REKLAMA

Co dobrego mogłaby przynieść metropolia warszawska? Prof. Paweł Swianiewicz był gościem Karoliny Głowackiej

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2017-02-04 10:00
Prowadzący:
Czas trwania:
27:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
weekendowy poranny w radiu TOK FM w 27 Karolina Głowacka prof. Paweł Swianiewicz jest centrum europejskich studiów regionalnych lokalnych Uniwersytet warszawski dzień dobry dzień dobry chciałem tylko sprostować nie pracuje w centrum kiedyś rzeczywiście pracowałem 12 lat temu, ale pracuje na Uniwersytecie warszawskim zakładzie rozwoju polityki lokalnej to naszym czasem się zdarza taki grzech, że po prostu kopiujemy wizytówki nie dopytujemy mea culpa, ale inny na pewno pan Rozwiń » profesor znakomitą osobą, żeby porozmawiać na temat, który jest niezwykle gorący w ostatnich dniach ne w sobotnim poranku teraz też o szeroko komentowanym projekcie posłów prawa sprawiedliwości na czele z panem Jackiem Sasinem projektu, który podobno w 2005 roku był inny produkowany tak twierdzi nie panem Sasin teraz się pojawił nagle rachunkach już zaraz nie jest zapisane do pierwszego czytania projektu dotyczy Warszawy i okolic mnie państwo wiedzą miałby powstać ogromny mega powiat składający się z gminy Warszawy oraz nie 32 okoliczne gminy lub 33, bo w spisie brakuje podkowy leśnej komentowano, że to dlatego, że to bastion po poseł Sasin zapewnia, że to niedopatrzenie w każdym razie ma być to bardzo duży organizm z osi północy na południe tao miasto stołeczne Warszawa ma mierzyć ponad 70 km od woli Szewa aż po górę Kalwarię myślę, że też warto dodać, że projekt został zgłoszony jako poselski, a więc niewymagający konsultacji czy oceny skutków regulacji, których zresztą nie ma wątpliwości emocji mnóstwo spróbujmy uporządkować pana opinia pani profesor dna niestety tak to z naukowcami bywa moja opinia nie jest jednoznaczna to znaczy najpierw bym chciał powiedzieć o tym, że ten projekt był przygotowywany od 2005 roku no, jeżeli tak to jak jestem bardzo zaskoczony, że przez 1112 w sprawie lat nikt nie zauważył tego braku podkowy leśnej, która jest przeoczeniem, ale mówmy o rzeczach ważniejszych moja opinia jest dlatego niejednoznaczna, że z 1 strony nie zgadzam się z tym, że jakiś pomysł na uporządkowanie spra w koordynacji wykonywania różnych zadań przez samorządy w skali całej aglomeracji takich jak związanych z transportem, ale w publicznym z planowaniem sieci transportowej z walką ze smogiem i jeszcze można, by tych kilka innych z planowaniem przestrzennym można, by jeszcze kilka innych wymienić, że to jest potrzebne i nie wyśmiewał bym się z tego pomysłu jak to niektórzy robią memy, produkując n p . w internecie, że ta Warszawa będzie sięgała gdzieś tu do za otworzyć, który za Wołomin, bo rzeczywiście aglomeracja warszawska taki kształt mali i Izraela jak do tej miejscowości ciążą ku Warszawie ta matura nie jest to, jeżeli jedziemy którąkolwiek z dróg wyjazdowych no to się orientujemy, że administracyjna granica Warszawy nie jest granicą miasta de facto czytam dalej ciągnie się ta sama aglomeracja, jeżeli już tu można by, o czym dyskutować to inny raczej się wydaje, że troszkę wąsko te granice zostały zakreślone biorąc pod uwagę tak i jednych było n p . kiedy patrzymy na różne inne instytucje tworzone przy udziale rządu niedawno takie jak porozumienie w ramach tzw. zrzutów zintegrowanych inwestycji terytorialnych co tam kilka gmin jeszcze więcej wchodziło w skład, ale granica tutaj nie jest rzeczą najważniejszą, więc to może w ogóle taki pomysł jest tym jest pomysłem godnym rozważenia i dyskusji natomiast rzeczywiście ta ustawa zawiera kilka zapisów, które są bardzo niepokojące zawiera kilka zapisów, które wskazują, że jest mi się zdawało, że była robiona w pośpiechu i na kolanie jestem naprawdę zaskoczony informacją, że to podobno 12 lat zajęło jej przygotowywanie, a co najbardziej dla mnie niepokojące to, że w zasadzie nie pojawiła się w debacie publicznej wcześniej, bo to co jest najważniejsze przy takiej dużej zmianie na tym, że to robić spokojnie jest debatą uznają, że samorząd mieszkanie z zaskoczenia i tak z góry narzucać na co też komentatorzy zwracają uwagę, że może to nie jest najlepsza sprawa, ale nie idzie bardzo mi zależy, żebyśmy przeanalizowali w miarę możliwości cenne projektem jak nowo prawo sprawiedliwość przyzwyczailiśmy się, że jak chce to wprowadza w związku z tym załóżmy na moment, że to się nie wydarzy w takim kształcie w jakim jest to zapisane moje zasadnicze pytanie jest takie znaczenie, kto ma działać wg obecnego projektu cały ten twór ma się nazywać miastem stołecznym Warszawą ma być mega powiatem czy to znaczy, że to miasto stołeczne test tylko taka nazwać to naprawdę będzie olbrzymie miasto na prawach powiatu, bo ja się strasznie martwią Wołomin dzisiaj jest 98 lat od uzyskania praw miejskich tego miasta czy doczeka stulecia jej doczekać stulecia chyba wiadomo, że SKO, jeżeli nie będzie jakiejś globalnej katastrofy usta projektu ustawy wyraźnie, mówi że gminy, które wchodzą w skład tego organizmu pozostają gminami Fitcha nie, do której pani zadaje i nie czuje się w pełni kompetentnej nie jestem prawnikiem, żeby odpowiedzieć czy to nadal będą gminy miasta wewnątrz czegoś co się nazywa mnie z miastem na prawach powiatu, a taksy myślę, że w naszym prawie są 3 kategorie gmina gminy miejskie miejsko-wiejskie i wileńskie, nawet jeżeli Wołomin nie miałby być gminą miejską na to, jaką UE, a jeśli już go 3 miasta to może w ogóle nie byłby miejscowością i jedno nie da, ale jest gminą jest pytanie, jaką bo, jeżeli gminę wiejską to czy należy mu się wyższa subwencja oświatowa, bo gminy wiejskie dostają wyższą subwencję oświatową, czyli wieś miejsc w innych nie wiemy nic nie wiem szczerze mówiąc na tym, że nie zastanawiam tym się nie wydaje najważniejsze, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że gminy miejskiej wiejskie mają de facto te same kompetencje, ale gole to jest rozwiązanie, by nasze pytanie co będzie z Otwockiem Wołominem i ofiary z winem w rozumieniu ich praw miejskich na czele nie wiem co trzeba by pytać autorów ustawy 1 z zakładam, że one będą nadal uznawane za miasta, ale naprawdę nie umiem na to pytanie odpowiedzieć na pewno sprawa jest interesujące następna rzecz co będzie ze stanowiskiem prezydenta Warszawy, bo tym nowym mega powiatem ma kierować prezydent tego całego utworu, który jednocześnie będzie burmistrzem SMG stolicy w zrozumieniu gminy Warszawa tym bank centralny tego Unia personalna, lecz o to też nowe stanowisko, ale to mnie jeszcze 1 rzecz bardziej niepokoi sposób wyboru tej osoby było, aby ustawa przewiduje, że po burmistrza miasta władze gminy Warszawa, bo tak jej koryta koło jej używania takiej terminologii używa projekt burmistrza w gminnym Warszawa będą wybierali wszyscy mieszkańcy tej aglomeracji to znaczy, że np. mieszkańcy Wołomina, na której pani się powoływała czy Piaseczna, żeby tych kolejnych gmin 20 paru będą również wybierali burmistrza gminy Warszawa no to jest sprzeczne z zasadniczym rysem demokraty, gdy demokratycznego samorządu, a da mieszkańcy wspólnie wspólnie tworzą wspólnotę i ta wspólnota wybiera swoje swojego burmistrza jako to podstawowa to ono zdrady Noto ja bardzo przepraszam ja nie rozumiem to to jak chce też głosować na burmistrza Wołomina w takim razie jako mieszkaniec Warszawy na tej samej zasadzie, na której burmistrz Wołomina byłyby mieszkaniec Wołomina na wybierali burmistrza Warszawy to jest 1 wzór tych punktów, który jest nie wiem albo jest nie do końca przemyślany albo jest przemyślany, ale sformułowany jest pewnym lekceważeniem dla zasad demokracji lokalnej w Kanadzie punktów, które 1 z tych punktów, które dla mnie brzmiał bardzo niepokojąco z przyczyn i nawet politycznych, że tam chcieliśmy jakaś partia większą przewagę, a gdzieś i inna ma mniejszą, bo takie rzeczy się zmieniają natomiast dom się wydaje psuciem instytucji demokratycznych w pytanie jeszcze coby było, gdyby ta ustawa została w jakimś tam w najbliższym czasie wprowadzona, bo nie wiadomo czy to by oznaczało konieczność wyborów tego nowego stanowiska, bo nie wiadomo jak ta ustawa ma wejść w życie gminy w uzasadnieniu do tej ustawy znajdą państwo ten druk na stronie Sejmu inny nr 1259 zakłada się, że ustawa wejdzie w życie w terminie oraz w trybie na zasadach określonych w odrębnej ustawie, gdzie jest to odrębna ustawa na razie nie wiadomo czy pan prof. Paweł Swianiewicz jest w studiu Radia TOK FM sporo na skrót informacji za chwilę wrócimy i mają państwo pytania i uwagi proszę pisać sobota ma potok krótka FM weekendowy poranny w radiu TOK FM w wrzucamy do rozmowy o projekcie posłów prawa sprawiedliwości jest panem Jackiem Sasinem na czele jak podkreśla, że to jest projekt poselski to jest już znana praktyka w partii rządzącej, żeby ustawy zgłaszać jako poselskie nie rządowe pozarządowe są obostrzone koniecznością konsultacji np. gminy czy też oceny skutków regulacji tutaj nie ma mnie w tej ustawie ani nie było konsultacji ani nie ma tej oceny skutków regulacji, a mówimy o ustawie o zmianie ustroju Warszawy Warszawa ma się stać się mega powiatem składającym się z Warszawy tzw. właściwej oraz okolicznych 32 lub też 33 gmin, o ile Podkowa Leśna zostanie nie dopisana studies pan prof. Paweł Swianiewicz zakład rozwoju polityki lokalnej wydziału geografii studiów regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego nie panie profesorze mówią o tym, że nie ma tej oceny skutków regulacji nie ma też opisanego ktoś ma finansować wykute w latach i to co jest druga z tych rzeczy, które bym wskazał jako najbardziej niepokojące bo, żeby nie mógł wyrobić sobie zdanie na temat tego projektu nota chce wiedzieć w jaki sposób to będzie finansowane słyszałem raz byłem ostatnich kilka dni za granicą, więc nie śledziłem tego tak bardzo dokładnie słyszałem, że pan poseł Sasin na konferencjach prasowych zdaje się tłumaczył w jaki sposób to ma być finansowane na, ale to są tylko deklaracje na rozmowę z pana posła, które nie są zapisane w żadnym projekcie w związku z tym naprawdę bardzo trudno oceniać np. czym to się różni od tej ustawy, która została przyjęta przez poprzedni parlament we wrześniu 2015 roku, która formalnie rzecz biorąc cały czas obowiązuje, bo nie została uchylona, ale która nie jest realizowana, bo rząd nie dały nie wydało rozporządzeń wykonawczych i wyraźnie zadeklarował, że za nie zamierza tego zrobić, więc ja w ogóle się pojawia nowy projekt, aby najpier w czekał na taką analizę, która wyjaśniała no dobrze ale w czym ten jest lepszy od tego poprzedniego nie wiem, dlaczego nie wiem co posłowie, którzy są autorami tego projektu podpisali się pod nim co uważają na ten temat doniesienie zostało wyjaśnione w co uważam mnie o tym, nowym ciele, który ma powstać ma być rada, które będą przedstawiciele podwarszawskich gmin oraz warszawskiej dzielnicy ci radni mają być wybierani w swym jedno mandatowych okręgach wyborczych po 1 z każdej takiej gminy czy dzielnicy jak zwracają uwagę komentatorzy taki Mokotów 2 będzie miał 1 przedstawiciela i kilkunastotysięczne gminy albo na liniach Kutno jogina tysięczny będzie miał też 1 i też jest takie rozwiązanie, że w tej radzie Europy byłoby w system podwójnej większości to znaczy z 1 strony większość innych radnych musiałaby zagłosować za czynsz i jednocześnie ta większość musiałaby reprezentować większość innych i zmiażdżył liczebność mieszkańców tak to trochę skomplikowane, więc niektórzy mówią, że to może spowodować nowe kłopoty z płynnością lub decyzyjnej tych tak rzeczywiście to się można obawiać kłopotów z podejmowaniem decyzji, chociaż to rozwiązanie z drugiej strony ma zabezpieczać, jakby interesy obu stron to znaczy, żeby miasto Warszawa w dzisiejszych granicach nie mogła zdominować gmin podwarszawskich i odwrotnie i to jest rozwiązanie, które na świecie jest stosowany np. zarządzania aglomeracjami francuskimi ta zasada podwójnej większości natomiast ten system wyborów zaproponowany jest rzeczywiście jest kolejna rzecz niepokojąca nawet gdy chodzi właśnie o to kto kogo przegłosuje, że Mokotów ma tylko 1 radnego pozostanie, więc zostanie przegłosowany na nie zostanie tak łatwo przegłosowany ze względu na to zasady podwójnej większości, ale przecież jak myślimy o tym, czym ma być samorząd na to radni są przedstawicielami społeczności lokalnej na 1 radny na ponad 2200  000 mieszkańców na to wygląda słabo to przecież w sejmie jest tym mini inna inny stosunek liczby jest inaczej jest 200 gmina ma statystycznie rzecz biorąc trzeba by policzyć, ale kilku posłów, a nie tylko 1 miejsca Mokotów ma mieć więcej posłów niż swoich radnych w radzie samorządowej to się też wydaje dziwaczne na taki 1 radny z Mokotowa nie może być dobrym reprezentantem pluralistyczne i społeczności Mokotowa zdaje się, że to miasto jest nasze mam nadzieję, że dobrze cytuję, ale zwracali uwagę właśnie na torze to doprowadzi do upartyjnienia kolejnego, bo okręgi jednomandatowe to stara znana praktyka nie wybijają wcale nowych ludzi tylko zabetonowaną scenę polityczną także lokalną na Mokotowie tak, ale da 3 okręgi jednomandatowe działają różnie w zależności od tego o jakiej skali mówimy jest małych gminach wyznaczyli będą jej zapobiegać upartyjnieniu, ale właśnie w skali takiej społeczności wielkości dużej dzielnicy Warszawy tak ma pani rację, ale mają jeszcze 1 okręgi mandatowe mają drugi jeszcze skutek na 3 po pierwsze, jak się policzy liczbę wyborców, którzy nie mają swojego przedstawiciela w radzie po nie został wybrany tofu 1 ordynacji jednomandatowej ordynacji większościowej ten odsetek takich zmarnowanych głosów wyborców jest dużo większy, a po drugie, tym taka ordynacja większościowa ma bardzo silną tendencję do tworzenia tej do poety i silnej większości przez 1 opcję polityczną czystkę jednoczy to będzie komedia polityczna czy jakieś ugrupowanie lokalne, ale dom rzeczywiście ma ona swoje wady, zwłaszcza w takich dużych w innych okręgach wyborczych, jakimi były dzielnice Warszawy w pan zwraca uwagę także na art. 15 tego projektu rada miasta stołecznego Warszawy, czyli ten twór, który mu alimenty nowe ciało określa w drodze uchwały zadania gminy, które podlegają koordynacji oraz sposób i tryptyk ordynacji, czyli tej ustawie nie jest napisane, jakie zadania będą miały te gminy tylko dopiero teraz walczy z sali tak to to jest coś co mnie chyba najbardziej zaniepokoiło przy lekturze tej umowy projektu ustawy, ponieważ to oznacza ten to, że rada Warszawy określi, które zadania mają być koordynowane i w jakiej formie to de facto oznacza, że w zakresie niektórych zadań kompetencji gmin będą ograniczone i oczywiście ograniczenie kompetencji gminy jest dopuszczalne pod jakimiś warunkami, ale powinno być przeprowadzone za pomocą ustawy, a nie za pomocą delegat delegowania przez ustawę do jakiegoś innego ciała, które w sposób dno nieznane nam w tej chwili ich dopiero będzie mówiło w zakresie, których zadaniem kompetencje gmin będą ograniczane i w jaki sposób jej i ja nie jestem prawnikiem, tym bardziej prawnikiem konstytucjonalistą, ale na pierwszy rzut oka ucha na moją intuicję to brzmi niekonstytucyjny to porozmawiamy także z ludzkiej perspektywy co toby oznaczało, że to byłby taki duży organizm cały czas ze mną operujemy trochę nam na poziomie domysłów co do szczegółów, ale czy to oznacza, że ktoś właśnie mieszkający w Górze Kalwarii będzie musiał jeździć do Warszawy czy innym załatwiać różne sprawy urzędowe czy toby nie miał takiego wpływu to tak po ludzku, gdy o zmieniało to niekoniecznie musiałoby mieć taki skutek, że wszędzie jeździć do Warszawy, bo to przecież zależy od tego w jaki sposób ta administracja swoją pracę zorganizuje rzeczywiście inne kompetencje powiatu jak rozumiem będą przeniesione do tego ciała ogólna aglomeracyjnego, ale nikt nie zabroni temu ciału uruchamiać jak świni urzędów tam, gdzie były dotychczas urzędy powiatowe, więc tutaj tego bym się za bardzo nie obawiał się z góry na jak jest, że żyję słucham będzie drożej inni Widzew bezpośredniego powodu inaczej niektórzy twierdzą, że każda organizacja prowadzi do tego, że się robi drożej, ale nie widzę, że jej takiego nie od zabawnego powodu, który miał doprowadzić do tego, że będzie to się i aczkolwiek jak mówimy o tych funkcjach powiatowych to jest jeszcze kolejna rzecz to jest dla mnie niejasna, bo przecież fragmenty powiatów będą włączone do tej aglomeracji warszawskiej, ale zostaną czasami jakieś pojedyncze gminy, które wchodziły w skład jakiegoś powiatu na skład grodziskiego o 1 i ja nie wiem co się stanie z tymi gminami i ich mają być o trojga w pamięć i średnich no, gdy może ja nie doczytałem czegoś, ale nie znalazłem wyraźnej regulacji na ten temat znaczy ja się domyślał, że coś zostanie zrobione żony nie zostaną zostawione same w sobie, ale nie jest, ale to jest jednak kolejna rzecz, którą trzeba, by jakoś regulować jeszcze 1 rzecz, a co z długiem, który obecnie posiadają gminy, jeżeli gminy przekażą część zadań aglomeracji no to należy się domyślać gdzieś tu mówiliśmy, że tego nie wiadomo, że pewnie część źródeł dochodów też przejmie aglomeracja, a skoro tak to może się okazać, że dług, który gmina zaciągnęła kalkulując, jakie będzie miała dochody przy zmniejszonych dochodach, bo część tych dochodów oddamy aglomeracji zdobędzie niespłacalnych się tak gmina nie będzie w stanie udźwignąć tego długu i co z tym długiem, kto ma go spłacać tak gmina aglomeracja to wszystko uda się rozwiązać, ale to jest kolejny przykład sprawy, która nie jest jasno uregulowana w tym projekcie, ale wracając do tego, o czym pan mówił na początku sprawa Warszawy jest istotna, żeby rozwiązać Siergiej de facto status metropolitalny, który taki jest na wpół kroku można powiedzieć z drugiej strony mówiło się o tym, że może trzeba wyjąć Warszawy z tego mazowieckiego, bo z zawyża statyczna i moim zdaniem najgorsze pobranego Hilton to ona odrębnego żony, ale i, ale jest jednak, żeby sprawa Warszawy tak nam wstyd, jakby pan dowiedział w takim razie znaczy ja przede wszystkim bym widział jej przede wszystkim bym widział otwarcie spokojnej rzeczowej dyskusji to jest najważniejsze, żebyśmy tego nie zrobili nie wiem z 15 posłów czy 3 profesorów to odgórnie usiedli wymyślili jak ma być najmądrzejsi tylko, żebyśmy spokojnie o tym, porozmawiali i to jest, chyba że staje się najbardziej obawiam, obserwując niektóre praktyki działania naszego parlamentu, że czasu i miejsca na taką spokojną rzeczową dyskusje nie będzie, że spodziewałbym się teraz i zauważam, że ten projekt, który stał już został zgłoszony jest jakimś punktem startu do dyskusji i możemy o nim dyskutować na pod warunkiem, że taka dyskusja będzie tylko czas bym się spodziewał nie pospiesznej w ciągu tygodnia 1 , 5 tygodnia tylko spokojnej debaty z udziałem samorządowców z całego tego obszaru z jakimiś badaniami tego co mieszkańcy o tym, sam z USC organizacjami pozarządowymi i dopiero potem jak będziemy bogaci wnioski z tej dyskusji notesie zastanówmy, które z tych rozwiązań są dobrem, które z tych rozwiązań należy zmienić na pewno doprecyzować n p . sprawy finansowe i dyskutujmy dalej generalnie rzecz biorąc uważam, że jakaś instytucja, która będzie pomagała w koordynacji zadań na obszarze aglomeracji nie tylko warszawskie, ale w ogóle największych aglomeracji w Polsce jest nam potrzebna natomiast co do szczegółów jak taka instytucja ma wyglądać na to Podyskutujmy, a skoro Podyskutujmy to też powiedziała pani przed przerwą nie wiadomo, kiedy ta ustawa ma wejść na temat nie jest już od politycznych tylko z przyczyn merytorycznych nie bardzo Vince szans się sensu, żebym mogła ta ustawa wejść szybciej w życie niż od początku następnej kadencji samorządów, czyli od za 1 , 5 min 2018 roku na tyle mniej więcej minimum potrzebujemy czasu na porządną dyskusję i dopracowanie tego projektu jej nie rozumiem pewnych rzeczy w tym projekcie już nie mówiąc o przepisach, ale też samemu uzasadnienie np. jest takie zdanie, że barierą rozwoju funkcji metropolitalnych jest status w Warszawie jako miasta naprawach powiatu i inni, że jest napisane biorąc pod uwagę powyższe proponuje stworzenie na obszarze tworzącym metropolię warszawską nowego rodzaju jednostki samorządu terytorialnego o charakterze metropolitalnym, które będą realizować zadania powiatowe jednostką to będzie miasto stołeczne Warszawa jest napisane, że miasto stołeczne uzyska status gminy miejskiej o nazwie gmina Warszawa z obligatoryjnym podziałem na inne dzielnice ech , i który zresztą będzie można bardzo łatwo zmienić te toczą walki uderza w MON zdaje się decyzją tej rady dla mega powiatu, więc to będzie też znowu mega powiat, a jednocześnie w tym samym uzasadnieniu minę twórcy powołują się na Berlin Wiedeń Budapeszt czy Pragę pisząc, że Berlin jest landem podobnie jak Wiedeń Budapeszt Praga są najwyższymi jednostkami podziału administracyjnego z odwołują do czegoś innego, a proponują jeszcze coś innego to tylko takie zwrócenie uwagi, chyba że chciałby pan się do tego odnieść moje pytanie dotyczy dobrych praktyk na Zachodzie głównie na dobrze do tamtego ty do tego co pani wcześniej mówiła odniosę się tylko 1 zdaniem nie czuje się upoważniony do tłumaczenia intencji, ale też czasami niektóre rzeczy nie rozumiem natomiast jeśli chodzi o dobre praktyki zarządzania obszarami metropolitalnym mini etos z tym jest pewien kłopot, bo to jest spór, który się toczy zarówno w nauce i jak i w swojej praktyce zarządzania publicznego no już lekko, licząc 80 lat i ten spór się cały czas toczy jak patrzymy na Europę to najczęściej przywoływane są złe 2 przykłady innych rozwiązań w tym zakresie francuskie niemieckie tak mówiąc WUP roszczeniu o oba te przykłady w inny francuski jest oparty na dobrowolnej współpracy gminy w ramach 1 takich wspólnotach aglomeracyjnych będących formalnie rzecz biorąc dobrowolnymi związkami między gminnymi to chyba trochę żal do uznawali, że dziś to te związki nie są takie dobrowolne tamy zachęty są tak mocne, że to właśnie można powiedzieć fantastycznie, że to jest szantaż, a drugie rozwiązanie, które jest często przywoływany to są rozwiązania z niektórych landów niemieckich, zwłaszcza tutaj Hannover Stuttgart są najczęściej przywoływane, gdzie powstały jedno właśnie instytucje takie drugiego szczebla, które obejmują cały obszar aglomeracji mają bezpośrednie wybory do organów tej władzy no i ta ustawa, jakby próbuje nawiązywać do właśnie tych rozwiązań ich natomiast w wizjerze chcieliśmy kończyć ostatnie zdanie jak się znowu bliżej przyjrzymy tym przykładem niemieckim to zobaczymy, że proces dochodzenia do powstawania tych instytucji to był proces kilkuletniej dyskusji debat kompromisów no i moim zdaniem, żeby instytucja była akceptowalna społecznie to się inaczej nie da nie da nie ma drogi na skróty dziękuję panu panie profesorze za ten wyczerpujący komentarz pan prof. Paweł Swianiewicz zakładu rozwoju polityki lokalnej wydziału geografii studiów regionalnych Uniwersytet warszawski dziękuje serdecznie dziękuję bardzo chory na skrót informacji w skrócie o szczycie unijnym przywódcy unijni pogadali ze sobą mniej co zrobić, kiedy prezydentem Donald Tramp weekendowy poranny w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA