REKLAMA

Dlaczego Polacy słuchają disco polo? Z dr Katarzyną Wyrzykowską rozmawiała Karolina Głowacka

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2017-02-11 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Głowacka dwunasta 45 dokładnie co się zmieniło w Polsce drodzy państwo po 31 grudnia zeszłego roku, kiedy tona sylwestrze transmitowane w TVP obok siebie wystąpili Maryla Rodowicz i Zenon Martyniuk lider zespołu akcent i zaśpiewali niemało gorzka tylko wszystko oczy zielone, czyli utwór zespołu akcent właśnie o fenomenie disco polo JM mnie jak one się wdzierać zmysłową wkracza na Areny w TVP opon w porozmawia z panią dr Katarzyną Wyrzykowską dzień dobry dzień dobry pani Rozwiń » doktor jest socjologiem kultury specjalizująca się w badaniach kultury muzycznej członkiem zespołu badawczego polskiej rady muzycznej więcej pani doktor znajdą państwo na Wyrzykowski KE net prezesem TVP Jacek Kurski mówił też po prostu koniec hipokryzji i w pewnym w pewnym sensie ma rację, bo w końcu ktoś się głośno przyznał, że muzyka po disco polo jest popularna wśród Polaków, jakby to wiadomo nie od dzisiaj ale jakby mieli władać instytucje publiczne gdzieś tam udawał, że problemu nie ma dla mnie takim napędem 4 zjawiska proc oczywiście to zysk Opole nie jest problem złego słowa żony zjawiska nie ma choćby o tym, najbardziej dobitnie świadczy to, że jeżeli państwo spożycie na badania GUS na temat preferencji muzycznych Polaków disco polo tam się nie pojawia w ogóle wymienione przecież w innych badaniach disco polo z wyraźnie zaznaczonego wino z najpopularniejszych gatunków muzycznych więc, jakby to, że ono powoli torował sobie drogę do mediów publicznych może jest trochę, jakby mu do przewidzenia, bo pytanie raczej, kiedy umrę z byłą inni też dodajmy, że oglądalność tego koncertu w momencie, kiedy Zenon Martyniuk i właśnie Maryla Rodowicz się wspólnie śpiewali dno była bardzo duża 5  000 000 Polaków w szczytowym momencie sylwestra w TVP w rytm utworów przed telewizorami podrygi wału netto czy tam za tekstem w Gazecie wyborczej i innych no to właśnie, bo pytanie teraz takie disco polo jest istnienie tam oczywiście tego nie powie, że to, że tego nie ma przez wiele osób jest traktowany jako coś się gorszego jednocześnie w zasadzie każdy zna te utwory pytanie tylko takie 3 disco polo powinno być w TVP czymś co ma być czymś co uczy Polaków kultury muzyki tak dalej, bo z 1 strony fajnie by było, gdyby ta była promowana muzykalny i wysoka poważna jakaś taka no no i bardziej jakościowa może taksy pozwala ocenić z drugiej strony skoro to jest dla ludzi, a ludzie słuchają disco polo no to tak przecież właśnie być powinno jak pani myśli wujem tak trudno jest mi jednoznacznie odpowiedzieć się na to pytanie na pewno chciałoby się SLD to jest jak wobec pytania o telewizję publiczną emisję co my przez komisję rozumiemy, że rozumiemy kulturę wysoką notę nie ma miejsca na disco polo, ale jeżeli rozumiemy dziś pluralizm kulturowy to pewnie to miejsce, by się znalazł tylko pytanie brzmi właśnie ile i kosztem, czego co zresztą, jakby gatunków muzycznych zresztą wydarzeń jest raczej pytanie i może nie jest to czy w ogóle tylko o to kiedy i ile i 3 i jakby co jeszcze tak i i jaki te kanały realizują misję czy przy czym może kultura wysoka tylko TVP kultura, a z beztalenciem, dlaczego tylko tam a dlaczego nie na dwójce więc, jakby tak na nas naprawdę jest pytanie o to oto do czego dążymy, jaka jest wizja tej telewizji wydaje się, że dna takiej spójnej wizji tego jak też telewizja ma kształtować odbiorców i trzyma w ogóle kształtować odbiorców, jakby nie ma tej wizji takiej od wielu lat nie ma jakby na takie wyskoki taki skokowy pojawienie się być może pozornie skokowe upewnić disco polo w telewizji publicznej może szokować żony oni po prostu wykorzystali dobry moment żeby, żebyście pojawić, bo tego ten dotyczy konsekwencji nie ma w telewizji od lat w to co się stało 31 grudnia to z czego wyszliśmy to wyszłyśmy to był ten 1 zasadniczy moment drugi taki, który wydaje się, że byłby niezwykle przełomowy co np. koncert gala disco polo w Opolu wyobraża sobie pani coś takiego podejścia, że w pierwszej chwili uznałam, że tak zupełnie prywatnie, mówiąc że jakoś się to w głowie nie mieści, ale z drugiej strony no a potem sylwestrze w sylwestra z disco polo w TVP to jakby naturalne następstwo no i znów znajdę jest pytanie też o to co chce odbiorca czy rzeczy trzymamy RL do odbiorcy słuchać czy mamy mu narzucać, lecz mango dydaktyzm chować mam się na niego otwierać ma być współuczestnikiem tworzenia tej telewizji trzyma kosz biernie się przed telewizorem jest powiem szczerze ja mam jako osoba prywatna mieszane uczucia ale jak by jako socjolog no nie jestem tym tak strasznie zaskoczona to przybysze proszę pamiętać, że w ich dobrze z nim na 2 lata temu Ruciak rok temu trzydziestolecie w Opolu z chemią kult tak, że to nie jest tak były też muzyka rap obecna jest jakby tej strony konsekwencja pewnych takich szerszych procesów w mojej mamy refleksja jest taka ta popularna muzyka pop chowa, który jest w Polsce promowane często jest fatalna miałka banalna nudna źle pomyślana ciągle taka sama w zasadzie trudno jest czasem rozpoznać, który co śpiewa, bo i tak chodzi tylko to rząd zostawił ją ona jego nie chce tymczasem disco polo bardzo się z profesjonalistów AUM bardzo i to myślę, że to jest przyczyną, jakby ich sukcesu teraz, że rzeczywiście to muzyka zrobiona w sposób profesjonalny twórcy obserwują rynek obserwują liczą się przede wszystkim z odbiorcą nigdy w zasadzie nie budowali dużego dystansu ze swymi fanami myślę, że to właśnie różni Jonasz wielu gwiazd disco polo etiud przepraszam, po które bardziej zajmują się kreowaniem swoich wizerunków Anię muzyką przy czym twórcy discopolo w pierwszej kolejności jednak stawiają tu muzyka i ikon także odbiorcom PGNiG im nie wstydzą się koncertów w małych miejscowościach nie wybrzydzają nie strzelają przysłowiowych fochów tak jest tutaj punktują u ludzi ludzie są trochę zmęczeni tym celebrytki one myślę, że oni tutaj plus zmiana to jest ważne estetyki teledysków PLL obserwowanie trendów zachodnich bardzo dobra produkcja muzyczna, a co za tym nie mówi nam to wszystko razem w zaowocuje sukcesem tego gatunku muzycznego i wykonawców z nim związanych na czym polega ten fenomen, że nawet jeśli ktoś disco polo nie słucha to i tak zna jego hity po to jest to jeszcze ciekawe zjawisko się, że nie do końca rozpoznane, bo tak naprawdę bolączką polskiej elity polskich nauk społecznych to, że to naprawdę nikt solidnie baby disco polo i nadzorem głupio chyba trochę tak ja też ich do siebie, bo też obejść bez gwiazd znany wers ze stolicą disco polo nie żartuje, ale jest coś takiego też kiedyś antyki opór, więc to jest problem z disco polo jest także ono wyszło na polską scenę muzyczną z czystych sławnych łóżek polowych na chodnikach, gdzie ludzie trochę z tego śmiali wdzierały się powoli na dyskoteki i wesela do listu muzyka rozrywkowa to muzyka do tańca jest to muzyka do zabawy i stanąć to bez disco polo przestała nas dziwić tak myśmy to była taka trochę wspólnota znacznie leci disco polo no to wiadomo to to, żeby się śmiać, żeby się bawicie nie musi tego słuchać na co dzień ja powiem szczerze zaobserwowano takie zjawisko wśród warszawskiej młodzieży, badając warszawskich licealistów o taki typ FR jest sytuacja na szczytach disco polo jest obecna tych domów każda, jaki tam wyjściach imprezowy, jakby ich to nie szokuje mnie do Żukowa jako osoby, które tamte lata dziewięćdziesiąte też leżaki i te dni do łóżka polowe i jakby to dla nich to było nas pokona przecież co nośmy Hej, Hej Hej, co pani chodzi więc, jakby jest taka zmiana mentalności też nowa nowa, jakbyśmy to wprost disco polo znam już prawie 30 lat w i mamy nowe pokolenie odbiorców tak pod względem konstrukcyjnym tych utworów, bo one przecież tak się wbijają do głowy, że później człowiek chce się ich pozbyć albo nie chce znaleźć niestety nie jest w stanie no tak jest ja też mam z tym problem jak i oczywiście dla swoich potrzeb też słucham z ciekawości tego co ECS popularne co ludzie oglądając się ludziom podoba, że życie się do piosenki później ze mną chodzą nie katują mam takiego Robaka w ucho, że tak powiem, że liczą one są robione z pełną świadomością w umowie, w której została odrobiona lekcja jak z tej produkcji muzycznej i po prostu jak robić dobre utwory, które wpadają w ucho, które ludzie chcą słuchać, które poznają tak, bo to jest kwestia tego, że usłyszą pierwsze kilka dźwięków i już wiadomo już wiemy co to jest to melodia podań jest taki jest więc, jakby to jest sukces takich realizacji inne czy to jest nowa ludyczny część, czyja wiem czy nowa le w się boję myśleć o takiej elastyczności związany z zabawami wiejskimi takiemu myśleniu muzyce tradycyjnej, bo to jednak zupełnie inna rzecz, ale jest to on Tkaczy, bo tyle co na pewno różni, że to dotyk zaczyna dotyczyć też ludzie z miasta kiedyś miasto było bastionem rocka muzyki pop później hip-hop tak jak do Polski przed końcem 90 lata dwutysięczne to jest rzeczywiście ten ruch można coś jest taki jest osiedle disco polo trochę się schowały przeczekał ten moment też, że to jest muzyka, którą też tezę, że ludzie miasto też mamy wielkie migracje między między miejscowościami czy w Warszawie, że mieszkańcy są ludność napływowa, tak więc siłą rzeczy oni też przynoszą swoją muzykę swoją kulturę więc, jakby nie to jest zmiana tego, że na tych imprezach warszawskich domach disco polo są obecne kiedyś to było, jakby nie do pomyślenia, czyli to tolerują kiedyś to było nie do zaakceptowania disco polo to jest nazwa tego co się dzieje w Polsce ale gdy mówi w pewnym cudzysłowie, ale inne kraje też mają swoje disco polo czy były z tak to już jest, że kultura jest zhierarchizowana, że są, jakby lepsi gorsi, tak więc można powiedzieć, że w podobny jeśli chodzi o ich percepcję społeczną zjawiska są np. jest PIN bar w Portugalii jest schemat w Niemczech o muzyce country i Stanach Zjednoczonych też nie jest i jednoznacznej status należy jednak jak byśmy porównali muzykę country, która na, którą przyznaje się grami tamci czołową prestiżową nagrodę muzyczną na status disco polo względem Fryderyków to jednak to nie jest to samo gwiazd jak do tej pory oczywiście, ale mówię o tym co jest teraz przed meczem zastanawiać czy nie doczekamy się z Fryderyka za disco polo nie wiem tego to od Akademii fonograficznej zależy czy rzeczywiście wprowadzą taką kategorię ale jakby ten status choćby tego country można też mógł sama specyfika nawiązanie do kultury amerykańskiej zupełnie inna niż, jakby u nas, więc nic, aby takich i innych podobnych bardziej baby Pinto Portugalia traci do muzyki taki biesiadny nawiązuje, ale to też już mógł tak jak mówię to też jest zupełnie inna, ale inna niż się, że mamy bowiem będziemy się na pewno przyglądać się temu fenomenowi zresztą trudno tego nie robić od nich wygląda z telewizji bardzo dziękuję za ne wypowiedź pani dr Katarzyna Wyrzykowska socjolog kultury specjalizująca się w badaniach kultury muzycznej członek zespołu badawczego polskiej rady muzycznej i jeszcze raz nie gardzą Wyrzykowska nad dziękuję serdecznie 1216 słuchają państwo Radia TOK FM naszego nowego magazynu TOK FM zmiany w ramówce ktoś jeszcze nie może łapać zapraszamy na TOK FM Cropp kapel i w ramówkę do naszej aplikacji można też do nas napisać po prostu magazyn małpa to krok PFRON na ile wystarczy na mocy przerobowych będziemy państwu odpowiadać, a już za chwilę nowość w ramówce całość lub współ nowe baseny weekendowe magazynowym TOK FM Karolina Głowacka w sobotę i Przemysław Iwańczyk w niedzielę zapraszają od 1 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA