REKLAMA

Społeczne role kobiece i męskie w świecie muzułmańskim. Opowiadają dr Joanna Wasilewska i dr Teodozja Rzeuska

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-02-10 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
46:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM akt kobiecy eter przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu są już goście dr Joanna Wasilewska dyrektorka muzeum Azji Pacyfiku w Warszawie dobry wieczór dobry wieczór państwu dr Teodozja Brzózka dyrektorka Instytutu kultur śródziemnomorskich i orientalnych Polskiej Akademii Nauk dobry wieczór do rejestru państwo będziemy się rozmawia się o kobietach ma, o których bardzo często mówimy w sytuacjach powiedziałabym towarzysko ne rozrywkowych czasami Rozwiń » towarzysko politycznych będziemy mówić o kobietach w kulturze muzułmańskiej w kontekście współczesnym, ale też w kontekście historycznym, ale dziś drodzy państwo postaramy się inny od mitologii zachować pewne kwestie pewne wątki pewne tematy oczywiście wszyscy mamy tendencję do upraszczania wizji świata, bo tak nami jest wygodniej my ułożyć sobie wizję świata w komodzie z jasnym podziałem na szufladki do dzisiaj zajrzymy do szuflady i zobaczymy czy to my co myślimy o podziale ról kulturowych między mężczyznami kobietami w świecie muzułmańskim czy to co myślimy pokrywa się z tym Frączka myślą eksperci UE albo osoby pracujące w muzeum Azji Pacyfiku przyjrzymy się również mniej kontrowersyjnym, a jednocześnie bardzo ekscytujące móc Matović haremu ów należy już dzisiaj właśnie od dzisiaj na otwartą 2 wystawy w muzeum Azji Pacyfiku w Warszawie ner, która od tych 2 tematach opowiadają 1 wystawa dotycząca Harry mów mec, której kuratorką jest dr Teodozja Brzózka druga wystawa odkryte zakryte, która dotyczy właśnie ne róże w różnorodności ról społecznych kobiecych męskich w świecie islamu my zapraszamy państwa na tę wystawę ne, ale najpierw wprowadzenie w temat również dla tych państwa, którzy nie będą mogli zobaczyć wystawę, bo tutaj, by jak rozumiem jest szansa na dotknięcia pewnych mitów czy też właśnie uproszczeń taką przynajmniej mam nadzieje my też tak myśli mamy tu może do porządku dodajmy, że kuratorką wystawy odkryte zakryte jest moja koleżanka Magdalena Ginter Frołow, która dziś już nie mogła pozdrawiamy do nas dołączyć Jona jest autorką jej koncepcji miała ma wrażenie i taki był pomysł na tę wystawę moje koleżanki, ale po tym, jak zaczęłam o tym, myśleć co w tym kierunku też to mi poszło o mężu, ale to jest próba wprowadzenia pewnych rzeczy, które budzą bardzo dużo emocji i to prawdę mówiąc i tu i tam, że się tak wyraża to znaczy i w świecie zachodnim i SA świecie muzułmańskim trochę ich wprowadzenia do życia do tego, że po prostu ludzie żyją odnajdują się w takich rolach, jakie wyznacza i jakie wyznacza im społeczeństwo i że czasami jest tak zła z naszej własnej historii wiem, że tę rolę przez długi czas nie są kwestionowane to co się dzieje obecnie na styku kultury bliskowschodniej muzułmańskiej szeroko pojętej, bo tu też za chwilę o tym, że to wcale nie jest jednak kultura tak jak nam się wydaje często, a kulturą zachodnią również traktowaną również z tej drugiej perspektywy bardzo czasami tak, zwłaszcza jadąc tak to właśnie dzieje się na styku i wiele zjawisk bardzo się wy ostrza naszych czasach właśnie z powodu zetknięcia, a czasami konfliktu różnych systemów wartości jak zawsze mówię, że to tak naprawdę wbre w niektórym dosyć demagogiczne im postawą to nie jest konflikt Zachodu z islamem to jest tak naprawdę konflikt wartości konserwatywnych liberalnych, które z jakiegoś powodu akurat dziś w świecie islamu dominują konserwatywny jak trudno nie zawsze tak było, ale nie przesada tak było, gdyż nie jest specjalistą w zakresie polisy politologii tak czy tych zjawisk społecznych nie nie potrafił wyjaśnić państwu, dlaczego akurat w świecie islamu w tym momencie takie zaostrzenie nastąpiło, ale tak de facto islamie konfrontuje się chrześcijaństwa tak jak Tomasz to czasami pokazać jako walkę światopoglądów religijnych nie to jest tylko tych wartości konserwatywnych łamanych w tym momencie na religijne co nie jest też idealnie, gdyż tożsamy z wartościami liberalnymi, a Nigel wystawa daje szansę przyjrzeć się temu wewnętrznemu, bo światowi islamu, bo my faktycznie to, o czym pani mówiła to na wyostrzenie różnic na styku kultury szczególnie jaskrawe szczególnie wyraźnie mam wrażenie, że dosyć wyraźnie do powiedziane szczególnie w ostatnich czasach przez nas ciemne, ale jeśliby spojrzymy na ten Interior islamskim muzułmańskich właściwie osoby faktycznie zdają sprawę, że nic nie wiemy co się dzieje w środku to co dla mnie byłoby interesujące być może dla słuchaczy dla widzów gości wystawy też inne to, jakie są wewnętrzne dyskusje tarcia czy prądy w tej chwili właśnie jest w tym obszarze do różnicy ról społecznych kobiecych męskich, bo my powiedzmy dziś przywiązujemy wagę do pewnej symboliki zakrywania ciała i do podziału ról w rodzinie to są dosyć powierzchowna obiegowe opinie o dziwo, są naj le ta dyskusja była otoczona jest sama w świecie muzułmańskim, gdzie są ewentualne jakiś tutaj punkty zapalne może od bieżącej dyskusji nie ma na wystawie zbyt wiele w pewnym sensie świadomi w mrok, ale chcieliśmy się uniknąć angażowania się spory bardzo bieżącej bardzo utrudnione to karkołomne widać było służy nie jest ambicją jest, że jest to ambicja my raczej stoimy na stanowisku zespołem, że muzeum ma być odrobinę miejscem wytchnienia od rozwiąże to ruch sporów ta właśnie, gdzie przechodzi się pomyśleć trochę czym innym trochę odpocząć trochę dowiedzieć czegoś co może właśnie odrobinę złagodził nasze poglądy na świat nie twierdzę, że mają totalnie zmienić wyszliśmy od kolekcji do tego co mamy w zbiorach, bo nie należy zapominać muzea pokazują to co mają w ogromnej większości przypadków, a to co mamy w większości są to przedmioty związane z życiem tuż przed globalizacją z tych czasów lat temu kilkadziesiąt, kiedy te procesy oczywiście na 20 liczne procesy modernizacyjne i rozmaite z tym związane przełomy one i to już trwało tu się działo, ale przed tym gwałtowne przyśpieszenie globalizacji w sensie zmniejszenia odległości komunikacyjnych i konsekwencji gospodarczych po, czyli czasy, kiedy więcej ludzi na świecie żyło jeszcze we wspólnotach lokalnych, które oczywiście miały kontakt z innymi wspólnotami lokalnymi, niemniej jednak nie tak straszliwie za pośredniczący przez media i z drugiej strony tak, zwłaszcza na jak dziś, ale ten wystawa poprzez to co tam na nich znajduje znajdują się stroje ozdoby przedmioty związane z takim kobiecym życiem codziennym pielęgnacją urody z drugiej strony z pracami wykonywanymi przez obie płcie, bo tutaj ten podział na to co należy do obowiązków jest wyraźnie zaznaczony w pokazane jest ten świat właśnie pokolenie 2 pokolenia wstecz gminę przed pewnymi jeszcze wyostrzenie niegroźnych obrażeń, że duża część naszej kolekcji afgańskiej pochodzi jeszcze z lat siedemdziesiątych to nie jest tak dawno, ale od tamtej pory począwszy od inwazji radzieckiej poprzez wszystkie ruchy powstańcze przeciwko tejże poprzez talibów poprzez interwencje zachodnią przykre jest to tak przeorane, że i tak rzeczywiście już tak nie oglądają lub wcale ich nie ma i ludzie już inaczej się zachowują się do tego jeszcze globalny rozwój technologii, które wpływa na każdym miejscem dna świeciło niż Kujaw te narzędzia te przedmioty elementy stroju oczywiście tak, bo to również, bo często zapominamy, że jeszcze nie tak dawno temu, by tułów Europy w Polsce również żyliśmy raczej na poziomie lokalnym niż globalny i to, że Europa wcześniej włączyła się w ten globalny ruch modernizacyjny, bo była też 1 z jego powodu podstawowych źródeł to nie znaczy, że inne kraje nie zdążyły w tym czasie dołączyć te procesy mogą różnie wyglądać i widzimy coś jak u nas nigdzie indziej, że niekoniecznie wychodzą kultura na zdrowie, ale one są pewnymi modyfikacjami tych samych wzorców, a także chcemy trochę pokazać to co się właśnie działo w czasach, kiedy lokalność była ważniejsza od pewnych uniwersalnych dla pozoru idei, bo islam tak jak chrześcijaństwo religia uniwersalizm styczna w z misją nawracania włączania szerzenia się na świecie w Enei pokazujemy jak ona bardzo różnie jest adoptowana i rozumiana była w różnych miejscach na świecie się przywołała od półwyspu arabskiego, gdzie do dzisiaj występuje w swojej no można być najbardziej restrykcyjnej formie w sensie wpływu na obyczajowość poprzez Azję centralną UE, gdzie to już nie nakłada na inne style życia żadne inne dziedzictwo na takie dosyć grubą warstwę tego podkładu przed islamskiego również z Siewierza i symboliki w czy wręcz, że takiego świata przesądów i magii de aż po Indonezję, gdzie zakotwiczyła się późno w UE i gdzie jeszcze do niedawna no i inni kłóciło się powszechnym odbiorze odwoływanie się z 1 strony do Boga Najwyższego w rozumieniu religii monoteistycznych, a z drugiej strony do rozmaitych sił innych z tradycji lokalnej się wywodzących, które n p . podczas gdy dzisiaj w niektórych wspólnotach w terenie Indonezja był uzdrawiające oczy, modląc się o zdrowie przejęć, bo to jest dosyć taka cienka granica ten mędrzec szamana czy jakkolwiek jeszcze można tutaj różnych określenie uznać ją z 1 strony odwołuje się do Boga, do którego się modli, którego prosi swoich cen swoich obrzędach i uważa się sam za wiernego muzułmanina z drugiej strony do Malagi odziedziczonej po przodkach znacznie dawniejszych niż ci nawróceni na wszelkie ślady pogaństwa do 3 kultur słowiańskich chrześcijan, ale też obawy o bar wybrane rodziny Chena pamiętajmy, że przecież no, dlaczego mamy Boże Narodzenie możemy zarówno inż. Marek ja jak najbardziej chciał zatrzymać na chwilę przed w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych właściwie nerwy, bo tutaj widzę byłem pewien paradoks w tej chwili trwa taka sala do w internacie w mediach społecznościowych bardzo wyraźnie to widać pokazywania Wars w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych w krajach muzułmańskich było nie muzułmańską jak kobiety wychodziły w bikini na plaże jak ubierały się w europejskim stylu nel z Iranu mamy zdjęcia z uczelni gdzie by całe rzędy studentek siedzą w trakcie wykładu również mamy takie zdjęcia z Egiptu tutaj patrzy na panią to do zwierząt w umowie, że pani specjalizuje się w tym temacie ner pokazujące, że w drugiej połowie dwudziestego wieku zaczęło tam być naprawdę Europejską i teraz my paradoksalnie właśnie w czasie globalizacji, kiedy jest błyskawiczny przepły w informacji możliwości technologiczne pozwoliłyby jeszcze bardziej zunifikowane się na tt te światy na nowości doszło do pewnego regresu czy też nawet cofnięcie po podkreślenia różnic kulturowych teraz pytanie czy po co się dzieje dzisiaj na jeśli chodzi o zaostrzenie tego do kulturowego w kierunku muzułmańskiego z jakimkolwiek nawiązaniu do tradycji do jakiej tradycji skoro dzisiejsze bawić się, które noszą hidżabu nie mogą się tylko mógł powiedzieć ja tak zawsze robiono wodę ta babcia dochodziło w bikini po plaży ner ona dopiero musiała wstecznie czy wtórnie należy przyjąć to w Abu krzywdzi nasze wspólne wyobrażenie tylko możesz go wstecznie to może panie doktorze wózka Egipcie znany jest w Indonezji miała potem mam pewną uwagę dotyczącą Indonezji tak w tajemnicy opowiem historię 1 z moich studentek egipskiej, która parę lat temu wychodziła z domu już przyszła do mnie pokazać mi strój, w którym będzie grała u mnie ślub jej zapytam się słuchaj czy będziesz miał zakrytą głową zaczniemy to jest dosyć istotny element pokazujący czy ta młoda dziewczyna idzie tym tron Tree takim rządem mocno konserwatywnym czy może jeszcze odwołuje się do tych wcześniejszych ruchów wolnościowych jeśli chodzi o Wilno ubiór na pianinie i IT zakrętem z zimną głową nieświadomi jak ten w jakim stroju brała twoja mama ślub ona mówi wiesz ona brała ślub Emilii UR i to właśnie to jest ten wał był w Ernst dokładnie ta historia w pigułce pokazuje te przemiany trudno jest powiedzieć, dlaczego się tam, gdzie jest daje mi się, że tutaj dużo więcej mogę powiedzieć na ten temat politolodzy albo socjolodzy społeczeństwem czujących się właśnie bliskim Wschodem wydają się, że musielibyśmy się cofnąć nawet do wcześniejszego okresu nie znaczy z czasów jeszcze panowania, kiedy Lwów egipskich dwudziestego wieku, którzy bardzo mocno się Europie zawali od jeszcze pobyt od końca dziewiętnastego wieku nastąpiła mocna europeizacja czy to Turcji czy Egiptu czy całego bliskiego Wschodu i za tym oczywiście też szła moda i wszystkie nowinki z tym związanych, które automatycznie były jak były kopiowane przekazywane przez kolejny przez coraz kolejne warstwy oczywiście nie te naj uboższe warstwy, które pozostawały ido tej pory pozostaje dosyć konserwatywny 0 zarówno w kwestii ubioru, jaki zachowanie tradycji po prostu tak ci ludzie żyją do dziś natomiast później nałożyły się na to wszystko rewolucja w nas Jarosła w w Egipcie, która była jednak ruchem dosyć mocno lewicowy mną przypomnimy sobie wszystkie hasła równości i t d . która właśnie spowodowała to, że te dziewczyny odrzuciły w mur stroje tradycyjne zrzuciły bessy głów nakrycia trzeba pamiętać, że z po dziewiętnastym w czasie na początku dwudziestego wieku, kiedy pierwsze sufrażystki egipskiej przyjechały ze Kongresu kobiet z Genewy podaje, że do Egiptu i inna dworcu kolejowym w Kairze odsłoniły twarze na wybuch to Hanny skromne, a trzeba wiedzieć, że były to panie, które były żonami z 1 z najważniejszych ludzi w rządzie ówczesnym i kilkadziesiąt lat później w NATO w tym samym Kairze widzimy dziewczyny biegające wymienił faks z dużymi dekoltami odkrytymi głowami, które absolutnie niczym nie różniły się od swoich rówieśniczek z Europy, po czym ten cel powiedzmy sobie ETA europeizacja takiego stroju następowała zaczęła się powoli wycofywać ja pracuję w Egipcie 20 parę lat, kiedy pierwszy raz byłam w Egipcie w ciągu miesięcznego pobytu w Kairze widziałam 1 kobietę, którą miał zakrytą twarz tak kompletnie zakrytą zdarzało się spotykać się dosyć często kobiety, które miały zakryte twarze w tej chwili bardzo dużą rzadkością jest granie na ulicy kobiety muzułmanki, która ma odkryty ląd i 12 wolnych uderzał głową ekran ma głowę o kryteria pauza za czasów pani kariery pani pracowali tak, aby tę zamianę z roku na rok można zauważyć tak, ale to rozumiem, że jeśliby wystawa odkryte zakryte inne pokazuje rolę przedmioty mogą modele ubioru mężczyźni kobiet z drugiej połowy dwudziestego wieku ludzie tam powinny być terminowe okulary słoneczne Włochy obcasy owych religijnych powinny, ale obawiam się, że szefowie innych ale, ponieważ dobrze je znamy to zdecydowanie się pani robiła kuchenną nie tylko dlatego też oczywiście polityka tworzenia kolekcji to właśnie 3040 lat temu była zdecydowanie tak KO -li ne gromadzimy to co tradycyjne i dosięgła charakteryzują się dyskusja co jest tradycyjne i co było tradycyjne w oczach tego hotelu czy przywoziła co byłoby tradycyjny w oczach osób, które donosiły używały czy czystym pracowały w ich nie tylko w naszym muzeum dosyć długo taka tendencja, bo za zachodnich istniała orzekł kultury owce dokumentowane przez pryzmat tego raczej co jakiś sposób uznawane za właśnie w tradycyjny zachowawczy i mniej lub bardziej słusznie trwałym danej kulturze, bo to czas jest mieć jak wiadomo stąd trwałością, aczkolwiek teraz zaczynamy powoli się również przełamywać te Deum zasadne i w zeszłym roku nabyliśmy m. in. 2 bardzo zmodernizowane tramwaje z Indonezji, bo tu właśnie kraje Azji już mówię chętnych już mowie co to takiego gadania rzeczy z tym, że w Indonezji proces islamizacji kraju, który jedno ładnych i kilka wieków trwał pierwsze przejawy ten wie trzynastolatek ma prawo do takiej silnej i islamizacji większości obszaru dzisiejszej Indonezji wodą wtedy nie było też jedno państwo może mówić o 2 szesnastego 1 z tego przejawów był właśnie stopniowo coraz większe zakrywanie ciała zresztą nie tylko w ubiorze kobiecym albańskim też, bo taka dygresja, że o tym, się często zapomina, że Koran nakazuje skromność ubioru opuszczał on nie tylko kobieta i tyły otrzymamy kwestii interpretacji, która w każdej chyba kulturze jest zwykle bardziej życzliwa i mniej restrykcyjne wobec płci męskiej natomiast wyraźnie, mówi że mężczyźni powinni się zakrywać w nie obnażać się bez potrzeby mnożenie powinien nosić jedwabiu, bo to jest nazbyt luksusowej delikatny dla mężczyzny, że nie powinni się zdobić przesadnie, ale tak jak, zanim bezrobotni nie mogą nosić ich wykładni są takie ruszy późniejsze też zresztą w łatwy, że są tam powinno być zakryte nie powinien nosić odkrytych również koła np. długie spodnie i z tym jest bardzo różnie w i tak naprawdę to wcale nie są kwestie nakazów ściśle religijnych tylko obyczajowych to, że widuje się na ulicy nawet w krajach europejskich kobietę muzułmanka, której zakryta bardzo szczelnie opust oprócz twarzy i towarzyszący jej mąż, który jedzie sobie Nigela Farage dla Boga Franc przed wymianą dachu prawdy to on ład i nakazy rozumiane bardzo poważnie restrykcyjnie przestrzega jedynie obyczaju nawet on tak właściwie nawet obyczaju tak bardzo nie przestrzega, ale pracę w Indonezji, ponieważ jak były wyjściowo tynk klimacie tropikalnym w tamtejszych kulturach Lynn pierwsze udokumentowane sposoby ubierania się były znacznie bardziej rozebrany od dzisiejszych Chin jest dość dwudziestym wieku na bali, gdzie nie ma islamu w ich kobiety chodziły z odkrytymi piersiami nikogo specjalnie nie dziwiło inie było rozumiane erotycznie tyko oczywiście dopiero przyjeżdżający Europejczycy tak sobie interpretowali tak sobie woda jest nominacja wpływała na to właśnie zakrywanie 1 z tych elementów silnika Baja, czyli bluzka w długim rękawem wykładana na salę, która dosyć starannie zakrywa udział w UE i tutaj właśnie dosyć starannie, ale on jest często koronkowa Michno na podszewce wprawdzie, ale jednakowo z tym efektem, jaki koronka daje doświadczają tak wielki konwent wójtów ocena jelit oraz politykę bajek, które myśmy kupili w zeszłym roku to mało tego one są na gorsecie mamy, więc one są bardzo taki zamiar podkreślają fani zaczynają tak, bo to jest takie zakryte odkryte gromadzić je taka właśnie gra i konwencja jest natomiast właśnie to co w Indonezji dosyć długo to taki balans pomiędzy różnymi tradycjami istniał to się dopiero właśnie w ostatnich czasach to było coś pani powiedziała i czas coś tak rozumie jako regres nawet nie jest często regres w fazie powrotu do czegoś co nie ma tego punktu, w którym jest wzorcem to pojawiają się wzorce bardziej restrykcyjne niż kiedykolwiek w przyszłości były lider w Indonezji podobno dzisiaj bez porównania więcej kobiet zasłaniający głowę niż kiedykolwiek wcześniej, jakim patrzymy na dokumentacje dziewiętnastowieczną, kiedy już, by był to kraj w większości muzułmański aleja walki chodziły z odkrytymi głowami Michael nikogo to nie raziło podobnie jak bose stopy tej kobiety, która chodziła, ale to jest jeszcze 1 sprawa, o których pani dr Jeżowska wspomniała to w sumie, kiedy mówimy o tej europeizacji pamiętajmy o tym, że dla bardzo szerokich warstw społeczeńst w wszystkich krajów, o których w tej chwili mówimy tak europeizacji westernie zlecenie nastąpiła to zawsze dotyczyło pewnej randze, czyli znowu nasze wyobrażenie, bo mogłoby przecież ktoś, kto pojechał na jakąś plażę z Europy przygasa aparat my i to bujnie w latach 405060 lat wiadomo, skąd się dziś kurort dostępne dla elity do wyłącznie i tak jak już wspomniałam doktorzy łódzka my tylko te warstwy najbogatsze uprzywilejowane gdzieś przyjmowały w te zmiany te nurty patrona rzeczy bardzo ważna rzecz powiedzieć, że ta europeizacja dotyczyła tych sfer, które ci ludzie, którzy chcieli przyjąć te europejskie fronty oni akceptowali ani dotyczył wszystkich sfer ich życia ona dotyczyła tylko włącznie tego co oni uznali go możemy przyjąć to jest w zgodzie z Koranem to jest to mnie przecież będzie naszej tradycji natomiast wszystko co automatycznie przełączył było odrzucane z założenia wystawa odkryte zakryte mężczyzna kobieta w tradycyjnych społecznościach muzułmańskich czynna jest od dziś 10 lutego do 21 maja w warszawskim muzeum Azji Pacyfiku, ale jednocześnie dziś się na otwarcie wystawy ner dotyczącej haremu haremy skryty świat kobiet Orientu na starych pocztówkach i to jest dopiero tajemnicza pasjonującej bulwersująca oczywiście dla mego feministycznego serca historia my model arabskiego kraju tak właśnie tak się wyobrażam nowoczesnego prywatna strefa, gdzie mężczyzna ma wyłączny dostęp do wielu młodych kobiet no i do dziś funkcjonuje ona młodych Samuelowi no tak to tak to wyobrażamy tak to jest przedstawiane na dno, ale np. stałaby obietnica pośmiertnego uhonorowania bohatera dzisiaj no to dla mnie jest dziś Echo wyobrażenia o haremie to coś obiecuje młodym chłopcom Armand dziewice tak tak macie mówimy o Jerzy Raczek odłóżmy na razie na granicy zejdź my dajemy, więc bardzo słusznego użyła pani słowa wyobrażenia, dlatego że wystawa ta z założenia miała pokazać z 1 strony czym są haremy z drugiej strony co my sobie wyobrażamy w tych ramach taka była idea dlatego też wystawie tej towarzyszą relacji polskich podróżników myśmy chcieli pokazać przede wszystkim naszych naszych polskich podróżników, którzy niesłusznie są zapomniani, ale jak oni opisywali świadkowie w, dlaczego harem Nate, ponieważ w naszej Europejskiej myśli Polska nie odbiega tutaj o to co standardów europejskich harem zwykło się kojarzyć z jakimś mitycznym miejscem, którym prawie, że jak w baśni 1001 nocy obeliski biegają eros rzucają płatki róż podają na Serbię sorbety tak wszystkie panie są szczęśliwe bądź się mordują nawzajem nic bardziej mylnego w HRM w UE to jest po prostu nieodłączna część każdego domu muzułmańskiego w tak jak byśmy użyli słowa te polskiego bigbitu Jaguar albo babiniec ta wyda buduar albo babiniec to była ta część, która była przeznaczona wyłącznie dla kobiet i dzieci, do której nie miał wstępu nikt obcy stąd nazwa forum ram z arabskiego słowa znaczy Święty bądź zakazane niedostępne proszę pamiętać, że 2 najważniejsze świątynie świata islamu, czyli w meczet na wzgórzu świątynnym w Jerozolimie jak również świątynia jak również meczet w Mekce mają w swoich nazwach słowo Haram na nic z tego też m. in. powodów są niedostępne dlań innowierców, więc Haram jako część domu była niedostępna dla tych, którzy nie mieli zgodnie z Koranem prawa tam wejść, a prawo wejść mógł mieć wyłącznie mężczyzna bądź inne kobiety, ale wyłącznie za zaproszeniem pani domu nikt obcy tam nie mógł się pojawiać i do strefy są wyodrębnione rzeczywiście w w wielu kulturach europejskich warszawski z tą różnicą, że w kulturze Europejskiej w buduar, że są siostry matka babka służące córki synowie do pewnego wieku, a w kulturze muzułmańskiej oprócz tego wszystkiego nałoży nica, które rywalizują z o względy gospodarza domu tak to widzi jak trzeba powiedzieć, że musimy sobie uzmysłowić 1 rzecz, że takiej charyzmy, które składały się z kilku urząd na taki harem mógł sobie pozwolić wyłącznie naprawdę bogaty człowiek w UE innym czymś innym miejska harem władcy tak jak najsłynniejszy haremu sułtana tureckiego, który absolutnie zdominował wyobraźnię Europejczyków, a czym innym są haremy zwykłych ludzi, gdzie zazwyczaj on miał tam żonę może służącą może jakąś małą różnicę dzieci matkę bardzo rzadko zdarzało się, żeby tam była jakaś kuzynka czy też Giovanni, bo to jakoś inaczej wszystko mnie troszeczkę przebiegało w każdym razie o Harrym jest to świat kobiety przy czym Europejczycy zwykliśmy nazywać jakoś tak utarło się o Hare mem nie samo miejsce, ale ludzie tam mieszkających to jest nasz nasz cel nasz błąd gdyby, który spowodował, że również później to słowo Harrym zaczęło funkcjonować do tej pory funkcjonuje na określenie kobiet, którym bzdury prawda sobie idą w mieście o idzie sobie harem trans pytana czy tam harem jakiegoś tam dostojnika baszy czy geja nic bardziej mylnego to jest jego to są jego kobiety to jest jego rodzinę natomiast harem to jest to co widzą, że to jest miejsce, więc Paris wystawa dotyczy nie tylko choremu w najbardziej zamożnych osób sułtana np. które faktycznie miał ten jak z baśni 1001 nocy harem chorym, ale również po prostu domowych choremu w jego przestrzeni do kobiecych w takim razie jestem tym bardziej ciekawa dokumentacji materiałów czy archiwów, bo i tak rozumiem innych z pewnym trudem można było sfotografować dopiero od 19 w oczy dwudziestego wieku nie tylko chodzi o względy techniczne na halę sułtana no bo tak jak pani wspomniała to było miejsce niedostępne dla innowierców dla obcych ne dla ich w ogóle dla innych mężczyzn, chyba że aby eunuchów służby to tym bardziej wyobrażam sobie, że te mniej zamożne gospodarstwa aby, które były jeszcze bardziej związane z lokalną społecznością zamknięte na obcych tym trudniej były dostępne do dla badaczy dla dokumentalistów, skąd w takim razie źródła te bardzo ciekawe wzrost tak to znaczy tak trzeba powiedzieć, że na naszej wystawie chcieliśmy pokazać harem w ujęciu Europejczyków, czyli również w ujęciu takim, że problemem są te grupy kobiet, które się pojawiają na ulicach na cmentarzach w łaźniach, w których maluchy oglądały różne wyobrażenia Europejczyka jest harem, czego najlepszym dowodem jest fakt, że te pocztówki są podpisane np. spacer choremu ach ta wizyta haremu na cmentarzu w, więc oni źródła na spacerze znanych składników w tym stylu, więc więcej to jest to jest dokładnie na tej zasadzie, że myśmy pokaz chcieli pokazać takie pocztówki, które zawierają w sobie już samą ideę haremu jako tego mobilnego mobilnej grupy kobiet, która właśnie opuściła halę jako miejsce w pocztówki pochodzą z przełomu wieków z końca dziewiętnastego wieku dwudziestego wieku jest ich około ponad 100 na wystawie Gazeta PL tylko fragment z rekolekcji te fragmenty dużo większej kolekcji chcieliśmy przed i przedstawione są one w pewnych grupach, które pokazują sekret silny po pierwsze, można było spotkać tzw. też harem chodząc po dziś, w jakich okolicznościach, a więc po pierwsze, harem można było rzeczywiście sfotografować poza domem, kiedy te kobiety się przemieszczały czy to idąc do łaźni łącza pamiętać, że każda muzułmanka zgodnie z Koranem miała obowiązek i prawo przynajmniej raz w tygodniu iść do łaźni wziąć kąpiel jeśli mąż nie chciał wypuścić takiej łaźni to byłoby podstawą rozwodu co jest bardzo bardzo ważne ja przepraszam, że wejdę w słowach jest taka, że żal mówi się o tym, harem muzułmańskim jako wyjątkowo restrykcyjnej formie życia kobiecego, ale proszę sobie uświadomić, że w analogicznym okresie chińskich rodzinach w tle wieża w nim nawet fakt jego prawa nie miała zbyt nie tylko cesarz stosunkowo bogatego człowieka, który również stać było na utrzymywanie kobiet w zamkniętym domu odpadało nawet tak prostym poza możemy być ani jak feudalne poruszanie się pomieszane ja przyznam, że byłam zakładniczką tego wyobrażenia, że choremu też kobiety nie bardzo wychodziło franczyzą do 1100 różnych chodziły wychodziły do czasów Abdul Marcina pierwszego, który uchodzi za wyzwoliciela haremu to jest bardzo słynnym reformator sułtani sułtan reformator, który zreformował naprawdę bardzo wiele z stref życia politycznego gospodarczego społecznego m. in. pozwolił swoim aniołów wychodzić poza harem na spacery, bo wówczas prawda wszystkie panie spoza z haremu sułtana mogły chodzić na spacery nad Bosfor to było bardzo modne miejsce spotkań na dzisiaj tak dziś w oczach jest bezpłatnie, a one widełki nie mogły, więc on pozwolił im wychodzić to wywołało olbrzymie kontrowersje wśród kleru muzułmańskiego wręcz udała się delegacja tych najwyższych dostojników Emu islamskich tureckich do sułtana, że chcę powiedzieć co on zrobił przecież on tutaj tak naprawdę spowodował jakąś jakiś totalny nieobyczajne zachowanie, gdy pani się zaczęły pojawiać publicznie to jest niedopuszczalne co o nich wysłuchały stwierdził, że leming Koran mówi, iż swoimi kobietami może powinien zarządzać pan dotąd dopóki on jako władca postępuje zgodnie z Koranem to żadnemu się Lechowi ani Lemon owi nic do tego, ale całej sprawy dodał dom niż zakręt pikanterii dodał fakt, że 1 z żon sułtana zdradziła go z jego faworytem znaj swoją bardzo słynnym bardzo przystojnym mężczyzną, który podobno aż podbijał serca Europejek mieszkających w swym ówczesnym Stambule sułtan planujący dok sprawdził w istocie okazało się, że rzeczywiście para się spotykała i miała romans Penn Ulmowie zażądali od sułtana, gdy zgodnie z obyczajem tureckiego niewierną żonę i uduszona obóz do worka i do pasa ruchu sułtan powiedział nie rozwiódł się z żoną, po czym nakazał ich mało nie wiernym WHO Lu ty Boże ożenić się co okazało się być najsłabszą zemsta, ponieważ w morze nie niesie z byłą żoną sułtana, by prawo doprowadziło bezpośrednio do totalnej katastrofy finansowej kufrów tego młodego człowieka z para się rozwiodła ona potem wyszła jeszcze drugi raz zamożniejsi trzeci przepraszam raz za mąż tak i po śmierci sułtana straciła jakąś tam niewielką pensję, którą miała jako była żona także żony i jej Sahary mów mogły wychodzić mogły wychodzić na spacer mogły wychodzić do łaźni mogły wychodzić na cmentarze mogły wychodzić do przyjaciółek to wszystko jest absolutnie potwierdzone oczywiście one muszą mu wychodząc poza dom musiał zachowywać w sposób nadzwyczajny musiała im punktów towarzyszyć bądź służąca bądź eunuch jeśli danego MW nie pana domu było stać na utrzymanie malucha, bo eunuch wcale nie był tanim miała ona być bowiem naprawdę on i w czasie tych wyjść do domu jeśli najczęściej do, iż miało dojść do jakichkolwiek niezwyczajnych zajść zdrad małżeńskich to właśnie w czasie tych z takich przyjacielskich wyjście Tomas Pace czy to do łaźni mogło wtedy dojść do zdrady bądź do ucieczki z haremu, o czym donoszą zarówno pamiętniki Europejczyków jakie, jaki europejskie gazety co najmniej od dziewiętnastego wieku to ja rozumiem, żeby opowiada nam pani tę historię po to, żebyśmy może zdarzyć właśnie nasze wyobrażenie inne my o tym jak bardzo uciśnionych kobiety w ramach były z rzeczywistością, ale jednak padło tutaj słowo zarządzanie kobietami, które nie zadzwoni do tej pory EHF u sza, bo cały czas obracamy się tym obszarze, jeżeli jednak to wszystko zależy od dobrej woli mężczyzn no i nowszych szkoła religia wyznacza pewne podstawowe prawa, ale bardzo wiele zależy od dobrej woli jest tak czy inaczej poruszały się w obszarze, który budził nas odruch buntu na was tutaj mieliśmy przypadek światłego dobro dobrodusznego hojnego zarządcy, ale jednak zarządcy kobietami i tutaj mamy takie 2 przekazy w popkulturze jeśli chodzi o funkcję role kobiet w haremie czy to w tym mniejszym gospodarskim zwykłym biedniejszym czy na poziomie sułtana należy z 1 strony te kobiety faktycznie były zarządzane niemal jak na jak trzoda albo jak dzieci, a z drugiej strony przecież mamy mnóstwo historii o kobietach, które miały ogromny wpły w na mężczyznę o również na poziomie politycznym na ich działalność polityczną, o ile mieli władze gminy, ale domyślam się, że pewni są też takie historie, że to kobiety były faktycznymi gospodyniami nawet jeśli nie ma nominalnym niby takiego domostwa co tutaj wiemy na ten temat jedno wiemy bardzo dużo zaczniemy oczywiście tego najsłynniejszego haremu czy haremu sułtana, który zarządzany był nim przez żądnych przez żony władcy panującego władcy tylko zazwyczaj przez jego matka jeśli matka nie żyła tak była to bądź siostra władcy bunt czasem jakaś przybrana matka w każdym razie na pewno nie żona i taka kobieta pełniła rolę pełni nosiła tytuł Nursułtan inwalida, czyli słupszczanki matki można to tak powiedzieć cieczy matki władcy i ona zarządzała całym całym terenem taka dama miała rzeczywiście olbrzymią władzy i z listy znane są z historii bardzo znany jest historii bardzo wiele opowieści a gdy nikt o tym wie w jaki sposób one jak one wpływały na losy państwa Turków osmańskich, a nie tylko zarządzanie towarem jak oni, a znany fragment dotyczący planu dnia w haremie, ale nie wpły w na posunięcia ludzi absolutnie tak wiadomo było, że zazwyczaj ta walka rozgrywa się bądź pomiędzy Jan czarami bądź przez partię powiedzmy sobie eunuchów, ale tutaj w zależności od tego kto kogo popierał i czyja partia była silniejsza im też zależało to kto będzie przyszłym władz są wielcy to oni są to oni są czcze opowieści o tym, że rzeczywiście kobiety w haremie film miał olbrzymi wpły w na polityka w Turcji co więcej mówi się nawet o czymś takim jak AOS sułtana 3 kobiet wręcz w tym okresie powiedzmy sobie obcy rok Solana jeszcze przez mniej więcej 2 w 2 wieki później ten okres taki atest to jest taka umowna umowna nazwa umowna owada wojenne nie zapominajmy też są cały czas rządy zza zasłony z tylnego siedzenia z Accreo śledzenie szyja kręcące głową i to budzi nasz sprzeci w dzisiejszej perspektywy, że dlaczego, dlaczego nie parytet znak no ale tez się myślenie anachroniczne, bo ja zawsze też prowadzę rzecz to spójrzmy również na historię naszej kultury, owszem to prawda w tradycji Europejskiej już od czasów rzymskich publiczne rola kobiet była stosunkowo większa niż jakiejkolwiek innej można powiedzieć, ale to też przecież to dlaczego my dzisiaj jesteśmy przyzwyczajone jest kwestia ostatnich 100 lat zawsze mówią, że jeżeli ktoś tak bardzo oburzona tym muzułmanki biedne zakrywające głowę proszę sobie spojrzeć i przypomnieć jak jak chodziła ubrana pana pani babcia lub prababcia oczywiście to czy stroje ludowe nasze przeżycie każdego regionu nie ma tak mieszanina jaja łosia nakrycie głowy, ale życie ofiar miała obowiązek publicznie pokazywanie się z Łobza kilkanaście dziewczyn kończy Huragan nie tylko publicznie ja już nie pamiętam moich wiejskich prababek, bo one umarły przed moim urodzeniem planujecie wspomina, że swojej babki i widział bez chustki jak stodoła z łóżka wykładała chustkę i cały dzień przy kuchni czy w polu była w tej Polsce co nie ogranicza im jak swobody ruchów kontaktów międzyludzkich oczywiście nic w tym rodzaju, ale to było tak oczywiste dla kobiety mężatki gospodyni i zresztą wyższych sferach też o tym, pamiętajmy kobieta publicznie odkryto ogłoszenie pojawiała w Niemczu to nie pamiętają znad Niemna zaraz na początku pierwsza zasada jest taka, że wracają panie z kościoła Justyna niesie kapelusz z reguły w dni to jest w zasadzie odda swój, chociaż jest w polu dniowej Jarosz polonistka środkową w zasadzie nie jest to sytuacja ochrony w sposób formalny, ale jedno jajo zobaczył z kapelusza z powagą nerwowy w MF są pamiętajmy o cenny chociażby o społeczności konserwatywnych Żydów do dzisiaj górą jest zamężna ani nie może pokazywać włosów mało go jego osi peron Euroliga to, że doszło do pewnego zapętlenia tych strat na nową włosy są sztuczne, bo jest tak pobożna, że już swoje własne goli, ale pokazuje, że dobrze natomiast jeszcze chcę dodać 1 rzecz, ponieważ winnym był tak naprawdę mamy bardzo mało przekazów co sądziły kobiety mieszkające w farmach natomiast jest 1 bardzo 11 bardzo ciekawy przekaz mianowicie wizyty wielki wielki 1 z wielkich księżnych rosyjskich sennie bodajże końca dziewiętnastego wieku, która ze swoim małżonkiem odwiedziła harem, a przy pomocy tłumacza jak gruzińskich po francusku rozmawiała z damami ramowymi i dyskusja, jaka się wytworzyła w UE i zapisana jest przez przez ówczesnych pamiętnika, że wskazuje na to, że damy harem może nie mogły pojąć jak Europejki mogą też się wystawiać publicznie pokazywać się publicznie z mężem co było w ogóle nieobyczajny chodzi o wsparcie z gołą głową nad już odsłonie tą twarzą publicznie co więcej Ghańczyk z nim publicznie, czyli dotykać obcego mężczyzny i w ogóle tańczyć kobieta nic z tego to remont służący specjalne tancerki którymi tańczą, więc to nie jest to zdarzenie, że tak naprawdę idealny świat dla letnich kobiet, które wychowały się sami bądź były w płynne aktywa wtłoczone w ten islam poprzez porwani kupno przeżyły różne drogi zdobywania tych małych dziewczynek w nurt one miały inne wyobrażenie o idealnym świecie kobiet z pełni dziś Europejki, więc ich oczekiwania też były inne niższe niż ówcześnie żyjących Europejek natomiast potrzeba RM tego, by władca miał partnerkę, która będzie również jego powierzchni co mi przyjaciółkom była tu jest właśnie wrócimy do tego słynnego sułtana Abdul my ci, dla których który był reformatorem, który wypuścił kobiety swoje na zewnątrz, a mianowicie językowej wielki i 1 z jego wzorów z czasów jego panowania dostrzegł w tym potrzeby, że tak naprawdę to tych kilkanaście żon, które on miał i Abdul Mercik podobno był przeciwnikiem wielożeństwo, ale formalnie miał chyba 17 zmierzą się z unijnego reaguje na wsi wynika z uległ tak Krawiec poświęcił się nie po to, nosić zarówno z rozmowami z rozmowach z Europejczykami mówił, że on tak nie bardzo za tym wielożeństwo nie, że tak naprawdę to zazdrościć tym swoim gościom, że oni mają po 1 żonie i kaszanką przyjaciółką i że rząd może mu towarzyszyć wszędzie w PIU Wezyr kupił małą dziewczynkę na Targu jak i strasznie brzydko brzmi, ale to były takie standardy fabułę filmu inaczej nie było i 3 w porozumieniu z matką sułtana sułtan Kowali, gdy oddał ją na wykształcenie w taki absolutnie europejskim stylu to znaczy tam nasze nauczyła języków nauczył się historia nauczyła się geografii tego wszystkiego po to, by być partnerką do rozmowy z UE w UE w islamie są w Senacie w ówczesnej twórcy dziewiętnastowiecznej był zwyczaj, że w mundury z okazji święta ramadanu bądź sułtan Kavali bądź właśnie wielki Wezyr bądź 3 ustalam islamu podarował wy wał władcy nową żonę w i oni się umówili z matką sułtana sułtan owa liderzy podarują właśnie tym wychowaną w górach MF słowa wydrukowano siedemnastoletnią dziewczynę, która łatwo nasz przesuwne i urody sułtan jak się w nich zakochać zakochał się od razu od pierwszego wejrzenia ożenił się nie ona urodziła dwójkę dzieci, która niestety umarła w bardzo młodym wieku sułtan Cup też podobno sztuką nie tworzyłaby bossa zaledwie 210 lat, ale była jego ujemną ukochanych żon, bo ona była dla niego partnerką czy ich też względnym tutaj sami widzimy, że lista potrzeba żony, z którą będzie towarzyszką jest chyba ludzka potrzeba posiadania partnera lub partnerki, z którym wiąże również jakieś porozumienie na jakimś tam poziomie tylko tutaj mamy do czynienia z sytuacją, kiedy te potrzeby zaspokojono no w taki sposób w jaki do normy kulturowe rozwój małych rodzinnych oraz małych wychodząc od zakupu gazu z listą tych goli i volvo, mówi że kasacyjna w PE, ale też no ja widzę cały czas tę drugą stronę haremu, bo z 1 strony mamy tutaj to partnerstwo na intelektualne były duchowe, ale przecież metafizyczną obecność eunuchów unaocznia ten zwierzęcy wręcz rewolucyjny charakter haremu nie dopuszczenie innych samców do do moich samic na poziomie biologicznym no przecież w innym przypadku niepotrzebna byłaby kastracja tych mężczyzn tylko jeśli chodziłoby tylko nie wiem o seks tak tu chodziło o potomstwo również o to biuro biologiczne przekazanie swojego materiału genetycznego była pierwsza jest wyraźnym, ale jest żarłoczny, bo to to jest we wszystkich dawnych społeczeństwo się po 3 radnych bardzo wyraźnie kwestia to kto dziedziczy pozycję, a im wyższa pozycja tym więcej potencjalnie do stracenia, tym bardziej tego pilnujemy, ale ja jeszcze trochę tego wizerunku haremu przez 8 EURp ejczyka w rzeczy jeszcze 1 część tych pocztówek są równie pocztówki pozowane studyjne i tutaj rzeczywiście kolejna, która również się przewija czasem dziewiętnastowiecznych relację, że jednak dość często bywały sytuacje, kiedy trudno było namówić muzułmanka do pozowania z odkrytą twarzą w dość często te kobiety np. francuskich kolonii w Afryce północnej na zdjęciach to są w istocie Żydów lub chrześcijanki, które nie miały sens takiego problemu główna to, gdy płyty w zasadzie tożsamy nowo etnicznie to mamy między sobą mieszankę w sposób ubierania się nie aż tak odległy, a zresztą zawsze można było tę dziewczynę powiąże wydzieli ją malować dokładnie i często w roli tych właśnie w tajemniczych kobiet islamu występowały w istocie kobiety 1 w dal w obie wystawy w muzeum Azji Pacyfiku Umer od dziś do wczesnej wiosny do 26 marca wystawa o Harrym Mach do 21 maja wystawa odkryte w inne zakryte zapraszamy państwa do muzeum Azji Pacyfiku w Warszawie ne przez te kilka miesięcy, ale też są specjalne wydarzenia w najbliższym czasie muzeum liczne, a kumulację tych wydarzeń związanych z 2 wystawami będzie 26 lutego niedziela 26 lutego termin, kiedy po będę cały dzień rozlicznych atrakcji w po wystawach obu będą oprowadzać ich autorki z komentarzem kuratorskim w błędzie cały cykl wykładów poświęconych zbliżonej tematyce, a więc haremu właśnie ich wizerunkowi życiu chorych na sposobom ubierania się w różnych krajach muzułmańskich łącznie z zachwytem praktycznemu będzie można przymierzyć zbroję przede wszystkim ara SLD będzie można wroga cesarza Wilhelma również będzie w gościach MKOl, żeby się wystylizować na mieszkankę haremu, a może nawet eunucha zdaje się zależy jeszcze zająć się odważy się ktoś odważy się możliwość poza tym spróbowania różnych dóbr słodyczy bliskowschodnich również zapisy próba przybliżenia się do kaligrafii arabskiej przynajmniej zapisania czegoś z tym alfabetem w dzień z hełmami i zieleni ze światem islamu takiego sobie wyobrażamy ich no ale mężczyzn też nie zapominajmy jednak w Realu bowiem także dojść do działającej w drugą stronę ZAKSY stanowi wykroczenia druk w dobra osobistego 6 lutego, a dzisiaj naszymi gośćmi były dr Joanna Wasilewska dyrektorka muzeum Azji Pacyfiku w Warszawie dziękuję bardzo dziękujemy i dr Teodozja Rząska dyrektorka Instytutu kultur śródziemnomorskich i orientalnych Polskiej Akademii Nauk dziękuję bardzo dziękuję bardzo zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM 2 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA