REKLAMA

Czy jesteśmy świadomi ponoszonych kosztów wypadków drogowych?

Skołowani
Data emisji:
2017-01-28 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycje skołowani jak co tydzień dzisiaj proszę państwa niezwykle ciekawym dokumencie dotyczącym nas wszystkich o kosztach zdarzeń drogowych w 2015 roku proszę państwa, dlaczego dopiero za 2015 rok, a to, dlatego że o dokument obszerny i dane do tego dokumentu trzeba zbierać z wielu miejsc ten dokument został ujawniony opublikowany pod koniec 2016 roku z różnych powodów to moja trochę wina, że dopiero teraz, ale jednak Rozwiń » mnogość tematów jest bardzo duża, więc dopiero teraz będziemy rozmawiać o kosztach zdarzeń drogowych za 2015 rok ze mną w studiu autorka tych badań 1 z autorek tych badań Agata jeździ Osmólski kierownik zakładu Ekonomiki Instytutu badawczego dróg mostów dzień dobry dzień dobry witam serdecznie Instytut badawczy dróg mostów na zlecenie krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotowuje te wyliczenia kosztów wszystkich zdarzeń drogowych w Polsce w 2015 roku roku no właśnie tu pierwsze pytanie, skąd te dane się biorą no bo to wyobrażam sobie, że nie tylko wyliczamy ile np. czasu tracimy w wyniku jakiegoś wypadku drogowego byłoby miernot tak powiedzieć, że to tylko te dane inna, a inne właściwie to dobrze by było, żebyśmy właśnie ten czas też zaczęli doliczać do tych kosztów, a także przedmiotem tego raportu są koszty społeczne, czyli te pieniądze, które wychodzą od nas albo bezpośrednio albo albo od ceny Rennes budżetu państwa na usuwanie skutków wypadków drogowych ta metoda, którą my liczymy koszty wypadków co roku to taka metoda standardowa oparta na kapitale ludzkim inna utracie PKB i trener inny czynnik PKB jest właściwie dominującym czynnikiem, który w, które w ogóle determinuje nam wartość tych kosztów test test to jest najważniejsze myśmy wzrosły w zeszłym roku jeszcze popełnili dodatkowe badania, kiedy liczyliśmy inne warte życia ludzkiego, chociaż może powierzyć wzrok liczą na to życia ludzkiego, ale zupełnie inną metodą tą metodą zgodności z zapłatą, ale rozumiem, że wracamy do głównej podstawowej metody, bo ona jest bardziej taka naturalna i zrozumiałości i 8 tys czeka nowe wiersze otwieramy ten dokument ma w formie elektronicznej Rybnik z papieru nie marnować w to w spisie treści pierwsza rzecz, która rzuciła mi się w oczy to Pandora ach, Pandora cwanych tech Pandora to jest też tak, żeby troszeczkę, ale taki zabieg no chyba może za dużo powiedziane, że marketingowe, ale chcielibyśmy odbyć się rozpoznawalni co znaczy chcielibyśmy, żeby łatwiej się mówiło o kosztach wypadków chcieliśmy jakoś nazwać przybliży zawiązanie zmuszą ich tak też do puszki, dlatego że ja te koszty liczone od 2011 roku, ale był jeszcze wcześniej liczono w moim Instytucie tylko nie były upubliczniane nabył na inne potrzeby na realną ocenę efektywności inwestycji drogowych natomiast w momencie, kiedy ja zaliczam się za tą metodą loggię bazował oczywiście na na jakiś postęp w algorytmie okazało się, że dziennie zajrzałam do te koszty się mnożą rozkładowe te koszty się koszty się mnożą i stąd właśnie powrót do naszej rozmowy na czym początkowo rozmowy o nich, że było zaglądamy tam jest coraz więcej COS więcej niekończące się historia i możliwe, że byłyśmy doliczać jeszcze koszty społeczne z tytułu straty czasu innych uczestników ruchu, którzy w wyniku wypadku drogowego są gdzieś tam blokowani na drodze zdenerwowani sfrustrowani nie zdążą nie zrealizują czegoś na czas to o tym na pewno jest to porozmawiam spróbujemy to jakoś pokazać jak też ten czas jest liczony czy też powinien być liczony no ale jednak, skąd te dane bierze mąż wszystkie, jakie to podmioty przesyłają czy też prosicie o dane przede wszystkim policja i niezmienne SEWIK zaczynamy od podstawowych danych o strukturze wypadków o strukturze ofiar i ile w ilu było ciężko rannych szlaku lekko rannych ile było ofiar śmiertelnych jako swoistą, która wiekowa, jaka była ich struktura płci i ETO jest też baza my na tej podstawie możemy oszacować, jakie są straty PKB z tytułu tych ofiar to znaczy, jakiego jak Rumunia dosłownie, jakiego PKB już nie wyprodukują ofiary śmiertelne, jakiego PKB nie wy nie wyprodukują przez dłuższy czas albo w ogóle, jeżeli to są osoby poszkodowane ciężko do końca życia i znowu będzie na emerytury zgadza się oczywiście często obniżone o konsumpcję, ale czysta baza dlatego, jeżeli spojrzymy na strukturę kosztów globalnych to to widać, że 50 % tego co szacujemy to są właśnie straty PKB, czyli to, czego dlatego ta metoda się nazywa kapitału ludzkiego tak czynią to, czego nie wyprodukują bardzo taka materialna metoda taka kapitałowa, która po prostu potrzeba człowieka życie ludzkie w kontekście po prostu dóbr, które on produkuje i 50 proc to będzie dali dane z policji podstawowe dane druga rzecz dane medyczne dane medyczne tak przecież my nie bezpośrednio niestety nie od NFZ -u natomiast już inny drugi raz się powołują tutaj na państwowy zakład higieny nasz zespół bada dr Gosiewskiego, którzy całkiem niedawno i innych opracowań wykonali takie badanie dotyczące kosztów hospitalizacji ofiar różnych wypadków komunikacyjnych w tym drogowych i przy współpracy z nimi mogliśmy doszacowania właściwie te koszty, jakie są koszty hospitalizacji ciężko rannego albo nawet osoby prawda, która umiera, ale po jakimś czasie internowano go i wszyscy oni wszyscy umierają na miejscu, więc mamy takie dane które, które są wynikiem badania, ale to są bardzo trudne badania to są badania, które wymagają współpracy z personelem medycznym z przeprowadzeniem ankiet wśród uczestników ofiar wypadków drogowych, ale w szpitalach czyje cała trudność polega z Wdy na dotarciu możliwości kompetentnej procedury skomasowanej mogę przebiegu informacji na temat przebiegu choroby i leczenia tej osoby te koszty wynikające z tych danych medycznych to nie tylko hospitalizacja, ale też np. akcja ratownicza na miejscu samego założenia to oczywiście, że tak oczywiście idealną w to też w to wchodzi, ale to się wiąże z kolei drugim tematem jest może chce sobie zamknąć koszty hospitalizacji, które wynikają z 1 źródła, ale to rzadko obejmują one, ale jak najbardziej są koszty leczenia hospitalizacji w szpitalach przez te wszystkie inne jednostki, który śpiewał szpitalu funkcjonują i nie te koszty, ale począwszy od kosztów na miejscu ponoszonych tak najstarsze wiąże 0202 . obszar bardzo ważne koszty operacyjne administracyjne, czyli AMD tutaj w swoim opracowaniu nie jesteśmy pierwsza może to udoskonalić my stworzyliśmy taką ścieżkę co się dzieje w chwili wypadku drogowego bardzo często podkreślamy, że od wypadku wszystko się zaczyna itp nie zdołali wszystko się zaczyna tak, ale jeśli chodzi o koszty, chociaż może rzeczywiście byśmy mówili jeszcze o kosztach i kosztach systemu efektywności działań z zakresu bezpieczeństwa to jeszcze wcześnie, ale powiedzmy, że wypadek w słoju na wypadek stało się no i co dalej i przyjeżdżają wszystkie służby przyjeżdża straż przyjeżdża policja bardzo często o tym, pierwszą ETO, pisząc boską to przeżycie straż pożarna, która też ma inne wyszkolonych pracowników do udzielania pierwszej pomocy i to wszystko liczymy, czyli dostajemy informacje na temat ile osób uczestniczyło przy wypadkach drogowych to była policja to było straszne straż pożarna, jeżeli byśmy spojrzeli na coś tam kolejne strony pokazuje dokładnie, jakie służby to były zaangażowane nawet śmigłowca nawet 1 latki pływające gotów jest po kolei to dostajemy sera oczywiście SCR i nie jest autoryzowana dostajemy TOZ z baz danych które, które nam dostarcza właśnie takich informacji szczegółowych ile było ich jednostek osób nawet pojazdów uczestniczących w wypadkach drogowych w danym roku, czyli jednostki administracyjne i tutaj mam namyśli wszystkie policja straż pożarna z ratownictwo medyczne oraz to są koszty operacyjne oraz daje znasz te koszty związane z, ale nie dane raz tych jednostek, a administracyjnych w postaci 8 policji straży pożarnej ratownictwa medycznego to właśnie lotniczego pogotowia rad na to ogólnie ratownictwo medyczne ubezpieczyciela może za chwilę do tych ubezpieczeń, bo chciałam tutaj taką taki ukłon w stronę policji, bo policja idzie wyjścia może lubi z nami współpracować, ale rzeczywiście wykonuje ciężką pracę czasami na naszą prośbę wydobywa takie dane liczba godzin policjantów, bo my z tym sprzętem mamy trudności jak oszacować wiemy ile jednostek tak naprawdę to opieram się na pracy osób które, które udzielają pomocy muszą przyjechać na miejsce, ale policja jeszcze robić coś więcej przekazuje nam informacji ile godzin spędzili policjanci inni usuwają skutki wypadków inne w zeszłym roku to było ponad 2015 ta no tak tak zawsze jest opóźniona rezerw ropy z 2015 i dolnych jest się rozmawia w Tychach 2 lata później, jakby to było ponad innych do około ponad miliard godzin, czyli to wychodzi około 3040 godzin na 1 wypadek tyle w tyle jest poświęcona pracy policjantów o to by jeszcze są dodatkowe koszty nadgodzin wliczane w takim razie stoi nie wchodźmy w to, bo leży się, że ktoś komuś nie wypłaca tych nadgodzin, bo nie wiem, ale myślę, że to, że tak, dlatego że trzeba brać pod uwagę, że my to szacujemy chcemy się zbliżyć, ale do wody do prawdy, ale cały czas szacujemy stworzył sobie jakiś model dostajemy dane Niewiem, czego koszty nadgodzin jakoś inaczej się poruszać się swoją drogą liczymy godziny po prostu prace, na które z nich to wszak to na informacjach z kont dane napływają do wyliczeń kosztów zdarzeń drogowych zajął nam pierwsze wejście skrót informacji przed nami Agata jeździ Kosmalski kierownik zakładu Ekonomiki Instytutu badawczego dróg mostów, który to na zlecenie krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotował właśnie te wyliczenia kosztów zdarzeń drogowych w 2015 roku po skuciu informacji wracamy do rozmowy też druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Agata jeździ Kozłowska kierownik zakładu Ekonomiki Instytutu badawczego dróg i mostów Instytut badawczy dróg mostów na zlecenie krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotowuje raport o kosztach zdarzeń drogowych dzisiaj rozmawiamy o tych kosztach zdarzeń w 2015 roku i w pierwszej części mówiliśmy, skąd dane są brane do tych wyliczeń wszystkich mówiliśmy o danych administracyjnych w postaci policji ratownictwa medycznego straży pożarnej również administracyjne to więziennictwo, bo tutaj też są pewne generowane koszty osób, które trafiają do więzienia i spowodowanie, że to zbrodnia my nazywamy to kultową grupę administracyjną operacyjnym, ale rozdzielamy to wewnętrznie czy te koszty policji są operacyjne natomiast pozostałe to są administracyjne i obejmują właśnie koszty więziennictwa, czyli później już prace administracji Państwowej są też kontekście bezpieczeństwa ruchu raczej właściwie skutków bezpieczeństwa nie są one wydzielamy z tego kosztach sport hospitalizacji, ale wrzucamy z kolei koszty sądownictwa pracy prokuratorów w funkcjonalnym właściwie przebiegu procesu procesu sądowego depozytu wydzielamy sceny inne szacujemy sobie na podstawie różnych informacji tu akurat bardziej ogólnodostępnych, jakie są budżety na na przebieg spra w sądowych bierzemy pod uwagę, jaka struktura tych spraw i w ten sposób dochodzimy ile rząd Polski musiał z naszych podatków przeznaczać się jak mu, jaką kwotę na na przebieg tych spraw, które dotyczyły przez to z ruchu w ruchu drogowym także liczymy koszty więziennictwa, czyli utrzymania i sprawców, którzy trafili do więzienia, ale tutaj mamy z już bezpośrednie dane od mamy dokładne raporty ile osób było pusto osądzą odnowa w areszcie przy czym trzeba brać pod uwagę, że my nie mamy wydzielonego tego co roku indywidualnie dla każdego powiedzmy okresu 12 miesięcy tylko mamy ogólny stan więźniów którzy, którzy przebywają nosi tytuł takiego przestępstwa jest właściwie monitorujemy czy to się zwiększać się zmniejsza taksę to nie jest wyliczenie to za te osoby, które trzeba utrzymać więzi, które trafiły w danym roku tylko przez szereg lata, którzy po prostu od kilku już lat są w tym więzieniu za właśnie spowodowanie wypadku czy też Holendrów prosta sprawa trudno po prostu de Netera ski Team współpracujemy z oceną pomagają one, ale rzeczywiście wydzielanie Niemena tak do stosowanych systemów to dla nich ciężka praca, ale też idą nam na na na trzecich i EU udostępniają dane dotyczące kosztów jednostkowych utrzymania takiego więźnia zweryfikowane z bardzo cieszymy się z tej współpracy i to nam daje właśnie możliwość pokazywania nawet struktury dla świadomości społeczeństwa na co się skład co się składa na te kosztować to są koszty więziennictwa koszty po pracy policji koszty pracy śmigłowca, a nawet straży pożarnej czy też koszty pracy prokuratora, który pojawi się przejść przed każdym wypadku z udziałem ofiar śmiertelnych jak najbardziej proszę państwa do państwa pytanie czy wiemy, że my wszyscy ponosimy te koszty te wypadki zdarzeń drogowych bardzo proszę z kolei wani małpa to krótka sam z holowaniem auta to krok KSM profil Skołowanych na Facebooku można dyskutować zadawać pytania pan Bartosz w odniesieniu do naszej rozmowy z pierwszej części funkcjonariusze mają nadgodziny oddawane w formie dni wolnych to moje pytanie czy właśnie nadgodziny są wliczane w koszty zdarzeń drogowych jak najbardziej może tak być, że są oddawane w formie dni wolnych na, ale to też co jakiś koszt, bo ktoś musi zastąpić odprowadza VAT i t d . z AZS, a wiemy z doświadczenia, że zbierają nam się te dni wolne inni i cieszymy się, że nie mamy tak, że z nich nie korzystamy, dlatego że potrzebni jesteśmy po stów prace myślę, że dotyczy szczególnie pracy policji no właśnie, dobrze więc mamy to operacyjne, które koszty operacyjne, czyli te, które są na miejscu zdarzenia później administracyjne np. działanie sądów czy więziennictwo, ale też no to co już zacząłem w pierwszej części odszkodowań ubezpieczyciele, bo tutaj myślę, że jest bardzo szeroki temat, zwłaszcza w ostatnim kontekście ostatnich zdarzeń podwyżek ubezpieczeń w 2 zloty do tej tutaj są 2 kwestie nie mamy odszkodowania i mamy zadośćuczynienia odszkodowania to są straty materialne, które rzeczywiście szacujemy zupełnie z tego wyjdzie wydzielając, ale oczywiście, włączając później na koniec do da do ogólnego szacunku wartości życia ludzkiego przy czym się brać pod uwagę, że straty materialne liczymy na podstawie także wyników analiz finansowych ubezpieczyciel, czyli Nymana algorytm na podstawie tego nawet innych, z którego korzysta na podstawie danych ubezpieczycieli, więc pytanie, o ile jeszcze nosami dokładane przy na skutek wypadku Borka niesie prawda z naprawami samochodu poza tym Never Mind zwracać uwagę na to, chociaż może nie powinniśmy się akurat się zagłębić temat prawda jak są szacowane zadośćuczynienie odszkodowania od, ale także brać pod uwagę, że tyle w inny tyle ile możemy samochód po wypadku to jest gwarantem naszego późniejszego bezpieczeństwa nic nie możemy oszczędzać na tym, iż zdaje sobie sprawę, że powinniśmy doliczać jeszcze koszty społeczne dodatkowe, które my czasami po prostu musimy musimy ponieść z tytułu tego, że samochód mamy naprawione pociąg zamieniamy na samochód lepszy bezpieczniejszy, po czym zdajemy sobie sprawę, że te są już zbite nie spełnia naszych oczekiwań EBI to też są koszty, które po oczywiście są to koszt indywidualne to są koszty u bezpośrednich uczestników wypadku drogowego Anna, ale one takie są nam zależy na tym, że psy uzmysławia, że bezpieczeństwo jest na niebezpieczeństwo nas bardzo dużo kosztuje to co 1 rzecz naprowadziła mnie pani, ponieważ wiedziała o tym, właśnie naprawianiu samochodów później wymieniamy ten samochód na nie powypadkowe no ale jednak ten powypadkowych, gdzie trafiają na różnych aukcjach dostajemy informację nie ruszone bezwypadkowy jedziemy sprawdza mato się okazuje, że jednak coś tam było uszkodzonego też tracimy czas tu też są koszty też w jaki sposób społeczny, ponieważ to jakoś wpływa na późniejsze poszukiwania samochodów tej daty oczywiście bym się, tym bardziej skupia na tym, że ile jest takich osób, które stać na wymianę samochodu, a ileż takich osób, które mają odtworzony w jaki sposób samochód inni dalej jeżdżą, a stan techniczny samochodu jest też bardzo ważnym elementem czynnikiem prawda, który wpływa na nasze bezpieczeństwo inna na nasze bezpieczeństwo na skutki wypadku u nas po prostu tak nie nie broni inaczej się zachowuje w różnych dziwnych sytuacjach na drodze, więc powinniśmy kłaść duży nacisk na to, że ABS koszty tłumaczy oszacowanie strat materialnych było jak najbardziej adekwatny do tego jak ten samochód zniszczony musimy kłaść duży nacisk na stan techniczny pojazdów na to, żeby jeździć pojazdem bezpiecznym, które dobrze się zachować tak, jakbyśmy zakładali na drodze w przypadku ślizga widz w przypadku śniegu w przypadku innego zupełnie zderzakiem się gwałtownie hamować to wszystkie mamy już podmioty, z których zbierane są dane czy jeszcze DM BOŚ to możliwe, ale niech mi nie znaczy nie powinniśmy teraz jeszcze zadośćuczynienia aha no ale tutaj jest tego nie dostajemy są od ubezpieczycieli poszliśmy popsuł dalej korzystamy z portalu państwowego, który udostępnia nam treść orzeczeń, ale to jest praca bardzo żmudna mój zakład mój zespół potrafi przez te w tym roku akurat tego nie nie uczyniliśmy kot jest bardzo pracochłonna, ale tym razem nieczystymi pół roku intensywnej pracy przeglądanie tych orzeczeń i wydobywaniu informacji jako właściwie było chyba wartość tego zadośćuczynienia zadośćuczynienia w ostatnich latach znacznie wzrosły zresztą na to zwracali też ubezpieczyciele kiedyś sądy nie były takie łaskawe dla uczestników ruchu dla gości nas dla ofiar wypadków drogowych to się zmieniło bardzo na korzyść zwiększyła się świadomość sądów na tym, że też te rekompensaty te zaś zadośćuczynienia muszą być o wiele o wiele wyższa inna, ale to trzeba też brać pod uwagę, że to są nasze takie prace bardzo badawcze, ponieważ wszystkiego nie ma w internecie na stronach skrupulatnie oczywiście dołączaną uzupełniane jest pewna trudność, dlatego że wiele spraw ciągnie się latami, ale noce też wskazuje prawdę, która funkcjonuje my musimy prawda bardzo pod górkę dziś na okrągło zdobywać takie dane, żeby mieć mniej więcej pojęcie o jaka, jaki jest poziom tego tego nazwijmy to w ten sposób tego bólu cierpienia szacowanego przez polskie sądy, które muszą ubezpieczyciele wypłacić, a nie zawsze chcą nią dalej obciąża to też jest ciekawe jeszcze z powracającym ciągle rozmawiając o tych danych o interesujemy to podstawą jest oczywiście baza SEWIK system ewidencji wypadków kolizji drogowych, które prowadzi policja, ale rozmawiając wielokrotnie n p . jeżeli zdarzenie jest samochód z koleją, a jednak to zdarza nie jest wpisany, jako że zdarzenie kolejowe wypadek kolejowy tak czy to również jest wpisywane w koszty tych zdarzeń, które mamy w tym raporcie nie miernikiem w nie, dlatego że my mamy tylko właśnie zdarzenia drogowe tutaj nie mamy nie mamy zupełnie wyselekcjonowanych tych tych zdarzeń myślę, że też nie ma podmiotu, który byłby zainteresowany szacowaniem różnie to krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego od dziś sekretariat krajowej rady UE poza tym my też, że pewnych zabiegów dokonujemy inna i gimnastykuje się, żeby oszacować te koszty, dlatego że spojrzeć na to zupełnie innej strony to kraje wyżej rozwiniętych interesują się tylko głównymi ciągami drogowymi zdając sobie sprawę, że w naszym przypadku i to i to narzuca praworządny powieść robił głównych analiza kosztów tylko w głównych ciągach drogowych na tej sieci ten mecz idziemy krok dalej, ponieważ jesteśmy specyficznym krajem, gdzie te wypadki posunął się rozlewają na całej sieci, więc to niech Żytko bezpieczeństwo na głównych ciągach panowały też niebezpieczeństwo to stanie bezpieczeństwa na całym świecie, więc już poszliśmy krok dalej i troszeczkę wy robimy wycieczki w stronę w stronę poza poza jakiś tam inne niż oni tych kierunków wskazywanych przez Unię, a mówić o wypadkach jeszcze kolejowych na dno, ale co pewien sukces na pewno tego nie robimy, ale będziemy do tego zmierzać co jest ciekawe, dlaczego nawet, jeżeli wypadek ten na przejeździe kolejowym chociażby spowodowany jest przez kierującego pojazdem samochodem to nie zaliczają do wypadków kolejowych również spowodowane przez pieszego przez różnie to bywa jednak koniec wpisywane do wypadków komunikacyjnych drogowych tylko właśnie kolejowych nas stąd nie mamy też danych do zaliczenia na dobrze to dalej idziemy coś jeszcze dane, bo już musimy chyba przejść do tych liczb, które pewnie państwo najbardziej interesują ile to wszystko nas kosztuje to i tak będą też ornament koszty pogrzebów lub koszty usług pro sekcyjnych, bo to się wydziera do sądu są zupełnie tytoń są koszty hospitalizacji prawda tylko to są zupełnie inne inna pula kosztów IR i właściwie to to wszystko dobrze w 48 miliardów 200  000 000 zł to łączny koszt zdarzeń drogowych w 2015 roku na zdarzenia drogowe proszę państwa to oczywiście są wypadki kolizje i wypadkach drogowych też mamy podział na te śmiertelne te, w których osoby są ciężko ranne lekko ranne drużyny jak to wszystko jest składana to koszt wypadków drogowych to 33 miliard 600  000 000 zł koszt kolizji drogowych 14 miliardów 600  000 000 zł i tu musimy od razu powiedzieć, że kolizji drogowych tych, które odnotowała także policja, a nie wszystkich kolizji, bo tych jest o wiele wiele wiele więcej tak tylko, że w innych niż w poprzednim roku o 2 lata wcześniej też zauważyć, że oczy się poprawiło nam się wtedy bezpieczeństwo przed tak przynajmniej dawał statystyki, że było mniej mniej wypadków mniej ofiar ta struktura troszeczkę się poprawiła w związku z tym ogólnie nieznacznie, ale spadła nam spadną koszty wypadków drogowych, ale z kolei wzrosną koszty kolizji drogowych ENA rzeczywiście tu uderzył pan sedno to są tylko za raportowane przez policję kolizja drogowa, a Bóg raczy wiedzieć ile mamy też nie do raportowanych no ale tutaj właśnie te dzieci ubezpieczyciele to jest baza wiedzy na temat kolizji, bo tak to jest baza wiedzy tylko chcielibyśmy móc mieć szansę przekuć tą wiedzę na właściwie to informacje na analizę w zakresie kosztów no mam nadzieję, że nam że, że przejmujemy się troszeczkę i będziemy dalej jeszcze mamy siłę, żeby dalej walczyć o to, żeby zdobywać więcej danych nic dodać koszty trochę powiedzieliśmy, a na podstawie o tym w algorytmie, na podstawie których są wyliczenia jak to jest formułowany ten algorytm to są składowe tego matematycznego, ale to w następnej części, bo był już zbliża czasach Golgotę, gdzie i co ważne, ale niech będzie następny na zdjęciu skrót informacji przed nami Agata jeździ Kozłowska kierownik zakładu Ekonomiki Instytutu badawczego w schronisku w następnej części opowiada algorytm, na podstawie którego są wyliczane te koszty zdarzeń zaproszone ani trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Agata jeździ Kozłowska kierownik zakładu Ekonomiki Instytutu badawczego dróg mostów raport koszty zdarzeń drogowych w 2015 roku w poprzednich częściach dużo mówiliśmy, skąd dane są pobierane pod koniec drugiej części padło pytanie w ten algorytm, na podstawie którego są wyliczane te koszty to dni proszę bardzo algorytm jak to jest dane składowe tego algorytmu brzmi bardzo poważnie algorytm jest po prostu zwykłe zsumowanie tych kosztów o algorytm polega po prostu na tym, że punktem wyjścia dla nas struktura ofiar liczą koszty ogólne musimy toczyć się może to zrobić globalnie my sobie życzyć w jaki sposób weryfikujemy Al Gore polega na tym, że bierzemy po prostu liczba ofiar zabitych liczba ofiar ciężko rannych lekko rannych przemnożone przez koszt jednostkowy takiej takiej ofiary natomiast, żeby w mieście koszt jednostkowy to jest nic innego właśnie jak te koszty, o których mówiłam wzięte razem dopasowane do odpowiednich osób jest ważniejsza za to 5 tys algorytm jest taki proste równanie z dnia 2003 . gdzie mamy 0 koszty bezpieczeństwa Polsce plus koszty bezpośrednie wypasu plus koszty pośrednie wypadków z nic innego my to po prostu sumujemy natomiast rzeczywiście, żeby wejść na te koszty jednostkowe to muszę się bardziej na gimnastykę chować Ano bardziej skomplikowane Formuły, które pozwolą nam popsuć to wszystko oszacować, ale inne takie sama nazwa wskazuje to są koszty ogólne bardzo to upraszczając rzucam wszystko do 1 worka my z uporem maniaka chcą policzyć ile tym razem państwo polskie traci traci to później przechodzimy na bardziej jest prawda hitu pechowiec skomplikowane może nie takie proste obliczenia, żeby wyjść na Warty życia ludzkiego w kontekście względnych tą metodą od kapitału czyli jaki jest koszt MO koszt państwa z tytułu radio France 1 osoby albo osoby ciężko ranny ciężko poszkodowanej to tak dawkuje łączny koszt wypadków kolizji drogowych w 2015 roku w Polsce stanowił 3 % PKP w PKB w 2015 roku, ale wypadków drogowych, czyli tej Składowej 1 ze składowych wszystkich zdarzeń drogowych to 2 PKB w 2 i zależne dużo strasznie dużo bardzo dużo, bo na świecie tak to się, po który plasuje od 1,5 proc do 3 % czy się do 3 % dotyczy nas również kolizji kolizje sama przez to, że jest ich bardzo dużo ich sama wartość pojedyncza nie jest taka w 100 % tak tak tak to jest procent natomiast inne w tym badaniu z 2 i 3 lata wcześniej zrobionego przeprowadzonego przez nasze to wcześniej myśmy jeszcze doliczają to wartość życia ludzkiego bólu cierpienia co i bez względu na to czy mamy kolizję czy mamy, ale to się pojawia, bo bardzo często możemy mieć nie być poszkodowani jest tylko kolizja natomiast mam ogromną traumę powypadkową nie boimy się czegoś się inni i 1000 niestety inny przekłada na nasze na naszą jakość życia dlatego teatr wartość życia ludzkiego tymi metodami niematerialnymi zupełnie jest jest pies jest bardzo ważna, ale to nie tylko ból cierpienie osób, które uczestniczyły w kolizji czy dolara, ale rodzina analiz ich tam zmieni się czasami całe nasze życie nasze zadowolenie, lecz także naszych bliższych po prostu obniża nam się jakość życia koszty jednostkowe koszty jednostkowe ofiary śmiertelnej to do 2  005  000 tak dobrze czytam tak koszt jednostkowy ofiary ciężko rannej 2  300  000 i tak jest wyższa, dlaczego koszty ofert ciężko ranny jest większy niż śmiertelny wszystko jest prawidłowe więcej państwo kosztuje to jest okropne co powiem, ale więcej państwo kosztuje osoba ciężko ranna, dlatego że wśród tych osób oczywiście mogą się znaleźć osoby, które przez dłuższy czas były poza rynkiem nie pracowały, ale wróciły do pracy, ale wśród tych osób osób ciężko rannych są osoby, która do końca są wykluczone społeczeństwa pozostają na wózkach są niepełnosprawne pobierają renty i państwo, czyli my musimy ich utrzymywać, czyli ktoś po prostu rośnie w czasie układa oczywiście to są tak naprawdę oczyścimy liczymy koszty koszty aktualne, ale nie liczymy przecież kosztów tych osób, które w danym roku, które musimy utrzymywać prawda, a idea była ona ofiarami wypadku drogowego sprzed 56 lat nastał czas na to są ułożone no i też koszty np. rehabilitacji szczerość niezależność tak, ale my tych kosztów nie liczymy w rehabilitacji, żeby dopełnić koszty jednostkowe koszty jednostkowe ofiary lekko rannych to z 26  000 ponad 26  000 koszt jednostkowy wypadku drogowego wypadku drogowego to jest troszeczkę ponad 1 000 000 zł koszt jednostkowy kolizji drogowej to 40 ,51000 zł i tak myśląc o tym czy te koszty wypadków nie powinny być zawyżane w kontekście oczywiście ostatnich zdarzeń wypadków spowodowanych przez rządzących to ilość nowych wycen wycenić spowodowanie takich moralnych koszt spowodowania wypadku drogowego moralne koszt wypłat w spowodowania wypadku też zrozumiał, że po to, się liczy pewne rzeczy nie o to, żebyśmy byli zakład Ekonomiki zadowolona, że takie rzeczy w nim trzeci i ma co robić przez pół roku w dzwony to traktujemy jako immisje jako pasję i o jesteśmy tej za plecami liczymy to po to, że z tego korzystać z niczym żeglowanie po torze wypowiedział się ludzie tyle to kosztuje Szanowni państwo tyle kosztuje może właśnie to zabrzmiało liczymy, że kiedy zaczęliśmy doliczyć wiele lat temu po to, żeby liczyć ocenę efektywności inwestycji drogowych do tego zmierzam liczymy koszty jednostkowe koszty 1 osoby zabitej 1 osoby ciężko lekko rannych oto, żeby móc wykorzystać efektywność rozwiązań drogowych czy też mostowych to znaczy, że zastanawiamy się ile dane rozwiązanie ile wkładamy dane rozwiązanie i 11 ta inwestycja kosztuje, ale czy są korzyści społeczne, czyli budujemy po to, nowe drogi, żeby było bezpieczniej, czyli przeliczamy to na pieniądze, bo to jest bardzo dobrze od czytelny argument tak samo jest działaniem jednostek odpowiedzialnych za poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego jest nie tylko budowa, ale inne działania to co pan mecz ten temat, który pan pod jest bardzo ważne, dlatego że powinniśmy zrobić analizę kosztów korzyści ile wkładamy system działania bezpieczeństwa ruchu drogowego nie tylko w budowę dróg, jakie skutki przynosi, ale również remontów dróg edukacji samego systemu Adach edukacji funkcjonowania wszystkich przy funkcjonowania policji ile wkładamy funkcjonowanie całego systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a ile co roku dane tych kosztów i czy to to są wówczas to co nam we ta różnica czy to jest na minusie czy też na plusie, jeżeli na minusie znaczy, że my jesteśmy stratni to znaczy, że dalej więcej mamy strat z tytułu powinniśmy po prostu podejmować działania efektywne i po to, sięgamy po argumenty ekonomiczne po to, liczymy koszty i po to, inne kraje korzystają z tego, że BMW Misiak ewidentne wyniki argument, że działamy poprawnie, że przynosimy wam korzyści, a jest jeszcze druga rzecz, że społeczeństwo powinno być zainteresowane tyle płacimy na podatki wy jesteście po drugiej stronie odpowiedzialni za to, żeby podejmować pewne działania jest lekarz ci się udowodnić, że te działania przynoszą efekty te efekty najlepiej zbadać postać naszych korzyści społecznych, czyja Metraco z tytułu wypadków drogowych 10 niebezpiecznie czy to można przekuć te pieniądze widać można czy, jeżeli jest wypadek drogowy czy inaczej jak nie uczestnik tego wypadku też nie tracą, dlatego że służby drogowe działają opieszale ja tracę 2 godziny wszyscy reżim wszyscy tracimy, iż denerwuje, toteż są koszty społeczne, których my co prawda nie liczymy, ale jesteśmy w stanie policzyć TOZ nie mamy danych ze strony zarządców, ale mamy aparaty imamy koszty jednostkowe detaliczne święte to jest moje kolejne pytanie czy zarządcy dróg wiedzą ile tracą n p . na opieszałości przy działaniach podczas wypadku, ale też po np. oczyszczaniu dróg i nie wiem czy wiedzą nie wiem czy to liczą inni chwalą się, że coś takiego liczą wątpię, bo to bo, bo takie rzeczy od razu by myślę, że upublicznili pokazywali myślę, dlaczego upublicznianie no może też nasza mentalność jest inna, ale jeść zawsze wzoruje trochę albo podglądam kraje rozwinięte od nas jak np. stany Zjednoczone czy Kanada to nie czeka uważa, że przede wszystkim z kartą użytkownika ruchu drogowego, gdzie jest zapisane, że zarządca zobowiązuje się działać w określony sposób n p . w ciągu 48 w 24 ożywiać 24 godzin uprzątnąć drogę usprawnić przejazd po i tam są przewidziane różne różne zagrożenia zarówno zmiany pogodowe odśnieżanie posypywanie czy też właśnie usprawnienie ruchu w wyniku kolizji dzięki grze mosty wypadku drogowego, ale uczestnicy ruchu wiedzą, że ma, że mają prawo mają swoją kartę praw i mają takie oczekiwania poza tym co więcej nie tylko zarządca wychodzi z inicjatywą i raportuje in co roku, że tyle wydaliśmy na takie działania, które przynoszą takie takie korzyści czy dobrze zainwestowaliśmy nasze pieniądze czy na utrzymanie sieci drogowej czy na poprawę bezpieczeństwa, chociaż tutaj popełniłam straszny błąd, ale to tylko Londyn 2 SP ZO podkreślam utrzymanie sieci drogowej jest także bezpieczeństwo ruchu trwa najbardziej, a w naszym rozumieniu to jest tylko utrzymanie stanu technicznego drogi, a to jest to jest błąd kardynalny to rodzina to koszt to znaczenie zmianę utrzymanie sieci drogowej z utrzymaniem bezpieczeństwa komfortu przejazdu i t d . tak dalej dadzą się z tego po po części stan techniczny drogi ale czego zmierzam ze zarządca raportuje hut, ale społeczeństwo się pyta przepraszam tyle płacimy i ich wydaliście NATO i w Bojanie jest nasz pan zadowolony nie jestem pewna Szkot czy ta droga weź się dobrze da się moje 5, bo jestem przekonany, iż ta droga mogłaby funkcjonować w tym układzie zupełnie inaczej i na szkodę za długo jak jest remont był źle zorganizowane albo jest niebezpiecznie albo są opóźnienia są koszty kongestii za dużo spala Zaj jadę za wolno różne gesty oraz -li KE koszty zatłoczone koszty zatłoczenia czy to są koszty koszty eksploatacji pojazdu, które są zależą od naszej prędkości jazdy na odzew naprawdę hektar tak, ale nie tutaj chodzi o płynność jazdy tak zastrzegł, że kiedy szybciej to toto to jest lepiej oczywiście jeśli chodzi o koszty czasu, ale wrócono wpadam już jakiś swoje ukochane tematy te koszty kongestii są koszty czasu koszty eksploatacji, czyli ile wydajemy na spalanie na zużycie paliwa i ile tracimy czasu sieci drogowej e-myto wszystko jesteśmy w stanie uczyć, bo zawsze policzyliśmy małe i znany piosenkarz jest w momencie wypadku drogowego na zły sygnał zostanie wyborcom, którzy skazują mnie obrzydzeniem i w stanach Zjednoczonych są do tego odpowiednie narzędzia są i jest tez bardzo ważny temat, bo to jest właśnie też podstawa raportowania czy myśmy zapewnili użytkownikom powiedz, jaki stan na nowo, jeżeli zdarzy się wypadek nie oszukujmy się nie ma nie ma, żeby nie było tych strat ale, choć używane były minimalizowane i ta potrzeba minimalizowania tych strat czasu to jestem z nich wychodzi od społeczeństwa, bo trzeba podkreślić, że kraje wyżej rozwinięte bardzo stawiają na społeczeństwo, bo sieć drogowa jest dla ludzi i to jest to jak ona funkcjonuje to ma funkcjonować oczywiście to jest gałęzi przemysłu tak dalej tak dalej reform, ale tam najważniejsze jest, żeby był zadowolony uczestnik ruchu chroniony niechronione ich uczestnicy ruchu właśnie nam m. in. czystą kartę praw są świadomi tego, że mają pewne konkretne oczekiwania oczekiwaniem takim stażem muszą raportować jak minimalizują koszty czasu, licząc to organizują się tak z remontami tak z objazdami tak się dążą do służby, żeby ci ludzie byli zadowoleni, korzystając z sieci drogowej właśnie ŻIH ten czas, choć to jeszcze trzeba dodać np. koszty wynikające ze strat transportu jakiś towarów, a w liście oraz, ale to już tak długo czas leci strasznie zaraz będzie koniec jeszcze się zapytać o naszą świadomość właśnie tego co udział w poprzedniej części, że my wszyscy za to płacimy pomyślę, że nie zdajemy sobie sprawę z tego tytułu, a dlaczego, ponieważ nikt nas o tym, informuje nikt nas o tym, informuje dokładnie tak pamiętam, że chyba w 2000 czy w badaniu za 2014 roku przeprowadzono w liście również takie badania właśnie tej świadomości wśród obywateli, że to my wszyscy za to płacimy tak to było badanie właściwie na skłonność do zapłaty za redukcję ryzyka, ale to badanie takie dosyć specyficzne IR sen z badań Freya przeprowadza wynika, że to skłonność do zapłaty za redukcję ryzyka jest współ występuje z takim jest z edukacją z poziomem bezpieczeństwa w krajach wyżej rozwiniętych, gdzie to bezpieczeństwo jest zupełnie innym poziomie w krajach bardzo bogatych skłonność do zapłaty za redukcję z bardzo wysoka znaczy, że niczego takiego, że u nas jest bezpiecznie to to on, czyja to jest to poco w to inwestować nie ten świadomy, że się pan inwestować ceni sobie na niebezpieczeństwo ceni swoje życie i oczywiście jestem także bogaty, więc jest w stanie więcej zapłacić, ale drugą składową tego, że są skłonne tyle zapłacić stażystę świadomy, że istnieje zagrożenie w ruchu drogowym, a ja chcę zminimalizować ryzyko, bo życie dla mnie bardzo cenne natomiast w krajach niżej rozwiniętych takich jak Polska właśnie od Stocha są tego, że rzecz, że jesteśmy krajem niezamożnym to jednak ten drugi czynnik co druga determinant ta teoria bardzo ważną rolę my nie jesteśmy świadomi niebezpieczeństwa drewnem mamy bardzo niski poziom wiedzy na temat luk bezpieczeństwa ruchu drogowego na jej ślad za tym niestety nie jesteśmy skłoni w ogóle uczestniczyć partycypować w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa kapitał społeczny, ale o tym, już nie zdążymy porozmawiać niestety, a przynajmniej nie dzisiaj w pełnych porodem w drzwiach od jakiegoś czasu też chodzili po głowie to z pełny raport koszty zdarzeń drogowych z 2015 rok dostępne oczywiście na stronach internetowych krajowej rady bezpieczeństwa ruchu do ruchu drogowego też na tym, że profilu Skołowanych na Facebooku także zapraszam do przejrzenia jak to wszystko się wylicza, jakie są te koszty cała nasza audycja będzie zaraz archiwum oczywiście także do pobrania i Agata jeździ Kozłowska kierownik zakładu Ekonomiki Instytutu badawczego druki mostów koniec już ta kończ już lat niestety bardzo dziękuję bardzo dziękuję Zielona lampka Miga niestety musimy kończyć się również państwu dziękuję zapraszam za tydzień Krzysztof właśnie do usłyszenia za kilka minut informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA