REKLAMA

Marzena Diakun- kobieta w męskim świecie, dyrygent, laureatka Paszportu Polityki

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-02-07 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
47:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM dobry wieczór państwu Aleksandra PEZDA zaprasza na wtorkowy wieczór Radia TOK FM Mendes państwem aż do północy to na początek ze mną bardzo fajny gość Marzena Diakun dobry wieczór dobrych czasach dyrygentka laureatka tegorocznego paszportu polityki w kategorii muzyka poważna takie przedstawienie to jak to brzmi dobrze dobrze ja bym tylko wymieniła formy dyrygentka na dyrygent i wyciekom, ponieważ nie brzmi to na moje wykształcone muzyczny ucho ładnie mnie Nalepa Rozwiń » nie jest krzyż dumna z tego, że jest pani kobietą dyrygentem tak, ale sama sam ten wyraz dyrygentka wzmocnienie z niej nie bardzo ładnie mi to brzmi przyznam się pani, że wyzwaniem była chłopcem laureatem tegorocznego paszportu polityki w 2 letni zaprosił, a no to bardzo miło, że Hej, Hej jestem i wielka szkoda bo, bo dlaczegóż, by mężczyzna miał mniej dopowiedzenia mniej ciekawych rzeczy właśnie to planowanie trasy nie pani złapała ich, ale właśnie byłam ciekawa jak to jest być kobietą dyrygencką czy to czy pani jak i jak długo czuła pani tę różnicę i czy to jest ich przewaga czy jest to, że niedogodności tak się uśmiecham, bo był rzeczywiście to jest w tych wszystkich w wywiadach, które teraz po paszportach też udzielam to jest taki wiodące pytanie pytanie przewodnie jak to jest być kobietą w tym zawodzie, a ja oczywiście mogę mówić tylko on za siebie i wymaga przetaczać się swój życiorys i rzeczywiście tak to jest że, że jest nas jeszcze troszeczkę mniej niższe niż panów dyrygujący ich, ale to się powoli zmienia i oczywiście wynika to z Rennes historii tradycji przez przez długi czas nawet orkiestry w skład orkiestry było mocno nas źli nic właśnie tak chciałam powiedzieć i to się też bardzo powoli zmieniało i dalej zmieniam są jeszcze takie orkiestry, w których w, których no i 99 % 95 % to mężczyźni Wiedeń to takie bardzo też tradycyjne ośrodki i to się powoli zmienia, a z czego to wynika to cios w związku inicjowanie zawody z tradycji przecież przyjrzyjmy się my dopiero w dwudziestym wieku zaczynałyśmy walczyć o swoje prawa dostały się prawo głosu i to dwudziesty wiek zaczyna zmieniać prawda dochodzimy do różnych zawodów i ich w tym bierze również udział dyrygent tura więc, więc ta rola kobiety na przestrzeni wieków się zmieniała czytam teraz wspaniałą książkę Coco Chanel no i tym jak ją chroniła pewne no tak też kobieta sukcesu raczej lubię rzeczywiście, by zaglądać w różne biografie, bo to szalenie inspirujące wiedzieć jak on jak tanie, ale nie tylko panie jak jak mężczyźni różnie również działali w sferze kultury Zalewski był biografie oczywiście z powodów też zawodowych w mniej interesują, bo to się przekłada na nadzieję akt do, z którymi mamy kontakty, które muszą prowadzić, więc to jest szalenie ciekawe inspirujące, ale oczywiście to też jest mój zawód, ale my rzeczywiście ostatnie 2 takie tanie to Helena Rubinstein i jej i jej na wielka kariera w świecie kosmetologii tak w stanach Zjednoczonych wywodząca się przecież w wersji z Krakowa no a teraz obecnie też Coco Chanel i IT jako nasze przecierała do tego świata mody też była 1 z pierwszych kobiet, które jeździć po takim kreator Konrada w inne wcześniej też byli panowie w no jak Anicie przydzielono do tego świata chce nas przed sobą 2 bardzo źle rekreacyjnie, ale bardzo tradycyjnie szkoła muzyczna ARM potem decyzja, żeby próbować swoich sił, ale skrzypce tak fortepian fortepian założeniem jest, że skrzypce, a nie wiem nie wiem, dlaczego skrzypce dumnie to był fortepian 12 lat szkoły muzycznej potem egzamin na studia które, który był niełatwy i rzeczywiście decyzja, że na egzamin zdałam 5 lat studiów i potem tak naprawdę najważniejsze jest to wejście w życie profesjonalne zawodowe pań tak mówi Możdżer szkoły muzycznej potem egzamin taki trudny już decyzję o 5 lat studiów dziś lub a kiedy pani zaczęła marzyć o tym, żeby być regentką AM to dyrygentura od od bardzo wczesnego o mojego rozwoju muzycznego była nieobecna przede wszystkim ech, chodziłam na rodzicami na koncerty Pm od osób od chyba jeszcze lat przedszkolnych na koncerty muzyki Symfonicznej na koncerty Filharmonii w twoim rodzinnym mieście Koszalinie i od zawsze fascynowało mnie ten zawód dyrygenta to, że stoisz tam na tym podium i wraz z muzykami nie, trzymając nie, grając na żadnym instrumencie kreuje się muzyka Tosię pani wtedy wydawało łatwiejszy czy trudniejsza od gry solowej na fortepianie trudno porównywać wtedy nie porównywała oczywiście nie wiedziałam co to jest do końca nie wiedział do końca co bez dyrygentury i tak naprawdę na czym polega dyrygent urazów dowiadujemy się jeszcze za 2 podczas naszego pierwszego koncertu z profesjonalną orkiestrą wtedy mamy świadomość tego, jaka oto, jaką odpowiedzialność gramy na swoich barkach ARM przekonujemy się o tym, że musimy wejście na scenę podczas gdy tysiące osób wpatruje się w nas już za dyrygować koncert musi się odwrócić ukłonić i będą kaski, bo ich nie będzie ani się dokładnie kłania Anita w 1 ręce trzyma tę jak też nazywaną balladą, a we i taki taki bardzo luźne ręce takie wyzwanie, bo taką lalkę z ręką w myśl ku i tak pani się bardzo elegancko i tak teatralnie kochania uczyła się pani tego nie realnie nie uczą się nigdy kłaniać natomiast myślę, że te beznadziejne w tej pewności scenicznej nabiera się nie to jest wyjście na scenę to jest ułamek promila naszej pracy trzeba być już w tym momencie skupionym na tym co się będzie wykonywać zawód muzyka to on bardzo niedoceniane niestety w naszym kraju zawód EMC oznacza ono wymagane trenerem w sensie finansowym łza się również finansowym, ale również takiej świadomości na czym to polega niewielu wiele osób miało możliwość dłuższego czasu nauki gry na jakimkolwiek instrumencie i nie każdy rozumie, jakie poświęcenie, jakiego rodzaju skupienie to wymaga skupienia to wymaga i słyszy pani wszystko co się dzieje na publiczności za panią kaszel mnie nie to czas, by podczas koncertu to już mnie nie interesuje mnie to jest naprawdę taki rodzaj skupienia, w którym ja muszę wytrwać 45 minut czy 3 godziny czy 15 miękkich muzyki i to nie jest ważne co dzieje się na naokoło mnie i tak każdy z muzyków to jest naprawdę taki rodzaj skupienia, który w nową w trzeba trzeba naprawdę w wychwycić instrument w rękę i sprowadzi zagrać na nim coś żeby, żeby wiedzieć, jaki na czym to wszystko polega to nie jest takie łatwe nie jest, a innym jak co zostało, że w tym Koszalinie jak rozumiem zaczęła pani tyle karierę muzyczną czy to była decyzja mamy pani chętnych tradycje rodzinne wiaty staną się w moim domu rzeczywiście bardzo od oczu od zawsze była muzyka tzw. poważną Mac i rodzice wysłali na swym najpier w na jego brata później mnie do szkoły muzycznej, ponieważ byłem w zawsze uważano, że to zresztą to są udowodnione badania, że ta muzyka nauka gry na jakimkolwiek instrumencie bardzo wzbogacana co rozwija mózg dziecka w niesamowity sposób i nie trzeba być później w zawodowym muzykiem, żeby te te umiejętności wykorzystać żyć tak było to co się świetnie sprawdzą matematyków umów wiele no właśnie NATO wynika, że w razie zmian tych wieści z tak tak rzeczywiście zawsze byłam mocna matematyce matematyce fizyce zażywanie przydaje w dyrygenta służy niewątpliwie autor opowie pani w jaki sposób, bo wieża z wyliczeń DM BDM wszystko on tak, ale to jest, że taka umiejętność może on rozumienia i wyczucia czasu to jest ważne w muzyce wyczucie czasu natomiast efektem tych z ósemki szesnastka miecza zaraz potem jeszcze kropki nic nie jedyna pauza drugi, lecz na Dakarze to już jest jakby to tak jak wiemy, że na to, aby to bele i umiemy literki sklecić słowa to tak jak język muzyczny składa się z dźwięków i i trzeba go prosto czytać i wykonać natomiast rozumienie czasu w muzyce to ja jestem osobą, która zarządza przede wszystkim tymczasem mogę coś rozmów Lec albo mogę skrócić ten czas ja za to odpowiada IR i proszę wierzyć, że czasami tam bardzo to jest trudne dobranie właściwego tempa do odpowiedniej odpowiedniego dnia pory dnia odpowiedniej sali akustyki i ludźmi, z którymi pracuje to są taka trochę magii, a ta to w tym czym ja pracuję, ale zdarza się pani zdecydować zagrać utwór n p . szybciej, bo czuła pani od publiczności jakąś presję taką nie od publiczności żadnej presji czy też nie mogłem natomiast rzeczywiście czasami jest tak, że dany utwór ERM wymaga nawet zagrania troszeczkę żywsze ego albo troszeczkę bardziej spokojnego to też zależy ja nie jestem maszyną jest człowiekiem mamy jakiś rytm biologiczny nasz, który na pewno też na to wpływa na dziś no właśnie, ale skąd takie ramy stworzone przez kompozytora, a częściej może przez wydawcę dzieł muzycznych GROM szerzy przez kompozytora najpierw on nim, w których trzeba się trzymać nie chodzi tylko tempo szybko wolno czy umiarkowanie, ale dotąd jest też wyliczone jest też określonej liczbowo ileś tam czasami jest określony liczbowo w późniejszych epokach wcześniejsze epoki zadowalały się też tak powiem określeniem słownym i toteż zostawia nam duże ważne by, a jak duże pole manewru ma pani przy tym określeniu liczy, bo ile pani może ściągnąć utwór, bo nie jest także do woli po na niej jest także do woli oczywiście no trudno mi tutaj mówić w procentach jeśli to jest określenie liczbowe to ona jest bardzo dokładne, czyli każda sekunda to jest określeniem 6060 dni naszej numeracja na rzecz innych niż w godzinie z badań system jest dziś w godzinie natomiast to jak sekundy na upływający dojazd metrum 60 tak i jeżeli dany utwór np. Bolero Ravela on za wprost zapisane w metrum 76 to jest określone w określone bardzo ściśle tempa natomiast bardzo trudno jest zagrać np. Bolero Ravela od początku do końca w tym 1 tak zazwyczaj również zwalnia się czyli, a on trenerem no n p . dla mnie takim najlepszym najwygodniejszym tempem jestem po 82 albo nawet 69, a część jest najwygodniejsze dla pań w fazie badań na co on na ekspresję na to jak się buduje formę na osiągnięcie kulminacji we właściwym momencie nic, bo to są takie czary Mary Greenwood, kiedy był młody grał Bacha niezwykle szybko a kiedy się zestarzał źle grał Bacha niezwykle wolno w ogóle nie grał jakoś tak średnio tylko żywiciel znane albo z 3 takich szybkich energetycznych wykonań albo takich strasznie wolny w takich naprawdę, w których każdy dźwięk wybrzmiewa bardzo długo zresztą świadczy o geniuszu, bo właśnie najtrudniej chyba zagrać bardzo stężenie najtrudniej technicznie, ale najtrudniej jak i muzycznie jest utrzymać uwagę i na utworze kiedyś jego gra bardzo wolnej zależy każdy dźwięk nic się zastanawiało jak to jest on był przecież geniuszem instrumentu i muzycznym jak wierzący pozwoli tak po latach różnica, jaką w Ossowie tłumaczył znowu powiem, że muzyka to nie matematyka i nie jesteśmy też maszynami, więc da też topole interpretacje dosyć duże i CRM i IT poszukanie są szalenie inspirujące, bo niekiedy nawet ja wracam do danego utworu nigdy nie gram go w ten sam sposób, a on został jakoś przetrawić on ITS tak naprawdę najciekawsze w tym zawodzie, że jeśli ten utwór powtarzamy to on żyje razem z nami on ewoluuje w nas samych i tak pewnie w EVO wyewoluowały w pod CE w rękach Glena GULDA oczywiście w niego też w głowie w jego o realnym GM w jakiś numer interpretacji, a i rzeczywiście ME to jesteś także tam i jeżeli jesteśmy młodzi to ten nasz rytm biologiczny jest też bardzo szybkim to też w sprawach konkretnych czasów żyjemy w czasach bardzo szybkich dzisiaj trudno o zaprezentować się ludziom nawet to jesteśmy w radiu czy reprezentują państwo utwory, które mają powyżej 10 minut trzymane są n p . w bardzo wolnym tempie myślę, że straciliby państwo pewien procent publiczności słuchaczy w PRL, więc jak pani się w tym odnajduję, bo pani musi się w wyłączać prawda musi pani, że wystawiać poza tym czas, żeby się zająć przygotowaniem do butów przygotowanie otworu prawda jak pani sobie z tym radzić na skład państwo widzieli tydzień na tydzień muzycznej tydzień na załatwienie spra w gospodarczych zew ma pani nie da rady jestem bardzo duże oczy, że rano pali się w nurtach po tym, że dziesiątej panicznie pisać pięknym i rozliczać się z księgą niestety tak mnie nie można tego łatwo podzielić po mniej więcej co kilka naście godzin trzeba zrobić zakupy trzeba wyprowadzić psa nie można sobie tego poukładać tak tak realnym, gdybym tak matematycznie znowu, a oczywiście potrzebny jest ten czas i litera tura FOT pani psa nie to okres przykład chłoną wilgoć z mojego życia, gdzie nie ma pani psa, ale nie mam psa nie ma żadnego kota ERM, bo rzeczywiście moje wyjazdy nie nie pozwoliłyby mi na to inne jest, więc na dobry dobranoc dobranoc emeryt Gdynia ma pani 1 taki czy poklepanie napełnia się zmienia to się zmienia, ale pozwolenia nie jest musi być poukładane, bo moja praca to praca też samodzielna ja nie jestem nie pracuje w biurze i innym i nikt mnie mówi i nikt nie sprawdza czy jestem od ósmej do szesnastej natomiast sprawdzianem są efekty, czyli musi być przygotowana do do spotkania z orkiestrą i ta praca, którą wykonuje tez praca samodzielna samodzielnie musisz zmusić do tego, żeby usiąść i nauczyć się z danego utworu i to jest niezwykle niezwykle trudne, że ma być osobą poukładaną kredyty Strachy samotny zawód prawdę w 4 samotne zawód MR no i nie jest też może i tak nie mniej działań do pierwszych skrzypiec nie mówi tylko 30 zagra bowiem stać się wydaje, że tutaj jakoś tak powiedzieć nie należało mieć swoją wizją wolność nie lubi do niej przekonać się zmienia oczywiście to nie jest zawód, w którym głosujemy nad interpretacją łączy się większości podoba czy nie to jest fakt przeciwnie jest pani za demokracją w orkiestrze nie ma nigdy demokracji w orkiestrze dyr decyduje oczywiście LM to jest także z każdą orkiestrą jest inaczej i każda orkiestra inspiruje mondeo i każda orkiestra zachęca też do poszukiwań Neil Young im lepsi muzycy tym bogatsza moja interpretacja, więc to się zmienia za każdy myśli pani sobie, że na więcej pozwolić im pani ma lepszych muzyków to się, więc dopiero, kiedy się z nimi zagrać czy ta awansem oczywiście mniej więcej wiadomo, która orkiestra jest na jakim poziomie, ale jeśli po raz pierwszy przyjeżdżam do danego zespołu to jest tych kilka pierwszych minut na to żeby, żebyśmy się wspólnie poznali, bo oni mnie również ogląda pani dyrygenta Wajdy no właśnie nie ich o mediach wstyd się przyznać, ale rzeczywiście od jakiegoś czasu jestem winna na mojej liście natomiast nie mam na to czasu historię na to czasu to jest taka historia on w Kale im się ze talent kontra MON po prostu profesja nos zazdrości gra i o marzeniach i o tym ile możemy w stref wewnątrz samych siebie tutaj jednak niepokojąca historię rzeczywiście, choćbyśmy chcieli czasem czegoś nie możemy przeskoczyć swoich ograniczeń w no tak jest to już dotykamy takich człowieczeństwa ogólnie rzecz biorąc i rzeczywiście ten zawód dyrygent stawia też się przed każdym z nas przed każdym dyrygentem duże wymagania trzeba non stop rozwijać się nie tylko muzycznie, bo dochodziła nawet etatową dojrzałość zniknęły ruiny zapytać jak pani o to pyta przede wszystkim kontakt ze sztuką nie tylko z muzyką i to szalenie rozwija np. ostatnie 2 lata w Paryżu dostęp do do kultury przez duże kart do sztuki przez duże cięższych chodziła pani oglądać obrazy czy też obrazy sztuka dyskusje z z ludźmi sztuki w pewnym momencie oczywiście też zdystansowanie się do tego wszystkiego i i własne poszukiwania, bo on też szczęścia obcuje z jakimś pięknym i musi sama znaleźć na to przepis na Musze to zrozumieć przetrawić przez siebie i pokazać ludziom morza chciałam powiedzieć to jest ogromny luksus prawda odtwórca roli dziś jest piękne tak IDM i tak naprawdę Leon trzeba też umieć wyłączyć z tego świata dzisiejszego czytałam 2 ostatnie piękne wywiady z 2 laureatkami paszportów polityki w dziedzinie literatury i teatru i tak jak one opierają swoją sztukę, czyli wrze w 1 przypadku już szyb napisanie książki książkę w drugiej sąd oczywiście spektakle teatralne one opierają, a tą rzeczywistość dzisiejszą oto co widzą w każdego dnia i co po co próbują opisać żelem, a w Aninie i ja niestety dotyczy to od tego dnia dzisiejszego musisz musisz czasem zdystansować Emmy za każdy artysta jest wrażliwa i DM w podanym w pierwszy inny przykład z brzegu czytam też, że czytam bardzo często kilka książek Haas i w i byłam zaczęłam też książkę wiolonczelista z Sarajewa rzecz dzieje się w Sarajewie podczas wojny i są tam bardzo bardzo brutalne opisy tego jak jak ci ludzie sobie radzić jak jak spadające pociski jak co ludzie zostają ranni jak strzelają jedni drugich i powiem, że przebrnąłem przez kiepskie kilka pierwszych kart książki i muszę to ciężko odłożyć, bo to zbyt mocno na mnie działa właśnie to kiedy pani lubi w ogóle jak to nazwać uprawiać muzykę wykonywać muzykę uprawiać muzykę Health Organization for zwracały seks może wykonywać w i to on lubi taniec wykonywać na emocjach czy właśnie, kiedy pani ochroni nie moment koncertu to są zawsze emocji to jest najpiękniejszy moment uwalniania się tych emocji, ale to są piękne emocje i tam nie ma brutalności tam nie ma gwałtu tam nie ma, a tych brzydkich cech człowieczeństwa, które możemy obserwować na co dzień, które dzisiejszy świat nam pokazuje i nawet jeśli to nie jest racjonalne było coś co jednak jest nie w umowie taki dramatyczny nie ale jakby śmierci oddanie hołdu śmierci to nie jest nic nie wiem to nie jest nic brzydkiego na zwolnienie z to jest raczej pochylenie się nad nad przemijaniem zastanowienie się nad nim prawda nie okazywanie czegoś takiego od Artego w krwi i 3 Włochom czy innych brzydkich a kto o nich, lecz ktoś panią uczył tak patrzeć na pani zawód czy sama pani do tego zdolny do rozmów dojrzało, a on co tobie zaś tak on to kreatywny w Akademii muzycznej opowiadać sprośne historie w baśni w twarz, że to, że stan taki zimny chów, że profesorze nie przebierając w słowach często zazdroszczą swoim uczniom jeśli są trochę lepsi od niej jak ja myślę, że ja tobym w ogóle odeszła od Akademii od szkoły ARM tu też co innego to jest to, że w moim domu najważniejsze było to, żeby wychować nas na dobrych ludzi i żeby źle być dobrym człowiekiem i to jest tak naprawdę dla mnie najważniejsze w życiu, a i to, że jestem w muzyce to jak najbardziej spełnia się w tym no bo nie wyobrażam sobie, żeby muzyka była czymś złym i żeby można było skrzywdzić drugiego człowieka w 80 zwierzał się pani urodziła to jest taki ładny rok urodzenia chętnych tak ładny rok urodzenia wyż demograficzny niż na ich wyszło, że wyszła pani na wolność prawie, że w takt i rzeczywiście cenię tę wolność, którą mamy i nie wyobrażam sobie, żeby jakikolwiek artysta był przymuszany do czego chcieć, żeby nakładaną Penta granice niemy jesteśmy ludźmi świata no nie jest także na komercję w jakim sensie narzuca petenta to znaczy musi pan zarabiać prawda chce się utrzymać, więc czas każdy ma spełnić czyjeś życzenie złoży pani zagrać to, czego pani nie chce grać albo w miejscu nie chce to też bardzo mocno powiedziane oczywiście zdarzają się utwory, do których muszą długo się przekonywać ich utwory chociażby bardzo trudne też czy wyleczy nie do końca do mnie dla mnie zrozumiałe, ale zawsze podchodzę do tego on także może to to dzieło w pewnym stopniu ja potrzebuję czasu, żeby ono do mnie dotarło, a nawet jeśli nie to jest zawsze z tego można wynieść jakąś naukę na przyszłość na na wszystkie inne utwory i następne koncerty, a buduje pani sobie obraz dzieła to znaczy opowiada pani jakąś historię konkretną nie zawsze nie są muzyka to jest dla mnie też coś absolutnego, czyli niezwiązanego koniecznie z jakim się o obrazem czy czy nie potrzebuje zwerbował zwerbalizować danych emocji to jest coś się tak naprawdę od od początku filozofii wszyscy filozofowie mieli problem z tą muzyką jedni ją wypromowali wsadzając między sztuki między zerem tak naprawdę sztuki użytkowe tak coś coś niższego jedni ją gloryfikował Ali uważając, że to jest coś tak wykwintnego tak wyrafinowanego pewnie gdzieś tam prawda pośrodku ja ja bym jednak skłaniać ku temu, że to jest pewne inny rodzaj magii ta muzyka ma ona na tym najwyższym poziomie nic czy on czy konduktor ściągnąć z SLD czy dyrygujący musi mieć siłę fizyczną tak bo, bo czasami trzeba tam ustać na nogach 3 godziny podczas spektaklu np. trzeba mieć silne ręce, bo jednak pracujemy rękoma i to z wzniesionymi w górę prawda to jednak jeszcze kręgosłup do tego trzeba pytać trzeba mieć to to chyba każdy z muzyków też ma problem bo, bo ta postawa wymagała różnego rodzaju skręcenia się czasami skrzypkowie mają problem flaczki mają problem z kręgosłupem, więc to chyba rzeczywiście trzeba o to zdrowie dbać o no ale jak pani dba o to chodzi pani na siłowni nie na siłownie, ale w innym klubie sport mamy ARM swoich faworytów np. TENIS, chociaż też trzeba uważać, bo to jest sport kontuzja Genoa ani nie może z nadgarstka przecież tam ich nadgarstek kolana wszystkie wszystkie ścięgna, więc trzeba uważać natomiast gdy próbuje RM próbuje gimnastykować się czasami joga też chętnie wraca też dobrana wyciszenie się, ale się pani wycisza przed koncertem ma pani swój system jakiś to jest marzenie rodzaj wyciszenia, ale takiego skupienia na na danym utworze w NATO co przede mną nie mam jakichś specjalnych nie liczy od 30 do 1 od końca do tyłu nie liczy Baranów, żeby zasnąć albo uspokoić się myślę, że takie naturalne rozmyślanie o tym co przede mną i skupienie się po prostu w ogóle spieszy się pani czasami o bardzo często tak czasem autobusu to unieważnienie do autobusu, ale nawet jeśli mam dużo czasu jestem osobą, która dosyć szybko, choć dosyć szybko porusza się jej korzenie nerwowo ale, ale to my ten czas mniej jest dosyć taki szybki limit, a co pani zrobiła, żeby pierwsza obca orkiestra panini zjadła, bo rozumiem, że ta, z którą pani pierwszą grała to gdzieś tam była już w Akademii muzycznej jakieś próby pewnie się znaliście, ale z taką pierwszą opcję nago w gościnnych występach zieloni przyjeżdżali oni nie strzelają Focha ani z taką malutką dziewczynką i staje przed nimi są uprawnieni buty na wysokim obcasie albo ktoś ostatnimi taka nauczycielka opowiada, że jak szła do szkoły niestety na praktyki do technikum to ubrała okulary, których nie musiała nosić, żeby się wydać poważniejszą niż z oczywiście można stosować takie triki tez pewnego rodzaju manipulacja oczywiście mam, ale nie dla mnie najważniejsze jest to, żeby być profesjonalnym po prostu świetnie przygotowanym aniżeli tania nigdy o jej oczy widzę woli wie pani to nie jest na zasadzie jakiś walki i orkiestra kontra dyrygent czasem jest czasem jest Jean Pa cyna, ale także orkiestrę, która nie wydaje się dobra dyrygent z gościnnie poprowadzi świetnie znający się, by wydobyć Nowak tak, ale nie możemy nie mogę podchodzić do orkiestr na zasadzie konfliktu na zasadzie tego jakość będą chcieli mnie podejść i nawet jeśli coś takiego wyczuwam ze strony orkiestry to nie mogę też reagować konfliktem konflikt zrodzi konfliktu następny, a trzeba być profesjonalnym trzeba być liderem też bardzo profesjonalnym w podchodzeniu do artystów muzyków szanować tych ludzi broń Boże nie, ale są dyrygenci nerwus i są ludzie, którzy nas Rumunia, a także reżyserzy Boy to to bardzo niedobrze, że są tacy bo, bo to nie jest dno powinniśmy szanować wszystkich ludzi prawda i ich nie powinna być takich momentów oczywiście to jest praca ta z z ludźmi i im momenty konfliktowe mogą się zdarzyć, ale trzeba próbować się rozwikłać jak najlepszy sposób i wszyscy mamy 1 cel zagrać jak najlepszy koncert i IT powinno nas łączyć tak naprawdę podobno sama pani projektuje swoje franki tak tak, bo miałam z tym duży problem to jest duży problem, czyli mała postu RAF prośbę, o ile ja nie jestem aż takiej małej postury no niech gnije nie ujmując nie wyda Clement aha dobrze dziękuję natomiast rzeczywiście to jest celem, jaki 1 z moich krawców śmiał tez odzież robocza, więc ona musi dobrze się sprawdzać RM w pracy w działaniu co najważniejsze właśnie w tej trzeciej rękawów w ich nawet w Rzymie pani nie blokowały tak tak, iż rzeczywiście każda marynarka każdy żakiet uszyty dla kobiety, które może pani zobaczyć na wystawach w sklepie na wieszakach jest dla mnie nie do użytku po prostu ciągnie się w plecaku tak, by te rzeczy są źle uszyte z UE oczywiście dla dla mnie dla dyrygenta i i samoistnie musiałam rozwiązać ten problem, ponieważ przez bardzo długi czas nie mogłam znaleźć osoby, która zrozumie, o co mi chodzi, więc zacząć sama rysować sama projektować sama szukać osoby, które potrafią to świetnie wykonać Beacie w tym niższe jak tłumaczy jak to ma wyglądać mamy w głowie jakieś jakieś pomysły i to nie są kobiecej stronie pani takim chłopcem Stali, kiedy państwa, lecz na pewno dyryguje dyryguje w spodniach i dyryguje pewnego rodzaju żakietach kiedyś to były nerek dłuższe płaszcze teraz to bardziej przechodzi formy żakietu obecnie współpracuje z wspólne Atelier w Paryżu, który wykonuje dla mnie żakiety i to jest taka współpraca obustronna, bo pomysły są również strony tego kreatora no ja dorzucam swoje oczywiście znowu jest problem rękawów, który mogą one nie mogą napalić życia mają tanie nieruchomości rolnych był przede wszystkim mają muszą być szyte prawie pod kątem prostym do nocnego torsu -li ne, bo moje ręce są rzeczywiście uniesione to jest również problem Koszul w białych, bo z najczęściej dyryguje też białej koszuli i NATO narzucam ze płaszcz żakiet różnie można nazwać jak się wam rozgrzeje sporcie to pani nie może ściągnąć tylko, że kiedy w trakcie dno dlatego koszule już zazwyczaj ona przejmuje ten pierwszy chce to pierwsze 3 pierwsze ciepło w ale pani dyryguje tak dość wstrzemięźliwie posąg dyrygent i dyrygentki latali zjechali internet, ale nie pamiętam co to za dyrygentka była skakało tak bardzo ofensywnie, ale tak skakała, że w czasem, że nad Ameryką skanery no bo w 2 oczywiście darmowym dla taka zasada jest, żeby orkiestrze nie przestanie przeszkadzać w SLD ma w no, więc można je schodzić z pola widzenia tak też są rozmowy po ma takie oczywiście to są różne szkoły metody każdy musi znaleźć coś wspólnie znaleźć coś swojego i każdy dyrygent dyryguje tak naprawdę inaczej każdy ma inną budowę ciała i to soczyście przekładana ten zasób gestów którymi możemy coś wykonywać i to też zależy oczywiście atut od utworu utworu od rodzaju muzyki, więc się zmienia pani gdzieś mówiła, że z pompą jest oczywiste, że język dyrygowanie jest tak samo skodyfikowane jak nuty jak język muzyki, ale ja rozumiem, że tylko wytyczanie tempa jest skodyfikowane co tak my bazujemy na pewnych schematach i turystów na zewnątrz, że rysuje trójkąt się na 4 odprawy to pani uprawniona jest miastem, ale oczywiście tych schematów, by można nauczyć każdego w przeciągu godziny natomiast DM potem to jest rzeczywiście już filozofia bo dźwięk po każda orkiestra reaguje troszeczkę inaczej na nas ten zasób gestów którymi my staramy się przemawiać, ale po nich zależy, więc był bardziej okrągłe Teresy pani kółko batutą, czyli 1 nie właśnie mnie po wyeliminowaniu urojony swojego stylu tak już w i trudno tutaj zwerbalizować takie rzeczy to naprawdę zależy od utworów zależy od charakteru muzyki ERM to proszę przyjść zobaczyć powiem tak bardzo dla nas ogromne General wprawdzie miałam okazję tylko w internacie alem akces ani mistrzem inna winny azot jest tani mistrzem w ja miałam wielu znakomitych nauczycieli poczynając od od tych wszystkich dyrygentów, których działamy jak byłam jeszcze małą dziewczynką oczywiście po pierwsze, taki kontakt z z Les dyrygentem z mistrzem Polski podczas kursów mistrzowskich był to przecież ten warszawski potem oczywiście mój prof. Mieczysław Gawroński podczas studiów 5 lat studiów i inni i to, że jej, że do dziś z profesorem mamy rewelacyjny kontakt mogę to wszystko go zapytać się zdają relację prawy z wszystkich moich koncertów i dyskutujemy Nana przeróżne tematy nawet niezwiązane z muzyką w ERM, a potem również szans na studia w Wiedniu, ale wiele różnych kursów mistrzowskich czy kontakty z panem Markiem tracą już świętej pamięci, który też bardzo dużo mi przekazał podczas mojej pracy i asystowania mu w orkiestrze naprawdę na każdy dyrygent, którego miał okazję podpatrywać nauczył mnie bardzo wiele i tak naprawdę to co była to najlepsza nauka podpatrywanie przeróżnych osobowości podczas różnych prób przede wszystkim, bo ja za czasów studiów dziennych chodziłam na wszystkie próby, jakie tylko mogłam, w których tylko mogłam uczestniczyć przede wszystkim filharmoników wrocławskich, ale również moim rodzinnym mieście Koszalinie np. potrafi podpatrywać one Maksymiuka czy oczy wielu wielu innych i każdy z nich dał mi bardzo bardzo wiele, a wspomniana malin Alstom malin, ale są tylko raz tak naprawdę widziałam mówi Paulina maj 2 rundy z konta jest w niej dalej stypendystką podczas sceny rzeczywiście uhonorowany swoim stypendium na sezon poprzedni i te, które obecnie trwa 3 dni sezon koncertowy to taki krok w szkolnej czy akademicki od września do maja mniej więcej tyle obecnie mamy sezon koncertowy 171617, w czym jeszcze w tym sezonie jestem stypendystką Mering, a sąd i polega na tym, że MO rzeczywiście w każdym momencie z jakimkolwiek pytaniem mogę się do nich wrócić jest osoba bardzo otwarta natomiast ja tak, aby na żywo widziałam ją tylko raz byłam na jej koncercie na BBC prąd sprowadzi koncerty i tam uczestniczę w próbach i w koncercie nie zwraca się do niej pani z pytaniami w coraz rzadziej szczerze mówiąc, ale od czasu do czasu wymieniamy się mailami i i pisze co tam nie słychać, jakie nowe koncerty, jakie nowe propozycje i i bardzo się też żal, że mam takie wsparcie linii, czyli muzyka jest pani całym życiem czy trochę prywatności, a po z zawodem nie no no bardzo ważne jest to mecz ten balans pomiędzy życiem zawodowym prywatnym, ale to prawda, że nawet prywatnym życiu dużo tej muzyki jest ona ona mnie i uspokaja i pozwala odpocząć, a jak pani odpoczywa to przy muzyce tak jak za wyższą niż nasz żeglarz odpoczął oczywiście odpoczywam przy muzyce, ale też on bardzo Lubie ten na dzisiejszy dzisiaj to dziś w dzisiejszych czasach to jest produktem naprawdę rzadko spotykany czy cisza, bo ten nasz świat jest coraz głośniejsze i i żeby mieć ciszę to tak naprawdę chcą mieć dużo też pieniędzy w bo, a proszę powiedzieć, kiedy pani ostatni raz naprawdę znajdować w takiej ciszy, ale cisza cisza cisza w moim mieszkaniu się co dalej i tak nie słyszy pani nie wiem czy wrzącej wody z kranu czy np. sąsiadów czy zakład z nazwą leży w Choroszczy jest to totalna cisza włazy szczecińskiej im się, żeby znaleźć taką cisza to co dzisiaj naprawdę czymś dużo pieniędzy, żeby np. mieć dobrze wygłoszony dom albo, żeby ten kamień na drzewie usiądę no jeszcze nie tak jakbym chciała, ale nie rozwiąże właściwie ostatni się śmiałam, że na inne wysokości przelotowej 10  000 m pomiędzy Wrocławiem, a Paryżem w, czyli we Wrocławiu jednak Wrocław jednak Wrocław i i rzeczywiście to miejsce, które możemy zapewnić taki komfort odpoczynku od wszystkiego to jest na razie Wrocław, ale również w domu rodzinnym Koszalinie tam jest jeszcze więcej ciszy i choć pani pieszą na plaży tam Skawa, kiedy musimy dojechać na plażę natomiast jeśli już jesteśmy na plaży to rzeczywiście to są to są długie spacery broń Boże nie wylegiwanie się za parawanem w ale długie spacery sześciokilometrowy czasami to jedno z ostrą jest taka tradycja was rodzinne życie niewiele wiecie tylko weź go nie lubimy się wylegiwać rzeczywistym i ten sezon turystyczny to jest dla nas zmorą troszeczkę, bo samo przejście do samego morza jest w jest już problemem oczywiście znamy miejsc miejsca mniej uczęszczane ale, ale są one troszeczkę już oddalone od naszego domu rodzinnego natomiast może to jest w ogóle wielka woda to jest to taki żywioł 1 z moich ulubionych i bałtyckie morze tak naprawdę w zimie albo późną jesienią to jest coś pięknego, kiedy zdarzają się burzę wielkie hale szare szarobure Niki tchnął w granatowych mury to coś pięknego czy w ogóle jest może pani powiedzieć trzyma panie dziś ulubiony utwór, w czym ulubionego kompozytora, który w miarę jedzenia no właśnie ta się zmienia w oczywiście mamy jakiś tam swoje preferencje i uwielbia muzykę wolną chwilę np. z 20 minut z drugich 20 minut trwające drugiej części symfonii Antona Brucknera to są takie w przestrzenie, które uwielbia i inni jeśli mam oczywiście ten świetny sprzęt grający w domu i i jeśli chcemy wypocząć po to, są też takie momenty, które wiem, że ich utwory momenty, które wiemy, że żel jakich posłucham to jestem naturalnie zrelaksowana w tego Stinga na początku puszczaliśmy też dla pani wymusiła na nich anglikańskim, ale to chyba już do odkurzania cel szczytny cel w PRL nie oczywiście bardzo często bardzo często radio ogólnie w domu gada chętni często też francuskie teraz, a on tu natomiast Sting rzeczywiście bardzo cenię jest on ze mną od wielu wielu wielu lat i i 5 bardzo cenię to jak prowadzi swoją karierę jak jak takie płyty wydaje naprawdę są one na wysokim poziomie i zawsze znajduje tam coś dla siebie coś co teraz dosłownie w ostatniej sekundzie pani siebie widzi za 10 lat prywatnie zawodowo, ale tak bardzo trudne nadal za dużo zamknięty, o czym jeszcze można marzyć o cel coraz lepszym instrumencie dla mnie czyli, czyli o coraz lepszych orkiestrach, a prywatnie, a prywatnie Janos Lazar rozwinęli wygłoszonym do UFG i mchy i też ja myślę o tej przestrzeni wolności o, a pies od dobrych on to nie ja myślę o dobrych ludziach wokół mnie to jest ważne, żeby ta garstka dobrych przyjaciół była cały czas zapinam, czego sobie życie w moje życie raz 2 gościem była Marzena Diakun dyrygentka laureatka tegorocznego paszportu polityki w kategorii muzyka poważna dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - ALEKSANDRA PEZDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!