REKLAMA

Polska architektura... Dlaczego jest tak brzydko, skoro jest tak pięknie? Rozmowa z Andrzejem Bulandą

OFF Czarek
Data emisji:
2017-02-06 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwo ma gościem jest pan Andrzej Bulanda architekt sprawdzał, więc i Laura można się tego laureat wielu prestiżowych nagród m. in . w honorowej nagrody SARP za brak zatem całokształt tak pracownia bim architekci czy Bulanda i Mucha architekci tak jest zawsze zaczynał pan czy zaczaj panowie w małym garażu i Żoliborzu tak tak romantycznie to się zaczęło to miło ktoś kończy tak patrzeć patrzeć wstecz być o tak samo jak twórcy firmy Microsoft gdzieś tam też w garażu Rozwiń » umorzenia Żoliborzu tak my też Malle, a te 25 zlotemu to po co pomyślał tak będąc w tym garaż na Żoliborzu tak 25 lat minęły szybko wtedy jeszcze sobie nic nie myślałem, że to tak długo potrwa zawsze te początki są romantyczne i na fali jakiegoś takiego optymizmu, który powinien cechować każdą tego typu działalność kreatywna architektura taką jest, więc z kolegą ze studiów założyliśmy tę firmę z sytuacji na taki zupełnie przypadkowy, spotykając się po po iluś tam latach i różnych epizodach indywidualnych i znaliśmy założyć firmę z entuzjazmem znaleźliśmy i wyremontowaliśmy ten garaż usiedliśmy odetchnęliśmy zestawiliśmy 35 nakręci się pojawili różni mniejsi, więc ja wreszcie pojawił się McDonald SA zostaliśmy wybrani jako formę jak jako ta firma wiodąca w Polsce wprowadzające technologie i know ho w McDonalda tutaj wtedy się wszystko bardzo szybko potoczyło, bo to jednak zupełnie cywilizacyjny skok dla nas to była jakaś tam próba zmierzenia się z korporacyjnym duże klientami pewnymi standardami i w gruncie rzeczy bardzo ciekawe zajęcie w tej warstwie na takiej nowości w dna, a potem się reszta potoczyła potoczyła się tak jak się w przypadku wielu architektonicznych firma toczy mianowicie zdobywania rynku w jakiejś jakaś forma uznania, że rząd konkursy to jest podstawowe źródło poszukiwania ciekawych zleceń lubicie konkursy bardzo lubimy konkursowe, by w tej chwili coraz mniej, ale to się wiąże z pewnie już z wiekiem i niechęć do podejmowania nadmiernych ryzyk i zażywania nocy i pewnie również z pewną polityką konkursową w Polsce w 2 do tego zmierzałem że, że się, że wtedy był to czas takiego ogólnego entuzjazmu i początek transformacji wydają się, że to był taki moment, kiedy w sposób naturalny się różne biznesy w różnych dziedzinach rodziły kraj żył tym zachłyśnięcie się prawda wolność również gospodarczą architektura była takim zawodem, który był w komunie inne z o upaństwowieniu one i właściwie działalność prywatna była ograniczona do zupełnie jakiegoś minimum i wtedy było to wielkie otwarcie, ale też takie otwarcie spontaniczne pozbawione tych wszystkich biurokratycznych formalnych oto oczek które, które towarzyszą temu zawodowi dzisiaj, gdzie samo projektowanie idea myślenie o architekturze jest w ogóle przyczynkiem do do walki administracyjna papierowej i w ogóle to w tej chwili już Niechcę być katastroficzny toalet, ale ale, ale też kwestie i inne zachód zaczął się zarywać nocy do konkursów można za dnia wychowywać, bo projektowanie jest taką na dnie się też zarys oczywiście jej to papież, ale projektowanie to jest taką dziedziną, w której właściwie ciężko sobie wyznaczyć cel euro projekt jest procesem projekt żyje w i nie można powiedzieć Och, to jest już właśnie to do tego dążę skończyłem tydzień przed terminem celuje pracuje jest zawsze pokusa, żeby to poprawiać poprawiać poprawiać końca nie ma z końcem jest po prostu de dla innych i pamiętam te już jest historia słynne w naszej pracowni, kiedy prawda kryliśmy plansze prawie, że w samochodzie pakowaliśmy ją na pewno jej hali jeździliśmy pod prąd samochodem, żeby na czas zdążyć chów mieścić się klamki projekt odłożyć prawda złożyć na coś w tym jest takiego co w co to co co we wszystkich chyba działalności kreatywnej występuje raz tak koło uważa maszty, które w noże ten koniec jest niezdefiniowany nie można powiedzieć, że to właśnie ideały już koniec, ale podobnie chyba się też pot z klientami też jakimś sensie ten z klientami odpowiednikiem gadaniu konkursowego jest jest umowa i i ten nałóg ten termin, którego trzeba dotrzymać prawda ZUS dlatego bardzo często mówimy klientom te zaś z wiekiem staje się niezrozumiała, że w kategoriach spełnienia formalnie wszystkich wymogów projektowych projekt można zrobić bardzo szybko tylko, że wypracować projekt optymalny co dla klienta właściwie powinna być najważniejszą rzeczą, bo boi, bo architektura taniec sam projekt jeszcze, która to jest żywotność budynku jego prawidłowa eksploatacja jest jachty, które rozumiemy jako sztuka budowania, bo oczywiście z całym 2 w Tekturze, który kończy na koncepcjach konkursowych należeli, jeżeli ktoś ma przerodzić w dzieło zbudowane na tę ten komponent optymalizacji tego efektu końcowego jest dużo ważniejsze niż niż pierwotna idea ona oczywiście jest bardzo ważna obecność na zależność od rangi projektu nadaje temu większą mniejsze znaczenie i dlatego ten czas jest taki niedookreślony to znaczy na proste zadane pytania odpowiedzieć można wprost krótko natomiast odpowiedzieć dobrze mądrze wymaga czasu jak długiego i nikt nie wie, że to brzmi to zależy w niebo przez klientów jest to bardzo często odbierane jako próba skomercjalizowania tego procesu wyłudzenia pieniędzy klient nie rozumie że, że czas przeznaczony na projektowanie tez w ogóle nieznaczny odsetek poniżej 10 % całej jego kosztów inwestycji nie mówiąc o jakim to jest praca lub niskim marginalne w ogóle procencie promil kosztów eksploatacji budynku w związku z tym dobre decyzje projektowe często wypracowane razem z klientem, bo to jest to jest ta sytuacja kiedy, kiedy jest pomysł musi być skonfrontowany z klientami to jest najważniejsze, że w projektowaniu i jest coś co jest niewymierne kompletnie na drugim biegunie jest pewne Rud rutyna i racjonalizm naczelny architekt z doświadczeniem i pewną rutynę jest w stanie zrobić szybko i każdy projekt tylko jest pytanie, jaka jest wartość tego projektu co musiał się zmieni w konkursach, żeby znowu pana ekscytowały myślę o Polsce o Polski nie mnie to chyba już nie będą ekscytować tak jak mnie ekscytowały jak miałem lat to jest nie wiem 30, dlatego że na te sprawa generacyjna jednak każda generacja ma prawo w zdominować w tych konkursach my jesteśmy już pokoleniem, które z tej sceny konkursowej schodzi natomiast generalnie polskie konkursy z Suwałk strasznie skomplikowane w sensie formalnym to jest pochodna ze złej ustawy o zamówieniach publicznych w pewnej maniery urzędowej, która przedkłada zdroworozsądkowy sposób czy myślenie w ogóle o problemie na bezmyślne wypełniania pewnych pewnych norm lepszych lub gorszych to są niejasne kryteria konkursowe także te konkursy w tej chwili w tej uroczyście jest wiele konkursów to nie sposób co tak generalizować ale, ale pensje są konkursy prywatne mienie, które rządzą się tylko o wizji inwestora jego szczera Jagna spojrzeniem na na problemy od konkursów opartych o ustawę o zamówieniach publicznych, na które niestety jest wiele jest wadliwa ona prowadzi do degradacji generalnie roli architekta w całym tym procesie inwestycyjnym na dłuższą metę dłuższą metę, czyli kogoś dopiero gdy nie również to znowu kwestia każda generalizacja ma pewne prawda słabości wady są wspaniali inwestorzy instytucjonalni z reguły to się kończy na osobistym stosunku prawnego w Gniewie decydenta dyrektora szefa tego konkursu jego zaangażowania ryzyk, jakie chce podejmować obiektywnych trudności finansowych na konkursy w bardzo dużym stopniu to niektóre się realizują niektóre się realizują częściowo, bo nie ma pieniędzy niektóre umierają śmiercią naturalną niektóre się nie realizują było, bo nie dochodzi do podpisania umowy oczywiście trzeba zadać pytanie, dlaczego z laureatem konkursu i t d. i t d . z generalnie architektura jest w pewnej dużej zmianie stosunek do wykonywania zawodu w tej chwili, a może tak powiedzieć wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o jedenastej 20 już za kilka minut pan Andrzej Bulanda architekt pracowni bim architekci jest lub też Bayem czym im Wim Bulanda Mucha to jest wymienia dobrze jest państwem gościem wracamy po informacjach do naszej rozmowy z państwo mają gości jest pan Andrzej Bulanda z pracowni bim arch. Bulanda Mucha, jeżeli w Polsce mamy tak wielu wspaniałych wybitnych architektów, którzy zdobywają nagrody w Polsce za granicą to dlaczego wciąż są brzydko, bo to co świadczy o krajobrazie miasta czy przestrzeni to nie jest ta architektura, której się mówi w czasopismach, które się nagradza to jest jakiś generalnie tak tak jestem święcie zresztą to co widzimy w czasopismach to jest przecież wierzchołek góry lodowej z tak naprawdę przestrzeni decyduje poziom średni to architektura tła to co jest CEZ warsztatem często pozbawione jakichś głębszych filozoficznych nie wiem doznanie uniesień Deyna po prostu rzetelnie wykonana robota, ale za architekturą tła też stoją architekci cena za kończyli studia to ta ta 1, ale ci architekci rekrutują się ze społeczeństwa, które np. przeżyła swoje życie w w zdegradowanej przestrzeni także ich naturalne wzorce normalności są inne niż niż kogoś kto, kto nie wie mieszka żyje w pięknym krajobrazie po prostu pewne rzeczy nie przychodzą do głowy no to jest test ten problem wizualnej edukacji od małego Orco, o co zabiegamy jak architekci że, że właściwie polskie szkoły czy Polski w jest społeczeństwo w systemie edukacji powszechnej tego elementu o żaden sposób nie niektórzy nie promuje w ogóle nie uwzględnia w związku z tym wzorców nie prawda, więc jeżeli tych wzorców nie narzucają architekci tych, którzy są produktem tego społeczeństwa co nie może narzucać społeczeństwom, że to jest to z usług jednostki prawda, że i teraz architektura tła, czyli ta to co świadczy o przestrzeni lat to są przestrzeni często publicznej przestrzeni zurbanizowanej krajobrazach otwartych przyrodzie no to jest wszystko co wspólnie musimy dbać i n p . to co w Polsce jest skandaliczne na to jest n p . zale w reklam wielkogabarytowych w krajobrazie prawda NATO to nie jest architektura to jest świadoma decyzja kogoś, kto uważa, że albo może wszystko na własnym terenie czy w polu cieczy czy przestrzeni albo urzędu, który na to się zgadza i nie widzi w tym nic złego wdrożonego i tak naprawdę oddziałującego na nasze na nasze wyobrażenie przestrzeni już pomijam fakt, że pewnie z punktu widzenia reklamy natłok reklam jest równoznaczne z brakiem reklam no bo one się po prostu 1 z siebie nawzajem znoszą, ale tez 11 i 11 z elementów słabej średniej, a tak można powiedzieć słaba średnia przez to nie dotyczy tylko formy to dotyczy również koloru to dotyczy również pomysłów naprawdę inne twarze, że żaden widzimy przez okna czy czy podróżując jakieś koszmarne zestawienia kolorystyczne pastele słynnej tak dalej ktoś nie bierze znikąd się bierze z braku wzorców, ale reakcji na szalę na można, by tak powiedzieć reakcje Nana Nana nasza Jerzy Pol szkolenie musi wymrzeć, zanim zaniżają też wrócić do do norm, ale ci wybitni architekci, którzy są to taniej niż przyjechali z zewnątrz dziś to jednak miejscach mandat zgodnie z świetnych architektów powiedzmy ze Śląska na myśli sobie, że trudno no ale gdy wizualne i jak się jak się przeanalizuje ich twórczość to to ona dziś ma swój rodowód takich dobrze pojęty przemysł nowości logice konstrukcyjnej zresztą pewnie w ocenie i twórczości architekci profesjonaliści zwracają uwagę na kompletnie inne rzeczy niż szersza publiczność, bo to jest także publiczność ocenia efekt finalny w ogóle abstrahuje od warunków, w jakich to powstało architekt musi jednak patrzeć na każdy budynek przed przez pryzmat tego, czego żądał klient tym, jakie były uwarunkowania często architektura jest wynikiem słabych decyzji urbanistycznych planistycznych, w którą musi być wpisana w i t d . tak dalej no to jest cały ciąg znaczeń połączony jest w ogóle nie można mówić o architekturze przez pryzmat fajerwerków architektonicznych nagradzanych, bo to są perełki, czyli w Polsce dalej bardzo znaczny procent w sensie liczby pozwoleń na budowę nie mówię o wielkości kubaturze znaczeniu jest zrobiony bez architektów dalej ustawa na to pozwala architektem czy projektantem architektury może być technik budowlany bez zaszłości starego systemu to oczywiście dotyczy małych budynków głównie wiejskich czy obszarów podmiejskich na, ale to Rabbit był Thomas prawda to, ale czasami są pewni, że może też był to część rozwalić nam żyć, ale trzeba techników tak ale, ale czasami mamy także wybitne nazwiska i kiksy w no tak, ale to znowu pytanie każdy przypadek jest inny każdy, by trzeba przeanalizować gdzie, gdzie leży ten kiks generalnie wydaje mi się architekci dzielą się w każdej dziedzinie twórczości na zdalnych niezdarny tak czy bardziej zdolnych mini zdolnych i na takich, którym się chce i na takich, którym się nie chce ci, którzy są świadomi dobrze, którym się chce walczą i w efekcie powstaje produkt bez autorskiego jest lepszy gorszy są znowu każdemu się zdarzają różne, ale Kangoo jest jakaś myśl natomiast są tacy, którzy traktują to jako porostu zarabianie pieniędzy jak autem daną działalność i właściwie są 3 mniej problemów tym łatwiej i i czego sobie życzy nasz prawda klienci, dlaczego nie jak w każdej dziedzinie tylko, jeżeli mamy do czynienia ze słabym aktorem to nie pójdziemy do kina lat do teatru jako ucznia ze słomy arch. Tomasz przez najbliższe 50 lat tak jak jutro grają dość stała cecha niezależna od architektów po prostu produkt naszej pracy jest widoczny w krajobrazie i to jest też problem odpowiedzialności zawodowej każdego każdy architektem słaby obraz z fabryki na jak pan powiedział skutkuje tym, że tego nikt nie ogląda taki idzie do kosza na salę święci triumfy popularności do tak, ale to znowu sprawa grania na pewnych popularnych gustach i modelowania tych głosów to jest następna sprawa następna sprawa, że coś co była w świecie jeszcze lata temu w dziesiątkę pewnemu standardem w klasycznym dobrego złego stanu w tej chwili zastępuje kompletne przemieszanie Wda jest wątek szokowania jest wątek brzydoty kiczu świadomego mniej świadomego z, ale się rodzą również inne kierunki takie związane z VAT jest przestrzenią i właśnie odejście od architektury TPS net umownie stary architekt czeka się też, ważąc pan, mówi że koncentrujemy się na tych budynkach, które wygrywają nagrody na budynkach, które mają być zmienić z miasto tak czy przestrzeń efekt Bilbao mówimy proszę bardzo harmonia taka czy dom kultury tak i wreszcie post przypomniał, że takie miasto jest na mapie pojawią się turyści, żeby zobaczyć tak grali tak dalej natomiast, ponieważ nie pasuje mi się nie kwartałem ulic rząd może wyglądać fajnie tak nie musi zdobywać nagród nie musi ściągać turystów, ale dziś przyjadą będą o jakich fajnych kilka domków obok siebie stoi właściwie nie są jakieś Super ładne, ale co nie brzydkie nie muszą być obojętne, bo architektura podchodzimy z domów postrzeganie architektury prawda jako jako jako elementu no estetyki dawniej budynki były planowane na lat zakładał, że wieczne prawda na pokolenie 35075 coś takiego w tej chwili architektura ma tendencję do Dody Doda do ust, jakby skręcania w Terenzano czy tez produkt 10 lat 15, czyli ten komponent ta Triada Witruwiusza skała zaczyna po prostu się powoli rozłamy walczy nie i, jeżeli traktujemy architektury jak podejrzani na to wszystkie chwyty dozwolone tłumaczy szykowanie jest 1 z elementów odbioru transatlantyk w Łodzi aż taki projekt uda, ale jeżeli mamy mamy świadomie, projektując perspektywę, że to będzie stała do czasu, kiedy nie zostanie zburzony nie mamy z tym żadnych problemów emocjonalnych i zastąpione czymś lepszym to mamy też inne inną swobodę działania rzec, że jak to mówił kiedyś może szafki to jest nawet Job in public Space zna to jest to do tak się nie buduje ani miasta nie budowało się tak to teraz jak ryby są takie tendencje, żeby coś takiego robić na dłuższą metę, ponieważ estetyka się zmienia bardzo szybko poglądy nasz znana sztuka też to ta architektura, która jest przerysowana, które podążały w sposób nienaturalny za modą bardzo szybko staje się niemodne no to jest oczywiste prawda i tylko się rozstają te budynki, które są pozbawione tej tej cechy modelarstwa czy mody w złym kontekście, a są rzetelną dobrał funkcjonalność lekturą, bo 1 wątek to jest jego funkcjonalność drugi wątek to sama i jak gdyby jakość budowania czy projektowania apotem budowania, która pozwala budynkami się nie zestarzeć w sensie fizycznym eksploatacyjnych tyleż trudne, ale projektować trzeba to osiągnąć ze Znicza przekonać klienta 3 świadomego klienta najtrudniejsze chory to tak post list to jest najtrudniejsze, bo wszyscy liczą kasę, a w zamówieniach publicznych szczególnie w takt Sieczka wątek poboczny żebra, żeby jeszcze trochę ponarzekać, ale parę udało nam się wygrać konkursu w zamówieniach publicznych i obserwować ten rynek w IT jest element kompletnie nie uwzględniane w kryteriach wyboru inwestycji to znaczy koszty eksploatacji w razie wygrywa naj często najtańszy, ale niekoniecznym często znajdują się pieniądze na realizację dramat się zaczyna w momencie, kiedy budynek jest odebrany i trzeba go użytkować TOZ są z reguły zaawansowane technologicznie budynki, które wymagają kompletnie innego stosunku do nich eksploatacyjnego i ratusz ma pieniędzy tych pieniędzy nikt nie budżet czuje w projektowaniu w wydatkowaniu często to budynki stoją puste albo słonie otwarte albo są eksploatowane w sposób rabunkowy notes między tak jak prawda w luksusowe samochody w Afryce na Jeża póki jeszcze się zepsują to już nie jest to ja przypuszczam, że Polska społecznie za jakiś czas czeka ten proces, kiedy te wszystkie cacka tutaj postawione przestaną funkcjonować, bo nie będzie odpowiednich pieniędzy, jakie będą brudne potem będą się radować potem się okaże, że nie ma pieniędzy na ich funkcjonowanie poduszeczkę budujemy część rzeczy ponad stan bez rachunku czy to naprawdę jest nam potrzebne wszyscy się zachłysnęliśmy tymi dotacjami jak dają dobre bierzemy, a potem się szata eksportować jakoś eksploatacji tez z par 60 × więcej niż koszt budowy wieży ten budynek ma być nie 55383100 lat eksploatowane to jest komponent wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM pan Andrzej Bulanda z pracowni bim architekci z państwa i moim gościem informację o godzinie dziesiątym dziesiąty 11 i 40 po informacjach wracamy do programu off czarek był też państwa i jego gości jest pan Andrzej Bulanda architekt laureat wielu prestiżowych nagród pracownia architektoniczna bin architekci Bulanda Mucha trochę narzekamy może pan bardziej, ale to jest takie pozytywne narzekanie powiedziałbym, czyli o wynikach rodem z troski o nie, a nie z tego, że ZUS urzędzie ponarzekać beztroski o to, żeby to było lepiej piękniej inaczej by żyło się lepiej tak jest to jest diagnoza w to jest diagnoza wydaje się, że oczywiście autorska i bardzo subiektywna, ale taka jest taka jest rzeczywistość mówi pan od tej edukacji o o braku o dobrach długa tak czy o konieczności edukacji, ale coraz więcej powstaje inicjatywa Obywatelska warto też chcą mieć swoje zdanie ne, a nawet z niektórych wód czy włodarze niektórych przestrzeni dopuszczają ich mówią proszę bardzo architekci usiądź sobie z przy stoliku z mieszkańcami niech oni powiedzą coś boli coby tu widzieli jak ten wasz potencjalny projekt powinien zaistnieć w przestrzeni, bo przecież będzie służył w konkretnym ludziom więcej ci ludzie też mają swój głos w w rolach to otwiera pan kolejne o furtkę chorążego i wie w jakim sensie narzeka kolejnego dużego problemu, który oczywiście sam w sobie jest bardzo pozytywny, ale w w jakimś takim szczególnym w wykonaniu może się obrócić przeciwko jakości przestrzeni bo architektura podobnie jak parę innych zawodów nie bez przyczyny są zawodami zawodami zaufania publicznego w to oznacza, że relacja między architektem lekarzem prawnikiem, a ich klientami nie jest symetryczna nos racji na na dysproporcje wiedzy co oczywiście nie oznacza, że rzecz, że architekci lekarze i prawnicy są nieomylni, niemniej są pewne sfery działań, które muszą być w ich rękach i na własną odpowiedzialność prawda naniósł zarządza się konsulów lekarskich jako technik kooperować choremu nogę prawda 1 w ich tak samo w architekturze wydaje mi się, że zachłysnęliśmy się trzeźwe hasłem partycypacji społecznej w IT jest troszeczkę karykatura tej partycypacji to co się odbywa w Polsce one nawet ustawowo wpisane do wielu projektów jako potrzeba w przypadkach np. rewitalizacyjnych tej rewitalizacji społecznej to jest 1 z elementów działań oczywiście są pewne pewne pewne działania dodatkowe które, które mają nadać sens przestrzeni czy architekturze, które mogą być mieszkańcami jak gdyby dyskutowane od mieszkańców wychodzić, ale to dotyczy sfery ich Niewiem sąsiedztwa przestrzeni, w której żyją są one oczywiście zakładają muszą zakładać pełną świadomość Obywatelską i znowu pewne wyrobienie prawda, bo i w pewnej decyzji o warsztatowych wiadomo, że mieszkańcy czy publiczność nie podejmie pewne funkcje w ogóle do głowy nie przychodzą, bo właśnie oni są żyją w świecie pozbawionym pewnych udogodnień jest prostym cierpiał na prawda związana jest inż. Mamoniem co prawda nas słuchają muzyki, którą znają muzyka nieznana nie wychodzi w grę i to jest to bardzo duże ryzyko dotyczy dobrze zrobiona partycypacja umiejętnie na odpowiednim etapie wzbogaca ten wsad materiał projektowy, ale ona nie może zastąpić odpowiedzialności architekta ma niestety to zawody zaufania publicznego są indywidualną odpowiedzialnością twórcy byli mili w Zabrzu za sukcesy prawda zbiera laury za porażki odpowiada własnym nazwiskiem w jak ocenić projekt, bo z 1 strony mamy ten okres, kiedy projekt jest na papierze albo jako makieta, ale i on zachwyca to zdobywa laury modem jest zakładamy, że jest realizowany jest realizowany jest on od odzywają się już pierwsze głosy tak nie fajny jest fajny i t d . tak dalej i mija 50 lat i mamy znowu inne spojrzenie w no tak, ale to to jest wynikiem specyfiki architektury, że czym innym jest projekt czym innym jest realizacja, która nie jest idealnym dziełem architekta i składają się na nią różne elementy niezależna PL Hallera podświadomie łączymy z architektem na Torwarze nie wykonawca na przedłużenie taki materiał twoich myślach i choć to jest właśnie nadużycie prawda moglibyśmy to porównać np. ze z amatorskiego wykonanym przez grupę niesprawnych muzyków wybitnym dziełem muzycznym prawda, które samo w sobie, ale z rozwojem festiwalach polskich dań rozumiemy ale, czyli czy można stracić wszystko, żebyśmy mieli porównanie z muzyką jest na tyle dobre, że prawda wykonanie utworu, czyli centralny, który dociera do da do publiczności nie jest dziełem autora tylko jest dziełem dziełem pośrednika w jakim sensie budowa nie jest dziełem architekta etyka jest dziełem pośredników inwestorów na nią mają wpły w uwarunkowania sprawa kosztów et Cetera, więc to co widzimy rozmija się bardzo często z projektem idea projektu z różnych względów zawinionych niezawinionych uwarunkowanie miejskich i t d . z tak, że ta ocena jest utrudniona w ocenach po latach tez w ogóle inne inna para kaloszy, bo testach z ich strony weryfikacja czy budynek się w istocie nie wpisał czy dobrze funkcjonuje czy nie to rzeczywiście są elementy które, które można po latach ocenić, ale zmienia się nasze gusta wyda no przecież te 50 lat temu czy 34 dziś nikomu nie przychodziło do głowy schronić architektury najnowszą chronić w Gnieźnie różnie to znaczy pawiem w Warszawie, bo to jest jakby prostsze bliższe mi mojemu sercu i w szkolnym koszary architektonicznie nie jest to chyba zbyt skomplikowana budowla raczej powiedziałbym, że pewnie, ale nie potrzeba Witek Dalajlamy do kosza rozumiemy architektury przedwojenna rozumiane jako zabytek jest w ogóle inna para kaloszy ja myślałem o tym co się nazywa to dobra architektury współczesnej prawda, czyli chronienie architektury modernistycznej czy kwas modernistycznej zrobionej mi tutaj za za komuny, gdzie schronienie oznacza także koszty eksploatacji tak oczywiście z 1 strony sentyment z 1 strony jest taka desperacka walka o zachowanie pewnej ciągłości no bo to było element naszej historii z, a z drugiej strony jest ekonomia i pragmatyzm te budynki często były same w sobie nowatorskie natomiast miastu nie robiły za dobrze po prostu były usytuowane w sposób kompletnie przypadkowe, bo przestrzenią nikt się nie zajmował i ona była właściwie bez bezwartościowe, a w każdym razie nie miała wartości działki i dziś strasznie burzymy rzeczywistych obiektów zostaje po prostu wyparta przez komercyjne działania deweloperów, którzy w tym miejscu, gdyby komercjalizuje o działkę z reguły budują coś większego zresztą czasami o zerowej wartości architektonicznej na linii miasto to właśnie są tylko w dodanych wartości architektoniczne etyka ta architektura tła, które ma stanowić wypełnienie tej tkanki zrobienie miasta ja bym oczekiwał takiej analizy, zanim się powiedzieć to jest dobre czy złe szerokiej analizy tego co brzydka architektura dobrze postawiona dobrych parę, gdyby wielkości i programie zrobiła dobrego dla miasta versus świetna architektura, która dla miasta nic nie robi i w tym sensie jak te budynki, które zostały wyburzone bardzo szanuję bardzo mi się podobają i na tle na temat architektury codziennej tła w Polsce za komuny to były właśnie te perełki i w tym sensie należy je zachować, bo to jest, bo to jest coś najlepszego co co mamy, ale one kompletnie do miasta nie zmienia, niemniej nie przystają każdy oczywiście ma inna historia się trzeba je wyburzyć w ich albo przesunąć się rozebrać muzeum nie wiem na były różne pomysły z dnia niestety intelektualnie nie jesteśmy do tego przygotowani Izrael było jest zawsze sprawa awaryjna i typu akcji Radek już coś dzieje już pierwsza łopata spycharka spychacz podjeżdżają burzy to wtedy się podnoszą społecznicy z konserwatorami i zaczynają prawda z podnosić się szumie np. pomysł FIS, jakby kontynuacja tego wątku przenoszenia pawilonu Emilia przed pałac kultury kompletnie nie podoba uważam za wyrzucone pieniądze, choć jest istota tego tego budynku, jeżeli założymy żądła atrakcyjny był świadectwem epoki polega nadana na tym, że on tam powinien pozostać w głosie jestem psem stałym zapleczem tworzą pewien charakter zabudowy sam w sobie pocięte przestawiony złożony z winne miejsce w bardzo prestiżowej eksponowanej lokalizacji wydaje mi się, że w tym miejscu mógłby stanąć Jerzy już mamy takie potrzeby współczesne pawilony szklany bliżej nieokreślonym przeznaczeniu na Super sam w z tego wszystkiego to najbardziej wyrafinowana konstrukcja obu Supersam prawda, w które rzeczywiście był nawet czasy w skali światowej konstrukcyjnym fenomenem jest kalką sprzedawanych po różne rzeczy sprzedawali, ale i to chyba było warto się pokusić o to, żeby to rozebrać dziś złożyć nawet włodarze czy decydenci nie myśleli w tych kategoriach była walka prawda gdzieś tam ja nie wiem czy to gdzieś dziś jest prawda pawilon chemii rozwijał miasto w komorze jest także mieszkańcy jak mało mają zaufania do współczesnych architektów, że projekt już coś stanęło i że udało to może trzymajmy to za wszelką cenę, bo nie wiemy czy to nowe będzie lepsza niż rata jest to jest słuszne założenie tylko, jeżeli myślimy o mieście w kategoriach całościowych o o mieście jako przestrzeni czy gęstym mieszczą na to co jest jakimś takim terminem urbanistycznym prawda że, żeby były przestrzeni otwartej place to muszą być wąskie ulice nowe, jeżeli ulice jest placem na tacy słabi są pewne, że po prostu żyjemy w Paryżu na dnie właśnie żyjemy w w stanach albo żyjemy w w Brazylii prawda to znaczy, że przestrzenie, które były zaoferował na poprzedni system, by przestrzeniami niejaki minie ludzkimi jest dominantą komunikacji tak dalej ten trend jest odwracalny staramy się miasto do gen ścierać, ale zawodowe oczyszczamy je w sposób przypadkowy wydają się, że miasto do końca nie eksploatuje wszystkich możliwości, jakie ma w sensie prowadzenia świadomej polityki w tym kierunku, bo to systemem podatkową o preferencyjny na nakaz owymi zakazowi można taką politykę bardzo skutecznie regulować w świecie po cholerę na horyzoncie dobre wiadomości, bo teraz niemożliwe tak słabo wypada w Warszawie, które pan jest bliska, ale Warszawa będzie większa wkrótce, więc też w pędzie tę tkankę miejską można kształtować inaczej ten pacjent będzie większy, więc być silnych chirurg urbanista będzie mógł operować od z Radomia do Gdańska prawie ta nie znaczy mówiąc poważnie to jest dramat, bo Bonobo wydają się, że nie zrobi porządku w małej skali zabieramy się za większą, jeżeli w ogóle to dotyczy spra w związanych z urbanistyką przestrzenią myślę że, gdyby tła tej zmiany jest inna ja w ogóle uważam, że to co się dzieje w Warszawie w nas właśnie przykładem tego jak miasto nie powinna wyglądać miasto Warszawa rozszerza się rozlewa się i to jak gdyby strukturalnie powoduje paraliż funkcjonowania miasta nowy Jork oraz koszty wynagrodzeń, by infrastruktura rozbudowana brak komunikacji odległości większe samochody i 1 problem źle zdefiniowany 333 czy 1 ścieżka dla nas źle powoduje, że na niej inne rosną inne patologie i w Warszawie w centrum czy ci w sejmiku zorganizowanej w Warszawie tyle pustych przestrzeni, które można by zagęszczać warto znowu złożony problem w Warszawie, gdy sprawa własności Cetera et Cetera skoro rząd powrócił do niego w przyszłości mam nadzieję z przyjemnością bardzo dziękuję pan Andrzej Bulanda architekt pracownia bim architekcie był państwa moim gościem informacji już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy przygotował Paweł Zientara zrealizował Adam Szurek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA