REKLAMA

"Przy takiej liczbie wypadków zaczynamy mówić o mechanizmie". Emerytowany funkcjonariusz BOR, Grzegorz Cieślak, komentował wypadek z udziałem premier Szydło

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2017-02-11 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
16:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
135 w magazynie znajdą państwo audycję inspirujące ciekawe, ale też kiedyś coś dzieje oczywiście usłyszą państwo komentarzy naj wydarzyło się wczoraj wieczorem na wypadek limuzyny z panią premier Szydło na pokładzie Air przypomnijmy na inny prokuratura Okręgowa w Krakowie od poniedziałku zacznie czynności w śledztwie w sprawie wypadku z udziałem premier Beaty Szydło tak zapowiedział rzecznik prokuratury pan Janusz Hnatko nie podczas dzisiejszego briefingu mówił, że Rozwiń » kolumna aut z premier jechała na sygnałach świetlnych dźwiękowych, chociaż jest pewna wątpliwość wtrąca, a prędkość pojazdów biorących udział w wypadku wynosiła 5060 km / h, choć rzecznik rządu zapewnia, że premier Beacie Szydło nie stało się nic poważnego studio Grzegorz Cieślak centrum badań nad ryzykami społecznymi Collegium Civitas oraz członek fundacji byłych funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu dzień dobry dzień dobry w tej podwójnej roli pierwszy raz od tej pory ja KUB badaczy przede wszystkim to prawda, ale przyda nam się też co nieco od tej perspektywy, zanim bezpośrednio tym wypadku to proszę wybaczyć pozwolić krótka wyliczanka marzec 2016 roku wypadek limuzyny prezydenta Andrzeja Dudy na 4 pęknięta opona listopad 2016 wypadek rządowej kolumny premier Szydło w Izraelu przyczyn samochód wiozący premier premier nie uczestniczył bezpośrednio wypadku zderzyły się kilka busów, w których jechali członkowie delegacji styczeń 2017 roku wypadek samochodu szefa MON spieszą się też styczeń jazda przez 100 km z pękniętą oponą w samochodzie z wicepremierem Jarosławem Gowinem na pokładzie na szczęście nie doszło do wypadku na wczoraj wypadek limuzyny premier Szydło czy te wypadki to przypadki no i jak mówimy o takiej ilości przypadków to już zaczynamy nawet zatraca się gdzieś wizję prawa seria zaczynamy mówić o mechanizmie, bo tak jest rzeczywiście bardzo dużo na bardzo krótkim dystansie czasowym, więc trzeba zadać sobie pytania co się takiego dzieje ja bym wyłączył z tej wyliczanki wypadek w Izraelu, bo warto pamiętać, że Polska delegacja w kraju, do którego się udaje najczęściej ochraniana jest przez służby lokalne i wynika to z porozumień pomiędzy państwami jest tak działo się w tym wypadku i tutaj ewidentnie za samo wydarzenie odpowiadają służby izraelskie, a to pokazuje 1 rzecz, bo my o Izraelu bardzo wiele możemy powiedzieć, ale na pewno rzadko mówimy, że te służby są np. niewydolna czy słabo doświadczone wypadki zdarzają się wszystkim jak z tego kiks takiego eksperckiego punktu widzenia bardziej patrzy na to, jakiego od charakteru nabiera ten wypadek, kiedy możemy obserwować jego okoliczności i pod tym względem 2 ostatnie wydarzenia to jest zdarzenie z udziałem oddziału specjalnego żandarmerii wojskowej i wydarzenie z wczoraj wypadek pani premier rzeczywiście mają takie okoliczności przy, których bardzo wielu ekspertów będzie zadawać sobie pytania co takiego dzieje się w tych służbach jak funkcjonują, że może dochodzić do wypadków na gruncie rzeczy powiedzmy uczciwie nienormalnych dość kuriozalnych zaskakujących jak mówienie bez przyczyny budzi się bardzo wiele mediów, cytując za przedstawiciela rządu mówi wszystkie procedury wypełniono manewr wykonano prawidłowo mam obawę, że jak tak wygląda manewr wykonany prawidłowo to nie chciałbym, żeby do kanonu przeszły kończenie tych manewrów na drzewie ja wiem, że to teraz trochę złośliwie zabrzmiało manewr wykonany prawidłowo czy procedura, którą można zastosować nie polega na tym, że funkcjonariusz Biura Ochrony Rządu lub żandarmerii wojskowej ma nie doprowadzi do wypadku albo, że ma po prostu jechać prawidłowo to są warunki sine qua non, żebym w ogóle był kierowcą ich rolą jest przygotowanie takich taktycznych okoliczności, które zmierzają do zapewnienia bezpieczeństwa trzeba sobie bowiem zdawać sprawę, że to nie jest tak, że nie uzasadnionym jest myślenie, a coby było, gdyby to był zamach nie mówię tutaj jakiś Niewiem taliba z drugiego końca świata i mówi o zdarzeniu, w którym np. ochoty osoba niezrównoważona psychicznie na widok takiej kolumny z akcją staranować osoba, która zasłabła nie, kontrolując pojazdu wbija się z taką kolumnę i tutaj nie wystarczy tylko chęć uniknięcia samej kolizji są przekonane, że tu znacznie bardziej zaawansowane manewry taktyczne powinny mieć miejsce zarzuty spowodowania wypadku usłyszał kierowca seicento, który doprowadził do zdarzenia samochodem premier Beaty Szydło przyznał się do winy tak mówi rzecznik małopolskiej policji nie przesądzając jeszcze jak sprawa zostanie rozstrzygnięta, zakładając na moment, że istotnie była to wina kierowcy z wyciętą moje pytanie brzmi, jaka jest rola, jaka jest odpowiedzialność funkcjonariuszy jadących z premier Beatą Szydło jeśli to ktoś inny powoduje wypadek powiem w ten sposób tutaj o roli odpowiedzialności będziemy mówić oddzielnie dlatego, że jeżeli chodzi o odpowiedzialność kluczowe będzie to co powiedziała pani w pierwszym komentarzu mianowicie czy używano wszystkich sygnałów, dlatego że tylko sygnał i dźwięk używane wspólnie czynią pojazd pojazdom uprzywilejowanym sam sygnał świetlny, a przypomnę, bo to też może warto powiedzieć, że świadkowie, których do tej pory, którzy do tej pory dziś w mediach wypowiadali mówili tylko o sygnale świetlnym tak prokuratura mówi o tym, że ma informacje, że wykorzystano sygnały świetlne dźwiękowe ja tego nie chce przesądzać, ale będzie to kluczowy element, który będzie przesądzać o odpowiedzialności, dlatego że pojazd wyłącznie oświetlony to jest tylko światło ostrzegawcze w rzecznik prokuratury Janusz Hnatko powiedział pytany o sygnały dźwiękowe odpowiedział, że różni świadkowie różnie zeznają natomiast oczywiście pracownicy BOR potwierdzają, że były to zarówno sygnały świetlne, jaki dźwiękowe zaznacza co ciekawe słowo oczywiście, że ja wolałbym, żeby tak było, bo to będzie świadczyć o takim minimum profesjonalnego przejazdu przez miasto, dlatego że zdajemy sobie sprawę, że samo światło nie uprawnia do jazdy w kolumnie w ogóle, a co to oznacza to znaczy, że 3 pojazdy nie mogą mówić o tym, że ktoś wjechał do kolumny, jeżeli nie oznakowane są w sposób, którego przepisy wymagają dla kolumna zatem sygnał dźwięk natomiast tak czy inaczej trzeba zdawać sprawę to nie jest tak, że kolumna porusza się tak jak po sznurku po prostu jadą za sobą samochody kolumny, które mają czynić ochronę, czyli wykonywać manewry jazdy ochronnej zmieniają się pozycjami i tutaj większość ekspertów wskazuje na to, że tutaj zawiodło jednak chyba mam takie przygotowanie do faktu, że miał jakikolwiek pojazd taką kolumnę aut mijała to znaczy pierwszy pojazd, który go zauważa komunikuje to innym pojazdom te zmieniają pozycje biorąc pod uwagę, że on nie tylko przez przypadek czy tak jak w przypadku tego bardzo młodego skądinąd przecież kierowcy podobno przez jego przerażenie Tax wystraszeni się tą kolumną zmienia pas ruchu tutaj zachodzi za każdym razem zachodzi obawa celowego działania na szkodę i gaz, dlaczego to podkreślam, bo w czasach, w których atakuje się naszych polityków trochę rzadziej niż n p . w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku mamy do czynienia trochę z taką sytuacją, w której w komentarzach, bo są przekonane, że służby tak tego nie traktują przynajmniej taką mam nadzieję w komentarzach często mówimy no przecież to zwykła jazda po mieście nie ma zwykłej jazdy z premierem kraju nie ma czegoś takiego jak rutynowy przejazd z kimś, kto piastuje funkcję strategiczną dla zarządzania państwem ja jestem trochę przekonany, że jeżeli chodzi o obecną administrację to kolejne wizyty i sposób ich zabezpieczenia utwierdza mnie w takim poglądzie, że chyba nie odzwyczaili się jeszcze w roli opozycji, której można się było spotkać zawsze wszędzie zademonstrować swoją obecność blisko elektoratu dzisiaj piastują najwyższe funkcje w państwie i trzeba zdawać sprawę, że zgromadzenie np. kilku istotnych osób reprezentujących instytucje premier prezydent marszałek Sejmu oznacza konieczność zabezpieczenia tego miejsca tak jak gdyby miały się wydarzyć najgorsze scenariusze z tych twardych zagrożeń terrorystycznych na przejazd jakikolwiek przejazd premiera prezydenta ministra właściwego ds. obrony narodowej czy spra w wewnętrznych to jest przejazd kluczowej osoby zarządzającej pionami bezpieczeństwa przypomnę w 2017 roku, o którym mówimy, że jest przełomowym rokiem, jeżeli chodzi o ocenę zagrożeń terrorystycznych, w którym rozwijają się te zagrożenia związane z wojną hybrydową i tu gdzieś trzeba zawrzeć kompromis pomiędzy wizerunkiem pijarem osoby, która nie będzie kłopotem dla tych, którzy na nią głosują lub dla tych, którzy na nią nie głosowali, a osobą, która reprezentuje instytucje nie tylko swoje nazwisko i osoby instytucje państwa czy pan w takim razie teraz mówi, że to jest jakiś głębszy problem, bo my nieszczególnie, bo uderzają jednak pęknięte opony no tak są pewnością gdzieś pokazują, że to jest kłopot ja myślę, że wielu ekspertów wskazuje na proces szkolenia i tutaj też nie bez przyczyny część osób, które dysponują wiedzą na temat jak funkcjonuje Biuro Ochrony Rządu zwraca uwagę, że bardzo wielu kierowców z dużym doświadczeniem odeszło z pracy albo zmieniło zostało zmuszonych zmieniło przydział zajmują się czym innym, a tutaj warto powiedzieć taka osoba, która jest kierowcą generalnie, żeby być kierowcą w normalnym życiu trzeba po prostu mieć uprawnienia do jazdy pojazdem tak zrobić prawo jazdy jeździć w, jeżeli ktoś jeździ 20 lat to jeszcze nie znaczy, że się nadaje do takiej jazdy, dlaczego o tym, mówię, dlatego że tu nie chodzi o doświadczenie życiowe tylko umiejętność wykorzystania taktyki jazdy ofensywnej jazdy defensywnej taktyki łączności w czasie jazdy kolumną to są bardzo zawiłe czynności, których taki kierowca uczy się około 5 lat on podobnie jak Minor pirotechnik czy inny specjalista takiej wąskiej specjalizacji wymagające dzisiaj ogromu wiedzy musi tą wiedzę cały czas pogłębiać musi się szkolić szkolić się nie tylko na wielu pojazdach w wielu sytuacjach, ale również w warunkach ogromnego stresu w warunkach podejmowania decyzji dosłownie w ułamkach sekund to muszą być decyzje trafne tu nie ma specjalnego kolana błędy, bo błędy kończą się na drzewie i w bardzo istotna sprawa te osoby muszą uczyć się również na tych konkretnych pojazdach tutaj też mamy pewne wątpliwości, bo część osób mówi to jest pojazd opancerzony jest bardzo głębokie pojęcie, z którym się bardzo wiele mieści powiedzmy tylko tyle, że jeżeli na pojazd jakikolwiek mówią o tym, nakleić na konsoli, która czyni szybę boczną szybą nie rozstrzygnął tylko oklejoną to już mamy opancerzenie one z niskiej klasy to też opancerzenie natomiast gdyby to był pojazd pancerną oczywiście, by się inaczej zachował, ale tu też jeszcze kolejne pytanie, gdyby taki był to w czym problem, jeżeli chodzi o sam kontakt z pojazdem, który jedzie pasem równoległym czy można po prostu wejść z nim w kolizje, bo tutaj nie jest rolą takiego kierowcy nie wchodzenie w kolizję tylko ochrona osoby przewożonej też zupełnie inny proces i tak naprawdę to szkody potencjalnie wywołane przy pojeździe pancernym byłyby nieznaczne, ale opowiedział o tym jak powinno być jak powinno wyglądać szkolenia takich kierowców i jest bardzo skomplikowana sprawa jak to wygląda realnie bardzo mało powiedziałem o tym jak ono powinno wyglądać, bo tak naprawdę do tej pory i mam nadzieję, że ten mechanizm zostanie zachowany, a nawet może rozszerzony taki kierowca, który jeździł w kolumnie zajmował się tu jazdą ochroną był szkolony kilka razy w roku na specjalnych torach przystosowanych do wykonywania manewrów, których nie sposób bezpiecznie na ulicy przeprowadzić nie, ryzykując czym życiem zdrowiem nam się tego uczy na specjalnym torze właśnie dlatego, żeby potrafił wykonać w tej kryzysowej sytuacji, jakie są obecnie ja mam przede wszystkim wrażenie, że po pierwsze, znacząca ilość kierowców to są kierowcy, którzy stosunkowo krótkiego czasu jest z tymi najważniejszymi osobami i tak naprawdę wynika, że zło doszło do takiej wymiany kadr doszło do wymiany kadr niestety ta wymiana kadr akurat ociera się od pewnego rodzaju patologie specyficzną dla naszego kraju mianowicie takiej politycznej wymianie wszystkich stanowisk urzędniczych w tym funkcjonariuszy do bardzo niskiego szczebla opóźnia się zmieniła administracja mówi o tym nie bez przyczyny i nie bez przesady mówiąc o patologii, ponieważ bardzo często niestety zwracają na to uwagę, zwłaszcza byli szefowie Biura Ochrony Rządu na wpły w inaczej wpły w na to kto będzie w grupie ochronnej uzyskują politycy, a nie profesjonalni funkcjonariusze, którzy umieliby ocenić kompetencje poszczególnych funkcjonariuszy w największym uproszczeniu bardzo często to jest miły uśmiechnięty dobrze ustawiony funkcjonariusz ani osoba, która poprzez swoje kompetencje gwarantowałoby wysokie bezpieczeństwo i tutaj warto dodać jeszcze 1 rzecz, bo my bardzo często mylimy te pojęcia znam się wydaje, że funkcjonariusz Biura Ochrony Rządu może coś politykowi kazali iść także teraz dużo się tutaj nie zauważamy coś tu niestety nieprawda mówi niestety, dlatego że w większości cywilizowanych krajów dąży się do takiego modelu, w którym pracownik ochrony funkcjonariuszy ochrony bardzo często żołnierz zajmujący się ochroną ma możliwość taką sprawczą możliwość nakazania czegoś tymczasem w większości krajów europejskich pod tym względem Polska nie stanowi szczególnie wyjątku jest także to polityk decyduje, kiedy się wybierze, dokąd się wybierze jak będzie przebiegać ta wizyta oczywiście możemy powiedzieć że, gdyby o tym, decydowali wyłącznie funkcjonariuszy to te wizyty wyglądałby trochę jak zabezpieczone od wszelakiego zła łącznie z uderzeniem meteorytu, ale trzeba zdawać sprawę Biuro Ochrony Rządu to nie jest policja nad politykiem bardzo często funkcjonariusz mając świadomość co powinien robić robi dokładnie to na co politykom pozwala IT pośpieszne przejazdy słabe zabezpieczenia często wynikają z bardzo późnego zgłaszania jakiegoś zdarzenia, w które niestety to warto powiedzieć tak jak wizyta pani premier w domu Wisła co do przewidzenia również dla sprawcy przestępstwa, bo pani premier jest tam praktycznie każdy weekend z miasta mieszka od wczoraj wiedzy o tym, cała Polska za państwa pośrednictwem pani premier tą trasą przejeżdża, bo tam nie ma szczególnych alternatywie znam Oświęcim doradzałem w tym mieście co prawda innej strukturze niż rządowa było muzeum oświęcimskie mu natomiast to jest małe miasteczko tam szczególnie wielu alternaty w drogowych nie ma po prostu nie da się tego miasta objechać z kilku stron dla zmylenia potencjalnego napastnika w związku z tym tego typu trasa powinna być choćby wyposażona np. pilotaż policyjne to zapytam inaczej niedbałość naginanie procedur właśnie takie rządzenie inny w sprawach, których akurat rządzi się nie powinna, czyli właśnie o ich bezpieczeństwo popularne określenia ostatnio w tupolewie znam bardzo brutalne, ale to jest to trochę odrażające, ale ja powiem w ten sposób to jest w przekonaniu polityka rządu z tytułu zajęcia i piastowania stanowiska zajmującego się bezpieczeństwem nagle stał się też ekspertem od tego bezpieczeństwa, a to nieprawda cywilny nadzór nad służbami nie oznacza, że nagle umiemy wydawać rozkazy i zjemy, czego one dotyczą udane umiemy wydawać polecenia i sprawdzać czy rozkaz zgodne są n p . z założoną polityką bezpieczeństwa to rozumiem natomiast próba zejścia na niższe szczeble zawsze koło kończy się jakąś porażką i wynika to przede wszystkim z tego, że z takiego punktu widzenia komentatora praca Biura Ochrony Rządu to jest po prostu ochroniarz, który wykonuje jakąś czynność jak się zastanowić jak muszę wykonać w stosunku do kogo nagle okazuje się, że bardzo często w minimum kompetencji zdobywa się przez 5 lub 80 nawet lat praktyki wykonywanej w zawodzie, gdzie umiejętność posługiwania się sprzętem technicznym konkretnymi technologiami przypisanymi do danego sprzętu i taktyka ami, które służą bezpieczeństwu to rzecz ogromnie skomplikowana wymagająca wiedzy poświęcenia i doświadczenie bardzo dziękuję panu za ten komentarz Grzegorz Cieślak centrum badań nad ryzykami społecznymi Collegium Civitas oraz członek fundacji byłych funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu dziękuję panu dziękuję całość lub współ nowe pasmo weekendowe magazynowym TOK FM Karolina Głowacka w sobotę i Przemysław Iwańczyk w niedzielę zapraszają 11 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA