REKLAMA

Tożsamość narodowa opisana przez język. Prof. Oleg Leszczak był gościem Tomasza Stawiszyńskiego i prof. Tadeusza Bartosia

Duchowa Kondycja Polaków
Data emisji:
2017-02-05 19:00
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 38:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
życzymy państwu witamy bardzo serdecznie na naszych gości z moimi Tomasza Stawiszyńskiego ruch jest dzisiaj resort Oleg Leszczak filolog rosyjski inżynier lingwista czy jest drożność i ja znam co jest Uniwersytetu kieleckiego dobry przykład proszę państwa resort Olek Leszczak jest autorem szeregu książek, w których na podstawie badania języka przy pewnych założeniach teoretycznych próbują ustalić coś co moglibyśmy nazwać tożsamością opisać cechy tożsamości Rozwiń » poszczególnych narodów sponsorom gościom zajmował się takim opisem i odniesień do narodu rosyjskiego ukraińskiego i polskiego porównywał ich jakość tradycja się Narodowy także mamy unikalną okazję, że państwo i wolę poczytać o kwestię naszego gościa, ponieważ temat mówienia o tożsamości narodowej temat mówienia o cechach narodowych i Joasi państwo zdążyli zauważyć, że z dosyć trudnych niektórzy z naszych nasi goście n p . unikają pójścia w tym kierunku z różnych względów gościliśmy prezes Agaty Bielik-Robson, która powiedziała nam, że ona w tej materii jest kryminalistą i nie będzie tworzyć taki właśnie obrazów InPost SA, ponieważ nie zawsze płyną fałszywe gościliśmy prezes Joanna Tokarska-Bakir, która przeciwnie chciałam zobaczyć widziałam tożsamość mówi o tym, że nową próba kwestionowane jakiś taki opis tożsamości czy ICO byłoby zakwestionowanie całej jej życiowej drodze życiowej pracy, bo na tym się właśnie zajmują no ale wniosek, o którym może trochę streszczał zbyt pobieżnie, ale wniosek był taki, że to główną osią tożsamości Polski jest antysemityzm, a tymczasem jest w Polsce z poważnym problemem pewnie jeszcze nie do końca opisanym, niemniej jednak tempo niedosyt pozostał dlatego mamy naszego gościa SR Olga Leszczak i pierwszy pytanie może ogólny jak to jest właśnie z tą metodologią mówienia czy my nie tworzymy nie wymyślamy takich bajek roślin na zasadzie Store typizacji Niemcy pracowici Rosjanie nie Polacy tacy Ślązacy Francuzi tacy Włosi tacy Amerykanie docenili sobie uporządkujemy to świat w 3 zdaniach i mamy już tak powiem obraz świata z tym się wygodnie żyję no ale taki on będzie i innych powiedzmy delikatnie powyższą ach, Szanowni państwo Chan wiadomo, że na ich największemu Inpro największym problemem i takim można powiedzieć kładką taką dla badaczy w tej materii jest właśnie tam metafizyka takiego pojęcia naród albo społeczeństwo no bo na dobrą sprawę, gdzie my widzieliśmy kiedykolwiek naród albo społeczeństwo co chce, więc jest co chwilę na język z punktu widzenia za oczywiście nominalnie jest uczynienie z fenomenu listów to jasna sprawa, że ich nie ma czegoś takiego ja od razu, żeby na skróty pójdę nie będę on daleko Turów krążył wokół tego powiem, że jestem zwolennikiem filozofii Kanta, więc z mojego punktu widzenia oczywiście wszystkie te pojęcia typu naród społeczeństwo państwo ma i t d. dla nas jakaś np. wszystko to są metafizyczne byty ach, i oczywiście im nie przysługuje taki pdk tyle istnienie natomiast przysługuje inny prawnik taki jak Bytom Odrzański i bytowanie w świadomości ulach konkretnego człowieka i każdy z nas jest narodem każdy z nas jest społeczeństwem każdy z nas jest w pewnym sensie państwem i nie to samo dotyczy 2 jeszcze kolejnych takich podstawowych dla mnie pojęć kultura i cywilizacji nic tak samo jak i państwo czy społeczeństwo, czyli naród cywilizacja kultura to są funkcję doświadczenia człowieka konkretnego to w nas w naszym świadomość naszej świadomości w naszych zachowaniach w naszych relacjach z ze światem z drugiej z innymi ludźmi kreuje się o terminach szum na świat Kani świadka ten system takich właśnie relacji informacyjnych, które można nazwać umownie kulturą do dziś cywilizację dlatego oczywiście poszukiwania czegoś takiego jak tożsamość narodowa gdzieś poza świadomością konkretnego człowieka jest absurdem mojego punktu widzenia niczym się niemożliwe nie zniesie agentem tą drogą i dla mnie dlatego nie pisze opolskim obrazie świata tylko on o obrazie świata albo etnicznym obrazie świata Polaków tu jest dobrze bardzo to sformułowany o kondycji Polaków ani Polski n p . polskiego narodu czy czynny czy polskiego państwa był każdy z nas ma inną kondycję i każdy z nas jest innemu kim i Polakiem pytanie, czyja jestem Polakiem, a no właśnie urodziła zdrową roślinę od ich od 20 lat od 20 lat mieszkam funkcjonuje jestem obywatelem Polski, więc w tym zachodnioeuropejskim, a w sensie słowa oczywiście jestem Polakiem natomiast, że jestem na pewno Ukraińcem też na pewno jestem człowiekiem Radzieckim to oni do chwili przyjść jakaś wynika wielka część mojego życia była w związku Radzieckim, więc w tego z siebie nie wydusił szturm zostaje pod tym względem nie będę Chiny nie będą się odcinał od dzieciństwa z cegły i młodości inni przyznali się bez bicia, że ten radziecki człowiek gdzieś we mnie siedzi na po inna sprawa, że czy istnieje coś takiego jak typowy Polak to jest problem i ile takich typowych Polaków i jest dlatego musiałem podejść do tego od tej sprawy destrukcyjnie już powiedziałem, że stan Kanty z tą nie mogłem, iż drogą obserwacji tylko i wyłącznie musiałem zaproponować jakiś produkcyjnej system i z terminu logicznego punktu widzenia i do pewnej miary z koncertu 1 punktu widzenia zapożyczyłem pewną wizję łączy Harringtona i Konecznego, ale tylko on bardzo do pewnych zmian tutaj wyjaśnimy księżna hand in to najbardziej znane zderzenie cywilizacji, których on różne typy cywilizacji przedstawia inną książkę Konecznego jest kilka ran i o różnych cywilizacjach w tym o Łacińskiej cywilizacji bizantyńskiej, czyli niektóre terminy niektóre terminy zapożyczyłem od od nich 4 i niektóre pomysły, ale te nazwy cywilizacji jeśli państwo już widzieli książkę tutaj jest ona do nabycia to nowa i ta poprzednia o Rosjanach i nowa o Polakach one są bardzo podobnie ułożony strukturalnie z wyróżnionych 5 rodzajów cech kluczowych 6 faktycznie rodzajów cech kluczowych, które przedstawiają tzw. kulturowo i cywilizacyjne modelem organizacji społeczeństwa w miarę zwarty oczywiście, że nigdy w życiu nie ubywa niczego idealnego często są ideały konserwowany ideał, jakby miało być, gdyby tak mogło być, gdyby mogło można było wybudować typów to co nazywa Koneczny bizantyńskim hersztem bizantyńskim, czyli system hierarchicznym pionowe i gdzie jest na Górze władca oczywiście uświęcony albo grupa relaksu np. elity jakieś też za którymi stoi pewna idea transcendentny i dalej szczeble hierarchii społeczeństwo właśnie te szczeble biurokracja pewnego typu i aż do samego dołu, gdzie są poddani Chin i najczęściej jest to system posiadły jest to system instytucji instytucjonalny formalistyczny i to by był taki system, który umownie nazwać można Bizon chiński jest od razu, żeby się o jakiś sposób usprawiedliwić, ale nic wspólnego z Bizancjum niech jest taka taka etykieta można byłoby nas system nr 1 np. nr 53 nr 4 ABCD równie dobrze, ale niewygodnie trochę natomiast w termin Bizancjum czy termin bizantyjskie może nie używam bizantyjskie tylko bizantyjskim specjalnie do tego, żeby oddać, że ta hierarchii to uświęcenie i elit i właśnie było wstępem do pełnej miary charakterystyczne dla Bizancjum, ale równie dobrze było z 2 na długo przed Bizancjum i istnieje bardzo dobrze dotychczas natomiast przeciwstawiony przeciwstawione mu są 2 systemy chroniczne stary system pogańskim umowna nazwa można go nazwać realistycznymi i system rodową plemienny i samych swoich systemów, które drogą jest nastawiony do państwa wyrok jest nastawiony do wszelkiej wszelkich form wszelkich formalności do instytucji do prawa ich grze raczej rozwiązania są tradycją należne i intuicyjne i nie jest najważniejsza rzecz to jest Lecha przetrwanie Chin i utylitaryzm region przywiązania do swojego miejsca i swojej rodzinnej i ziomkostwo różnego typu rodzinne powiązania i drugi system chronicznym Turzański znów zapożyczają ten termin od re nie tylko zresztą w tym przypadku od koniecznego również od PRL Wach willowa tu chodzi o pewien system, który oparty jest na przemocy nasilenie to jest system ma wspólnie stycznej system wojskowy, w którym silne państwo to jest silny wódz karność oczywiście wygrywa ten, kto ma siłę przede wszystkim fizyczną, kto ma siłę ten ma władzę i tam ten ma prawo wiadomo, że to jest takie bardziej dynamiczny system nie przywiązany do jakichś tradycji mocno się do jakiegoś miejsca z raczej system, który nie tworzy stałych stałych jakichś instytucji i niechętnie do nich stosuje się natomiast oczywiście jest mocno pragmatyczny w tym, że rozumienie tego słowa gór jestem pragmatyczną, więc dla mnie zawsze jest to używania pragmatyzmu w tym znaczeniu niezbyt poprawne i wreszcie system, który przeciwstawia się wszystkim 3 poprzednim system, który też zapożyczyłem termin od koniecznego systemu łaciński i nic wspólnego on nie ma z tym co ma mówi Koneczny z systemem z synonimem do słowa system Łacińskiej system Europejski jest to system właśnie Liberalno-Demokratycznej tam, gdzie godność i jednostki ludzkiej jest na pierwszym miejscu i ponad państwo ponad ponad 3 naród ponad klasę ponad społeczeństwem jest godność jednostki ludzkiej konkretnej jednostki i odpowiednio tam wolność przede wszystkim jednostki ani państwa 3 min obywateli a, czyli czy instytucji czy nie czy klasy jakichś i oczywiście z tego wynika cała cały szereg innych demokraty z tam będzie oczywiście mnie mocny zerwali z głową rozwiązania są niż siłownie tylko drogą ku komunikacji kluczowe pojęcie dla takiego systemu jest to społeczeństwo obywatelskie opinia publiczna i t d . i t d. trzymać to wszystko co wiemy znamy z ZUS spra w różnych zachodnioeuropejskich są po trochu wchodzi też do Płocka to są te 4 podstawowe systemy cechy, których ja znalazłem w wypowiedziach publicznych w w MDM w folklorze w tajemnicach polskich wolny w rozmowach prywatnych mówi w rozmowach ludzi na forum gdzieś stanąć na czatach w internacie jakich zatrudnia przypadkowe wypowiedzi, kiedy człowiek się nie zastanawia nad tym, kiedy mówię zupełnie czymś innym, a z niego wyłazi po prostu ten bizantyjska czy ten touran 3 czy ten poganie czy ten przez wydział Europejskiego czy łacińskiego i tym ani organizacji społeczeństwa natomiast jeszcze 2 dodatkowo 2 typy to są te, które nazwałem tę pamięć subordynacji innymi, czyli one nie tworzą w Polsce samodzielnych jakichś samodzielnego modelu, ale w pewnym sensie nakładają się na te 4 poprze to system żydowski i system konsumpcyjny system żydowskim jedno wbre w pozorom jest dłuższy niż mocno przedstawiony w Polskim obrazie świata etnicznym 2 cechy tylko przytoczę żydowskiego systemu to jest właśnie mesjanizm, czyli Polska Chrystusem narodów to jest typowy żydowski rzecz ludzka cecha i położy Boska cecha jest Polak katolik, czyli połączenia narodowości religijność to jest klasyczny żydowskie rozwiązaniach w ogóle katolik nie powinien być nacjonalistą, ale jakoś Polska potrafi no zresztą my tu Polacy i Rosjanie są bardzo podobni to są bliźniacy pod tym względem jak Rosjanin prawosławny ta sama idea Polak katolik obaj HP i Rosjanie Polacy nabrali się tego od Odrze natomiast ta ostatnia ostatni system, który niby wydaje się być sam na nim najmniej rozwiniętym najsłabszym tylko chodzi o system konstrukcyjny system zapożyczony z Ameryki zapożyczony z niektórych krajów zachodniej Europy on jest in statu nascendi, więc i, ale on jest prężny on ma wielki potencjał i to niestety jest taki twór nowy mur, który w 3 takich kluczowych frazach ja opisuję jeśli pozwolicie państwo ja sobie jak nie zacytuję to cechy konsumpcjonizm krytycznym pierwsza zainwestuje w siebie i drugą łap okazję i trzecia parcie na szkło te 3 rzeczy, które zaczynają cechować młodzież, a także klasę średnią wzmaga polisach w dużych miastach no dzięki Bogu w Polsce nie ma dużo mega polis SUV 2 także jeszcze to się tylko zaczyna, ale podejrzewam, że ponieśli łaciński system jest też w Polsce słabiutkim ja podejrzewam, że on może przegrać z konsumpcyjnym i jedno tak wkrótce skróci mówi pan treser tych różnych systemach ZUS, których nazwy m. in. od koniecznego zostały zaczerpnięte, ale co to właściwie znaczy, że w Polsce to systemy występują o in, że pomiędzy nimi toczy się jakaś gra społeczna gra o dominację Maćka czy o to, który system zwyciężyć, który stanie się najpopularniejszym w tym sensie, że będzie miał najliczniejszą społeczną reprezentację i jaki jest źródło tych akurat 3 i systemów, ale przede wszystkim, jakie rozumieć jako niem zespół przekonani n p . po prostu tak nominalni stocznię m. in . tak m. in. zastoju i właśnie z jakiś zbiór stereotypów zbiór przekonań zbiór modeli zachowania w różnych sytuacjach zbiór modeli rozwiązywania problemów jest jeśli ktoś jest możliwość rozwiązania jakiegoś problemu albo on stosuje np. przepisy prawa bezwzględnie czy to jest mądre rzeczy niemądre jest to wg prawa albo jeśli on jest sam przedstawiciele instytucji on rozwiązuje to wzór interesie swojej instytucji instytucjonalne to bizantyjski klasyki tak myślałem to jest klasyczny bizantyjskiej natomiast jeśli on rozwiązuje to po prostu w sposób siłowy interesuje go czy czy prawo daje taką możliwość nie on ma możliwość on ma siły on rozwiązuje rada to jest Torańskiej rozwiązań w Polsce toruńskie rozwiązanie, a to o tym, później, ale rozwiązanie łacińskie byłoby właśnie z wejściem w pertraktacji i w poszukiwanie konsensusu w poszukiwaniu umowę o umowę społeczną natomiast rozwiązania pogańskiej jest jeszcze prostsze nosiło po albo znaleźć swojego rządu, ale gdzieś indziej z nimi załatwić sprawę w swoim interesie tak, żeby nikt nie wiedział, czyli o różnych różny sposób ludzie załatwiają sprawy jak no jeśli zobaczysz książkę tam rozpisane każda cecha oddzielnie rozpisana i no tak dla rynku, żeby było jasne na przegranie tylko hasło tak, jakie hasła np. luźno cywilizacja bizantyńska, bo ona jest dominantą, ale wbre w pozorom w Polsce jest dominantą Unia łacińska cywilizacja bizantyńska tu nie ma co dziwić kościół katolicki jest też bizantyjską cywilizacji, czyli to jest budowa i hierarchiczną z szablami, gdzie wyraźnie każdy wyższy szczebel dyktuje jak powinno się zachowywać na niższym nie wiadomo co wolno wojewodzie inną wiadomo to takie rzeczy prawda hierarchiczne to jest klasyka dla Bizancjum nocach bizantyjskie to n p . no to pierwsze Towarzystwo wzajemnej adoracji takim takie hasło, bo ja grałem dla swoich podróży działów tak jest w innych hasło pewne rzeczy, które tam dalej wyjaśniono n p . Towarzystwo Towarzystwo wzajemnej adoracji to jest sakralizacja rozwarstwienia społecznego i kosztów korzyści społeczno-ekonomiczne korporacji aż tylu Polska jest Polski in w Argentynie są przeróżne od rosyjskiego rządu było jasne Polski za pieniędzmi jest w elitarnej, czyli inaczej mówiąc korporacyjny i korporacji przyszła baba do kogo do lekarz wiadomo czy do korporacji do korporacji lekarz, a lekarz jak nawali to co kto pójdzie do sądu, jakiego lekarski, w którym n p . nie ma takiego nawet w ich statucie lekarskim nie ma nawet pojęcia błąd medyczny niż nic takiego natomiast jest zapis 52 Steel artykuł, gdzie nie wolno krytykować innego lekarza i donosić na no i to samo jest z adwokatami to samo jest z sędziami to samo jest komornika nie to samo z profesorami i tam w klubie także coś elitarna korporacyjna bizantyńska taka struktura, a w Rosji w Rosji jest ateistyczna nie ma literalnie z kim jest 1 elita ona się nazywa FSB i ona podporządkowuje sobie wszystkie inne Tytus Państwowa to co nazywa Putin Vertical zaś i ona była zawsze od tych ruin próbował ją wpier w jako pierwszy budować Iwan groźny po tym, Piotr Rubik tabele oraz Aram Gach i t d . i tak do dnia dzisiejszego faktycznie oni próbują to prowadzić ciekawe, że w Rosji to nie jest dominantę dominantą w Rosji, która jest ach ci za twarz, czyli za twarz i jej za ogon czy za twarz natomiast interesującą rzecz wszyscy, którym władcy Rosji reformatorzy tak zła, czyli zaczynać od nich nie rzec, że było śmiesznie pierwszym reformatorem w Rosji był Iwan groźny od potem dopiero on pierwsze sondy wprowadza on porządek wprowadza, ale jak i metody zawsze były toruński zaś, czyli przez mur przez okolicznych naczyń poprzez swoich Gwardii co i t d . zawsze było po prostu krwawo i i zamordyzm natomiast szczytne cele i to samo teraz Putin to samo on próbuje ten Turczyński kraj Torańska pogański, żeby było jasne przekształcić w Bizancjum to znaczy zrobić euro, że było jasne Ukraina jest jeszcze inna Ukrainę z Ługańska to jest w podwórko samych swoich tez autor i gdzie rywalizują to jest rywalizują w wydaniu ekonomicznemu Solidarności do tego nie dziwmy się, że oligarcha jest prezydentem i i całą Ukrainę jest we władzy oligarchów, bo to jest dla Ukrainy norma Cruz szacunek budzi człowiek po pierwsze, słój po drugie jest pieniądz jest prosta rzecz, która jest zbudować nową poganie natomiast zbudować na Ukrainie Europejską i Europejską cywilizację, czyli łacińską bez zbudowania Bizancjum jest po prostu niemożliwe, żeby najpierw zbudować zasięg i Europejska cywilizacja jest pokłosiem jest w pewnym sensie NLP fenomenem, który rozwinął się z Bizancjum niż najpierw musi być szacunek dla instytucji i dla takiej instytucji jak prawo jeśli nie szacun najpier w strach oczywiście Bizancjum to strach i do kra przedpola przed tragedią natomiast jeśli, ale strach po trochu przeradza się przyzwyczajenie, a potem szacunek i ich wtedy już obywatelskie społeczeństwo może być zbudowanie w tym jeśli nie masz szacunku do władzy państwa i do PL biuro prawne jak można zbudować europejskie obywatelskie społeczeństwo na Ukrainie tego nie mam niestety pod tym względem innych niż w innych nieprzyjemnie mnie to mówić, ale pod tym względem Rosji jest bardziej Europejska niż UE niż Ukraina pod tym względem tylko miała, więc reformatorów mała miała więcej reformatorów tam jest tam jest strach przed państwem już można teraz zaczynać demokratyzować, ale nogi demokraty zator nie pozwala także jest w aktach, a więc cechy przylecę nie będę zatrzymywał, bo to czas leci wiara czyni cuda, czyli chodzi koło transcendentny jest zawsze w Bizancjum musi być jakiś operowanie takimi bardzo wysokimi słowami, które nic nie zna szumu państwo Anna szczęście ogólną hymny narodowe i t d. naród robi takie rzeczy formalności stało się zadość taki kolor, czyli to jest formalizacja, że było jasne się też co do teraz się odbywa w Polsce w Polsce teraz próbują zbudować etaty styczną Bizancjum, czyli walczą 2 kasty jak to zawsze w Polsce magnaterii z szlachtą zaściankową prawda magnaterii miała swoje 8 lat budowała elitarną bizantyńskim elitarny teraz Szlachta zaściankowa i która niestety jest cel lub w no powiedzmy tak ma wychowanie raczej pogańskie i w imprezie rano pogląd taki światopogląd pogańskim ma, więc próbuje zbudować próbuje zbudować mocny ja bym nie bał się tego słowa i używałbym tutaj tego słowa wielkich hal właśnie po tak tak trzeba mówić po 3 inne niż łączyli pion władzy to, bo jeśli będziemy mówić, że dzisiejsza władza próbuje zbudować wielkiej gali właśnie to wszyscy od razu zrozumiał, że w Polsce jest budowa więc, ale z drugiej strony i pierwszy dowcip, który usłyszałem we Lwowie będąc jestem ze Lwowa to im to byłby czymś różni rząd od kremu krem jest do twarzy i to było w bardzo dalekim 70 tym, którym się roku, ale myślę, że nic się nie zmieniło z tego od tego czasu i taras pojawili się ludzie, którzy chcą jednak wszystkim wmówić, że rząd nie jest do tego miejsca tylko rząd jest od pałowania i i strachu no może się uda nie wiem Chin i zbudować jeszcze taką Polskę i liczy to byłby ten element tura liński takim to jest taki element z jak nazywają tu rano bizantyjskim, czyli takie rosyjskiego zajętych jest rodzaj rosyjskiego jednak nie łączy z zamordyzmu zamordyzm, ale uświęcony prawy prawem i ich rolę niż instytucje UE to nie poza instytucjonalnie o wychodzimy inną salę i głosuje on no, czyli wszystko wg prawa w Rosji też wszystko wg prawa, żeby było jasne jedno zresztą najbardziej sprawnym państwem prawa największym to była trzecia rzesza no bo najpier w przyjęto prawo żyć nie są ludźmi, a potem dalej ich można było HS terminować to tylko w państwo prawa to jest fajna rzecz można robić co chcesz, więc jak ci widzą tak czy piszą następna taka cecha o jaki znak twój Orzeł biały następne co Polak to szlachcic tu była analiza bardzo szczegółowa tego w tej pracy kratki nienagannie Waleriana śmiertelna powaga następna cecha i co to jest to jest właśnie nieumiejętność Bizantyjczycy oby londyńczycy nie potrafią śmiać się nad sobą i nie potrafią w ogóle nie niepoważnie rozpacz oni wszystko musi być śmiertelnie serio z bardzo bardzo nie wolno nie wolno na tym śmiać się w ogóle nie zna, a Polacy łacińską czy zaraz zobaczycie, dlaczego właśnie to naj naj gorszej jestem tym salę zaba w dla Polaka łacińskiego moje takie coś służby przyszło tu każdy zrozumiał, o co chodzi cóż służby przyszło z wolnej ojczyzny, gdyby kościół miał na tym stracić jest to cytat, żeby było jasne, że to nie jest dla nich wymyśliłem niczego takiego jest to autentyczny cytat z 1 z biskupów i gminy stare czasy się, a więc cywilizacja łacińska tutaj cechy takie tutaj tylko cechy jak się ceni aż tak się cenią nauka to potęgi klucz jak my ludziom tak ludzie na nim jako głowa taka umowa o najlepsze i imieniem czyste sumienia najweselszy barak tych mediów kościele grzesznych wiele właśnie to jest łacinie znów o latynizacji tak łacińska postawa jest ona i uważam potencjalnie drugim drugą cechą Polaków i usług dominantą i bardzo ciężko odróżnić Polaka bizantyjskiego elitarnego elitarnego od łacińskiego dlaczego, bo temat cynizm i alpinizmu Polski on jest w odróżnieniu od ukraińskiego i rosyjskiego odgórne z góry w dół idzie w ogóle cała cała organizacja polskiego społeczeństwa jest odgórna dołuje próbują naśladować ból straszne rzeczy w Polsce najgorsza to powiedzieć, że u kogoś bez wystaje słoma z w Rosji na Ukrainie taki sobie, iż akademik dyrygent nie wiem profesor rektor nie obyło się powiedział widzisz, a tymi rynkami ręce ma to ogólną i rzucał gdzieś tam przerzucane czynach chodzę sobie na działki tam albo coś tymi rękami, robiąc natomiast w Polsce jakoś tak mnie nie za bardzo z tym jest inteligencja uważa, że ona ma misję, owszem, ale ma misję tę w dół natomiast rosyjska ukraińska inteligencja zmian ma misję to jakoś od dołu idącą, czyli i zawsze ukraińska zawsze ukraińskiego dyrygenta myślisz, że on, że jemu się udało, ale jeszcze nie Jon jest bardzo bardzo widzę winien wszystkim jest nam niezmiernie jakoś nie dobrze, że on rząd dobrze żyję albo nie musi pracować fizycznie i cały czas myśli, że w domu narodowi temu ludowi on powinien jakiś sposób służyć w Polsce takich cudów nie ma, więc tu jest trochę inny po łacinie i dlatego czasem donacji nie zanosi go tam gdzieś tam do szlachty na górę i zadał za darmo się tak cały czas zastanawiam jak ja słucham pana to jest uwodzicielski urok tych systemów jakoś na mnie oddziałuje, bo to jest rzeczywiście taki, a takie ujęcie systemowe, które pozwala na zamknięcie, zwłaszcza każdej takiej konkretnej sytuacji, jaką widzimy gdzieś tam hojnie wpisania jej inne są jakieś takie sytuacje tak widział tak duża liczba ta rola, na które się w niej wpisy na jego Justyna Łunkiewicz powiem tak, że po pierwsze to oni to są historie jeśli ktoś mną państwa zna system Kanta to wie, że nie ma jakichś odrębnych rzeczy to z relacją, nic więc nigdy nie bywa tak, żeby było rzecz sama w sobie dla siebie zawsze jest relacja jest do pewnej miary w nas w każdym z nas może siedzieć kawałeczek tego, która czeka kawałeczek poganina kawałeczek Bizantyjczyków kawałeczek, choć minister ateisty i któryś z nich wygra nie wiadomo czasem bywają sytuacje, które prowokują nas także z nas wyłazi ten ruch powietrzny tegoż Artura Szymczyka tego Sarmaty rur i IT potem wstydził się tego zachowania swojego, ale cóż już po ptokach natomiast natomiast czasem, bywa że my możemy panować nad tym jak mawiał swego czasu Anton wały i Czechom, że tego niewolnika z siebie wyciskamy po 1 kropelki z tak i próbujemy siebie kształtować to trudna rzecz straszna, bo to nie jest ja nie chcę wchodzić swoją koncepcję, ale rozróżniam swojej koncepcji 3 aspekty w ogóle wszystkiego co co nie badał aspekt essentialia, czyli odpowiedź na pytanie co to jest aspekt technologiczny, czyli po co to jest i aspekt causa Almy, czyli skonta i nos ten cały aspekt ten aspekt Koza na nim nie panuję to jest to co nas popycha ich, bo czasem nie mamy na to jednak mamy chaos zastanawiam się cały czas jak ten model opisu, który w, którym pan profesor proponuje w książce i teraz także jak ten model opisu poprzez sprawne struktury takie, które pan przez przedstawił właśnie poprzez te różne systemy, które niosą za sobą pewne zespoły jakości, które się odzwierciedlają później różne indywidualne zachowania, ale też określają przestrzeń społeczną, w której te jednostki wchodzą ze sobą relacje właśnie jak ten sposób opisu masie do takich opisów, które chcą np. historycy styczny to znaczy takich, które szukają pewnych uwarunkowań kształtu aktualnego społeczeństwa czy społecznej mentalności historii i nauczka też do takich opisów, które ich poszukują w ujęciu historycznym ekonomicznym np. jak to się Tosia ma inny nie można znaleźć swój atut tej chorobie w niektórych miejscach takie u umizgi uniki ze strony historii, chociaż szczerze powiem, że nie jestem od jakiegoś czasu już badaczem historii bo aha no bo jestem kontekstach, więc mniej ja muszę toczyć jeśli nie nie żyłem w tamtych czasach ja mogę sobie oczywiście w końcu upolować coś uronić i powiedzieć, że żywić się rozumieć się tam było wtedy tak tak i tak nikt z nas nie może powiedzieć tu czuł jesteśmy teraz nie możemy zrozumieć co myśli co robi nasz kolega, ale z włókna, z którego można zapytać prawda można było u niego doprecyzować, a co miał namyśli i w jakim jakim z jakim motywem postępował człowiek w przeszłości to jest strasznie ciężka rzecz, ale ja oraz baranich oraz metodologią pewno o nas siedziało, żeby tak było jak żołnierz walczył bardzo z bitwą pod grą w bitwie pod Grunwaldem nie walczyliśmy tak nie możemy sobie nowe marzy tylko pytanie z Zachodu czasem mówią wyście nas pobili my się was pobili wyższe nas zabili ja zawsze pytamy, czyli ja i krój moja żona w, kiedy ja was przecież leży w aferze żywo i pan jest na to, jakie mogłem pana zabić ich życie, a nie wydaje, czyli wójt stanie się wy Ukraińcy Rosjanie wy Polacy Żydzi, ale co znaczy wy Polacy jeśli już bardzo długo co Polak, kto inny i w nim tylko tegoż śledzi tyle wszystkiego na mieszanego, że i mogą wyjaśnić dlaczego, skąd się wziął na sarmatyzm wziął się o duże było jasne od Ukraińców od kogo przecież to jest już szesnasty i kiedy pojawia się sarmatyzm w Polsce, a co się stało szesnastym i kultur Polska sobie wzięła kawałek Rusin no a potem miała to co miałam no proszę zobaczyć 70 bodajże zrywów Sejmu to 50 zrobili, kto nie Polacy nie Polacy tylko deputowani z byłym już kresu z Litwy jest Jezus z Rusi, a oni zrywami, a Polacy zobaczyli, że im się dobrze tak idzie to inni sobie tak silna w tym kierunku bo dlaczego nie nie pozwala Mielcarz jednak wiadomo są równocześnie można, ale to są hipotezy ja nie nie odważa się powiedzieć nigdzie usiąść tak było i na pewno to jest tak wiem, że i opisałem próbowałem to zrobić na 7 hal i organizacji polskich i 7 walk i organizacji natomiast co i nic z niemal za każdym razem trwale związane z obcowania z Polaków z Rosjanami albo Ukraińca, bo to stamtąd idzie i dom Best wszystkie sarmackie takie dziecko w Polsce to też sarmatyzm SA, która nie z nim pomnożony przez obie zalety i z tego zrobił się staram się u Rosjan, która nie jest prosty siekiera w ręce i do przodu na Ukrainie, która nie zna się nazywa kozacki Majdan Majdan to jest właśnie klasyczny, która jest ukraiński dlatego mówię, że można historycznego miasta łacińskiego nie było wszczynanie pierwiastka łacińskiego pana zdaniem nie było, gdzie stanie na Majdanie na Majdanie, by na początku był przed przed rozwodem studentów był właśnie Majdan był typowo nacisku, bo pogański łacińską pogański i była szansa, że on stanie się to podstawą dla rozwoju i dalej, ale po rozgonić studentów pamiętać o tym, słynnym dokładnie na drugi 33 dzień po raz go nie zamieniła się rów no nie wiem jak procentowo nie powiem, bo to trzeba zbadać, by było, ale gołym okiem było widać, że całkowicie zmieniła się publika ich, czyli tamci jeśli nawet zostali, którzy byli na Majdanie przed rozwodem, a ich stałą 1, a dziewięćdziesiątych przyjechali chłopcy Kozacy, którzy nie uczestniczyli na początku, bo na początku uczestniczyło inteligencji studenci mało było bardzo wszystko Super było wszystko Europejską natomiast potem przyjechali chłopcy Kozacy, którzy wiedzą w jaki sposób organizować siły obrony tych i otrzeć o prowadzone były dalej i podziały na sobotniej kierownictwo i dyżury dalej wszystko te 3 i to dalej poszło jak WHO jak wsi 3 z tego zrobiła się w Siczkach mogło być inaczej no ale trudno mu użytkowaną ostatnie Ukraińców na konferencji, kiedy powiedziałem im, że było jasne jestem nie jestem zwolennikiem Janukowycza wręcz bardzo przeciwni, ale Janukowycz w lutym też 1 z tych reformatorów, który chciał stworzyć na Ukrainie mocne bizantyjskie etaty styczne państwo silne państwo to co teraz w Polsce się robi on też chciał to tam zrobić na wzór podobieństwo Rosji oczywiście z tym, że nie miał takich możliwości, bo w Rosji to robisz FSB, a on miał do do dyspozycji tylko przestępczości organizowaną no i jak są pomocą przestępców bardzo trudno zbudować etaty styczne państwo, że to trud do tego wyobraźcie sobie, żeby Wołomin złym z Pruszkowem z Wołomina prezydent premier z Pruszkowa i wszyscy deputowani znaj z okolicznych, ale wyśmienicie się, ale to było na pewne dane do 12 % Lublin ministrowie w rządzie Janukowycza z wyrokami minister od ministra spra w wewnętrznych był przestępcą, lecz także naszych głowach tak fachowiec, a także są to po prostu swoje komuś powiedzie się do drzwi także nie no wstyd powiedzieć że, że ludzie ludzie, którzy wychodzili na nas na Majdan wtedy to po prostu byli zażenowani Real no tak nie można mówić, że w Polsce teraz mniej więcej zaczyna się podobna sytuacja, ale jednak wierzę, że w Polsce ten pierwiastek łaciński jest na tyle silny i na tyle tradycja jest łacińska mocna, że się, że teren dlatego nie zdążyć z lubością, gdybyśmy mogli na zasadzie lepiej go może nie tyle powtórzenia, ale jak już większego przybliżenia spojrzeć bardziej szczegółowo nam na przejawy tego elementu Europejskiego w Polsce trochę może skończyć bierze jak są źródła, jakim grupy są do tego przywiązany, dlaczego są do tego przywiązanym ja myślę, że to jest stara tradycja Polska Polska to Szlachta drobna czy Szlachta średnio można tak powiedzieć ta, która zasili uczyła się na Uniwersytet Humboldta magnaterii raczej nie nie za bardzo się udzielał natomiast uczyła się na uniwersytetach jakich na uniwersytetach francuskich włoskich donieść setach niemieckich o rozszerzeniu o rozpoczęciu rosyjskich Austria z austriackich, ale generalnie z Zachodu przywoziła też to co nazywa się teraz zarazą to Liberalno-Demokratycznej prawda aha właśnie ta zaraza cała była przywieziona z Zachodu i widziałabym niedbale cel 19 dwudziesty 2 proc tak zalecał 19 koniec z dziewiętnastego ja bym powiedział, że druga połowa dziewiętnastego i dwudziesty wiek ja bym nie wyrzucał tutaj oczywiście całej tej tezy tej pracy od podstaw to jest kolejne źródło dr WL pochodzi od tych już tzw. polskich narożnika tutaj byli swoi prawda dziś duży pracowali z pracą wali mu podstaw to co się nazywa się z ludźmi tworzyli pozytywiści przysłonie z siłaczy koniec tak koniec z dziewiętnastego UE w wieku na pewno widziałaby mnie nie bagatelizować roli socjalistów polskich Euroregionu bardzo dużo zrobili w tym kierunku PSL ruch Spółdzielczy w pewnym sensie też w pewnym sensie też, ale nawet i ja będę powiem może coś, ale mam prawo bo, bo jest młodym Polakiem chętny, więc mogę sobie to mówić powiem, że ja bym nie z nie przekreślał roli PRL-u w tym wszystkim, więc to, że w Polsce pojawiła się możliwość dla szerokich mas z myślą chodzić do szkół mieć medyczną opiekę i t d . w ogóle Chin i uczestniczyć w wyborach uczestniczy w Polskim życiu społecznym myślę, że to jest zasługa PRL-u bardzo mocno jest to jest też modernizacja, jakby nie było przy tym wszystkim, że oczywiście to był element giganty natura iński ale taka jest specyfika komunistycznej ideologii ona jest bardzo śmieszna taka z 1 strony jako praktyka dlatego jest zakazana praktyka prawda nie jest zakazana w Polsce ideologię komunistyczną wcale nie jest zakazane propagowanie praktyk totalitarnych jest oczywiście, że jako totalitarne praktyki to jest czysty, która nic natomiast jako idea to idea jest bardzo umocnienia łacińska jest bardzo dużo ideałów demokratycznych mężczyzn i lider liberalnych i ból jakich humanistyczne no i nie są można wyjaśnić przyczyny, skąd do siebie, że masoneria, jakby właśnie nie mówić, ale masoni swoje zrobili też oni mieli swój wkład w oświecenie pola kościół katolicki kościół katolicki pan się zna lepiej panie profesorze, bo o lat temu mnie na tej sprawie to, że mam tu siedzimy razem 1 z, że jest to jest to przykład tego, że z kościoła katolickiego też wywodzą się przedstawiciele Łacińskiej cywilizacji i panom bilety n p . pan jeszcze parę panów, którzy zażądali od 20 m ³ akurat, że kościół katolicki też w swoich gdzieś tam jeszcze nie wszyscy wyszli także jest nadzieja że, że jest się tam są ludzie z poglądami demokratycznym, ale jeszcze papieża nie wybierają oni sobie nie można założyć albo tej parafii i np. demokratycznymi wyborami prawda wybrać sobie księdza i dodać ubite n p . na na księdza czy coś takiego pakietu rzeczy jeszcze w pomieszczeniu to jeszcze nie poczekamy jak tylko zacznie się można będzie powiedzieć, że kościół katolicki też Marcin Mięciel obraz tego łacińskiego czy też Europejskiego powiedzmy oświeceniowego można powiedzieć, że im wymiaru mamy jak i jak to wygląda innym poszerzyć dalej jest przyjrzeć się temu co dostrzegłem właśnie ten łacińską 8 wynika, iż to znaczy ten element bizantyjskim to znaczy no właśnie prawo i jako jedyna taka naczelną zasadą naczelną zasadą równych w PiS w Biesach niezbyt, owszem jest władza i ale prawo jest podporządkowane władzy, a nie na odwrót obóz, więc kto ma władzę ten ustanawia prawo i prawo ustanawia dla swoich wpływów i jutro hit, czyli czy ci, którzy na Górze mają najwięcej pracować, którzy na dole mają najmniej, a najgorsze, że to jest wiadoma sprawa natomiast bizantyjskim nie jest bardzo interesującym typem najbardziej rozpowszechniony miał pan mieć najmocniejszy na dzień dzisiejszy i systemem organizacji najprostszym do zrozumienia no bo z 1 strony jest sejmik cywilizowany, jakby nie było to nie jest poganie zmienisz, która nie jest gdzie jest samowolka całkowita i jakaś rutyna 5 × drzwi drzwi natomiast tutaj jest z wykształcenia tu jest inny oczywiście element kultury bardzo mocno podkreślone, bo to jest też wszystkie przepych pałace muzea i t d. cała ta historyczna polityka też wszystko, by za pieniędzmi, ale Bizon pieniędzmi mają do dzisiaj w Polsce jest, bo tak jak służy to raczej wizja Moskwy widzę tu harmonijnie zmieniano mi chodzi o to, że oczywiście, że to co w Moskwie czy w Petersburgu, ale to jest wszystko państwowe to nie jest tak nie jest ten pałac przejął się, że takiego czy pałac się, że taki, a prawda 3 pałac takich czy takich nie każdy ostatni zakup byłby nam się wpisywał w Arizonie ten sam KNF bada, więc są, więc Sotheby w Londynie z nich jest najbardziej Ros ja, bo bez pojedzie rozbudowany i ma swoje odmiany jabłek będzie tak 4 odmiany jak interwencjonizmu w ogóle teoretycznie jest to odmiana z ta Polska, czyli elitarne niezałączenie, gdzie elity rządzą w postaci korporacji jest ich talent państwowy ten etaty styczny, który jest w Rosji zbudujesz i teraz buduje się w Polsce jest bez wątpienia jest podobny do tego bardzo etaty styczne go zabije to radykalne któż to z przypadku jeśli to elitą rządzącą jest kościół i hierarchia kościelna i wreszcie ostatni bis antenie zoom i ekonomicznie to jest właściwie ta sytuacja, kiedy na miejsce państ w przylgnął korporacji, kiedy będą policja wojsko nie państwowe i tylko korporacyjne w lesie nie korporacji sędziowskiej korporacje typu Coca-Cola młodo choć, czyli ekonomiczne RS silnik firmy trans na narodowe będą mieć swoje cały swój system hierarchiczny i cały swój system Administracyjny i ludzie będą raczej pod nimi chodzić ani pod państwami takie coś nam się też zaczyna kreować w stopniu jest taka możliwość jest taka możliwość ja uważam, że jest taka możliwość, ale co z tym trendem, który właśnie wskazuje na to, że bardzo silne wspólnoty narodowe zaczynają się odradzać w Europie, ale nie tylko, bo nie tacy ludzie tacy populiści jak Tramp np. też się odwołują do pewnego dnia tu właśnie takiej nie inkluzji w innej zupełnie inne wspólnoty jeśli w ogóle paradoksalnie jest możliwe, że w stanach Zjednoczonych do KRUS żywności dziennie odwoływać land to robi przecież on jak popatrzymy na to co się dzieje w Europie co się dzieje w Polsce także praca retoryka, na których prawo sprawiedliwość doszło do władzy to jest właśnie retoryka akcentujące ten wymiar Narodowy nacjonalistyczny i t d . tak jak właśnie kompletnie też przez pewną część komentatorów czy analityków sceny na politycznej czy publicznej jest to postrzegane jako pewnego rodzaju reakcja na nadmierne, a nawet nadmierną władzę kapitał nagość w taki jest, ale jest tu paradoks jest jest, gdyby nie było tak smutne to byłoby śmiesznie, więc wychodzi od że ten rok te ruchy Ohno Ochronka etyczne, które zaczynają się ta cała prawda Odrodzenia tego poganie znów nowej wersji no bo organizm absolutnie dobrze się Mazur konsumpcyjnym społeczeństwie, bo konsumpcyjne społeczeństwo polega ona się na tym, żeby człowiek przestał być poddanym albo obywatelem no bo on poddany on jest wolny bizantyjskiej z nią obywatele mają wpłacić na własnej łaciński, a żeby stał się konsumentem liczymy no co jest potrzebne takiemu człowiekowi z lokalnymi potrzebami może zjeść chleba i wiadomo, czego im widok jest prawda i domów załatwia konsumpcjonizm i teraz jak ten człowiek ma w sytuacjach konsumpcjonizmu i prawa demokratyczne rozrasta się warstwa konsumentów nie średniej klasy, a nie średnia klasa staje się dominujący dominującą stanie się Płaza dolna, ale wydolna, ale i, która ma film o możliwość siłę nabywczą i oni w demokratycznym układzie czują, że mają prawo mają prawo zięć i więcej niczego i ich tu i będzie elita coś wskazywało wiadomo, że zawsze się znajdzie ktoś we IR elitach czy jak mu odmawiał Młynarski jelita, które trzeba wymieniać herb taka była piosenka o niego kiedyś, a więc ich jak oni czują takiej taką potrzebę nie zawsze rynek nadal zaspokoi głód zaspokoić potrzeby często jest w kulturze Tramp to, że tam Marie Le Pen to, że tutaj wiadomo, kto to jest sinusoida moim zdaniem to jest sinusoida, więc przyszedł czas na prawicę nie przyszedł czas na prawicę populistyczną w pewnym sensie można było przewidywać szynobus u swego czasu te 2 niższy były mocno zajęte dla Kaczyńskiego był Giertych i był prawda jako jako prawica narodowa jest ich społeczna narodowa i było to populizm Leppera no i oni mieli swoje w swojej niszy jak o nich wykosił jednych drugich no to Bóg musiał zająć ich niż jedno in poszedł w tym stronę, ale jednak w wyniku stał się populizm jest jednak to co się teraz dzieje mu w klauzulę, że trend ogólnoświatowy właśnie to auto, ale jednocześnie jest to coś takiego co mocno chwieje pewnym ładem geopolitycznym, który się kształtował przez ostatni lata taki tak kim właściwie okresem rzeczy kończy się właśnie taki okres względnej stabilności różnie regulowany w różnych latach rzecz jasna lektury został wypracowany po drugiej wojnie światowej i wydaje się, że pewne łacińskie właśnie, posługując się tą terminologią pewne łacińskie wartości, które jakoś w każdym razie znaczną część Zachodniego świata kształtowały się jak i kształtują także po upadku ZSRR to w tej chwili ulegają jakiemuś przeobrażeniem świata nie wiadomo, którą stroją się całkowicie zgadzam, ale uważam, że giganty nie zna tyle w dolnej na tyle mocny, że on sobie poradzi z tym spokojnie przemianę wszystkich tych populistów i wyjdzie na nowy na nowym położonym na poziom imperialny na poziomie absolutnie albo etaty styczny albo elitarnej, ale to będzie nadal bije na antenie zoom no i trzeba będzie poczekać z nią póki nie do ZUS nie będzie stabilizacji wtedy można już powiedzieć już powiedziałam, że łaciński system jest pokłosiem bizantyńska jest jego dzieckiem niż inni niepożądanym Aleksiej Miller nie będzie polegało na tym czy skończy się tym, że z tej perspektywy w jakim jesteśmy dzisiaj czas włosy wzmocnią się Pański czas mogą liczyć na morale rosyjskiego czy dniach nieujawnienie ja myślę, że po prostu oczywiście pójdzie w stronę większych biurach amortyzacji większego większej siły Państwowej i porządku no bo tylko tak można z populizmem sobie poradzić, bo inaczej populizmu wcześniej czy później doprowadzi do tego, że władze zechciały zechce wziąć uchyla syna i nic dobrego tu nie może być ochrona nie może zbudować na dłuższą perspektywę żadnej cywilizacji może tylko zachwiać cywilizacji i do tego doszło, ale to nie myślę, że to jest tymczasowe zjawisko tymczasowe in, czyli właściwie z tego co tutaj wynikało mamy taką sytuację, że ta kultura Europejska psują się szacunek dla jednostki mówimy o tej 3, jakiej cywilizacji Łacińskiej czy Europejski szacunek dla jednostki o prymat rozmowy dialogu przed narzucaniem 3 i rozwiązań i wspólne wypracowanie pewnych stanowisk jest to sytuacja, która może się pojawiać sporadycznie rozumiem, że jest to taka sytuacja, w którym zarówno on poczucie bezpieczeństwa i systemu bizantyjskiego znaczy zhierarchizowanej go z silną władzą z silną egzekucją wolę polityczną sądową policyjną, a wtedy dopiero możemy sobie pozwolić na odrobinę luksusu na krótki okres czasu pragnie ja uważam, że jednak ta sinusoida jest i jeśli można sobie tak ją na nasz kibicować prawda ona jest od taka nie dzieje za każdym razem my sobie od tego świata elit czy tych państwa czy czegoś zabieramy kolejny kawałek na każdym kolejnym etapie wzrostu nacisk kości, a my idziemy dalej i dalej to można tu akurat historyczny badania, by im pokazałem w jaki sposób to nikt nie jest także łacińska cywilizacja nagle takie żadna cywilizacja nie powstaje z dnia na dzień tylko właśnie takimi falami i jakieś elementy były już starożytnym starożytnej Grecji jakieś elementy pojawiło się w starożytnym Rzymie, chociaż były formalne, ale nie, niemniej jednak potem jakieś elementy zaczyna z raportu pojawiały się i to mocno w przy ów humanizm nie wg prognoz cechę humanizmu prawda potem jakieś elementy znów podzieliły się w oświeceniu, a potem jakieś elementy pozytywnie zmienia i tak dal i za każdym razem więcej i więcej im więcej tej demokracji więcej liberalizmu i te, więc humanizm, a więc nie jest także to co za cios w kwocie po sobie łacińska cywilizacja zapracowała toto straciła nie to jest tylko tymczasowo jakiś podstęp, żeby odbić się i pójść jeszcze dalej drze ja jestem optymistą pod tym względem uważam, że jest możliwość no jeśli oczywiście my nie oddamy chyba wszystkiego ludowi pozostało nam jeszcze na takim innym niż większy luz przybliżenie spojrzenia na element plemienny w Polsce, gdyby można było prosić o tak bliższy opis w nogach też myślę, że rzecz, że można tylko samymi fazami i Łukasz zrozumie, o co chodzi, więc tak, choć rozumu nie sprzedają ich członkowie rozum mają ich następne hasło sami swoi gość w dół dług w domu i znak zapytania Czyżby w zupa była zasłona strzeżonego pan Bóg strzeże 5 × drzwi chłopaki nie płaczą cudze szczęście w oczy kole Bogu świeczkę Bogu świeczkę i diabłu ogarek wszystko rozumiem, ale czemu PiS raz dziwi też to jest anty i racje i racjonalizm anty ratio racjonalizm, czyli nie brak wiary i zaufania w naukę w wzrost o brąz racjonalne rozwiązania taka raczej o ojciec tak robił i dziadek tak robił no to jest sprawdzone jedni są tutaj gadać co druga należeć do nich co tu kombinować, że to jest klasyczny taki poganie z polskim mojej żony, żeby już skończyć z tym to cechy żydowskie, żeby było jasne to są tylko pod krzyżem tylko pod tym znakiem Polska jest polską i pól Polak Polakiem, a tu podstawą do podstawy Żyda i podstaw gwiazdę Dawida i będzie ich to samo Polska Chrystusem narodów i innym następne takie, choć po raz kozie śmierć nazwałem to bohater żydowskie zjawisko to to Żydzi właściwie mają ich charakterystykach odpłatną umową jest to słowo żydowskie, które oznacza i takie hity takie pewna arogancja do śmierci arogancja, bo do silniejszego przeciwnika w zapytaniu silniejszego przeciwnika, w jakich ja jak się będziesz czuł jak ja się pokonać i niech tak innym albo wręcz wręcz innym bardziej nachalnie można zadawać pytanie czy Polacy bardzo lubią szablą się tu porywacz znam historię o następne tak tajne przez poufne to jesteś Boska cecha to wszystkie te spiskowe teorie i t d . matka Polka, że było jasne to jest też żydowska cecha, bo żydowska mami to jest święta rzecz i to było zapożyczone od nich, jaka płaca taka praca wiadomo kombinowanie nową to, że Polacy uchodzą za Żydów słowiańskiego świata to wszyscy wiedzą chyba nie wiem czy wszyscy w Polsce o tym, wiedzą i no ale jak jak czasy były trudne to kto był obwoźny intymnych Turcja Bałkany i t d. no co inni Polacy z oblężonego Lwowa czuje pewnego rodzaju dyskomfort jednak 1 z 23 w 2, ale dyskomfort teraz nie jest to na poważnie, kiedy pan profesor używa tego określenia żydowskości tak, bo zdaje się to zbiór takich naprawdę klasycznych stereotypów także stereotypowa antysemickich zastanawiam się nad odpowiedzialnym użycie tego słowa w tym kontekście jak jest wolną chwilę nie jak przyjęto mnie w cudzysłów i objaśnione w książce, że z Żydami to ma mało wspólnego było jeśli ona w taki klasyczny przykład prawda idea syjonizmu jest powrót do ojczyzny prawda jest miejsce, do którego powinien wrócić albo najpierw nie wrócić, aby wejść i zejść może w swoim się w swoim życiu, czyli wejść na NATO, że do tej ziemi obiecanej taką ziemią obiecaną dla Polaków jest rzeczy i racjonalna to jest Rzeczpospolita pierwsza, czyli o klasy tego typu żydowskiego chcieliby wrócić do tamtej od tamtej Polski do tej świetności do tego jak inny panowało Polska, owszem, więc nadal to jest coś co czyni zatem i racjonalizm i prawnych pewnych dążeń właśnie on pokazuje, że to nie jest typowo żydowska cecha tylko Alan żydowska te cechy to jest pewne wypaczenia żydowskich cech są szacunkiem do Żydów, ale jeszcze 1 rzecz ważna rzecz żydowskie cechy te nie są cechy żydowskiego narodu był żydowski naród, gdybym zechciał napisać taką książkę o Żydach to zapewniam pana, że tamtych typów nie takie kosmetyczne wypadających typów byłoby bardzo duży, bo rzędu jest naprawdę oni są bardzo zróżnicowane to nie jest tak, że oni wszyscy są jednak i tu chodzi o tych o te cechy, które Polacy przejęli od tych Żydów, którzy tutaj bylin i którzy oczywiście dla Polaków są prawnymi takimi mini no jak to powiedzieć wirtualnymi Żyda Dudek teraz antysemityzm Polski to jest bardzo dziwna jest taki zestaw antysemickich stereotypów, że dla rejonu Azji w pewnym sensie do pewnej miary do pewnej miary, bo nie wiem czy jest antysemickim pomysłu, że i naród i wiara powinny narodowe cechy, czyli na narodowość i wiara powinny być 1 całość 400 zlotym, ale kombinatorstwa już jest erotyką i kombinatorstwa tak, ale kombinator to to jest cecha, którą sami Żydzi cały czas odgrywa zaś znaczna grupa Żydów, którzy nie byli Żydami religijnymi w Polsce, ale się nie wyrzeka się Janowi a czyja mówi, że wszyscy Żydzi są o tego typu maszynie, a nie dlatego będziemy to stereotyp jest właśnie mężczyzna od pytania co to znaczy stereotyp, bo takie, że mówimy, że to jest żydowskie apotem dodaje, że jednak nie wszyscy Żydzi ani nie zmienia to nie pytanie, kto to jest to, że to jest można powiedzieć termoizolacja albo wtedy jak my nie prawda dokonujemy to jest błąd logiczny porządek 1 z części przenosimy na całość nie tu chodzi o to z silnego stereotyp stereotypom my możemy nazywać 2 rzeczy albo używamy tego terminu absolutnie bez znaczących chowania, czyli mówimy o tym, że jest stała nie refleks to one na wiecach na jakiś temat i one stereotyp czy po prostu wiem, że taki jest im ich koniec natomiast można używać tego terminu ich w publicystyce używa się tego terminu znaczy chowani, czyli to jest nieprawdziwa jest, więc to, że rząd kombinuje czy na pytanie ile będzie 2 × 2 pyta czy to my sprzedajemy czy kupujemy to to to nie jest nie miała nic zjeść lunch i 3 zlotym to tą psem ja rozumiem, kto mi chodzi o udzielenie Żydów w swoim liście po godzinie o użycie tego słowa w tym kontekście ja mam takie odczucie, że to jest powielanie pewnych stereotypów, które z takim klasycznym zestawie polskiego antysemityzmu są obecne zastanawiam się właśnie nad metodą, której pan użył Orzeł i nad tą decyzją, żeby właśnie w ten sposób ten zesta w cech oczywiście karykaturalnie opisujących także z jakąś część polskich posta w, żeby właśnie tego słowa użyć, a mówiąc o stereotypie miałem namyśli właśnie to, że jest to pewne uogólnione wyobrażenie w określaniu 1 słowem jakiejś 1 grupy i kiedy się temu zaczynamy bliżej przyglądać na to oczywiście nie jest także wszyscy Żydzi uważają, że religia narodowość młodych jest osobą zauważają, że nie wszyscy naraz zapytają ile coś kosztuje i t d . jaki jest natomiast to są takie uogólnienia są wręcz oddawały w kongresie gazet na nogę ma n p . w książce o Rosjanach, która tt tuż tuż po rzutach w tej książce to tam akurat przedstawiłem Żydów rosyjskich jako tych tą warstwę społeczną przede wszystkim społeczną, która rozpowszechniała wojnę Rosji, a później w związku Radzieckim łacińską cywilizację nie żydowska żyły SA łaciński większość inteligencji radzieckiej była żydowskiego pochodzenia i oni wprowadzali właśnie te poglądy liberalne demokratyczne to dzięki nim w dość dużym stopniu była pieriestrojka i wiele innych rzeczy, a więc osiągnęli Żydzi łacińskiego stąd pytanie, dlaczego tego słowa tak używać form, więc użyto tak jak mówiłem tak samo jak touran nie jest tak samo jak Bizantyńczycy to jest tylko pewien Markiem, który no może nawet w ich na poziomie takim rozpowszechnionym jak pan mówi stereotypowym niektórym ludziom wyjaśnienie co w ogóle chodzi, a dalej jak zaczynają czytać rozdział już rozumieją, że to jest kochasz, że to jest tylko hasło, a dalej wyjaśnia się o zachowanie Polaków na przykładach i na wypowiedziach polskich i gdzie m. in . bardzo często sami Polacy sami Polacy odwołują się do żydowskiego wzorca który nie jest pozytywne ani negatywnie n p . kiedy dziecko polskie biega nie gra w palanta 3 piłkę żydowskie dziecko siedzi i czyta i ile większy, kiedy Żydzi wypoczywają w sobotę od pracy oni nie czytają i nie liczą, że z tego powodu, że to jest praca natomiast dla większości Polaków, a człowiek się czytając czy, siedząc sobie z książką jest nie robiłem po prostu nas nie robi się zmagają się z tym zjawiskiem może być wziął się do pracy prawda ani siedział z książką naturze jest mi to jeśli dziecko żydowskie od małego jest przyzwyczajony do tego, że trzeba nauczyć się dobrze czytać i liczyć i pamiętajmy, że to sama cywilizacja bizantyńska, ale kościół katolicki za noże do UE już taką rów taką sytuację, bo chrześcijanom zakazano zajmować się bankowością zajmować się do życia może czasem 501 %, a jak może rozwijać się rynkowa gospodarka Best, a więc Żydzi zajęli swoją niszę i zakazywano sprzedawać sprzedawać się ziemię nie mogli się zajmować rolą notariusza również ja mam cały czas zwiększają się, więc wreszcie rząd w ostatni raz po mocą, o co dokładnie je, by mi chodziło tutaj to się też te 3 rzecz jasna Konecznego, który za to był jest nadal chowany, bo we wszystkich tych o wszystkie te markery czy wszystkie wszystkie te systemy których, który pan profesor używa na to są systemy odwołujące się do pewnych pojęć ogólnych właśnie nie wskazujących na konkretną grupę etniczną np. to znaczy nie mówimy, że przez francuską sieć np. albo angielscy goście albo albo cokolwiek innego mamy to bizantyńska z łacińską się Cetera natomiast tutaj nagle pojawiają się właśnie Żydzi jako oczy żydowską, że jako nośnik pewnych cech negatywnych, bo to są cechy jeszcze bez wyjątku naga i mają kilka razy drwin no przepraszam raz kozie śmierć na coraz gorzej to jest mój bohater zło to z Realem szło w obecności wody pitnej, jaki jest no przepraszam jak oni jak Polska jest małym krajem no to jak może być, ale jest to pewnego rodzaju charakterystyczne właśnie dla może niekoniecznie jakiegoś nie chce mocnych słów używać, ale w każdym razie antysemityzmie obecnego takiego esencja mistycznego myślenia o narodzie żydowskim jak właśnie specyficznym wyróżnionym z całej reszty różnych ogólno charakteryzują charakteryzujących się różnymi ogólnymi pojęciami grup chorych czy cywilizacji jako właśnie noszących ten zesta w cech konkretnych wpisanych etniczną dość i tu jest problem i to mnie na Grobli nie ma problemu żadnego z prostego powodu, bo gdyby, gdyby te cechy były przypisywany Żydom, a oni, by te cechy obalali i nie nie przypisywali sobie to można, by było z tym pogodzić się natomiast większość z tych cech, które tu wyliczyłem to są cechy, które wywodzą się ze środowiska żydowskiego rów żydowskich wątków kulturowymi przez kulturowe przestrzeni w dyskursie żydowskim, a te cechy są powielane i branż uświęcony i z jasnego czasów kultu młodości był Lwów był mocno żydowskim miastem w jeszcze przed 5 z trójką i kręciły się trochę w tych szkołach żydowskich, więc zobaczyłem od wewnątrz, a więc niech mi pan wierzy, że oni się nie wstydzą tych cech, a wręcz przeciwnie tutaj jeszcze być może tu już tego nie za mnie rozwiążemy, bo rzeczywiście kwestia to jest inny rzeczywiście nasz od początku trzeba powiedzieć, że to ten nasz były umownie tak jest zimą, a secundo jak powiemy Bizon TENIS stołowy to nam to w języku polskim nie jest tak duży bank nie ma takiego obciążenia semantycznego jak się słowo Żyd żydowski czy Tesco Helios i my tego nie rozwiążemy, niemniej jednak, że państwo z jakiś względów to nie jest nasza dyskusja być może bardziej przypomnieć można byłoby dyskusji z panią poseł Joanną Gajewską takim idealistą względów kwestia Żydów, ale też poza tym jest nieźle organizowana w Polsce znaczy jest pewien rodzaj traumy ogłosiły, że o tym, mówić nic pewien rodzaj traumy duży sentyment oszust, ale któż inny temat, który się dociec co się stało, że damy w Polsce rząd sięgnie 3, a i to nie jest zwerbalizowane wspomina posadę dla niego 2005. roku jest już od rodziców rzecz była jakaś dzielnica Kazimierzu Żydzi mieszkali nikotyny mówi zapadła głucha cisza co jakiś względów i ich do nas Tomasz tutaj proponuje ostrożność w mówieniu orzekł też pewna strategia, ale nie być umorzone wpisują się strat węgiel i jej kontynuacji tej ciszy dla chorych jest ono na wieść o nich nie to znaczy być może było bojaźni Bożej to jest problem czy opowiadanie dowcipów żydowskich już w skrajnym skrajnym antysemityzmem przywołaj przegląd tego co najgorsze najczarniejsze z trudnością możemy na ten temat osobny temat, ale zrobić, ale po prostu, że nie można użyć tego słowa, że w ogóle porównywać ani stereotyp izolować, ponieważ jest tak obciążony tą to jest problem j w . problem dla Polaków ja nie jestem Polakiem pod tym względem dziś, mówi że u nas n p . u nas na Ukrainie biedniejsze płatowca jest, więc Żydów więcej niż w całej Polsce razem wzięte nie mówiąc o tym, że poza Szepietowo ku obok niej jest w Berdyczowie jest np. położone jest gdzie sami Żydzi są także Żydów jest bardzo dużo i to oni o sobie opowiadają najbardziej tych najwięcej tych dowcipów i to oni żartują naj naj częściej i wśród inteligencji jest ich nadal dużo, chociaż dużo wyjechało oczywiście w Lubuskiem jest trójka jest pod tym względem no ja nie czuje tego też z tego strachu, bo nie jestem antysemitą z prostego powodu boli, gdy mam przyjaciół bardzo dużo Żydów, więc omawiamy z nimi z nimi nieraz te problemy i nie mam takiego po prostu kompleks, ale ja w ogóle nie zarzucam absolutnie żadnym momencie panu profesorowi antysemityzmu i nie chodzi mi o to żeby, że nie wolno mówić tylko krytykowałem czytam zastanawiałem się na psy pewnego rodzaju esencja mistycznym używaniem tego nie tego terminu sal w kontekście Konecznego także Konecznego, który jednak się wpisuje w pewną narrację, która jest narracją i postrzeganą naprzód przez znaczną część przedstawicieli środowiska żydowskiego jako antysemicką właśnie ze względu na ten esencja leasingu rozumie w pojmowaniu utożsamianiu etnos słów z pewnymi konkretnymi nad konkretnymi cechami natomiast oczywiście też argument z, który powiada może żyć, opowiadając różne dowcipy, ale można zwrócić się więc, że istnieje również jakaś grupa Żydów antysemitów to znaczy to, że Żydzi coś tam opowiadają, o czym mówią osoby narodowości żydowskiej to nie znaczy, że my nie możemy, jakby przyglądać się pewnym językom sposobom sposobom używania pewnych pojęć co przecież robiono i to co ja teraz mówię to nie jest mój argument czy moja wątpliwość wyłącznie, ale też i jest to jakiś dział czy jakaś jakiś obszar formułowanej przez przedstawicieli wspólnoty żydowskiej i analizy czy krytyki mechanizmów powstawania Maćka stereotypów i rodzenia się pewnego rodzaju przemocy na tle narodowościowym właśnie, ale to jest np. coś takiego, o czym inni przedstawiciele nie wspólnoty żydowskiej Genkow wspólnoty francuskiej w, czyli nasz trener Girard pisał w książce Kozioł ofiarny dokładnie, krytykując właśnie ten rodzaj utożsamiania ne stereotyp zadania i t d . i t d. trzeba pamiętać, że Żydzi jednak stanowili co najmniej 15 % społeczeństwa polskiego przed drugą wojną światową i nie w miasteczkach to czasem były też było ich nawet więcej niż połowa niektóre miasteczka były całkowicie, zwłaszcza w świętokrzyskim np. całkowicie żydowskie, więc ta kultura żydowska szkoła na żaden naród tak nie wpłynęła jak na jak na Polski i dlatego Francuzi czy nie czy ktokolwiek nawet Rosjanie Ukraińcy nie mieli takiego wpływu na na Polaków jak Żydzi mógłbym nazwać ułańską np. cechę, ale trudno ją nazwać rosyjską czy trudno nazwać Ukraińsko czy żona stamtąd wywodzi się jak ją nazwać nową toruńską, ale można było równie dobrze używać słów po rosyjsku ukraińsku, ale to nic nie mówi, bo tam nie ma takich wartości proszę pamiętać, że Żydzi przetrwali jest strasznie ciężkich warunkach w warunkach otoczenia obcego zachować swoją tożsamość przy czym nie za pomocą religijnie za pomocą języka to jest trzeba pamiętać radzieccy Żydzi nie byli idealistami, gdyż większość z nich, a album agnostyk kamień albo wręczyły ateistami natomiast, że nie znali oni ani igrzysk ani jury hebrajskiego, a więc swój byt Anglik Żydami przy ich wyraźnie, że w oczy podkreślali swoją żydowską i tworzyli w każdym mieście swój kark niereligijnych i Turów Anwil taka ciekawostka ich KH, ale w lubuskim było tylko 2 rodziny nieżydowskich w tym nasz i to, dlatego że mama pomagała po prostu jedno jest ich do 1 z Żydówek pomagała w szpitalu kiedyś, kiedy wspólnie leżały Jolanty i zaprosiła raz spodobali się spod zaprosiła 0203 . i zaczęli tam przychodzić, więc poznamy od podszewki i ta ich NN izolacjonizm, a więc i ten właśnie jak widzisz kultywowanie swojej inności jest dla nich bardzo wielką charakterystyczną cechą, więc każdy kultywowanie swojej narodowej jedności ze swojej inności narodowej jak teraz na złączach żydowskich i jeśli Polak cały czas muszę tylko Polak Polakiem dla Polaka sami swoi tutaj nam na nie na podstawie, że bez 1 z 1 wsi jesteśmy czynny z 1 rodziny, a dlatego, że jesteśmy Polakami, a dla mnie to jest cecha klasyczna żydowska krew i Lotosu właśnie z terminologią mamy te głupoty można mu się Tomasz żeśmy to kwestie wyjaśnić możliwe zrozumienia i problemy, jakie z tym się wiążą także proszę państwa teraz czas wolny dla was jest mikrofon przenośny bardzo proszę o zadawanie pytań na nasz naszym gościom czasu mamy niewiele mniej chętnych piętrowy o tych 4 w eter, bo tych 4 cechach kultury cywilizacyjnych, które pan wymienił już mechanizmy sho w, które przepływają kultur i kultury nie zmieniają styl obrazy i cywilizacyjne, które pan Bóg jest trochę mniej ważna rzecz, żeby zrozumieć współczesny wciąż widzi, jaki mechanizm konkretnie kulturowym ekonomicznym broni i społecznym prowadzi do tego, że te cywilizacje one modyfikuje się coś do czego się przybliża albo odpłynęła i najważniejszą rzeczą jest to by pan powiedział tego ten status samych konsumentka ta tożsamość konsumenta jest jasnym jasne zjawiskiem procesu pan powiedział jest miłośnikiem liberalizmu i bardzo pięknie pamiętam, który już nie ma w szczególności PGE natomiast system polityczny ekonomiczny Ameryki, która jest wiodącą rolę tego liberalizmu liberalizmu potęgą dokonał 1 rzeczy, że oderwał bym powiedział elity oderwały rozumienie bym powiedział ludzi odnośnie swojego sensu życia i w tym miejscu ten liberalny już zaczyna pękać, a swoją drogą się ekonomicznie koronkowe popłoch wśród małych i w tym miejscu ten liberalny świat stał się tylko Orlen liberalizm ekonomiczny pan powiedział on mówił o wartościach humanistycznych i są bardzo ważną rzecz o tych jak pan mówił Wojciech Brochwicz w dół i t d . to zagadnienia humanizmu wyznaczają siłę zmian nie amplitudy okresu Chin Holandii jak my damy radę różnią się uporać się do tego zagadnienia i Krzysztof humanistyczne i my jesteśmy w danym etapie diagnozy sytuacji i jutro będzie wyższe uczelnie program nowego prezydenta Stanów zjednoczonych i ten prezydent Chin jak nie zgadzam się pan, że ten fragment półkoliste jest to prezydent kryzysu amerykańskiego i teraz ten kryzys amerykański wyprodukował na styku konsumenta, który my mamy i ten konsument prawda symbolu marki Donald bracie tam przez nich on przypłynął do nas przed 25 i termy mają zwykle do takich, które jak pan wymienił my nie mamy siły kulturowych o przeciętnym konsumentowi i nie mamy własnej go wg koncepcji lub wielokulturowej na to, iż to jest nasz problem nasz problem dlatego ten problem nam się i my mamy, w które dzielą ich zwrot w stronę widowni powiedział niewiele bizantyjskie przy pomocy trzeba za drugą jak szampon jest ich nie my mamy nowe zjawisko teraz, ale nam to bym nie odpowiada Kongres kultury, którą się w Warszawie był Krzysztof w Sępólnie ogrzewanie publiczność przez liberalną jak jednostronną i dla publiczności bym powiedział powiedziała nam nie odpowiada ta Polska jest rozwój, ale one się jak ten błąd już cały, że to publiczne nie rozumie, dlaczego przegrała dlatego przegrało, bo pan tu dobrą drużynę powiedział, ponieważ ona miała cechy magnaterii taka, która miała 25 lat miała cechy magnaterii i nici, które przejęli władzę w piersiach zabudowa bardzo dobrze jeśliby do tego urodził i my znajdujemy się takich chętnych do przekształcenia teraz jest najważniejsze, że taka na ile my upomni my się w naszym życiu i wartości humanistyczne i pierwszą rzeczą jest sprawiedliwość głos mówi Igor Hindusów horrorze 3 naszej rzeczywistości odnajdziemy się najpierw z naszych pytań i 2 ostatnie jest, że takie krótkie wnioski pan powiedział, że Majdan Majdan to był tak Rzymian czy mogą szybko się zmieniło Towarzystwo, ale nie znaczy przyjechali tylko, że mogła przyjechać huczy, że mowa jest tradycja jak utrudnić przyjemna to toruńska dowiemy się o tym, można zjechać myła musimy, więc to jest nasze milczenie i my zamazuje obraz w głąb Rosji i my nie mówimy co trzeci w obozach chłopcy przyjechali z Chin i dziś Ukraina przyjmuję ten kierunek, a ja nie będę mówił, ale ten zasadniczo rolnicy nie poznawszy przejechali długą wasz i teraz, gdy teraz już ostatnia sprawa przyjechała i prawda sprawa jest tego i kultury żydowskiej spra w błahych kultury żydowskiej jest nadzwyczaj to jest nadzwyczaj ważne, że chcą, żeby myśmy się ku swojemu i tu muszę panu podziękować za to ciało Sylwii trochę humorystyczny trochę może to następny może inny, ale ten to co pan powiedzieć to bardzo ważne u mnie bardzo umiemy, gdzie pan tak spokojnie z dowcipem ja też wartość umów lub posiadacza tej kultury o zachowaniu Żydów i t d. i to jest prawda i ta prawda jak wielką potrzebą w pełni pana zdanie, że rosyjska rosyjskim rosyjscy Żydzi są to inteligenci, którym zupełnie nie ukrywają się jednak ten najlepszy dowód, którą stanowiło, który prowadzi słodyczy oddał ostatni większy ruch o podatkach i lutym mówi głośno szyby, a ja jestem Żydem i każdy z tych audycji występuje nie tylko o szum swojego pochodzenia żydowskiego oni wspaniale się rozumieją, iż fakty dziękuję ja tylko jadą 1, jakby uwagę tym otoczeniem, że liberalizm jest bardzo często mylone znacznie liberalizm ekonomiczny liberalizm cywilizacyjne kulturowe to nie jest to samo ja mówię o liberalizmie jako Olgę tam, gdzie wolność człowieka przede wszystkim człowieka nie wolność bogatego człowieka, a wolność każdego człowieka jest ważniejsza niż wolność instytucji czy korporacji dlatego liberalizm, o których pan mówi to jest albo cecha tego bizantyńskiego mu komercyjnego czy inny ekonomicznego, którym mówiłem, bo to on daje możliwość robić z nami są mocno co o nich są tylko i daje wolność mu wolność daje korporacjom i ekonomicznym ani nie, a nie ludziom nie pracownikom, więc i i on jest oczywiście pochodzenia m. in. też z Ameryki ale, a ja bym nigdy nie postawił znak równości między cywilizacją Europejską i Ameryką to są różne rzeczy Ameryka i Europa są rywalami ani nie sojusznikami Europa niestety nie po trochu przegrywa właśnie od akcji łacińską się Europejska przegrywa z konsumpcyjną się rosyjska z lekką konstrukcję nośną amerykańską i to jest tragedie czy potrafimy walczyć z tym sami nie Polska jest za słaba w Polsce niestety nie ma nawet normalnych badań geo strategicznych ani 1 chyba Instytutu geo strategiczne jako polityk strategicznych, jakie może być państwo, które tym się nie zajmuje, więc trzeba trzymać z mocniejszymi przetrzymać z Europą nie ma wejście trzeba zrobić kurs w stronę Europy nie tylko z nimi razem można coś zrobić i przeciw przeciwstawić się Amerykanie zaciski powoli czas dobiega końca między realną szansę na ostatnie pytanie proszę państwa lub o pytanie nie jest związany tak bezpośrednio z treścią tego, o czym była mowa tylko z deklaracją pewną, którą państwo łoży na wstępie swojego wystąpienia i pytanie takie czy uważa pan jej, że socjologia niż nauką, a ponieważ zajmuje się bytami nieistniejącymi wg tych deklaracji pańskich dziękuję, że nie absolutnie tak nie uważam było byty nieistniejące to są byty bytujące, a i cała humanistyka cała wszystkie nauki humanistyczne i społeczne zajmują się, by tam niby trującymi więcej powie ja czasem walczy z ostatnimi przedstawicielami science dymisję, bo my jesteśmy Letter prawda natomiast inne z nimi też kiedyś mówię, że tam, gdzie zapędzać się w mikroświat albo w makro świat stajecie się z humanistami mówicie o biletach bytujących ani istniejących elektroniczna nie electro na ten pozy trony i t d. to już są byty bytujące, a nie istnieją szansę innym, bo są opisywane tymi samymi metodami, jakimi meble, które opisuję rzeczy występujący w naszej świadomości ich in styl to jest normalne są nauki mają prawo zajmować się wszystkim całym ludzkim doświadczeniem, a nie tylko doświadczeniem zmysłowym dlatego jak najbardziej nauka więcej powie więcej dla mnie nauka niż nauki przyrodnicze, bo ona jest oparta o metodologię przede wszystkim tutaj nie da się podmienić badania stricte naukowego badania obserwacje i nie ma czego obserwować trzeba myśleć, że spekulować i proszę bardzo ostatnie pytanie chciałbym, aby on zrobił się do pełnego dylematów tych paradoksów, które jak widzę po takim przedstawianiu tych systemów polegający na tym, że jeżeli chodzi o systemie łacińskim jednostka ma prawo decydować się o własnym losie z tym ma prawo decydować o systemie Quincy funkcjonowanie i ani decyzją jest funkcjonowanie w systemie argentyńskim n p . gdy znamy to ekipa z gazet, że to właśnie system łacińskich powoduje, że jestem ewidentnym krzykiem, bo to jest paradoks choćby tego, że przemian ustroju chroni ono na Zachodzie Europy są wynikiem demokratycznych wyborów mimo wszystko taki paradoks, który mówi o tym, że się, że co prawda rządy nie wiem wraz z Białorusi, ale nie są pełnym stopniu Demokratycznej z nie wyobrażamy ale gdyby były dla nas możliwość normalnego wyboru łacińskiego Rosjanom to prawdopodobnie wybraliby system bizantyjskich dziękuję za to pytanie Jach właśnie chciałam, ale nie powiedziałam o tym, ale to jest ważna rzecz proszenie myślę, że demokracja jest wartość demokracja nie jest wartością demokracji z zasadą wprowadzenia pewnych wartości można demokratycznie wprowadzić jakikolwiek ustrój, a najgorsze nie kanibalizm wprowadzić drogą demokratyczną, więc demokracja nie jest fetyszem nie ma co się modlić na demokrację wartości są ważniejsze niż własny niższy zasady i dla człowieka Łacińskiej cywilizacji wartością nadrzędną jest godność człowieka dla przedstawiciela bizantyjskiej, ale władza państwa i ramki społeczne jest najważniejszą, a człowiek w ogóle się nie liczy także nie może być tak, że człowiek sam zbiegł z łacińskimi poglądami, a sam doprowadził do bizantyjskiej mu nie inna sprawa, że oczywiście on musi szanować poglądy innych ludzi i pod tym względem nie powinien brać siły do rąk szyi no nie wiem, czego tam i jak mawiał Josif Wissarionowicz zaprowadzać żelazną ręką do szczęścia nie to nie tędy droga droga w oświeceniu, bo w takich spotkaniach jak nasze i oby ich było jak najwięcej najszerszej dziękuję bardzo to już ostatnie pytanie dziękuję państwu za uczestnictwo w naszym programie dziękuję panu profesorowi za męża widziała, że to, że dla nas mówił książki są w Będzinie Juszczenko dziś Resovia to można wykupić te rzeczy, o których mówiliśmy w tych książkach są rozwinięte nasze spotkania będziemy kontynuowali proszę państwa, ale jeszcze nie wiem, kiedy dlatego, że nie mamy ustalonego terminu jeszcze także będziemy informować zarówno w centrum Łowicka i jak im przez nas strony strony tomaszowski student filozofii teologii, a także na Facebooku, a także będziemy następnych gości następne terminy dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DUCHOWA KONDYCJA POLAKÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA