REKLAMA

Grająca szafa z przebojami w muzeum Polin

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2017-02-05 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
22:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
weekendowy poranny w radiu TOK FM ósmy 7 Karolina Głowacka ran zapowiadam, że zadzwoniłem do uczestników marszu do Aleppo nie mamy szczęścia niestety w tej sprawie nie udało nam się one połączyć się w każdym razie przypomnę, że marsz do Aleppo cywile maszt, ale po ma 7 lutego dotrzeć do Wiednia tam się ma odbyć demonstracja na wsparcie mam inny Solidarności z ofiarami wojny w Syrii będziemy do tego tematu wracali, a tymczasem chwilę wcześniej rozpoczynamy rozmowę, Rozwiń » którą także państwo zapowiadała o wystawie w muzeum historii Żydów polskich Polin studies pan Kajetan prochy rak koordynator sceny muzycznej w muzeum Polin dzień dobry szafa grająca żydowskie stulecie na szlaku i winylu jak to jest, dlaczego właśnie muzą historii Żydów na polskich Polin jest o winylach m. in . dlatego że cała ta historia muzyczną fonograficzne winylowa szlakowa jest żydowskim wynalazkiem, o czym jadąc tutaj już wiem, że na rzecz Chin oraz Rafałem inności innych, a poza tym ich z 1 strony chcemy opowiadać o muzyce i o muzyce w ogóle w muzeum im kultura żydowska muzyka tradycja i muzyka doświadczenie muzyka to jedno, a z, a z drugiej strony kurczy z wcześniej w strefie wątek co robi z drugiej strony, a z drugiej strony opowiadamy tak naprawdę tym żydowskim doświadczeniem i to jest jak muzyka jest do tego pretekstem ale, ale to nie jest przypadek, że to właśnie to właśnie Żydzi są byli tekściarzem i kompozytorami i mniej niecała, ale również wykonawcami przedwojennych szlagierów czy międzywojennych szlagierów Warszawy i ich i i Polski w ogóle to też nie jest przypadek, że w stanach Zjednoczonych podobnie jak z 1 strony Czarni Amerykanie, a z drugiej strony właśnie Żydzi tworzyli ten przemysł rozrywkowy, dlatego że na scenie nie mogli zrobić trochę więcej niż niż poza nią to nie jest przypadek, że Durić na kolację sugerował, że Laurie Anderson brał swojego psa, dlatego że może już, czego jesteś Żydem albo, że albo, gdy ich dużo można wymieniać takich różnych epizodów w rewolucyjnej historii popkultury muzycznej, która ma swoje swoje żydowskie akcenty dlatego, że to doświadczenie żydowskiej jest dość skomplikowane fachowe i muzycy znajdowało ono często swoje ujście to pan mówi o tym, że to nie przypadek, że właśnie w ten sposób wyglądała w zasadzie, dlaczego znaczy co było oferty my losie żydowskim tak istotnego, że kurs odbił właśnie w świecie muzyki to trudno znaleźć 1 przykład, ale ale, ale rzeczywiście to jest pewien proces, który których, który trwa i które wchodzą opowiadamy na naszej wystawie stałym związku z tym czym Żydzi w ogóle się zajmowali przez przez kolejne przedszkole w tym stuleciu tak naprawdę jest także to by grzywny czy często, bo spóźni, który bardzo dobrze zostało wykształcone i stąd miasto sportu miała swoich mniam mniam miała swoich kompozytorów to jest też czas jeśli n p . tak tak mniej więcej tak zaczyna się wystawa się na początku dwudziestego wieku ty jesteś ten czas, kiedy powstają powstaje państwo Izrael bardzo powoli i to jest n p . argument, dlaczego ta ostatnia niedziela, która jest 1 czy powszechnie znanych szlagierów miała swoją wersję hebrajską, dlatego że szybko dostrzeże w potencjał, że można nagrać cover jest hit w Polsce trudno wersję hebrajską i wysłany do Izraela i tam był dość udajemy tego popularność ta aktywność to był ty też ten czas takiej takich wielokulturowości dzielnicy północnej właśnie o tym, wczoraj rozmawialiśmy, gdy zakład akurat zmielonym asfaltem, który jest kuratorem naszego naszego pierwszego koncertu właśnie o o tym, że idąc w świat i deszczowej i nieco bardziej niż hebrajskiego treść obrazka, bo właśnie Berlin ekspres do Izraela przy ręcznej dyszy owej muzyki tego styku żydowskich szlagierów, które stają się potem polskimi szlagierami to jest taka taki wygląd przez dziurkę od klucza do tego, o czym była dzielnica Północna, czyli o którym, która potem została przekształcona w 2 podczas okupacji Get to, która była jedyną dzielnicą, ale bardzo duży i 5 i przede wszystkim, że doskonale tam w ogóle była cała masa różnych różnych mniejszości różnych innych ludzi różnych malowanych ptaków i właśnie miała swoje kluby muzyczne swoje muzyczne teatry swoje kabarety jeszcze nie była taka bieda w rozumieniu takim, że trochę inny mniejszy niż niższe niż dzisiaj dni i kojarzy nam się słowo bieda, dlatego że miał swoją kulturę miał swoją miał też swoją odrębną kulturę językową właśnie związaną z jidysz i innymi Lead i rosyjskim tam właśnie pracował Ludwik Zamenhof nie bez kozery na styku tych języków, czyli mnóstwo rzeczy się działali też czytamy w MDDP mszy, która powstała po konferencji otwierającej wystawę, że rzecz, że Tosię wszystko nałożył właśnie na rozwój kultury masowej, że to wina, ale też o tym warto powiedzieć prawda, bo nie o tym, krótko mówiąc mamy cień z państwa pewnie wstaje powolutku Emil Berliner to był ten, który wynalazł gramofonie płyta dziękujemy much chwilę słychać i to jest i to jest wynik to co też pokazujemy na wystawie tłumaczy do czasu pojawienia się płyty takiej masowej produkcji masowej reprodukcji muzyki ona funkcjonowała zupełnie innym biegu funkcjonowała m. in . w postaci minut, dlatego że niczym pamiętamy z kampanii wyborczej w dobrych domach powinna być pianino to właśnie dobrych domach było pianino i gdy muzyka funkcjonował w postaci partii, w której grano i wykonywano wykonywaną wspólnie, a potem byliśmy totalnie różna jakość tych wykonań nic się nagle dzięki nagraniom winylach można było inercji wirtuozi zyskiwali no i taśmy pojawiały się takie takie w dość nieoczywisty z dzisiejszej perspektywy kariery jak teriery kantorów którzy, którzy właśnie muzyką kantoralną była to 1 z pierwszych żydowskich płyt, który wierzy, że żydowskich nagrań czy deski gatunków muzycznych, które zaczęły zdobywać popularność, a potem przyszły przyp przyszły kolejne i to jest też takich dobry moment wydaje mi się na taką wystawę, kiedy już mówimy o odchodzeniu odnośników uzupełnia to tam naszą wystawę skupia się nad kluczem dla niej do tych opowieści o żydowskim w oświadczeniu właśnie nośnik czy różne nośniki winnym wszelako wałek czy właśnie te partytury, które też pokazują jak to czy muzyka się zmienia z leśnikiem czy Best to jest pewnie temat na inną inną opowieść, ale jak ten nośnik wpływa na nasze doświadczenie muzyczne właśnie to ubranie płyty do ręki słuchaniem takim mamy za sprawą za sprawą pana Boga Chuck koło kolekcjonera polskiego mamy piękną kolekcję gramofonów Patterson z Isabel i widać to są tak piękne przedmioty, żeby kontakt z nimi musiał być rodzajem święta jak szybko wdrożyła rytuały przychodził ojciec rodziny tak sobie wyobraża właśnie, że już nową płytą zdobył wszyscy po prostu wstyd i siadali wokół tego przepięknego meble rzeźbionego i tak starej płyty i koncentrowali no to była zupełnie inna sytuacja niż idący sobie ulicą koleżka w dresie grający mózg jest chyba też pan tak, mimo że przyniosły do nas z Radia TOK FM kilka płyt ze mnie utwór Lecha do Łodzi z płyty projektu muzycznego Shofar co to takiego można posłuchać stąd wyżywał się z byłym mężem mówi się tak pusto zabrałem z domu tylko pół płyty którymi się pod ręką w to będzie budzić słuchaczy myślę to on dość niski, gdy mocnym akcentem trio Shofar ich pierwsza płyta Mikołaj Trzaska saksofon altowy Raphael Rogiński gitara Macio Moretti perkusja grają brzmi dobrze posłuchamy drodzy państwo potem będzie skrót informacji i wrócimy Kajetan trochę żal opowiada państwo o wystawie szafa grająca muzeum historii Żydów polskich Polin weekendowy poranny w radiu TOK FM szafa grająca żydowskie stulecie na szlaku i winylu taka wystawa otworzyła się kilka dni temu w muzeum historii Żydów polskich Polin Radia TOK FM jest patronem medialnym tej wystawy mamy dla państwa anteny kupony kupony są ważne do maja można na podstawie tych kuponów otworzy mu odebrać bilety w kasie muzeum proszę wpisać się weekend małpa TOK TOK FM w weekend oplata krótka FM, dlaczego warto się wybrać na wystawę dopowiada państwo pan Kajetana Prochera koordynator sceny muzycznej muzeum Polin dzień dobry i jeszcze raz dziennie, aby jeszcze raz pani powiedziała, kiedy były informacje Radia TOK FM, że ta wystawa jest bardzo miła tak, dlatego że w tej pierwszej części naszej rozmowy mówiliśmy o żydowskim doświadczeniu i taki bardzo poważnych i podniosłych tematach natomiast to jest wystawa, która na, którą w przekraczamy próg sali naszych wystaw czasowych i trafiamy na szafę grającą, który strasznie fajnym przedmiotem można sobie i nacisnąć można zobaczyć jak w takiej kolekcja takich winylowych singli tam wirują wirują wirują w końcu wybiera tak się wyciąga do góry 1 płyta i grają piosenki i tak jest, toteż opowieść o żydowskim w oświadczeniu, ale to jest prosty bardzo taka miła przestrzeń do tego, żeby tam pobyć, kiedy już dość włączymy swoją ulubioną piosenkę szafy grającej przenosimy się dom w takiego, jakby antykwariatu Półtorak, gdzie siadamy przy takim bardzo długim stole otacza nas kurtyna pełna okładek płyt winylowych i możemy tam się wygrzebać tych płytach i co ważne dla tych z analityków z moczu czy niemożna się płyty można oglądać te są pod niektóre chyba najstarsza płyta jest 1907 roku, więc wolałbym, żeby jednak nie dotykać, żeby mogła jeszcze jeszcze być pokazywana natomiast można to okładki oglądać do dziś są tego one służą, a przy tym stole jest dużo takich interaktywnych ekranów i słuchawek przy, których można słuchać muzyki słuchać historii tych utworów i słuchać opowieści kolekcjonerów dlatego, że to co też jest istotnym elementem tej wystawy to wciąż dość kolekcjonerzy płyt, którzy opowiadają o tym dlaczego ta ani inna muzyka jest dla nich ważna i jakie zajmuje miejsce w jej życiu oprócz tego wspomniałem, że mamy kolekcję gramofonów, które pięknie wygląda, choć na tej wystawie i można im Dietla i uruchamiają wyobraźnię, a do tego dla tych, którzy kompletnie nie wiedząc co jest gramofon są takie pokusy i przy półkach są bardzo znane i lubiane, a opady, na których można można testować część wystawy, która nazywa się rzucił, w którą opowiada o takim współczesnym żydowskim doświadczeniu muzyki i nie mogę nie opowiedzieć o aneksie do tego można wykorzystać wyższa szkoła jazdy, dlatego że trzeba wejść po schodach i tym dym, ale już na wejściu czeka nagroda, dlatego że po pokonaniu takich naszych kręconych schodów wchodzimy na scenę wchodzimy na scenę w naszym zamyśle takiego trochę zapyziałego klubu muzycznego, który wcześniej wyszedł on wraz z czystych szkód dzięki i to jest byłym chcieliśmy opowiedzieć o fenomenie, jakim jest rozwój muzyki nowej muzyki żydowskiej w Polsce to znaczy o tym, że z 1 strony nieliczni żydowscy artyści cała masa polskich muzyków sięga po po pop muzykę żydowską tradycyjną religijną świecką to tak, żeby opowiadać o sobie swoim własnym muzycznym językiem i im właśnie poświęcona jest poświęcony stan aneks na Górze, że najczęściej ta muzyka rodziła się w klubach takich jak chłodna 25 ha gruntu tu jakaś chemia w Krakowie jak Dragon w Poznaniu jeszcze wiele innych miejsc są to co do tego do tego nawiązujemy itp wchodząc na tę wystawę trafią od razu na scenę oświetleniem światło jupiterów i słychać właśnie muzykę artystów takich jak Jarek Bester takich jak Shofar, którego słuchaliśmy przed przerwą, czyli Trzaska Rogiński Moretti i wielu wielu innych do tego są stoliki tak jak w klubach i każdy stolik to jest stolik innego muzycznego festiwalu przy ich projekty specjalne msze i taka karta jest wart można sobie zamówić słuchać muzyki właśnie polskich artystów grających żydowskie piosenki i mamy teraz 1 z takich piosenek Białystok Mannheim piosenka w języku jidisz, kto nam zagra zespół do nas Karolina cicha, który jest 1 właśnie z 5 takich głównych bohaterek tego aneksu i właśnie ta piosenka w sam państwu suszą, ale dlatego ja ją wybrałem się właśnie doskonale pokazuje Karina opowiadał swoim mieście, dlatego że jest z Białegostoku, sięgając po po muzykę z tym miastem związanemu z mieszkańców, który już tam nie ma kultury, których trzeba tam głęboko szukać i teraz przypominają dla nas posłuchajmy ich do innych mają inny wymiar przypomnimy Karolina cicha zaśpiewała dla nas 1 z ważnych postaci w ustawie mówił pan tak 1 z bohaterek czy taki przewodnik czeka po świecie nowej muzyki żydowskiej, której opowiadamy o aneksie do naszej wystawy szafa grająca w muzeum historii Żydów polskich Polin Kajetan trochę żal opowiada dla państwa wydarzenia wydarzenia wydarzenia Point inny jest znany z tego, że się w muzeum dzieje dużo no i oczywiście wokół wystawy też policja tak tak jest to jest taka właśnie jak bowiem wystawa, który jest jest już miło być taka przestrzeń przyjazna i otwiera całą masę rozdziałów do Giodo do pogłębienia pogłębienia tematu in dlatego postanowiliśmy, że program towarzyszący wystawie będzie takim pretekstem do 4 świąt muzycznych muzeum Polin, bo z każdą ostatnią niedzielę miesiąca od lutego do maja zapraszamy właśnie na taką niedzielę z pierwsza to jest niedziela z muzyką międzywojnia, który na, który nadany został tytuł rybaka tańczy tango w ich zaczynam od samego rana warsztatami dla rodzin z dziećmi, które będą zobaczymy też płyta będzie Adam mam zrobić teledysk wspólnie do jakiegoś, do którego z międzywojennych szlagierów potem będą zajęcia dla nieco starszych będzie spotkanie dotyczące właśnie z początków fonografii w międzywojennej Warszawie, w którym udział weźmie pan Tomasz Lerski i Tamara z tym, który z kuratorką wystawy, że pokażemy śpiewaka Jazz bandu, który ma świętuje 100 lat od VAT od od powstania zarażony właśnie takim i absolutnie podsta w w Chorzowie i nie jest filmem dotyczącym i muzyki żydowskiego doświadczenia tego styku żydowskiego doświadczenia i jej afroamerykańskiego już to słowo jeszcze posunąć w obiegu ana finał koncert premiera projektu specjalnego p t. królowie poskramiać dzikich zwierząt i to jest specjalny program w wykonaniu warszawskiej orkiestry rozrywkowej pod wodzą Pawła Tamborskiego poświęcony właśnie muzyce przedwojennych międzywojennych kabaretów teatrów muzycznych i jak pięknie się złożyło Karolina cicha będzie 1 z wokalistek, które będą towarzyszyły warszawskiej orkiestrze rozrywkowej obok niej Joanna Halszka Sokołowska i Jan Emil Młynarski, który będzie śpiewał igrał na bandżo i będzie też piwo po hebrajsku, a za nimi orkiestra złożona m. in . Marcina Maseckiego z Piotra Domagalskiego Jurka rogi Wicia Kaspra Schroedera Radka Polakowskiego czy taki kolekty w z Lado ABC Sejny i muzyka różnorodna i nieprzewidywalna w czwartki jeszcze będzie można zwiedzać wystawę ze specjalistą z muzykiem tak, by sami jesteśmy ciekawi jak uciszyć nasz muzyczny specjaliści sprawdzą, dlatego że będzie także zbyt konkretnie czwarty tydzień czy pierwsze czwartki miesiąca z kolei ci najbliższy to już 9 lutego spotykamy się tu przy wejściu do do sali wysta w czasowych z Tamarą Sztumu kuratorką wystawy mną przepraszam za waszą, jakim sterem tym razem czyli, czyli twórczą Kraków Krosno będą obecnie Bester Quartet i chcemy celem tego spotkania jest trochę inne spotkanie z muzykiem z artystą trochę inna rozmowa o muzyce, bo chcemy oprócz tego, żeby naszym gościom powiedzieć, o co chodzi z tą wystawą, którzy pomogli pani przyjść zobaczyć mam nadzieję że, że także czy Jarek Bester czy później się naszym gościem znajdą na niej i miejscem temat nagranie, które dla nich będą ważne i o tym w swoim oświadczeniu jako słuchaczy będą mogli opowiedzieć, po czym przeniesiemy się do tego naszego klubu poświęconego nowej muzyce żydowskiej i tam będziemy rozmawiać z artystami od ich życiu twórczości w kameralnych tak tak jak buty z takiej tak jest od 5060 osób lub zobaczmy co decyduje strażak w i tam też mam nadzieję pojawi się muzyka no i na tym właśnie zależy, żeby trochę, żeby dać publiczności entuzjastą tej muzyki szansę na bardziej osobisty intymny kontakt z artystą Jarek Bester w najbliższy czwartek potem Ola Bilińska Karolina cicha i Mikołaj Trzaska i kto jest ta współczesna muzyka żydowska jest taka żywa to z ostatnich kilka lat kilkanaście jak to wygląda to jest ostatnim dniem mniej więcej kilkanaście lat taki pierwsze projekty to 200 powstawały w latach osiemdziesiątych i z 1 strony i publiczność chce tego słuchać, czego dowodem są np. tłumy na festiwalu kultury żydowskiej w Krakowie podczas finałowych koncertów na szerokiej podczas bardzo charakterystyczne melodyjne Solbus świetny numer tak, a z drugiej strony to jest taka przestrzeń, w której jest jeszcze bardzo dużo do odkrycia i na tyle otwarto, że łatwo artysta może wpisać nie samego siebie tak jak słuchaliśmy przed chwilą Karoliny Cichej wcześniej, kiedy słuchaliśmy szafa Aron to są przecież ich ich muzyczne języki ich autorska wypowiedź oparto odwołujące się gdzieś do żydowskiej kultury dość ciężkie doświadczenia do pustki po tej kulturze i Igi i ich tak także to kto to jest wyłącznie powód do radości i też, przygotowując tę wystawę tym samym stało się skala tego rzeczywiście ogromna, bo tych płyt, a przecież nie wszystkie doczekały się punkt płytowy wydań i z tego bardzo duże i na szczęście, by nie obywa się prezes Ursus ze stratą dla jakości znaczyć dużo projektów takich takich taki się z, u których budynki to nie przyniósł ale, ale powstaje po sztuce jakościowych osobistych muzycznych opowieści jest na co najmniej oddzielny zestaw o tej wystawie jeszcze mówiliśmy winny jest przecież bohaterem tej wystawy te wszystkie styki nastrój, żeby do winy -li wracać ma pan w domu robi to z etyki rytuały, że w tym właśnie teraz będę słuchał tak nie robi, odkąd zaczął się wzmacniać ale, ale tak, bo to jest to jest rzeczywiście rzeczywiście rytuału i ten fizyczny kontakt z płytą ten trend to taka magia tego, że igła położona na talerzu gra muzykę i to gra pięknie to jest za każdym razem zadziwiające i PRL i z ulg i taki jest inna inne doświadczenie Torzym g przecież być matką lamp czy w korzystaniu z po tym, winylowe doświadczeniu będziemy dużo opowiadać męskich w kwietniu, kiedy 2002. 2003. będzie się odbywało w muzeum Polin Record Store Day, czyli święto sklepów płytowych, który jest świętem niezależnych wydawców płytowych i wszystko to właściwie kręci się wokół winylu i studentów i wystawcy sprzętu i długiej i kolekcjonerzy i te także to będzie też dobry moment dla tych którzy, gdyby chcieli np. jak rozpocząć swoją przygodę z ZUS z muzyką na winylach to zapraszamy bardzo serdecznie, bo myślę, że wszystko będą mogli tam dowiedzieć się dostać kupić łącznie z zestawem inny jak do płyt winylowych i innych atrakcji, bo to jest bardzo poważnego tematu to znaczy, kiedy już jest on pojęcia, że płyty winylowe trzeba mieć to jest tak dlatego rząd się kurzą to jest Ależ tak ale jakby robić porządki w wersji związanych z kulturą płyt winylowych jest naprawdę nieskończony z moją ulubioną anegdotą, że trzeba jeść dużo kiszonej kapusty, bo wtedy lepiej słychać bas także fani dobrze to zatrzymajmy się w tym momencie chętnie zapraszamy państwa on także jak radio TOK FM, których patronem medialnym wystawy szafa grająca żydowskie stulecie na szlaku i winylu wystawa w muzeum historii Żydów polskich Polin państwo nie pisali o kupony widziałam dużo mejli bardzo dziękujemy dla gmin wszystkich tych pierwszych państwa, którzy się załapią Witek brzydko powiem Ania Piekutowska odpisze min z informacjami co jak Kania Piekutowska nasza wy dawczyni tymczasem bardzo dziękuję panu Kajetanowicz trochę wyżej koordynator wszak ordynatorowi sceny muzycznej w muzeum Polin dziękuję serdecznie kilka dobrych ósma 38 zlotym straty Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA