REKLAMA

O konkursie World Press Photo i zwycięskich zdjęciach rozmawiają Andrzej Zygmuntowicz i Jakub Janiszewski

Połączenie
Data emisji:
2017-02-14 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie ONR-U i 5 Olsztyn Igor 13 lat 42 Jakub Janiszewski i przy mikrofonie za mną studia Andrzej Zygmuntowicz zakładu fotografii prasowej reklamowej wydawniczej Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiać o błąd Press Photo znamy już laureatów tego konkursu tej edycji tegorocznej edycji i pytanie oczywiście, które się nasuwa czy pana zdaniem to co rokrocznie pokazuje nagradza ni akcentują World Press Photo jakoś opisuje to rzeczywistość, w Rozwiń » której jesteśmy czy też zasadzie, gdyby tak popatrzeć na zwycięskie zdjęcia już tam lat niewiele się tu dzieje zmienia to znaczy, że to zawsze były bardzo mocne zdjęcia zawsze były zdjęcia konfliktów to zaś, by zdjęcia przemocy prezes nie ma takiej szczególnej refleksji oczywiście ta dlatego, że to jest akcentowane to są zdjęcia na pierwsze strony i w związku z tym fotografia współczesna odpowiada na zapotrzebowanie społeczne, nawet jeżeli coś się wielu nie podoba, ale tego typu zapotrzebowanie jest, a ponieważ oczekujemy coraz mocniejszych elementów to fotografowie może już nie idą dalej, bo nie wiem czy dalej można, ale rzeczywiste i country, które pojawiają się z kategoriach wydarzenia owych newsowych zwykle są to kadry o skrajnie dramatycznym w charakterze kre w dużymi planami wypełnia zdjęcie jej ciała wyraźnie wskazując, że tylko ciało zostało, a duch uleciał tego typu obrazy jest sporo, ale sądzę, że i jest również także te tragedie nieustannie się dzieją my możemy bić trochę z pewną obrzydliwość kąpać na powtarzających się taki rytuał krwawej jatki na zdjęciach woli Press Photo, ale powiedział ze patrzymy na to, siedząc wygodnie fotelu i kartkując gazetę natomiast nikt z nas nie wybierze się do mostu lalką, ale po czy nawet do Kabulu, gdzie co jakiś czas ktoś żyje się okropne rzeczy współczesny świat nasycony jest takimi wydarzeniami szczęśliwie one są generalnie poza Europą, więc my na to patrzymy z punktu widzenia białego człowieka na scenie dotyka, chyba że jakaś misja wojskowa tam się udaje i nagle się okazuje, że i my jesteśmy w to wplątani można, by to sobie zadać takie filozoficzne pytanie czy to dobrze czy źle w takim razie prezydent że, że na to patrzymy właśnie taki sposób i że mamy taki komfort, że patrzysz na tego rodzaju dowodu o krotności w takt i jest pełen komfort, ale jak zwraca uwagę na jedno Otóż we wrześniu 3009. w RO ku Warszawie był Giulia dna amerykański nie dziennikarz robił zdjęcia wysyłał je świat i Andrzej Francja przystąpiły do wojny to nic nie zmieniła, więc okazuje się, że to obraz informują, ale nie zmieniają rzeczywistość on nic nie powodują poza tym, że wiemy jak wygląda życie, gdzie indziej i cieszymy się, że na scenie dotyczy, ale my nie wiemy nic, żeby sytuacja w tym miejscu okropieńst w zmieniła czy odpuśćmy sobie mniemanie, że fotografia zmienia świat no niestety dotychczas nie zmieniła także wracaliśmy już do do tego co to rzeczywiście w tym roku World Press Photo zostało nagrodzone zdjęcie, które wygrało, która jest zdjęciem roku to jest zdjęcie Mazur tam Merta Albin ta szampon jest na tym zdjęciu, który krzyczy po zastrzeleniu Andrieja karłowa, czyli DM jej ambasadora Rosji w Turcji to jest słynna ta słynna sytuacja, która miała miejsce galerii podczas otwarcia wystawy widzimy zwłoki ambasadora widzimy tego człowieka z pistoletem w dłoni i z drugą dłonią wzniesioną Kuniewicz z takim w walce o grożącym światu, który coś wykrzykuje, gdy rzeczywiście bardzo mocne zdjęcie, bo to w ogóle, by można sekwencja nabywać i sfilmowana i fotografowano czy pan rozumie czemu taka decyzja czy jestem zaskoczony, bo mówiąc szczerze z ostatnich latach wygrywały zdjęcia i łagodne jak w samym konkursie były zdjęcia mocne to to zdjęcie zwycięskie, by było zwykle zdumiewająco łagodne o jakiś tam 5 lat i nagle powrót do obrazu, który rzeczywiście związany jest z niebywałą tragedią dzieje się to na oczach jedno gromady ludzi, którzy przychodzą do galerii galerie studia kościół takie miejsce związane ze skupieniem z pewną refleksją na temat świata ich życia i w tejże galerii nagle na 1 otwiera wygłasza przemówienie drugi wyciągał pistolet vis Lady z niego, ale czy jest coś więcej, bo na tym zdjęciu jest człowiek, który jest ewidentnie takim beżowym i tak się wydaje takim wizualnym archetypem rewolucjonistów zdecydowanie tak wynika, że Puchar zwraca uwagę, że on wygląda jak urzędnik z korporacji jak i te zdumiewające, bo zwykle rewolucjonisty kojarzymy z jakimiś bojówkami, jakiej nota tak jak radzieccy rewolucjoniści pasy z nabojami i t d . a tu elegancik młody dyrektor korporacji wyciąga z Luisem lat, czyli to jest zupełnie nową, ale wizy nie na poziom dzisiejszej walki dlatego za istnieć All Sky nie różne ideologie, które poniekąd nakłaniają ludzi do takich agresywnych aktów nie jest to partyzantka nie ma munduru, ale i innym on ma inny mundur, ale też przypominamy ze 2001 . wiek zaczął się od wojny, która nie ma nic wspólnego z wojskiem w willi atak na nowy Jork w wykonaniu 2 boeingów był atakiem wojennym ani militarnym i bardzo dużo się zmieniło, jeżeli chodzi o te formy agresji wobec drugiego państwa czy drugiego zbioru ludzi i ale jeżeli popatrzymy na pozostałe zdjęcia, które zostały tutaj wyróżnione to można, by powiedzieć, że w zasadzie to zdjęcie z Turcji ma się wyróżniać swoją dynamiką dla pozostałych jest to co od, o czym pan wspomniał przed chwilą to co charakteryzowało zdjęć zwycięskie czy bardzo dużo spokoju bardzo dużo takiej atmosfery powiedziałbym nieco odrealnionej można ważyć nawet ezoterycznej dużo jest takich sytuacji, które nie do końca właśnie epatują cierpieniem tylko próbują, jakby Niewiem klasycy zachować budować trochę takie konstrukcje, które są bardziej kojarzą się bardziej z taką poetycką fotograf w ich, bo to sądzę, że w ogóle w tym roku jest pewna zmiana, jeżeli chodzi o decyzji, jeżeli wrze powrócono do klasycznego reportażu klasycznie opowiadane go i teraz jest wiele tematów, jakie znalazły się wśród wyróżnionych prac są to tematy spoza tego nurtu tragedii one bywają dosadne, jeżeli chodzi o całą wartość informacyjną typu jest materiał jak żyje się na północy Rosji w temperaturach - 50 i jest materiał, który opowiada o tym, że ciągle pojawiają się nowe choroby wirus zika i stał się wino niepokojącym sygnałem Żenia wszystkim panujemy taki materiał, który opowiadał, że jeszcze nikt nie nad wszystkim, żebyśmy zapanowali, że jednak natura jest bardzo silna i daje od czasu do czasu o sobie znać taki materiał co znajdziemy sporo, ale sądzę, że te są materiały, które opowiadają o takich ludzkich nadziejach na lepsze życie, że to różnie wychodzić i jest taki materiał, który opowiada o Koreańczyka, którzy lobbowali w Meksyku to jest niesamowity materiał, a jest pięknie sfotografowana to są zdjęcia zostawia galerię na tak powiedziałbym one są Don magazynu typu kontynenty Poznaj swój świat może nawet nie National Geographic trochę bardziej wyrafinowanej formy opowiadania o o historii człowieka ten materiał i jeżeli nie orientujemy się w kulturze światowej to możemy jedynie odczytać, więc to jest dosyć ważne, bo w końcu ponad 100 lat temu rusza grupa Koreańczyków z nadzieją na lepsze życie na lądują w Meksyku czy aby na pewno to jest miejsce gwarantujące lepsze życie być może dla Koreańczyków w owym czasie i owszem nie znamy historii kolei są w większości obywatele Polski nie znają historii Kolejarza szczególnie początek dwudziestego wieku jej tak jak i Polacy emigrowali do Brazylii z nadzieją na lepsze życie Izy jej tam ponad 1  000 000 i podjeżdżam przed samogłoską rękami i sam temat uważam, że jest bardzo ważne jest opowieścią o nieustannej migracji rodzaju ludzkiego, że my ciągle podróżujemy w poszukiwaniu przestrzeni dla siebie i nie przez tragedię jak to się dzieje w obszarze morza Śródziemnego tylko on przez poszukiwanie innej przestrzeni to nie musi być tragedia typu wojna, ale cały czas człowiek szuka takiego miejsca, które dla niego będzie to swoisty rajd, ale to właśnie zaskakujące nie bardzo zdumiało to, że ten cykl znalazł się w tym konkursie w konkursie, który właśnie jak powiedzieliśmy jednak musi gdzieś tam dbać o tego kraju końcowego odbiorcy w tym sensie, że trochę jest na inny idzie jak zatem cieszy sprzedaje, a nagle mamy zdjęcia, które są naprawdę czymś zupełnie pozbawione tego elementu sensacji kiego i nie ma nic nie da, ale ja sądzę, że malarskimi zachowały i te związane z tym, że jednak w latach poprzednich też pojawiały się takie materiały z tym, że one zwykle były w dziale kultura toczyła się podobnie nazywa, ale dotyczył pojęcia kultury nie ma tej kategorii z życia w tym roku i nie wyklucza, że złożyli też miał taką potrzebę no pewnie przyjemności przekazania odbiorcom, że jest ta fotografia prasowa taka typowa z pierwszych stron z drugiej strony fotografia sportowa też zwykle z pierwszych stron naszych ostatnich scen, bo sport w zamek jak zwykle gazety jest potrzeba spojrzenia, że jednak ludzkie doświadczenie mają inny wymiar nie ten bieżący taki poziom bardziej związany z filozofią życia i ich to jest jedyny, który tak wyraźnie o tym opowiada to bardzo państwa zachęcamy do tego, żeby zajrzeć na stronę przez foto org i obejrzeć ten cykl pan rzeczywiście dość niesamowite nie mówię oczywiście, że pozostałe zdjęcia nie są, ale to co tutaj mamy też jakaś przynajmniej dla mnie nowość znaczą takie poczucie, że od Press Photo rzadko nagradza tego rodzaju rzeczy w bardzo rzadko i to jest prawdziwy materiał bez przypomina nagrodę, którą otrzymał 1 z autorów, który otworzył historyczne zdjęcia przy użyciu stworków z modeliny i to było niepoważne to poziom kompromitowała ma jednoczyć użyli go nie ma nic wspólnego z fotografią prasową Aten materiał mimo wszystko ma, choć nie jest taką fotografią od bieżących w charakterze, a pańskie zdjęcie z tych, które pan widział do tej pory takie, które panu utkwiło, które pan nagrodził i inne dni nie mam takiego stuprocentowego obrazu sądzę, że patrząc na to, że to jednak jest konkurs fotografii prasowych i to, mimo że wiele osób może być oburzonych tym obrazem, który wygrał to oni jest idealnie oddający ideę fotografii prasowej, czyli danie świadectwa o rzeczywistości, którą tworzy współczesny człowiek i która w pewnym sensie dzieje się przypadkiem zdarza się nagle na wprost obiektywu i trzeba odpowiednio, jakby złapać ten moment dodam, że fotograf stoi naprzeci w tego, który ma broń, więc my możemy tu różnie komentować, ale fotograf ryzykuje też trochę jak samo południe faceci naprzeci w siebie stają 1 na obronie drugi aparat i jelenie drugi w pewnym sensie SLA, więc to jest powinność fotografa prasowego on trochę ryzykuje nie oszukujmy się jednak fotografowie są najczęstszymi ofiarami w środowisku dziennikarskim różnego rodzaju wydarzeń z użyciem broni, a nie mając za zadanie danie świadectwa są po prostu w pobliżu tego co się dzieje dziękuję bardzo Andrzej Zygmuntowicz fotograf z BU państwa moim gościem trzynasta 53 za chwilę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA