REKLAMA

Dlaczego kościół katolicki jest zaangażowany w protesty w Korei Południowej? Roman Husarski w rozmowie z Jakubem Janiszewskim

Połączenie
Data emisji:
2017-01-27 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie ich różni od dziur w 146 Jakub Janiszewski przed mikrofonem z nami jest Roman husarski centrum studiów Polska Azja obecnie w Seulu dzień dobry, więc dalej, a będzie, że państwo mówicie o kościele katolickim w Korei Południowej jest o tyle ciekawa historia, że kościół katolicki ta ma zupełnie inną twarz niż to co znamy z Europy czy to co znamy z naszego podwórka kościół katolicki właściwie w Korei Południowej można nazwać chyba siłą rewolucyjną i to Rozwiń » taką rewolucyjną pełną gębą, bo też zaangażowaną politycznie na łaskim wydawałoby się, że całe społeczeństwo jest przeciwstawione Page, a pani prezydent, ale z tym, że właśnie w, zwłaszcza widać głos katolicki działa obecnie na manifestacjach, a katolicyzm nie jest największą religią w Korei jest źle jest ją szeroko rozumiany protestantyzm, z której z kolei raczej jest cicho i tutaj można też było naprawdę jeszcze usłyszeć głos protestantów, którzy wyrażali jakoś tak go z o skruchę z powodu tego, że ich przełożeni nie są tak skorzy do tego, aby jak z jasno przeciwstawić się korupcji i przeciwstawić się tym władzom, dlatego że jest z tymi z tymi środowiskami rządzącymi są związani z nami my się od początku na okres prac od początku istnienia Republiki, gdzie jest też cały czas jakby próbują zachować się często zgoła agencja reprezentowała interesy, a tymczasem historia kościoła katolickiego jest zupełnie inna i tak, gdy kościół katolicki linię, a wyznawcy katolicyzmu stanowią z kolei jakieś 79 % teraz są związane są ludzie są związani z elitami kraju, a warzywa nie jest taki katolicyzm bardzo głośne i powiedziałbym w duchu teologii wyzwolenia właśnie to jest szansa, bo to jest to jest jakiś fenomen, bo i, kiedy czyta się Pański tekst w najnowszym wydaniu tygodnika powszechnego właśnie o tym co można odnieść wrażenie jest jakaś zupełnie zupełnie Koziołek tak jak ważna opowieść o kościele katolickim, który my tutaj już od dawna nie doświadczaliśmy to znaczy bardzo zaangażowany w bardzo taki powiedziałbym pro wolnościowej, która liberalny i taki szalenie ludowy z emitentem kościół katolicki tam jest dla płaszcza taki, poświęcając się dla ludzi w ważnych dla mnie to też było wielkie zaskoczenie, gdy rozmawiam z wieloma młodymi ludźmi i widzami niezwykle pozytywny stosunek do kościoła katolickiego w, a w Polsce powiedzmy, że do PZM stanowisko jest cel dno podzielone pomiędzy, lecz także jedno 0 i przede wszystkim bardzo szybko laicyzm wiemy to widać natomiast ciekawe jest to by jakbym co tworzy ten potencjał w kościele katolickim właśnie szyldów, które w społeczeństwach azjatyckich czemu tak jest co tak jest kojarzona z jedno PL trzeba trzeba byłoby sięgnąć po historię, ponieważ katolicyzm ma w Azji rozprzestrzeniają się przede wszystkim poprzez mocarstwa kolonialne tak jak mamy np. Filipiny katolickiego, dlatego że była było to państwo koleją o hiszpańską radzimy wschodni był kolonią portugalską oleistych na mocarstw też nowe oczywiście płynęli misjonarze i z różnym skutkiem na nawracanie lubinianom teraz chodzi do Chin oraz do głośnych filmach Martina z końca zamieszania, gdy opowiada o, a misjonarza Japonii, ale w Korei to zupełnie zupełnie inny przypadek, bo Koreańczycy, jakby narodzili się sami, ale przyjechałem przyniesie ochłodzenie pochodzili z dodatkowo elit, a sami zainteresowali się katolicyzmem poprzez książki książki tłumaczone na Zachodzie książki zachodnia nauka, która płynęła z Chin to były książki tłumaczone na chiński przez misjonarzy w Chinach i oni z widzieli to po ich potencjał w nauce DJ no bo nie jest dobrze funkcjonujące własne państwo byli niezwykle rozczarowani i mając do dominującą konfucjańskiej śmiałków dziarsko doktryną im go widzieli potrzeby zmiany i HR proszę sobie wyobrazić zdziwienie, gdy na ich połowie dziewiętnastego wieku misjonarze francuscy dotarli do do Korei i spotykali ludzi starych, którzy mówili no ale my jesteśmy podporządkowani od papieża i Hosenfelda co byli ludzie, którzy nigdy nie byli ochrzczeni i mieli czas to on na nich nie tylko wiedza samych dykteryjek, a to katolickie, ale jednak identyfikowali się z nią widzieli bardzo duży potencjał potencjał zmiany w jak można, by powiedzieć, że w pewnym sensie coś takiego jest w tym myśleniu czy w duchu katolicyzmu co nie mieści się chyba w tych kantonach azjatyckich, czyja dobrze mówię czy też może tutaj jakoś błądzą po nim aż katolicy byli bardzo też prześladowani w Korei z powodów takiej, że zgłosili wywrotowe idee tak jak np. równość wszystkich ludzi, a jeszcze w dziewiętnastym wieku, bo było on oficjalnie niewolnictwo, więc dla części, jakby ortodoksyjnej konserwatywnej katolicyzm był nie do zaakceptowania, a i my także, dlatego że odrzucał też miastu AZS tradycje naukowo zjawisko, która miała kilkaset lat, a on, a ci ludzie mówili, że miałeś chyba trzeba się zwrócić się do rozwoju zachodniej nauki i łączyli właśnie katolicyzm z nowinkami technologicznymi to był zresztą cały był za akcję realnym, czyli nauczanie nauczanie Wschodu, a w Indian Save tutaj tutaj właśnie to zawsze się łączyło z nauką, a on później, a te elity intelektualne studenci katoliccy byli własnym głosem sprzeciwu wobec dyktatury w Korei Południowej i może jakiś czas na piersi czy można teologia wyzwolenia Alto to tym bardziej to zainteresowanie wzrasta o jej ideologii na te do tego stopnia, że dzisiaj to nie jest tak, że to tylko prawda mamy jakieś pojedyncze głosy jakiś taki ksiądz Lemański ich nauczyć się z żałobą, bo chiński koreański go hierarchowie hierarchowie sami mówią, że trzeba inwestować w i oni protestowali dużo wcześniej jeszcze jeszcze przed tym, zanim wybuchła ta sama z Astorią, a z agentem był już w 21 dwunastym roku, kiedy po wybuchu ran ne skandale związane z manipulowaniem opinią publiczną w Donbasie kościół katolicki był pierwszą organizacją, która teraz zorganizowała wielki proces w Seulu, gdy bierze udział 8700 księży i 3500 zakonnic łącznie z hierarchami chybił w prasie z to wyobrazić jak bardzo to, że już nie w nogach wygięty Europejskiego w no właśnie to jest to jest zastanawiające do jakiego stopnia można powiedzieć, że to jest ten niech kościół demokratyczny taki bardzo liberalny w gruncie rzeczy i liberalizujące też to hierarchię społeczną koreańską prawda raczej wnoszący taki duch pewnej otwartości dokładnie nawet kościół katolicki jest często krytykowane organizatorzy za bardzo protestuje, że to jest tak jak w opowieść bez końca boli prawda i protestowali są takie reakcje władz Korei, a wojujących księży, którzy biją dała się bardzo związani zaangażowani na ślad za ekologię, ale i tak tak radykalnie czasem albo właśnie z anty anty czym rolnictwo i Czech protestują przeciwko tym wielkim takim konglomeratem biznesowym przeciwko Samsungowi, niech więc osoba z bardzo aktywni duchowni ten zysk, bo bardzo ważne intrygujące jak np. na zaufanie do kościołów protestanckich niezwykle zbada jej i jakie szczęście za czasów Łarisy zmiana Andrzej pierwszego takiego odbiorcę z Republiki koreański, który jest ze zamienią w stanach Zjednoczonych dostał władze ją właśnie miał taki projekt ten protestantyzm, a będzie motorem napędowym na kolei i faktycznie czasami łączy się sukces ekonomiczny jest, że z protestantyzmem z wojaży właśnie ta wydają Oskarowi doktryna bez pracy miała miałaby swój udział w randze raz się o tym, że właśnie tych tych ludzi tych ziem pracowali na ekonomiczne są coraz raz co z kolei u samego i syn ma 40 %, że osób w parlamencie dobrzy ludzie związani z tym z kościołów protestanckich został w ogóle większość prezydentów w Korei była związana z o jakąś denominacja o protestancką co najczęściej metodyści albo prezbiterium nie w Enei no właśnie, ale teraz tak czy można powiedzieć, że to coś się wokół kościoła katolickiego dzieje w Korei teraz w pewnym sensie jest dla nich równie ostre i widoczne w 2 w tym momencie 3 czy czy też w historii bywało już bardziej nauczycielce czy te działania był już ostrzejsze może tak bym powiedział on neony były najostrzejsze za czasów dyktatury no, a ojca obecne obecnej, a prezydenta ogniste, wokół której cały, jakby cała afera się dobrze, a on to do tego stopnia, że aresztowano nawet teraz biskupa Seulu tylko, że władza nie mogła zbyt ostro przeciwstawić się Kościołowi katolickiemu z obawy o międzynarodowy skandal, a Watykan był postrzegany jako sojusznik w ideologicznej walce przeciwko komunizmowi gwiazdą był potrzebny i był Polak po tej samej stronie barykady w okresie zimno wojennym więc, że kości Kościołowi katolickiemu można było więcej do tego stopnia, że kościół ukrywał różnych dysydentów politycznych choćby za murami klasztoru, gdzie faktycznie był takim jak inni była taka niepisana umowa, że o koreańscy, a angielskie służby bezpieczeństwa nie przekraczają progu kościelnego dzięki temu jest właśnie różni protestujący mogli się ukrywać, ale i zapewnić sobie jakieś bezpieczeństwo ma, ale też i też nie zawsze, bo był była tak głośne były takie dziś HR, który nas za swoje za swoje poglądy właśnie niosą takie w duchu teologii wyzwolenia, a więc swoją poezję i był torturowany aresztowano nawet skazany na śmierć w realnym, gdzie jest to nowa i pisało o tym, że utożsamiać z Chrystusem i jej organu i właśnie te akcenty takie jak jest to logiczne tego cierpienia rozważ, zwłaszcza cierpienie jest tutaj podkreślane, ponieważ oraz same, jakby kulturze koreańskiej pojawia się data taka koncepcja hal to jest taki cierpienia bez ujścia ma tak niezwykłe gorzkie uczucie pokrzywdzenia innych i właśnie to on często łączono z Chrystusa leżącego g dziś musimy kończyć niestety dziękuję bardzo ja raz romansu Angel Roman husarski centrum studiów Polska Azja obecnie w Seulu był z nami czternasta 18 zaś Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA