REKLAMA

"Ta ustawa powołuje sąd nadzwyczajny, który ma zrobić porządek" projekt powołania komisji reprywatyzacyjnej komentuje prof. Marcin Matczak

Post Factum
Data emisji:
2017-02-15 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
21:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum audycja post factum Agata Kowalska przy mikrofonie dobry wieczór państwu dzisiaj 2 ważne tematy 1 to troszkę może już przez media zapomniana komisja ds. afer reprywatyzacyjnych, które ma być powoływana przez Sejm projekt został przyjęty u mnie w sejmie w piątek teraz trafi oczywiście do Senatu no ale zważywszy na to, jaką mamy praktykę w parlamencie tej kadencji to można mówić właściwie o tym, że ta ustawa niedługo wejdzie w życie, a zatem komisja być Rozwiń » może niedługo rozpocznie swoje prace z deklaracji polityków prawa i sprawiedliwości wynika, że zależy na tym, żeby ta komisja powinna rychło przystąpiła do prac ze względu na to, że tych afer reprywatyzacyjnych nie tylko w Warszawie jest dużo i ich przybywa, więc jak rozumiem chcą tak przyjdę kierują uporządkować sprawy i z tego względu nadali komisji ds. reprywatyzacji, która oficjalnie ma dużo dłuższą nazwę szereg uprawnień Anny, które zadziwiły świat zadziwiły też naszego gościa prof. Marcin Matczak wydział prawa administracji na Uniwersytecie warszawskim również partner kancelarii dzp dobry wieczór w pani profesorze, mówi że pana zadziwiły, chociaż muszę powiedzieć, że czytam pana opinię, którą zamówiło biuro analiz sejmowych jest ona spokojna w to nie, choć może jeśli wziąć pod uwagę jej wnioski to właściwie bije pan na alarm i oczywiście ten alarm ma treść ta ustawa ten projekt ta komisja łamie zasady polskiej konstytucji no i można powiedzieć, że tam jest to chyba najsłabszy możliwych argument, jakiego można użyć w naszym kraju innymi słowy Sejm projekt przy przyjął ust stał się on ustawą w leczyli troszkę chyba wolał pan Puszczy pewnie tak pisania opinii prawniczych rządzi się takimi prawami, że trzeba spokojnie nawet bardzo poważnych sprawach ale gdy miał ocenić inaczej tę ustawę jakiś bardziej taki popularny sposób myślę, że najlepszym sposobem jest znany cytat z samych swoich sądy sądami i sprawiedliwość musi być po naszej stronie, bo rzeczywiście trochę tak ta ustawa jest organizowana jest ona wyrazem nieufności wobec sądów w nieufność wobec sędziów i takie dosyć desperackim desperacką próbą powołania czegoś w rodzaju sądu nadzwyczajnego sądu specjalnego, który ma być ważniejszy w niektórych sytuacjach nawet niższe niż Sąd Najwyższy o tym, powiemy pewnie już nie ma zrobić porządek, ale tutaj projektodawcy przypominali przez cały czas właściwie na podatny grunt te argumenty mogły padać, że sytuacja jeśli chodzi o afery reprywatyzacyjnej jest nadzwyczajna i wymaga nadzwyczajnego środka to jest argument, który stosują wszyscy, którym nie podoba się konstytucja, którzy mają w sobie myślenie totalitarne co trzeba stworzyć wrażenie stanu nadzwyczajnego, żeby zastosować nadzwyczajne środki za chwilę okaże się, że mamy aferę z odbieraniem dzieci w sądach rodzinnych oczywiście to są bardzo bolesne sprawy wtedy pewnie utworzono komisję, która będzie zamiast sądu zajmowała się kwestiami odbierania dzieci to jest propaganda w moim odczuciu tego rodzaju komisja jest rzeczą absolutnie niebywałą jest to organ administracji, które jak mówi jest ważniejsze niż sąd może wskazywać prokuratorowi co prokurator ma robić może nakazać Sądowi Najwyższemu zawiesić postępowanie może nakazać sądowi wpisanie do księgi wieczystej czegoś o wykreślenie tego co jest tej księgi wieczystej to jest zagrożenie dla podstawowych zasad porządku prawnego i niestety przypomina bardzo bardzo złe tradycje najgorsze tradycje sądownictwa, jakie znamy my prawnicy w Belgii jeszcze będziemy wracać do tych w poszczególnych kompetencji komisji tego czy ona rzeczywiście staje się sądem ponad sądem ponad ponad wręcz prawem, ale nigdy bym chciał przypomnieć słowa Jarosława Kaczyńskiego powiedział on jeszcze jesienią ten projekt pozwoli rozwiązać problemy, które powstały w związku z ogromną niesprawiedliwością, jaka się zdarzyła w Warszawie i także wielu innych miejscach z tymi nadużyciami aferami można go też rozszerzyć do patologii w innych miejscach i tak jak większość z nas rozumie działań działania tej komisji ma ona dotyczyć głównie tego co się dzieje w Warszawie natomiast słowa Jarosława Kaczyńskiego i pan zresztą opinia dla sugerują, że właściwie to może być komisja do wszelkich problemów ta ustawa koncentruje się na Warszawie natomiast to jest precedens to jest precedens polegający na tym, że mimo, że mamy w pełni funkcjonujący system sądowy w wielu instancjach nie mamy tradycje kilku wieków właściwego funkcjonowania sądów i oczywiście pewne nieprawidłowości, które zawsze się zdarzają przekreśla my to wszystko i powołujemy specjalny organ, który ma być mądrzejszy niż sąd nie może nie mają w niej zasiadać prawnicy, a nawet mogą nie zasiadać osoby, które nie mają wyższego wykształcenia czy wierzymy w coś takiego, że ludzie, którzy są nie jak to się mówi z układu ludzie z zewnątrz przyjdą i cudownie rozstrzygną sprawę, która jest niezwykle trudna, których sprawa reprywatyzacji dlatego wiąże się z takimi emocjami, bo jest prawniczą niezwykle trudna jest sprawą historyczną z brakiem dostępu czas do dowodów jest zaszłość kamieniem historycznym jest to myślenie i są takie już forfaiting to znaczy sytuacja taka, w której ja uważam, że powołam grupę kilkunastu osób, które nie mogą nie muszą mieć salę doświadczania nie muszą mieć wiedzy prawniczej nagle rozstrzygną sprawę na tron największe umysły prawnicze zastanawiał się jak ją rozstrzygnąć co więcej dla mnie to wyraz pewnej słabości, bo właściwym rozstrzygnięciem sprawy po prostu uchwalenie ustawy, która uporządkuje te kwestie tutaj myślę w tym co mówi Jarosław Kaczyński widać coś innego on chce, żeby ta komisja sprawę rozpatrywała izba, jaka jest nie z ogólnymi zasadami, ale pojedynczo po to, ażeby jak mówi było więcej sprawiedliwości sprawiedliwość to równość generalnych zasad, które rozstrzygają sprawy ani przeglądanie każdej z niej każdej z nich z nich osobno i mówienie jak ona być ma być rozstrzygnięta, zwłaszcza na podstawie tak ogólne kryteria, jakie w tej ustawie są wskazano właśnie, bo ludzie znają mnie słowa, że można rozszerzyć ją o innych działalności komisji inne patologie na ile te działania tej komisji są ograniczone czy to terenem Warszawy czy to konkretnymi decyzjami konkretnych urzędów, które mają być badane jak rozumiem i ich ocenie w tym momencie on działanie tej komisji są ograniczone tytułem ustawy oraz pewnymi przepisami, które rzeczywiście wskazują zakres dotyczący dotyczące Warszawy natomiast rację jest to, że 1 z braków tej tej ustawy jest to żądanie mówi którymi decyzjami TPP ten pogląd ma się zająć formacja interpretuje te słowa Jarosława Kaczyńskiego dosyć pesymistycznie to znaczy uważam, że to jest test czy tego typu narzędzie nie sądowe pozwoli nam rozwiązać bardzo poważny problem prawniczy, jeżeli tak się uda, jeżeli tak się stanie no to coś będzie stał na przeszkodzie, żeby powoływać następne tego rodzaju komisje, które będą zastępowały sądy jeszcze raz podkreślam to jest my o tym, mówimy jako narzędzie do rozwiązania problemu, ale trzeba sobie przypomnieć jaki, jaką historię mają sądy doraźne specjalne tryby Special one zawsze były stosowane przez takie podmioty przez takie państwa, które sobie nie radziły z konstytucją nie radził sobie rządami prawa były niezadowolone z tego jak sądy działają, ponieważ one nie realizowały politycznych interesów tych właśnie partii czy tych właśnie tej właśnie władze dlatego trzeba burzyć alternatywny system sądownictwa aktywów w pełni zależni, ale jednak ty jesteś tak, że sądy zawiodły jeśli chodzi o sprawy reprywatyzacyjne zawiodły też samorządy zawiodły różnego rodzaju organy administracyjne zawód Sejm, który nie przyjął ustawę i t d . więc są też są traktowane jako te, które po prostu sobie poradziły nie niedostatecznie głęboko badały informację czy wszelkie dokumenty dotyczące wniosków reprywatyzacyjnych, czyli przypomnę państwu np. zdarzało się, że ktoś twierdził, że jest pełnomocnikiem osoby, która ma 120 lat i sąd przyjmował to w obronie nie zwracał uwagi w naturze i jest to wysoce nieprawdopodobne, więc z drugiej strony prawo i sprawiedliwość zdiagnozował sytuację postanowił, że skoro nie sąd na to tego typu komisja bio biorąc pod uwagę pana zarzuty, że to może prowadzić do moim zdaniem ta logika jest zupełnie nieprzekonujące nad tym co pani mówi widać, że lista winnych jest bardzo długa prawda, dlaczego nie powołać komisję, która zastąpi Sejm który, których tutaj nawali albo komisji, która zastąpi samorząd, który tutaj nawalił problem z tymi sprawami polega na tym, że mamy punktowe problemy, które wystąpiły, które mogą wystąpić w postępowaniu sądowym, a chcemy zlikwidować cały nadzór nadzór sądownictwa na tego typu metody na tego typu sprawami co więcej chcemy dać narzędzia, które destabilizują całkowicie porządek prawny jest to ponownie tak jak kiedyś w środku Trybunał Konstytucyjny Asset sytuacja, w której mamy straż pożarną 1 ze strażaków zawinił, więc zlikwidujemy straż pożarną to to nie jest właściwa droga rzadsze są błędy trzeba je poprawiać natomiast nie likwidować nadzór sądowy na tego typu Hestia za chwilę właśnie przyjrzymy się temu czy rzeczywiście ta komisja zastąpi wymiar sprawiedliwości zastąpi też pewnie częściowo prokuratura i ich urok i przede wszystkim samorządy chcą i co to będzie oznaczało dla poszczególnych obywateli w studiu pan prof. Marcin Matczak z wydziału prawa administracji na Uniwersytecie warszawskim również z kancelarii dzp, bo skrót po informacjach wracamy w post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie z nami w studiu cały czas nasz gość od prof. Marcin Matczak wydział prawa i administracji na Uniwersytecie warszawskim również z kancelarii dzp i rozmawiamy o projekcie ustawy, który już stał się ustawą w piątek w 2 ustawy o szczególnych zasadach usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich wydanych z naruszeniem prawa chodzi oczywiście o komisję tzw . komisją reprywatyzacyjną, która jeśli tylko ten projekt ustawy inaczej ustawa zostanie podpisana przez prezydenta wejdzie w życie to sprawi, że powoła na te tego typu komisja rozpocznie prace i jak twierdzą przynajmniej jej pomysłodawcy uporządkuje OLT afery reprywatyzacyjnej, która w stolicy miał miejsce nadano w związku z tym komisji szereg uprawnień i pan profesor jako autor opinii dotyczącej tego, czego jeszcze wówczas projektu wyraził szereg zastrzeżeń i oba w w pierwszej części naszej rozmowy również oczywiście we własnej opinii i m. in. panie profesorze mówił pan, że ta ta komisja to będzie twór, który wychodzi poza znane nam go przez ZUS w konstytucji system władzy sądowniczej w ogóle był nasz ustrój i tworzy jakąś nową rzeczywistość jest czy mogłabym prosić jakieś przykłady czy wskazania w jakim sensie to jest jakiś taki nadzwyczajny sąd czy czy w ogóle nadzwyczajna nowe ciało jest to ciało nadzwyczajnej nowe, dlatego że jest taką hybrydą to znaczy organ administracji takim, jakim jest przez prezydent miasta albo organ, który wydaje nam prawo jazdy to jest pogląd, który ma zakreślony zakres kompetencji i zajmuje się stosowaniem ustaw, które regulują nasze nasze nasze życie wydaje decyzje administracyjne natomiast pewna wieża zakres działalności państwa jest zarezerwowane dla sądów w konstytucji jest wyraźnie wskazano, że tylko niezawisłe sądy mogą się tymi kwestiami zajmować to są kwestie, które są związane z wymiarem sprawiedliwości, czyli taką sytuacją, które dotyczą naszych najważniejszych wartości takich jak wolność własność kwestii cywilnych kwestii kwestii kwestii karmy i teraz konstytucja daje te kompetencje wyłącznie sądom, ponieważ sądy jako instytucje mają pewne gwarancje, że niezawisłość sędziów specjalną edukację, którą ci ludzie przechodzą i całą masę gwarancji, które mają spowodować, że one będą działały poprawnie nie może nie działają, bo są tylko instytucjami ludzkim teraz organa administracji, który ostro mamy tutaj do czynienia w niektórych sytuacjach jest ważniejszy niż sądy nawet niż Sąd Najwyższy przykład, jeżeli toczy się jakaś sprawa dotycząca nieruchomości i reprywatyzacji to ta komisja, która udział w ogóle nie musi składać z prawników rada może wysłać list do Sądu Najwyższego i Sąd Najwyższy musi zawiesić postępowanie czy musi zatrzymać prawda i czekać na to co tak komisja zrobi w tej sprawie inny przykład polega na tym, że ta komisja może nakazać sądowi wieczystoksięgowemu, czyli temu, który zarządza księgami wieczystymi decyduje o wpisanie do niej, które są niezwykle istotne, bo decydują o tym kto jest właścicielem i gwarantują bezpieczeństwo obrotu wpis lub wykreślenie z tej z tej z tej z tej księgi co oznacza, że mamy taki taki Super organa administracji, która podział w niektórych sytuacjach jest ważniejszy niż sądy z sondy powinny w ogóle tymi sprawami się wyłącznie zajmować, bo są to sprawy, które decydują jak ludziom w sprawach najważniejszych, więc nie dość, że ten organ zabiera im te kompetencje będzie tych sprawach decydował to jeszcze właściwie może palcem tym sądom pokazywać one mają robić podobnie zresztą prokuratorowi przewodniczący komisji może nakazywać nam się przeszukania prokuratorowi, więc mamy coś absolutnie nowego bezprecedensowego mamy organ, który nie jest to naszą komisją sejmową komisje sejmowe mają takie nieraz śledczy kompetencje jest to organ administracji powołane przy ministerstwie, który ma Super kompetencji tak, bo może pan przez państwo mieć takie skojarzenie z komisją właśnie sejmową parlamentarną czy nawet komisjami śledczymi, a tutaj to ta komisja będzie składać rzeczywiście z wybranych przez Sejm członków, ale nie będą to posłowie tylko to może być każdy do pana też zwraca uwagę z Matejem w tej swoją opinię, że w tejże rzeczywiście nie nie ma zbyt dużych wymagań wobec członków co by jak rozumiem jak projektodawca zakłada, że i tak Sejm za swoje mądrości wybierze najlepszą znajomość przekornie, że sensem uznaje to za zaletę to znaczy u nas jest ostatnio takie przekonanie, że im mniejsze ktoś na czym zna, tym bardziej uczciwie ta sprawa rozstrzygnie stracie mamy taki, że taki straszny not anty intelektualizm to znaczy, że jeżeli ktoś skończył studia prawnicze pięcioletnia aplikacja czteroletnie i pracuje 20 lat w zawodzie jest najgorszą osobą do tego, żeby się do nowo rozważy tę klikę to inaczej używają coraz mniej ciast oraz i teraz w związku z tym mamy takie przekonanie, że jeżeli weźmiemy kogoś, kto jest zupełnie zielony w tej kwestii on ten człek nie będzie zupełnie zielone w kwestiach nieruchomości, bo tam musi mieć pewną wiedzę dotyczącą gospodarowania nieruchomościami, ale to nie jest wiedza dotycząca rozstrzygania kwestii prawniczych do tego, żeby rozstrzygać o tym jak mają być stosowane przepisy, które nieraz wart pół wieku temu zostały napisane zastosowane i teraz muszą być stosowane to są sprawy niezwykle trudne do zrobienia miastami takie przekonanie zdaje się, że jeżeli weźmiemy kogoś, kto zupełnie się nie jest tak, gdyby obarczone tą wiedzą to on tym lepiej to rozstrzygnie o planach rozwoju rolnictwa, ale jeszcze jest 1 z pana zarzut wobec właśnie tej tezy tego organu tej komisji jej członków, że nie nie zapewnia się jej gwarancji bezstronności i niezawisłości tak jak typowa Muz sądowi i tutaj pojawia się odpowiedź na pana w napad na wskazanie Otóż w czasie prac sejmowych do do doszło do poprawy do wprowadzenia pewnych poprawek i m. in. okazuje się, że członkowie komisji będą objęci pełnym immunitetem brakiem odpowiedzialności za swoje działania w tej komisji Elany co pan na to co jest myślą kolejne nieporozumienie immunitet nie jest brak odpowiedzialności immunitet to jest narzędzie, które ma chronić przed atakami na kogoś, kto wykonuje w Vojens swoje działanie w danym momencie dobrze jest gwarancją niezawisłości nie jest, dlatego że immunitet jest 1 z gwarancji niezawisłości natomiast gwarancje niezawisłości jest np. droga kariery, którą musi przejść dana osoba to co się z nią będzie działo dalej sprawowana przez niezawisłość polega na tym, że ktoś nie może należeć do partii politycznej prawda dlatego, że jeżeli należą do partii politycznej na to wtedy jego poglądy są szansą mogą być jednak jakieś jakiś określona niezawisłość chroni to co się stanie z tymi ludźmi później przedostaniu jest to stan spoczynku nie może się nikomu podlizywać powiedzą, że mają wynagrodzenie, które spowoduje, że NIK i nie zostaną bez pracy to jest takie taka taka taka Łatka, którą próbuje się tutaj nadać tym ludziom co więcej moim zdaniem, bo akurat autorem tej poprawki osobą, która to zasadne jest pan minister, jaki dają się, że pan minister wyraźnie wskazuje rząd traktuje tych ludziach sędziów w rządach tutaj ludzie czekając na cud kolejny raz pokazuje, że ten organ ma zastąpić sądy w wykonywaniu ich prac chodzi o to, żeby członek tej komisji czuł, że jest niezależny również od innych organów państwa, gdy będzie musiał podejmować bardzo trudne decyzje i może czuć różnego rodzaju naciski chcemy, żeby członkowie tej komisji czuli taką niezawisłość przepraszam jeśli mogę użyć tego słowa związaną z immunitetem i wysokim statusem na to myślą o nich minister jako sędzia w ten sposób potwierdza, że to jest niekonstytucyjne raz powódź jeszcze 1 rzecz taki immunitet kompletny, który tutaj jest jednocześnie jest licencja na nieodpowiedzialność to znaczy, że ja wiem, że nikt mi nic nie może zrobić za to co robię jest jak ja naprawdę mogę realizować swoje naj najgorsze instynkty to prawda to znaczy ja mogę nawet popełnić przestępstwo przy wydawaniu takich decyzji i tak jestem bezkarny w związku z tym co to za niezawisłość zwolnienie z odpowiedzialnością chronimy mówisz o tym w pierwszej części czy komisja będzie mogła m. in. wnioskować do prokuratury w o przeszukanie zabezpieczenie będzie mogła znowu tak jak myśmy wstrzymywać się postępowania reprywatyzacyjne i inne no, więc rzeczywiście jest pole do popisu, ale i może będzie można się odwołać z tej, bo tutaj wskazywano jednoinstancyjność, a także okazja pisał tę opinię na podstawie projektów, którym rzeczywiście było jedno i jednoinstancyjne postępowanie teraz w tym ostatecznym ostateczne wersje wprowadzono możliwość ponownego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, który jest taką takim taką prośbą o ponowne ponowną analizę natomiast biorąc pod uwagę charakter tego organu to to i tak niczego nie gwarantuje dzieciom wykorzystują zalety wzrost rozstrzygniemy od razu znaczy jeśli któryś z naszych słuchaczy w napięciu tutaj teraz oczekuje co to będzie czy to z jego wnioskiem o reprywatyzacji czy też z jego domem, na który mieszka czy też jest to urzędnik, który teraz sam nie wie co ma wasze poczuliby się, bo jej w baszcie wszystkich to do jakiego sądu będzie mógł pójść, kiedy jego tao owa komisja owych, gdy podejmie decyzje nie niekorzystną dla słuchających nas osoby i drugiej, a w drugim rozpatrzeniu również podtrzyma to ta decyzja jest tutaj sytuacja decydowano decyzje administracyjne tak, do których normalnie stosuje się kodeks postępowania administracyjnego jest moja uwaga jedno instancji nasz dotyczyła tego, że na poziomie administracyjnym będzie to kolejna instancja co poprawiono i dobrze natomiast ja rozumiem, że normalnie te decyzje będą oceniane przez sąd Administracyjny no bo sąd Administracyjny jest sądem, który jest nam z organami administracji, a to formalnie organ administracji, a teraz proszę sobie wyobrazić sytuację taką skutki tych decyzji n p . w postaci wpisu do księgi wieczystej mogą powodować też może dysponować tymi nieruchomościami prawda i teraz to nie są takie zwyczajne skutki prawda to są skutki, które będą będą od razu mogą przekładać się na zbycie takiej nieruchomości, jeżeli ja zostanę wykreślony jako właściciela pań zostanie wpisana do pań będzie mogła sprzedać całą tę nieruchomość co oznacza, że nawet, jeżeli ja pójdę do sądu administracyjnego i przejdę całą procedurę, która nieraz trwa dwa -trzy lata już nie będzie zbierać po takich decyzji członkom rady komisje mają pełen immunitet za tego typu decyzje nie będą spadać, ale skarb państwa będzie odpowiadał tutaj jest jest kilka przepisów, które należałoby dokładnie zanalizować, bo ta ustawa jest jednak dosyć Duo, które mówią o możliwości dochodzenia odszkodowań ja w tym momencie dokładnie pamiętam jako mentor regulują należałoby się temu dokładnie, dokąd dokładnie przyglądać z zasadą jest to, że nawet, jeżeli ten indywidualny może nie odpowiada to oczywiście nie powoduje to jakiś Rumuni z racji państwa jako jako podmiotu który, który których, który nakłada, więc miejmy nadzieję, że tutaj tego typu postępowania będą mogą mieć miejsca proszę pamiętać zawsze jest to jest po prostu mniejsze zło na pójście do sądu po to, żeby żądać odszkodowania taką wizję przejście przez wiele wieloletnią debatę sądową z dużymi kosztami to nie jest lekarstwo na takie rzeczy związane też zastępcze czy komisja będzie mogła wstrzymać postępowanie w sądzie administracyjnym, kiedy my zaskarżymy decyzję komisji, bo to wbrew dość ciekawe pytanie, czego nie należy nie analizowałam, ale biorąc pod uwagę te kompetencje, które ma ta komisja rzeczywiście to jest zmiana mogłoby być nawet zabawne, a jednocześnie straszny PiS, że w tej opinii swojej zresztą państwu polecam, ponieważ prof. Marcin Matczak jako 1 z niewielu ma umiejętność pisania tak, że nawet ja zrozumiałam, o co chodzi więc, tym bardziej polecam czytanie tego typu opinie oczywiście na stronach sejmowych jest dostępna i to aż 3 × wskazuje na to, że komisja będzie mogła zawiadamiać strony poprzez Biuletyn Informacji Publicznej i wyraźnie jest pan zaniepokojony tym faktem co w tym złego jestem zaniepokojony, ponieważ ponownie niestety mam skojarzenia z pewnego rodzaju takim sądem zaocznym przez sądy kapturowe, które działają nawet nie wiem, że on działa w mojej sprawy, dlaczego dlatego, że normalnie dostaje listem poleconym za potwierdzeniem odbioru informacji o tym co się dzieje z mojej sprawie zostało wszczęte postępowanie, że coś mam z nim zrobić, aby zostało zakończone tutaj będzie ogłoszenie o tym, ze skutkiem doręczenia będzie na stronie internetowej związku z tym mam smutną informację dla wszystkich państwa, którzy mają ewentualne problemy reprywatyzacyjne kości trzeba posadzić człowieka, który będzie ta strona oglądają świeżo co pół godziny, ponieważ w każdym momencie może się pojawić na nim ogłoszenie, że coś się dzieje z państwa nieruchomość wsiadają też pocieszenie radio TOK FM na pewno będzie przyglądał się pracą tej komisji i na pewno będziemy informować się aktualnie zajmuje, więc może zamiast używać tam klawisza w 11312 wystarczy słuchać Radia TOK FM i dowiedzieć o szkodzie państwo sprawa właśnie się znalazło zainteresowaniu komisji będziemy znów do tematu wracać, a już teraz dziękuje naszemu gościowi prof. Marcin Matczak wydział prawa i administracji na Uniwersytecie warszawskim również z kancelarii dzp bardzo dziękuję za spotkanie będzie profesorze za całą analizę informacji, a po nich zajrzymy na polskie porodówki, które jak się okazuje wcale nie chcą, żebyśmy tam zaglądać w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA