REKLAMA

Postulaty kierowców dot. ruchu drogowego. Tomasz Pióro z Polskiego Towarzystwa Kierowców był gościem Krzysztofa Woźniaka

Skołowani
Data emisji:
2017-01-21 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ważny dzień dobry audycje skołowani jak co tydzień w sobotę o dziewiątej porozmawiamy o ruchu drogowym bezpieczeństwie na drogach o transporcie dzisiaj proszę państwa o kierowcach oczami kierowcy także troszeczkę mogłoby się wydawać inaczej niż to jest schowanych, ale jak najbardziej wskazane ze mną w studiu Tomasz pióro polskie Towarzystwo kierowców dzień dobry dzień dobry panie Tomaszu Towarzystwo, którego panie z przedstawicielem wystosowało pewien apel o różne Rozwiń » pozycje się w tym apelu znajdują co bym kierowcy mam wrażenie byli chyba państwa zdaniem mniejsze panowanie na polskich drogach i tak myślę, że dobrze jest wyjście tego słowa w co pan rozumieć też Towarzystwo rozumie pod po tym, takim ogólnym stwierdzeniem, że kierowcy są szykanowani na polskich drogach ja myślę, że takie uczucie senności biło się w momencie, kiedy było powszechne odczucie, że kierowcy są w sztabach źródłem dochodów dla budżetu państwa i każdy podatnik jest taką osobą tak, ale wydaje mi się, że z filmu akurat służby, które do tego były chętnie wykorzystywane mam namyśli policja w głównej mierze powinno się ją obarczyć odpowiedzialnością za bezpieczeństwo za pomaganie kierowcom za sugerowanie pewnych rozwiązań właśnie zmierzających do poprawy bezpieczeństwa natomiast w założeniach do budżetu 2015 roku w szatni to sprawa miała wymiar skandalu okazało się, że były zgoła założone limity mandatów, które policja była zobowiązana nałożyć, ale nie tylko względem kierowców jak i nie tylko, bo również pieszych rowerzystów aż takich i jest tym momencie można sobie z tym doskonale wyobrazić w jakiej sytuacji został po postawionych komendant główny policji, który miał do wyrobienia limity w związku z tym ich organizacyjnie wciąż są ogarnąć musiał to podzieli zapewne na rejony każda w każdy powiat każda Komenda później miała swoje limity do wyrobienia w związku z tym policja zatrzymała się zastanawiać i i sięgać do głowy po pomysły w jaki sposób te limity wyrobić skoro będą z tego rozliczani tak pan mówi, że to w 2015 roku, bo w założeniach budżetowych, ale ta sytuacja grabienia tych norm mandatowych od lat była nie tylko w tym 2015 rok, ale może to się nie wpisywał faktycznie w tych założeniach budżet dobrze to jak najbardziej, chociaż myślę że, jakbyśmy prześledzili niektóre to w jaki sposób to inne lata założenia budżetowe to w jaki sposób, aby się też to pojawiało, ale ten stan był przez wielu latach, bo tak, bo to sytuacja narastała przypomnimy sobie do jakich żenujących sytuacji dochodziło, które tak naprawdę uderzały w prestiż i wiarygodność służb mundurowych, kiedy mogliśmy znaleźć na YouTubie filmiki nie ukrytych w krzakach policjantów strażników miejskich wyskakujących z zaskoczenia tak naprawdę po kierowcy domy wszyscy nowi i jeżeli weźmiemy pod uwagę skalę ilość kierowców pan na to, iż na potężna część społeczeństwa odczuwaliśmy zaczęliśmy odczuwać odbywa się to jako po prostu zastawiane pułapki na anons, a więc nie miało w tory co te miejsca usytuowania radarów czy też usytuowania się policjantów nie nie były wybierane ze względu na poprawienie bezpieczeństwa tylko właśnie ze względu na szansę przyłapania kierowcy na wykroczeniu NATO nie jest także kierowcy czy też wszyscy uczestnicy, czyli uczestnicy ruchu drogowego muszą wiedzieć, że zgodnie z przepisami zgodnie z tym, jakie zasady obowiązują na drogach muszą jeździć w każdym miejscu, a nie tylko tam, gdzie z jakichś powodów rok wcześniej wydarzyło się więcej wypadków w teście z panem zgadzam Otóż przepisy powinny być przestrzegane i powinniśmy jeść zgodnie z przepisami, aby było bezpiecznie, bo to jest naszą taką ogólną troską natomiast oznaczenia na drogach i i te wymogi ograniczenia prędkości one powinny być adekwatne do sytuacji i to jest pewnego rodzaju musiałam wyważyć różne racje poruszamy się samochodami i dlatego że jest to wygodne szybkie wyrażamy ryzyko związane z przodu z podróżowaniem z korzyściami wynikającymi z tego podróżowania już w momencie, kiedy byśmy Sieczka może już w kierunku absurdu tutaj ten przykład będę pokazywał, ale o to, żeby nie to uwypuklić należeli ustanowiliśmy wszędzie, bo to, by wpływał na bezpieczeństwo ruchu drogowego ograniczenie prędkości do 33 do 20 to z punktu widzenia bezpieczeństwa można, by uzasadnić rzeczywiście byłoby bezpieczniej przy 20 niż 3 czy obecna w 6070 natomiast czy to byłoby efektywne dla dla nas wszystkich myślę, że w miastach tak nie w każdym przypadku Pojezierze rozmawiamy o miejscu, gdzie i jest nasilony ruch pieszych i w Śródmieściu to oczywiście tak natomiast w miejscach, gdzie są obwodnice czy też jest drogi, pełniąc taką taką funkcję tranzytu NATO w tym wypadku jest to kwestia powinna być dostosowana do warunków tam panują złe tak no bo tam nie ma właśnie tego łączenia się różnych uczestników ruchu drogowego ja mówiąc w miastach oczywiście, że pewnego skrótu, czyli miejsca, gdzie te drogi różnych uczestników ruchu drogowego się przeczyć przecinają ja dostawałam też takiej aspekty ABS, by zmobilizować służby odpowiedzialne nasz w swoich dziedzinach do tego, żeby te obowiązki pełnił w momencie, kiedy policja została o skierowała swoją uwagę na inne tory dla NATO takiego organu fiskalnego w ton mniej zajmowała się sprawami, które do nich należą no i od lat, dopóki nie dociera do czego zmierzam często te płatki na kierowców wynikały z pomyłki nie bójmy się dziś ta pamięć, ale niestety często popadamy w rutynę w momencie, kiedy miał mniejszy dziś roboty ustawiali właśnie ekipa remontująca już mówią o szczególnym przypadku i ustalali drogowcy znak ograniczający prędkość i tam było absurdalne w sytuacji, gdy normalny ruch panowała w 30 km w normalnych warunkach można było jechać 9080 i drogowcy po skończeniu prac zapomnieli zdemontować znaku i po policjanci powiatowy komendant mając obowiązki odnośnie oznaczenia dróg w swoim powiecie im taką sytuacje wyłapać dać sygnał trzeba, aby to skorygować to, że uważał, że miesiącami czasem to trwało inni ratuje naszą uwagę wręcz przeciwnie zaczął się ustawiać tam patrole policyjne, bo była świetna okazja do tego, żeby kierowców przyłapać, a w sytuacji radykalne i z tak radykalnego obniżenia dozwolonej prędkości przy zaostrzonych przepisach dotyczących zabrania prawo jazdy no i kończyło się to często Mont ana zawnioskować o osobistym bowiem, że na razie radzie prawo zatrzymywania przepraszam zażywaniu prawa jazdy to mówimy też na tych drogach pozamiejskich poza obszarem zabudowanym, gdzie faktycznie te remonty Donatan ten przepis dotyczy tylko ich łącznego obszaru zabudowanego z tańcami nie można o szczególnych przypadkach żadne takie były w jak wasze mówi o tym, że powinniśmy współpracować jeśli chodzi o bezpieczeństwo natomiast w tamtym momencie to mówię o rok 201415 tak jakby wezbrała fala tego nie niezadowolenia kierowcy to zauważali, bo to było już jaskrawe myślę, że w tamtym momencie zostało to skorygowane widzimy to nam po działaniach i myślę, że powinniśmy ich ilość nie powinniśmy wejść na bardziej rozsądne to Tomasz pióro polskie Towarzystwo kierowców rozmawiamy o tym jak kierowcy widzą samych siebie na drogach zapraszam państwa do dyskusji oczywiście skołowani małpa to krótka sam skołowani małpa to krok KFM profil schowanych na Facebooku można pisać czy kierowcy oczywiście państwo zdaniem są szykanowani na polskich drogach czy może jest to inaczej, a może jest także, że ten system w jaki sposób tak jak i gości dzisiejszy mówi wymusza pewien sposób zakładanie pułapek tak na na uczestników ruchu drogowego Actus z naszego punktu widzenia momentami wyglądało skrót informacji po skuciu wracamy do rozmów w tym Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną dalej w studiu Tomasz pióro polskie Towarzystwo kierowców i rozmawiamy o tym jak kierowcy, gdy rodzą kierowców i o bezpieczeństwie na drogach oczywiście polskie Towarzystwo kierowców wystosowało postulat różne postulaty m. in . na Wildzie nowelizacja kodeksu ruchu drogowego prawo drogowe powinno być przejrzyste zrozumiałe i pozbawione zapisów nie wpływających na poprawę bezpieczeństwa i płynności jazdy, a jedynie umożliwiające służbom dokuczliwa kontrole na drogach o tej dokuczliwe i kontroli trochę rozmawialiśmy, ale tak od ogółu do szczegółów szczegółowe przepisy, które nie wpływają na bezpieczeństwo to, jakie pana zdaniem naprzeci w siebie głównie jachtu to nam chodzi w ołów mam takie wyrównanie szans od obywatela wobec przedstawiciela władz gmin, dlatego że obecna przepisy nie definiują tego nie rozgraniczają kompetencji policjanta od jego wolnej w woli, a nie chcą też to było odebrane jako atak na policję, że wypadki, bo to takie sprecyzowanie tych przepisów pomogłoby również policjantom była bardzo w istotny znaczenie, bo w sytuacjach spornych jedynym praktycznie dowodem w sprawie są zeznania policjanta, który stworzył znaną no tak że, który był na miejscu zdarzenia i w tym wypadku kierowca nie ma żadnych szans to naprawdę obronną, dlatego że sąd daje wiarę funkcjonariuszowi policji, a ja tutaj nie nie chciałbym z ziemi też powstały takie wrażenie, że ja są zamożni Wola policjanta natomiast w błąd tkwi w systemie powinniśmy się jakiś sposób od tego w uniezależnić, bo jak Najwyższa Izba Kontroli wskazuje to jest raport z wiosny 2014 roku 40 i jedynie 40 % policjantów przybyło obowiązkowe wliczone obowiązkowe szkolenie w zakresie ruchu drogowego z drogówki brak tych policjantów, którzy zajmują się ruchem 0 niecałe 7 % policjantów ne z drogówki w Trzebuni obowiązkowe, ale w mojej i w naszej opinii nowych powinno jest wymagane powinno być szkolenie z czynności podejmowanych w czasie zdarzenia drogowego czy w czasie wypadku w okolicznych, jeżeli ktoś jest nie przeszkolony nie zna tych procedur w ciąży opóźni się odbić, a nawet 1 w prawidłowym określeniu winowajcy zdarzenia to z kolei ma swój dalszy skutki odnosi ubezpieczenia i wypływała nasz dowód coraz szersze polano, bo widzimy co się dzieje teraz na rynku ubezpieczeń, zostając ubezpieczenia ma kolosalne znaczenie w związku z tym nasz postulat idzie w tym kierunku, aby zresztą takie sygnały już honorze trzeba będzie będą te kroki w tym kierunku robione jakieś kroki, żeby się, żeby urządzenia którymi dysponują policjanci, żeby nie miały możliwość rejestracji tego zdarzenia taki sposób, by można było zidentyfikować pojazd w oraz możliwość zapisu, którego tego zdarzenia, aby móc to później przedstawić, żeby nie opiera się tylko na to notatkach wyższą sporządzane w sposób wadliwy zresztą ten raport Najwyższej Izby Kontroli o tym, mówi wśród przyczyn w przypadku wypadków 1 i często ton podawaną jest niedostosowanie prędkości do warunków panujących na torze jak wnioskuje Najwyższa Izba Kontroli mieszczą się to stąd, że to się znajduje jako pierwsza publika zażywa się wydatków natomiast w 2 przy prowadzeniu ankiet wśród funkcjonariuszy okazuje się, że wskazują oni bezpośrednio jako przyczyna tych przeważająco przyczyna powstawania wypadków niż zagapienie się kierowcy zmęczenie zaśnięcie i co istotne, że jeśli przetrwamy to, iż tylko instynktownie wyczuwamy tu jest stan jest ich stan dróg i ten brak szkolenia niewłaściwe wyposażenie techniczne niż określona procedura postępowania powoduje, że wszyscy tak naprawdę, bo zdarzenie drogowe wypadek kolizja może zdarzyć każdemu wszyscy jesteśmy w niebezpieczeństwie kolizja ta kolizja tutaj nie ma uszkodzeń ciała to ważniejsze są to wypadki zdrożeć drogowe czy to właśnie zdarzenia, które re w jaki sposób wpływają na zdrowie nas wszystkich nas tak se myślę, że rozmawialiśmy rozmawiamy o tym, właśnie w wyrównaniu szans tak trochę wydają się, że to idzie z czasem technologii rozwijają się technologii, że każdy kierowca tak naprawdę przez uczestników ruchu drogowego również w swoim zakresie może zadbać o po to, wyrównywanie szans, czyli właśnie rejestrowanie przez kamery w smartfonach czy z samochodach też połączenie nawigacji urządzeń nawigacyjnych i wideorejestratorów, więc to się chyba będzie działo tak samoistnie trochę itd taka, o czym innym jest samoistne działanie i czyjaś indywidualna w inicjatywa, a czym innym z filmu, choć dawny wobec funkcjonariusza, od którego mamy prawo wymagać od instytucji Państwowej mam prawo wymagać dlatego żona jest dużo potężniejsze od nas i w związku z tym, w które on, a tu po ich stronie powinny stać te wyższe standardy do spełnienia obywatel który, w których spotyka kolizja 3 czy wypadek raz w życiu niż do tego można na to przygotowany nie wiadomo postąpili to zaskakująca sytuacja dochodzi do tego stres nie myśli o tym, o czym będzie myślał, że na tydzień czy za 2 tygodnie, czyli likwidacji szkody o tym jak i 3 to czy i jak się zdarzenie przebiegało tak dalej ten rozsądek i to zimne myślenie chłodne przychodzi tuż troszkę później śląskość, a to co się dzieje na miejscu zdarzenia ma kluczowe zdarzenie jak to z znaczenie jak to zostało zanotowane, bo o tym, będzie mowa i to będzie rozważał w przyszłości sąd i dlatego dlatego o stąd wypływa to nasz postulat, a w towarzystwie rozważali państwo jak powinna wyglądać karta wypadku, ale karta zdarzenia na drodze tak szczegółowo żeśmy na ten temat z zachowali też wiadomo organizacja społeczna nie ma wydziału prawnego i stałego jak już szans na jakiś tam spotkaniu, ale tam tak to jest dobra sugestia, a i pewnie troszkę czasu na to w przyszłości poświęcimy kolejny postulat uproszczenia przepisów związanych z uzyskiwaniem prawa jazdy szkolenie kandydatów na kierowców powinno położyć główny nacisk na praktykę i umiejętności, które sprzedają się w codziennych sytuacjach spotykanych na drogach egzamin powinien być przyjazny co nie znaczy łatwy ani jak obecnie sprawdzianem na umiejętności błyskawicznego rozwiązywania testów bez możliwości poprawienia omyłek czy powrotu do wcześniejszych pytań piętrzenie technicznych trudności w rozwiązywaniu testów jest niezrozumiałe wprowadzane w niepotrzebne wprowadza niepotrzebny stres i skutkuje wielokrotnym odchodzeniem do egzaminu w tamtym funt osłabł możemy ponieść troszeczkę skorygowany w międzyczasie, acz bowiem właśnie, bo w tej chwili już to uległo zmianie natomiast on został sformułowany na samym początku naszego funkcjonowania, kiedy w dom ten systemu uzyskiwania uprawnień z i wymogi oraz 315 wskazywały również procent zdawalności nowy byłby jakiś błąd, bo to tu do filmu przypuszcza, że jesteśmy jakimiś przepraszam, że w razie upośledzony społeczeństwem, gdzie dziś, gdy potrafimy jeździć samochody w porównaniu z innymi z innymi nacjami, więc to nie w tym tkwił problem i tak naprawdę umiejętności kierowca każdy z nas nabywa z doświadczeniem to jest rzecz którą, której nie da się nadrobić w czasie zadekretować, że zrobimy to w ciągu za tydzień tyle godzin czy w ciągu tylu tylu miesięcy i w związku z tym do czego zmierzamy do tego, że w to powinno być rozsądne, że rząd znaczy rozsądna, bo Czyż podstawowe umiejętności oraz uczulani i uczenie odpowiedzialności, bo to co u nas szwankuje to jest właśnie brak egzekwowania odpowiedzialności czy wymagania odpowiedzialności od uczestników ruchu drogowego, dlatego że wszyscy jesteśmy zasłużył na to, że było bezpiecznie wszyscy byśmy chcieli wyeliminować piratów drogowych tych, którzy zachowują się nieodpowiedzialnie i oni powinni być już rzeczniczka ruchu wyeliminowali to także powinno się od odbijać na ich osobiste i sytuacji w momencie, kiedy przyczynili się do znacznej szkody majątkowej albo co gorsza ktoś poniósł uszczerbek na zdrowiu czy stracił życie na skutek takiego zachowania no to ten człowiek powinien jakiś sposób zadość uczynić temu co zrobił dla bliskich tej rodziny oczywiście to nie zwróci to nie jest kwestia przeliczania życia czy zdrowia na pieniądze, ale po pierwsze to by w pewien sposób zadośćuczynił tym osobom, które poniosły Tuska, a ten, a z drugiej strony ta osoba, która się do tego przyczyniła nie zapominała o sprawie co roku czasu i gdyby okazało się, że ten czy tamten dostał żądnej miał przesądzony zasądzone odpowiednie wysokie zadośćuczynienie to myślę, żeby to na pewno w dużym stopniu wpłynęło na odpowiedzialne zachowania od jazd ale jaki na to wpływ ma system szkolenia kierowców i ja zacząłem od odpowiedzialności tak, gdy ale i ale i tak i tu, bo też tutaj sankcjonowanie z 2 stron wrócili do usankcjonowania zgody system naczyń połączonych w tym momencie, kiedy na takim kursie pokazane byłoby skutki wypadków to co spotyka nieodpowiedzialnego kierowcę z znacznym stopniu przyczyniłoby się to do ostrożnego rozpoczynania się tak powiem przygody za kierownicą, ale uważam także to trochę wygląda, że pokażemy te zdjęcia, ale młodzi kierowcy czy też mało doświadczeni kierowcy myśląc, że oni jak już dostaną to prawo jazdy to ich to nie dotyczy historii niż to nie przytrafi się oni będą jeździć tak fantastycznie, a i tak fantastycznie będą zachowywać na drodze, że na pewno nie spowodują VAT w wypadku czy też nawet ich to piętno wypadku drogowego w żaden sposób inny nie dotkną i że mamy do czynienia jest różnica w sytuacji, kiedy mamy do czynienia z puszczają płazem w sytuacji, kiedy ktoś odpowiada później przez całe życie, bo wpłacił musi musi wypłacić zadośćuczynienia i na pewno znaczna część osób dbała, by to pod uwagę wzięliśmy pod uwagę statystyki i to, że młodzi ludzie powodują dużo i to tragicznych skutkach wypadków no to właśnie ta co to wymuszenie czy wskazywanie na na konieczność odpowiedzialności na nadwozie przy mogło przynieść dobre rezultaty, ale jednocześnie w pewien sposób Towarzystwo uważa, że są dostrzegane wśród kierowców właśnie m. in. przez policję, która teoretycznie ma pilnować tych zachowań czy też wpływać na i powtarzanie się i właśnie przez funkcjonowanie w rocznym jeszcze raz powtórzę absolutnie nie mamy nic przeciwko działaniom policji ukierunkowanym na poprawie bezpieczeństwa w ruchu drogowym i właśnie nasze postulaty czy apele idą w tym kierunku, aby właśnie odciążyć policję od innych zadań, żeby ona mogła się właśnie skupić na tych sprawach dotyczących bezpieczeństwa honorowe, a jak waszym zdaniem czy w ogóle w waszym zdaniem w tym momencie w tym systemie szkolenia egzaminowania kierowców w jakiej zmiany powinny nastąpić przy egzaminach czy egzaminy powinny być łatwiejsze niż teraz są w po powinniśmy skupić się na to jak tam już pan cytował na umiejętnościach praktycznych takich, z którymi mamy do czynienia nadwozie, a nie wydumanych jakiś ekwilibrystyczny manewrach na placach manewrowych, które pozwalają jedynie oświadczenie tego placu ma się tak zdarza się, iż w tym i dla, o czym mówią, że tutaj troszeczkę musimy to już zmodyfikować, bo rzeczywiście coś w tym kierunku udzieli mam nadzieję, że to naprawiać posłucham się do tego przyczynił fotoradar to następna kwestia, o których chciałbym z panem porozmawiać, ale myślę, że w następnej części, ponieważ zbliża się czas skrót informacji Tomasz pióro polskie Towarzystwo kierowców zapraszam oczywiście naszych słuchaczy do dyskusji z holowaniem auta to klub KSM z holowaniem auta to klub KSM i profil Skołowanych na Facebooku pani Lena na Facebooku my w pierwotnej pierwsze pytanie na początku audycji było czy kierowcy są szykanowani, więc pani Lena odnoszę się do tego jest coraz lepiej, choć zawsze może się bardziej można się bardziej postarać niektórzy szybko tracą cierpliwość, kiedy jedzie się po prostu ich przepisową czterdziestką pięćdziesiątką myśleć, ale chyba, że pani Lena specjalnie obniża, że pomimo niemal z zaśnięciem zdarza w takiej sytuacji, bo sam sygnalizowałem po dniu, w którym mieście, gdzie o 3 miesięcy właśnie funkcjonowało ograniczenie do 40 km / h zupełnie nieuzasadniony sposób to ograniczeniach prędkości oraz o fotoradarach pozwólcie informacji Tomasz pióro Krzysztof Woźniak zapraszamy na kolejną część posłów z informacji trzecia i ostatnia część Skołowanych Krzysztof Woźniak przed mikrofonem za mną w studiu dalej Tomasz pióro polskie Towarzystwo kierowców i rozmawiamy o sytuacji kierowców o tym, kierowcy, ale też ogólnej sytuacji na polskich drogach i przed skutkami formacji zaczęliśmy rozmawiać o limitach prędkości panie Tomaszu tekst milimetrem prędkość w Polsce dobrze są ustawione limity prędkości oczywiście pytam o te ustawowe wprawie o ruchu drogowym pięćdziesiątce w terenie w obszarze zabudowanym poza różne inne limity na estradach 144 tutaj nie postulujemy zmianę on te prędkości w mogą zostać natomiast to co i o czym wspominałem wam chodzi o adekwatność oznakowania i nie zastawiania pułapek 1 na kierowców to jest ten nasz postulat wspominał pan o radarach i tutaj też nie jesteśmy bezwzględnymi przeciwnikami radarów wręcz przeciwnie one powinny być ustawione tam, gdzie rzeczywiście jest to uzasadnione z otoczeniem i konieczne jest zwolnienie do tej prędkości, która tam jest za daną natomiast nie powinno być powodem takiej sytuacji jak mieliśmy jeszcze kilka lat temu, że to były maszynki do zarabiania pieniędzy i to były znaczne pozycje w budżetach to musimy uszczegółowić miasto chodziło o te fotoradary mobilne fotoradary straży gminnych czytana miejskich do tego do tej sprawy także odnosiła się Najwyższa Izba Kontroli i 1,5 roku temu w sejmie nastąpiła dziwna sytuacja, ponieważ cały ten system możliwość ustawienia przez straże gminne fotoradarów został wrzucony do 1 worka, ponieważ straż gminna miejski miał możliwość ustawiania mobilnych, ale również stacjonarne i te stacjonarne jak wykazywał m. in . centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym czy też policja w porozumieniu, z którą straże gminne te stacjonarne fotoradary ustawiały one były w tych miejscach i do lutego Najwyższa Izba Kontroli nie miała zastrzeżeń, ale bez tych miejscach, w których mogły być, a posłowie dziwnym trafem wrzucili zarówno mobilne, jaki stacjonarne do wszystkiego, odbierając w ogóle możliwość strażom gminnym rejestracji wykroczeń wynika z ruchu oczywiście z nieprzestrzegania prędkości tam była też, by trwała jeszcze bardziej zmasowaną, dlatego że w fotoradary często nie były własnością samorządów tylko firm zewnętrznych, które korzystały na tym, a to z kolei determinuje kolejne pytania czy inne służby poza państwowe są uprawnione do tego, aby gromadzić dane osobowe przetwarza się archiwizować wizerunki to była głośna sprawa u nas właśnie mankamentem jest to, że w, gdy staną się prawo w na skutek Otóż impulsu i nie jest to przemyślana sprawą wynikającą z analiz i tak naprawdę prawo jest idealna idealna sytuacja powinna być delikatnie korygowany z czasem dodała zmieniają się warunki techniczne w sytuacjach i reagujemy jakąś delikatną korektą Munoz się to odbywa rząd nam się od ściany do ściany i wszyscy na tym tracimy, dlatego że i policja, ponieważ ma zachowywać i samorządy policzyły w tym momencie na jakiś tam określone wpływy zostały z dnia na dzień pozbawione to niema znaczenia, że uważam, że są zaś, że słusznie w tym momencie, ale chodzi o całe planowanie i nasze funkcjonowanie to w takie działanie pod wpływem impulsu ma szerokie negatywne skutki, ale jako Towarzystwo uważacie, że fotoradary czy też straże gminne straże miejskie powinny mieć w jakimś stopniu możliwość kontrolowania uważam, że nie, dlatego że jest to służba jak już wspominałem o tym, że policja nie jest dostatecznie wyszkolona w przypadku straży miejskiej w uzupełnieniu możemy mówić o jakimkolwiek szkoleniu nie chciałbym tutaj negatywnie się wypowiadać, ale w tej dziedzinie straż miejska ma niewiele do rządu powierzenia dlatego ruszyliśmy z tak naprawdę go poświęcić znowu znaczne środki na edukowanie kolejnej służby równoległej do tej, która się na tym zna już nie efektywne nie powinniśmy tego kosztu ponosić tych rent i wspomniał pan o tej dystrybucji środków z mandatów drogowych, że faktycznie w gminach jak to niektórzy uważają zarabiały po prostu dostawał pieniądze z tych zdjęć z tych mandatów za przekroczenie prędkości również tych mobilnych fotoradarów, które jak wiemy i Najwyższa Izba Kontroli wskazywałem nie były dobrze ustawiony w tych miejscach, w których powinny być tu pełna zgoda a jakby to było, gdyby faktycznie przez jakąś centralną instytucję taką jak jest centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, który ma w tym momencie jako jedyna instytucja prawo kontrolowania fotoradarami w Polsce i wymuszania zwolnienia przez właśnie ten system fotoradarów, jakby miał wyglądać ta dystrybucja, ponieważ w tym momencie środki z mandatów zrobione przez centrum automatycznego nadzoru nad drugą nad ruchem drogowym w pełni w całości przekazywane są na fundusz drogowy, ale są ogólne tylko pytanie w jakim stopniu to te pieniądze trafią do gmin, w których mogłoby dochodzić do tych wykroczeń nieprzestrzegania limitów prędkości my postulujemy od samego początku powstanie takiego funduszu bezpieczeństwa drogowego to utworzenie takiego funduszu i zasilanie go z mandatów musiałoby całkowicie spekulacje dotyczące fiskalnej woli i zapełniania dziury budżetowej przez kierowców mandatów i jeżeliby te pieniądze szły na poprawę bezpieczeństwa wtedy byśmy co do tego nimi wątpliwości to i wciąż, o co apelujemy i to wnioskujemy w wyżej, jeżeli dobrze pamiętam na nic z tej puli, do której pan mówi na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego jest przeznaczone około 1,5 miliarda rocznie natomiast wpływy z mandatów z około 500  000 000 zobaczmy o ile by to pozwoliło zwiększyć zakres działań poprawiających bezpieczeństwo tak tylko te 1,51 000 000 ton na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego to mamy namyśli są to mamy chodzi o poprawę ruchu dla Lotosu to są zadania, a które są skierowane w te punkty, gdzie szczególne zagrożenie to jest kwestia bezkolizyjnych przejść dla pieszych to jest robienie lewo prawo skrętów to jest przebudowa skrzyżowań to są pieniądze, które są przeznaczane na te miejsca, w które zostały stwierdzone niebezpieczeństwo w ostatnio Najwyższa Izba Kontroli, jeżeli już wspominamy te instytucje również o wypowiadać na temat działań policji straży gminnych w zakresie poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego przed pieszych rowerzystów i tam wskazano, że działania policji w Solinie adekwatne do do wielkości czynów, jaki popełniają Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego jak rozumiem i jako rozmawiałem o tym, raporcie wielokrotnie to Najwyższa Izba Kontroli ma zastrzeżenia, że policja zbytnio kara nakłada sankcje mandatowe na pieszych rowerzystów, a nie właśnie na kierowców samochodów w tych miejscach jak gdzie go piesi rowerzyści są szczególnie zagrożeń Jabłonny 6 Żuk ciężko, bo 1 o żółtą i z dnia antagonizm mogli tutaj kierowców pieszych i rowerzystów, dlatego że tego się przenikają nas jesteśmy kierowcą waży rowerzystom oraz pieszym i ogólne bezpieczeństwo jest nasze dna w naszym interesie ogólnym, a to, że policja w ten sposób zachowywała Anna nie może się dziwić, bo jeżeli wrócimy jeszcze do tych limitów, które były wtedy na nałożą to też było podzielone i na pieszych i dla kierowców w związku z tym policja w tym kierunku działa może również i pieszych musiała dyscyplinować tam mieliśmy do czynienia, bo to to już są założenia rodem z warsztatu palisz czarnego, bo w prewencyjne legniczanin legitymizowanie kierowców czy też pieszych, a tak to było tam powiedziane na miano to sprawdzić rutynowo ponad 6  000 000 kierowców i ponosili 700  000 pieszych co, jeżeli takie zadania postawiono policję po liczeniu łosi inaczej zachować sam byłem świadkiem i jest miejsce w Warszawie, gdzie policjanci chowali się za kiosk ruchu i obserwowali, której pieszy przejdzie przez naciągane świat przez 3 mało uczęszczaną drogę na swój samochód żaden nie jedzie pieszy się śpieszył przeszedł policja wyskoczyła ewidentnie na niego czatował w Delhi i Damian paraliżował to jest błąd systemu, jeżeli złe założenia położymy i wyznaczymy wówczas ci, którzy muszą się do niej dostosować czasem, że to dla zewnętrznego obserwatora wygląda absurdalnie to na jakiej podstawie powinny być działania policji ustanowione w Polsce jest mówiliśmy o tym, chodzi o sprecyzowanie przepisów, jakie są obowiązki tak, ale działa takich praktycznych na drodze wniesienie tych z inżyniera może je dla Polic, jakie powinno być to oni rozliczani z wpływów z mandatów tylko z prewencji wyobrażam sobie to w ten sposób, że jeżeli oceniamy i daną jednostkę policji znanego w okręgu jej powierzonego z dołu cieszy nas fakt, że w tamtym roku mieliśmy tutaj 10 wypadków, a teraz mamy 55 nie to żeśmy ukarali od 20 kierowców więcej, że graliśmy przez to 100235000 zł więcej nie takie kryterium tylko kwestia terminu bezpieczeństwa i profilaktyki to tak tylko, że NATO bezpieczeństwo tak jak pan też wspomniał nie ma wpływu tylko policja, ale również poprawa infrastruktury drogowej teraz tak się myślę, że faktycznie mogłoby być także w 1 roku jest 10 osób, które były ofiarami wypadków drogowych niekoniecznie śmiertelnymi w następnym roku tych 10 już niema i 0 w tym momencie na tym obszarze drogi nad niekoniecznie musi być wpły w dobrego działania policji ma pan rację Otóż to nie jest ostre i tak naprawdę nie ma szans na to, żebyśmy co w ściśle mogli ustalić co jest pracą na lata policzenie istnieje od 32 i nie mam w perspektywie żona przestanie istnieć za 5 lat tylko działa działa ciągle i z założenia odnosiły się do policji z ufnością, że działania są celowe przemyślane, a nie domniemuje, że oni po prostu się tam lenią i że nie będą nic jest robić w sytuacji, kiedy te limity mandatów zniszczą niemy to jest fałszywe założenie to ja mówiłem, że założenie jest błędna to później dochodziły do absurdalnej rzeczywistości wszystkich oczywiście postulatów polskiego Towarzystwa kierowców nie mówimy o kilka minut nam zostało, więc chciałbym dopytać pana o rzeczy, które dopytują nasi słuchacze i pan Ryszard czy dobrze rozumiem, że polskie Towarzystwo kierowców proponuję, aby kierowca poniósł Sheffield finansowe skutki zdarzenia na drodze chodzi o to zadość uczynienia, którym pan mówił w poprzedniej części i pytanie od słuchacza czy to oznacza również postulat zlikwidowania instytucji ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej nie nie to nie to nie oznacza Otóż każdy z nas musi być ubezpieczony w, dlatego że każdy z nas może być sprawcą, ale może też być ofiarą wypadku i każdy z nas musi mieć się bezpieczeństwo wypłaty w pewnych granicach przynajmniej, a i nie będzie dochodził Dalinu to już indywidualnie dochodzi od indywidualnego sprawcy natomiast te limity, które zresztą obowiązują w tej chwili ubezpieczenia ZUS są gwarantowane sumy ubezpieczenia nie jak dobrze pamiętam też ma 5  000  000 EUR w przypadku szkód osobowych jest wymienione w przypadku szkód majątkowych i to należy utrzymać natomiast w sytuacji zawinionej wyjątkowi brawury powinna odbić się możliwość dochodzenia taka jest tylko, że powinno się zmienić się takie nastawienie są sądów w szkołę mniej powinni się przejmować sytuacją materialną sprawcy szkody, a bardziej osobą poszkodowaną uważa pan, że wszyscy uczestnicy ruchu drogowego powinni mieć obowiązek płacenia takich składek właśnie odpowiedzialności cywilnej nie tylko kierowcy tu głównie na kierowców, jeżeli chodzi o komunikacyjną oczywiście ubezpieczeń tak uważam, że tak na nawet tutaj nasze pomysły w takich wewnętrznych tutaj o zmowach idą w tym kierunku, aby dostać nawet zrewolucjonizować podejście, że był ubezpieczony nie był pojazd kierowca w, dlatego że ta sytuacja, która jest obecnie ta z punktu widzenia zupełnie logicznego Ola nie ma sensu, bo już ubezpieczony pojazd, a nie kierowca żal i niezależnie od tego ile warte jest dany pojazd szkoda może być różna w wysokiej wartości pojazd może zrobić dużo szkoda, ale i MOL wartość pojazdu może zrobić urząd szkoli potem się okazuje, że najmniej znamy i montaż na to czasu, by pozować nie znam tak naprawdę właściwej realnej ceny ubezpieczenia w Tomasz pióro polskie Towarzystwo kierowców bardzo dziękuję za rozmowę w bardzo dziękuję również państwo za wiele pytań nie na wszystkie oczywiście było czasu, żeby odpowiedzieć także myślę, że będziemy wracać jeszcze do tego tematu Krzysztof Woźniak za niecałe 4 minut informacje Radia TOK FM bardzo dziękuję do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA