, które się doskonale uzupełniają 3 i dużych wykorzystywane do nauki już teraz siedzieli studenci Koźmińskiego z tego korzystają tak studenci korzystają z tego nie ukrywam, że na razie jeszcze testujemy jeszcze jesteśmy otwarci na różnego rodzaju poprawki, które być może w tym wirtualnym pokoju będziemy musieli zrobić, ale już na zajęciach program był wykorzystywany i będzie wykorzystywany w semestrze letnim na zajęciach z gminnej listy, a ile jest scenariusze, by znam życie to studenci już robili notatki rozprowadzają, gdzie są tajne wzór co najpier w dotknąć zbadać w tej chwili są 2 scenariusze za chwilę będzie gotowy trzeci nim mam nadzieję, że studenci jednak wszystkiego jeszcze kolega miał powiedzieć trudno sterować też tego wirtualną innych rzeczywistości będą też w ten sposób przeprowadzane egzaminy czy nawet pomysłów, gdy jest to możliwe zastanawiamy się nad tym na pewno nie w sytuacji, kiedy mamy tylko 2 scenariusze jej nawet 3, ale gra na pewno będzie rozbudowywana i myślę o kolejnych scenariuszach jest to możliwe, aczkolwiek trzeba powiedzieć szczerze, że jestem egzamin przeprowadzany w ten sposób będzie egzaminem czasochłonnym i dla egzaminatora i dla studenta, dlatego że przejście przez cały scenariusz zabezpieczenie wszystkich śladów no myślę, że zajmie studentowi co najmniej 90 minut w domu studenta w jaki sposób kontroluje to pomoże to kontrolować egzaminator jak to wygląda student ma na oczach gogle, a egzaminator egzaminator i np. pozostała grupa studentów wszystko widzi na monitorze, czyli to co student robi jest i bardzo dobrze widoczne przez wszystkich obcych na tym, skąd jest ten pomysł to dziś na Zachodzie wymyślono po nim Dariusz k, ale już w tej chwili wirtualna rzeczywiste znaczenie w edukacji zaczyna być stosowana w dobrych uczelniach na Zachodzie w Polsce również w swoim pierwszym przykładem test pierwszy ranne pierwsza taka gra w Polsce, jeżeli chodzi o prawo natomiast zarówno wojsko wcześniej wykorzystywał wirtualna rzeczywistość nas być wykorzystywana jest w medycynie natomiast jest to po prostu bardzo ciekawe dla UE dla młodych ludzi innym i stwierdziliśmy, że dobrze byłoby wprowadzić do procesu edukacyjnego, a rynny wirtualną rzeczywistość i te możliwości, które znają z dnia się wiążą nie w sposób zabawowy nie sposób tylko rozrywkowe, ale także rzeczywiście studenci mogli wynieść z tego realną realną korzyść, a pomysłu na samą kraina sam SCR zrodził się trochę z takiej nędzy historii, która mówi Rz zasłyszane i o pełnym po pewnym prokuratorzy lektury miał bardzo duży dyskomfort w momencie, kiedy wszedł na miejsce niż te wydarzenia na oględziny wysyłał swojej aplikantki, ponieważ not in opis Załom obiecał wówczas chciała ich i stąd w ogóle pierwsza taka idea, żeby może warto byłoby, żeby studenci, zanim poświęcą na czas swojej nauki na tylnym i zostaną prace prokuratorami najpierw przekonali się czy to rzeczywiście jest właściwa ścieżka w ciekawy, ale w tym także, że myślą państwo w na Koźmińskim na tym, żeby wykorzystywać wirtualną rzeczywistość i do innych przedmiotów tak w tej chwili prowadzimy rozmowy z wykładowcami ARM jest też grupa studentów, którzy przygotowują teraz taki projekt doradczy gdzie, w jakich obszarach ta wirtualna rzeczywistość, a bez przerwy wykorzystana również pewne jako gra edukacyjna typowo to nie tylko wirtualna rzeczywistość wykorzystujemy inne różnego rodzaju itp zatem takie nowoczesne bardzo formy kształcenia studenci korzystają np. opasek do pomiaru koncentracji korzystają z różnego rodzaju gier edukacyjnych symulacji niektóre gry są tworzone przez nas przez nas mszą uczelnia interesu stanęli na licencji także tych form nowoczesnych jak sport jak studenci reagują na taką formę nauczania pani profesor i wiedział, że studentom gra się będzie podobała, ale nie widział, że aż tak ich na razie głosy studentów są wręcz entuzjastyczna myślę, że to jest oczywiste, bo to są osoby z takiego pokolenia, którym technika i nowości techniczne towarzyszą właściwie od urodzenia więc, że taka forma kształcenia jest dla nich bardzo atrakcyjną niż sami mówią, że oni uczą się przez zabawę, niemniej jednak mają świadomość tego, że z przeprowadzeniem prawidłowym tego rodzaju czynności wiąże się bardzo duża odpowiedzialność bon gra jest interaktywna i 1 student ten zakłada okulary, ale pozostali studenci obserwują to co się dzieje co on robi na miejscu mogą niepokoić jawność odczytywanie przy tablicy z echem w Nigerii, ale myślę, że nie jest zauważyłam z tymi grupami, z którymi żeśmy pracowali, ale pewną prawidłowość w tych grupach, ale studenci zaczynają rywalizować z wykładowcą, czyli wtedy, kiedy wykładowca mówi ojcu, że ileś żeście źle zrobili to studenci zaczynają się mobilizować i traktują to trochę jak grają Odra jest o to, żeby wygrać i przeciwnikiem w tym momencie staje się wykładowca AM jest bardzo miło wtedy, kiedy oni bronić, gdyż mają taki pokazują mi swoją wiedzą jak się w ogóle zaczyna tworzenie takiego scenariusza to mnie bardzo ciekawi czy pani najpier w wymyśla zbrodnie jak została wykonana najpóźniej w ten sposób układa ślady nikt się robić niech ja myślę, że życie dostarcza najlepszych scenariuszy, ale ja przez kilka lat pracowałam jako prokurator byłam kuratorem uczestniczyłam w oględzinach zwłok prowadziłam je, więc ze moja wiedza jest wiedzą z praktyczną nie wiedzą teoretyczną i ten działa już ani stare sprawy oczywiście tak, choć ta sprawa jest sprawą zmodyfikowaną ten scenariusz musiały być zmodyfikowany oto, żeby miały po prostu większy walor edukacyjny i później informatyk dostaje informację trzeba to zrobić projektuje to wszystko gra ważne dokładnie ten sposób co się dzieje mieliśmy spotkania z panami, którzy dowiedzieli się jak ma wyglądać ciało jak ma wyglądać gabinetu oglądaliśmy wspólnie zdjęcia zwłok tak, żeby zebrać odpowiednie pokazać panom które jak jak wygląda ranę postrzałową jak ona powinna być umiejscowiona także w ten sposób ta z mową w momencie, kiedy w momencie, kiedy był opracowany scenariusz, kiedy były dostarczone wszystkie zdjęcia mógł na tej podstawie została wykreowana cała rzeczywistość wirtualny od początku stworzone gabinety otworzą od początku wymodelowane całą wszystkie większość przedmiotów, które w tym roku się znajdują są interaktywne można je podnosić można nimi rzucać na zachowują fizyka prawie taką jak jak rzeczywistość myślę, że to jest szczególnie cenne właśnie dlatego, żeby znaleźć choćby wirtualnie w Latakii EMC i okoliczności w jaki mamy się znajdować przez następne ładnych parę lat, kiedy wybieramy taką specjalizację co też myślę na gorąco, ale może się przydać nie chirurgom n p . czy szczerze to nie jest to samo, ale jednak ta wirtualna rzeczywistość, kiedy dobrze graficznie nie zrobiono daje jakiś takiego odczucia przynajmniej częściowe, więc jeśli mamy dyskomfort będąc w takiej sytuacji wirtualnej rzeczywistości dodaje nam dość duże dużą podpowiedzią, że to nie jest dobra droga dla nas zdecydowanie tak ja powiedziałabym, że te osoby, które przenoszą się na wirtualne miejsce zdarzenia widzą zwłoki, widząc krew i mają świadomość że, a jest to wszystko ma jednak wirtualne artystka urodzona czy jest takie nie jest dołożyć się mocne i długu to jest dosyć mocne, a natomiast oczywiście jedno jest to on fikcja mówi, jeżeli są osoby, które już tym momencie nie czują się komfortowo to powinny zapomnieć o pracy prokuratora bo co by nie mówić o wirtualnej rzeczywistości pewne zmysły wirtualnej rzeczywistości nie działają i już prawdziwym miejscu zdarzenia na prawdziwe miejsce zdarzenia jest jeszcze gorzej oczywiście, że jest jeszcze gorzej jest, ale nie sympatyczny zapach bardzo często jest przekonanie, że to wszystko dzieje się naprawdę jest prawdziwe ciało martwej osoby to jest prawdziwa kre w, więc jeżeli w grze nie czujemy się komfortowo to w rzeczywistości będziemy się czuli bardzo niekomfortowa bardzo ciekawe projekty opowiadała o nim dla państwa pani prof. Monika Całkiewicz kryminalistyka syn Anny w Akademii Leona Koźmińskiego autorka scenariusza do tych wirtualnych sceny zbrodni dziękuję bardzo za rozmowę ja chcę i pani Daria Kowalska, ale też Koźmińskiego pomysłodawczyni całego projektu dziękuję bardzo dziękuję bardzo jest dziesiąta 57 słuchają państwo Radia TOK FM za chwilę będą informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA