REKLAMA

Transport, a rozrastanie się miast. O ustawie metropolitalnej Robert Buciak

Skołowani
Data emisji:
2017-02-11 09:20
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
30:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycję skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonami teraz tak jak mówiłem w pierwszej części porozmawiamy o metropoliach czym są metropolie jak zarządzać transportem w tych dziwnych tworach ze mną w studiu Robert Buciak zielone Mazowsze dzień dobry dzień dobry jeśli Robert przygotowywał różnego rodzaju dokumenty, jeżeli chodzi właśnie funkcjonowanie chociażby na przykładzie Warszawy i współpracy z gminami ościennymi, jeżeli chodzi o transport, więc będziemy Rozwiń » rozmawiać faktycznie od zarządzania transportem, ale na początek metropolia tak mówimy metropolia i pojawia się stają wszędzie oczywiście ostatnio przy okazji pomysł i ustawy projektu ustawy posła Sasina warszawski metropolita albo to metropolia to czym jest tak naprawdę metropolia jest celem pewne jest na formy osadnicze w Challenge jest to, mówiąc że od strony geograficznej a, czyli jest skupiskiem ludności, które jest bardzo duża czyli, ale jest na tyle duża, że wymaga tego żebym, a ludzie dojeżdżali dojeżdżali do pracy dojeżdżali do sklepu swoje Dunn przemieszczali się w celach rekreacyjnych na na duże odległości, a i tak to pierwszą, a czy samo słowo metropolia powstało w stanach Zjednoczonych na początku dwudziestego wieku istnieje on, bo przed przerwą Belgów na początku określało, a to całą strukturę, która się rozciąga tak naprawdę to co on z Bostonu do Waszyngtonu, ale i na genezę właśnie jest taka, że pod koniec dziewiętnastego wieku była potrzeba zdoła obostrzenia, że tych różnych miejscowości Niemce przede wszystkim potrzeba była taka, że coraz więcej ludzi było zatrudnionych w różnych inne fabrykach w przemyśle, ale i ci ludzie po prostu potrzebowali dojechać do pracy z rozwinęły się to te wszystkie systemy transportowe renety to była kolej, ale również statki no pamiętajmy, że nowy Jork to leży w zatoce i zanim powstał most Brookliński teraz Brooklyn do na Manhattan się pływało oscypkami no jasne, ale strona pojawił się nawet do boju pozostał sport żużlowy, żeby jednak jakaś jednostka administracyjna zarządzała tym szeregiem też transportowych różnych rodzajów środków może być dowoziły tych pracowników do różnych zakątków z galerii Metropol zgadza się koordynacja transportu TSA, gdy podstawowa rzecz 3 w ramach tak dużych jednostek osadniczych, a jak to przełożyć na Polskę, czyli tu po prostu łączą się obecnie kilka gmin, które współpracują ze sobą w ramach jakiś tam aspektów życia, bo to niekoniecznie musi być są transport oczywiście nie musi być transporter ostatnie jest głośno zanieczyszczeniu powietrza i to kto to jest kolejny aspekt, którym gminy sąsiadujące ze sobą mają potrzebę współpracy London po prostu zanieczyszczenia z 1 gminę przelatują do drugiej i żeby gminy mogły zarządzać się powietrzem to muszą współpracować, ale dochodzi też o zarządzanie innymi sprawami n p . z odpadami czy siecią wodno-kanalizacyjną czy szkolnictwem czy służbą zdrowia no po prostu o jednostki samorządu terytorialnego muszą ze sobą współpracować, zwłaszcza te leżące obok siebie po to, są tworzone różne związki, a jeżeli mamy do czynienia z dużym miastem i okolicznymi mniejszymi miastami czy obszarami wiejskimi odmówiono metropolii wtedy, gdy męża, że mam współpracę metropolitalną i potrzebna jest istnienie jakiegoś związku Samorządowego na metan, który się nazywa metropolitalnych w tym po prostu umowna nazwa na współpracę różnych miejscowości obok siebie leżących czy do tego, żeby współpraca dobrze światu potrzebna jest centralną ustawą Centralna ustawa nie jest potrzebna te są bardzo różne rozwiązania na świecie, a on i ton każdy kraj Magdy swoją historię są kraje, w których co się dzieje oddolnie, czyli same gminy ze sobą współpracują są takie kraje, gdzie gminy współpracują, ale państwo, jakby ułatwia to współpraca poprzez możliwość tworzenia wspólnego zarządu przekazywanie pieniędzy na na działalności pewne usprawnienia, a on prawnej dalej tak jest n p . we Francji na sąd kraje, gdzie MD odgórnie założono, że powstanie 1 jednostka samorządu terytorialnego w ramach metropolii i ona będzie odpowiadała za wszystko i tutaj najlepszym przykładem jest reforma administracyjna w Polsce, która miała miejsce w 1975 roku, ale boss znacznie dalej no strasznie daleko, ale pamiętajmy, że wtedy istniało województwo warszawskie i województwo warszawskie było tak naprawdę metropolią Jana istniał do końca do 1958 roku i tak naprawdę cała dyskusja o tym, o potrzebie istnienia jakiegoś związku metropolitalnego Manowo żyła w ślad po raz w reformie administracyjnej z 19001008. to wtedy mieliśmy Truck pojazd taki pierwszy z tego co ja wiem to jeszcze przed drugą wojną światową też stoją okoliczne miejscowości jakoś musiały funkcjonować z tym czymś czym była Warszawa pięknym miastem przed drugą wojną światową, więc wtedy już też takie, tudzież zresztą Nowym Jorku już otworzyły takie metropolie nadal w takim razie po co tak naprawdę te wszystkie w sobotę nie pierwsza ustawa, która jest Apropos metropolii warszawskiej to skrótowo nazwijmy to my również jest w sejmie Mel ustawa o metropolii katowickiej, więc po co tworzy się na szczeblu centralnym ustawy o działaniu metropolii, a czemu ma służyć ma w Polsce mamy ten kłopot z szans na władze samorządowe nie mają doświadczenia we współpracy z sobą no bo ta sama żona została przywrócona w roku 1990 i nie to powoduje, że są takie gminne takie władze gminy, które chcą współpracować z sąsiednimi ja są takie, które uważam, że lepiej sobie poradzą same, że rozmawianie z innymi dogadywanie się, realizując globalne, a i tu DPS-ie problem, ponieważ celem jeżeli, a my mamy taką gminę jak zamki, która przez pewien czas blokowała wspólny bilet w kolejach Mazowieckich na trasie wołomiński noty, jeżeli zamknie się wyłamują oto wszystkie gminy, które chcą za zamkami Kobyłka Wołomin nie mogą w tym wspólnym bilecie uczestniczyć na jej, a on związki metropolitalne są tworzone po to, żeby takie gminy, które nie chcą współpracować, a niejako wymusić na nich współpracy z sąsiednimi gminami, jeżeli te gminy sąsiednie tak widzą potrzebę takiej współpracy Knighta ustalam, a o związkach metropolitalnych, która została przyjęta przez Sejm na 1 , 5 roku temu właśnie miała takie zapisy ma, bo przecież ta ustawa obowiązuje go nie ma do niej rozporządzeń wydanych Ano właśnie zawiera takie zapisy, że musi się zgodzić 70 % gmin na uczestnictwo w związku metropolitalnym ma on ministerstwo rozwoju wyda je rozporządzenie o z tymi, jakie są granice i wtedy jest, aby tamten cennik 70 % gmin 70 % poparcia w gminie musi być 70 % min, bo to rady gmin decydują, ale w ramach tego tej metropolii taka w ramach tej metropolii, bo cała ministerstwo konsultuje z gminami i gminne wydają decyzje czy popierają utworzenie związku czy nie, jeżeli 70 % poprzedzono to wtedy ministerstwo wydaje rozporządzenia utworzą, ale rozumiem, że granice samej tej metropolii ustalają pomiędzy sobą te gminy Reszel także tak na przykładzie Warszawy jest miasto stołeczne Warszawa ileś tam gmin wg projektu posła Sasina ma być włączonych 32 dodatkowe gminy ne w ten związek z metropolitą to metropolie i rozumiem, że jeżeli jakaś gmina dodatkowo, by chciała trzydziesta trzecia np. powierzanie im, która gmina sam z kolei, która mówi radny też chcemy być w takim razie znów n p . by chcemy być takim związku w takiej metropolii warszawskiej to rozumiem, że jakby powstała ta ustawa no to jednak nasz mózg nie mógłby być mógłby być dołączonych no właśnie, żeby dołączyć gmina jest wg tej ustawy inne obecne jej naczelnym tej, którą poseł Sasin proponuje im to musiałaby procedura zmiany przechodzi przez Sejm, bo zmiana ustawy wymaga zmian w Lesznie kolejnej ustawy, a z tejże ustawie metropolitalnej, która została przegłosowana 1,5 roku temu to wystarczyłoby, że gmina powie, że chce pozostałe gminy, które już są w związku powiedzą, że całą występują do do ministerstwa odbywają się tam my rozmowę i zostaje wydane nowe rozporządzenie jest dużo łatwiejsze, bo nie trzeba, a nim przechodzić całej procedury parlamentarnej z nową ustawą tylko rozporządzeniem co jest dużo łatwiejsze co dalej tak naprawdę nie rozumiem po co w sejmie mają być tworzone ustawy o związkach o metropolii, że teraz jest ustawa o metropoliach, która daje możliwość tworzenia się tych metropolii każe wszystkim gminom tylko włącznie wystarczy się dogadać i wyrazić chęć współpracy oczywiście i danej gminy w jaki sposób robiona najprościej mówiąc, iż regulamin przynależności do metropolii już atuty jakość trzeba utrudnić, żeby dać możliwość stworzenia na danym obszarze metropolii nazwać metropolię warszawską katowicką poznańską jakąkolwiek należy, by jakaś inna gmina jeszcze dalsza czy bliższa danemu terenowi włączyła się to metropolie no to znowu ustawę trzeba zmieniać w Besancon takie pomieszane to jest nadal Digital już są sprawy polityczne, więc 1 oraz nie czekajmy nie wchodźmy jak najbardziej mnie, bo mówimy jej jak można załatwić prosto w prosty sposób, żeby gminy, które chcą ze sobą współpracować mogły współpracować, żeby nie utrudniać tego tej chęci samej współpracy z dnia w tej chwili współpraca między gminami już samo, bo tanie są tylko związki metropolitalne, ale gminy mogą założyć związki współpracy w bardzo różnych dziedzinach i na takiej istnieją chociażby właśnie w celu wspólnego zarządzania odpadami to na obszarach wiejskich dziś istnieją, więc to wszystko jest możliwe tylko problem z metropoliami jest taki, że tutaj jej sprawy się mocno komplikują tutaj zaś transport jest jednak jest dziedziną, która AM pop, jeżeli chodzi jest dość tak po pierwsze, dotyczy wszystkich, a po drugie jednak wydatki na nas tu są dość wysokim miast, ale sama Warszawa na transport wydaje rocznie 4 miliardy złotych jako koło średnia cena co roku, więc są potężne pieniądze to są potężne inwestycje i po prostu jest potrzeba koordynacji, czyli AmRest zamierza jednak gmina powiat mi się nie podała przebieg tej drogi nagle nie możemy nic zbudować albo takie właśnie zamki, ale nam nie podoba się, że musimy płacić za ten wspólny bilet no to wszyscy na tym tracą, więc chodzi o to żal, że przekazanie takich kompetencji do 1 jednostki, która niegdyś stoi ponad tymi wszystkimi gminami powoduje, że odpadają te ciągłe dyskusje z gmin między sobą o tym jak tylko namiastka jest 11 struktura, która zarządza tym jak to wygląda w całym organizmie, jakim jest metropolia to właśnie tych kosztach transportu na metropoliach to w następnej części po dziewiątej 40 Robert Buciak zielone Mazowsze proszę państwa zachęcam państwa oczywiście do dyskusji z holowaniem auta to grupa FM skołowani mowa to krótka FM i profil Skołowanych na Facebooku Łukasz Bosowski myślę, że spokojnie mogę zmienić nazwiska wymienić, ponieważ Łukasz często bywa również gościem schowanych napisał, że w Trójmieście jest ciekawy problem z zarządzaniem ruchu przy pomocy tzw. inteligentnych systemów sterowania ruchem system był projektowany z celem poprawy przepustowości samochodów i zwiększenia średnich prędkości przejazdu teraz urzędnicy mają spory kłopot zużywaniem tak zaprojektowanego narzędzia informatycznego do zupełnie przeciwnych celów, więc to nie tylko puszczenie samej linii przez ten związek metropolitalny ma też zarządzanie chociażby inteligentnymi systemami sterowania ruchem czy państwo uważają, że tworzenie się metropolita dobry pomysł zachęcam bardzo proszę skierować MOPR TOK FM profil Skołowanych na Facebooku skrót informacji po skrócie wracamy do rozmów audycję skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Robert Buciak zielone Mazowsze i rozmawiamy proszę państwa o metropoliach i jak sobie radzić w nowoczesnym świecie, gdzie różne gminy i różne jednostki administracyjne chcą się łączyć współpracować również, jeżeli chodzi o transport i przede wszystkim naszej audycji skalowanie małpa to grupka FM z holowaniem aut oto próbka sam i profil Skołowanych na Facebooku zapraszam do dyskusji niż w pierwszej części poprzedniej części rozmawialiśmy o o tym dlaczego w ogóle są tworzone ustawy o metropoliach doszliśmy do tego, żeby w pewien sposób zmusić ułatwi im ułatwić tworzenie tych metropolii i i ułatwić wchodzenie i los zmusić wchodzeniu na ty tych gmin, które w, których nie chcą do końca współpracować w ramach tej metropolii, a misie wydaje, że z takim głównym powodem tworzenia ustaw i ich jednak, jakiego z pozytywnego argumentu za tworzenie szytych metropolii będzie to, że dzięki ustawie będzie finansowanie z budżetu centralnego dla takich kontroli nad akcją, żeby miał sens istnienie jakiegokolwiek starannie jednostki terytorialnej czy związku inne jednostek terytorialnych naturą muszą one mieć się jakiś budżet, z którego będą finansować konkretne tak konkretne rzeczy no i konkretnemu budowy dróg cieczy innych, a czy dróg dla rowerów czy zarządzać się transportem publicznym, czyli kupować autobusy i wypuszczać się na ulice, a miejsce na nowo bez pieniędzy ani rusz magistrowi odpowiadali oni po prostu nie nie ma sensu tak jak są pieniądze no to wtedy zastanawiamy się na co je wydać się najlepiej żeby, żeby wszystkim, by ułatwić życie w tej z tej metropolii należeć do faktycznie do w tej dystrybucji pieniędzy z budżetu centralnego to tak, ale przecież jak dobra chęć jest w gminach ponosi dogadają to co do finansowania tych wspólnych działań nie zgadza się i to funkcjonuje i nie z pewnymi polami funkcjonuje również, że w Warszawie no bo przecież zwracanie pieniędzy zawsze woli ich wydawanie pieniędzy zawsze boli, ale zauważ, że w Warszawie i mamy komunikację szynową, która jest z gminami sąsiednimi, czyli szybka kolej miejska, a i mamy również te lokalne linie autobusowe, które jeżdżą po kilkudziesięciu gminach i tutaj Warszawa dogaduje się po prostu z poszczególnymi gminami czy grupami gmin, a co do odpłatności, a co do przebiegu tras od tego ile to będzie kosztowało, więc to funkcjonuje alarm Villi Iniesty stoi na przeszkodzie, żeby mogły funkcjonować lepiej znają smalcu i szczerze tak, chociaż niektórzy uważają, że lepiej jest wrogiem dobrego, jeżeli coś dobrze funkcjonuje to wprost po złoto usprawniać wreszcie coś popsuje im my, ale tak sobie myślę, że to nie jest kwestia jednak odpowiedniej argumentacji i w dogadywać się w tym sensie, żeby przedstawić zobaczcie stworzymy taki wielki związek metropolitalny i one nam będzie lepiej na przykładzie Warszawy jak doskonale wiemy z różnych badań 1 000 000 ton aut dziennie przekracza granice Warszawy średnio oczywiście dla Warszawy jest lepsza dla samego miasta lub gdy dzięki rozbudowie transportu zbiorowego właśnie szynowego autobusowego i t d. dzięki temu tych aut będzie wjeżdżać mniej też gminy ościenne również dla nich to będzie lepsze, bo w ramach wspólnego biletu one będą musiały się w pewien sposób dorzuca do tego wspólnego biletu oczywiście też na zasadzie dogadania czy to będzie 20 % 30 i t d. tak dalej jednak lepiej co tak są inne tak naprawdę na przeszkodzie żeby, żeby jak najwięcej tych gmin chodziło o ne w ramach tych dramatach współpraca Metropolitalna największym problem z rozwoju z publicznego transportu zbiorowego na obszarze metropolii jak Lufthansa technik są jednak jego koszty z tym Warszawa jest tym miastem w Polsce, który ich, którym udział wydatków bieżących transport w wydatkach ogółem zdecydowanie największy to jest to, że 20 ponad 23 %, a n p . taka gmina Błonie na wydatki bieżące na transport, czyli na autobus Amy je na działanie autobusu tak na to, żeby one jeździły wynajętego w 2 , 4 %, a pamiętamy, że gmina Błonie jest dużo biedniejsza niż gmina Warszawa, więc tutaj po naszym podstawowym prawem że, żeby transport publiczny dobrze funkcjonowało trzeba wydać na niego sporo pieniędzy i je w tej gminy sąsiednie pod Warszawą nie są chętne do tego, że w partycypować w kosztach tego transportu no bo on jednak kosztuje na w notach nasz atut trwają właśnie o tym, dogadywanie się do Warszawa powinna jako ta bogatsza gmina jednak wyciągnąć rękę w jaki sposób do tych biedna życzę nam płaci 80 % zatem trudne i nie dojeżdżający do Warszawy i myślę, że tej kwestii jesteś tego, że nie rozumiemy nie chcemy w ten sposób zaakcentować, że transport niem jest opłacalny w sensu stricte, że rząd nigdy na siebie nie będzie tak naprawdę zarabiać, a spełnia zupełnie inną funkcję taką Annę nie będzie nigdy na siebie zarabiać, ale przynosi jej w ten sposób korzyści, że transport indywidualny w rzeczywistości dużo droższy to się nam tylko o wydaje, że tutaj wystarczy zbudować drogę tak i każdy będzie sobie płacił z własnej kieszeni za dojazdy samochodem, ale oprócz tego, że każdy płaci z własnej kieszeni to jednak jest bardzo dużo wydatków zewnętrznych z tym związanych i tutaj i to nie tylko są koszty wypadków drogowych i tylko o koszty zanieczyszczenia powietrza, ale bardzo duży koszt tej nie niesie brak aktywności fizycznej samych ludzi podróżujących samochodami, a badania amerykańskie pokazały, że osoby, które dojeżdżają samochodami do prac średnio o 30 % mniej czasu spędzają na aktywności fizycznej co się przekłada potem na choroby układu krążenia na razie naraża na występowanie raka jelita grubego i t d . tak dalej, czyli tych bardzo wielu chorób i dają jest dużo bardziej kosztowne niż wydawanie wspólnych pieniędzy na transport publiczny i większego Stal tak sobie myślę, że jednak transport publiczny to czas dojeżdżania każdy, by chciał mieć przystanek autobusowy czy tramwajowy czy jakiegokolwiek innego transportu publicznego poza domem tzw. wejście w 1000 zloty co to to zdrowie, by także do samochodu też wysiada misia za taki typ pojawia się kolejny problem z aglomeracji ziem i gęściej są budowane zabudowana przestrzeń nim mamy większą gęstość zaludnienia tym koszty jednostkowe, czyli w przeliczeniu na na człowieka i transportu publicznego są po prostu niższe, więc jeżeli mamy gmina taką właśnie jak Błonie 3 czy Wiązowna czy wiesz, gdzie tak gęste zaludnienie jest 100 kilkadziesiąt osób na kilometr kwadratowy w porównaniu z Warszawą, gdzie też ponad 3000 no to, żeby było opłacalne to puszczenie dziś autobusu no to musi zabierać pasażerów Nowaczyk poseł musi być odpowiednio dużo, żeby żaby ten autobus nie generował nie wiadomo jak duże koszty tną koszty dużo większych niż ranni transport samochodowy na idei po lesie palą się tego tych słów urbanizacji tego rozlewanie się miasta na możliwość budowania domów Store gdziekolwiek ktokolwiek sobie z FC, a i będzie to na organizowanie zabudowę w postaci skupisk powoduje, że rzeczywistym mam zwarte miasta czy, nawet jeżeli to są jakieś się obszary pod miastami to też są zwarte miejscowości, kto jest rzeczywiście łatwiej zorganizować ten transport publiczny i IT jest tańszy my takie zwarte w zwarta zabudowa na jest bardzo typowa dla Czech czy dla Słowacji dla dolnej Austrii i tam organizowania tego transportu publicznego jest łatwiejszy mi może w Czechach czy na Słowacji każda, a wioska z osobną gminą, ale przez to żony są skupione no to, ale do tego autobusu, który będzie stawał w środku wsi po prostu wszyscy mają blisko ani, że ktoś zbuduje kilometra od wsi swój domek i tak naprawdę jedyną możliwość wydostania się stamtąd to jest samochód nie myślę, że takim najlepszym właśnie przykładem tworzenia się metropolitę jednak strój miasto nie sztuczną czy wcale nie było rozlane tak jak powiedzieliśmy miasto, które się dogadał mają wspólną dumę kolej doskonale sobie radzą brać przykładu na nie do końca da się wziąć przykład Trójmiasta dla w szczytach już się nawet nie jest to miasto tylko tych miast jest trafne korali ku dok od Wejherowa do Pruszcza gdańskiego śladem brukarze 7 tak Łukasz Bosowski bardzo prosto na Facebooku może lepiej w najmniejszym nie wchodzą w szczególnych dla nich jest każdy narażone są położone wzdłuż 1 ciągu komunikacyjnego, czyli jak mamy tą kolej metropolitalną w tym mieście w Trójmieście to ona jeździ od Wejherowa Tczewa i przejść po kolei przez wszystkie miasta, czyli tak naprawdę na 1 nitce mamy wszystkich pasażerów, których mamy potrzebne noc może nie wszystkim, ale zdecydowaną większość pasażerów, których mam potrzebę dojść, a on w momencie, kiedy mamy miasto koncentryczne takie jak Warszawa, kiedy tych linii kolejowych zjeżdżających z Warszawy jest, że raz 234567, ale i tak naprawdę tylko nam brakuje, bo przecież nie ma do Łomianek linii kolejowej, ale nie ma linii kolejowej w kierunku, bo Konstancina Jeziornej Rajczyk imprezę moglibyśmy jeszcze kilka zbudować nad tą ten koszty funkcjonowania takich linii będzie w przeliczeniu oczywiście znana osoba będzie dużo wyższe niż ta jest w Trójmieście, więc Trójmiasto staje pod Londynem specyficzne i ma łatwiej miastem, ale Donald Trump czy twoim zdaniem jest potrzeba tu wracam do tych ustaw centralnych jest potrzeba jednak jakiegoś rodzaju narzucania tym gminom wchodzenia w stylu układ metropolitalny czy jednak tak jak jest jest całkiem dobrze i daje to ta obecna ustawa o metropoliach daje możliwość łączenia się jak powiedzieliśmy gminy może coś jednak trzeba usprawnić w zakresie je całościowej tej ustawy my o metropoliach nad tą ustawą o metropoliach no i ułatwia tworzenie tych tych związków dlatego ścian tak jak powiedzieliśmy jest możliwość przymuszenia czyli, jeżeli urządzenie na basenie w takt innych ta ustawa z 2015 roku, a szans, że jeżeli jednak przy 233333 gminy nie chcą, ale pozostałych co NATO, ale i nie jest możliwość powołania, nawet jeżeli ma ona się na to nie nie bardzo godzą i Drywash to ułatwienie, czyli ten przykład, że jednak gmina blokuje innym możliwość porozumienia się z tą z tym miastem centralnym w zakresie właśnie dojazdów koleją ze wspólnego biletu kolejowego czy wspólnej linii autobusowej na wodę wyobraźmy sobie, że jedzie linia autobusowa z Warszawy do Otwocka i w Józefowie nie ma żadnego przystanku był Józef nie chce płacić aż nadto byłoby jednak absurdalne może w ramach działalności takiej metropolii lepiej jest powiedzieć, że jest tylko 1 zarząd dary transport na terenie całej metropolii jak rozumiem teraz to poszczególne jednostki zarządzające transportem na wdanej gminie dogadują się po prostu czy też administracja w danej gminy dogaduje się atak stworzyć 1 wielki z takich zarządzający organ transportem metropolitarnym metropolitalnym literat i załatwione to ustawa z 2015 roku jak ta propozycja posła Sasina rozwiązują nowo tworzone byty nierealne jedno zarządzanie transportem publicznym w metropolii dajcie mi się zwrócić uwagę na to, że są w Warszawie w ogóle w Polsce mamy taki instrument narzucone trochę przez Unię Europejską zintegrowane inwestycje terytorialne i one też dają możliwość współpracy w bardzo różnych dziedzinach miastom i gminami sąsiadującymi w przypadku Warszawy ta współpraca w dziedzinie transportu głównie dotyczy budowy dróg rowerowych i nie jest ostatnie przetargi na budowę dróg rowerowych na Puławskiej Kosiński to jest właśnie efekt tych pieniędzy na rozwój metropolii rzucony przez gminę łączcie się drogami rowerowymi z tak, ale już za korzystne jednak nie każdy decyduje się na jazdę na rowerze tak chwilę na mieście została co jest najważniejsze w tym momencie, żeby ułatwić transport na terenie tej nazwijmy to aglomeracji but metropolia metropolii warszawskiej aglomeracji warszawskiej lub chęć dogadania się i przemyślenia tego, że Polish transport zbiorowy jest jednak tańsze mniejsze zrzucanie na ludzi jej kosztów dojazdu własnym samochodem to jeszcze ludzi trzeba przekonać Robert Buciak zielone Mazowsze rozmawialiśmy o problemach transportowych stworzonych się właśnie metropoliach gros państwa naprawdę w Polsce jest szereg związków metropolitalnych i jakoś działa jednych miejscach lepiej w drugiej gorzej zawsze jakiś problem będą do rozwiązania grunt, żeby znaleźć rozwiązanie bardzo dziękuję ci, ale również zapraszam na nowy program po dwunasty 20 zmotoryzowani proszę państwa nie skołowani zmotoryzowani motoryzacji trochę innym okiem i porozmawiamy sobie historie chociażby motoryzacji 1220 do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA