REKLAMA

"Nigdy nie ukrywaliśmy, że chcemy wprowadzić ograniczenie liczby kadencji". Artur Soboń, poseł PiS, był gościem Macieja Zakrockiego

Co się stało?
Data emisji:
2017-02-06 16:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co się stało ich szef Maciej Zegarski dobry witam ze studia w Warszawie, a w naszym studiu w Lublinie jest pan poseł Artur Soboń prawo i sprawiedliwości dobry dzień dobry pan poseł jest historykiem finansistą, ale z samorządowcami i od tego wątku Samorządowego chciałbym zacząć naszą rozmowę w Warszawie zdecydowano, że odbędzie się referendum 26 marca taką decyzję podjęli dziś radnym i w stolicy referendum, w którym będzie pytanie czy jest pan pani za zmianą granic Rozwiń » miasta stołecznego Warszawy poprzez dołączenie kilkudziesięciu sąsiednich gmin no i pana partyjny kolega pan Jacek Sasin mówiła histerii, a pan, czyja mówiąc nieporozumieniem co najmniej to znaczy oczywiście ran ne można zrobić referendum w każdej sprawie np. te rzeczy jesteś za wprowadzeniem ruchu lewostronnego wmieście Warszawa i okolicznych gminach i oczywiście nie sądzę, aby szczególnie wielu zwolenników było ruchów lewostronnego trzeba zmienić się wszystko wtedy w organizacji ruchu także własnych samochodach innych oczywiście wynik zwolenników ruchu prawostronnego będzie miażdżący w stosunku do zwolenników ruchu lewostronnego, ale nic z tego kompletnie nie wynika raczej nic nie wynika z odpowiedzi na tak postawione pytanie, jakie zostało postawione w tej propozycji referendum, bo nikt nie ma planów na feminizm nie lada mamy takie plany miała pani prezydent, aby zwiększać granice miasta stołecznego Warszawy no tak rzeczywiście wszyscy podkreślają, że to dopiero propozycja, choć ciągle mamy do czynienia z pewnym dokumentem poselskim złożonym w sejmie rzeczywiście od tygodnia przecież toczy się dyskusja na ten temat to jednak z tego powodu samorządowcy z gmin sąsiednich warszawskich i warszawscy również na lot od kilku dni spotykają się rozmawiają na różnego rodzaju spotkaniach, a więc coś narzeczy chyba jednak jest czy może pana zdaniem no rzeczywiście powinno się było od samego początku z tym środowiskiem samorządowym więcej rozmawiać o 3 dni jest na rzeczy to, że Warszawa powinna uzyskać specjalny status metropolii i o tym jest mowa od wielu wielu lat mato znaczenie z punktu widzenia samych warszawiaków i całego Mazowsza niektórzy mówią, że w ogóle ma znaczenie z punktu widzenia np. KE klasyfikacji środków europejskich dla dla dla Polski, że Mazowsze cierpi przez Warszawę były w tej sprawie rozmaite głosy różne różne dyskusje byśmy zapowiedzieli projekty, które da szansę koncentracji rozwoju wsi szerszych granicach niż tylko miasto Warszawa wielokrotnie teoretycy rozwoju mówi o tym, że przez koncentracja rozwoju i dyfuzja, czyli dobrą komunikację całej winny całego organizmu Samorządowego można uzyskać potencjał dużo większe niż poprzez rozproszone działanie co nie zmienia istoty rzeczy żale te gminy ale, których ta dotyczy pozostałyby nadal gminami teraz czy miał swoich burmistrzów swoje rady gminy swoje dotychczasowe kompetencje moim zdaniem to jest właściwy moment, żeby o tym, rozmawiać z zalet tego powodu, że w momencie w dniu, w którym jesteśmy się w lutym roku 2017, ale nikt nie zarzuci, a wsiami nikt, kto ma minimum dobrej woli, że gramy pod przyszłe wybory w roku 2018 do czasu do wyborów samorządowych jest na tyle dużo, że jesteśmy w stanie na taką ustawę przed konsultował przeprowadzić przez parlament i wszyscy będą mogli się do tych nowych warunków, by przygotować atak naprawdę chodzi o rozwój rozwój największego ośrodka mnie w Polsce, jakim jest Warszawa i okolicach to to na pewno zresztą jak i tutaj rozmawiałem kilka dni temu sum prof. Grzegorzem Grzelakiem z uniwersytetów Warszawskiego któryś z prawami i rozwoju w ogóle miast metropolii zajmują nie tylko w Polsce i co do trendu właściwie również chyba wśród tych samorządowców naszych długów w Warszawie i okolicy jest zgoda pytanie czy państwo zaproponowaliście powiedziałbym właściwą kolejność, że może jednak trzeba było rozpocząć od konsultacji właśnie z tymi samorządami potraktować podmiotowo wysłuchać ich opinii sięgnąć być może właśnie również do tego co oni przywołują to zresztą pana poprosił też w komentarzu rośnie do tej informacji, że rzecz, że to pomysł łamią postanowienia Europejskiej karty samorządu lokalnego, która w przypadku takich zmian gwarantuje mieszkańcom wyrażenie swojej woli no i innymi słowy może trzeba było rozpocząć właśnie spokojną rozciągniętą na 2 lata na dyskusję o tym jak to ma wyglądać w no a, a tak to powstała właśnie taka nerwowa sytuacja czy dyskusja 2 lata to oczywiście byłaby przesada natomiast domagają się wiele do wyborów spokojnie w planie może stać w tym roku o tym, podyskutować, bo to jest pytanie z natury co jest prawda pierwsze kura czy jajko oczywiście można byłoby zrobić tak jak powiedział pan redaktor to znaczy najpierw projekt poddać się konsultacjom społecznym następnie po tych konsultacjach projekt zarejestrować w sejmie jako jako druk sejmowy i procedować nad programem, który i tak trzeba byłoby oczywiście konsultować, bo parlament ma swoje prawa i może mnie wszystko wróci do góry nogami decydują decydują koniec końców parlamentarzyści natomiast oczywiście można byłoby równie dobrze serwować stacja, której projekt dostaję druk sejmowy i zostanie skierowany do wszystkich organizacji samorządowych i samych zainteresowanych gmin z prośbą o opinię moim zdaniem niezależnie od tego, jaką drogą byśmy poszli do konsultacji w tej sprawie są absolutnie niezbędne, ponieważ ten projekt ma służyć rozwojowi metropolii warszawskiej, czyli i samej Warszawy 33 pozostałych gmin, więc te nie to w jaki sposób oni chcą wykorzystać te gminy nie ich mieszkańcy ich włodarze potencjał tych gmin te jak powiedział pewnie treser Koziołek endogeniczny wewnętrzne potencjały wzrostu, aby wspólnie rozwijać szybciej jest czymś co jest fundamentalne w tej w tej w tej dyskusji nie tylko ramy prawne, ale również to w jaki sposób to narzędzie, jakim byłaby metropolia warszawska można uzyskać do tego, aby Warszawa i okoliczne gminy rozwijały się najszybciej no bo nie jest czymś odkrywczym jak bowiem, że wszystkie gminy, które zostały wymienione w tym projekcie metropolitalnym rozwijają się w oparciu o połączeniu z Warszawą czy Warszawa i ciągnie do góry albo Warszawa ich wyciąć do nie trudno sobie wyobrazić, że inni, aby te wymienione gminy mogły rozwijać się w sposób całkowicie samodzielny, ponieważ ich interesy interesy mieszkańców także mnie czy przede wszystkim zawodowe na czele migracja zarobkowa, a i no i sposób funkcjonowania poprzez nie wiem czy zakup usług wewnętrzne przemieszczanie się w ramach w ramach tych tych tych obszarów dna skłaniała jak sądzę każdego, kto ktoś, kto myśli logicznie, aby ten system synchronizować zbudować w oparciu o to jednolitą komunikację zbudować w oparciu o to jednolite nie sposób redystrybucji i usług komunalnych, a tak, aby to było po prostu efektywnych najtańsze jak na najbardziej sprzyjało rozwojowi tych gmin więcej zmian oprócz dyskusji na temat tego czy w naszym projekcie te rozwiązania, które proponujemy są optymalne chciałbym, aby również przedstawiciele tych gmin powiedzieliście w jaki sposób wykorzystać ustawę metropolitalną do najszybszego rozwoju Warszawy i okolicznych gmin, bo taki cel dotyczy tylko na koniec wrócę do tej Europejskiej karty samorządu lokalnego, bo państwo dosyć tak powiedziałbym nawet nie jak to powiedzieć, żeby nie bierze za most alergicznie reagowali czy na te pomysły właśnie referendów w poszczególnych gminach no, a tu właśnie się na tę kartę powołują samorządowcy mówią, że ona gwarantuje mieszkańcom wyrażenie swojej woli czy bardzo szanuje sposób działania samorządów i torze w samorządzie wszystkie decyzje są konsultowane i tak być powinna jak tak nie jest na to samorząd nie działa w interesie mieszkańców, więc te nie mam żadnego kłopotu z tym, aby korzystać z tego hasła, które w uproszczeniu można powiedzieć nic nas bez nas raczej nic w sprawie samorządów bez głosu innych samorządowców to oczywiście ma sens, bo on ja jestem sceptyczny wobec takiego stawiania sprawy, że mamy administrację rządową samorządową jest jakaś kwestia ustrojowa jak zostaną podzielone zadania moim zdaniem z punktu widzenia mieszkańców to nie jest kwestia ustrojowa tylko pragmatyczna czy mieszkańcy uważają, że i to i to jest administracja publiczna i ona powinna świadczyć usługi na jak najwyższym możliwym poziomie to jak one zostaną zorganizowane też kwestia nie ustrojowa tylko tylko wewnętrzna lokaj i nie mam z tym żadnego kłopotu moim zdaniem trzeba już po nadaniu numeru druku sejmowego czy przed nadaniem druku sejmowego takie konsultacje powinny się odbyć, ale zaczynanie rozmowy od daty referendum no ale nie świadczy najlepiej o nastawieniu konsultantów mnie do powagi propozycji, bo to nie jest propozycja, którą moim zdaniem warto byłoby od razu wyśmiać odwrócić kota jest propozycja naturą warto byłoby przeprowadzić poważną debatę tylko ryba może to jesteś także nasze wpisuje w coś co przynajmniej niektóre środowiska samorządowe, ale też partie opozycyjne podkreślają w ostatnim czasie gal oczywiście będę mówił teraz skrótowo, że oto PiS szykuje zamach na samorządność w Polsce przywołuje się te pomysły potwierdzane zresztą, że chcielibyście zmienić w ordynacji wyborczej zasadę wybieralności wójtów burmistrzów prezydentów najwyżej na 2 kadencje łączne z tym, że może trzeba by się zastanowić to by nie mogło działać już od najbliższego czasu, a co więcej dziś pojawia się informacja, że to wojewoda lubelski, a więc przedstawiciel rządu i wygasił mandat prezydenta pana miasta, czyli Lublina Krzysztofa Żuka no i Toma grób to jest skutek działania Centralnego Biura Antykorupcyjnego szybko słuchaczom przypomnę, które stwierdziło, że prezydent Żuk złamał przepisów ustawy antykorupcyjnej bo, pełniąc tę funkcję zasiadał w spółce skarbu, lecz do kogo konkretnie w PZU SA Dody do czego nie był uprawniony pan prezydent powołuje się na ekspertyzy jak jak piszą wybitnych prawników prof. Stanisława Sołtysińskiego i prof. Andrzeja Kidyby, którzy twierdzą, że nie złamał prawo, bo PZU jest jednak częściowo spółką skarbu państwa, a to umożliwia pełnienie tych 2 ról jednocześnie no, więc jak to wszystko razem połączymy to widzisz pojawia czy rzeczywiście, a jeszcze przypomnę, że pan Krzysztof Żuk został prezydentem miasta w ostatnich wyborach w pierwszej turze zdobył ponad 60 % głosów, a więc domyślam się, że jest mocnym prezydentem w wmieście już dzisiaj słyszymy, że przedstawiciel rządu no i wygasił mandat 201 i nieuczciwe również wjazd zarzucanie nam realizacji własnego programu wyborczego znaczenie robiliśmy nigdy z postulatu dwukadencyjności wójtów burmistrzów i prezydentów tajemnice to była część naszego programu wobec władzy wykonawczej w samorządach no i dzisiaj my mówimy o tym, publicznie, że patrząc na sytuację wielu wielu samorządach mamy determinację, aby przekonywać do tego inne rozwiązania także inne partie kluby parlamentarne, które zdaje się po części również taki postulat w swoich programach miały, więc to nie jest żadna egzotyczna propozycja tylko propozycja która, która podała z naszych usług wobec mieszkańców już przed wyborami parlamentarnymi, a co do agencji rozwoju Żuka, bo mamy jeszcze na taras Kaziuka w UE NATO trabanta nieprecyzyjnie, bo sieć wchodziła spółka PZU życie, a PZU SA, które delegowała go do tej spółki nie ma większościowego udziału skarbu państwa no ale my i ja rozumiem też znalezisko rywali jeździ jak mówił uznają, że obu tych panów profesorów z nami i oboje bardzo bardzo szanuję Hanki z tymi opiniami zapoznam prezydent Uszok do tej pory nie dał nam takiej możliwości, abyśmy się z nimi publicznie zapoznali ja też chciałem mieć w tej sprawie jednolity pogląd wystąpią do biura analiz sejmowych o opinię czy wojewoda musi on takiej takie rozstrzygnięcie wydać ma w tej sprawie możliwość niczym własnej oceny nie w sytuacji dowiedziałem się, że literalnie czytając przepisy wojewoda takie rozstrzygnięcie, jaki się wydało wydać musi natomiast oczywiście nie zmienia to, dlatego że mamy kolejne nekrolog formalnie w tej sprawie, czyli postępowania administracyjne jak sądzę zgodnie z zapowiedziami przy pracach rady miasta pan prezydent takiego z takiego rozwiązania będzie korzystał za to nie widzę polityki WizzAir spór prawny to jest trochę także twarde prawo, ale prawo mówi wojewoda, który jest zobowiązany tego prawa przestrzegać Krzysztof Żuk mówi, że to jest nieporozumieniem, bo wszyscy o tym, wiedzieli no i nie on wręcz agresywny warzone tam etycznej na nie zostało członkiem rady nadzorczej PZU życie, gdyby nie skarb państwa, którego tam nominował rozstrzygnie to sąd Administracyjny wydaje mi się, że w tej sprawie nie ma sensu uprawiać polityki jeśli Krzysztof Żuk chce uprawiać w tej sprawie nie polityka raczej jego trzeba pytać, dlaczego szuka tutaj uzasadnienia politycznego ani nie broni się argumentami wyłącznie prawnymi bardzo dziękuję Artur Soboń prawo sprawiedliwość z Lublina był gościem co się stało dziękuję bardzo EUR zaś informacje o nich magazyn reporterów Bartosz Dąbrowski sąsiedzi z traumy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CO SIĘ STAŁO?

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!