REKLAMA

Klasyki dla Grzeszników: "Dyktator". Rozmawiają Joanna Malicka i Karolina Głowacka

Klasyki dla grzeszników
Data emisji:
2017-02-02 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
42:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM zaczynamy audycje klasyki dla grzeszników Karolina Głowacka przy mikrofonie Joanna Malicka jest studio dobry wieczór dobry wieczór film ma znaczenie producentka filmowa z wydziału Radia telewizji Uniwersytetu Śląskiego zmierzymy się dzisiaj sens takim porządnym klasykiem dyktator ne filmy Charliego Chaplina z 1940 roku pierwszy film dźwiękowy Chaplina i taki niechętny wiem, że ta odpowiedź, którą znaleźli godnych derenia oczekiwała scenę, ale tak bez Rozwiń » wątpienia to jest pierwsza firma, którą Chaplin mówił, że na razie jest filmem dźwiękowym, ale nie jest tak naprawdę za pierwszym filmem, który Chaplin wyprodukował wymyślił wyreżyserował nie myśląc o używaniu dźwięku inni w rzeczywistości to jest większa roszada historyjki nas bardzo wielu powodów 1 z nich było właśnie użycie dźwięku, ale wykorzystanie dźwięku w sposób, który ze mną w dzisiaj wydaje nam się przedziwnej właściwie taki trochę nawet śladu słowa absurdalny natomiast w, żeby zrozumieć jak wylicza inny wykorzystał i Boga wymyślił dźwięk trzeba w ogóle rzadko powiedzieć, że jego twórczości o tym jak jego twórczość rozwijała tym także im także moja odpowiedź, że trochę tak trochę nie no niestety jest uzasadniona to inna ta droga, żebyś miał powiedzieć parę słów sam Chaplin nie mam tak mam wrażenie, że często myślimy o nim jako twórcy takich głupich filmików dowcipnych tymczasem komedia w pierwszym okresie istnienia w ogóle kinematografii, a już, zwłaszcza w kinie niemym była gatunkiem bardzo bardzo szlachetnym IDM SA podkreślić, bo często nam się wydaje, że filmy oparte na nas na dowcipach i gangach, po czym jest tak w takim rozumieniu się znaczy to za moment chciałabym powiedzieć w no to to były filmy, które na pewno się z naszej perspektywy do to co wiemy bardzo prosta głupawe natomiast, że ona tak naprawdę bardzo rozwinęły i język kina myślenia o kinie również narracji kinową narrację filmową inni Charlie Chaplin był wielkim twórcą kinematografie bez jego pomysłów na na kino w ogóle kina, by nie zaistniało chyba w takiej postaci, jakie dzisiaj znamy, bo rozśmieszanie jest bardzo bardzo bardzo trudne tak, ale nie tylko o to chodziło, ponieważ w komendzie niektóre jak dzisiaj myślimy o komedii właśnie w kategoriach śmiechu natomiast w TGP Jump ING to coś co nas powinniśmy nazwać komedią w kinie niemym, zwłaszcza z, którego wywodzi się Charlie Chaplin to było przede wszystkim doba prace nad sposobem opowiadania historii, ale i to było absolutnie rewolucyjnej kluczowe, bo w bardzo bardzo wcześnie odkryto, że kino kino może mówić się męża, że w kinie można rozśmieszyć widza na wiele sposobów inni bardzo wcześnie powstało coś co w Europie, bo nazwana kinom burleski, a w i proszę nie mylić tego ze współczesnym rozumieniem burleski nie miał to nic z tym nic wspólnego my, a w Stanach Zjednoczonych była to Comme des plastikowa inni z opartym o w te filmy, które powstawały były bardzo krótkie co wynikało z różnego również technicznych ograniczeń było, by były to filmy oparte właśnie na na dowcipach nam na tym, że Izrael postać wywala się na skórce banana aż takiej imprezy radnym przysługują z obowiązkowej i koniec i koniec filmu natomiast Czapli należą do tych wielkich komików, którzy zobaczyli w tych prostych dowcipach o coś co może tak jak powiedziałam wcześniej budować narrację i tak powstał gang gang był dużo bardziej skomplikowane niż, ale i niższe to nawet ten dowcip tak to sobie nazwijmy, ponieważ opowiadał, że koszt historie, a czy zwykła Roy cross sytuację mikro sytuacją był takim momentem przetrzymania widza w co się musiało zdarzyć kilka razy, zanim dochodziliśmy do puenty po to, po prostu bardziej skomplikowane inni uciekli bardzo długo kręcił takie takie firmy wywodzi się w gestapo był był Brytyjczykiem, który przelał do Stanów z trupą teatralną i został w w rynku w wytwórni kaliską inni rzeczywiście pierwszy okres jego twórczości są takie mikro filmiki realia o tym, mówię przy okazji tego, bo ma pełnometrażowego i bardzo dojrzała do późnego filmu nie bez kozery, bo elementy tego od tych tych wczesnych filmów pojawiają się również tutaj nagle wraca zdolny do tego rozwoju języka komediowego sho w Chaplina w pewnym momencie rynną mógł pojawiło się elementy, które trudno było zauważyć się do dzisiaj trudno zauważyć wielu komików mianowicie on zaczął rozwijać swoje filmy o w oparciu o romantyczności Olivier KE o niektórzy zarzucali, żeby dach jest zbyt sentymentalny Penn, ale po prostu jego i jego opowieści stały się coraz bardziej był coraz bardziej skomplikowane i w taki szczytowym okresie jego twórczości, który przepada gdzieś na okolice dwudziestego piąta 1920 piątego roku wcześniej wtedy, kiedy pojawia się w jego pan największy się, czego gorączka złota w tym to już były piękne długie poważne filmy na poważne tematy, gdzie ten humor tak dowcip był w splecione w taki nierozerwalny wiązały z ze smutkiem z nostalgią wąsy to wysyp nawet sędziami z tematami bardzo poważnymi politycznymi historycznymi i chyba jako jedyny z tych twórców tego złotego wieku komedii na tak wzywamy ten okres, który gdzieś tam otarł o przełom dźwiękowy inni, ale te wszystkie w te wszystkie te filmy były były nieme on jako jedyny wątek jej twórcą, który bardzo świadomie podchodził do materii kina to, że się wywodził stan trudno też dosyć istotne, bo on traktował kino i to widać właściwie do dzisiaj tym trochę jak wy jak teatr czy posługiwał się metaforą przenośną ów takim tym w dobra i wyobraźnię uruchamia u widza takie elementy, które dzisiaj jej może dziś już już znowu ale, ale w pewnym okresie rozwoju kinematografii, a zwłaszcza w okresach lat trzydziestych, jakby na chwilę zostały zapomniane to znaczy on uważał, że kino, ale nie ma możliwości tworzenia metafory w sposób bajkowy inni i posługiwał się takimi elementami, które z non plus były dalekie od takiego filmowego realizmu co ciekawe 4 jego zasługi są powszechnie pamiętane, bo jeśli chodzi o taką i konieczność no to my pamiętamy go z jego mechanikiem odpowiednim wyrazistym makijażem niewysoki śmiesznych spodniach no to taka w życiu się jego i jego wygląd trampa jego po wygra postać trampa lektura, która dosyć szybko się pojawiła w jego w jego filmach i którego nazwa trochę nam utrudnia rozmawianie w obecnych realiach politycznych, w jakich ale to przypadek tylko raz w rękach położenie Hello World rozmawiamy też dyktatorze hełm hełm ale, ale mnie postać trampa rzeczywiście jest jest czymś co co zostało w naszej takiej powszechnej świadomości i dlatego on był za to otrzymać mówiąc na początku, że ciągle wracamy do tych do tych jego o umowę krótkich mniej lub bardziej udanych filmów po nim jeszcze nie komediowych, ale bardziej oparte na gadach toteż, jakby przesłania jego i jego twórczość jego wpły w na na rozwój właśnie kinematografii, bo wtedy w latach trzydziestych w mieście nawet trochę wcześniej kiedy, kiedy kino było jeszcze niema innych zaczęły zaczął dominować w pewnym momencie takie wielkie epickie filmy i Air one były bardzo mocno osadzone właśnie w realizmie a gdy akt k Czaplą zaproponował metafor metafor Moreno po prostu w ich było w absolutnie odkrywcze, ale z trzeciej strony to był też twórca, który bardzo świadomie posługiwał się językiem filmowym on uważał że, ponieważ tak na realizm nie jest do końca potrzebny to szukanie jakichś takich wielkich narracji w kinie nie ma sensu Ennio jeśli nie lubił kina dźwiękowego zachowały się jego pamięć nie widział pisze, że w wiek pierwszy raz zobaczył film dźwiękowy z kirem wydał mu się czymś tak ohydnym tak okropnym wyborem uważa że, że to jest chwilowa moda, ale i bardzo długo trzymał się tej tej wersji wydarzeń, że świat kina nigdy nie minie zachłyśnięcie realizmem z 1 strony, a chęć dźwiękiem to już na pewno owa naiwność, bo naiwności jednocześnie i być może być może dlatego też jego filmy z powiedzmy lat trzydziestych czterdziestych, czyli 3 filmy, które są w 2, które są prawie dźwiękowe i 1 dźwiękowe są tak inna od kwot tego co wtedy pojawiały się na ekranach kin to też jeszcze warto myśleć wspomnieć, kiedy mówimy o tym, twórcy, o którym podkreśla, że właśnie nie tylko były tym takim zabawnym panem w kapelusiku, ale bardzo bardzo bardzo poważnym twórcą kina mające wpły w nawet na to co oglądamy współcześnie to warto też wiedzieć cechę pochodził z rodziny z naprawdę taki samorodny talent można, by powiedzieć gdzieś tam matka z ojcem rozwiedzeni tuż po urodzinach cierpi jego żona gdzieś tam coraz mniejszych pokoikach w końcu nie znalazła pracy grała w końcu mówi anegdota, że się rozchorowała przestała mieć możliwość mówienia na scenie podobno wypchnięto wtedy małego Charliego na scenę i żąda się nim przy matce nauczył też zaczął śpiewać no takie to są te opowiastki w natomiast pewne jest, że jest to talent samorodny euro zaś matka była bardzo ważną postacią w jego życiu, bo w samym filmie dyktator matka pojawia się, chociaż może pośrednio, ponieważ miała mama miała najmniej Hana i 1 z bohaterek tego filmu też ma najmniej Chanajki podobno ostatnie ostatnie słowa, które wygłasza główny bohater filmu to są właśnie skierował słowa skierowane do matki w 2, ale myślę, że do dodatek przemowy jeszcze wrócimy za moment dobrze mówił o zmaganiach Charliego Chaplina z dźwiękiem my i o tym, że tak nie do końca wiadomo czy ten film, o którym dzisiaj mówimy przede wszystkim, czyli dyktator to jestem jego pierwszy dźwiękowym film fit filmem czyniące mówił, że taki jest to do końca nieprawda pełna nie jest z kolei no dobrze, ale w końcu się przekona takiego też, mówi że bardzo specyficzny sposób ten dźwięk wykorzystałem to znaczenia po mieście chcemy chwileczkę wróci do połowy lat trzydziestych po 2005 . roku powstaje ten największy FIM Chaplina, czyli przed Fin, który on najbardziej cenią, które najbardziej kochał, czyli gorączka złota wydawano na wiele lat milkną na wiele lat tak milknie i dopiero 3001 . roku po staniało o światła wielkiego miasta, a 3006 . dzisiejsze czasy inni dopiero w czterdziestą dyktator, a trzeba powiedzieć, że wtedy w tamtym okresie firmy powstawały bardzo szybko i to rząd zamilkł na wiele wiele lat było bardzo symptomatyczne, ale tak naprawdę Chaplin walczył z pomysłem na czym w ogóle walczył ze swoją wizją właśnie kina dźwiękowego i nie jestem żadnym nie muszę pogodzić z tym, że kino dźwiękowe dominuje handluje inni LM podobno w 3006 . roku 300 piątym roku, kiedy kręciło Czapli dzisiejsze czasy, a czy Haag kręcił je dokładnie tekst ma grać swoje filmy nieme, czyli jego Atelier nie znajdowało się w środku hali łódzcy było miejscem, gdzie było głośno, gdzie leży w wielokrotnie powtarzano duble podobno dziennikarze, którzy przyszli na nasz plan dzisiejszych czasów zobaczyli coś absolutnie Elwro no no i już już niemożliwego w jego Atelier było właśnie strasznie głośno panował huk wszyscy się przekrzykiwali, a nie było cisza na planie wchodzisz na planie, a to, a w co więcej w holi Łódź już wtedy kręcono filmy na mniej więcej tak jak dzisiaj, czyli zwracano uwagę to Nana Nana na to co się dzieje na ekranie NATO co aktorzy mówią na planie, mimo że większość filmów w dalszym ciągu była erygowana Toms to mimo wszystko to już już na stałe tych nowe czasy więc jak widać się ociepli Długosz przekonywał eksperymentował tak z częściej częściowo na znak pisał np. partyturę świateł świata wielkiego miasta, gdy dosłownie również muzyczną śpiewał piosenki w języku, który w piosenkach głównie jedyną w Chinach Tintina w języku, który sobie wymyślił, czyli te elementy, które potem się pojawia w dyktatorze już się pojawiały wcześniej, ale mimo wszystko jego bohater nie mówił to tak jakby w nastąpił ten wielki przełom nie tylko w samym wykorzystaniem dźwięku sposobie w jaki został wykorzystany, ale w tym, że czapki in w sektorze mówi własnym głosem i to mówi dosłownie ani nie mnie nie w przenośni i chociaż nie wiem, jakie masz wrażenia niż wydaje, że dzisiaj w dalszym ciągu oglądać ten film tak jakby był, ale pomieszanie my kina niemego kina dźwiękowego są takie całe wielkie sekwencje, które odbywają się na samej muzyce NRL wzorcowo godni są gry sposób gry uległ aktorskiej to sposób gry w swym filmie niemym ciemnej najbardziej niesamowite są fragmenty, kiedy ten mecz byt Tramp bohater Chaplina boski zachowuje się tak jakby się zachowywał filmie niemym, a cały jego otoczenie wszyscy bohaterowie mówią inni grają w taki sposób w jaki grasz już w kinie RM jaskinię dźwiękowy, bo powiedzmy sobie szczerze tata czterdziesta w 1940 roku to jest to jest już za chwilę będzie największy dźwiękowy film świata powstanie, czyli obywatel Klein inni takie przekonanie o tym, że, że kino nieme to jest to jest najwyższa forma filmowej sztuki na było już naprawdę de Mode im i chyba wie być może była to pułapka dla Chaplina to prawda, ale też trzeba, więc dzieci i państwu o tym, otwarcie powiedzieć że, owszem, ma też Chaplin raz na jakiś czas gra właśnie w stylu kina niemego, ale też bardzo się sprawdza już w tym aktorstwie w kinie dźwiękowym, bo to się tak też przerzuca oraz jest tak rasowa kina na nową nazwą wiedziałyśmy tak naprawdę, choć w tym filmie jest jak pan Edek jest tego jak jest chaos stanęły na marże maleją ich Akropol klasyki dla grzeszników tak faktycznie tak nie robimy gra 2 postaci dość w różnych sytuacjach życiowych można powiedzieć, ponieważ mamy to te są oczywiście satyra na Adolfa Hitlera Benita Mussoliniego w ogóle całą ideologię mnie takiego totalitaryzmu nazizmu faszyzmu na Charlie Chaplin nie jest Interem, ale dyktatorem to manii oraz fryzjerem bezimiennym zdaje się oraz wyzwań jest po prostu na tym bohaterem, którym jest we wszystkich swoich i na walkę z Trumpem tak, chociaż tak się na niego nie mówi majonez Odry to tak nie wygląda i na tym tylko zmieniał kostiumy tak naprawdę, ponieważ to nikt nie przez przypadek w ten sposób film skonstruowano, bo metra można powiedzieć był pierwszy z tych wąsikiem ni w mękach w swoich wyglądało to nagle się pojawi jakiś Adolf Hitler, a tak nagle wiele tak samo uznano, że trzeba mu z tego osy korzystać 3 jedno i właśnie on się tutaj sprawdza bardzo dobrze w obu rolach, a propos tego kina w tych momentach dość Zach wujek w kinie niemym chyba 10 × oglądał moment, kiedy Charlie Chaplin wskakuje do mistrzyni, bo zaraz szef nie jest zły adres przychodzą tam żołnierze im chcą go aresztować na jej ktoś sam puka do drzwi się w wystraszyła ich jako ludzka wskakuje do tej skrzyni jest coś nieprawdopodobnego naprawdę kimś z PiS w niezwykle sprawny facet też już fizycznie młodym to jest to jest w ogóle przepiękne miejsce wydaje, że on, że w ogóle to jest tak zbudowany, że w tym bohaterem ME takim dobrem i łagodnym jest właśnie ten bohater kina niemego, a tytułowy dyktator wrzeszczy i wrzeszczy i gra i jest gra jest ranny przez Chaplina taki nowatorski dla niego sposób znaczy być takim nie chcę użyć słowa świeży bób no ale właściwie taki świeży sposób dla samego Chaplina w w tamtym okresie inni, ale z 1 strony mamy właśnie trampa, który posługuje się tym gestem głównie mimiką swoim wyglądem ma za dużo było tym melonik wszystkie te atrybuty, o których mówiła z w w, kiedy rozmawiać o tym jak wyglądał bohater Chaplina, a tutaj mamy bohatera w kostiumie z po drugiej stronie czy tak dyktatora w bohatera w kostiumie niepozostających nie pozostawia wątpliwości kogo tak naprawdę parady parodiuje i miejsc przed kim stawia to to krzywe zwierciadło inni właśnie tutaj mamy to fantastyczne wykorzystanie głosu, bo scena w UE 1 z pierwszych Stankiewicz pojawia dyktator, kiedy stoi przed tłumami przemawia to jest cena w nos nos zupełnie niesamowite w dalszym ciągu robiąca ogromne wrażenie, bo warto tutaj podkreślić, że nasz dyktator wykrzykuje tym językiem, a niemiecka podobny niemiecko brzmiące męsko brzmiącym jak chyba jedynym takim momentem, kiedy kiedyś rzeczywiście mamy jakieś słowo niemieckie z winy sznycel jest też blitzkrieg wysłuchałam to może jeszcze za 2 Egmont podobne słowa, ale tak, ale tak naprawdę to jest mieszanka logistyki i dziwnych dziwnych słów charakterystycznych w głosy inni przez bardzo długi czas mamy mamy w twarz Charliego Chaplina w takim się przerażającym agresywnym w krzewieniu wręcz i ta piękna Stanek ważna chwila nad Mot, kiedy mówią, że dach nachyla się nad gramofonami mikrofony się odchylają potem wracają do poznać z 1 strony dodaje, że wymiar ma ogromny wymiar komiczny z drugiej strony jest w jakim sensie przerażające inni tych scen takich wielkich scen w tym filmie z bardzo duża jest też przepiękna symboliczna scena właśnie chyba rodem z tego świata delikatności i wrażliwości Chaplina nad przepiękną Stanek da się bawi światem, kiedy podchodzi do wyciąga Globus, który się okazuje balonem i się, więc nazwę i jak dziecka podrzucali tak tak sobie igra ze światem, więc może musisz jednak i centra i ten dyktator od tej części jednak nic, a jak wiemy, ale bohaterem filmu zacietrzewienie z rzeczywistością ani teraz wymówiła się w najpotężniejszy człowiek neandertalczyka wagi w ogóle taki właśnie tej metaforze jak to jak to jest fantastyczny prze przedstawionej ważą się bawić tym światłem Rosja tak żongluje przerzuca wpłata strona jest niesamowicie wymyślona i ma niesamowitą błędne, bo ten świat pęka i staje się takim pustym bagażnikiem, który w, których 1 ruchem został prze kłutej zamienił się w szmatkę tak, by się chciało unikać takich skojarzenia ale kiedy mówiło się tym wykrzywia New twarzy inny dyktatora Henkel lato to skojarzenie jakoś się współczesnym 1 pewnym znanym politykiem się nie pojawiają z zachowaniem oczywiście pełnego dystansu i t d. natomiast jeśli chodzi o taką warstwę artystyczną to myślę, że można, by tutaj pewne porównania do oka dokonywać wizualną, ale pamiętajmy też, że to jest im bardzo mocno zakorzeniony politycznie inni, kiedy Chaplin w czterdziestym roku w końcu dyktatora nakręcił pomyślał o tym filmie przez bardzo wiele lat inni i ten pomysł na na Nana Nana dyktatora bardzo się zmieniał ale kiedy w końcu go nakręcił, bo to tak naprawdę akta ogromnej odwagi, ponieważ Stanach Zjednoczonych stany Zjednoczone w ogóle folk machina chodził łódzka miała ogromne wpływy w Europie w kinematografii właśnie niemieckiej, ponieważ Niemcy była Hart silna na dodatek Rafała kinematografia Europejska jedno z najmocniejszych wiem myślę tutaj o przemyśle filmowym i Amerykanie blisko współpracowali inwestowali i jest swego już nie żyje line mnóstwo kadry i świetnie wyszkolony w niemieckim SZ Pa i austriackim przede wszystkim ale, ale w oczywiście, ale widok, ale w ich po prostu swoje interesy w w Niemczech i kiedy 3003 . roku Hitler ostatecznie doszedł do władzy holi Łotwy co co ma wciąż ogromne pretensje w świat zachodził nabrał wody w usta nie pojawiały się firmy, które krytykowały, by faszyzm, który jasno mówiły, że to jest coś co jest niebezpieczne co jest niepokojące co jest w złej nie piętnowane tak wprost, chociaż tak jak mówisz czerpano pełnymi garściami z niemieckiej i niemieckojęzycznych w ogóle dla takich pracowników różni od techników po pożarze zarówno przez naśladowanie uciekali ze zmianą w tej części znaczy oczywiście, zwłaszcza że tam był mocny przemysł filmowy przyjmowanej z otwartymi rękami, ale Hollywood milczało Herve w dodatku była cała nic będziesz Masala bardzo wiele osób, które były związane z hersztem, czyli 1 z magnatów prasowych ogromnych wpływach w tamtym okresie i którzy bardzo krytykowani wszystkie filmy które, która mogła mieć przynajmniej potencjalnie takie takiej wzrost płac znana na krytykowanie Niemiec, więc Niemcy bardzo długo unikali takiego zdarzenia stres z rzeczywistością chodziło nie krytykowało Niemiec, a jednocześnie propaganda niemiecka na ląd balon swojej wielkości napełniała na jej Reina i Chaplin bardzo się temu sprzeciwia zresztą posądzany był później niejednokrotnie o bolszewizm nie w różne inne straszne rzeczy inni swym filmie dzisiejsze czasy wręcz się w wprost takie elementy krytyki rzeczywistości się pojawiają nie nie cierpiało wszystkich urządzeń mechanicznych uważał, że cała rzecz, że tutaj ta cała cywilizacja, która nad obozem, choć wstęp po to jest coś strasznego inni chciał nakręcić film, który byłby połączeniem tej krytyki świata właśnie Zmechanizowanego są z nową ideologią która, która nadchodziła myślał o różnych rzeczach chciał nakręcić film o Napoleonie w nogę w miasto natomiast na salonie lub wazeliną Mark ale, ale rzeczywistych lub dyktator bakterii ich on Chaplin od mety przez bardzo wiele lat zastanawia się NATO, który z wielkim był tak dyktatorów z lat trzydziestych mógłby stać się jego bohater niczym mówić o tym, dosłownie czy w pewnej przenośni ni zdecydował się na nakręcenie filmu ODR w o dyktaturze fikcyjnego państwa już podczas kręcenia zdjęć krytykowano sam pomysł, że zbyt dosłownie Niemcy próbowali wpłynąć na to, żeby zatrzymać produkcję będzie się nam się wydaje Abchazję niepojęta no ale tak się działo jak wybuchła wojna na chwile Chaplin zrezygnował ze zdjęciem zatrzymał się, ale później wrócił do do tego pomysłu Fin został skończony pękł wylała się fala krytyki nam na ten film, a co więcej warto podkreślić, że matka, która już mówiłyśmy Chaplina była Żydówką i Enel Czapli inne w jakim sensie też był Żydem cała natychmiast została mu zapomniane, ale film miał ogrom ogromną oglądalność publiczność chciała oglądać dyktatora chciała oglądać tę groteskę chciała uczestniczyć w tym jak w faktach nie chciałam użyć słowa spektaklu, ale nie wiem czy to jest dobra 4 zagra dobre słowo, ponieważ ten film może z prześmiewczych jest też bardzo gorzki jest no i jasnym oskarżeniem o realnym faszyzmu tutaj tutaj tam na umowność ubraną w komedię, ale bardzo wyraźnie krytycznym przez talent, ale oni są użył śni ci dyktatorzy zdecydowanie i to jest i w ogóle to jest norma takie wrażenie, że przez cały ten świat jest taki tych tych momentów może inaczej to my, że te momenty dowcipny zabawny właściwie są przytłoczone przez straszliwe de Mono sceny wręcz pacyfikację oczywiście percepcję trochę się bawić tą samą sytuacją, ale też za kawę naprawdę mogą być dużo więcej, a w dodatku film kończy się za wielką pacyfistyczną przemową, gdzie padają gorzkie słowa wobec oskarżycielskie we właściwy wobec całego świata, który mógł nią patrzy na nas zło w myśl, której się dzieje w Europie i właściwie nie reaguje mówi Edyta uciekli mówi wprost z Siedlec Lwowa metę zło słowami tego naszego fryzjera, który jest, który został pomylony został pomylony z meteorem mówi on mówi wprost mówi, a ich najważniejsze jest wolność wszystko jedno, jaki mamy kolor skóry kim jesteśmy musimy być dla siebie ludźmi, bo inaczej nam się nie uda z VAT w ogóle przeżyć przeżyć życia, a pamiętajmy, że to jest fakt Szyc Sonata czterdziesta, kiedy jeszcze nic nie wiadomo o tym, czym naprawdę była wojna jeszcze nie było Holokaustu jeszcze właściwie nie wie nie wiadomo było co się dzieje, więc jak i jak to musiało być silnie odebranego Mossos muszą być polityczne tak, bo to test to warto zwrócić uwagę na to, że trochę się dziwnie ogląda ogląda ten film, bo w nich występuje też obóz koncentracyjny tak jak to żarty z obozu koncentracyjnego w rytmie muzyki najlepszy pomysł, ale to jest też Joanny Chaplin nie był świadomy tego co się dzieje czy uda nam chodzi on na nowo, bo mogę się tłok był wymyślony dużo dużo wcześniej, więc właściwie to, że on ukazuje się w latach czterdziestych raczej pewnym nie zwiedzisz przypadkiem ale, ale ten sam oglądamy nie jest oparte w żadnym stopniu na faktach to jest tylko ważna obserwacja tego świata, które działy się po trzydziestym trzecie roku w Niemczech natomiast przyjmował, który mówi żona są oczywiście niezwykle znana też łatwo ją państwo znajdą w internacie w wersji tekstowej wideo on jest pełna banałów Kochajmy się ani nienawidzi my czujemy wszyscy jesteśmy ludźmi i t d. tak dalej i dopiero kiedy są jakieś takie konteksty kiedyś słyszy no niestety, ale tak to jakoś wynika z pewnego człowieka na bardzo wysokim stanowisku pewnego bardzo demokratycznego kraju, który opowiada, że świat jest po prostu zły świat jest pełen złości Night musi się do tego przyzwyczajać dziennikarz albo mówią o tym, że jest teraz niestety zamknięty niewiast dla osób tylko, dlatego że z jakiegoś kraju wyznają jakąś religię to jak się ogląda takie rzeczy pełnej banałów podkreślam to niemal niczego odkrywczego to jakoś tak się dziwnie robi, ale myślę, że tak tak ciarki mi się już wtedy też przechodzić przez UE przez widzów, bo ten film LM podobno jego oglądalność wzrastała widzowie chcieli go oglądać i in tamtejszych firm głębiej w wojnę tym więcej tym częściej ten film pokazywano i nagle to widzowie obronili go, bo to oczywiście to są banały tego, że kontekst historyczny i Conte, z którym pozostaje ten film i kontekst w kie go, kiedy ten film jest prezentowany nagle z tych banałów robi w historię o tym od czasów, gdy trumien z życia czym jest śmierć jak jak i jakie to są ważne rzeczy jako ważną rzeczą jest wolność, jaką ważną rzeczą jest niezależność inni PL w oczywisty, że to są banalne rzeczy tylko, że MO być może to są najważniejsze rzeczy w naszym życiowej i cele ten sondaż Echa tego, o czym mówiła, że one bardzo sceptycznie mówiąc delikatnie podchodził do ne postępu technologicznego on padają takie słowa, że nie jesteśmy maszynami Niemasz maszynowego serca jesteśmy ludźmi za dużo myślimy za mało czujemy tak dalej rynek albo on, o ile on uważał, że zresztą tam tam są też, że fragment zaraz na początku, kiedy pokazanych pierwsza wojna światowa, kiedy po tak wielkie armat, które nic nie aurę za niewielkie działo mniej i kory kuriozalny też mięsne nieudane wystrzały zła czołgi są samoloty to wszystko jest co zresztą to nie tylko w tym 1 filmie, bo zawsze zawsze w maszyny niosły uciekli na wielkie nieszczęście tak jak w róg Pasterski tak kochał wszelkie maszyny tak w z Charlie Chaplin nienawidził PIR i trzeba powiedzieć, że żal, że w temacie mówi Stein stanie przy umowie, kiedy on przywołuje maszyny jako źródło cierpień nad akcją w wyrazie to to gdzie można można podejrzewać rząd upatruje w tym maszynownię świata część może to w cudzysłowie jedno ze źródeł też maszyny zagłady mówi o maszynie wojennej żadnych myślę, że rząd to jest w te słowa padają tam nie przez przypadek zresztą sam fakt, że nasz bohater na początku bardzo mało, mówi że tak jak tak jak mówiłyśmy jest jest raczej bohaterem zaimportowane z poprzedniej powtórzyć, ale i to jest, a tutaj przez 6 minut co też swoją drogą było absolutnie odkrywcze, bo wtedy zwolnienie nie takim językiem mówiono mówię tutaj o języku filmowym przez 6 minut mamy twarz Charliego Chaplina, który przemawia mówi swoim głosem mówi głosem trampa Anię głosem dyktatora i mówi o honor tym co, gdzie są źródła tego nieszczęścia, które przewalają się przez świat wtedy jeszcze przez Europę ale, ale za chwilę przerwaliśmy przestały się, mówi że ten filmy spotkała krytyka, ale ze względów politycznych czy takich pęknięć czysto filmoznawcy niebędące w pre ze względów politycznych bardzo cierpi na bardzo duże problemy z tak bez wytłumaczeniem, że chce pokazać, że to, o czym może inaczej to ma to, o czym mówi jest bardzo bardzo istotną sprawą krytykowano go krytykowali go przede wszystkim jest przede wszystkim zwolennicy chcą zatem na to by lata czterdzieste jeszcze nie do końca wiedziano co się dzieje oczywiście trwała wojna, ale ta wojna była daleko jej przede wszystkim krytyka przelewała się przez gazetę należące do herszta, który już od samego początku z w ogóle władzy obecny sympatyzował delikatnie mówiąc bez z faszystami co zresztą później po w obywatelu Ukrainie pokazała z USA w Romford, ratując Arsenal bardzo brutalny jaskrawy sposób no ale przede wszystkim w wiek, by tam taka dychotomia to taka dwoistość jest jak amerykańskiego społeczeństwa tego, że nie wszyscy uważali, że to co się dzieje w Europie jest aż tak dramatyczna rano i z drugiej strony też bardzo krytykowano czy kina za właśnie te bolszewickie własne sympatie, które natychmiast połączono z samym filmem i krytyki i krytyk samej krytyki wojny nie w derby krytyka wojny przestał być najważniejszym elementem tego tego filmu, który tak naprawdę jest bardzo mocnym uniwersalnym głosem w obronie wolności po prostu bardzo dobrze też, że przecież zrealizowanym co warto podkreślać takim, który się w teraz pociesznie 2017 roku oglądano prawdy z zainteresowaniem to zresztą w ty mówisz o tym, że to jest FIM, która w 2 z wielkim krokiem w swej historii kina innym oczywiście on można dyskutować czy na tle filmów z lat czterdziestych ktoś mówiąc takim bardzo nowoczesnym językiem ten film ma przed biciem czy on przetrwał próby czasu zjawa chciał zwrócić uwagę na samorozwój Chaplina i ktoś ten film domek z 1 strony na okres budowania takich właśnie tym innym tego tego co na nich Knack, by kończy okres kina niemego w wymyślaniu Chaplina ma oczywiście to Chaplin był też traktowany jak wtedy 50 lat, ale traktowany był jako Starzec, który stoi nad grobami już nic sensownego nie stanie powiedzieć to też jest okrutna, ale pamiętajmy, że wszyscy wszyscy wielcy komicy kina niemego nie przetrwali próby czasu, czyli przy po przełomie dźwiękowe 2007 . roku się żaden z nich nie zrobił wielkiego mądrego w kasowego co jest nie bez znaczenia filmu, a Chaplin tak co więcej zrobił ten film ten po swojemu nie godzę napisała wyreżyserowała znane, ale myślę raczej o tym, że nikt nie zgodził się na żadne kompromisy to jest taki film Legion chciał zrobić inni na mnie zrobił niczego pod publiczkę, ale i to pozwoliło na no to jest wypowiedź bardzo autorska, ale też żony z przepięknie w przepiękne formalnie ma takie momenty szczerego przeplatanie na tych mogą też takich sekwencji delikatny w romantycznej to z bardzo pięknie też wątek miłosny zarysowaną właśnie w 2 Hanna g prawdziwa żona Chaplina trzecia w i nie ostatnia jeszcze miał jedno i jakby ta relacja adres bardzo pięknie pokazana Bitels 11 z elementów drugi element, który bardzo się w 2 lata sprzed przerwy ja nie czy przeplatanie ze sobą z 1 strony tych tych rzeczy nazwijmy z epoki kina niemego druk jest dźwiękowego Janie taką siłą przeplatana różnych nowoczesnych jak nowe czasy i bardzo tradycyjne grzebanie kładzie się już zupełnie archaicznych elementów i im przez to przez te po prostu bardzo oryginalnym filmem tym, posługując się pewną metaforą przenosi to co wcale tak i to chciałbym podkreślić w tamtym okresie nie było takie częste, a przede wszystkim wydaje mi się, że Chaplin wygrywa z w tę wojnę, którą po, bo rzeczywiście chodziło po przełomie dźwiękowym absolutnie się w UE zmieniło wszyscy, którzy pracowali w określeniem kinematografia odeszli i zostali za to zastąpieni przez nowych przez ludzi, którzy myśleli już zupełnie inny sposób, a Chaplin proponuje ten jakąś nową drogę oczywiście możemy mówić, że i światła wielkiego miasta i dzisiejszych czasach również były elementy, jakie leki świeżości, ale tutaj no to jest absolutnie autorska i zupełnie niepodobna do niczego co wtedy powstawało droga im dlatego uważam, że to jest film nie tylko interesujący fabularnie nie tego interesujących fabularnie, ale również filmowo cokolwiek by w całej w całej rozciągłości tego słowa, a my też z pewną taką smutną satysfakcją patrzy się na innych bohaterów napisanych mi tę filmową narysowanych przez Chaplina naszych dyktatorów Klichem Kleina po niego, którzy zachowują się kre w z kompletnie go Tyc rozgryzienie chłopcy w piaskownicy, którzy kłócą się o to kto musi najpier w co zrobić, bo trzeba zajęcia Austrii chodzi nie chodzi o żadną Austrii nie chodzi o żadne interesy państwa czy nawet rasy, czego tam nikt tam chcieli tylko mnie i wyłącznie chodzi o ich własne ego i też jest dobra scena ekspertom pociągające w hotelach na Węgrzech, który będzie wyżej, ale nadal jest wyraźna to jest to jeszcze ja nazywam się rządzą, ale w wielu krajach wydaje się, że te zaś to niesamowite jak w Czaplinku w ogóle bez MDM jakiegokolwiek strachu bez obawy raport traktuje tych dyktatorów w po prostu pokazowy wyciąga z nich wszystkie najbardziej ohydne cechy, jakie tylko można wyciągnąć pokazuje właśnie tak jak mówisz głos dzwonów prostaków ja bardzo lubię, choć nie wiem czy rzeczywiście ta jest poprawne politycznie stanęły SZ próbami różnych nowych wynalazków nie wiem jak to nazwać, więc wynalazki wojenne, kiedy co chwila przychodzi minister mówi Noto mamy teraz cudowny nowy mundur kuloodpornej czy strzela, a okazuje się, że tak nie skoro odporny i t d . tak i tych wynalazków jest kilka innych i nasz dyktator stoi mówi, ale dla wczesnego, dlaczego marnuje mój czas ten właśnie kwintesencja, by takiego myślenia, że nie wlicza się jednostka nie wlicza się człowiek liczy, że wojna liczą się masa maszyna inny i inni wydają się, że to już będzie to musiał być ogromnie odważną nawet jak nowe czasy, że aż tak volvo pamiętajmy wtedy obyczajowość też była trochę inna i uwikłanie PL polityczna w machinę w kinematograficznych i innych było ogromny, a Chaplin pokolenie nie nie bał się pokazywać tych okropnych cech metoda nie mamy najmniejszych wątpliwości kogo portretuje nie mamy nie mamy nie zastanawiamy się czy to jest jakiś nieznany dyktator to jest Hitler on wygląda jak Hitler zachowuje się jak Hitler krzyczy jak Hitler gestykuluje jak Hitler Mussolini wygląda jak Mussolini, że nazywa się na inaczej to naprawdę jest czysty przypadek i są żałośnie i tandetnie i tych lat do 20 Zarzeczny z Joanna Malicka film znawczyni producentka filmowa z wydziału Radia telewizji Uniwersytetu Śląskiego wspólnie inne państwo drodzy grzesznicy polecamy filmy dyktator z 1940 roku w reżyserii Charliego Chaplina dziękuje im po to, by audycja klasyki dla grzeszników niedługo będą informacje dzisiejszy wieczór przygotowała Agata Majewska dziękuję państwu do usłyszenia Karolina Głowacka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KLASYKI DLA GRZESZNIKÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA