REKLAMA

Tomasz Stawiszyński i Tadeusz Bartoś rozmawiają o Jamesie Hillmanie

Godzina Filozofów
Data emisji:
2017-02-14 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:54 min.
Udostępnij:

W Godzinie Filozofów Tadeusz Bartoś pyta Tomasza Stawiszyńskiego, skąd u niego wzięła się fascynacja postacią i intelektualną działalnością Jamesa Hillmana. Rozwiń »

Tomasz Stawiszyński wspomina, w jakich okolicznościach zetknął się z jego pracami i co osobiście zyskał na kontakcie z tym wybitnym psychologiem.

Kim jest James Hillman? Dlaczego ten Amerykanin praktycznie całe życie spędził w Europie? Czym się zajmował i jaka była jego droga intelektualna?

O niezwykłej postaci filozofa i psychologa Jamesa Hillmana rozprawiają Tadeusz Bartoś i Tomasz Stawiszyński. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Rozpoczynamy audycję godzina filozofów. Ja nazywam się Tadeusz Bartoś, a moim gościem jest redaktor Tomasz Stawiszyński z Radia TOK FM, dobry wieczór, dobry wieczór. Panie Tomaszu, słucham panie profesorze, uważnie. Dzisiejszy wieczór ma być jakimś przedstawieniem pasji życiowych właśnie pana. Ja bym chciał się zapytać, jak to jest, dlaczego jedną z takich życiowych pasji, namiętności intelektualnych jest dla pana postać mało znana w Polsce, osobliwa, szczególna, pełna sprzeczności - myślę o Jamesie Hillmanie. Kim on jest, kim on jest dla pana osobiście, od serca? Rozwiń »
To muszę osobiście zacząć, bo jak pan profesor tutaj pytał tak tak bardzo osobista to osobisty wymiar mojego kontaktu z tekstami James Hillman, ale też może o tym za moment powiem miałem to szczęście, że miałem z nim także osobisty kontakt wprawdzie tylko telefoniczny, ale zawsze listowny.

No to osobiście zacznę im powiem, że właśnie w osobistym stanie się jest dla mnie rzymski mamy ważne, bo najpier w się zetknąłem z no właśnie takim wymiarem tekstu Hillman, na które wydał mi się szczególnie adekwatne do tego co sam przeżywałem czy są dla mnie samego było jakoś istotne w takim zupełnie nie teoretycznym tylko właśnie bardzo praktycznym życiowym staje się nudne.

To może jakoś strasznie zabrzmi, ale nie o to chodzi zupełnie, bo pierwszą książką ojca Hermana, którą miałem w rękach to była książka, która się po polsku ukazała mu wtedy 1 jednak uda się go za po polsku o tytule samobójstwo przemiana psychiczna nie chodzi o to, że byłem w kryzysie samobójczym, kiedy ta książka ziem po raz pierwszy do rąk ale w jakim sensie te tematy melancholii smutku depresji były tematami bliskimi i odnalazłem tam jakąś perspektywę patrzenia na te sprawy, która była zupełnie odmienna od wszystkiego co znałem i z lektury rozmaitych psychologów i psychoanalityków i filozofów 

Domyślam się, że znów nie dramatyczna.

No nie dramatyczna pan i też trochę wbrew takim kulturowym dogmatem, w których jak sądzę wszyscy wyrastamy takim bardzo głębokim przekonaniom, na które wszyscy jakoś w sobie nosimy tak głębokim, że sobie nawet nie zdajemy sprawę, że to są pewne przekonania, a nie jakieś fundamentalne składniki naszego doświadczenia nieusuwalne niezmienne nie redukowane 

Hillman próbował uczyć prób nowości próbował przez całe życie myślała nawet trochę się krytycznie przyglądać takiemu wymiarowi i normatywne mu bardzo silnie w naszej kulturze obecnemu i też jak on twierdził w różnych takich nart racjach psychoanalityczne czy psychologicznych, które się nikt teoretycznie od tej normy aktywności odżegnują i powiadają, że interesuje ich doświadczenie cud człowieka w całej rozciągłości one nie chcą budować żadnych hierarchii wartości w odniesieniu do tego doświadczenia nie chcą mówić, która jest bardziej pożądana, które mniej on się doszukiwał dziś tych głębokich hierarchii głęboko ukrytych norma normy aktywności właśnie sam próbował jakoś się w psychice ludzkiej doświadczeniu ludzkiemu mówić myśleć no jakoś w oderwaniu od tego założenia, że jedno doświadczenie jest pożądane, a inne nie próbował szukać pewnej wartości doświadczenie melancholii czy depresji właśnie i to nie tylko wartości poznawczej nie tylko wartości na taki czysto znaczy bez wglądu owej dającej nam pewien wgląd w jakiś obszar w rzeczywistości, którego byśmy inaczej, gdyby nie to doświadczenie nie mieli, ale też pewnej wartości związanej z tym, że jak powiadał depresja melancholia poczucie bezradności tego, że z tym się takim stykamy co nie jest czego nie jesteśmy w stanie przezwyciężyć jakimś sensie buduje nas wrażliwość buduje nas empatię pozwala nam trochę ograniczyć bardzo rozbuchane aspiracje naszego ego, które było dla niego raczej negatywnym bohaterem opowiadał cała zachodnia kultura jest wokół tego ego zbudowana chce to ego wzmacniać czuje się trochę jak na egzaminie domowy kolejne pytanie jak i dostępnym niektóre da się czuje na egzaminie teraz, bo to tutaj pytania są do mnie, że stara podpowiada jak to wygląda to właśnie, więc domyślić już możemy się państwo, że James Hillman jest psychologiem jest znanym psychologiem, choć nie w Polsce prawdopodobnie nie nie ma wielkiej niż sławy silny w Polsce wybitnych psychologa twórca psychologia wbija nam się chronić oczywiście Jung może Adler Karen chłodnej jak ktoś chciał mocno przyglądać jak ktoś jeszcze Melanie Klein nie znali od znajomego byłem bardzo banalnie to żart linii lot w Cannes mola Can-Pack teraz, tak więc właśnie kim jest James Hillman jako człowiek to jest Amerykanin dziwna sytuacja, ale on całe życie mieszkał w euro przyjechał do Europy 3405 . roku siedemnastolatek sanitariusz z armią amerykańską armia amerykańska pojechała niecała zresztą trochę zostało wnętrze, ale on został w Europie został na 40 lat, lecz są to euro co robił to właśnie tak jak słusznie pan profesor zaznaczył w przyjechał przyjechał James Hillman Europy w czterdziestym piątym roku sama o tym, doświadczeniu mówił i o tym, okresie ze swojego życia i oto w okresie swego życia jako takim czasie jak to wiadomo jak się ma kilkanaście lat też jeszcze nie wie do końca co chciałoby się robić on studiował filozofię i skończył filozofię, więc można spędzić zimową to był filozofem i później zachorował na gruźlicę jak zachorował na gruźlicę to przebywał w takim z takim ośrodku w takim sanatorium, w którym musiał spędzić wiele miesięcy i w tym czasie różne lektury wpadały mu dren sam i wpadła mu w ręce książka Carla Gustava Junga, który jeszcze wtedy całkiem nieźle funkcjonował był bardzo znanym psychoanalitykiem twórcą oryginalnej szkoły w obrębie różnych ruchów nurtów psychoanalitycznych heretykiem frajdą z kim rzecz jasna no bo to taki najpierw bardzo obiecujący uczeń Zygmunta frajda później wielki heretyk oraz dla RM i Chin mamy jak czytał tę książkę Junga to poczuł, że jakoś niezwykle mocno go do tej i dlatego Junga ciągnie, że znalazł właśnie jakiś język, który jest z 1 strony zupełnie niepodobne do tego, z czym się stykał czytając literaturę czy filozofia inne, ale zarazem jest to język tematyka sposób myślenia, który bardzo silnie z nim zrezygnował i postanowił pojechać do Zurichu, gdzie mieścił się Instytut Junga naj pojechał podjął tam studia jednocześnie zaczął studia psychologiczne na Uniwersytecie w Zurichu właśnie w ciągu 45 lat z o końcu i te studia psychoterapeutyczne Instytucie Junga uzyskał certyfikat na analityka ją Górskiego i zrobił doktorat na na psychologii w Zurichu właśnie dziś i w jakim ze względu na jakiś taki ruch kadrowy w Bremie Instytutu Junga w młodym bardzo wieków roku bodaj 50 to chyba siódmym albo ósmym zespołem został dyrektorem programowym w Instytucie Junga szybka kariera szybka kariera zdecydowania pisał o tym i mówił o tym marzy mu jakieś 300 chórzystów USC, a to zdaje się w ogóle wyobrazić, ale wręcz, że z tego co czytałem biografię w pierwszym tomie biografii, która się ukazała jakiś czas temu ne and Life and light Diaz James Hillman taki pokaźny tom in dokumentujący pierwsze 40 lat jego życia mniej więcej to było stanowisko jak były świeżo utworzonego znaczą był pierwszym takim dyrektorem programowym Instytutu Junga właśnie ta jego relacja z Karolem Gustawem Jungiem rynkiem była bardzo specyficzna i opowiadało o tym z takim tomie wywiadów przeprowadzonych przez Laurę po co i właśnie w owej biografii, gdy krasnolud to autor tej biografii wiele godzin z nim przegadać, zanim tę książkę napisał, więc jest tam dużego własne wypowiedzi ten związek z Jungiem był skomplikowany, bo go od początku właśnie postrzegał jako takiego bardzo charyzmatycznego jak sam mówił solarnego starca, który był bardzo się jeszcze bardzo dominując miało niezwykle silną osobowość był człowiekiem apodyktycznym i właściwie takim jak później mówił Herman, który niejako wypalał indywidualność wszystkich, którzy byli dookoła niego rocznie można, by było tylko albo jego wiernym wyznawcą albo po prostu trzeba było zniknąć z jego orbity no, więc firma, mówi że go unikało samego początku, że fascynowała go rzecz jasna ta już go ska myśli i twarz fascynował go to koncepcja jakoś mnie głęboko zniknął natomiast samego jądra starał się unikać, żeby nie dać się pochłonąć 4 indywidualności przynajmniej do momentu, do którego jego własna na indywidualność jakoś się nie ukształtuje też zostali osobliwość ucznia młodego ucznia zachwyconego mistrzem, bo często mamy do czynienia właśnie z tego typu ściął młodym wieku zależnościami głębokim zależnościami takich fascynacji intelektualnej, ale także w jakiś taki ogólny ludzkiej, w której uczeń, jakby chce się przed po twarzy, lecz właśnie mistrzem znam historie opowiadają o opowiadano o wybitnych polskich filozofa jego i seminariach w swych uczniów znamy znamy, którzy nawet głos w taki składali tak jak mistrz, czyli tak samo ściągać, jakby tak samo się załamywał ich głos tak samo nabrał powagi instant, ale to, jakby możesz tu trochę Zastal James Hillman może właśnie tu, bo ochronić własną odrębność i to niestety skończyło się tym, że James Hillman stał się heretykiem no właśnie w słowie oczywiście miasto nie jest jakiś dramat w obozach niektórych być może obozach psychoanalitycznej to jest dramat poczucie zdrady, ale tam takiego sztywnego dogmatycznych kości katyński np. nie ma, więc dyskretnie w sensie odchodzi od pewnego albo modyfikuje owe używa tego na własny sposób on używa takiego swojego słowa 1 z śmiesznych słów Old Kids in leasing trudno przetłumaczyć przekręca on to patrzy no to na swój sposób tak jak on to widzi tak jak on to widzi to na pewno dasz ważności to właśnie to, że on tutaj co tutaj zostało powiedziane, że mianowicie on jest myślicielem nie dogmatycznym polega właśnie nad jego zabawie zobaczenia czegoś inaczej od innej strony postawienia do góry nogami to sam nic tak już się o tym, też wypowiada, żeby zobaczyć coś 1 perspektywy, bo to w jakim sensie może być poszerzające 3 rozszerzająca napięcie rośnie napięcie rośnie no właśnie tymczasem boję, że nasi słuchacze nie znają jeszcze z podstawowych tez na własnej rewolucji z przejęciem BZ Invest jako wprowadził James Hillman na razie mówiliśmy o podniesieniu o skutkach oznaczeniu i komentarze właśnie tego przekręcanie Orle spojrzenia inaczej jego podstawowe tezy, czyli to pan prezes już do tej części egzaminu przechodzi, gdzie teraz ładnie tutaj pan opowiedziała teraz teraz chcielibyśmy to głównie Ślęzy usłyszeć mianowicie co on w co on myślał wracając w swoim piśmie NIK stwierdza lubi zresztą pisać książki napisał ich dużo co on myślał, gdy mówił oznaczeniu wyobraźni i temu i temu co przez co zabija wyobraźnię mianowicie czymś co jest tłumaczone w 1 z opolskim po literach lizać co też, skąd ten horror liberalizacji co się dzieje w kulturze, bo przecież można także o kulturze nie mówi tylko 1 stronę kulturze, w której nadmiar dosłowność liberalizacji i brak zanik wyobraźni to ja może swoją odpowiedź rozpocznę własnego, że powiem co James Hillman wziął tej tradycji psychoanalitycznej co było wg niego ważne istotne no właśnie sensie i frajda i mówił Dunga Otóż na pewno pojęcie rzeczywistości psychicznej czy psyche zwrócenie uwagi na ten trzeci element jakoś zagubiony gdzieś w początkach chrześcijaństwa właściwie wg Hermana wyeliminowany niejako z pola widzenia i z języka jak wyeliminowali psyche to co zostało ono chciało i 2 ciało i 2 czy duch umysł, czyli umysłu duchy też rozumiany szeroko, bo Schliemann rzecz jasna w tym myśleniu psychologicznym czy wyobrażenia owym przygląda się nie tylko naszym pojęciom, ale też naszym obrazom temu wszystkiemu co czasami z pojęciami też wiążemy wiążemy Alcest też obecna takim poziomie symbolicznym co wiąże nasze emocje rozmaite myśli wyobrażenia, które wokół jakichś idei posiadamy, więc duch jego zdaniem, a cywilizacja czy kultura zachodnia za pośrednictwem chrześcijaństwo właśnie jest cywilizacją czy kulturą na ducha zorientowaną bardzo silnie duch jego zdaniem reprezentuje racjonalność po prostu to co racjonalne to co policzalne to co w jakim sensie konkretne praktyczne praktyczne, ale też to i to jest to coś też niezwykle istotnego w myśleniu w limanowskim coś co jest jedno 2 jest czymś co u nich Fikus jedz jest pewną zasadą unieśli go ująć są i ujednolicają są to ma korzenie w myśleniu monopolistycznym z perspektywy monopolistycznej właśnie, w którą Hillman z kolei krytykuje, ale o tym za chwilę, więc rzeczywistość psychiczna jako czy psyche jako coś pomiędzy duchem, a ciałem właśnie tylko bez możesz już zapomniane coś dla greckich słów zepchnięte zmarginalizowane łacińskie słowo Anima, ale angielskie słowo stołu w on jest wdzięczne muzycy są zawsze wróciła w językowi angielskiemu dusze, bo oczywiście są jakieś obrazy kojarzone z muzyką są, więc cóż to jest ta cisza no właśnie, bo to jest obcych to są to jesteśmy tu jesteśmy cały czas się kojarzy w języku polskim to pani prowadząca wywiad z Hetmanem ona zwraca uwagę, że Lwów we włoskim dusza się strasznie kościelnych kojarzy mi w związku z tym w języku polskim to też dusza duch właściwie nie ma tej tego rozróżnienia więc, jakie aspekty tutaj takie ważne, by nam pozwoli uchwycić osobliwość tego jak ten Hidden man to Andrusiewicz właśnie o to by było coś takiego co w każdym razie on proponuje zamienne czy 33 czy posługiwanie się pojęciem dusza zamiast pojęcia psychika tam, gdzie front czy Jung mówią o psychice czy obcych tam inne jeśli mamy używała używa słowa soul właśnie, czyli dusza i właśnie odkrycie duszy ponowna jeszcze obrotowego za wcześnie mówią uważa za największy za największe osiągnięcie tradycji psychoanalitycznej i Peda dusza to jest coś taka specyficzna definicja dusz się pojawia wciąż stanowi, że nikt ekolodzy, czyli rewizja psychologii, które z blachy, bo jego najważniejszą znakomitą książką mamy już po polsku na szczęście, że dusza to jest coś takiego co jest raczej perspektywą niż substancją co jest raczej sposobem postrzegania rzeczy aniżeli jakąś rzeczą samą właśnie co jest jakoś powiązane z miłością i śmiercią zagrał bardzo VAT definicja duszy, która brzmi tak można powiedzieć ulotce nie bólowe cokolwiek, ale zahaczył, bo boję się zastanawiają się jedno, o czym w dalszym ciągu mówimy mówimy oczyszczą naszym doświadczeniom bądź kontakt z Funduszem, bo zrozumiałem, że założenie jest taki, że w tradycji zachodniej to co kryje to słowo jakiś zespół doświadczeń ludzkich zwany psyche dusza, jakkolwiek soul, że to, jakby wyparowało to znaczy, że cywilizacyjnie kulturowo on jest dziś nie ma zniknęła Floyd przywrócił, jakby skierował uwagę masową uwagę w tym kierunku Jagła po jak łapać kontakt duszy, gdzie są te punkty, które możemy tu uchwycić to też bardzo ciekawej paradoksalne powiedziała zgadza się od razu powiem, że mówimy o duszy, jaki ma mówić o duszy to nie mówię o tej duszy w sensie metafizycznym nie mam namyśli jakiegoś Niewiem ciała astralne go jak ogłosił cenę niewidzialnego i t d . i t d . mówi o pewnym specyficznym sposobie doświadczania czy przeżywania o pewnej jakości w naszym doświadczeniu, które nie jest ani jakością na czy, poprzez którą właściwie te wszystkie inne zarazem jakości uchwytu jemy nazywamy ich doświadczamy, bo to jest dla niego rzeczywistość pierwotna my w doświadczeniu duszy jesteśmy przede wszystkim to jest coś co jest nam bezpośrednio dostępnej wszystko inne to jest coś co za pośrednictwo w duszy czy psyche właśnie przychodzi, ale takim pierwszym skojarzeniem, które mam kiedy, kiedy tutaj pan profesor pyta o dusze właśnie to jest to co firma mówi ostro idzie i to co off-road wg niego niezwykle istotnego zrobił, a mianowicie skierował naszą uwagę na to co zazwyczaj marginalna, bo postrzeganego bezsensowne nieważne co trzeba zepchnąć, czyli symptom niższa niż się z gorsza wybili wstydliwe, a młodzież z RO silnik samochodu w mieście, gdzie jest nas, ale to nie jest w ogóle przedmiot, którym byśmy się chcieli zainteresować albo jeśli się nim interesujemy to po to, żeby się tego pozbyć, żeby od tego uciec się mózg, żeby to z prośbą o 3 misje własne jakiś rytuał linki jakieś lęki Lenki także takie Super 1000, czyli takie zabobony przesądy sądu w różne dziwne wrażenia wrażeń w dziś tak częstych nocnych małych rzeczach dziwnych wstydliwych bardzo cielesnych też związanych z fizjologią być może gdzieś tam są przeżycia, a dziś świat oczywiście to dalej się ściągana sny tam, gdzie dziś świat ludzkich doświadczeń, które po rozum i techniczne porządkujących życie nie ma ani czasu ani możliwości się tym zajmować i często żywego boi często tego nie chce widzieć Łaszkiewicz odwraca wzrok od duszy człowiek odwraca wzrok od swojej wsi w to jest też wszystko to coś się w jakim sensie przejawia w miłości coś się z miłością wiąże wodę utrzymana co ma ten wymiar erotyczne, jakby z szerokim sensie tego słowa, bo tu nie chodzi tylko miłość seksualną, ale w ogóle doświadczenie Erosa w rozumianego zgodnie z dobrą grecką tradycją, do której zresztą Hillman nawiązuje i Inei, do której permanentnie jakoś się odwołuje, bo uważa, że to dziedzictwo grecki jest niezwykle istotna i w jakim sensie chrześcijaństwo wiele nam z tego doświadczenia greckiego zabrało, choć też mówi oczywiście, że dzisiaj Motyl Grekach starożytny opowiada to on operuje pewną swoim wyobrażeniem tych Greków to są czasem tacy Grecy też trochę przefiltrowany przez to wszystko co jedzą aż do myślenia już się zostało też lubił fantazjować na temat gry włoskiego renesansu wracał do pytania, które jeszcze nie zostało tutaj znacznie znalazł odpowiedzi mianowicie dla Shimano fantazję to nie jest jakaś reprymenda to kwestia wyobraźni inwestora ziemia w wyobraźni świat wyobraźni świat fantazjowania na temat rzeczy świat duszy jest to co jest naj istotniejszy ludzkim życiu w świecie, gdzie może nie załatwianiu rzeczy w banku czy też sprawcy, ale jest cały ten jest sfera zaś z powodu rozwoju tej technicznego rozwoju cywilizacji m. in. organizacyjno-technicznych Gross jest cała sfera fantazji, który jest represjonowana powiedzmy sobie otwarcie jest wybierana w Super, bo to jest głupie tym się nie będziemy zajmować nie w tym kierunku mamy rozumieć własne zdolności co odpowiada nawet co tak trochę można powiedzieć w duchu Immanuela Kanta brzmi, że wyobraźnia poprzedza percepcja, że od tego jakie mamy idei na inne mamy bogatą rozbudowaną ożywioną wyobraźnia na ile dłuższe mamy ożywioną, bo to jest ten proces możemy też z własną wyobraźnią i pracować możemy ją możemy do nich docierać możemy budzić ją i tego na razie mają nakarmić duszę mimo takiego sformułowania, że dusza na wyobraźnię sobie, że on jest zaschnięta, bo nie ma żadnego pokarmu jest wygładzona i wysuszoną karmimy ją w obrazie obrazami do tych obrazów nie ma, bo żyjemy w sieciach technicznym żyjemy w świecie teraz żyjemy w świecie, w którym wszystko jest czy musi być namacalny konkretny dosłowne hasło, którym operujemy językiem, który ma być językiem maksymalnie dosłowny literalny, w którym w ogóle wszystko chcemy literalnie i dosłownie rozumieć także rozmaite sprawy nie wiem duchowe n p . czy egzystencjalne chcemy nazywać określać i rozumieć w sposób niezwykle literalne właśnie, czyli coś wiedzieć czy naprawdę n p . po śmierci jest jakieś życie czy nie ma albo np. chcemy to jest jego elementy jego krytycznego stosunku do chrześcijaństwa on zastanawia się nad tym właśnie nad tym co jest dogmatem chrześcijańskim fundamentalny mianowicie tak się pojawiło to właśnie w okresie po śmierci Jezusa, że czas działania aktywności Świętego Pawła, że on, owszem, położył nacisk na, że fundamentem tej nowej wiary jest to, że Chrystus dosłownie prawdziwie zmartwychwstał, że to jest fakt historyczny chodził taki człowiek po ziemi tak jak my dzisiaj jest dziwne częściowe umarł i potem naprawdę stało z tego grobu i że to jest strasznie ważna, a on zwraca uwagę filmami, że tak ma znaczenie dla nas dla naszego życia, w jakich wydarzeń z przeszłości historycznej próbuje to jest właśnie dotyczyć Sęk przykręcanie próbuje nas odkleić od rzeczy, które w naszej grze właściwie bezwiednie przyjmowane leki to ma znaczenie ciągu Marcin tłumaczyć na czysto opiekę domową w znacznym opowiada nawet, że jeśli będziemy bardzo nas stawać na te dosłowność zażyć coś istotnego z tego obrazu z tego sensu stracimy to będziemy brnąć w takie opowieści czy w końcu i takie spory czy tak było czy tak nie było czy wstał czy nie stał z tego grobu, a to w gruncie rzeczy odciąga nas od jakiś treści jakiegoś sensu jakiegoś jakiejś substancji tego doświadczenia czy tego obrazu kulturowego tego symbolu tego mitu, którą z, którą moglibyśmy się skontaktować, gdyby nie ta dosłowność Jon po zagładzie właśnie w naszej kulturze, która nam utrudnia wejście właściwie świat James Hillman żony, jakby jest tak świadomej i próbuje, jakby te wewnętrzne zahamowania zdiagnozować i opisać, bo na czym polega dosłowność czy też nie dosłowność dosłowność znaczy też od nie oznacza też odrzucenie, że to są mity to są bajki zabobony widzieliśmy już o zawodach jako pewnej elemencie kontaktu z własnym wewnętrznym przeżyciami to jest taki fragmencik tego, ale my i w jaki sposób traktować poważnie on się odnosił jako do wzorców takich w obiektywizm, czyli różne postaci z greckiego panteonu przestawia jako obrazy, które mają karmić naszą wyobraźnię TZMO mają karmić to naszą wyobraźnię niż my jesteśmy zwykłymi obywatelami społeczeństwa, ale takiego Sol no powiedz mi żyjącego w techniczną Rosję artystycznego z taką edukację mamy je możemy poważnie traktować nowelę tak byli tacy ludzie, którzy składali ponoć bogom greckim nawet badacze ofiary, ale poważnie traktować nie wpływa polo na jak suka doznał poważnych co prawda widuję go jego oświadczyny była w polu jego światowa teraz, jakbyśmy my to dosłownie tak źle, bo Dionizosa w wodzie nie została jak jest formuła no właśnie to jest bardzo ważny moment słowa tak jak TSI w wyjazd mówi o tym, ale z ob sól jest sformułowanie, które pochodzi od niemieckiego z wielkiego filologa klasycznego Wilman tak jest w nowości niemal o pomyśle, żeby uruchomić wyobraźnię w świat wyobraźni pomyślisz pomyśleć o świecie tych postaci starożytnej Grecji, jakby był prawdziwy niż są prawdziwe to, że nie są prawdziwe tylko pomyśleć, jakby były prawdziwe to pozwala nam jak by uchwycić ten moment, kiedy uruchamiamy wyobraźnię nie jesteśmy powstrzymywanie zdroworozsądkowo blokadą wejścia wśród szaleństwa dwuznacznie oddawania kultu Nosowicz też Dionizosa i w sensie bardzo dosłownym to właśnie, bo ta perspektywa tak jak, do której on wiele historii, która to perspektywa jest właśnie taką właściwą perspektywą psychiatrzy właściwą perspektywą duszy, bo boli dusza Kalisz obrazami dusza graliście 3 × w Chinach razem właśnie obrazy są ważne nierzeczywiste zgadza się, że państwa obrazy w obrazy rozmaite treści symboliczne, które się pojawiają i których my doświadczamy bardzo realny sposób to znaczy tu jestem wymiar taki bardzo subtelny właśnie w tym myśleniu pewne rząd będą właściwie się przyjrzymy współczesnej kulturze z 1 strony z rozwiniętą technologią z drugiej strony fundamentalizm manię religijnymi czy takimi perspektywami konwencjonalnie religijnymi to co ma dobrą sprawę gdzieś głęboko zejdzie tak głębokiego poziomu, bo jesteś jego specjalność rząd szuka w taki bardzo głębokich struktur, które warunkują pewne postawy to zobaczymy, że one są w jakimś sensie bliźniaczo do siebie podobne to znaczy, że materializm takim twardy walczący materializmu i materializm naturalizm, który powiada nic nie ma poza materią właśnie ona jest taka konkretna dosłowna policzalne są metody, żeby ją liczyć, żeby ją mierzyć tak dalej i perspektywa duchowa np. taka, która opowiada, że duch tylko jest wszystkim co jedynie realne i t d. tak dalej tą są perspektywy bliźniaczo podobne znaczenie w 1 w drugiej chodzi o to, żeby coś było naprawdę i oto co ma być naprawdę w 1 przypadku jest to duch w drugim materia Ależ to są właściwe takie formy pokrewne, bo tutaj też realnie się pojmuje, że coś naprawdę właśnie teraz znów gotujemy mniej więcej, o co chodzi w tym litera liczbie to znaczy ustalenie, jaki jest faktyczny inni już wspominaliśmy, że chrześcijaństwo jest tym, który zna się auto ona stworzyła ten paradygmat właśnie rzeczywistego prawdziwego Boga innych fałszywych bogów samotne mamy wpły w judaizmu także inni no ten liberalizm dosłowność jest pewnym paradygmatem kulturowym paradoksalnie, więc zwraca uwagę firma, że niczym się nie wyróżnia to istna mogą przyjść właśnie oni właściwie z funkcjonują tym samym palma szansę uczyć przed na czym to polega m. in . ten pan Anton Koval to specyfika właśnie chrześcijańską gości taki w głębi samej samej osi chrześcijaństwo najbardziej wojującym ateiście byliśmy dajmy na to do osłon domki stołki są albo mąż zosta w nazwiska jest cały ruch wojujący takich ateistów oni otrzymają swoje racje nie każdy ma prawo żyć będziemy piętnować, ale na czym polega jak wspólnota ducha chrześcijaństwo w tej tej wersji dziś różne opisy chrześcijańscy mówił o takim klasycznym katolickim w chrześcijaństwie ono polega na tym, że ktoś podejmuje decyzje i wybierają dotknęłyby opcji życia życiowej z różnych opcji egzystencjalnej o wyborze ontologiczny ja postanawiam, że Jezus jest panem to jest rzeźb był zmartwychwstał umarł za mnie ja to wybiera czy odbiorca jak bio jest naprawdę jest naprawdę ja biorę cały pakiet akcji to polega bardzo klasycznej teologii katolickiej jak i co robią to istotne, aby dokładnie to samo on bierze cały pakiet i że my tutaj musimy wymienić wszystkie te elementy tego co wiemy, że materia i t d . jest jedyną rzeczywistość wojny nie możemy mówić tak jest naprawdę to ta dosłowność liberalizm on powoduje, że właśnie panowie są z 1 bajki przygody dokonują wyboru całości to ten był tam postępowa ona jest Jan Paweł Wójcik Adler przyjedzie do ostrożności wioski nie ma czegoś takiego wierzenia greckich być bogowie funkcjonują w jego interpretacji wiemy, że to jest interpretacja, która polega na tym, że popatrzyć inaczej to zanim przekręcić coś w interpretacji jego fantazji jego wyobrażeń na ten temat ci bogowie są pewne, jakby wzorców stylu myślenia stylu bycia w Getyndze ramy lub doświadczają zmęczenia rzeczywistość i tutaj dochodzimy do jego politykę Lis mu, bo on czasami o swojej perspektywie czy swojej psychologii mawiał, że jest to psychologia polityka historyczna właśnie czy policjant etyczna opowiada my jesteśmy bardzo silnie zanurzeni w perspektywie chrześcijańskiej na czułości jesteśmy chrześcijanami, czego chcemy czy nie nawet jak się deklarujemy jako niewierzący to i tak myślimy za pomocą kategorii, jakie chrześcijaństwo wprowadziło i doświadczamy za pomocą pewnego rodzaju jakości, które chrześcijaństwo nam wybudowało 3, które leczy pewnych wzorców doświadczania o tym, możesz jeszcze za chwilę uda powiedzieć natomiast na iPada ta perspektywa monoteistycznych właśnie, która powiada, że istnieje tylko jakaś 1 interpretacja ta 1 interpretacja jest właściwa nie ma innych interpretacji właściwych, że istnieje jakieś jedno centrum, że w ogóle dążymy do tego, żeby zbudować pewną strukturę w naszym obrazie świata, które będzie miał jakiś centralny ośrodek i wokół tego centralnego ośrodka jakieś pobożne dodatkowe, że ta perspektywa, która szuka właśnie jakiegoś takiego centrum 1 zasady, które jest zasadą nadrzędną 1 równania, żeby w tym równaniu wszystko zawrzeć tak dalej także, ale mój mąż jest tutaj bardzo czujność jest oczywiście wielką wartością w takim w takim razie neon czy fundamentalną wartością, ale też takim naszym doświadczeniu siebie to znaczy my jesteśmy ukształtowani przez przez myślenie czy doświadczanie czy wzorce właśnie doświadczenia, które każą nam o nas samych myśleć jako pewnej z późnej właśnie jesteśmy czym się radnym, że jesteśmy czymś 1 głosem to jest to go w taki przerośnięte ego, który wiele irytacji król budzi to jest takie dziedzictwo po pokarm tez Jański też doznał wzmocnione bardzo zimno Goya utożsamia się z moim miał 3 z ośrodka ja jestem tym co czym są moje myśli w związku z tym moje ciało już właściwie smart jest przedmiotem operacji technicznych dodaje to są to, żeby pewne wątki jego myślenia, ale jak się uwolnić od tego, czego ego, który jest chce być heroicznym coś poświęcić co pokazać kim jest chce oddać swoje życie dla bliźniego chcę pokazać ile tam składki nie zrobił w biednych czy dla innych albo chce zdominować jak już być miłe gonili go takie moralnie pozytywna negatywna do silnego, jaki jest koncert jest zabawne, ale fantazyjny paneli, ale z osób wyobraźmy sobie, jakby właściwie znaczy czy jest wielbłąd 1 głos w człowieku on powie, że mimo, że to jest taka ważna jest dbanie o zmarłym mężu rankingu w Chinach to na pewno niejeden gwiazda jest bardzo wiele jest wiele solidaryzuje pomieści schizofrenik a, ale Hillman się będzie bronił, dlaczego obraz schizofrenii już dziś niższe to historyjki, które w Sączu i smak wcale nie są opowiadane przez swojego show inne głosy w sztabie odpowiada na drzewo oraz nie chodzi o duży tłum dosłownie nie tego absolutnym on powiada nawet, że doświadczenie z nową jest w jakim sensie doświadczeniem paradygmaty przeznaczono pokazuje sens pokazuje w jakim sensie czym jest rzeczywistość psychiczna sita odstępne część z tych właśnie opowiada kiedyś z nim, kiedy jesteśmy w śnie jakimś marzeniu sennym raczej należałoby powiedzieć to doświadczamy siebie jako 1 z wielu bardzo aktorów na scenie, który właściwie nie kontroluje tego co się dzieje, który jest 1 z czasami możemy nawet funkcjonować w istnienie w 2 albo 3 postaciach albo się przemieszczać pomiędzy różnymi podmiotami czy obiektami, które w tym śnie występują i to jest jakimś sensie coś się, w czym psyche dochodzi w pełni do głosu Bosman powiada kultura nas jakby trenuje do tego, żebyśmy byli ze sobą Spójni oczywiście, ponieważ rzeczywistość psychiczna nie jest rzeczywistością spójną jednolitą tomu to w jakim sensie cierpimy na poczucie niepewności rozszczepienia Norah Jonas symptomy różnego rodzaju one są pewnym sygnałem tych różnych głosów, które tego represją moja, ale można spróbować popatrzeć na te różne symptomy doświadczenia trudne właśnie czy jakieś sprzeczne w nas tendencja niejako na coś co my musimy za wszelką cenę ujednolicić niejako na coś co musimy ze kwestionować doprowadzić do tego, żeby to przestało nas nękać, ale popatrzeć na to właśnie z tej perspektywy tak jak by z tej perspektywy, ale z ob jako na pewne głosy, które są w nas obok naszego ego, który też jest 1 oczywiście z agentów z podmiotów z ról, które przyjmujemy, ale dalece nie było to ma charakter terapeutyczny wtedy znika to napięcie odpowiedzialności co to gest, który odpowiedzialny za wszystko jest przerażony, że bank wciąż panuje czegoś nie kontroluje w sobie jest tam wiele różnych wątków jest cała orkiestra i ma być jest też ten element ważny, że obrazy snem nie są spójne czy wymóg spójności to goście Szpilman podejrzewa mnie odrzuca, bo np. kodeks karny prawdopodobnie on musi mieć przepisy jednoznaczne wspólne wiele innych właśnie wszystkich tych elementów taktycznych przyznał Kamil przyrodniczym i tam zasady spójności niesprzeczności obowiązuje, ale nie wiosna to, czego sny mają być doręczone w wymowie spójność, dlaczego fantazję wyobraźnię ma być wręczona wymogiem spójności do czego wymaga spójności ma być rodząca się ewentualnie z tego sztukę lub nie i tutaj jeszcze 1 rzecz nie Uniwersał spójności nie uniwersalność drugi test jest los przesłań, a już najmniej na pewno nie i prosta aplikacja do życia psychicznego on też mówi często, że przenosimy na świat w psychiatrii czy w z psychoterapii on był też z 1 strony był praktykującym psychoterapeutą z drugiej strony był krytykiem różnych takich zjawisk Słota Rapid, który uważał za za szkodliwe pisał dosyć dużo o tym, choć nie był nigdy takim anty psychiatrą powiedzmy jak część takich postaci nie z tego okresu także, w którym on swoje książki wydawał typu Thomas Suns albo Aldi Lang to byli tacy ludzie, którzy w ogóle albo uważali, że nie ma czegoś takiego jak na nazwijmy to choroba psychiczna i że w ogóle cała ta u psychiatry psychoterapia są bez sensu tak w inne jest najkrócej mówiąc natomiast natomiast on opowiadał i toteż różniło z solą i dacie od dzwonka w noże właśnie z jakimś sensie ta ta tendencja do takiego w normatywnego postrzegania różnego rodzaju zjawisk psychicznych bierze się z takiego prostego przeniesienia czy ZUS takiego prostego przełożenia, którego dokonujemy pewnej siatki norm ze świata naturalnego 3 materialnego powiedzmy do rzeczywistości psychicznej mówi nie można przenieść, jakby w prosty sposób np. pewnej siatki normą której, którą mamy w medycynie, gdzie mamy organ o zdrowy i organ chory drze i możemy to wprost sposób rozróżnić zdefiniować do rzeczywistości wyobraźni czy czystości i psychicznej właśnie, w której istnieje cała mnogość różnych form doświadczania różnych form przeżywania tych tez tych doświadczeń te kategorie się to wprost sposób nie stosują inne nazwał to błędem naturalistycznym skądinąd przenoszenie w psychologii tego tego rodzaju norm to oczywiście jest coś charakterystycznego w ogóle dla dla znacznej części tradycji psychoanalitycznej, która się takiej medycznej norma trudności odrzekł mu ja natomiast Hermana wyróżnił pomyślę to może on mnie w noże ten nacisk na wyobraźnię właśnie na rozbudowywanie pewnej sfery wyobrażenia owej związanej z symptomami np. na puszczanie w jakimś sensie tego 3 czy próba przekraczania tego bardzo takiego sztywnego ego, który próbuje się wzmacniać, który próbuje wzrastać, który próbuje ogarniać coraz większy obszar osobowości, która w, które n p . są źródłem jakiegoś cierpienia nic, że to wszystko Szpilmana właśnie osiąga się można powiedzieć osłabienie dotkliwości symptomów osiąga się w ogóle od innej strony co znaczą powiada cała ta tradycja psychoanalityczne terapeutyczna, która może trzeba wzmacniać najpier w ego, a później dopiero ewentualnie jakość pracy z dnia świadomością podejmować jest jakimś sensie przeciwskuteczne na no bo wzmacnianie go do niczego nie prowadzi, bo tylko jeszcze mocniej deprecjonuje to co jakoś chce się Łobez Znicz na in dlatego takie mam takie mam poczucie tak bardzo ważne swojego tekstach w jego myśleniu w jego książkach było doświadczenie depresji to był 1 z głównych jego winy jego tematów mówił depresja jest czymś co co heroiczne ego w jakim sensie próbuje wyrwać z tego z tego jego snów właśnie z tego takie przekonania, że ono jest kontrolujący, że jest on, że jest silna, że musi sobie poradzić, gdy gra dalej z gminy, ale nastrój to wszystko są elementy kontraktu z własną luźno ze sobą tylko trzeba liczyć na to ukierunkować czas w jakim sensie to zobaczyć jak właśnie coś co niekoniecznie musi ne nie wiem być czymś co co co coś co jest ważne czy to właśnie jest blokujące, ale samo doświadczenie rzeszy jest z zablokowanym, kiedy się popatrzy na mnie z innej perspektywy niż perspektywa tego co często była bardzo trudnej tu nie chodzi o to, że teraz prawda w ktokolwiek podaje jakąkolwiek receptę dla osób, które cierpią z powodu jakiejś głębokiej depresji nie o to w ogóle chodzi to jest próba pewnego rodzaju innego spojrzenia na to co na to doświadczenie jako na coś co co w jakim sensie można coś też odsłonić co można coś pokazać może nam dać wgląd też jakoś kondycja, która jest przynależna ludziom po prostu znaczy daje nam poczucie Niemca zatrzymuje nas wprowadza jakieś spowolnienie przypomina nam o tym, że jesteśmy śmiertelni skończy się ani jakoś nas zatrzymuje w takim pędzie codzienności każe nam się jakoś przyjrzeć może z pewnego dystansu w różnym wartościom, które w codziennym życiu uważamy za wartość bezwzględna one się okazuje bardzo relatywna wobec np. perspektywy tego, że nasze życie nieodwołalnie się będzie musiało skończyć i t d . i t d. i Schliemann to jeszcze jedno zdanie powiem o tej depresji powiadam, bo to znowu takie szukanie trzeciego w trzeciej drogi można powiedzieć za niego odpowiada możemy taką perspektywa, że po prostu uznajemy, że musimy wyleczyć tą depresję za wszelką cenę bierzemy leki to co się musi pozbyć tego doświadczenia, bo jesteśmy silni ma być silniej popsuł depresja mam nie pasuje do tego wysoki z punktu widzenia morale w postępowaniu druga perspektywa jest z kolei taka noc, kiedy w, jakim sensie doświadczenie nas pochłanianie jesteśmy wobec niego całkowicie już bezradnie bolą nas całkowicie zagarnia, a Hillman w charakterystycznym dla siebie prowokacyjnym nieco tonie popełniono, jakby próbujemy w jakim sensie właśnie wyjść z tej perspektywy tego ego, który całkowicie zagarnięte, jakim doświadczeniem popatrzmy na to depresja go na pewien sposób doświadczania czy ten styl czy pewien pewną jakość, która z nas jest np. nie wiem no w depresyjny Przeżyjmy dzień, ale róbmy to w jakim sensie w sposób świadomy wpuszczają my to doświadczenie na napiszemy depresyjny wiersz nie jem przeczytajmy duże, że cały czas ruch wyobraźni i rusz wyobraźnią budzenie wyobraźni właściwie trzeba by co drugie zdanie przypomina też, ponieważ co nasza cywilizacja i sposób bycia w świecie jest i to realistycznie z konkretnym dosłowne i dosłownie rozwiązujemy pewne problemy spotykamy się odpowiedniej godzinie rozwiązujemy kwestię nie mamy czasu inne kwestie, które mamy rozwój rozwiązywać i to on ten właśnie typ bycia naszego w świecie powoduje, że dla wyobraźni nie ma miejsca, gdzie ma miejsce dla wyobraźni ma też miejsce dla wolności absolutnej, bo ludzkie bycie w świecie niż miał być sprowadzony do analogicznego postępowania i konsekwentnego w co oczywiście są wymiary życia ludzkiego tu już mówiliśmy, że są to jest wymagany, ale jeśli to jest zredukowane do tego no to rzeczywiście wtedy wszyscy konni 30 wszyscy chcący człowieka zrobić maszynę mają rację, czyli jest taką sprawną maszyną MME wymyślimy lepszą w w no i to też powoduje, bo to jest kolejny wymiar takiej bardzo istotną i ma nauczyć się wszystko od tych obaw o tych elementach doświadczenia ciut rozmiarach kultury, które są dla duszy karmiące czy dla nas karmiące lekkim stresie że, że też jak w jakimś sensie w taki w takim w takim jak ten przedstawiony przez siebie przed chwilą ojca powiedziałem matce do pana profesora jest dniem co będzie z egzaminów przed nim w uchwale, ale w tym co co powiedziałeś właśnie, że to jest pozbawione pewnego wymiaru estetycznego to znaczy, że to jest po prostu coś takiego co w jakimś sensie, że współczesna kultura w ogóle jakoś wrażliwość estetyczną utraciła, ale i on bardzo silnie akcentował potrzebę jakimś sensie restytucji takiego estetycznego myślenia czy doświadczania estetycznego związane z tym być może do końca to jasno powiedzieliśmy, ale z tym jak on postrzega bogów jako obraz jak i jako styl myślenia prostym sposobem bycia w świecie jako sposób odnoszenia przeżywania świąt jest bardzo różny i tym wiele różnych stylów doświadczania rzeczywistości to właśnie takim powinno być właśnie ma być chcą ten obraz starca obraz młodzieńca, czyli wpływy z scenek z jakby ataki archetyp pełni on nie odszedł od psychologa archetypy wręcz przeciwnie stworzyły ją jako takie pierwotne obrazy, które w postępujemy żyjemy dość, o czym świadczą wg pewnych obrazów Dnieprem schematów, ale one są pępowinę takie elementy wspólne zachowywanie się jak dziecko przeżywanie świadek dziecko to jest coś ciekawego świeżość spojrzenia czy też taka niefrasobliwość czy do funkcjonowania jako obraz jego stan cery kogoś do kosza odnosimy szacunkiem z autorytetem te są elementy dlatego też w desperackim szukał w mitologii greckiej, czyli szeroko mówią, że w literaturze drogę, bo to jest literatura Ahonen te postaci, które pokazują różną moc swą różnorodność bogactwo dłuższym czasie ujawniono wiele różnych sposobów jest w przerażeniu w zachwycie zemście nienawiści i wielu innych rzeczach świat całkowicie wolny od takiej chrześcijańskiej moralność jest też niemoralne, ale jest wolny od moralizatorstwa, więc na wiele jeszcze można byłoby na ten temat powiedzieć, ale panie Tomaszu w zdałem panie profesorze bardzo dobra ocena o coś bardzo ucierpiałby nasz dziennik sport chciałbym mieć tylu tak pięknie mówiących o naszym bohaterze studentów bardzo dziękuję dziękuję marsz prof. Tadeusz Bartoś, a my się słyszymy po informacjach Hubert musiał będzie państwa gościem IC posłuchamy muzyki i porozmawiamy o tej muzyce po
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA