REKLAMA

Kim była Grażyna Hase?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-01-27 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kobiecy eter przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest już nasz gość Krzysztof Tomasik dobry wieczór dobry wieczór publicysta biograf lista współprowadzący w radiu TOK FM audycję lepiej późno niż wcale, a dzisiaj przede wszystkim autor książki Grażyna Hase miłość młoda sztuka książka wydana przez wydawnictwo marginesy jak trafiła do moich rąk to od razu wiedziałam, że jest nie tylko ciekawa Budimex SA też jest piękna, że marginesy na pewno zadbało Rozwiń » też ona była również do oglądania dotykania do smakowania do delektowania się i faktycznie są takie fragmenty w tej książce, gdzie właściwie tak ktoś z 2 wydaje się, że album człowiek ma w ręku i lustracja lustracja obrazek zdjęcie na coś do oglądania coś do czytania ARM to miało służyć, bo taki był plan tak bardzo bardzo przyjemnie się tę książkę, żeby pochłania, chociaż oczywiście, by przyznam, że też od razu w pierwszym odruchu zastanawiam się w małych właściwie po co taka książka ilustratorki książek było, iż pani Grabowska jest dosyć dobrze zakorzeniona w naszej świadomości była biografia już trochę o tej modzie PRL-u my wiemy, a tutaj proszę kolejny kolejna to niszczy i to jeszcze w czasach, kiedy właściwie ta biografia stykała stało się już tak modna, że aż przestała być cool niż wiara w zupełnie inne podejście mam nadzieję uważam, że tak naprawdę właśnie to co mamy opisane desek zaledwie wierzchołek góry lodowej, że to, że tak naprawdę jeszcze mnóstwo mnóstwo rzeczy jest nieznanych nieopisanych albo on albo albo tak tylko śniętych powierzchownie i bardzo się cieszę, że też ta moda już rzeczywiście weszłam i zaczęła być opisywana, ale mam mam też była właśnie wrażenie, że to są dopiero jakiś pociąg wierzę, że jeszcze mnóstwo mnóstwo przed nami, że tak naprawdę nawet właśnie ta Jadwiga Grabowska tutaj wspomniana to jedno tys skandal, że to dopiero teraz, że to jest twórczyni polskiej mody powojenny właściwie nie tylko przedsiębiorstwo moda Polska, ale w ogóle mody tego co było po wojnie ona już tuż po wojnie taki pierwszy Niemcy to można zdać butik w ruinach w ruinach powojennej Warszawy Feniks stworzyła i tak naprawdę Rzym się dopiero teraz nie dowiadujemy, że tak późno, że tak niewiele jest, że tak niewiele i zostało g tys zlotych jest ważny test niepojęte dlaczego, bo co co jest w modzie poza modą co ważnego coś znaczącego to znaczy znam myślę, że po prostu ja traktuję modę jako część kultury po prostu część do dorobku sztuki zresztą swoją książkę książka Grażyny Hase staram się pisać nie jako książkę tylko może raczej jako książkę po prostu o twórczej interesującej kobiecie właśnie która, która działa w tym w tym światku artystycznym i która ma to ten dorobek jest dużo dużo bogatszy, a jednocześnie też, nawet jeżeli się ograniczamy tylko do tego pojęcia moda to też tam się mieści strasznie dużo, bo dba o to, bo to, że nie są tylko te pokazy mody, które sobie wyobrażamy na zysk z Sydney i kiedy się mówi moda w nazwie jest tylko zwieńczeniem, które jakiś czas na fakt, że klienta tak tak autorzy i jakby związane z tym projektowanie, ale to jest to są też kostiumy do filmu do teatru na estradę to jest też w ogóle życie modelki tez w ogóle organizowanie tych pokazów to są wyjazdy zagraniczne w przypadku w przypadku nowych Grażyna stylu to właśnie czytała cała ta droga modelki to jesteś odkrywaniem od odkrywanie modele głaszcze n p . trudno nam mnóstwo mnóstwo różnych wątków, które też się przeplatają to przecież toyoty Toyota nie muszą być pokazy mody organizowany w jakiś tam halach czy przyczyna festiwalach moda to też może być właśnie w sali Kolumnowej Sejmu tak był taki przyp a jakby właśnie w tej sali drodzy państwo wi-fi to on właśnie właśnie właśnie to było groźne hasła zaprojektowała dla przedsiębiorstwa Press pryzmat pryzmat jeżdżenie autem w ramach 7 i tam był problem z butami tak tak i dlatego i dlatego one były bez bez butów występowały, ale to też były pokazy w teatrach Azoty były pokazy w telewizji to znaczy tutaj też tutaj też groźna hasłem była prekursorką razem ze swoim mężem w gliwickim organizowali takie programy telewizyjne modzie muzyka może ktoś nazwał więc, więc z tego jest bardzo bardzo dużo ja też nie mam w ogóle wrażenia, że opisałem wszystko jest, że to, że to jest jeszcze też dała też do odkrywania nawet nawet wewnątrz dorobku tej 1 osoby te w archiwum przepastne nową zdumiona jak jest jak bardzo taką naprawdę drobiazgową kolekcjonerką własnego archiwum jest Grażyna Hase nowości była gotowa na tę współpracę z tobą wydaje się, że od wielu lat się przygotował wszystko rachunki, by mówić, że nawet rachunku do za telefon nie byłaby w stanie wyrzucić, ale oczywiście przede wszystkim dużo ważniejsze dokumenty korespondencje, by różnego rodzaju jest dla żon, ale wizytówki telegramy właśnie zdjęcia no oczywiście zdjęcia rysunki notes w jakimś sensie podstawa, ale umowy na naprawdę to jest ogromne przepastne wspaniała archiwum, które toż to jest jakaś wielka tajemnica było właściwie taką inspiracją dla nas do tego, żeby ta książka powstała to znaczy, że to gdzieś musi znaleźć ujście to gdzieś musi zostać uwiecznione to to jest zbyt zbyt fascynujący dorobek i śniegu i te i tak jest po prostu zbyt duże, żeby to, żeby to zupełnie, żeby to zupełnie zaprzepaścić ja też uważam że, że żal, że ta droga też jest w tym sensie bardzo bardzo pozytywna to znaczy, że już właśnie my dorobiliśmy się kilku książek o modzie o modzie PRL -u o modzie powojennej mam nadzieję, że powstaną jeszcze kolejne jeszcze kolejne, ale też właśnie osobna osobna droga to powinny być te biografie już konkretnych twórców już konkretnych projektantów i projektantek i przedsiębiorstw żeśmy tak naprawdę nie mamy nie ma żadnego opracowania np. model Orlando tutaj sporo też Grażyna Hase były pokazuje realiów ówczesnych obok kiszenie mówi nie tylko o wielkich przedsiębiorstwach Kazimierz pracowało tak, ale też takich mniejszych spółdzielniach, które realizowały projekty na mniejszą skalę, ale były bardzo ciekawe dzisiaj właściwie nie robi się takich rzeczy my jak takie kolekcje ma ubioru służbowego na szyte na miarę każdego pracownika wręczy zdejmuje się miarę z pracowników hotelu forum czy hotelu Victoria 3 personelu LOT -u tak ich z takim pietyzmem te się właśnie nie mundur kinową wzrostu w realizacji Lecha i renowację wieży gondole służbowe w ubiór służbowy niech będzie i to i to właśnie tym tematem te drobniejsze mniejsze niż te wielkie przemysłowe instytucje tylko właśnie te spółdzielnie wyprodukowało, o czym faktycznie zapominamy, że jednak jakoś różnorodność była nam się wydaje faktycznie ziemia nieznana oliwą na ogromna niewyobrażalna to ja jadę, z czym my tutaj mnie nie nie byłem żadnym specjalistą od od modeli i właściwie sam, pisząc książkę, przygotowując się tam się dowiadywałem różnych rzeczy i tam coś było odkrycie często i i oczywiście to też nie jest wyczerpanie tematu i też Grażyna Hase po prostu przez te kilkadziesiąt osób rozważa taką ogromną ilością różnych przedsiębiorstw to jest właśnie z 1 strony zarówno jako modelka już jako projektantka to jest język ten właśnie Cepelia z drugiej strony kożuchy słynne bułgarskie sprzedawane w nowym Jorku not not to teren i właśnie takie przedsiębiorstwa to jest też późniejsze bardzo ciekawe późniejszy bardzo ciekawy okres ten już po osiemdziesiątym dziewiątym roku, który też siłą rzeczy muszą być skrótowo potraktowany, gdzie bardzo dużo się też właśnie mam wrażenie szczególnie w tych latach dziewięćdziesiątych działo, gdzie był już to to złudzenie właśnie, że rzecz, że jeżeli rzeź na Zachodzie, a także nie wszystko wolno, że to już jest jest właśnie ten zachód niż i że ktoś będzie na Zachodzie i przez kilka lat chłonęliśmy wszystko to za każdy plastik Zachodu to złudzenie, a złudzenie trwało właściwie te są też lata dziewięćdziesiąte właśnie tutaj jak być też, by też bardzo często mija w związku ze swoimi książkami czas jestem pytana o PRL, a jednocześnie już właściwie lata dziewięćdziesiąte są historią właściwie te lata dziewięćdziesiąte są do opisania właściwie one działają osobno osobno dekadach, choć bardzo też w modzie w kulturze jak jak w morze wyrzuca tak we wszystkim jakże ty jesteś bardzo ciekawy taki okres co gdzie, bo to niestety tak w Polsce jest zawsze, że polityka strasznie sięgać wuj właściwie na wszystkie dziedziny życia także na tę dziedzinę kultury i to widać bardzo dokładnie to zarówno właśnie po pięćdziesiątym szóstym roku te z 2, że koszty z tym piony kończy się wojna, gdzie pięćdziesiąty szósty później nastanie Gierka znowu ta inna epoka ta dekada lat siedemdziesiątych później są lata osiemdziesiąte znowu też coś innego najpóźniej po przełomie i t d . tak dalej to się wszystko niestety łączy z polityką, ale tak tak po prostu jest i to chyba trzeba trzeba zaakceptować coś takiego w modzie, że bardzo często mamy do niej taki dwoisty stosunek z 1 strony właśnie tak jak mówisz, że widzimy w niej soczewkę kultury i potrafimy czasem docenić mody jako sztuka doceniamy ciężką pracę projektantów, a z drugiej strony z pewną pogardą nowe czasy mówi ma kolorowe pisma kobiece akty te, gdzie są właśnie pokazany różnego rodzaju bezstronnie nie interesuje mnie moda to jest takie hasło, który ma pokazać, że jestem intelektualistką tak to ja jestem ponad 100 w pewnym sensie w modzie jest powiedzieć, że nas moda nie interesuje mało tego wyraźnie g 3 różnego rodzaju poradnikach mówi się o tym nie ubiera się czasem chce być monarchinią ubiera się modnie nerek czy chcesz być modny TENIS gra się modnie ubiera się po ponad czasowo klasycznie my po swojemu, a ten, kto podąża za trendami tak naprawdę pokazuje pewną słabość charakteru i tym co jest modne tak naprawdę pokazuje, że jest basenu i to właśnie jest jest tej gminy w tym podejściu do mody jednoczesne rodzaj fascynacji i jakiś taki pogardy wobec tego, że to, iż takie strojenie się jakaś próżność jakieś tutaj fatałaszki wydaje mi się jeżeli, jeżeli tak jest rzeczywiście się też tak, że nie jest, że to jest właśnie takie podejście, które już przeszło związane z tą z tym podziałem, który też dane mam wrażenie, że został wzniesiony na kulturę wysoką niską i ich, że tak naprawdę już jesteśmy na takim etapie, gdzie ta kultura masowa popularna Asta zrehabilitował nagrodzone już została, jakby wchłonięta, że zniesie też czerpie z niej też cierpią i twórcy właśnie kultury wysokiej teatru i też oczywiście to co się zmieniło jeśli chodzi o kino i tutaj moda podlega on podlegać pod podlega tym samym mechanizmom tak mi się wydaje i one już po prostu została zrehabilitowana i dzisiaj nie jest obciachem opowiadać o tym, że poszukujemy jakiejś konkretnej marki dobierane, że lubimy tacie tamto tego nie wiem COS ty to już to już jest tak, by nie potrafił chyba na to odpowiedzieć, bo to też coś co to znaczy w ogóle modne to znaczy mam wrażenie, że to już się tak za tak Otóż taki galimatias jest tak i tak naprawdę to taki transfer środowiskowego może zarządzić jej z dozą po prostu środowiskowe rzeczy, gdzie gdzieniegdzie coś jest coś jest właśnie modne, a coś o coś już jest ono faktycznie nastąpiła Entropia tych zjawisk modowe wyróżnienie nie nieuchwytne ileż mamy już ma dysk ma tak nie jest chyba testy do takiej jednak nie do nie dni nie do złamania takich złapania za rękę wspomnieć o tym, że, aby serwer okresie PRL-u ta moda, by inaczej się objawiała w poszczególnych epokach PRL -u tak można pędzić pod epoka ne, ale chciał się właśnie tam kupić czy w ogóle moda w PRL-u była no bo trzeba pamiętać, że o tym, kontekście, by ówczesnych ograniczeń nel i wtedy, gdy ten potencjał, jaki niósł w sobie inne i sposób samookreślenia się przez model był mam wrażenie znacznie silniejszy niż dzisiaj to znaczy zupełnie co innego było założyć różowe skarpetki w latach sześćdziesiątych i czy ten marsz po pięćdziesiątce, tym bardziej więc dziesiątek niż dzisiaj dzisiaj nikt właściwie tego nie zauważyli to też to jest po prostu jakiś element w sumie stosunkowo neutralny ne ubioru w PRL -u moda mam wrażenie miałaby znacznie większy potencjał mogłabym mieć znacznie większy im fakt, iż chodzi nawet tak fizycznie kolory od łosia ruch w górę jeszcze się też zostanę, bo taki, bo taki jest opis rzeczywiście PRL-u jako jako tego tego miejsca, gdzie tu Noll te wieczne niedobory nasze wyobrażenie z tych czarnobiałych kronik już wczoraj właśnie takie było widocznie wszyscy byli czarno-białe, a jednocześnie właśnie jak rozmawiałem z groźną hasłem to się okazywało, że to jest właściwie taka naturalna zwyczajna kolej rzeczy to znaczy są są po prostu młodzi ludzie chcą fajnie wyglądać coś co się dobrze czuć chcą być modni cokolwiek to oznacza, bo to może oznaczać np. zdają sobie cenne jak zobaczyła zdjęcie Jimiego Hendriksa w Gazecie i zrobiło się sobie także małą nawet tam takie takie takie loki albo albo z zobaczyło jest sukienka Christiana Diora taką wyczuł kajak i postanawia sobie taką wyściółkę uszyć i to i ich właściwie to taki bardzo bardzo podobny mechanizm różnica jest tylko właśnie w tym, że ich, jakie mamy możliwości małych pieniędzy w jakim środowisku się obracamy i właśnie te możliwości w PRL -u były nieoczywiste ono niezupełnie zależało od pieniędzy na pewnym etapie kariery być może zagrażały już od znajomości układów, ale na początku ligę zawsze chciałem poznać początkach nerek właśnie Grażyny Hase na początku zdecydowanie zależało to może odrzutu szczęścia, ale też od jakiś niezwykłej siły przeciwstawienia się, by rzeczywistość Kisielin zgłosiły kreacji albo takiej potrzeby rzeczywiście potrzeby wyróżniania się potrzeby upodobania się potrzeby bycia atrakcyjnym no ale też z drugiej strony też bym nie przesadzał to znaczy czy jednak mimo wszystko wyróżnienie się stroje może być nieprzyjemne albo albo mogą się wiązać z jakimiś takimi takim, jakim autem mini ostracyzmem Malinowską było niczym np. w porównaniu do tego co na początku lat 70 i potknięcia 3 przeżywali hipisi np. w jaki sposób oni byli traktowani jako jako zupełny wrzutki w jaki sposób też tej ich moda te ich fryzury, w których trzeba było z tych bloków wyjść przejść jak jak jak to się często wiązało z drewnianą marszałka Terleckiego z Chin za jego syn wracał z pobiciami to się wiązało z z wzywaniem atutu mimo wszystko chyba aż tak się aż tak źle nie było mam wrażenie porozmawiajmy o początkach kariery Grażyny Hase były oczywiście mym kojarzymy ją przede wszystkim jako projektantka mody na część z nas pamięta galerie Grażynę Hase, by w Warszawie Android to na pewno, więc wszystkich, którzy pamiętają to jest z tego powodu bardzo szczęśliwa, bo miasto było bardzo bardzo dla nich ważny etap i wciąż ogromnym sentymentem ten czas wspomina i ludzi, którzy tam przychodzi mi i wystawy, które tam się odbywały i inteligent nawet właśnie przez długi czas, kiedy tworzyliśmy to książka, kiedy ona powstawała w czasie dopytywała czy galeria będzie należycie uwieczniona czczona będzie należycie wyeksponowane są one nie zniknie właśnie w tej modzie zupełnie się temu nie dziwię po właściwie kariera Grażyny Hase i rozwój gminy jest taką piękną linią od cyber właściwie takiej dziewczyny, która w jakimś sensie z podległą uwarunkowaniom systemowi ale, obserwując świat pomału zdobywa podmiotowości zdobywa zostaje projektantką mody ana koniec może być mecenasem sztuki i wtedy my wtedy faktycznie jej sprawczości wpły w na rzeczywistość nerek dokonał się już zupełnie oczywiście w PRL-u mamy ogromny wpły w na rzeczywistość, ale z różnych powodów innych on ograniczony tak to było słodko gorzko żona oczywiście szła do tej do tej takiej autonomii i by to było może nawet nieświadomie my, ale ona bardzo bardzo zdecydowanie już szła do tej autonomii pracują za swoje nazwiska później, decydując się na projektowanie i stworzenie kolekcji w ww nie podszedł jakiś firmy tylko właśnie pod swoim szyldem za własne pieniądze i t d . i t d. aż do właśnie aż do wody w pełnej samodzielności i kreowania rzeczywistości nie tylko mogę nocny pociąg przez żywioł w przypadku jak tor tęsknoty właśnie owe opowieści czy to na pewno był przypadek podobno nie ma przypadku podobno nie ma przypadków, ale tutaj albo to rzeczywiście tych przypadków jest bardzo dużo to znaczy przypadkiem przypadkiem Grażyna Hase została modelką i to jest też bardzo ciekawa historia, ponieważ ona, jakby ZOZ zostawała modelką z różnych stron więc, więc trochę to jest tak ja mam taką koncepcję, że ona jesienią, ale one nie musiał zostać poród to znaczy, jeżeli po prostu świat nie pozwolił, żeby było inaczej, jeżeli jest taka dziewczyna, która sobie po prostu nie zostaje zaczepiona przez Wojciecha Plewińskiego Ion, mówi że Jacze sfotografuje i ich rzeczywiście robi sesje i trafia no właśnie wierną rzeką kroju tak październik 57 i na to to to jest to może być 1 przypadek, ale jeżeli oprócz tego kilka miesięcy później dostaje kartkę pocztową od swojej koleżanki Magdy, która mówi, że jest to moja ciocia, która ma na poznańskiej 3 tys w w takim zakładzie pracuje i szuka modelek do wyjazdu do Budapesztu i ty się nadarzy zgłosiłem Graży no to ITS kolejny przypadek no no to już troszkę z tych przypadków przypadków zadłużali i o Janasie później decyduje i i na tym się podważyć się tego Budapesztu jedzie i jednocześnie tam po drodze po po drodze też się zdarzyło i taka sytuacja, że studentka szkoły filmowej w Łodzi Lidia ząb późniejsza wybitna montażystka wówczas studiując reżyserię też zwraca do tej dziewczyny Ziobrze, że chciałaby żeby, żeby zagrała w jej etiudzie, którą przygotowujemy adaptacji adaptacja opowiadania Marka Hłaski, a na to do tych przypadków jest jakby trochę tych tez tych przypadków jest trochę za dużo, więc tutaj coś co się z tego coś co z tego się po prostu musiało zdarzyć, więc więc, jeżeli 1 rzecz, by nie nie wypaliła to to na pewno by w paliwa druga tak taki taką miałam koncepcję, przygotowując się do naszej rozmowy przyglądam się tej pierwszej okładce przekroju, na której pojawiła się Grażyna Hase potem pojawiło się różne sesję, by im Barbary Hoff również w przekroju nerek i zastanawiam się właśnie co ta dziewczyna w sobie ma miałaby ona wcale nie była, jaką się im taką mamy trującą seksbombą też modelki wówczas wcale taki nie miały być ona ona właśnie miała taki magnetyzm dziewczyny z sąsiedztwa wręcz tak tak ona to jest rzeczywiście bardzo dobrą obserwację, ponieważ jest ona nawet powtarza, że była modelką dziewczęcą to znaczy wówczas modelki te modelki Jadwigi Grabowskiej modelki mody polskiej mówimy o drugiej połowy lat pięćdziesiątych to były kobiety nawet i nawet jeżeli one były bardzo młody to one poprzez regularne, a poprzez poprzez kapelusze poprzez rzęsy poprzez makijaże one rzeczywiście poprzez też budowę ciała to czyni, czyli do zazwyczaj duże biodra duże duże biusty one były po prostu kobietami natomiast natomiast rzeczywiście Grażyna Hase wyspecjalizowała się tym co o tym czy 3 czy pomysł tak się stało jako modelka dziewczę dziecięce nastolatek z Lorient, a także prezentujące stroje stroje stroje dziewczęce to zresztą bardzo ciekawe, bo to później miało dalszy ciąg, że ona bardzo długo jako projektantka oba też uznawana za taką projektantka grać dla młodzieży tak jeżdżą bardzo chętnie takie kolekcje były szykowała też Nowy Targ oraz zdjęć i uciekł w książce i doprawiamy w sieci sporo dostęp nawet nawet te zresztą bardzo zabawna historia, ponieważ inne nawet w 1 z recenzji to był zarzut, że jej stroje odmładzają nic dzisiaj dzisiaj to jest zmiana obrazu to zrobili, ale decyzja radnych z SO żonę właśnie tak młodzieżowa odbierają powagę taras na kobiecie nawet dla dorosłych kobieta ona Buttona i odmładza więc, gdy na jedno od dzisiaj to dzisiaj to jest to by to byłby wielki wielki komplement, który wtedy to bywało różnie, ale tak rzeczywiście było, że jako ta modelka młodzieżowa ona zaczęła funkcjonować i właściwie i właściwie funkcjonowała i to też ciekawe, że w jakimś sensie no to nie aż o 1 z niewielu albo może nawet taką jedyną na to, że dzięki temu po prostu miał propozycję z PiS bardzo różnych przedsiębiorstw właśnie do pokazywania kolekcji i nie zachłysnął się tą karierą na tyle, żeby osiąść na laurach nie przyszedł czas, kiedy postanowiła rozwijać się inny właśnie jako osoba, która ma większy wpły w na rzeczy warte 10 par, ale nogę przy podobny przypadek, bo jednak dostał błogosławieństwo Jadwigi Grabowskiej, czyli znowu ktoś zauważył jej potencjał dostała dedykację od niej rodzaj przekazania pałeczki nastąpił na wydają się, że o innym modelkom można zostać przez przypadek o tyle bym nie można się potknąć i oto teraz okazało się, że jestem projektantką tak tu i teraz też ten test oczywiście taka opowieść natomiast na to miasto też się prawdopodobnie musiało stać coś musiało się jak już znacie jakiegoś czasu oczywiście sama Grażyna Hase tak tego nie określa ją nowości mówi to jest wszystko jakby nie łączy tego w całość tego, że jako mała dziewczynka dostała maszynę od daty na nadgarstkach tego, że jako nastolatka szyła sobie właśnie sama ubrania w związku z tym tercet też mnóstwo jest mnóstwo zabawnych i różnych historii no i i ten pierwszy ten pierwszy pokaz, który się okazało jej wielkim sukcesem jest trochę traktuję w kategoriach przypadku to znaczy, że jako modelka była w Moskwie tam koleżanki kupowały za tych zalet diety w dawnej drużyny i korzeni kupowały złoto ona Mensa zachwyciła się latami przywiozła sobie te czapy no i pomyślała, że trzeba do nich i stworzyć jakiś płaszczy jakiś jakiś nakrycia wierzchnie wróżyła trochę ryzykowne w kontekście geopolitycznym nie mogą uwierzyć, że przyszłość w tamtych czasach do głowy do tych sowieckich ociężały chciałabym wyjść, bo z publicznością z jakąś kolekcję no właśnie to jest to jest tylko to też to też jest taki paradoks, który nie pasuje do tego naszego wyobrażenia o PRL-u, bo się okazuje, że właśnie z okazji pięćdziesięcioletniej z z okazji 50 lecia rewolucji październikowej można po prostu za za prezentować dom mody wówczas jeszcze nie Kora bon późniejsze dopiero nas nazwał nas nazywał Kora może po prostu zaproponować tę kolekcję debiutancki debiutującej projektantki z modelki Grażyny Hase, która po prostu pokazuje stroje inspirowane kulturą Rosji i związku Radzieckiego i w tym w tym wychodzi jako sama sama projektantka jako Lenin z ministrów 2 lipca w w takim w takim zaś krzyczeli i stroju rewolucyjnym wbre w innym inspirowane właśnie inspirowanym właśnie wodzem rewolucji więc, więc to jest to się i szukać już też możliwe, czyli czy elity czyli, toteż na te nasze wyobrażenia o od o tym jak to wyglądało jak wyglądała moda jak jak i ja w ogóle co było możliwe są kształtowane przez taki straszny stereotypowe spojrzenie jest silnie naznaczone czuli jednak te książki są potrzebne, żebyśmy sobie trochę zna się w miliardach uważam i tych stereotypów naszego wyobrażenia to właśnie taka historia osobista, czyli historia i i jednostki często często zaprzecza takim takim jest z stereotypowe wyobrażenia, ponieważ ma na konkret ci widać, że bywało różnie przed nos zdecydowanie tak, by epoka była znacznie bardziej barman niż nam się wydaje pełna niuansów, o czym też mówi Grażyna Hase to też Lennon odnosi się jakoś do tego tła politycznego w tej epoce siłą, że nie można było inaczej no tutaj wszystko, aby wszystko w przestrzeni publicznej ne było polityczne Grażyna Hase wydała wydawała się być właściwie pogodzona z tą rzeczywistością ona zna się nie usiłowała normalnością polityczną ona ma taką opowieść znaczy, że nie siłować się, bo o nim Jasiak siłować na czym ma wyjechać miała takie możliwości zresztą wychodzi wróciła w latach siedemdziesiątych któż to zrobił no właśnie ona to nawet to nawet śmieszne, bo to groźna kiedyś nie powiedziała, że jak to jest właściwie jak kiedyś był tak trudno było o paszport tak trudno było jak się stało w tych kolejkach to ja po prostu non-stop jeździłam non-stop się właśnie ten paszport starałem niemal co roku byłam w Paryżu, a teraz, kiedy właściwie jest takie proste kiedy, kiedy ktoś właśnie smaruje to już tak robił to już tego nie robię no to test test taki też kolejny ich olbrzymie zda maturę w dużych oraz do Łask może to jest związane z, a daty związane też ze wszystkim to znaczy testy związane z właśnie zupełnie inaczej się wyjeżdża właśnie na twarzy z realizacją tak, bo to wcale już nie idziemy do innego zupełnie się na koszt sąsiada no właśnie właśnie wtedy n p . w czasie w siedemdziesiątym drugim roku kiedy, kiedy groźna wraz ze swoimi modelkami była w Paryżu zdobyła podróżna Księżyc władz podróżna Księżyc modelki chciał zobaczyć McDonalda dla nich to był to było odkrycie to było coś coś niesamowitego ono dzisiaj już tu już trochę na szczęście może już już jednak hamburgery i nie nie byłby żadnym żadnym odkryciem, więc no no to właśnie jakiś taki 1 z kolejnych tych z tych kolejnych paradoksów natomiast, iż chodzi o to oto polityczność to rzeczywiście Grażyna Hase, mówi że miał taką takie proste podejście do swojego zawodu, który bardzo lubiła i lubiła pracować lubi zresztą pracować do tej pory nie i my po prostu chciała zrobić ładne rzeczy chciała, żeby rząd Belgii klientki RI i rzadziej klienci byli po prostu zadowoleni, żeby to, żeby to fajnie wyglądało chciała z tym też właśnie podróżować pokazywać jako jako Polski dorobek jako swój też dorobek i IT tutaj dotknąć pewnego paradoksu, nad którym często się zastanawiam jeśli chodzi o sztukę polską z okresu PRL-u to dotyczy filmu polskiego i grafiki polskiej Zofia Stryjeńska się przypomina czaszka polskiego plakatu, ale też właśnie my moda, ale z Ryńska tonie w PRL -u tak tak most Glińska ten właściwie jeszcze ta jej Mazowszan katów PRL Hula wszyscy na EBC na etykietach ma namyśli to, że artyści i no teraz już tacy działający właśnie nim w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych osiemdziesiątych działali w takich warunkach jeśli chodzi o sztukę użytkową że, czego nie wyprodukowali to na pewno to by się przydało, bo były takie braki różnego rodzaju towary były tak reglamentowane łącznie z papierem przeznaczone na prasę, że wydawałoby się, że nie było motywacji czy jakiegoś bodźca do tego, żeby to byłyby, żeby się starać tak produkty wysokiej jakości właśnie te to użytkowe Inner sama pamiętam narzekania własnej rodziny czy jakieś wspomnienia, że to wszystko uchwała w żyłach brak sowieckich Łanda rozmawiać o tak i bar i wiele rzeczywiście był w tym było racji pani tamte tt książki, które były źle skrojone, które się rozpadały tt okładki z takiej tektury, która zaraz w proszek prawie, że zamieniała i mnóstwo było rzeczywiście Milner bubli na rynku, ale z drugiej strony no nie mamy dziś na takich sukcesów i tak wysokich lotów n p . w kinie polskim czy właśnie wolność jest no właśnie i o nowości nogi tak drogi Krzysztofie FOT David i jej tak samo przecież Grażyna Hase mogła odnosić sukcesy w Polsce i my się cieszyć tym, ale przecież miał potwierdzenie że, że na świecie się podoba tam, gdzie już konkurencja była bardzo duża tak i IT to nie tor to nie tylko były, bo też oczywiście zdarzały się wyjazdy i pokazywane przy okazji dni polskich albo albo właśnie Polonii, ale zdarzały się takie zupełnie zaproszenia no czy mogę gdzieś, gdzie się na tym rynku po prostu konkuruje tak jak było w Hamburgu gdzie, gdzie po prostu magazyn herezji zaprosił młodą projektantkę z Polski, żeby pokazać po prostu są co projektuje i wziął w jak tutaj wydaje się, że to są, jakby różne różni różne kwestie, ponieważ ich filmem sam się interesuje więc, więc wydaje mi się, że tutaj te warunki po prostu były były stworzone po prostu były pieniądze był był była cała cała machina rozpędzona były w Chinach mamy stereotyp zdaje się i wyobrażenia fałszywa czy Kieślowski miał pieniądze, by tak tak to znaczy to jest właśnie ten paradoks znaczy nie wiem co to hałas teraz zupełnie inną rozmowę, ale artysty to jest coś takiego syna przez Wojciecha sten wielki uznawanych Haas po osiemdziesiątym roku, że jeszcze kilkanaście lat to nic nie zrobił po prostu nikt nikt już nie do pieniędzy i rzeczywiście żył sobie przypomnimy z rękopis znaleziony w Saragossie lalka wystarczy rzut oddany do centrum wsi delektuje tak to nikt po prostu później były na takie wielkie produkcje po prostu pieniędzy nie dał i to jest mniej i zapominamy, że po prostu się ogromną ilość produkowało powstawało po 30 po 40 filmów rocznie lata 60708 i kiedy się tak dużo produkuje są specjaliści z rąk czy ZUS jak widzi takiej z utworu LED tworzy się cała cała machina właśnie są kostiumy lot są fantastyczni operatorzy kompozytorzy po prostu oni oni są w takim rozbiegu duże, że rzecz, że są w stanie tworzyć trzon tworzyli bardzo dobre rzeczy, ale to samo można, by np. powiedzieć o w budownictwie w PRL-u no, że tak mieliśmy te wspaniałe bloki te wszystkie blokowiska w Polsce, bo Bogu, bo państwo w tak bardzo w to inwestowały marzenie właśnie zupełnie nie mieliśmy alternatywy 4 jeśli chodzi o osiedla blokowiska i nikomu się nie chciało no ale z drugiej strony właśnie przynajmniej były jakieś pomysły na, żeby niektóre z tych tych budowli było były np. atrakcyjny wizualnie na salę w dużym przestrzennej zielone, a jeżeli widać, że można odebrać właśnie albo tak, żeby to było rozplanowany kiedyś naprzód widzi umyty dworzec centralny to dopiero widać, że się on był Żydem był pomysł Alien in przy takiej i oberwany Styks Mattia okropnych reklam to nic to dopiero widać widać widać, że tam jakiś zamysł był no to jest jakiś typ jakiś kolejny paradoks tutaj nie mam nie mam prostego prostego rozwiązania, ale rzeczywiście myśli myślę, że taka Kronika mody polskiej mody jest ciągle do napisania zarówno przyjrzymy tak naprawdę nic nie wiemy o modzie przedwojennej bardzo bardzo niewiele tam się też przecież różne rzeczy działy i tu nawet zresztą ksiądz zahaczamy o to, ponieważ się okazało że, że krew na dal dalsza krewna groźny facet przed wojną głaszczą Bogusława Oleksego była też modelką i myślę, że ta powojenna powojenna Kronika polskiej mody też jest do pisania i różne rzeczy przy takim bardzo dokładnym analizowaniu pewna pewna synteza powstanie i będzie wiadomo właśnie kiedy, kiedy nastąpiło to załamanie to co spowodowało, dlaczego to wygląda taka, a nagranie inaczej, kto i, kto i, kto zawinił no to na pewno 1 z rozdziałów takiej kroniki, chociaż być może jeszcze nie tym decydującym o załamaniu, ale z winy, ale takim podziałom humorystycznym był rozdział o modzie estradowej lat w szczególności siedemdziesiątych osiemdziesiątych sama Grażyna Hase projektowała stroje estradowe uwielbiam to słowo Estrada dla Anny Jantar dla Ireny Jarockiej dla Haliny Frąckowiak 2 + 1 g o zjawisko młody front w tej wolty i estradowy co to w ogóle było w tych latach osiemdziesiątych w jakiś po prostu kosmos WWF planeta Estrada nie swoje NTT teksty te kreacje geometryczne kwadratowe błyszczące kompletnie przerysowane tak taka potrzeba potrzeba zaistnienia zwrócenia uwagi to jest to jesteś taki no to chyba w jakimś sensie do tej pory funkcjonuje to, że żal, że strój na strój estradowy musi być ona ma wrażenie, że w rytm przeszła przy miastem niemal epoka taka na minimalizm przypomnimy sobie strój Edyty Górniak masłem w na występie słynna na Eurowizji lepszym minimalizm i totalne jakoś hale czka ludzie byli oburzeni cieniutkie ziemianka Kruczek bez żadnych po prostu miły oraz dr diwa powinna tutaj wyjść jakiś sukni do ziemi o przerwanej diamentami my też atakach laleczka niemożliwe, żeby zaprojektował gaży Grażyna Hase na estradę no właśnie dziś zostały nam teraz tak szybko próbuje ona próbuje próbuje przebiec po to, po tych po tych strojach, które która, która projektowała wody, bo do tego rzeczywiście nie było aż tak bardzo duże to bowiem aż takiej no niech to 1 z euro 21 tam 1 z nurtu właśnie, którego kiedyś zwracano się no ten pierwszy strój, który zaprojektowała dla Ireny Jarockiej strój tzw. mnicha Sopot 68 to do piosenki gondolierzy znad Wisły no on był jakimś sensie minimalistyczne, bo to był po prostu krótka taka spódniczka z nakładanym kapturem właśnie takiego mnicha ten kaptur Irenę Jarocką później zwróciła, chcąc zaprezentować swoje ulotki nie taki był plan i do tego też był taki sznur, jakby not trochę właśnie takim nici takich taki, jakby korali, więc to właściwie to nie było bardzo rozbuchane więc, więc więc, jakby to dostaje też była jednak różnorodną w USA w różnorodności i z tego co mówiłem Grażyna Hase też starała się dostosować ten strój do do piosenki do wykonawcy, żeby to, żeby doszło razem dziś czuć dlatego tego mnicha to to ten strój został nazwany właśnie stroje mnicha tak naprawdę planowo do groźnych ras tak sobie wyobraża on do lidera zdobył właśnie próba wyobrażenia sobie, by wyglądał gondolierzy znad Wisły mech i tam był właśnie taki strój, a ponieważ to było dla metra atrakcyjnej kobiety na to co ty to była krótka z krótką spódniczkę też o to, żeby wyeksponować nogi no ale w Azji, ale albo właściwości to to co nie zawsze było bardzo bardzo rozbuchane czasami to był to miał być po prostu efektowne tak tak było w ostatnim strojem zaprojektowanym na estradę przez Grażynę Hase to była dla Haliny Frąckowiak Sopot w Sopocie 80 czwartym roku taka no tak atest też specyficzne strój tu w książce jest jest to pokazane na zdjęciu leniwym czeka to pisze Wolf to oddam to, ale to były jak kostium kąpielowy tak i wieczorowych w kolorze czekolady in China to, bo po prostu narzucona narzucona marynarka i byli oczywiście to wszystko miało też bardzo efektownie wyglądać i wyglądało to zresztą ona na YouTubie można można ten występ mini koncert obejrzeć, chociaż 11 z krytyków 1 z krytyków napisał, że pani Frąckowiak chyba zapomniał włożyć spódnicę nad zalew, ale nie wie, że właśnie te 100 chodziło o wyeksponowanie wyeksponowano jej w zgrabnych nóg tak jakie by miejsce w ówczesnym świecie modelem, ale mam namyśli odbiorców mody mieli mężczyźni jak to jak to ewoluowało budzi się już właściwie nie zadajemy takich pytań wiadomo, że zadbany mężczyzna to jest również mężczyzna, który świadomie się ubiera niezależnie czy modnie czy niemodnie, ale świadomie ARM, a mam wrażenie, że jednak w PRL -u bardzo długo panowała taka maniera, że mogą to interesują się tylko kobiety ewentualnie mężczyzna może projektować dyktować tym kobietom co jest modne, ale jeśli chodzi o podążanie za tymi trendami lub samoświadomości to raczej to nie jest męska twardość tych projektantów też było zdecydowanie mniej gości wierzyli, że nie mówimy o tym w takich nazwiska znajdą się kojarzą z tą modą właśnie te tamtych lat Motor to przede wszystkim to to jest Jerzy Antkowiak później też Bernard z Sanoka i to właściwie już, a poza tym mnóstwo mnóstwo kobiet wiatru jak mogę mówić tylko tylko ona na przykładzie Grażyna Hase, która w pewnym momencie też zaczęła projektować dla mężczyzn z jakim skutkiem, jakim odzewem i to, że to po prostu się też po prostu stało naturalne to jednak na naturalnej to znaczy tak się po prostu projektowało stroje to kiedy te to kiedy te pokazy mody zaczęły być większa, kiedy zaczął być potrzeba, żeby tam też uczestniczyli mężczyźni no, toteż trzeba młodych mężczyzn zaprojektować na ich i po prostu się pojawiali to zresztą Tarasek o tym, myśleć to są różne takie zabawne historie np. trzecia kolekcja Grażyny Hase przysiadł ósmy roku tzw. militarna czy mniej, czyli inspirowana dawnymi strojami rycerskimi ale gdyby Zastal pokazana z w teatrze klasycznym dzisiaj dostać studio właśnie w 1000 szóstym roku i tam Grażyna Hase zapunktowała tylko dla kobiet dla występowały modelki ale, ponieważ to nie był zwykły pokaz mody tylko to był właśnie taki, że takie widowisko właściwie muzyczno modowe reżyserowane właśnie przez volvo wielickiego to byli też, gdyby byli też mężczyźni i by to, by studenci AWF -u i oni zostali ubrani w autentyczne autentyczne stroje wypożyczone z muzeum wojska polskiego, żeby to się też, żeby to się też będą się komponować, żeby się komponowało, żeby to wszystko miało nie miało sens i że będą inni inni żyli, żeby nie odstawali tam też nad na tych pokazach mody zawsze były zespoły, ponieważ muzyka była nieodłącznym nieodłącznym elementem sąd po później później nas muzyka moda i gdzieś ci ich jeszcze później mężczyźni się się z zaczęli tak regularnie pojawiać w latach siedemdziesiątych np. był były takie przedsięwzięcie nowe pokolenie, kiedy Grażyna Hase razem z nowo wiejskiego wznowili stworzyć taką mecze tobyśmy powiedzieli jakoś taką mini agencje to znaczy bazę młodych ludzi, których właśnie na wielkie widowiska można wypożyczać zatrudniać co najmniej 1 i tam oczywiście to było podzielone na 3 grupy pierwsza grupa to byli tacy tzw . idealni, którzy świetnie się ruszają z tańczą dobrze wyglądają not drudzy to byli tacy drugoplanowi, że coś tam w tym są bardzo dobrze, ale nawet leniwy wszystkim, ale wszystkim, a trzecie nowo zdobyte w sektorze nauk mają coś mu FR, a ja coś tam mają i nie z siebie i tak na 3 grupy podzieleni w ich w tym to było ogromne eliminacje to się z tt 10001000 osób zgłosiło no i tam oczywiście już to mężczyźni byli oni niemal nie one niemal na równych prawach tam też z tego z tego właśnie nowego pokolenia kilku później takich regularnych modeli ty też czy też to też się wzięło w volvo Bielicki przewija się w naszej rozmowie wyłania się bez władzy jakiś czas myślę, że zasługuje na kilka, aby osobnych zdaniem poświęconych na osobny wątek to rzeczywiście nie tylko partner osobiste, ale też, żeby partner w rozwoju partner zawodowe mnie on też wspominało się od tych czasach radzieckich to on właśnie tata powiedział pierwszy Grażynę Hase, a uszyli sobie coś z tego i sama wzięła i uszyła i właściwie to był ten impuls i tak to tak to się zaczęło, a potem przez lata po prostu współpracowali tak i to jest rzeczywiście wspaniałym wydają się, że to jest jakaś wielkie szczęście groźny pasożyt trafiono na na mężczyznę, który jej nie blokował i nie bagatelizował też tych zainteresowań, lecz przed nimi bardzo bardzo bardzo ją wspierał i jako reżyser i scenograf w bessę angażował wręczyli im właściwie tej pierwsze prace opisy opisujemy w książce to był taki program nad Wisłą, którą realizował i właściwie zatrudnił ją do robienia czegoś na kształt scenografii nawet po to, po teście w ogóle, bo przed debiutem ściana nie była projektantką ale jakby rzeczywiście widział i taki potencjał twórczy i grupa bardzo wspierał 1 i niemal równocześnie z pierwszą kolekcją, kto był Kozak Kluk nasz nazwał właśnie tą, której mówiliśmy inspirowaną Rosją związkiem Radzieckim powstawało teatr telewizji brat marnotrawny oskarżała ich dat w reżyserii Jerzego gruzy, gdzie właśnie Jerzy Gruza zaprosił volvo bliskiego jako scenografa i Grażyna Hase właśnie autorka kostiumów, żeby jako taki już właśnie tandem twórczy oni w tym w tym teatrze telewizji właśnie stworzyli Bilicki scenografię hasłem kostiumy el ENA na to też było coś to był to był teatr telewizji, który szedł już już nie wiem teraz czas się na żywo czy nagrywano tele Recording, a jeżeli wymienię obsady tego tego tego aspektu tego teatru telewizji też państwo rozumieją, że to było coś tam główne role grali Kaliny Jędrusik Gustaw Holoubek Magdalena Zawadzka Andrzej Łapicki Barbara lud wiś Lanka Władysław Hańcza i Tadeusz Huciński to była noc razem z tobą obsada tego spektaklu Mai przyszedł czas, kiedy Grażyna Hase radny przebranżowić właśnie nie wiem czy to wynikało z okoliczną po jej not mam namyśli już te lata galerii każdy jest opowieść to, że to był przypadek, że po prostu RS tak, że zabierze Grażyna Hase, które rzeczywiście rok wcześniej się przed piątym roku zrobiła ten termin ten kolejny krok do przodu, czyli wyzwoliła się z zysku zysk z kolejnych przedsiębiorst w, w których pracowała niezależni i uniezależniła tak to może lepsze słowo no i dojrzała do tego, żeby mieć po prostu swoją pracownię oczywiście, że w polskich warunkach końca lat sześćdziesiątych nie było mowy, żeby mieć dom mody swój dom to w ogóle było niemożliwe, ale przynajmniej pracownie naj, kiedy zaczęła się dowiadywać jak to zrobić okazało się, że ze względów po prostu przepisów prawnych dużo łatwiejsze i właściwie jedyna możliwa będzie zarejestrowanie galerii galerii sztuki współczesnej i tak zrobiła no a kiedy tak zrobiła no to się wciągnęła i oczywiście różne znajomości, które w międzyczasie nawiązywała z artystami malarzami jest z ludźmi, którzy którzy, którzy też na tej drodze twórczej towarzyszyli no no no no no i w efekcie była galeria galeria, która fantastycznie działa przez przez wiele lat jak i tak jak mówiłem na początku, która dla Grażyny Hase no no tak dalej jest takim 1 takim ukochanym dzieckiem właśnie natury, które które, w które też jest ciągle do odkrycia, które naraziły w jakim sensie jest trochę w cieniu tej zaś rymowane tak przechylać w cieniu mody ale, ale tak jak tak jak moda właśnie doczekaliśmy się i ta moda została zrehabilitowana to mam nadzieję, że żal, że już tak tak galeria Grażyny Hase także tego także ponownie mieli od od bieg na po ponownie wrócić czy właśnie zostanie opisana, w czym dzisiaj, by w wypełnionej życie, by Grażyny Hase, by oczywiste jest, że ta aktywność zawodowa w pewnym momencie przygasa, gdy inne jest mniej sił to jest naturalny efekt upływu czasu, ale właściwie bez rozumiałam z tego co dzisiaj mówi się też z wywiadów swoją o tej książce z książki, żeby ona cały czas pilnuje tego, żeby mieć wpły w na rzeczywistość chciała mieć się, by wpływ na to jaka będzie tak się sznura zdecydowanie jest silną osobowością na PL na czym upływają jej dzisiaj tymi notes to Grażyna Hase śmieje się, że jest u siebie na etacie archiwistyki mieszkańcy rzeczywiście to ogromne archiwum które, który ma ono wymaga wymaga właściwie ciągłej opieki to jest to jest właśnie dokładanie kolejnych kolejnych cegiełek Tessa archiwizowanie to jest napad w pewnym momencie skanowanie z tej ogromnej ilości np. właśnie zdjęć dokumentów, które które, które są w papieża i k i które trzeba w jaki sposób zarchiwizować to jest też dbanie o z projektu bez których, które zostały w niej projekty, które których, który ma być, które są też wypożyczane np. na de domo dom muzeów na na wystawę modowe my, więc to, więc w tym to wymagać, że jakby ciągłego ciągłego ciągłego zajmowania się w tej chwili mam nadzieję, że to dojdzie do skutku RM to już też jest taka historia, która się otoczyli i mam nadzieję, że co zostanie zrealizowana ogromna wystawa monograficzna Grażyna Hase muzeum Włókiennictwa w Łodzi, a właściwie przejście takiej jej całego całego dorobku i to, jeżeli coś uda w tym roku to będzie wspaniałe, ponieważ właśnie w tym roku mija 50 lat od tej pierwszej kolekcji właśnie o tej ty w listopadzie Kozak Kluk 1007 . roku to będzie dokładnie pół wieku, więc to jest taka, że taka fantastyczna klamra, ale z tego co wiem ta wystawa ma być nie ograniczać się tylko te to ma być wystawa też jak nic się biograficzne, więc ona też będzie dotyczyła tego okresu bycia modelką w drodzy państwo polecamy państwu lekturę książki Grażyna Hase miłość młoda sztuka wydawnictwo marginesy ma dla państwa kilka egzemplarzy prosimy o maila na adres wieczór małpa Stokrotka FM wieczór małpa TOK TOK FM już bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem w tej części wieczoru był autor książki Krzysztof Tomasik publicysta biograf lista współprowadzący w radiu TOK FM audycję lepiej późno niż wcale dziękuję bardzo dziękuję bardzo zapraszamy na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA