REKLAMA

Jak będzie wyglądała szkoła przyszłości?

Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)
Data emisji:
2017-02-10 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
exelon Radia TOK FM piąty czy dla chorych okna zaprasza Wojciech Orliński i ich dobry wieczór witam was w kolejnym dodatku moimi gośćmi są Agnieszka Dziemianowicz-Bąk z partii razem Justyna Suchecka koleżanka z gazety wyborczej, która specjalizuje się w edukacji będziemy znać oczywiście o edukacji, ale lot na takim bardziej bardziej bardziej przyszłościowe futurystyczny można recenzji syn poziomie, ale ich już chyba jest brak Unii, bo jest na to by takie z gazoportem w tej Rozwiń » decyzji cena ta krew zastyga ze szkołą, czyli tak jak School Days salon Radia TOK FM piąty czołg dla chorych okna zaprasza Wojciech Orliński i ich witam państwa w piosence my jego siostra Agnieszka Dziemianowicz-Bąk partia razem Justyna Suchecka z gazety wyborczej zajmująca się edukacją i dzierżawimy ziemię no właśnie wyobraźmy sobie tak z grubej rury właśnie taki scenariusz science fiction z jakimiś przyszłym rządzie nie wiadomo jakim, która z moich szanownych rozmówczynie obejmuje wątek właśnie minister edukacji i BOR i jak wyglądać jak ma wyglądać w pozytywnym modelu volvo w bok to właśnie CCC to stolica jest w stanie nadal tam odda głos prezes popada dlatego ja się nie podjął naukę takie zadanie, bo wydają się jakiś taki straszny fundamentalny problem z 1 strony i to się pewnie będziemy się zgadzać testem poziom, na którym możemy sobie nawzajem nie wiem czy przy takim racji poklepywać po plecach wspólny pogląd, że wszyscy jesteśmy za tym, żeby szkoła wyrównywał szanse złego elitarne i t d . ale jak się w praktyce rozwiewa wszystkie praktyczne rozwiązania mają jakieś straszne uboczne skutki bon oświatowy źle działa powszechny na regionalizację źle działa to jak byłoby dobrze no ja myślę, że byłoby wspaniale, gdyby byśmy wszyscy chcieli np. tak, żeby liga Lechia wyrównała, ale wyrównywał, a szansę cieczy czy jak zniwelowała nierówności edukacyjne natomiast jak wiemy tylko te wizje ich celem i cele bywają bywają różne, ale wydaje mi się, że to kluczowa sprawa to jest w ogóle jest pierwszy krok każdego, który chciałabym, żeby był krokiem każdego ministra taka jasna deklaracja uświadomienie przynajmniej sobie, jaki jest ten cel, jakim cudem wartości, które w EU edukacja i system oświatowy powinien realizować, do których powinien zmierzać znaczy jaki świat chcemy uzyskać za pomocą takiego unijnego systemu systemu oświaty co się ma dziać w tej szkole, jaką rolę napełnić szkoła zarówno względem uczniów, jaki społeczności lokalnej czy w ogóle szerzej szerzej w społeczeństwie, więc to są takie pytania, ale może trochę patetyczne może takie fundamentalne, które ja mam wrażenie, że niestety bardzo rzadko są zadawane w resorcie w resorcie edukacji i w związku z tym ta polityka oświatowa bardzo rzadko zmierza do jakiegoś celu to co dzieje się w tej chwili po potężne reforma edukacji, która zrewolucjonizuje Polski system, ale jej najpoważniejszą wadą jest to, że nie można powiedzieć nie można jednoznacznie określić czemu ona ma służyć, jaki cel on ma realizować, jeżeli oczywiście, gdy partia razem ja osobiście i tak jestem zwolenniczką tego, żeby edukacja służyła emancypacji, żeby edukacja w zwiększała MF nie szanse życiowe tylko po prostu poprawiała luz była takim instrumentem narzędziem drogi tego, żeby UE, żeby móc się realizować mógł mieć swoje położenie w strukturze społecznej po prostu móc się rozwijać bez pewnych ograniczeń, które ANN Noel, który natura w sposób naturalny był w nierównych społeczeństwach natrafiamy UE i myślę, że takich narzędzi takich narzędzi sporo jest sporo ich do dyspozycji w tej powiedział pan redaktor o tym, że tak wiele, że tutaj w tym gronie zgadzamy się, że polityka edukacyjna powinna służyć niwelowaniu różna jest wyrównywanie szans nierówności, a tutaj żaden instrument nie działa i podoba taki przykład DAG rejonizacji i systemie systemie oświatowym może zacznijmy od początku tak, dlaczego w ogóle istnieją także, o czym, o czym mówimy mówimy o ich istnieniu obwodów szkolnych obejmujących te elementy te etapy kształcenia, które są objęte obowiązkiem obowiązkiem szkolnym chodzi w tym rozwiązań oto, że niezależnie od tego jaka jest zasobność portfela, jakie są wyniki z poprzedniego etapu dziecko ma zagwarantowane miejsce w szkole w okolicach miejsca zamieszkania za tym stoi nie tylko UE taka wygoda po prostu logistyczne, a także łatwiej jest odprowadzać swoje dziecko gdzieś bliżej, ale im bliżej miejsca zamieszkania, ale też takie przekonanie, że szkoła przynajmniej tych pierwszych etapach nie powinna być miejscem selekcji segregacji uczniów ze względu na kapitał kulturowy rodziców wykształcenie zasobność portfela i te drużyny czasem zgryźliwie jasne, że od razu na PL kraj, który bardzo fascynuje czy stany Zjednoczone dostarcza właśnie przekładu fenomen ukryta jest opisywany jako dyskryminacja kodem pocztowym nowo nowo jednak nie tak dawno nie był nigdy by szkoła Rejonowa w pozornie taka bardzo demokratyczna, ale z drugiej strony, bo inna szkoła Rejonowa będzie w Beverly Hills Stalina w komentarzu gazety wytartych przykłady się gros uwag mamy tu oczywiście my też ma ten problem i wiemy z badań, że gimnazja, bo to oni się najbardziej liczna posegregowane na uczniów też tymi gadami, ale akurat samorządy mają nawet dziś bez teki wielkie reformy narzędzia którymi mogą to zniwelować hymnem na przykładzie Poznania, bo to jest dosyć ciekawe Case od lat mamy taki problem, że są Jeżyce, które nawet poza Poznaniem znane są jako dzielnica raczej uboga robotnicza a gdy dzieciaki, uciekając ze szkół i widać to ich w egzaminach zewnętrznych i edukacyjnej wartości dodanej, czyli taki wierzący i Wilbo są 2 takie dzielnice wypadają dużo gorzej niż dzieciaki na Piątkowie najmu w 2011 roku, kiedy samorząd zabrał się za ten problem, bo zabrał się, czyli mógł doszli do tego, że trzeba dać i zachęty, żeby na Jeżycach inna widziała w Działoszycach, żeby te dzieci zostały i nie możemy dziś wielkich rzeczach to są np. dodatki motywacyjne dla nauczycieli to jest budowanie wypasionego boiska przy szkole, żeby te dzieciaki może, że nie są orłami z matmy to jednak były najlepsze w koszykówce w dzielnicy żyło coś co będzie wyciągać na drugiej granicy mamy np. PL poznańskim Piątkowie, gdzie jest gimnazjum, gdzie jest od 8 do 12 klas na poziomie brzmi dramatycznie bardzo bardzo duża szkoła tak, bo tych dzieciaków jest tam znacznie więcej niż w innych gimnazjach, a paradoksalnie to jedno z najlepszych gimnazjów w mieście jak wyceniamy indywidualne wyniki to okazuje się, że nie przeszkodziło to zupełnie zadbanie o tych uczniów pamiętajmy też o tym, że tzw. rejon 3 obwody szkolne to jest narzędzie to instrument polityki oświatowej to nie jest coś co jest grane dana raz raz na zawsze samorządy organy prowadzące mają możliwość, żeby kształtować się te obwody diagnozując patrząc jak to się dzieje znaczy, jeżeli widzą, że system lokalny system oświaty już odzwierciedla nierówności terytorialnych właśnie dzielnicowe to mogą tymi obwodami poprzez po prostu uchwałę mogły zmienić obwody tak, żeby one się przecinały, żeby one po prostu szły w poprzek tych pewnych obszarów terytorialnych na poziomie miasta czy na poziomie gminy i są takie przykłady gmina Chęciny n p . gdy zdecydowała zmienić w pewnym momencie obwody szkolne to się nie obyło bessy pewnych oporów społecznych i takiego wyjaśniania co do długiego procesu wyjaśnienia po co czemu ma służyć, ale sprawiło to, że nagle w tych samych szkołach uczyły się dzieci z różnych środowisk i to spotkanie dzieci z różnych środowisk tych, które na wejście miały wyższe osiągnięcia tych, które wchodziły tzw. też do środy, gdy faworyzowanych niemogących poszczycić się takim wsparciem rodzinnym oczy czy po prostu za zasobami okazało się, że na tym spotkaniu wszyscy zyskują, bo te dzieci słabsze ze sobą ze słabszymi osiągnięciami zaczęły uzyskiwać lepsze wyniki w nauce, a te dzieci uczniowie którzy, którzy od początku gdzieś tam startowali z wyższego z wyższego pułapu bo, spotykając się z dziećmi z innego środowiska nikt lub poznały się poznały się do budowy doświadczenia okazało się, że są w stanie znaleźć wspólny język, który z osobami, z którymi etno w innych warunkach nie miałby w ogóle okazji się mnie się spotkać, więc Toma, ale i to jest instrument za pomocą, którego samorządy mogą nie tylko o zysk mógł wspierać poprawę wyników kształcenia, ale także realizować to co przez wiele lat było zaniedbywane z artykułu wychowawczą resocjalizacyjną funkcję szkoły to znaczy pop pamiętać o tym, że polityka oświatowa nie służy tylko temu, żeby windować pewne szkoły w rankingach czy ewentualnie jak dobrze idzie edukacyjnej wartości dodanej, ale także, żeby tak kształtować system oświaty, bo służył rozwojowi wychowaniu w integracji socjalizacji różnych środowisk społeczności lokalnej, bo to się wszystkim opłaca i to po prostu służy w UE no właśnie w lokalnych społeczności lokalnych środowisk, którzy bez zwycięstwa, gdzie też samo w takich dzielnicach, które się rozbudowują, który też go peryferyjne rządy zamieszkane mieszkali tam ludzie, których nie było stać także mieszkać w mieście Łodzi zaczęły być zamieszkiwane przez okno polecam bogatszą klasę średnią tak, bo wyprowadziliśmy się tzw. domku z ogródkiem poza miasto nagle się rzeczy, gdy tak się spotykają gorzej, że często to są po prostu rzeczy nieujawnione w gminach druga pani Agnieszka no kto zdał sobie sprawę, że to musi być celowe działanie problem polega na tym, że ciasto tym wyrównywanie szans mówimy tylko teoretycznie takie pytanie dotyczy naszego kręgu naszych szkołach naszego rejonu no właśnie protesty Master już liczą się w tym, zwłaszcza wcześnie, ale jego dawni podlegać będą próby dżentelmena i cieszę się, że chce się stać na 2 jeśli dodamy samorządom na to jak się da zrobić strasznie mnie strasznie podejrzliwy wolno, bo w stan po pierwsze, toteż często zadawane samorządowi i nowym ja jednak często odnoszę też zganił diety w ogóle taki w ogóle nie ma rdzy niemalże niemalże kanon kanon kultury nastawiały się z nią wszystko kojarzy nasze ceny w inny film film Polańskiego niedawno, że w momencie, w którym rodzice zastępczy mówić o swoich dzieciach właśnie na jezdni zaczyna się żeśmy tak pojadę tym na tt tym Polański to znaczy znaczy wszyscy wszystko toczy się tak w ogóle chcielibyśmy w dobrze dlatego świata jednak lepiej dla dla tych naszych dzieci i w jakim momencie no ludzie tacy jak byśmy tezy Janne, czyli tradycyjny kredyt albo net jest brutalnie wiemy co zatruwa się tak właśnie wielkomiejska klasa średnia w numerze dowiemy się nagle strażnik tolerancyjny i 1 mała, kiedy pojawi się dziecko, które z braku opłaty CCC czy też goście chcielibyśmy rozwijać i we własnym prawem prezes chcielibyśmy, żeby jak wiele wspólnego dobra idę do dziecka tak męczyła nas odlatujemy w takim czy też złość tym kłopot, że to dobro własnego dziecka myślano jako izolacja odosobnienie godnego środowiska ten stereotyp, który w UE w sytuacji, w której czy to samorząd czy państwo oczy czy ktoś tu ludzie odpowiedzialni za kształtowanie polityki oświatowej nie interweniują ingerują nie przeciwdziałają tym bardzo często fałszywym stereotypom to się umacnia i ich wydarza się coś takiego co moglibyśmy nazwać samo spełniającą się przepowiednią, ponieważ ta izolacja się pogłębia te środowiska są coraz bardziej oddzielony coraz mniej się znają nic sobie nie wiedzą budują na temat nagrana na swój temat przerażające, ale wyobrażenia i to i umacniają się w tym przekonaniu, że wszystko wszystko widzieli w wiemy o tym i to wiemy od dobrych od połowy ubiegłego wieku, że spotkania uczniów z różnych środowisk służył wszystkim i tym słabszym i tym, ale idę o wyższych osiągnięciach edukacyjnych i czoło i Witosa po prostu dany powtarzane przez bardzo wiele międzynarodowych badań to spotkanie tzw. efekt efekt rówieśnika znaczy to wyciąganie za uszy tych uczniów, by mnie nieco słabszych przez uczniów zdolniejszych się po prostu dzieje się po prostu odbywa GI i tylko trzeba dać mu szansę oczywiście ciężko oczekiwać od rodziców, którzy nie będą śledzić analizy nie będą wczytywać się w przeróżne badania socjologiczne socjologii oświaty, żeby podejmowali takie ryzyko i ryzykowali przyszłością własnego dziecka, ale od tego są odpowiedzialni zaopatrzenie sztab ekspertów specjalistów politycy z resortów edukacji, żeby ich do tego przekonywać, żeby tłumaczyć, żeby tak kształtować lokalną i nie tylko lokalną politykę oświatową, żeby pokazywać właśnie te, żebyś mógł okazać, że takie spotkanie jest dobrym optymalnym warunkiem dla rozwoju także dla ich dziecka i trochę jest też o tym, rozmowa od czego zaczęliśmy się takiej realnej wizja kilka kadencji takich jak teraz jako ministrowie byli jak fajnie, że dużym wyzwaniem niż to pewnie większa szansa zostanie mistrzem świata ale gdyby zależało ode mnie to szukałabym tych sposobów też na wyrównywanie szans pozostałym klasowo lekcyjny tam kiedyś ten w Czechach Niemczech nie w swoim programie LO mieliśmy przyjemność nawet z prof. Dolata o tym jak można, by było jeszcze inaczej wydać pieniądze z 500 plus, a my cóż to jest program, o którym mogliśmy się tu jest raczej dobrze adresowane czy nie, ale wyobraź sobie taką hipotetyczną sytuację, że 20 miliardów złotych ponad, która rocznie wydajemy na ten program wydajemy na edukację dzisiaj budżet do oświaty w Polsce z 40 miliardów tras dostępne tam 20 lat w sumie właśnie na to co w ocenie działa, czyli na to, żeby dzieciaki miały za darmo podręczniki na to, żeby wszystkie mogły zjeść obiad w szkole, żeby wszystkie miały pomoc medyczną szkołę, żeby każde mogło pojechać na wycieczkę do miejsca pamięci nawet niech to będzie zgodnie z linią PiS nie oni jeżdżą po prostu do obozów nie jeżdżą do stolicy nie odwiedzają groby żołnierzy wyklętych Okaj, ale wszystkie, żeby to przestało być tym kryterium segregując, bo to są tak naprawdę te rzeczy, w których szkolenie Johnson kina zupełnie banalne ale kiedy również, że pani minister, mówi że chciałaby drugi w Finlandii w Polsce to Finlandia nie planuje Finowie nie zrobili te swoje dobre szkoły przez to, że zacznę regulacja dniu albo tak jak pani minister, mówi że niema gimnazjum co nie jest prawdą, bo oni wydzielający się etap edukacji tylko właśnie przez wyrównywanie tych szans około szkolnych właśnie przez to obiady przez to wycieczki przez pomoc przez to, że każde dziecko ma plastelina, a nie tak jak u nas dzieci często przychodzą do przedszkola wykup dzisiaj lat 6 pierwsza trzecim z plasteliny i niestety nie są wymyślone historycy historyk, który opowiada nauczyciel, ale też ten sukces fiński, ale tej właśnie bieli egalitarny edukacji nie tkwi w tym, że to się przypadkiem udało, że ktoś miał jakiś 1 program plastelina dla każdego dziecka w przedszkolu, ale tylko o tylko, dlatego że podjęto taką polityczną decyzję o tym, że równość edukacji równych nie tylko szanse edukacyjne, ale także na każdym etapie pewne korekty pewne wsparcie dla tych, którym jest trudniej, którym ciężej to jest zadanie szkoły, że szkoła nie funkcjonuje w oderwaniu od reszty społeczeństwa, że jest istotnym instrumentem polityki społecznej takiej polityki spójności zarówno z równowagi między klasowej między grupowej, ale też lekarz też terytorialnej znaczy w Finlandii nie ma większej różnicy czy poślesz dziecko do najbliższej szkoły czy nieco dalszej czy innym wielkim mieście, ponieważ te szkoły po prostu są bardzo do siebie podobne uciął wszystkie na dobrym poziomie nauczyciele tutaj o tym, mowy o o tym, zaczęła się mógł zacząć mówić, ale nauczyciele z Sołą i zawodem, który ma bardzo wysoki prestiż są bardzo dobrze wynagradzane wynagradzani, ale funkcjonuje świetny system kształcenia kształcenie nauczycieli, bo jest taka ogólna polityczna świadomość, że nauczyciel to jest najważniejszy czynnik w szkole, jeżeli chodzi o tym co od mszy o jaki ma wpły w co ma wpły w na to, jakie osiągnięcia, jakie rezultaty będą, ale mieli uczniowie w Polsce ci nauczyciele bardzo często i to przez lata do ZUS zarówno za władzy w trakcie rządów Platformy Obywatelskiej jak teraz podczas rządów po nim prawa i sprawiedliwości traktowani byli są raczej jako balast jak koło tak nieznośna trzecia strona, z którą trzeba się po negocjować rozmawiać czasami deszcz i podwyżki, a schować pod stół badania, które mówią, że pracują bardzo dużo tak się trzeba trzeba trzeba się z nimi zmierzyć pożerać, a nie jako największy skarb i potencjał tkwiący w szkole i to są etosu decyzję o charakterze politycznym to nie jest tak to gdzieś nam jakoś wyjdzie przypadkiem jak i jak podkładamy kilka klocków po prostu trzeba odważnych politycznych decyzji postawienia celów, jeżeli chcemy bardziej egalitarny szkoły chcemy, by większej spójności zarówno terytorialnej jak i wewnątrz szkolne i chcemy dobrych wykształconych nauczycieli, którzy jednocześnie będą potrafili zrozumieć swojego ucznia zrozumieć jego potrzeby odpowiedzi na te potrzeby udzielić wsparcia psychologicznego pedagogicznego będą dobrymi specjalistami przedmiotów sami, ale też będą czuli się bezpiecznie i pewnie w swoim miejscu pracy, bo to jest też coś, o czym bardzo często zapominamy IACa co odbija nam się czkawką po obecnej wprowadzonej reformie nauczyciele, kiedy funkcjonują są zmuszeni do tego, żeby funkcjonować w warunkach skrajnej niepewności, bo szkoła może zostać zlikwidowana, bo być może zostanie skomercjalizowane przekazana jakiemuś podmiotowi, który obniżył warunki mniej pracy albo w ogóle nauczyciel straci pracę, ponieważ pani minister wymyśliła sobie reformy, która doprowadzi do zwolnień tysięcy nauczycieli to niema takiej siły, żeby mógł skupić się na uczniu na jego potrzebach i na tym w jaki sposób w jaki sposób prowadzić jego kształcenie, bo jest nauczyciel człowiekiem i musi martwić się zupełnie naturalny martwi się oswój los los swojej rodziny oswoją przyszłość i będzie się skupiał na tym jak i jeszcze kiedy pracował w istocie badań edukacyjnych prowadziliśmy takie badanie na temat skutków likwidacji szkół zmiany w sieci sieci szkolnej, ale i przerażeniem przekonaliśmy się co dzieje się, kiedy przez kilka-kilkanaście lat utrzymuje się ku szkoły niepewności ale kiedy grozi likwidacja, do której ostatecznie nie dochodzi albo dochodzi, ale po bardzo wielu po bardzo wielu latach co dzieje się w trakcie tego okresu, ale właśnie taki utrzymujący się niepewności Otóż nauczyciele podejmują przeróżne strategie próby jakiegoś takiego przetrwania uratowania się w tej sytuacji niektóre są uzupełnieniem racjonalny to znaczy w gminie, w której nie ma i od wielu lat nie było nigdy niepełnosprawnego dziecka, ale nauczyciele masowo dokształcają się z oligofrenopedagogiki to znaczy dokształcają się, by potem być specjalistami do pracy jeździ z dziećmi z niepełnosprawnością, dlaczego Hania ma dzieci, które tam nie ma, dlaczego dlatego, że gdzieś tutaj jest akurat takie wstępne szkolenie, a presja na to, żeby się utrzymać, że zostanie zlikwidowana szkoła zostaną zlikwidowane miejsca pracy jest tak potężna, że łapią się dzieje ci ludzie po prostu czegokolwiek i takie pytanie, które w sumie powinniśmy za każdym razem z zadań czy chcemy doprowadzać do takiej sytuacji, w której zdesperowani ludzie koncentrują się na przetrwaniu zamiast na tym też pomóc tak, by pomoc wspierać rozwój rozwój naszych dzieci dlatego tak ważne jest bezpieczeństwo zawodowe nauczycieli to nie jest tak, że kiedy, kiedy partia raz upomina się nauczycieli upomina się warunki pracy nauczycieli to nie jest tak upomina się wyłącznie o nich upominamy się o los naszych dzieci o los uczniów, którzy od 2, kto którzy, żeby móc się rozwijać muszą mieć nauczyciela, który ma poczucie bezpieczeństwa i może im poświęcić 100 % swojej uwagi na gorsze Finance Przebraża worków wycieka krew Tęcza KKP ciągle ma to na końcu języka na defiladzie to był element, jakim dużo sensei nawet te tanie ani nieostrych badaniem usługi głównie prezydencki jest Bogu głównie za to wszystkie straty 1 k Raikkonen tez 60 lat temu, bijąc go przede wszystkim to, bo dalekosiężne wizje ZZ cały kraj ma się zmodernizować cały kraj ma przez prymitywne gospodarki na elementem tej z tej telewizji, bo to tak, że firma, która dotąd się specjalizować w produkcji gumofilce jej logice no właśnie zmuszono do CEZ przedstawienia się na telefony, ale jednak za tym, by ta świadomość, że na ja w jak jak z produkcji tych właśnie kalosze mają przejść na telefony na tę potrzebę inżynierowie z inżynierów to potrzebują nawet absolwentów techników, w jakich potrzeba to odczuwają zdolnych gimnazjalistów i t d . to jest, więc sztos są 2 rzeczy, których są również kwestia zaufania i cierpliwości oni wydłużyli wiek szkolny to obowiązkowy przez 7 lat gmina po gminie kawałek kraju po kawałku nierobienie niczego 10 miesięcy teraz skracane wydłużane cesja na rzecz A 2 oni bardzo ufają nauczycielom jakiś czas temu robiłam artykuł o tym jak oni uczą programowania i ściągnąć dość niefrasobliwie zapytałam, ale jak wy przygotujecie do tego nauczycieli w lany następny uprzedziła je robić szybciej niż my to odpowiedź była ale kto przygotuje się przecież oni są specjalistami i tyle u nas nie było w stanie się u nas wszyscy uważamy, że nauczyciele są dużo gorzej przygotowani nawet kiedy nie są oczywiście negatywna selekcja do zawodu my to wszystko wiemy, że starzy wielu słabych nauczycieli, ale mamy ich 600  000 w Polsce, więc trudno było oczekiwać, że się tam nie zaplątał i tacy, którzy powinni pracować gdzieś indziej, ale nas, jeżeli chodzi nawet negatywną selekcję do zawodu to rozwiązanie jest bardzo proste znaczyć bardzo proste część długofalowej czegoś nie rób z dnia na dzień tak, ale trzeba sukcesywnie podnosić prestiż tego zawodu, a ten ze spiżu nie podniesie się bez podniesienia wynagrodzeń i bez zwiększenia pewności stabilności zatrudnienia to znaczy, jeżeli mówimy o sytuacji, w której najpier w przez wiele lat nauczyciele byli poddawani takiej presji związanej z zakupem prywatyzację tak, bo tak można byłoby nazwać zjawisko, którym halogen punkty, które polegało na przekazywaniu szkół stowarzyszeniom organizacjom, które nie zawsze było organizacjami społecznymi tylko na papierze funkcjonował jak stowarzyszenia czy fundacje do czego chciałbym podkreślić zachęcała nawet minister edukacji jak bomba poprzedniego rządu, żeby samorządy robiły, ale żeby, żeby to że, żeby przekazywały szkoły stowarzyszeniom to, jeżeli funkcjonowali nauczyciele i dalej funkcjonują w sytuacji takiej ogromnej niepewności to nic dziwnego, że młodzi ludzie dobrze przygotowani dobrze wykształceni boję się podejmować ten zawód zresztą ogromnym problemem w Polsce jest to, że młodzi nauczyciele, którzy trafiają do tego zawodu powołanie z misji wykształcenia z pasji błyskawicznie odchodzą, dlatego że ta presja właśnie niestabilności niskich zarobków, ale długiego czasu pozyskiwać i zwiększania wynagrodzenia jest nie do zniesienia i mogą i że nie mają umiejętności mają zdolności to po prostu trafiają do innych do innych sektorów, ale oczywiście to jest to też bardzo ważne, żeby powiedzieć, że edukacja za pomocą edukacji można wiele osiągnąć, ale nie osiągnie się wszystkiego to znaczy to nie jest tak my jesteśmy jak najdalszy od tego, żeby mówić jak tony Blair tak edukacja edukacja edukacja nam załatwi wszystkie problemy społeczne nie edukacja system oświaty jest 1 z obszarów, w którym można przeciwdziałać nierównościom społecznym, ale 1 nie załatwimy wszystkiego modyfikując usprawniając udoskonalając system system oświaty i to jest też myślę taka wiedza świadomość, która każdego ministra czy minister edukacji powinny cechować znaczy to, więc elementy i pokory także o to kieruje, jakim resortem, ale to nie jest resort, który rozwiąże wszystkie bolączki czy, który zrealizuje wszystkie nie wszystkie cele równie istotne jest np. polityka i gmin dotyczące rynku pracy, ale o zlikwidowanie umów śmieciowych i ustabilizowanie zatrudnienia w tych obszarach, bo ale i bo to jest po prostu jest po prostu wszystko bardzo powiązane i takie zamykanie się tylko w bańce edukacyjnej jest szkodliwe jest budowanie pewnego mitu to, że zaraz też temat rzeka także daniny dopłyniemy do grupy malutką 3 salon Radia TOK FM piąty czy dla chorych nóg zaprasza Wojciech Orliński i ich witam państwa po przerwie moimi gośćmi są Agnieszka Dziemianowicz-Bąk z partii razem mi Justyna Suchecka moja koleżanka redakcyjna gazety wyborczej rozmawiamy na temat edukacji, ale tym razem, żeby się nie dołować się, że tak powiem nie stanem dzisiejszym staramy się, by dostać w nawiasie staram się wrócić tam na rozmowie w stronę takich jak dalekie, zwłaszcza niedalekiego science fiction w tym np. 1 z moich rozmówczyń rządzi tym resortem mówiliśmy bardzo dużo bardzo dużo Finlandii i jest jakiś dobrze rozumiemy u nas u nas główne główne, jakby argumenty argumenty przeciwko testom pisał przeciwko właśnie tym wszystkim właśnie takim rankingom Serafina nie wychodzi tak wysoko są takie, że nie można wierzyć tym testom testy mierzą rozwiązywanie testów i t d. cyrylicy czy w ogóle w dzisiejszym badaniu edukacji można mówić tak nie jest jakąś taką pewność, że możemy ufać ranking możemy ufać tym tabloid, by tamte są to, dlatego że jako ważny, że rodzic wielokrotnie znamy swoich dzieci takiego USG z grubsza zbiorowa mądrość moich dzieci, kiedy wybierał sobie mnie sobie sobie sobie szkołę np. średnia dopłata kzn szkoły zwrócone na samym czele rankingu nie zasługują na zaufanie poniesiony co sztucznie pompując ten ranking na wkład będą wyrzucać dzieci, które sprawiają kłopot ze mnie drażnił, więc sensowne skorzysta się dopiero w drugiej dziesiątce ekstraklasy jest może zatem rankingu nie można uwierzyć, ale dojdzie tak dzieje się w prawie nie ma pojęcia czym to czy droga wiedzie trasa wiedzie ranking dotyczy to potwierdzać taką tezę, że wszystko to druga dziesiątka nie pierwsza jakże rankingom, które biorą pod uwagę więcej niż jedno kryterium, a zaczyna nigdy nie wyroby ranking, który na szuka zostawia tylko wyniki matury albo tylko edukacyjną wartość dodaną bo jakby na obraz szkoły składa się zesta w czynników pamiętam jak w 2012 prezydent Grobelny likwidował gimnazja, ale nie z tego powodu co minister Zalewska tylko, dlatego że zdarzają się takie dzielnice, które się wyludniły niebo tam uczniów, ale było to mnóstwo konfliktów Falanster stworzył algorytm, który uwzględniał bodajże 8 czynników i to były wyniki testów i finanse czy takie typowo budżetowa rzeczy, ale i zajęcia dodatkowe i wykształcenia nauczycieli i odległość od następnej szkoły, z czym stara się pokazać, jakie szkoła ma znaczenie też lokalne społeczności ME czy w drugiej dziesiątce zaczęły się w najnowsze też nie są do końca przekonana, ale pewnie twoi synowie w 1 względzie mają rację szkoły stopu bardzo często pompują swoje wyniki przez korepetycje i to nie jest żadna miejska legenda o 3 czy coś co się dzieje uczymy, którzy w tych szkołach są rzeczywiście czasem są niedopuszczanie do matury, bo mogliby zaniżyć wynik szkoły Car co ich raz siano takich historiach nawet się do rozkładu testu ktoś nie bierze także szkoły są zła tylko z tego, że ktoś postawił inny cel niż powinien nie to, żeby zachować zablokować każdą łączny koszt jednak zdać maturę jak najwyżej zaczyna testy w ogóle, bo na co są podzielone są potrzebne znaczy, bo to trzeba warto jest rozdzielić 2 rzeczy, jeżeli chodzi o testy banków funkcje selekcyjną i funkcję diagnostyczną, ale jako narzędzie diagnozy diagnozy systemu diagnozy polityki oświatowej, która jest realizowana tego czy zmiana, którą z poziomu ministerstwa czy samorządu zdecydujemy się wprowadzić, jakie przyniosła skutki liczone zadziałała tak jak chcieliśmy czy nie to do tego badania czy testy zewnętrzne egzaminy, które są porównywalne są porównywalne rok do roku czy jakimś innym okresie czasu, ale co bardzo przydatne i w tym sensie mnie bardzo martwią decyzje w UE obecnego resortu, żeby wycofywać się tak zupełnie pod hasłem walki z testu manią wycofywać się zupełnie złym nie z takich egzaminów zewnętrznych UE, bo one są po prostu ważnym narzędziem monitorowania własnych decyzji politycznych natomiast jako funkcja selekcji wyczyta funkcja selekcyjna nie testów do zbyt często właśnie studia plastyczne jest mieszana i tutaj takim przykładem jest to co działo się Połom szkoła podstawowa, bo zgodnie z założeniami pierwszym progiem selekcji, bo oczywiście ten próg w którymś momencie dziś graja w Tychach pierwszy próg selekcji oficjalnie miał być dopiero na egzaminie gimnazjalnym znaczy szkoła podstawowa plus gimnazjum to miał być szkoły właśnie objęte obwodami szkolnymi, do których trafia się niezależnie od tego jakie nasze wyniki w poszczególnych poszczególnych klasach to coś niedobrego działo to, że po pewnym takim krótkim okresie, kiedy rzeczywiście gimnazjum zrównało, ale osiągnięcia szkolne, ale taki pierwszy producent w szczególności dużych miastach stał się, ale z tą stał się egzaminy sprawdzian szóstoklasisty ale dlaczego dlatego, że po prostu te wyniki to co miało służyć jako diagnoza to miało służyć jako badanie z osiągnięć szóstoklasistów stało się 1 biletem do tak do szkoły wyższego szczebla, czyli w tym przypadku gimnazjów wystarczy zadbać o to też co do tego są do tego narzędzia wystarczy zadbać o to, żeby te 2 funkcje testów nie były mieszane znaczy to co ma służyć badaniu diagnozowaniu służyło temu, a to co ma służyć selekcji służyło selekcji będzie, których dochodzi do takiego nieformalnego oddolnego pomniejszania tych funkcji oto mamy sytuację narastania narastanie nierówności jeśli chodzi o rankingi w ogóle to jak dać osobiście najbardziej z nich miał się przychylać do którejś AED, do której siły pomiarów to jest nim edukacyjna wartość dodana, bo ona bierze pod uwagę jest pomiar, który bierze pod uwagę nie tylko to, z czym uczeń wychodzi z danej szkoły, ale także być tu realną zmianę, którą szkoła wnosi też niezależnie od tego czy trafi do danej szkoły uczeń ze świetnie wykształconej rodziny z ogromnym wsparciem właśnie w rodzinnym czy jest chodnik ktoś, kto sięga zaś w zasięgu licznych korepetycji, ale i później wychodzi z badań świetnymi wynikami czy trafia do UE, gdyż właśnie o to chodzi, że edukacyjna wartość dodana łapie tu różnice czy to przyszłość szkoła naprawdę realnie pomaga uczniowi czy też tych uczelni świetny przyszedł świetnie wyszedł, ale byłoby to, o czym mówimy to pompowanie to pompowanie rankingów polega też na tym, że po prostu szkoły wyłapywał sobie czy wały wyłapują sobie tych najlepszych uczniów i potem chwalą się ich wynikami oraz starają się zachęcić do tego, żeby nas podeszli do 500 albo tutaj tak albo albo albo tak w fotelach przyjemne anegdoty przez warszawski licealista właśnie dokładnie tak rodzi się u, oskarżając uszkodzeń zniszczyła życie właśnie przez ZUS są historie o tym jak to nadany badanie czy nawet na badanie Piza miały jakiś klasy uczniowie nie przychodzić, żeby wybrać się w nich udział gazu oczywiście anegdoty i tutaj tutaj częściej weryfikować jak zawsze są to trzeba je weryfikować tak natomiast to pokazuje pewien pewien kłopot trudno patologie tak codziennie po to, są egzaminy zewnętrzne i niepokoi to nie powinna być ich pierwsza funkcja RAŚ, ale żeby, żeby selekcjonować tylko, żeby sprawdzać badać diagnozować 13 jako polityków jako tak decyzje były słuszne i czy realizują te cele, które chcieliśmy, żeby realizowały wysiąść pod rządami ten problem też jeszcze zupełnie innej strony jest to sprawdzian szóstoklasisty jak ważną, bo zarząd diagnostycznej, żeby wszystkie gimnazja były wspaniałe i wszystko działa jak należy, ale jednak wiemy doskonale, że powstały gimnazja publiczne, które było odnosi się o obchodziła obwód np. dwujęzyczność akademickie i przyjmowały dzieci tylko z najlepszymi wynikami niefajnie, ale z drugiej strony cały czas są kryterium była wiedza i były segregowane te dzieciaki ze względu na swoje starania zna swoją pracę w poprzednich latach na to co zrobiły w szkole podstawowej Aniela kryterium finansowe, a dzisiaj przy wydłużeniu ośmioletnie podstawówki teoretycznie likwidujemy ten próg selekcji, ale na lepsze zajęcia na dwujęzyczność na program akademickie mammobusy pozwolić tylko, dzięki któremu ma dostać dziś na moim bliskim otoczeniu jest pani, która sprząta mieszkania nadal jest to przeciętna warszawska rodzina ani bez zaplecza finansowego wielkiego ani edukacyjnego, a jednak jej córka miała poważne szanse, żeby dostać w tym roku od genetycznego gimnazjum z hiszpańskim, bo tam nie trzeba znać języka Krysiewicz takie szkoły badań są kompetencje językowe tedy przygody szkoleniu pójdzie zostanie 2 lata w podstawówce, w której jest i tak jest dobra podstawówka i oczywiście to na razie najmocniej testem Probierzem zamieniamy coś co działało tak sobie na coś co będzie działało jeszcze gorzej tyczy zamieniamy taką pewną otwartą jawną komercjalizację oświaty na komercjalizację tylnymi drzwiami i to jest i tutaj jakościowej różnicy niema kwestia wykonania czy tego jak bardzo jest zauważalny się w nosie zmienia adres sam problem sama sama uwaga, jeżeli chodzi o, ale niech pogłębianie nierówności pozostaje 1 z warszawskich gimnazjów niepublicznych właśnie ogłosiło zasady rekrutacji środkowy siódmy klasycy sam egzamin na starcie kosztuje 405 zł i tyle to po prostu dwujęzyczności w Polskim systemie edukacji zaorany publiczna nie nas głosowali tak właśnie będzie, a to co zostanie zostanie tylko dla dobra tak to jest w ogóle jeszcze 1 taki a taki element, który jest bardzo niepokojącym skutkiem tej reformy, ale z 1 strony to o to, o czym mówić zaoranie też zatajenie tej oświaty publicznej, ale z drugiej strony też, ale konsekwencją będzie utrata zaufania ogromnej rzeszy rodziców do edukacji publicznej znaczy w sytuacji, w której to nas dopiero czeka tak ogromny chaos likwidacja szkół zmiany w sieci, które są niewyobrażalne jeszcze w tej chwili samorządy nie wszystkie wiedzą w jaki sposób będą, które szkoły będą zamykały, które będą przynosiły, jakiego od, jakiego budynku ten chaos będzie się nasilał, ale ten chaos wyrok roku do 2019 roku, kiedy nastąpiłoby prawdopodobnie kulminacja tego chaosu będzie coraz większy, ale i to stopniowo ja tak przewiduje, że stopniowo będzie coraz większą grupę rodziców zniechęcało do szkół im szkolnictwa publicznego i ci rodzice, którzy mogą sobie na to pozwolić kilka to po prostu stać będą odpływali do szkół w UE i niepublicznych, ale i jak zaczęliśmy tutaj mówić o złych przykład przykładach zza oceanu to to jest to co może się wydarzyć co znaczy po prostu rozjedzie nam się system oświaty na prywatną czy niepubliczne szkolnictwo, który będzie próbował skorzystać na tym chaosie jakoś zapełnić te są już zresztą korzysta, ale i tak ledwo zipią są edukację publiczną, a nóg która, która będzie słaba i będzie tym słabsza im więcej rodziców z klasy średniej będzie od niej odpływał edukacja publiczna miałaby szans dogonić ten prywatny rynek miałaby, bo przecież gimnazja publiczne dobro też powstały na tych samych zasadach, ale powstawały latami miał na to czas, gdy się wzrostu szkoły publiczne nie będą miały szans samorząd którąś zdecydować o sieci o zwalnianiu nauczycieli wszystkich tych innych rzeczach, jaką ma zorganizować klasę w jakimś akademickim program rzeczywiście czuję zdiagnozować dzieli zdiagnozować ich potrzeby indywidualizacji kształcenia to jacy uczniowie nie potrafił, jakie klasy tutaj jest z takimi zajęciami jak zajęcia dodatkowe zaproponować to są rzeczy, które gdzieś są na końcu listy priorytetów, bo tutaj trzeba, że na przetrwanie tak tutaj trzeba zdecydować co w jakim budynku jest jak zorganizować dowozu ile wydać na to pieniędzy, bo to przecież ogromnie obciąży budżety samorządów i to są rzeczy takie bardzo przyziemne, ale którymi którymi będą zajmowały się samorządy ani poprawianie, ale i edukacji której, a tutaj wiele było do poprawy i to jest coś co mnie martwi jak naprawdę najbardziej znaczy, kiedy spotykam się, a w samorządach na takich dyskusjach debatach na temat tego jak coś co będzie po wdrożeniu tej reformy i słyszę, kiedy tak zatroskani radni samorządowcy mówią o tym, że drodzy rodzice drodzy nauczyciele postaramy się do tak wdrożyć te wszystkie zmiany odgórnie narzucane, żeby jak najmniej bolało, żeby było jak najmniej złych skutków to tym się płakać, bo myślę sobie, że naprawdę naprawdę mamy możliwość, żeby wprowadzać zmiany, które nas posunął dalej, które będą poprawiać, a nie, których celem i których w, którym największą troską będzie to, żeby wprowadzać je tak, że mój jak najmniej skutków ubocznych, żeby jak najmniej zaszkodzić to nie w tym kierunku powinny rozwijać się edukacja powinniśmy chcieć więcej chcieć lepszej edukacji możemy się spierać dyskutować o cele to, czego oto, czego zaczęliśmy natomiast takie niszczenie dla samego niszczenia dla realizacji indywidualnych chorych ambicji, bo to jest po prostu dramat, w którym myślę, że Polski system oświaty będzie się borykał jeszcze przed bardzo wiele powiedziałbym, że to hańba Nowy Targ warzywny parafialnym jak BASF czy tak dzwoni do hańby bowiem najbardziej kryzys nie przeraża to, że zeznania zarazem tata teoretycznie oczywiście oczywiście właśnie nasza nowa miłość na panująca władza właśnie jedno miał mnóstwo haseł socjalnych obiecywała właśnie, że prezes będzie wreszcie po Polsce równość Solidarność, że będzie tak dalej, a w a kiedy kiedy, kiedy ogłaszano publicyści, którzy próbują jakoś bronić tej reformy to bardzo szybko przestają tu ukrywać, że zepsułem podjąłem się ten cel, żebyśmy tak wreszcie się podzieli, żeby takie szacowne, gdy krakowskiej rodziny mogły posyłać swoje dzieci z jakichś lepszych szkół dziadek nachodził razem z dziećmi innych szacownych krakowskich rodzin no to jest szalenie nieuczciwe, bo trzeba było powiedzieć znacznie, że znów się chciało zrobić elitarny system oświaty elitarne licea to trzeba było przyjść i uczciwie powiedzieć drodzy Polacy drugi Polki chcemy, żeby kilka procent dzieciaków uczyło się w elitarnych szkołach, a reszta wszystko na jedno, a tutaj pod osłoną pod jakimiś po prostu mitami tego, że będziemy teraz gniew jakąś dobrą zmianę wprowadzać i to jest dla, po której odpowiedź na zapotrzebowanie rodziców i WIG i prośby po prostu bzdura kłamstwo i jesteś niesamowite znacznie wielu polityków do tej pory posuwało się aż tak bardzo kłamstwa manipulacji, czyli listy badaczy ekspertów, którzy mówili, że to co tutaj na co powołuje się zresztą ja miałam przyjemność pracować w tym gronie, który w cytowanym przez minister Zalewską ile dobrze, że ci ludzie nie dostarczyli żadnych argumentów za euro reformą ich badania ich artykuły były zmanipulowane już nie o tym, głośno otwarcie robią wywiad z wieloma ekspertami wszyscy mówili nie ekonomię likwidacji gimnazjów, ale system narzucony w tym w tych elitarnych liceach przecież na Boga możemy to zrobić, mimo że nie zgadzam bardzo łatwy sposób oto ogłaszamy próg przyjęcia do liceów i PiS gromko przyjmujemy 30 % są elitarne kluby co chcemy tylko, że zrobimy to zupełnie się w innej strony jest strasznie ciekawe ogólnie fenomen dla dla naszych czasów, bo z kolei władza zawsze powie przepraszam wystąpicie w roli jej rzecznika z braku bruk jako innego rzeźnika, który zawsze wtedy powie, że mieliśmy to w programie wyborczym skasować gimnazja hasła skasować gimnazja ma ileś tam procent w opinii publicznej jest strasznie fascynujące, że kiedyś ludzi zapytać czy chcą za złe skasować gimnazja to oczywiście mówią, że tak kasować gimnazja panie nie do końca docierała do nich to co jest takiego dlatego skóra, a teraz już nie mówią, że teraz już nie mówią, ale to jest ich najważniejszym postulatem hasłem, z którym prawo o tragedii doszło do wyborów jest to, że mieli w końcu lubi słuchać i po tym, kiedy Platforma Obywatelska Michaiła podpisy pod referenda mi, kiedy mimo tego, że ja nie zgadzałam się z ruchem państwa Elbanowski i jest takim sprzeciwem, ale co do zmiany rozpoczęcia wieku szkolnego pomimo wszystko to jak zakup butów ignorancji unosiła się Platforma Obywatelska do obywateli było przerażające i oto prawo i sprawiedliwość miało szansy ima nadal ma tu szansę, żeby wysłuchać tych ludzi, którzy o kraj być może rok temu pół roku temu większa grupa chciała likwidacji gimnazjów, ale w tej chwili po tym, jak przetoczyła się ogromna debata publiczna jak ogromna kampania informacyjna przy okazji wdrażania tej reformy przetoczyła się przez Polskę mówił, że nie, że niektórzy chcą przedłużenia tej debaty grasz tak naprawdę nie odbyła, że chcą prawdziwych konsultacji społecznych środowiska takie, których zwróćmy uwagę środowiska oświatowe które, ale i bardzo często stały po przeciwnych stronach barykady co przedstawiciele samorządów nauczyciele dyrektorzy rodzice wszyscy mówią 1 głosem i wszyscy proszą o prawdziwą rzetelną dyskusję i o to, żeby nie pisać na kolanie podstaw programowych, żeby nimi jeździć podręczników, które będą bezużyteczne od 1 września ale, żeby nie wysadzać w powietrze z systemu, który nie jest oczywiście doskonały, ale który nie zasługuje na bis in na wysadzenie, żeby nie fundować uczniom rodzicom nauczycielom lat mało słów i niestabilności to proszą teraz ludzie, których to ludzi prawo i sprawiedliwość miało słuchać i to jest moim zdaniem dużo ważniejsze hasło, z którym żyje z którymś z nich jednakowoż jestem niemal pewne, że w marcu się dowiemy, że oto prawo i sprawiedliwość została nową platformą Obywatelską i nawet mogę już wam podyktować co usłyszymy, gdyż pani minister lub są takie sygnały referendum odbyło się w czasie wyborów parlamentarnych w referendum odbyło się to znaczy to, które się nie odbyło, które Platforma zmieniła teraz chce innego referendum i moje ulubione, bo to są słowa po sprzed 4 lat nie możemy teraz tego zrobić po zaczęliśmy będzie chaos no tak ale, ale bramkarz ten segment jest jednak sens tego zjawiska tymi fascynują mnie, że to hasło słuchajmy tego co mówią ludzie często towarzyszy temu 1100 taki punkt nie słuchajmy tego co mówią eksperci to jest taki taki nowy MSSF lemur tuszę tak zakłada, że to mówią to samo to samo młodym mówi o tym, to jest pewien fenomen taki fenomen Solidarności właśnie sens, kiedy eksperci oświatowi mówią to samo co rodzice z Kłodzka Polanicy Wałcza, a nauczyciele z Krakowa Wrocławia Wałbrzycha październik 2015 likwidacji gimnazjów chce 70 % Polaków z kolarze MTB grudzień 2016 przeciw reformie PiS jest 48 % badanych nie są bez sensu tak Polacy jeszcze nie pokochali gimnazjów, ale już zaczynają bronić rękoma i nogach, ale też rozumieli, bo w tej reformie chodzi o coś więcej traci, choć coś więcej to może i zapowiedziane, bo niewiele o niewiele o nich chodzi tak, ale ona obejmuje nie tylko zmiany ustroju szkolnego tylko raz za za zmianą ustroju szkolnego, ale idzie idą potężne zmiany programowe, które nie ma takiej siły, żeby w tak krótkim czasie rzetelnie przygotować nową podstawę programową i UEFA chce bez pilotażu bez konsultacji rzetelnych bez modyfikacji jakich błędów, które go zawsze się zdarzają, ale no przecież dołoży ministerstwo zleciło wydawcom przygotowanie podręczników, zanim te podstawy programowe były w UE, by były przyjęte, bo to jest to to pokazuje jak barwie, jaki jest pośpiech są sondaże przejęcie dostałam list od niej dzisiaj dostałam list nie jakiś czas temu o od rodzica piątki dzieci, które mówi oddam całe swoje 500 plus VAT, żeby zatrzymać reformy jest Atom szóstoklasistki czwartoklasistów kij i teraz moje ulubione małych przedszkolaków, bo do tej pory państwu się wydawało, że to dotknie co do gimnazjalistów ewentualnie podwójnego rocznika obecnych klas szóstych pierwszych gimnazjów na nich rzeczywiście skupi się to najbardziej no ale my już wiemy, że samorządy wypowiadają to jest hit do tego jeszcze nigdy nie było 2 zmian nowość w przedszkolach, bo nie będą w stanie pomieścić wskutek sześciolatków, które zostaną trzylatków, które muszą się zmieścić w 2017 roku, więc będzie mi 5 godzin przedszkole na ósmą 5 godziny 13 i tego jeszcze nigdy nie było na tak to też to też jest efekt likwidacji gimnazjów na te 500 plus w takim razie ten autor tego listu z nawiązką wypłaci na prywatne przedszkola i w i także nawodnienie skóry tzw. społeczne lub jak każdy, z czym się kończy ponuro, bo wtedy wtedy tak energicznie może zabrać na początek za początek weekendu moimi gośćmi były Agnieszka Dziemianowicz-Bąk z partii razem jest matka dziękuje gazety wyborczej rozmawialiśmy o edukację przyszłości MW, która wygląda krótkoterminowa przynajmniej raty tak sobie, by audycję wydawał Zuzanna Piechowicz zrealizował Jacek Kozłowski zaś informacja ta informacja wieczór Radia TOK FM zaprasza, więc Hanny Zielińskiej jak zaznacza Wojciech Orliński zapraszamy zwykle za tydzień dwudziesta w ręku salon Radia TOK FM piąty czołg dla chorych okna zaprasza Wojciech Orliński Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON - PIĄTECZEK (WOJCIECH ORLIŃSKI)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA