REKLAMA

Skąd bierze się lęk przed zamachami terrorystycznymi? Gościem Pawła Sulika był Stanisław Strasburger

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-01-25 22:30
Prowadzący:
Czas trwania:
26:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM słuchamy Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM jeszcze zdobyć mówi Paweł Sulik, a teraz przez Skypea łączymy się z naszym kolejnym gościem, który jest w Niemczech Stanisław Strasburger dziennikarz pisarz animator kultury i dobry wieczór dobry wieczór chciałem rozpocząć naszą rozmowę artykuł pana autorstwa Anny, który ukazał się w Rzeczpospolitej, a artykuł, który nosi tytuł na pohybel reakcji, w którym to nie artykule pojawia się taka teza, że lęk Rozwiń » przed aha zamachami terrorystycznymi nie jest do końca realnym lękiem przed dniem przed śmiercią przed wniesionymi ranami czy też lękiem przed wyjściem z domu w obawie o własne życie zdrowie, ale jest to, że tak wyrażę lęk to, że fantomowe nie było pana rozwinąć się pana tezę dotyczącą tego strachu przed zamachami tak to ujmę to, więc ja się, że warto zwrócić takiej uwagę na na kilka aspektów, jakby znaczy po pierwsze, że zamachy nie są niczym nowym tak to znaczy, że one miały miejsce jak w dziewiętnastym wieku mnich w wieku dwudziestym Nitras zaś w wieku 2001 . ani ani te ostatnie lata ja bym takich statystycznych porównaniach nie wypadają jakoś się szczególnie ta nie wyróżniają się negatywnie w tym sensie, że tych zamachów było znacznie więcej ofiar było więcej w bessie w latach siedemdziesiątych też oczywiście zależy od tego jaki region, a trzeci bieg na nowo w ogóle jest jest regionem bardzo bezpiecznym tak już w porównaniu do różnych innych regionów świata, gdzie te zamachy no dosłownie też należą do obrotu codzienności także to to jest 1 sprawa druga sprawa to jest właśnie kwestia tego jako tych zamachach mówimy tak to znaczy czy np. przyznajemy prawo w tym zamachowców przestępcą do tego, żeby ludzie usprawiedliwiać opisywać zamachy jako pewien na pewien gest trzeba, więc pewnie najpewniej Narodzenia działania politycznego, a to co się w tej chwili wśród wielu nadziei jeśli chodzi o zamachowców, którzy odwołują się do islamu swoiście pojmowanego to my to my, jakby wierzymy tym ludziom tak to znaczy w gruncie rzeczy nam, że jeżeli ktoś zgłosi albo też organizacja ogłosi prawda, że zamach został dokonany w inie islamu tłumy takiemu człowiekowi wierzymy natomiast, jeżeli i traktujemy to poważni natomiast jeżeli, jeżeli ktoś ogłosił, że nie dokonuje zamachu w imieniu cara albo cesarza Napoleona kogoś takiego człowieka się potraktowali raczej jako osobę po niespełna rozumu mówiąc kolokwialnie Warta, a my także kar pytanie o to jakim językiem, jakby opisujemy zjawiska, bo kryminalne przestępcza to też w dużej mierze wpływa właśnie na to czy odczuwamy przedni strach czy też nie tak, bo jeżeli taki, jakby zespołem obszarem powietrznym rynkowym w Baku przy aktualnej sytuacji mówi o tej zachodniej remis też powiedzmy jest właśnie radykalny islam to każdy, kto się do niego odwołali powie, że dokona jakiegoś aktu przemocy odwołują się do tego radykalnego islamu od branży Big realizuje ten zespół strachu dla Panny ten trend ten obraz wynosimy, jakby ów w sobie nic i tutaj pytanie o to, skąd te obrazy siedmio taki i pytanie o to, jakie one konkretnie są w danym momencie kulturowym danej sytuacji prawda możemy się przypomnieć inne okresy historyczne, której np. radykalna lewica prawda czy komuniści czy nawet anarchiści prawda zdobyła tytuł taki obraz, który będzie się udział w okręgu do zamachu dokonał anarchistka na boku ministra to obraz przytrzymał także, że to są przynajmniej 2 takie takich konkretnego obszaru, na którym możemy się zastanawiać jak nasz po pierwsze jednak przekonać bym mu statystykami tutaj nie w dniu objęcia nowego wroga każdy może sobie go po to, projekt zweryfikować, a druga sprawa też pytanie o język, jakim cudem przemocy opisujemy prawdami, gdzie uważamy, że pewne ideologiczne tło czy pseudo polityczne tło przemocy prawda jest godny uwagi godne wyłączenia nasz dyskusji nasze myślenie o przemocy w polityce a gdzie takie właśnie odwołanie się do jakiegoś historycznego despoty powiedzmy jedno potraktujemy jak delikatnie mówiąc jest z przymrużeniem oka ja rozumiem tylko ja chciałbym uściślić czy to oznacza, że w przypadku, kiedy rozdzielimy wyraźnie przestępstwo próbę zabójstwa albo zabójstwo nim jako czyn, który jest karalny od światopoglądu aż zamachowcy czy też tego przestępcy to coś co się z nami dzieje, bo jak rozumiem widzialnym świecie tak właśnie to powinno wyglądać chcemy powiedzieć, że w Norwegii Breivik zrobił to, pozbawiając życia ludzi zrobił dokładnie to samo co dajmy NATO w Iraku parę tygodni temu pewnie zamachowiec, który pozabijał ludzi oczywiście wizja świata Monika i tego zamachowca z Iraku są kompletnie różne, ale oni powinni odpowie za to, że pozbawienie ludzi życia też widziałem, że świat wydany jako złom czy ten statek z właśnie tak nie jest, bo zamachowiec powołujący się na radykalną interpretacją islamu zaczną szukać winnych opowieści opowieści wojny kulturowej najazdu derby islamu na Europę i t d. tak dalej czy dobrze rozumiem decyzji zgadza się tak wiem, że też jak popatrzymy na biografię tego zamachowcy z Berlina, bo tu też dokładnie widać, że to jest człowiek, który to wedle tego co jak dzisiaj wiemy pytanie nigdy tych drugich nie identyfikował się z tym tzw. państwem islamskim od samego początku prawka i popełniał różne przestępstwa wykroczenia wskazane przez tego co w nim ani przez sąd w Tunezji i później we włoszech dzieci przebywało unikną kary pozbawienia wolności i później był też obserwowanej dopuszczał się różnych przestępstw wykroczeń w Niemczech, który nie miał z tym czy kontekstem religijnym nic złego te wraz z bratem okazuje się, że jeżeli dokonuje tego zamachu w Berlinie, a to właśnie ta jest przedstawicielem wpisuje się po narrację o państwie islamskim nas wcześniej nie handel narkotykami w tych Niemczech 3 czy, podpalając we włoszech czy, dokonując napadu właśnie w Tunezji jedno tylko noszenie wpisywał do nich panienki oraz ceny nie wiedział jak sama nie wiem de facto wielu przestępca prawda pożyczyć 33 czy w Europie już nie mówiąc o tym, § 6 no wpadają w ręce wymiaru sprawiedliwości tak natomiast ma nam się wydaje, że to pokazuje, iż szerszy kontekst, jakby w, którym się tutaj poruszamy też Peszką teksty na ryby daleko idącej emocjonalnie sanacji życia politycznego tak tego, że na gruncie rzeczy te statystyki 7 świadomości tego właśnie, że dla naszego języka, jakim zależy to jak traktujemy dane dane przestępstwo świadomością, że większość ludzi i ma tak i ty bierzesz w każdej Gazecie można dzisiaj wyczytać natomiast wersja jest taka że, że mam wrażenie, że przebija się napić naszej świadomości właśnie było, że dziś polityka nie jest domeną racjonalnych decyzji praktyka jest jednak domeną czynna również nie racjonalnymi decyzjami jest domeną emocji i wydaje się, że o tym warto urozmaicić na wartości zastanawia się też w kontekście tej popularnej ostatnio próba postprawdy bardzo bym na to zwrócić uwagę także, że być może ta wiara i do dziś ukryte założenie, że możemy przekonać się nawzajem jakiś decyzji o polityce czy postępowania 3 ani decyzji wyborczych i t d. za pomocą wyłącznie racjonalnych argumentów jest pewną iluzją, a jest w gruncie rzeczy pewną ideologią, którą uwierzyliśmy w k jak się wydaje na fakturę na naszych oczach, jakby w sposób dosyć spektakularny wydaje się on ponosić klęskę tak myślę też, że nie jest to Niejestem nic dziwnego, bo było wydają się że, obserwując historię polityczną choćby tego nam współczesnego określonego okresu państw narodowych w Europie czy dziewiętnastego dwudziestego i teraz z tego pierwszego wieku wyraźnie widać jak często emocje na współ decydowały, że nie w ogóle przesądzały o nią fundamentalnych politycznych działaniach zjawiska, że o tym warto rozmawiać o tym, też na obu pań pisać w tym w tym tekście, o którym basu i państw w tym tekście tego nie ma albo jest między wierszami, a mianowicie skoro są 2 sposoby opisywania świata i dyskutowania o świecie izb i wspierać są jedne z tych sposobów będzie racjonalnym szukaniem kompromisu, a drugi z tych sposobów będzie jak emocjonalną walką na to kto głośniej bardziej przekonująco przyciągnie uwagę tłumu to jak rozumiem Lecha oto kryzys Europy wspólnej Europie Europie wspólnych wartości właśnie polega na tym żona była zbyt racjonalna, ale nie potrafiła wykrzesać z takich emocji jednoczących wokół wspólnego kodeksu wartości tak wystarczyło, że obędzie się debatowało nad czym się w Europie wystarczy, że ktoś obok tego debatowania prostu głośno krzyknie z jakąś bardzo przekonującą może nieprzekonująco właśnie, ale robiącą wrażenie tezą i na tej płaszczyźnie emocjonalnej naszych oczach wygrywa tak było z Brexitem, bo obawiają się wszyscy tak będzie podczas wyborów we Francji być może również Holland, a tak pisze w manierze Lechię los jest symptomatyczne są, jakby anegdotą poniekąd Orzeszkowej prawdziwą jest właśnie historia o tym jak Donald Tusk jakiejś okazji brak pamięci teraz pan cytuje rekomendował właśnie to, że emocje czy wizja w polityce, bo to jest właściwie coś co kwalifikuje go na tak powiem do leczenia psychiatrycznego czy okażą się do wyłączenia tego dyskursu politycznego i tutaj bachora posługuje się odwołaniem do Donalda Tuska natomiast no rzeczywiście jest to taki pewien dominujący też może niepozbawione sensu w tym samym kontekście, jakby właśnie naszej historii tego drugiej połowy dwudziestego wieku będzie konsensus, który leżał podstawy można powiedzieć powstawania i Unii Europejskiej na pewno się ten konsensus o tym, że uciekamy od emocji w polityce staramy się działać racjonalnie i na pewno wiara w to, że na operację należy go emocje ostatecznie był totalitaryzm nazistowski był totalitaryzm komunistyczny, a więc, jeżeli uda nam się tych emocjach zeznawać była właśnie system oparty o racjonalne przesłanki, które każdy zwykły człowiek dostrzeże, bo ten system będzie stabilniejszy tak będzie będzie jakimś sensie chronią nas przed przed tym takim wybuchem czy z manipulowaniem emocji się do tego, żeby później mógł powstać i utrzymacie taki właśnie tutaj okazję np. faszystowskich czy nazistowskich Niemczech i sam wydaje się, że ważne w tej sytuacji byłoby zapytanie się o to czy te emocje to jest coś takiego co w ogóle sensownie można próbować czy można wyłączać ze sfery politycznej czy też odwrotnie należałoby zwrócić się ku tym emocjom i my jako częściej na gruncie rzeczy jest na wskroś ludzkie groby, bo każdy z nas jednak w swoim życiu kieruje się emocjami emocje odczuwa i własnego doświadczenia wie, że emocje nie poddają się w kontroli czy nie dają się sterować w sposób racjonalny i myślę że, że warto tutaj jednak decyzję sąd przygląda się temu jak i emocji rzeczywiście wpływają na ich zachowania polityczne, a z drugiej strony nie ulegać iluzji, że emocje z działań politycznych można wyłączyć i choć wiele się pojawiają można doprowadzić do ich zmiany poprzez racjonalne argumenty i do tego widział pewne pewne pole dyskusji pewną być może też pewną radykalną zmianę, która pozwoliłaby w gruncie rzeczy też skonfrontować się z tym właśnie populistycznymi ruchami, z którymi mamy w Europie do czynienia, których pan wspomniał, bo ruch właśnie odwołują się do emocji tak i ludzie, którzy głosują na tych polityków, którzy właśnie do tych emocji się odwołują to oni są ludzie, którym warto po prostu przypinać łatkę p t. sią UKIE nie wiedzą, czego szkoła nie znają statystyką zamachach terrorystycznych w oczekiwaniu dochodzi po prostu tym myślę, że można go w pewnym uproszczeniu powiedzieć o 6 odwołują się do emocji jak i na poziomie tych emocji, które każdy z nas ma warto również wójt chce skupować do tego, by w tekście w opisuje część takich poglądów, używając takiego określenia re radykalnie kosztują krytykujący współczesność reakcję niż ci też ciekawe, dlatego że numer to nie chodzi i jak rozumku konserwatystów tylko chodzi o ludzi, którzy mówią współczesności nie i albo inaczej, opisując świat współczesny przede wszystkim opisują go, używając kategorii kryzysu końca pewnej epoki właśnie zagrożenie razem z upadku tak między to jest pomysł który, który został przedstawiony przez Marka Lille takiego ich finalnego światowej sławy i politologa i badacza łysy współczesnych zjawisk właśnie społeczno-polityczny, który pisze o tym, że właśnie warto zwrócić uwagę na to, że część tych ruchów popularny populistycznych, skąd mam wrażenie, że w Europie 33 czy w stanach Zjednoczonych przez innych górnych częściach świata na nosie odwołuje się do takiego dyskursu nie konserwatywnego tylko właśnie dyskursu reakcyjnego w takim sensie takie rozróżnienie wprowadza się, że konserwatyści co prawda z dość pewną atencją zwracają się ku przyszłości, ale nie widzą jednak pewien pewnego stopniowe właśnie rewolucyjny ewolucyjne zmiany, które na świecie dokonuje natomiast brak części odwołują się również o tej przeszłości, ale postrzegają świat jako taki trwa proces powtarzających się katastrofy, z których do katastrofy wyłania się później nowy świat, a nowy system, ale za jakiś czas znowu znaj do tknięty właśnie im w głębokim kryzysem, który kończy się taką, by apokaliptyczna może być katastrofą i o tej sprawie katastrofy znowu powstaje coś nowego i oczywiście to jest takie myślenie to właśnie na poziomie tych emocji, o których wcześniej byłam powiedzieć jedno odwołuje się do MO ja pojęcia może troszkę zapomnianego dzisiaj mianowicie będzie nostalgii fakt znaczy pewnego poczucia silnego uczucia, w którym tęsknimy za jakimś rodzajem przyszłości, ale jak ma jej mąż pani też bardzo trafnie pokazuje no ta nostalgia czy misje n p . na dzień nostalgia nie jest czymś się tu można zajść tak będzie można zawieźć znaczy patrzenie przyszłości to co dało PiS nie politycznym można gdzieś tam lokować Sztum Pomorze dziś w lewej stronie tak to znaczy dążenie do poprawy świata, gdy już lepszego świata, które MOPR tradycyjnie utożsamia się z Nysy prawda z lewicą, a w zasadzie już zawiedziona tak, choć może się okazać, że po w ciągu pokolenia w ciągu 1 w okresu rządów w danej partii lewicowej czy też dany program nie zostanie spełniony jest tylko nadzieja zostaje zawieszona natomiast taka właśnie nostalgia, którą pójść do przyszłości nacisk gruntu w czymś co może trwać w nieskończoność tak będzie w perspektywie 1 życia można nostalgicznie odwoływać się właśnie do jakiegoś wcześniejszego okresu historycznego i wygłoszenie go zweryfikować prawda nigdy do tego okresu historycznego nie wróciły w związku z tym cokolwiek na moście w projektujemy sobie ten w tę przeszłość nowe historyczne no i będziemy mogli nosić ze sobą prawda obraca się w swojej głowie jej przyglądać się temu przeczy, że ma inną sieć handlowa będzie się biło serce, więc uważasz, że w twoim sercu i myślę sobie o te były fajne czasy wtedy właśnie, kiedy się, kiedy jeszcze nie żyłami, kiedy może nawet powiedzenie żyli dziadkowie grali jeszcze wcześniej było Super, a teraz niestety 3 najlepiej byłoby się do tamtych czasów wróci doczekali się zresztą wpisuje w to polityka polityka przede wszystkim to narracja Donalda Trumpa, który używał hasła make America glejt gen Jan, a właściwie jest dokładny test taki sposób opli opisywania świata albo też potrzeb tylko pytanie czy opisywania potrzeb czy wywoływania w ludziach, którzy są nie wiem sfrustrowani opuszczeni nie zaopiekował ani przez państwo albo jak jakąś wizję świata to to dla nich to może być bardzo pozytywne doświadczenia, że oto ktoś mówi popatrzcie był kiedyś czas jeśli dobrze pana rozumiem tak był kiedyś czas, kiedy było świetnie i teraz to co my proponujemy to wróćmy do tego czasu zgadza się i ja myślę, że tutaj warto, jakby w tym pierwszym kroku sobie uświadomić właśnie taką sytuacją mamy do czynienia z pewną emocjonalną z sytuacją, która nie jest niczym dziwnym nie jest niczym złym niczym godnym nagany ani potępienia ani też, że nie przyklejają liczyła, że to się kupić coś takiego tylko my jest pewną sytuację, którą z, której warto sobie na arenie politycznej zdać sprawę i teraz w drugim kroku można się zastanowić no i coś z tym zrobić jak z tego wniosek można wyciągnąć taki mundial 2 po tym, jak zrozumiemy w sposób jednoznaczny czy jeśli tym czy tym narzędziem do opisania świata jest wykorzystanie nostalgii na to w każdym kraju od Hiszpanii przez Niemcy wielką Brytanię można zawsze problem integracji obcokrajowców opisać negatywnie opisać właśnie przez ten mechanizm nostalgiczny macie powiedzieć kiedyś było lepiej, bo ich tutaj nie było byliśmy tylko my w naszym kraju nie było większości kryzysów tak dopiero oni się pojawili część z nich n p . na problem z integracją w związku z tym mamy kryzys także to nas nostalgia jest świetnym takimi, a narzędziem tak negatywnego wpisu w państwie narodowa usunie to temat tym podmiotem był nostalgiczne wspomnienia pięknych wspaniałej epoki dotychczasowy sposób państwo narodowe to jest klasyczna figura nawet do koszyczka i teraz moim zdaniem w kolejnym kroku warto się zastanowić czy w takim razie nic co możemy takiemu emocjonalnemu opisowi jak w rzeczywistości przeciwstawić tutaj chętnie odwołuje się do projektu, który nazwą utopią i który noszą wpisuje się pewnie też ruch, który jak najbardziej jest w Europie w różnych w różnych formach mianowicie utopia Radzieckiego dobrych miejscach umieszczone na auto jako europejskie dobre miejsce prawa i wyróżnia się nowy projekt dla Europy o tym, np. pisze tak jak Gruszka Ulrike Guerot, która mówi, że w takim razie na Wiśle jedno 2 rezygnuję z z państ w narodowych inna rzecz 2, jakby poziomu płacy to znaczy poziomu po jej pierwsze Regionalnego po długiej i poziomu Europejskiej poziom regionalny to jest właśnie ten poziom, którym te potrzeby tożsamościowych potrzeby emocjonalne związane z przynależnością do pewnego miejsca do pewnych nawet taki dosyć banalnej rzeczy, ale do, których własność wszyscy jesteśmy przywiązani takie kulinaria język tak jak być może stroje pewien region geograficzny Klima i t d. wszystkie miejsca, które wiążą nas przestrzeń w euro i konkretnymi ruszą w przestrzeni mieszkają i brak przestrzeni właśnie najczęściej nie jest państwem Narodowym w chacie czy to znaczy, że od razu jeśli nawet dokonamy takiej takich czynności myślowych to czy to jest także my tym, że taka tożsamość tym auto w innym systemie ta powstała tożsamość bardziej lokalne czy też regionalne czy ona rzeczywiście jest do wyobrażenia sobie w jednostkach, które na kontynencie europejskim są głównie jednostkami językowymi inaczej w Niemczech się mówi po niemiecku w Polsce się mówi po polsku, a w Norwegii mówi po norwesku wniosku w związku z tym wreszcie ktoś mógłby powiedzieć, słuchając pana jest jeszcze 1 bardzo wyraźnie poziom i to on jest silna i w bardzo istotne, bo się odciska na kulturze przede wszystkim antyczne jakiś relacje społeczne to jest język i gdzie trud funkcjonuje w utopii i Europa różnych języków, bo Europa jest kontynentem różnych języków i Europejską względem różnych języków, ale i tu, a jeżeli, szczególnie że miesięcznie za przykład Niemcy, ale też wiele wiele innych krajów, w których to mamy do czynienia z pewnym uproszczeniem językowa to znaczy oczywiście mówimy, że tak nie uczy się mówi po niemiecku w Austrii też się mówi po niemiecku kąpali się tam też częściowo się mówi po niemiecku, ale z drugiej strony taka ta ME doświadczenie tego i codzienności jest taki, że jeżeli ktoś się nie Saksonii przyjedzie do Berlina już nie mówiąc o tym, że Niemcy Monachium przyjedzie do kolonii i spróbuje w tym swoim codziennym językiem, który mówi w tym można się porozumieć z Koreańczykiem w jego codziennym koreańskim języku niż w stronę porozumienia albo nadać w ogóle nie rozumiem i są rzeczy, które w sensie zostały wyparte z tego właśnie zdominowanego przez narodowościowe dyskusji przez powódź rzeczy tak jak sobie byliśmy na początku pewną ideologię związaną z budowaniem państ w narodowych takie fakty zostały wyparte jednak jak również takie fakty właśnie, że te kulinaria przez długie lata mieszka w kolonii i np. kulinaria, ale też święta, które się o sposób w jaki Świętoszek, choć nawet, jeżeli w Niemczech mamy z grubsza biorąc też nie wszystkie, ale powiedzmy z grubsza biorąc święta ustalone dla całej dla całego kraju, gdzie się mówię jest sporo wyjątków w zależności od poszczególnych krajów związkowych to już forma obchodzenia świąt będzie zupełnie inna w kolonii zupełnie inna w Regensburgu, a jeszcze jeszcze inna dziś powiedzmy w Rostoku i po sąsiedzku rzeczy, o których mowa warto też pamiętać w gruncie rzeczy nawet nie wywarły też Łukasz o nich pamięta tylko pamięta na poziomie swojego życia rodzinnego swojego życia bez wśród znajomych przyjaciół życia towarzyskiego ale jakby u udaje się, a udajemy, że tej sfery niema choć, gdy przechodzimy do polityki w 2 i hasłem jest w tej polityce, a i ona właśnie teraz jakby staje się widoczna jest i to jest moim zdaniem po 3 do czego oczy warto byłoby dążyć tak, żeby tę sferę wydobycie go z tej wojny z kopertą w podświadomości wiedzie ona do sfery politycznej też należy w tym musimy kończyć naszą rozmowę bardzo panu dziękuję Stanisław Strasburger dziennikarz pisarz animator kultury rozmawialiśmy, że początek rozmowy to było wyjście do artykułu Rzeczpospolitej na pohybel reakcje autorstwa pana bardzo dziękuję za rozmowę bardzo dziękuje im dojazd w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA