REKLAMA

V jak vendetta - lektura na dzisiejsze czasy. Rozmowa Agnieszki Lichnerowicz z prof. Joanną Hańderek

Światopodgląd
Data emisji:
2017-02-10 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat lub podgląd itp Agnieszka Lichnerowicz, a w naszym studiu w Krakowie jest już dr hab. Joanna Hani Derek z Instytutu filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry pani profesor widzą państwo serdecznie będziemy teraz proszę państwa rozmawiać o filmie chyba bardziej niż o samym komiksem drzwi jak Vendetta Alana Moore, a i Davida Lloyda było komiks kultowy Alan Moore w ogóle to jest dla niektórych największy autor komiksów no a potem w latach dziewięćdziesiątych na Rozwiń » podstawie komiksu powstał film braci Wachowskich chwilę się z sióstr szósty Zanussi Wachowski tak film, w którym stał się chyba dla pokolenia ówczesnych młodych widzów filmem kultowym co więcej film, który chyba znów wraca czy te postaci znów wracają, jeżeli państwo nie znać ani komiksu ani nie znaczy film to z pewnością znacie to charakterystyczne maski, które wymyślił David Lloyd Austin autor komiksu, a które potem widziano na od po Polsce, które nosiło anonimu z maski Guya Foxa nieco panią zapytać co panią w tym filmie, bo bardziej, że będziemy rozmawiały o filmie w ubiegłym tygodniu żydowskie muzeum Galicja odbyła się projekcja filmu, a pani komentowała go i co panią najbardziej w tym filmie zainteresowało ten film ma szansę rzeczywiście w swoje drugie życie przeżyć bujne im być może stanie się znało kultowy, ponieważ to co w nim jest najbardziej fascynujące to pewna niestety ciągle, ale teraźniejszości czy aktualność tam jest doskonale pokazany Narodzenie totalitaryzmu krok po kroku możemy obserwować jak zacieśniają się, więc więzy, jakie jak instytucje demokratyczne korodują jak ludzie, wybierając dyktatora, który później będzie manipulował socjotechnikę odbiera on przez przez choćby eskalację strachu krok po kroku na wolność czy też taką indywidualność gdzieś zatraca się idealnie prawda to co charakterystyczne dla demokracji dla liberalizmu Ney potem jest bardzo ciekawie pokazane ta próba odzyskania wolności indywidualności, ale również godność mamy niedaleko jej przyszłość post apokaliptyczną świat wystąpimy o totalitarnym w komiksie już autobusy w świat w faszystowskiej tak naprawdę to była ta prawicowa dyktatura w jajo, mówi że my skupimy na filmy, dlatego że autor komiksu Alan Moore sam nie lubił tego filmu krytykował go inaczej niż David Lloyd, bo brakowało mu właśnie mnie do chwili, gdy taka hollywoodzka trochę utopiona wersja i jego historii, że u niego ten anarchii sądem faszyzm byłej zarysowane mocniej i był mroczniejszy no ale to właśnie w tym jednak dla UE dla tego młodszego pokolenia stał się kultowym, więc w tej rozmowie od razu przepraszam wszystkich fanów komiksu skupimy się na filmie ja bym próbował bronić filmy komiksy jednak boki konnych rzeczywiście one bardzo silnie sięga do tych symboli jednak tak jak pani wspomniała, by faszystowskich natomiast firmy on wychodzi poza tom jednoznaczną symbolikę tutaj można powiedzieć, że to jest taki totalitaryzm w ogóle i przez to petardy za to, gdy utopia staje się takim szerszym polem do dyskusji o naturę prawda rządów o naturę prawa instytucji czy społeczeństwa natomiast spełnia pani ważny element tego filmu tą charakterystyczną maskę Fuksa myją znamy nie tylko z komiksu, ale przede wszystkim my znamy Networks SA z historii prawda, bo to jest człowiek który, który chciał wysadzić parlament, a od 600 piątym roku tak wielu z nas w tym stuleciu z wizyt Prochowej czy jest to postać kluczowa, ponieważ ita maska prawda i ten symbol, który w tej masce się zawiera, ponieważ się te działania możemy oczywiście nic się zastanawiać czy takie działania bardzo agresywne bardzo realna nastawiona jednak na przemocy są słuszne, ale te działania były takim wielkim sprzeciwem obywatelskim wobec władzy i od tego momentu prawda fałsz staje się symbolem właśnie takiego sprzeciwu takiego takiej dyskusji, którą on w zasadzie jak to pokazuje dwudziesty wiek każde społeczeństwo powinno podejmować, ponieważ to do nas jako do z 1 strony wyborców z drugiej strony jako osób, które uczestniczą w życiu społecznym należy takie przytomny oko, który będzie oglądać i zastanawiać się 3 władza, którą wybraliśmy rzeczywiście jest praworządne działa w imię prawa działa w imię zasad czy może już nie, więc to film moim zdaniem bardzo dobrze pokazuje jej w tym sensie nadaje takiej właśnie uniwersalny przekaz czy uniwersalny punkt wyjścia do dyskusji czym jest tak naprawdę postawa Obywatelska i co to oznacza sprzeci w obywatelski, jakie są granice, jakie są możliwości właśnie sprzeciwu obywatelskiego dodam, że Alan Moore, gdy pisał w latach osiemdziesiątych inspirowały go rządy ta czerń negatywnie inspirowały i on się inspirował Orły LM Huxley jem klasykami wystąpi teraz jak widziałam amerykańskie brytyjskie media przygotowują takie listy lektur na czasy właśnie trampa powiedzmy na czasy takiej władzy niepokojące i pojawia się obok właśnie Huxleya czy Orła la pojawia się wendeta jak oni mówią o tych dyskusji o obywatelskim sprzeciwie z 1 strony mamy maskę, czyli bohaterem jest każdy z nas może być za tą maską, ale tu jest to dylemat szczególnie uwierała prawicę to ten jednak moty w swemu tego widzieć lancii, czyli tego samozwańczego buntownika Nokturn sięga po przemoc i to jest tak trudne tak to jest trudne natomiast w filmie dobrze jest pokazana 11 moment, bo na metę to przemoc właśnie tutaj wydają się nie tylko prawicy to to uwiera, bo chyba każdy z nas nawet współcześnie prawda wychodząc na protesty czy kodu 3 czy prawda czarne protesty każdy z nas sobie zadaje to pytanie po co to robimy co chcemy osiągnąć, jakie są prawda granice 3 możliwości tej naszej dyskusji oczywiście prawda system demokratyczny daje możliwości, by to jednak rozwinęło się w takich właśnie pokojowy sposób i maskę i gesty takie w znacznym symbolem, bo z 1 strony ona zakrywa ona Unimot uniwersalizmu je realny z drugiej strony ściągnięcie maski to jest właśnie ściągnięcie pewnych grup pewnej gry pozorów można powiedzieć, że to jest taki moment, w którym my możemy zacząć jeszcze raz brać odpowiedzialność za to co robimy, bo pokazaliśmy twarz, czyli prawda wyszliśmy z domu interaktywne, które ma taki charakter personalny ja powiedziałam, że od prawicy, bo jednak w komiksie ten totalitaryzm on jest powiedzmy prawicowe ten teren ten bunt anarchisty jest jednak przeciwko takiemu państwu, w którym nie ma mniejszości nie ma radykałów nie ma homoseksualistów są biali właściwi ludzie ten film miasto jest bardziej kocha interesy heteroseksualni właściwi ludzie w kwestii to zresztą jest dla mnie przerażające, bo proszę zwrócić uwagę na to jak znowu ruszy są po przedstawieni jako wrogowie właśnie ludzie, którzy nie spełniają pewnych norm seksualnych prawda czy homoseksualiście, żeby wiedzieć bili trans prawda realny z drugiej strony doznał już, że mamy taki nawet powiedziałabym ten męski, czyli trzeźwieje szowinistyczne punkt widzenia widzieć to mężczyzna rządzi prawda tam tam rządzi mężczyzna PN, więc marginalizacja kobiet no i prawda uchodźcy ma w tym filmie wyraźnie pokazana prawda, że to ci ludzie, którzy przeciwko, którym kieruje swoją władzę władza swój sprzeciw to są uchodźcy z wieloma winem, gdy wszyscy off Nowa Dęba Dygant Pau do 3 leasing and Claude, a z jej ochroną wizerunku Majdan KUL 3 liceum sztuk Ewę k for Gold przepraszam za mój niedoskonały akcent artysta ta rymowanka, która jeszcze no właśnie ma przypominać o tym, spisku prochowym pamiętaj pamiętają, by piątek listopada o tym, spisku prochowym nie widzę powodu, dlaczego miałby zostać zapomniany i tak jak mówiliśmy ta maska stała się symbolem w ostatnich latach protestów, które jednak bohater widzi jak Vendetta szczególnie komiksu bardzo różni się od innych superbohaterów nie ma jest znacznie mniej jednoznaczne za co znacznie mniej takim Super bohaterem był nie wiem czy jest tak niejednoznaczny nadal nie wahali się znacznie drożej jest dla mnie znacznie ciekawszy, ale chyba jest trudniejszy w bardzo enigmatyczne i też trudniejsze do innych szkół i cały czas się to jest dla mnie wyzwaniem tak Erbud to jeszcze wydają się jest jeszcze 1 gra właśnie pomiędzy domem maską i koniec pewnej roli no VE jak Vendetta prawda, czyli nie z tej roli mściciela człowieka, który zresztą my został przez system totalitarny przez władze okropnie skrzywdzony był też świadkiem okropnej krzywdy innych ludzi, więc chodzi właśnie tę rolę mściciela stąd może też ta maska, bo on w zasadzie głos zabiera można, by je taką istotę złości na władze istotę sprzeciwu natomiast z drugiej strony oczywiście te maski nie ściąga nawet z drugiej strony w filmie pojawia się druga opowieść druga narracja, która powoli wracają trochę jak mantra p t. idea prawda idei się nie da zarobić trochę ten jej właśnie tę ideę będzie choćby wolności i takiej zemsty uosabiał, ale i tej nie można pokochać i wydają się, że ten indywidualizm tutaj pojawia się przez postać prawda kobiety i przesyłem emocje, które się rodzą i tu mamy trend ten element, który będzie trochę rozbijał samą koncepcję maski jako czegoś takiego uniwersalnego pojawia się tu zaangażowanie, który ma taki charakter egzystencjalny tutaj na końcu to ona bierze odpowiedzialność za trud się co się wydarza, wskazując na inne role w jej krwi Dawid sta gra między tym co uniwersalne, a tym co indywidualne pomiędzy egzystencję naszą własną egzystencją, a tym co społeczne co obywatelskie dają się bardzo ciekawie też się to przez fanów i wyznawców, ale Nomura mogliśmy po to, by tylko rozczarować dlatego, że to krótka rozmowa i bibliofil mnie bardziej bardziej o filmie tematu komiks kultowi niesamowitym tych, którzy nie znają mam nadzieję, że zachęcił byśmy tego właśnie dostałem PUE komiksu, który mam przed sobą i tam alarmu pisze Marc 81008 . roku, kiedy Margaret Thatcher właśnie zaczyna swoją trzecią kadencję policja na ulicach prześladowania homoseksualistów i pisze Alan Moore jest zimno jest bardzo zły nastrój nie podoba mi się już w tym kraju myślę o tym, żeby wziąć rodzinę i wyjechać wkrótce z tego kraju dobranoc Anglia to na dobranoc służby wewnętrzne i w jej for Victorii Laudy Voice Faith and free for Vendetta nie byłby, dlaczego ten komisarz na koniec wybrała pani może wróciłaby do pewnej aktualności ten problem polega na tym, że trzeba pamiętać, że demokracja jest luksusem, który nie znam raz na zawsze, gdy dane tylko jest systemem, który raz jest dynamiczny cały czas się zmienia z drugiej strony jest też systemem społecznym politycznym, który wymaga nieustannie naszego zaangażowania stąd ten teren komiks jest warte czytania tak samo filmy warte oglądania, bo stawia to pytanie co, jeżeli zostaniemy wszyscy w domu co, jeżeli wszyscy prawda damy przyzwolenie co, jeżeli wszyscy będziemy bierni wobec zachodzących zmian politycznych i nie chodzi tutaj prawda o to, żeby nic się nie zmieniało wiadomo, że to nie jest możliwe kultura każdy jest dynamiczna, więc zawsze zmiany zachodzą, ale pytani jak zachodzą w jaki sposób w jaki kierunku i tutaj prawda społeczeństwo nie może spaść tutaj społeczeństwo musi być przytomny i to właśnie ten i tekst prawda i filmy bardzo dobrze pokazują dr hab. Joanna handelek z Instytutu filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego oba państwa gościem bardzo dziękuję, a świerk lub podgląd standardowe Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA