REKLAMA

Jakie zmiany przy urnie wyborczej?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-01-30 21:20
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
36:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM do zmiany zmiany zmiany ordynacji wyborczej takie przynajmniej są plany prawa i sprawiedliwości zapowiedzi, bo dokumentu żadnego na stole jeszcze ni widu ani słychu nic to my z naszym gościem postaramy się na nowo przeanalizować to co prezes mówi dr Adam Gendźwiłł zakład rozwoju polityki lokalnej wydział geografii studiów regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór panie doktorze to dobry wieczór zacznijmy od sprawy, która najbardziej emocjonuje Rozwiń » opozycja, czyli od dwukadencyjności w dodatku liczonej wstecz, czyli także ci, którzy teraz już drugą kadencję na stanowisku prezydenta miasta burmistrza wójta są nie mogliby kandydować po raz kolejny mamy już, że akcje polskie Stronnictwa Ludowego, które powołało radę dla ruchu obrony polskiej samorządności mamy reakcję Platformy Obywatelskiej, która na ostatni radzie krajowej zapowiedziała, że będzie się starać o referendum, a w tej sprawie wyznaczyła na pełnomocnika, gdyż właśnie kategorii Tomasza Siemoniaka po niepokojące jest stanowisko opozycji no bo jest zaniepokojona, ponieważ do Top utrącił bardzo wielu polityków i Platformy i PSL-u szczególnie aut niezależnych ktoś bardzo duszno no tak przede wszystkim najbardziej dotyczyłoby to różnego rodzaju bezpartyjnych lokalnych kandydatów, którzy czasem oczywiście lokalnie z tymi partiami układy chodzą flirtują, ale tych afiliacji partyjnych żaden sposób nie chcą mieć one podobne szkodzą w terenie tajnych normy niż w Elblągu partyjne doły można obserwować po billboardach i po plakatach malutki taki loga partyjne są ich tak oczywiście DG przypominam też swego czasu kampanii samorządowej Platforma Obywatelska partia polityczna również posługiwała się hasłem nie róbmy polityki budujmy szkoły nie róbmy polityki budujmy mosty, więc ten samorząd, w którym partie polityczne są raczej niemile widziane i uznawane jako raczej intruzi i co się winny niezbyt wyspy sprzyjającego sensownej polityce lokalnej to jest podtrzymywanej oczywiście to jest swego rodzaju granie na takim anty partyjnym sentymencie w Polskim społeczeństwie el ni jej można powiedzieć w pewnym sensie jest jest jakoś inne naturalne, że lokalni politycy często przecież można powiedzieć zdolni rozumiejące swój swój fach próbują jak najdłużej utrzymać się władzy i jeśli bezpartyjność taka etykieta człowieka samorządowca nie polityka czy samorządowca nie partyjnego pomaga im się w tej władzy utrzymać nas po prostu to skrupulatnie wykorzystują w oczy to byłoby godzenie zbiornik czynne prawo wyborcze takie rozwiązania terenowej oczywiście limity kadencji i ogranicza w oczywisty sposób bierne prawo wyborcze i ta jest oczywiście jakaś bardziej rozwód po rozbudowane argumentacja prawnicza, która próbuje argumentować w gminie to przekonuje, że jest to rozwiązanie nieproporcjonalne do mego powodu, dla którego jest jest prowadzona taka oto regulacja natomiast oczywiście mnie bardziej tanieć nie jestem prawnikiem konstytucjonalistą byłoby raczej Empikiem badacze samorządów lokalnych do mnie bardziej przekonuje to co obserwuje z wynikach badań to co obserwuję w terenie też często rozmawiając z samorządowcami, że taka wielo kadencyjność to może ktoś pozostaje wójtem czy burmistrzem czy prezydenta miasta przez długie lata nie zawsze jest takim uniwersalnym wyjątkowo trafnym wskaźnikiem układów patologicznych taka co oczywiście tutaj jest bardzo dużym uproszczeniem taką diagnozę stawianą w jako dostarczyciel, jeżeli rozpoznajesz na stanowisku może być wiele powiedzmy sobie szczerze to mogą być układy i lokalne koterie rzecz oczywista może być zadowolenie mieszkańców z włodarza dobrze rządzi opieramy na kolejną kadencję może być bierność społeczeństwa lokalnego, bo często jest także ci, którzy kandydują na kolejną kadencję w górę nawet nie mają konkurentów nie tyle, dlatego że nikt nie startuję, bo nie ma szans na wygranej tylko nikomu się nie chce tak zgadza się no trzeba pamiętać, że w Polsce mamy prawie 2 ,51000 gmin każda z nich jest inna, a mnie jeśli popatrzymy na małe gminy jest w mieście w dodatku te, które są na kosztorys seryjnie położone są one liczyło bardzo często poniżej 3000 mieszkańców tylko część z tych mieszkańców można powiedzieć tworzy taką lokalną elitę, która z, której rekrutują się samorządowcy tam jest duży problem ze skompletowaniem kandydatów na radnych z Chin każdej nawet najmniejszej gminie trzeba wybrać 15 radnych, którzy przez całą kadencję będą będą decydować o ważnych z z o sprawach takich najistotniejszych sprawach społeczności lokalnej w ich bardzo wielu miejscach zdarza się także te wybory radnych się nie odbywają, bo jest tylko 1 kandydat na jedno miejsce natomiast w przypadku wyborów na wójtów, ale też takich gmin też zdarzają się wybory niekonkurencyjne tak oczywiście nawet jeśli zgłosi 1 kandydat tej tak jest przeprowadzone głosowanie w czy mieszkańcy są za tym kandydatem przeciwna, ale w większości takich znowu bieżącej większości takich przypadków jak mają jedyną propozycją na to oczywiście, wybierając to trochę takiego, jaki restauracji po godzinach szczytu, kiedy już została tylko z 1 potrawa i po prostu tylko tylko o zmianę, ale dziś wybrać, tak więc my zwracamy uwagę w raporcie napisano z prof. Pawła Swianiewicza też, że zakład rozwoju polityki lokalnej w opublikowanym na stronie fundacji Batorego zwracamy uwagę, że przyczyn wielo kadencyjność może być wiele i że z małych społecznościach lokalnych mamy bardzo niski poziom konkurencyjności bez barw i jakby to, gdzie leży problem czy jakby tam, gdzie trzeba interweniować to jest to jest stąd to jak sprawić, żeby je, żeby polityka lokalna była bardziej konkurencyjna jak sprawdzić jak sprawić, żeby ludzi pojawiania się tak jak sprawić, żeby ludzie byli bardziej aktywni, żeby zarówno wśród radnych, jaki wśród tych zwykłych obywateli tak pojawiła się taka możliwość kontrolowania tej władzy patrzenie na ręce pani burmistrzowie wójtowie mają w Polsce stosunkowo dużą władzę ona jest można być proporcjonalnie mniej jeszcze większa małych społecznościach tam, gdzie burmistrz jest głównym pracodawcą głównym inwestorem no ma kluczowe zasoby w jest taki społeczności natomiast jedno były wątpliwe jest i gmin wydaje mi się nie czuje się w gminie przekonany, że taki mechaniczny limit kadencji to jest to jest receptą na te bolączki na ataki pojawiające się problemy to teraz panie doktorze zróbmy takie założenia ustawa wprowadzająca dwukadencyjność wsteczną została uchwalona przez Sejm przeszłam przez parlament piorunem może nawet w nocy w prezydencję podpisał może nawet skierował do Trybunału Konstytucyjnego, ale wiemy już zrobi prezes Julia Przyłębska, ponieważ już pan prezes Kaczyński poinstruował nam pani prezes Trybunału Konstytucyjnego, że jego zdaniem to nie jest niekonstytucyjne, więc robił kolejne założenie, że Trybunał mówi wszystko się zgadza z ustawą zasadniczą chodzi do sieci, jakie to może mieć konsekwencje w co się będzie działo no oczywiście są trudne pytanie my potrafimy powiedzieć, że może to dotknąć bardzo wielu samorządowców 23 polskich gmin może wtedy być w sytuacji, w której urzędujący od w tej kadencji wójt przez nich będzie mu daniny, gdyż Goodbye właśnie on mówi tamtejszej Goodbye, ale pytanie czy mówi tamtejszej Goodbye w ogóle polityce i odchodzi, by uprawiać grządkę gdzieś się w przy swoim domu czy np. organizuje jakiś Stronnictwo, które staje się poważną konkurencją dla partii politycznych n p . w sejmiku czy n p . w radach powiatu uczyć jak i zostaje w polityce samorządowej tylko zmienia miejsce czy też zostaje może bardzo aktywnym bardzo kłopotliwym radnym przewodniczącym rady gminy, w których będzie deptał po piętach nowo wybranemu wójtowi czy też może wybiera sobie następcę namaszcza go, ale tak naprawdę wszyscy w okolicy przez najbliższe lata i tak będą wiedzieć ktoś znalazł te działania i w tej gminie w i w tym sensie był w tym jak potrafi sobie, że tak jest rzeczy takie różne scenariusze wyobrażać to to to rzeczywiście bardzo trudno jest powiedzieć co się tak naprawdę stanie, bo źle, ponieważ ty ty ta regulacja jest dosyć prosta to jest jedno zdanie prawda można sobie wyobrazić różne sposoby adaptacji samorządowców dodał do tego natomiast oczywiście widać, że to, że to będzie zmiana, która będzie dotyczył jeśli rzeczywiście wejdzie jeśli będzie obowiązywać już 2018 roku nie będzie dotyczyła bardzo wielu gmin w Polsce to będzie poważna zmiana w samorządzie terytorialnym dotykające tego jak wygląda konkurencja wyborcza w lokalnych wyborach, a jeśli ze szczebla Gminnego przeniesiemy się na poziom miejskiej to aż 66 innych prezydentów zespół 7, a nie miałoby możliwości kandydowania co istotne najwięcej wśród tych osób, które nie mogłyby się ubiegać ponownie ten urząd jest prezydentów niezależnych potem etyk z Platformy Obywatelskiej potem 4 Sojusz lewicy Demokratycznej i jest 1 z baz PESEL tak 1 z MSR i był długi jeśli dobrze pamiętam niewiele albo żaden z prawa jest z nowości stąd oczywiście należy dobrze pan to ja jestem oczywiście naturalnie rodzi się z takiej sytuacji podejrzenie, że o nieuczciwą konkurencję, że manipulowanie regułami wyborczymi czy gdyby próba zmiany reguł wyborczych, jakkolwiek byłaby uzasadnienia uzasadniana przez rządzących jest zawsze można być komuś służy, a przynajmniej doraźnie może komuś przynieście przynieść pewną korzyść nam pytanie Kuj Banon to wiemy, że tam znaleziono również odpowiedź na to pytanie również nie jest aż tak, by aż tak prosta ja oczywiście rozumiem do pewnego stopnia podzielam te obawy, które wiążą się z manipulowaniem ordynację wyborczą list z takimi zmianami, które są właśnie przeprowadzane w takim pochopnie w trybie bardzo nieelegancki w innym trybie nocnej zmiany albo takim trybie, w którym od 2 tygodni rozmawiamy o zmianie, a nie mamy żadnego dokumentu na ten temat z inż. Chazan zdradza fani gnać to nie jest sposób analizowania zmian ustrojowych w samorządzie terytorialnym tak znaczy winna stać na ustrojową cierpliwość mam wrażenie po 25 latach transformacji, jakkolwiek być może w moment w jakim wypowiada nie jest nie jest najbardziej fortunne, ale wracając do tego, że niełatwo odpowiedzieć na to pytanie na czyją korzyść to zadziała czy to nie jest takie jasne będzie, że Ziobrze PiS na tym skorzysta i myślę, że stratedzy prawa i sprawiedliwości też muszą brać pod uwagę w, że zaprojektowanie takiej interwencji w prawo wyborcze, które zadziała skutecznie w 2 ,51000 gmin za 2 lata to jest trochę wróżenie z fusów i ono w 1 miejscu może pomóc w innym miejscu może zaszkodzić atak naprawdę bardzo wiele zależy od tego jak zorganizują się konkurencji w bo w tej chwili rzeczywiście PiS ma problem z liderami lokalnymi w największych miastach największe miasto, w którym rządzi prezydent USA afiliacji prawa i sprawiedliwości też Nowy Sącz 85  000 mieszkańców tak wszystkie większe miasta nawet jeśli ci prezydenci większych miastach czy burmistrzowie sympatyzują z PiS-em to nie występują pod nogą o CIT oraz oczywiście sobie powtarzać się wybory samorządowe 2014 roku zostały sfałszowane, ale wyniki są takie same młode wino czy na ten argument fałszerstwami oczywiście najczęściej pojawia się w odniesieniu do wyborów sejmikowych billingi i myślę, że oni jakoś pewnie będzie trochę trochę przygasł tak znaczne trzeba też powiedzieć, że takich empirycznych dowodów fałszerst w na masową skalę nie ma projekt nie szkodzi Renacie i że nie ma dowodów to znaczy, że zostały dobrze ukryte i dlaczego niszczą mówiąc o zgonach idoli Johna w tak no ale właśnie chyba nie jest ni mniej, niemniej nie jest moją rolą wchodzenie w polemikę z takimi teoriami dodaje służy zażalenie po wyborach samorządowych nadal są podstawą tego co robi ruch kontroli wyborów tak, o którym w raporcie z ruchu mówi będzie zaś ich tak tak, tak więc nie wracając wracając jednak do tej do tej konkurencji na czym mam poczucie, że ciągle jest możliwe organizowanie się konkurentów czy to w obecnej opozycji parlamentarnej, która jednak ma swoje słabości i jakoś sobie na razie nie radzi czy to też kandydatów lokalnych różnego rodzaju bezpartyjnych, którzy będą dalej poważną najpoważniejszą groźną konkurencją dla kandydatów dla kandydatów wpisów tych wyborach dużo groźniejszą myślę regulację byłoby to gdzieś znowu w sferze plotek się pojawia, ale np. zablokowanie dostępu nie partyjnymi listami do wyborów samorządowych, tym bardziej że w wyborach samorządowych to jest główna siła tej tak my Polska specyfika jest tutaj od lat widoczna też jeszcze teraz jeszcze bardziej wzmocniło po 2002 roku, kiedy wprowadziliśmy wybory bezpośrednie wójtów burmistrzów prezydentów mamy bardzo dużo różnego rodzaju tych lokalnych inicjaty w, które też cieszą się te czapy widzisz sporym poparciem mi przekonanie mieszkańców tak znaczy właśnie cały problem polega na tym, że tutaj mniej gra z samorządem terytorialnym jest ryzykowna ponieść to jest instytucja bardzo dobrze zakorzeniona w tym polskim ustroju w świadomości ludzi na zdecydowanie się dużo lepszymi NATO na nowo notowaniami niż jakikolwiek wybierany organy ochrony szczebla centralnego o zaufanie niż parlament jest lepiej oceniana przede wszystkim ten ich głos suwerena, w którego wielu się powołuje się w różnych dyskusjach ostatnio z wyborach samorządowych w Polsce brzmi całkiem głośno, ponieważ w większości polskich gmin frekwencja w wyborach samorządowych jest wyższa niż frekwencja w wyborach parlamentarnych tylko w największych miastach frekwencja w wyborach samorządowych jest niższa niż parlamentarnych to w większości polskich gmin, zwłaszcza właśnie w tych mniejszych społecznościach lokalnych nie ta to zainteresowanie sprawami lokalnymi, kto będzie gospodarzem, kto będzie rządził jest to ogromne i ci ludzie naprawdę mają mandat pochodzący z wyborów powszechnych, który taką odgórnym regulacjom moim zdaniem trudno wzruszyć rozbawić nas interesuje dziura w naszą młodszej z naszej ulicy Traugutta i najbliższym otoczeniu, ale co to znaczy, że nasz głos zbliży bardziej się liczy tak uznał też liczyć także Islandię Zefira decyduje tam iść o zwycięstwie decyduje 1 głos parę głosów to widać wyraźnie rządzi napraw wylicza poza tym jeśli ten kandydat rzeczywiście jest gdzieś moich sieciach znajomość jest jest moim sąsiadem jest znajomym moich znajomych krewnym być może w 40 przybliża to tata tata jest potężna siła, której nie można lekceważyć, ale dziś chce tego wszystkiego dostrzega pan groźbę centralizacji państwa właśnie to jest chyba moja największa obawa jak się próbuje zastanowić nad tym do do czego ty ta dyskusja może doprowadzić w ostatecznym rozrachunku, ponieważ miałam tak, że takie przeczucie, że być może jesteś także ta propozycja ograniczenia kadencji i jest takim rodzajem zasłony Dymnej jest takim rodzajem można powiedzieć, gdy był balonikiem próbnym, który służy temu, że bez, żeby opozycja czy publicyści czy eksperci zadziałali po raz kolejny winni intuicyjny sposób taki też udzielić rzucili się na to w tym czasie oczywiście 2 tygodnie tym rozmawiamy w międzyczasie dzieje się pewnie dużo innych rzeczy, o których musimy siłą rzeczy rozmawiać mniej mniej uwagi poświęcać na koniec końców może się okazać, że tak naprawdę interwencja samorządności w terytorialnym w Polsce będzie polegała na czymś zupełnie innym i kto wie nad na czym mogłoby polegać tak duże było więcej władzy wojewodów w terenie, czyli przedstawicieli rządu, a nie takiego dajmy na to marszałka to jest możliwe, że różnego rodzaju mechanizmy nadzoru nad decyzjami samorządowym podejmowanymi przez władze wybierane w wyborach byłyby np. większy tak może tak się zdarzyć może się zdarzyć np. okrojenie kompetencji samorządom czy dużo sztywniejsze uregulowanie tego w jaki sposób mają wypełniać wypełniać swoje funkcje do te regiony był taki, że przekazywaną mnóstwo kompetencji samorządom tylko samorządy narzekał, że nic poza tym pieniądze w ich tak zgadza się, choć rzeczywiście tutaj też te sytuacje były bardzo zróżnicowane tak były samorządy, które doskonale sobie z tym radziły były samorządy, które radziły sobie z tym dużo gorzej nam Bóg mieliśmy duży poziom zróżnicowania w soft w całym kraju natomiast oczywiście Polska jest zdecentralizowany jest dość mocno jak na kraje naszego regionu dość mocno zdecentralizowany krajem i myślę sobie, że w tej retoryce prezesa Kaczyńskiego czy w tej retoryce prawa i sprawiedliwości widać taką dużą niechęć do decentralizacji widać dużą niechęć do rozproszenia władzy, a tak naprawdę nic w Polsce chyba nie rozprasza władzy mocniej i skuteczniej niż samorząd terytorialny, bo proszę zwrócić uwagę my bardzo często mówimy o tym, trój podziale władz prawda o tym co się dzieje wokół wokół sądów o tym, takim Bala się pomiędzy parlamentem prezydentem od różnych bezpiecznika prawda, ale tak naprawdę wystarczył rok 2015 zloty wszystko się zwolniło ze względu na następujące po z po sobie wybory najpier w prezydenckie potem parlamentarne, gdzie i Sejm Senat są wybierane równocześnie właściwie wszystkie bezpieczniki polegający na tym, że ta procedura prawda legislacyjna musi przejść przez każdy krok, a one właściwie można pędzić na nie działają tak i 3 czy działają bardzo ułomne natomiast w momencie, w którym samorząd terytorialny dysponuje istotnymi funkcjami wpływającymi na życie obywateli oni mają ci obywatele wpływ na to kto będzie o tym, decydować w momencie, w którym samorząd mam sporo własności zarządza, jakimi są jednak sensownej wielkości zasobami to już jest można powiedzieć taka dekoncentracja, która sprawia, że trudno jest realizować na powrót do państwa jednocześnie jeśli ktoś jest właśnie ta mama ma zamysł centralizacji NATO wiadomo, że samorząd terytorialny jest teraz na pierwszy na liście tak tak, żeby skupiać władzy dalej przeć dalej panie doktorze, bo mamy wspomnianych przeze mnie ruch kontroli wyborów awantury, bo tu jeszcze niedawno dowiedziałem, że są 2 byłyby, że jest ruch kontroli wyborów kierowany przez Jerzego Targalskiego i że jest ruch kontroli wyborów kierowany przez dr Józefa Orła w konkurencji właśnie oni do pewnego momentu współpracowali ze sobą ogień zauważono tego momentu, w którym przestali, ale dowiedzieliśmy się o tym, całkiem niedawno ponieś oni wysłali taki list do wszystkich najważniejszych organów państ w, które mówią, że de facto wybory zostały sfałszowane prezydent tak i zaproponowali kilka różnych konkretnych rozwiązań dotyczących zmiany w kodeksie wyborczym i po pewnym czasie ten drugi ruch kontroli wyborów kompletnie się tych propozycji odciął i wywiezione w gruncie rzeczy będą prowadzić jeszcze większych fałszerstw więc, gdy pytamy od razu, o których ruch chodzi boi teraz mamy 2 auta właśnie, które wysłało Lu te propozycje, bo k Janik liceum zagrożenia w takich propozycjach jak monitoring i obligatoryjna rejestracja wideo całego procesu wyborczego likwidacja ciszy wyborczej nawet kosztem nabija się przychyliła, bo to jakaś fikcja półprzezroczyste urny do głosowania tam 0, a właściwie już dawno są właśnie u nas nie wiem jak pan się zapatruje na konieczność powtórzenia wyborów w przypadku przekroczenia 5 proc głosów nieważnych lub wystąpienie istotnej liczby naruszeń procedur wyborczych od zapytam, ale najważniejsze jest to Rambo on prawo sprawiedliwość zasłynęło z kim modus operandi polegający na skracaniu kadencji wszystkim co się da skrócić, jakby komuś nie da skrócić też ustawowo skraca i tam jest taka propozycja uchylenia kodeksu wyborczego tym samym wygaśnięcia kadencji Państwowej Komisji Wyborczej z krajowym biurem wyborczym oraz zarząd rynkowych tak sami z tym bardzo dużo propozycji fety mieliście w załączniku do tego listu i one oczywiście każda zasobna mogłaby jakoś tam być podstawą dyskusji natomiast one wszystkie razem bardzo często się wykluczają albo zawierają różnego rodzaju nieścisłości właściwie ta radykalna propozycja zlikwidowania wszystkich organów wyborczych, a potem powołanie ich na nowo ona jest taką bardzo jako bliską propozycją rewolucyjną zdecydowanie ona opiera się na takim założeniu, że administracja wyborcze na to jest coś takiego co powoływany jest tylko na czas wyborów i ty w ogóle dziś o zewnętrzny podmiot, który nam organizuje wybory na 3 i trzeba też CPI po pierwsze, administracja wyborcza działa non stop, bo są np. przeprowadzane różnego rodzaju wybory uzupełniające na terenie całego kraju z one też wymagają, jakby tego, żeby ktoś taką koordynował ich o zgrozo partie w taki dym stały się staje się jeszcze inne kompetencje tak, ale generalnie wysokie wąskie grono e-administracji dat niż tradycyjne, które są potrzebne można powiedzieć cały czas do obsługi niektórych ważnych procesów dla naszej demokracji natomiast w momencie, kiedy są wybory powszechne w całym kraju przeprowadzane jest gigantyczna akcja odbywająca się 27  000 mniej więcej obwodów głosowania i w każdym takim obwodu obwodzie głosowania jest przecież kilkuosobowa komisja wyborcza złożona na już przecież nie starczyłoby tylu urzędników sędziów jak piszą autorzy tylko data są bardzo często po prostu obywatele, a w dodatku obywatele zgłaszani przez komitety wyborcze w tym inne komitety wyborcze, ale również ugrupowań, które kontestują wynik tych wyborów rzeczy czym kontestował w pewnym momencie i można dziś mamy wybory jako obywatele w pewnym sensie sami sobie organizujemy czy od tego jaka jest jakość pracy komisji wyborczych obwodowych komisji wyborczych w największym stopniu dotowane są najbliżej tej tej procedury głosowania zależy wiarygodność tego całego całego mechanizmu i oczywiście ja mam jakieś zastrzeżenia tak jak działa administracja wyborcza jak zadziałała, zwłaszcza w 2014 roku co można, by było poprawić zmienić natomiast oczywiście jedno i napięć lat jestem daleki od rewolucyjnych pomyśleć moim zdaniem wliczane ciskać na PKW na dane KBW, żeby pewne zmiany, że były wprowadzane, żeby wybory były sprawniej organizowany zresztą z 10002014 roku resort uznał ostatnio zadziałał ją pewnie też zadziałał w jakim stopniu na obywateli i nie myślę sobie na bardzo bym chciał, żebyśmy się nauczyli czegoś co jest z tej listy nieszczęść nieszczęśliwych historię nieszczęsnej historii zarówno z książeczką do głosowania jak z systemem, który bardzo zamknięty, który nigdy nie działa nie zadziała tak de facto więc, więc rzeczywiście jedno są propozycje ruchu kontroli wyborów jest bardzo dużo różnych mniej lub bardziej szczegółowych propozycji, a innej ja bym natomiast miał taki postulat i to był też postulaty, by zespół ekspertów fundacji Batorego myśmy myśmy zaapelowali, żeby dyskutować oczywiście można wielu propozycji, ale w pierwszej kolejności musimy się zgodzić porzucić taką retorykę podważającą właściwie tym wiarygodność mechanizmu wyborczego w ogóle w całości tarczy, bo autorzy tego listu to jest też wg mnie dużo bardziej niebezpieczne oni w dosyć prosty wprost sugerują, że nie znają prawdziwe wyniki wyborów zarówno 2014 i 2015, bo oni piszą, które partie powinny się zamienić miejscami, które powinny spaść pod próg, na które wejść do parlamentu i to już jest retoryka, której daleko myślę bardziej niepokojące niż jakakolwiek propozycja konkretnego uregulowania czegoś w ustawie o roboty jest rzeczy to jest coś co się w ogóle nam opierała nasza zgoda na to, że władze wybieramy w wyborach, a potem jesteśmy tym władzom posłusznie na czym demokracji niż wybory muszą z tzw . u nas było ważne tak, a wybory są taką ostateczną instancją, która decyduje o tym kto może mieć władzę i w sytuację, w której raz montuje my sobie ten ten bezpiecznik teraz to to to już będzie niebezpieczna sytuacja, ponieważ nie będzie dobrego legitymizować tego sposobu przejmowania władzy ktoś sobie tę władzę weźmie słońca i to byłby bardzo czarny scenariusz dlatego zwracam uwagę myślę, że w myśl jednak mimo wszystko, aby jak traktuje RKW i 1 drugi RKW jako o jako grupy ludzi często za zajezdnią obok Obywatelską zaangażowanych jak mam szacunek dla tego zaangażowania obywatelskiego, ale mam poczucie, że w takim swoim radykalizmie tych propozycji KE i też tych spiskowych teoriach, która o, które snują, że są mimo wszystko również przez partię rządzącą traktowani marginalnie i nie ukrywam, że to mnie cieszy to znaczy dopóki jest także to się nie przebija do Main Streamu wiadomości i Gdynia prawa i sprawiedliwości, że czołowi politycy tej partii jednak jakość odcinają od tych propozycji no to może mogę powiedzieć, że na jakość czuje się trochę bezpieczniej, żeby trochę tak mu nie osłabić Pański optymizm powiem, że ten raport napisany przez ten ruch kontroli wyborów był na zamówienie marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego drugi jest w państwie i my natomiast ile pamiętam na konferencji prasowej RKW, którzy po dr pracy, gdzie były te rozwiązania prezentowane było bardzo dużo nieobecnych i myślę sobie, że znaczy naj największą chyba mam żal do RKW taki, że oni obiecywali, że oni zrobią swoje badania rzeczy żonie oprą swój raport badania empiryczne to znaczy trzeba pamiętać, że myśmy z fundacji Batorego przeprowadzili na naprawdę projekt badawczy myśmy zbadali rękami żeśmy ciemni przeglądali karty wyborcze oraz mówiliśmy zużyte znicze tak już ponad jedno i mam takie poczucie, że mąż włożyli jakąś pracę cegiełkę, żeby powiedzieć co w co się stało w tych wyborach 2014 i zabezpieczyliśmy mało tego zabezpieczyliśmy ten materiał, żeby inni też mogli wejść do archiwów go zbadać on dalej jest i robić jeśli ktoś chciałby przedstawić dowody na to, że scenariusz, który my rysujemy w naszym raporcie jest niewinnie wiarygodny że, że jest fałszywy za to powinien przedstawić dowody empiryczne lato i szczerze mówiąc byłem przekonany, że ci wszyscy krytycy tego naszego podejścia i tego naszego sposobu badania, które też pewnie perfekcyjny nie dłużej jednak wezmą to do siebie być może nawet właśnie z Grantem mocy marszałka Kuchcińskiego po prostu zrobią porządne badanie i powiedzą coś więcej, ale nie powiedzieli kolejna plotka panie doktorze koniec z JOW-ami tylko mecenatu Kukiz 15, dla których rowy były symbolem sztandarem w i wieloma jeszcze innymi rzeczami jednomandatowe okręgi wyborcze mają zniknąć z miast, które nie są siedzibami powiatów na tor na razie wieść gminna, a mąż i powiatowa ani się w UE, bo odstaje ma zastąpić na tego typu nie wiem decyzja jeszcze nie zapadła czy znikną też nowe, więc jak Ghazni za zapadnie decyzja, że znikną JOW-y to może wtedy się od lewicy z innego w tym co znaczy, bo właśnie Wealth Bay oczywiście bardzo chętnie mogę opowiedzieć o wadach zaletach JOW-ów stosowanych w wyborach samorządowych tylko po raz kolejny rzeczywiście poruszamy się w sferze plotek i właściwie w gruncie rzeczy nie wiemy co czym ma być zastąpiony jej największą zagładę nie, gdy przypomnimy, że jeżeli nowy w zostały wprowadzone w wyborach samorządowych, by po raz pierwszy zadziałały 2014 roku na taką masową skalę one w niektórych gminach już działały wcześniej, bo to gminy mogły sobie podzielić terytorium gminy albo znają albo na okręgi w większej liczbie mandatów w natomiast 2014 roku, że działały po raz pierwszy i te fakty tak jak one zadziałały było widać do pewnego stopnia bardzo mocno wzrosły odsetki głosów zmarnowanych, czyli oddanych na listy, które nie uzyskały swoich reprezentantów Rio wbrew pierwszym oczekiwanie nie zaszkodziły reprezentacji kobiet w co jest takim było podnoszonymi 1 z głównych argumentów przeci w, ale zaszkodziły reprezentacji partie polityczne wzmocniły bardzo mocno burmistrzów, którzy są też wybierani bezpośrednio i to głównie ich komitety te właśnie często nazywane takimi personalnymi komitetami temu komitet wyborczy Jana Kowalskiego tak oni oni zdobywali dzięki ową zdobywali bezpieczne większości wielu wielu gminach utworzyły się takie układy można wiedzieć, w których rada gminy jest taką maszynką do głosowania w kontekście też właśnie tych ograniczeń kadencji widać jak bardzo to jest system naczyń połączonych tak znaczek bardzo inny mechanizm, czyli np. wprowadzenie takiej daniny regulacje mamy wybierać rady decyduje de facto władzy burmistrza i o tym co może jak jak bardzo silna jest pokusa wtedy klientelizm połączeń cięcia niż nepotyzm, więc ja generalnie jestem przeciwnikiem stosowanie JOW-ów w takim brytyjskim wydaniu takim, jakim one są stosowane u nas, czyli tego systemu, w którym zwycięzca bierze wszystko nie jest nieważne jak jak wyglądają konkurent konkurencji ten system dom Magdy myślę więcej wad niższymi niż zalet on też pewnie też pewnie miałby dramatyczne skutki i jestem jego przeciwnikiem stosowania w wyborach parlamentarnych, ale myślę, że w obecnej sytuacji Toronto nikt poważnie tego nie rozważa jako alternatywy poza takim twardym rdzeniem chyba ich ruchu na rzecz JOW-ów, który sympatyzuje z Kukizem i tanie, ale poza tym chyba nie jest już realistyczne rozwiązania to wszystko traci swą energię, która niosła Pawła Kukiza w 2015 roku, a dziesięcioprocentowy próg wyborczy panie doktorze to propozycja sztuczna z kolei też tak luźno w przestrzeni przez panią premier Beaty Szydło jako kolejny kolejny balonik testowym, więc właśnie tutaj też, by pytanie, gdzie miałby być zastosowany jeśli próg dziesięcioprocentowy miałby być stosowany w wyborach parlamentarnych wyborach do Sejmu to przyniosłoby rzeczywiście można powiedzieć o dużo bardziej znaczące konsekwencje, bo mogłoby je niektóre mniejsze podmioty dno po prostu pozbawić szans dostanie się do parlamentu w związku z tym wzmocnić najsilniejszych w bez wskazania, kto tym najsilniejszym, gdy był zwraca uwagę, bo to też trzeba pamiętać, że każda zmiana, która wzmacnia najsilniejszych, jakie daje premię zwycięzcy można powiedzieć, że ona stwarza zachętę do tego, żeby obecna opozycja się integrowała i jedno oprócz tych spekulacji co się może stać też trzeba myśleć podjąć taką siłę wbrew lekcje z grup w gronie opozycję, by co zrobić organizacyjnie, żeby na różnego rodzaju manewry wokół ordynacji wyborczej jeśli się pojawią sensownie odpowiedzieć, bo ta premia dla zwycięzcy to jest premia teoretycznie dla każdego prawda tani musi być koniecznie partia obecnie rządząca Rodezji, choć opozycja tylko transfer, gdybyśmy mogli zrobić dygresję bonusów Platformy referendum samorządowe to by rezygnowało zdaniem pana w no myślę, że to jest sprawa ustrojowa, której aktywów, które pewnie warto byłoby zapytać obywateli o zdanie tylko trzeba pamiętać, że Anna Azari byliby zainteresowani takim tematem, więc imprezy wydaje mi się tutaj jest kluczowe, żeby nie popełnić tego błędu, który popełnił Bronisław Komorowski przed końcem swojej kadencji rozpisując to nieszczęsne referendum wrześniowe między Andres radiowozie, na którym nie poszedł w gruncie rzeczy ja też bez specjalnie dużych oporów jak mnie ktoś pytał odpowiedziałem, że w sumie nie wiem, jaki temat jest dokładnie to referendum, bo te pytania były tak zadane właściwie trudno było powiedzieć zaczął się jest albo przeciwko czemuś nie jest, tak więc w momencie, w którym konkretna propozycja będzie leżeć na stole i będzie wiadomo za czym ci ludzie głosują lub nie, a potem dodatkowo partie eksperci media przedstawią ludziom konsekwencje potencjalne konsekwencje argumentacja ta stoi za tymi rozwiązaniami to wtedy referendum ma sens wtedy ma sens mobilizacja z, o którą będą organizować pewnie samorządowcy z 1 strony zwolennicy ograniczenia kadencji z drugiej strony być może taka dyskusja ogólnospołeczne jestem potrzebna, ale jeśli to miał być po raz kolejny źle zadane pytanie i przyciągnięcie do urn 989 % wyborców na to byłoby po prostu spektakularną klapą, która za legitymizujące, aby tylko włącznie dalszy tryb podejmowania takich ważnych decyzji szybko pospiesznie w małym gronie bez konsultacji metodą właśnie w tym nocnej zmiany, zwracając wracał z 10 %, bo one też często się pojawiają jako taki wytrych, że to jest właśnie najgorsze co się może nam przytrafić w wyborach samorządowych to miałoby zastosowanie tylko włącznie tam, gdzie stosowanej system proporcjonalny progi wyborcze mają zastosowanie tylko w systemie proporcjonalnym zdradach po wyborach do rad powiatów sejmików wojewódzkich w tych największych miastach, gdzie rady wybieramy w wyborach proporcjonalnych ich trasy powiedzieli, że te małe okręgi wyborcze, które tam są 3 takie okręgi, w których rozdzielane jest mało mandatów dużo mniej niż w wyborach sejmowych ław sejmowych rozdzielamy średnio po 1112 mandatów w okręgu w wyborach tych samorządowych rozdzielamy średnio 56 mandatów w okręgu to w takich małych okręgach naturalne progi wyborcze czy progi wejścia, żeby w ogóle dostać mandat, który nie są są są wyższe niż 10 % zdarzają się wyższe niż 10 %, więc to może być tak zdarzają się w Polsce takie sytuacje, że nawet partie czy listy kandydatów, które uzyskują kilkanaście procent więcej powyżej tego 10 %o wego progu w kilkanaście procent głosów w okręgu nie dostają mandatu nie dostają mandatu, bo zgarniają go wcześniej inni mandatów jest mało do rozdziału, więc tak działa tak działa właśnie system proporcjonalny małych okręgach wyborczych oczywiście to jest pewnie bardziej jasne dla specjalistów od ordynacji wyborczej, że tutaj jest kilka suwaków którymi można manipulować i ten suwak progu prawda gra w proc progu wyborczego jest 1 tylko z nich jest to też pytanie oczywiście wszystkie inne towarzyszące zmiany dlatego się tak oczywiście domagam tych różnych dokumentów, bo bał, bo one jednak to nie jest tylko akademicka na obraz, gdy jakiś akademickie skrzywienia, ale one naprawdę potrafiłyby powiedzieć, o co tak naprawdę, choć Grzegorz piątkowego późnego popołudnia na taki druk sejmowy zawiśnie na stronie Sejm gov PL i będzie nawet pewnie miał już numer, którego skieruje do dalszych prac legislacyjnych bardzo dziękuję dr Adam Gendźwiłł zakład rozwoju polityki lokalnej wydział geografii studiów regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego nasz gość przed dwudziestą drugą informację dziękuję panu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!