REKLAMA

Po co dyrektor artystyczny na festiwalu w Gdyni?

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-02-07 17:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy kulturą osobistą w studiu ze mną dziś Michał Oleszczyk dzień dobry dzień dobry witam dotychczasowy dyrektor artystyczny festiwalu filmowego w Gdyni na poza tym oczywiście krytyk filmowy my wczoraj dowiedzieliśmy się, że zapadła taka decyzja, że w funkcji takich jak dyr artystyczny na festiwalu filmowym w Gdyni w ogóle nie będzie odbywał się teraz konkurs 3 osoby do tego konkursu stanęły m. in. właśnie Michała Rozwiń » Oleszczuk, bo to, by skończyła się kadencja, ale ten postanowił kandydować trasy na raz jeszcze nowym stanowisku zlikwidowało zlikwidowano całkiem co nie ukrywam, że było dość dużym zaskoczeniem w środowisku filmowym dla ciebie to też było zaskoczenie dużym zaskoczeniem, bo ja oczywiście liczyłem się z tym, że mogę nie wygrać taka natura konkursu natomiast na nie spodziewają się, że de facto samo stanowisko zostanie zlikwidowane, tudzież przez formułowane, dlatego że z tego komunikatu, który został wydany rozumiem, że będzie coś takiego dyrektor programowy z tym, że tą funkcję będzie spełniał Leszek Kopeć, który do tej pory był dyrektorem całość festiwalu innymi słowy 1 osoba będzie spełniała te 2 funkcje no czytaj tej funkcji już w pewnym sensie nie będzie także rzeczywiście jest takie rozwiązanie, którego się nie spodziewałem mini powiem, że jest zaskoczeniem i wciąż staram się zrozumieć co to tak naprawdę znaczy bałam nie jest nie jest jednoznaczna nie jest jednoznaczne wydają się, że każdy festiwal jednak bardzo potrzebuje dyrektora artystycznego ja wiem, że to taka ilość pracy, ale też gram w pewnego wkładu powiedziałbym w merytorycznego takiego rewizji pewnej programowej, którą należy wnieść jej decyzja wczorajsze komitetu nie ukrywam zaskoczyła mnie wciąż jeszcze ją w jakimś sensie analizuje stan się przedstawić to my zastanówmy się po co dyr artystyczny festiwalowi filmowemu w Gdyni nowo faktycznie trudno przewidzieć, jaki to będzie miało wpływ na sam kształt festiwalu to zobaczymy we wrześniu pewnie albo wcześniej może jak zobaczymy listę filmów zakwalifikowanych do konkursu na głównego do rent i właśnie po co dyrektor artystyczny i to taki dyrektor artystyczny na takim festiwalu jakiej, jakim jest festiwal filmowy w Gdyni, bo to nie jest taki festiwal jak warszawski festiwal filmowy czym festiwal w Cannes czy Berlinale, który się rozpoczyna za kilka dni test, gdybym przegląd kina Narodowego tego co w Polsce został w poprzednim roku wyprodukowane w Tarnowie oczywiście tutaj dochodzimy zawsze do tych samych kontrowersyjnej kwestii, którą można streścić 1 słowem, czyli selekcję tak no to jest słowo fetysz w przypadku, gdy nie przypomnimy 6 lat temu, kiedy Michał Chaciński poprzednik przed mój poprzednik na tym stanowisku wprowadził właśnie taką dosyć ostro nawet selekcja było to niesłychanie kontrowersyjna z drugiej strony było konieczne obecnie w Polsce powstaje już tyle filmów, że ta dawna formuła festiwalu czytaj przegląd wszystkiego co zostało produkowane jest po prostu niemożliwa nikt nie będzie w tydzień czy nawet 10 nie oglądał prawie 50 filmów, tym bardziej że jakość bywa porażająca różna, więc w sekcji jest konieczna w przypadku Michała Chacińskiego była to dosyć ostra selekcja w przypadku moim świadomie była selekcja łagodniejsza ja też dokonałem takiej całkowitej właściwe zmiany struktury konkursu przypomnę słuchaczom, że obok konkursu głównego pojawi się też konkurs inne spojrzenie kontrowersyjne, ale jednak skupiający firmy, które miały Fabian zaistnienia głównym konkursie często są to film z pogranicza świata sztuki muzealnej także z pogranicza awangardy wprowadziłem także konkurs krótkometrażowy film fabularny, w którym startują te krótkie metraże, które nie są firmami szkolnymi tym samym uczyniłam istniejący już wcześniej konkurs nadruki na właśnie konkursem dla studentów szkół filmowych i z tym mam wrażenie, iż to taka twór działają na strukturach konkursów dobrze funkcjonowała zaczęła dobrze funkcjonować, zwłaszcza na ostatnim festiwalu, który nie ukrywam był takim moim spełnieniem pod wieloma względami poczułem, że to na organizm rzeczywiście się rozwija tak zrósł się razem i było moim dużym marzeniem, żeby jeszcze przez kolejne 3 lata skonsolidować te zmiany i utrwalić nie wiem, jaki będzie las oczywiście tych zmian, ale i jeszcze jedno zdanie rola dyrektora artystycznego jest właśnie taka, żeby nadać pewną wizję z drugiej strony ja nigdy nie dążyłem do takich dyktatorskich decyzji tak zawsze podkreślam to nie jest autorski festiwal to jest festiwal, który miał bardzo szanuję to przegląd nowości szanuję także jego środowiskowy charakter też czyszczenie może być tylko środowiskowe, więc wydaje mi śruba dosyć koncyliacyjnym takim, a jednocześnie zaproponowano, proponując wyrazistą wizję dyrektorem i na Mierzei mam teraz taki jakiś żal to nie, dlatego że ja nie zostałem jestem zdziwiony, że nie będzie tej funkcji wydają się na bardzo ważna, ale były firmy firmy do konkursu głównego, bo nie oszukujmy się to jest konkurs, który wszystkie oczy są skierowane filmy do konkursu głównego wybierała komisja selekcyjna to jest coś, o czym też rozmawialiśmy w tym studiu, że tym chciały strony zmienić te zasady będę uważała, że bardzo wybór będą zbiorowy nie do końca się sprawdzał 1 ważna rzecz ten system był dość skomplikowane najpierw były zgłoszenia potem rada programowa, czyli ciało składające się z 50 osób wylał wyłaniała piątka, która była też innym zespołem trakcyjnym dobrych filmowców piątka filmowców, którzy następnie zasiadali wraz z komitetem organizacyjnym to trzecie ciało już takich obrad dotyczący właśnie tego, które firmy trafiają do selekcji oczywiście w tym decyzjom zawsze ogromne emocje towarzyszą im Adama natomiast mają propozycją prowadziłem teraz, gdy ubiegałem o to stanowisko było to, żeby dyrektor artystyczny jednak poszerzone kompetencje i przede wszystkim, żeby było ciężkie pula dyrektorska do tej pory było to martwe takie ciało, dlatego że kula dyrektorka to było 5 filmów, które dyrektor niejako wprowadzał do rozmowy w oczy wymienia tytuły i w porozmawiamy jeszcze tych filmach i być może część z nich dostałaby wzmożenia natomiast ja zaproponowałem, że pula dyrektorska wchodziła do konkursu po prostu na mocy autorytetu dyrektora był dekret ziomale przede wszystkim w ten sposób myślałem, że jest dobry sposób na taki uwidocznił niepewnego kredytu zaufania, który uzyskuje dyrektor mamy się zostaje dyrektorem zaufania opartego na wiedzy dyrektora na jego czyjej wiedzy prosto współczesnym kinie na ciągłe śledzenie tego co się dzieje z rolnych i to była moja propozycja, żeby właśnie te 5 filmów ta pula dyrektorska wchodziła z tego co wiem, bo jeszcze nie został ogłoszony stan taki nowy regulamin, więc ja też na to czekam, ale ich już, kiedy była na tej rozmowie z komitetem dowiedziałem się, że chyba zostało przyjęte, że 2, że 2 filmy będą wskazane przez dyrektora programowego co jest cieszę się z tego, że tak jest no tylko to tylko dureń wraz z programowaniem Wenzel programowego nie ma czynnych jest ich nie ma ojca taka dziwna sytuacja, że sam jeszcze nie potrafi je do końca zrozumieć, a powiem, dlaczego już kończąc wątek, dlaczego zależało mi tej puli bynajmniej nie jest taki dyktatorskich czy nawet autorskich zaplanowanie chodzi o to, żeby promować firmy nie były powiązane ze mną personalnych w obronie o to chodzi po prostu chciałem zaznaczyć, że ten festiwal w nie może być tylko wyłącznie na festiwal środowiska nie może też być tylko i wyłącznie festiwalem promującym chociażby firma wyprodukowane czy współ produkowane przez polskich służb i filmowej prawa wiadomo, że te filmy, które są objęte tą opieką Instytutu na imprezie, która jest współorganizowana przez Instytut z natury rzeczy na samych Niemczech mile widziane przez jak chcemy, żeby był też taki głos, który jest spoza tych struktur mówi np. kiedy pojawia się coś takiego ciekawego jak Hardkor Disko tak film wyprodukowany zupełnie poza tymi strukturami to moim zdaniem w takim momencie rolą dyrektora jest to, że młodzi słuchacze też mieć bardzo ciekawe wiem, że powstał poza strukturą i jest kinem niezależnym, ale jest tak dobre, że należy go pokazać i to był zresztą przypadek mego pierwszego roku, kiedy zasugerowałem obecnie Hardkor Disko w konkursie film wyjechał z 3 Rosji z dużymi nagrodami po 2 zdjęcia debiut i debiut aktorski, a cóż tam za leki pasze spotkała Robert Bole sta i scenarzysta później ostatnie rodziny córek dansingu Kacper Fertacz i późniejsze fantastyczną pracę m. in . po właśnie ostatnia rodzina z jedno Krzysztof Skonieczny obecnie rozwija my serial na liczbie okradł wszyscy jesteśmy bardzo ciekawi, więc nawet, kiedy pojawia się coś takiego ktoś musi zatem mocno stanąć ja widziałem taką rolę dyrektora domy zobaczymy faktycznie jak to będzie, ale może może ten eksperyment, który został zapoczątkowany 6 lat temu jak powiedziałeś tutaj Michałem one z Michałem Kaczyńskim może siłą głosu nie powiódł może środowisko potrzebuje wybierać spośród siebie no bo wy byliście Michał Oleszczyk Michał Chaciński to co rusz ma tak krytycy filmowi to, gdyż Michał Chaciński teraz również działa jako producenta, ale jednak jest krytykiem filmowym z tego środowiska się wywodzi się tak nas zresztą był nim zaś wtedy prawda obecnie jest pewność, że filmowcem i krytykiem natomiast pytanie właśnie ciągłe pytanie środowej mszy wynika to ma być festiwal środowiskowy jak chcą orzełka, ale to jest festiwal, który powstaje z publicznych środków więcej, by pytanie czy środowisko filmowe z jakiś sposób uprzywilejowana także ma taki festiwal mieć współ de facto ze środków publicznych w większości no nie wiem ja uważam, że to funkcja się pogodzić, że nie ma żadnej sprzeczności w tym, żeby środowisko czuło się w Gdyni gościom na jaw dokładają wszelkich starań są dodam, że polscy filmowcy zyskali u mnie tak wielki szacunek przez 3 lata, by po raz pierwszy tak naprawdę przyjrzałem się na czym polega praca filmowca w Polsce jest trudna jak wiele trzeba mieć wiary determinacji tak naprawdę siłę, żeby w ogóle się utrzymać na tym rynku każdy projekt jest wciąż efemeryczne mówi dzisiaj jest droga nie ma prawa i samica czystą wiarę, że warto się o to walczyć dalej tym spędzałam dla nich ogromny szacunek ja uważam, że także środowisko filmowe powinno się czuć w Gdyni dobrze z drugiej strony jest takie pytanie czy jest tylko jedno środowisko albo może już kilka może to jest nie jest tak w latach siedemdziesiątych, żeby rzeczywiście 1 grupa filmowców podzielona na swym zespołem teraz czujesz niesamowitą ilość ambitnych producentów młodych, którzy wchodzą zupełnie z różnych kierunków łączą często pieniądze z różnych źródeł prawda potrafią robić koprodukcje międzynarodowe no to już nie jest to samo Adamek troszeczkę już poszliśmy dalej, więc tak przedstawiciele branży filmowej powinniście w Gdyni dobrze powinni się czuć jak u siebie, ale to też z praw dla widzów przypomina kilkadziesiąt tysięcy co roku widzów, którzy fantastycznie przyjmują polskie kino i ci widzowie domyśla, że mają prawo do tego, żeby oferta programowa festiwalu była także dla nich przygotowywana nie tylko wg środowiskowy wyklucza, że państwa Nobla takie takie zaskoczenie przyniosły temu tydzień tak jak powiedzieliśmy czekamy na ten wrzesień w połowie września festiwal pierwszy bez dyrektora artystycznego się odbędzie zobaczymy jak to będzie wyglądać teraz na przełom lutego marca rusza domy zbieranie zgłoszeń filmów do do na festiwal filmowy w Gdyni MMA w sobotę w magazynie filmowym mieście Magdalena Sroka będzie o tej sprawie mówiła też m. in. bo będziemy rozmawiać głównie o obecności Polski na festiwalu w Berlinie, które rozpoczną się już w czwartek przypominam, ale na pewno to sprawia też się zapytam cóż dziękuję bardzo Michał Oleszczyk bardzo był moim gościem dziękuję ci bardzo, a ja zapraszam państwa też, korzystając z tej okazji o życiu powiedział o tym, festiwalu w Berlinie no to oczywiście zapraszam państwa na specjalne relacje w radiu TOK FM w przyszłym tygodniu codziennie wprost w festiwalu w Berlinie, które aż takich emocji nie budzi ich rodziców pewne mentalne co roku nie wydaje się być bardzo szanowane tak jak Gdynia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA