REKLAMA

W studio płk Robert Decyk - były wiceszef Biura Ochrony Rządu

A teraz na poważnie
Data emisji:
2017-02-16 12:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
22:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
9 min po godzinie dwunastej nasze państwo Mikołaj Lizut, a Study gość płk Robert Decyk były wiceszef Biura Ochrony Rządu witam pana bardzo serdecznie, a dzień dobry ostatnia jest głośno o Biurze Ochrony Rządu i to chyba niedobrze jak mam takie wrażenie, że w pańska służba nie szuka specjalnie tego typu rozgłosu mam oczywiście namyśli wypadek drogowe z ostatniego piątku, w którym poszkodowana poszkodowana została m. in. pani premier Beata Szydło w taka czarna seria Rozwiń » chyba Biura Ochrony Rządu no tak ma pan rację taka służba, jaką jest Biuro Ochrony Rządu woli zawsze być w cieniu trzymać dystans od wszelkiego rodzaju takich spektakularnych sytuacji wydarzeń, gdzie jak to mówią samodzielnie samoistnie pcha się nas w cudzysłowie oczywiście nie jest to korzystna i rzeczywiście taka taka postawa takiej taka linia, że wolimy być dyskretni robić swoje i nie pchać się na do mediów tak powinno być natomiast na sytuację, jaka miała miejsce jest sytuacją bardzo spektakularną w i rozumiem, że w związku z tym, że prowadzą swoje czynności o wszystkie do tego powołane służby policja prokuratura i inne inne ewentualnie jakieś inne służby te rzeczy później to się zakończy tak lub innym rezultatem, niemniej jednak, jakby ta sytuacja się nie zakończyła finałową procesowo to jest to porażka dla Biura Ochrony Rządu i tu postawić kropkę w Biuro Ochrony Rządu ma swoje procedury jeśli chodzi o przewóz VIP-ów nic z tego co wiemy uważa pan, że te procedury nie zostały zachowane dla nie wiemy przede wszystkim na pewno czy kolumna jechała ona na sygnale, czyli jak to wy mówicie tzw. bomby w nie wiemy czy raczej przeprasza wtrąca się nie na bombie tylko na kogucie słowo bomba w Biurze Ochrony Rządu jest zbyt daleko od takich towarów w no właśnie co wtedy, jeżeli kolumna jechała na syna w proszę pana, jeżeli mam się odnieść do tego zdarzenia do tej sytuacji to uporządkujemy kilka kwestii pierwsza sprawa w co, jeżeli jest przyjazd takiej kolumny z wykorzystaniem sygnałów uprzywilejowania zgodnie z odpowiednimi regulacjami sprawa ruchu drogowego bez względu czy to dotyczy Biura Ochrony Rządu jakiekolwiek inne służby wymienionej w tej radzie policji, ale wszystko jedno to kierujący takim pojazdem, który wykorzystuje sygnały uprzywilejowania w trakcie takiej jazdy może nie stosować do niektórych przepisów lub znaków, ale wówczas musi zachować szczególną ostrożność i wówczas musi jedno i bezwzględnie używać sygnałów uprzywilejowania, czyli sygnał świetlny sygnał dźwiękowych łącznie razem, a jednocześnie zachowanie szczególnej ostrożności, jeżeli Siewierza na przeciwległy pas ruchu dla jadących z naprzeciwka no to znaczy, że nie stosuje się do organizacji ruchu w związku z powyższym należy dokładnie ostrzec wszystkich tych, którzy są innymi uczestnikami ruchu drogowego o uwaga jedzie uwaga uwaga ktoś jedzie jak to jest do tego prawa uprawniony zgadza się, kto zrobi będzie wykonywał inne manewry w związku z powyższym czas wrócić inni użytkownicy ruchu drogowego muszą się liczyć z taką sytuacją muszą być do tego przygotowani, a kierowca takiego samochodu musi mieć absolutną pewność, że wszyscy go widzą wszyscy go słyszą i zachowują się w sposób racjonalny, czyli ktoś nie zaczął nagle przyspieszać, kiedy powinienem hamować ktoś zaczął jechać winną stronę jak powinienem powinien być nagle przesuwać winną stronę przypomnę, że prawo ruchu drogowego stanowi, że kierujący z chwilą, kiedy powezmą taką informację, że jadą zbliżają się pojazdy uprzywilejowane, które sygnalizują właśnie w ten sposób, o których mówiłem ma swoje zbliżanie się do jakiegoś miejsca powinni udostępnić przestrzeń w miarę możliwości oczywiście, jeżeli ktoś stoi na światłach i nie może ruszyć z Maroka tam nie ma ruchu jak gdyby no to w ciemno to jest problem natomiast, jeżeli jedzie na to powinien z zjechać do prawa i 3 c do lewej w zależności jak to się tam sytuacja układano je pomija zdecydowanie zwolnić, nawet jeżeli trzeba to nawet się zatrzymać, bo one, że to porażka Biura Ochrony Rządu, dlaczego w planach na trochę znam się na różnego rodzaju procedurach i nie słyszałem o takiej procedurze, gdzie prawidłowo skonstruowana prac w procedurach wykonywana realizowana w sposób prawidłowy przez ludzi wyszkolonych przygotowanych do w wyniku jej prawidłowego doskonałego wykonania samochód wjeżdża na drzewo jest od takiej procedurze nie słyszałem, że skupi się może jeszcze na tych kilku kilku szczegółach w kolumna pokonała rondo zaczęła z Kuzy wyjechała z ronda toczyła się jechać po prostej minęli po lewej stronie wysepka, która tam była wówczas samochód, który był wyjechał z przodu zjechał naprzeciwległy pas ruchu jest uwagi na to, że w na tym pasie zgodną z ich kierunkiem jazdy zatrzymał się, jaki samochody i chcieli ominąć tymczasem z ruchu naprzeciwko i o dojechali do tego miejsca, gdzie stał ten słynny samochód seicento tam było skrzyżowanie z ulicą, która była pod kątem prostym w stosunku do kierunku, w którym oni jechali w ich wówczas może zróbmy taką swoistą Stopklatka w tym momencie zatrzymajmy dojeżdżał samochód głównie do samochodu seicento i jakie były możliwości, jakie były opcji kierujący samochodem głównym prawdopodobnie zauważył, że ten seicento drgnął z miejsca co świadczy o tym, że tak było, bo nastąpiło kilka samochodów prawda, ale zróbmy taką Stopklatka PL tuż przed dojechaniem przez zrównanie się tych samochodów, jeżeli kierujący tego samochodu zobaczył właśnie, że w seicento rusza jak inne opcje, jakie miał wariant, jaki miał możliwości w tym konkretnym miejscu w tym konkretnych realiach co widział przez szybę jak gdyby obserwując sytuację Ano mógł wykonać gwałtowny ruch, unikając zderzenia gwałtownie rublowa nie może postawić samochód prostopadle do kierunku jazdy no ale zachodzi tutaj to sytuacja tego typu, jeżeli prędkość była spora to takie gwałtowne odwrócenie sytuacji samochodów w pod kątem prostym może skutkować tym, że taki samochód zostanie położona na bok lub nawet na dach jeżeliby się to udało wykonać prawidłowo no to tam można było jechać dalej z jakąś tam poboczach i dalej były i ogrodzenia jakiś tam prywatnych posesji prawdopodobnie zjazd to w tnt ogród to ogrodzenie, by nastąpiłby niechybnie niechybnie można było, że tak płynnie wykonać tego manewru pod kątem prostym, bo to było bardzo ryzykowne, ale spod przejechać obok tego drzewa i zjechać tam w przestrzeniach aż taka była wolna przestrzeń też z testu ogrodzenia no też nie za bardzo nie zaważy dobrze oczywiście można było zrobić tzw. powiedzmy popularnie mówiąc tego testu łosia prawda, czyli delikatne ruchy kierownicą w lewo i natychmiastowa kontra wprawo znowu w lewo i po takich kilku rzekach uzyskać kierunek jazdy na wprost i utrzymać się w to z linii jazdy to było idealne wykonanie tego manewru rozumiem, że obowiązkowe wariant najgorszy tak natomiast można było również po w związku z tym, że kierujący takim samochodem to w czasie jazdy nie myślą o niebieskich migdałach tylko cały czas obserwuje sytuację, jaka z przednim analizuje sytuację, jeżeli jadę patrzę obserwuję co jest 5 m przede mną 1015 co będzie za 200 m cały czas jestem na nasłuchu i słyszę podpowiedzi informacji samochodu z przodu z tyłu co się dzieje co może się za chwilę dziać i sam obserwuje widzę co się dzieje mam patrz, jaka jest prędkość, jakie są warunki atmosferyczne, jaka jest sporo dobrej sytuacji jest jasno ciemno czy ktoś nie oślepiać czy nie jak to wygląda i jeżeli widzę, że ich samochód seicento, który go wszyscy wiedzą aż 506 kilo prawda i chcemy je lekko przepchnąć to nie jest betoniarka ani autobus na znak związku jak i żelaza są w związku z puszczą jadąc takim samochodem, jakim jechało ich i Tomasz Królak wysunął w najbardziej racjonalnym w postępowaniu chyba w tej sytuacji byłoby kontynuowanie jazdy wprost mówiąc krótko przyśpieszenie prac oraz zdjęcie tego samochodu, ponieważ wykonanie tego tego manewru łosia z uwagi na to, że znajdowali się na lewym pasie i zaraz na skraju lewego pasa było to słynne drzewo to nawet gdyby ta sama ten samochód audi ominął samochód Fiat cinquecento to prawdopodobnie tyłem lewym błotniki lewymi drzwiami zahaczył było to drzewo rozmawialiśmy na ten temat przez mniej więcej 2 minuty prawda tak, a kierujący miał na to pół sekundy na analizę podjęcie decyzji i jej prawidłowe wykonanie pół sekundy, a ich płk Robert Decyk były wiceszef Biura Ochrony Rządu jest pani państwa gościem panie pułkowniku chciałbym, żebyśmy naprawdę 1 zdaniem skończyli sprawę piątkowego wypadku w Oświęcimiu z z udziałem limuzyny pani premier Beaty Szydło z tego co pan mówił dotąd wynika, że kierowca Biura Ochrony Rządu pod podjął najgorszą z możliwych decyzji ja tego nie powiedziałem, że decyzja była najgorsza absolutnie ja powiedziałem po mówiłem, jakie były opcje, jakie były możliwości, a to z tej możliwości po wyborach w drzewach nie no na pewno ten kierowca dziś w ogóle takiej możliwości Wrzos z wjedzie w drzewo, bo nie zrobi tego specjalnie absolutnie zaprzeczam takiej takiej takiej tezie niemożliwe to jest niemożliwe było także z dążenia ocenia, że jej kierowca był doskonale wyszkolone były pocięte podjął pracę o godzinie osiemnastej nie więcej na lotnisku Balice, więc wszystko było zgodnie z regułami gry no tak powinno być nie mam podstaw, żeby nie wierzyć w taką o takie oświadczenie, żeby je jakoś wątpić, ale chciałbym zwrócić uwagę na 1 element samochód jest nowy sztandar samochód główne audi był samochodem nowym najnowszej generacji i napakowany różnymi systemami wspomagania prowadzenia takiego samochodu w takiej lub innych okolicznościach tego pragnę zwrócić uwagę na 1 istotny element nawet najlepszy samochód z najlepszymi systemami jest którymi można sobie wyobrazić dzisiejsze cudami techniki jest tylko tyle wart ile umiejętności kierowcy, który doprowadzi to postawmy kropkę, by w Górniku chciałbym, żebyśmy porozmawiali trochę bardziej ogólnie o Biurze Ochrony Rządu z tego co czytamy na stronie biura to wasze tradycje sięgają zamachu na Gabriela Narutowicza po tym, zabójstwie 2002 . roku powstała taka konieczność by, by stworzyć ze służby ochrony, która będzie dbała o bezpieczeństwo najważniejszych osób w państwie bezpieczeństwo podkreślam w dziś Biuro Ochrony Rządu mam wrażenie, że to jest taki trochę dodatek do garnituru dla polityka to jest ogromny prestiż to bardzo fajnie wygląda w kamerach, gdy idzie taki widok dookoła niego w Bari gardzi w UE i to przydaje bardzo dużo splendoru podobnie jest na drogach w Otóż politycy się spieszą jeżdżą właśnie w kolumnach uprzywilejowanych bardzo często, a ta jest to jesteś taki taki taki wyraz prestiżu w ja mam zasadnicze pytanie czy do tego właśnie z BOR, że EBI zapewniać prestiż polityka oczywiście absolutnie nie to jest służba ta formacja przeznaczona wyłącznie do działań ochronnych PE i jakiekolwiek inne działania, które w takiej lub inny sposób sąd przy tzw. okazji wykonywane na nie w Gnieźnie koniecznie powinny mieć miejsca no rozumiem, że pan ma namyśli tutaj różnego rodzaju tematy, które się pojawił przestrzeni medialnej jak jakaś szansa na dostawę pizzy albo tam jakieś inne rzeczy oczywiście pojawiają się od czasu do czasu takie zdjęcia w funkcjonariuszy BOR z kwiatami z zakupami tak czy słyszy się różnych groźbach czy mógłby pan Lis z psem w k oczywiście znam te przypadki znam te wypadki i ja jestem zdecydowanym przeciwnikiem tego typu postępowania i tego typu słabych słabych słabych chwil charakteru co niektórych kolegów, którzy byli bohaterami takich zdarzeń ja rozumiem, że sytuacja jest niewdzięczna sytuacja jest niewdzięczna, ale w tym momencie Wardzała już de facto zależy trochę od tego pana polityka ma pan rację ma pan rację jednak powinien sobie zawsze zdawać sprawę z tego co jest jego istotą działania bezpieczeństwo właśnie porozmawiajmy o bezpieczeństwie, bo tak na chłopski rozum panie pułkowniku jechanie na sygnale jest niebezpieczna znaczy dużo bardziej bezpiecznie jechać normalnie nawet jeśli pani premier byłaby w domu, a 10 rynków proszę pana inny ktoś, kto odpowiada za bezpieczeństwo nigdy nie powiem panu, że jakaś sytuacja jest bezpieczna na 100 % chodzi o to, żeby poziom bezpieczeństwa współczynnik bezpieczeństwa było odpowiednio wysokich nikt nigdy nie powie, że jest wszystko zapięte także Otóż nic nigdy nie wydarzy zawsze może się coś się wydarzyć kompletnie nieracjonalnego natomiast powiedział pan o resetu, ale o sytuacji pan właśnie ludzi z tym przejazdem to z można przejechać w sposób kompletnie dyskretny bez żadnych sygnałów żadnego oddźwięku hałasu i błysków i t d. można oczywiście można tak zrobić oczywiście jadąc ze wszystkimi zasadami przepisami w takim zachowaniu GL nagradzają gwiazda zwykły uczestnik ruchu drogowego natomiast, jeżeli przejazd jest sygnałami uprzywilejowania to niekoniecznie chodzi o to, żeby jechać na hurra hurra musi być to jakiś nacjonalizm jakiś rozsądek jakiś opanowanie tej sytuacji i tutaj gra na pierwszy plan wychodzi kwestia doświadczenia doświadczenia i opanowania kogoś, kto tylne tą grupą zarządza, ponieważ przejazd akurat ten, którym tutaj mówimy, który był powodem naszego spotkania w tor był przejazd wykonywany przez zespół samochodów potocznie zwane kolumną, gdzie była grupa funkcjonariuszy tam był dowódca on wiedział co trzeba zrobić, jaki jest przyjęta koncepcja działania, dlaczego taka koncepcja, jakie były powody, jeżeli nie było wielkiego jakiegoś ciśnienia nie trzeba jechać no właśnie to jest w ogóle są tego, żeby powiedzieć zwalniamy jedziemy wolniej, mimo że jedziemy na sygnałach uprzywilejowania to wcale nie zaprzecza temu na bok ta sytuacja, ale też inne sytuacje Landis 8 samochodów rozbitych podczas słynnego przejazdu ministra Macierewicza z Torunia do Warszawy w nie wiadomo po co zresztą na rozumiem, że spieszyło mu się na kolejną imprezę, ale na to jest jednak niebezpieczeństwo tylko mówimy o prestiżu jak najbardziej jak najbardziej jeżeli, jeżeli gdzieś się gdzieś jest taka sytuacja, że są naprawdę powody rozumiem np. taką sytuacją hipotetycznie powiedzmy za np. powstała powstał jakiś nagłe zdarzenie w wyniku, której np. została zwołana rada bezpieczeństwa Narodowego, w której skład wchodzą różnego rodzaju politycy, którzy akurat w tym momencie danych w danej chwili znajdują się w różnych miejscach w na terenie Polski i muszą się pojawić błyskawicznie jest przykładowo w Warszawie no tak, ale to nie ani w 1 ani w drugim wypadku nie mieliśmy z tym do czynienia z Lubinie w związku z powyższym zawsze trzeba już tak, by mieć tyle głowy czy powód tego, dlaczego tak mamy się przemieszczać tylko z jedziemy z Adobe jest tak istotny, żeby np. wykorzystywać wykorzystać ten element w taki sposób w taki sposób zaznaczam, bo jeżeli ktoś jedzie na sygnałach uprzywilejowania, ale nie jest Jet jest, by to, że tak powiem szybko ostrzega innych ostrzega innych to jest też ważny element ostrzegam innych, ale nie robię tego w taki sposób, żeby poziom bezpieczeństwa był próg bezpieczeństwa był niski albo jeszcze nieraz panie pułkowniku, ale kierowcy BOR usłyszą takie teksty w pani Mirko niech pan przecież, żeby się zaczynamy jak miłość musimy tutaj w pospieszyć dodał strona w Janie byłem kierowcą w związku z tym do mnie nikt tak się nie zwracał, niemniej jednak ze swojego doświadczenia ja wiem, bo byłem w takiej sytuacji, że gdzieś tam był jakiś przejazd przy czym to była grupa polityków z najwyższej rangi, bo był to pewnego rodzaju szczyt i okazuje się, że był jakiś program, ale się okazało, że panowie się mówiąc krótko zagadali w poprzednim punkcie przyciągnął ich zyski z 25 minutowym opóźnieniem i potem oczekiwano naprawdę czuć było, żeby te opóźnienia nadrobić nadrobiliśmy na trasie 5 minuta z 25 minutowego opóźnienia potem jakieś były pretensje, bo wtedy dowódcą odpowiedzialnym za całość tego wszystkiego i ktoś nami mówiąc krótko zwracał uwagę że, dlaczego tak wolno i t d. podążamy od razu jechaliśmy w sposób bezpieczny i racjonalnej to jest najważniejsza nowość, bo ja rozumiem, że bardzo często w sytuacjach, w których pracuje BOR ten prestiż polityka jest sprzeczne z bezpieczeństwa oczywiście oczywiście tutaj kłania się kilka zasad przede wszystkim przede wszystkim jak sobie przypomnę to w przyszłości tych kilkunastu czy nawet więcej lat było chyba kilka prób podejścia do czegoś takiego wzorem innych krajów, które przykładają wagę do tego, żeby poprowadzić takie taką prezentację z pewnego rodzaju szkoleniem dla tych osób na rzecz, których Biuro Ochrony Rządu pracuje jak ktoś robi jak powinno być prawidłowo, jakie są sytuacje różne dziwne morze możliwości zagrożeń przede wszystkim od czego jesteście liderem służąca jesteście lokalami, jaka jest rola w tym wszystkim Biura Ochrony Rządu tych funkcjonariuszy z ochrony bezpośredniej zwraca uwagę, że nigdy nie udało się zrobić takiego szkolenia nikt się nie udało zrobić takiego szkolenia, ponieważ osoby na rzecz, których takie działania Biura Ochrony Rządu są prowadzone nigdy nie miał na to czasu, czyli rozumiem, że nie przykładał do tego należytej staranności wagi natomiast naprawdę świadomość tego jak to będzie wyglądało miasto przypomina taką sytuację z z pokazów, które były jej parę lat temu, gdzie 1 z osób ochranianych jak zobaczyła jak w będzie wykonywana prawidłowa ewakuacja w przypadku zagrożenia przykładowo w czasie, kiedy ta osoba przemieszczała się pieszo jak została przeprowadzona ewakuacja do samochodu to ja pamiętam o bardzo zdziwiony wyraz twarzy tej osoby i pytanie tt tego tego pana jak zwrócił się do swojego szefa ochrony i spytał się panie dziadku czy pan zrobił właśnie to tak chętnie byśmy zrobili to jeszcze lepiej te naprawdę wyglądało na to, że był bardzo zaskoczony, że po będzie miał taki dynamiczny przebieg taki gwałtowny są kraje, które przywiązują do tego wagę i nie ma dyskusji ktoś, kto zmienia się na stanowisko, które podlega ochronie musi takie szkolenie bezwzględnie przejść i koniec na czele po pierwsze, chyba musi wiedzieć taki wynik na czym polega praca Biura Ochrony Rządu, ale też nagrodzonym co się wiąże z jakimiś takimi legendarnymi elementarnym wychowaniem to znaczy w rozumiem, że funkcjonariuszowi BOR taki polityk potrafi w naprawdę zepsuć żyć w nowy palenie to jak jak w życiu jak w życiu z niektórymi się współpracuje lepiej z niektórymi gorzej tutaj pana redakcji pewnie też niektórymi panów posłów pracuje lepiej z niektórymi no tak sobie taką ujmę to ogólnie natomiast linia chciałbym zwrócić uwagę, że praca na rzecz takiej osoby to jest praca zespołowa czy to są asystenci sekretarki czy też ochrona, ale to jest jak gdyby w pewnym sensie 1 drużyna, jeżeli ich ochrona ma się przygotować do jakiego zadania, które będzie jutro za 2 dni za 3 dni np. jakiś prze jazd długi przygodą nie z Warszawy do Szczecina prawda jedziemy sobie samochodem to dobrze by było, że Boni o tym, wiedzieli w 235 dni wcześniej z wyprzedzeniem, żeby mogli się przygotować do tego sprawdzić sobie jak wygląda dostępność trasy poziomy tą trasę pokonywaliśmy 2 tygodnie temu było wszystko w porządku to nie znaczy, że tak jest teraz może zaczął się jakieś remonty może jest jakaś demonstracja gdzieś tam po drodze może sam pojechać jakimś innym objazdem już od razu wyjeżdżają z Warszawą, a zatem może się okazać, że to, że pokonaliśmy tamtą trasę np. 3 godziny 34 to trzeba będzie dołożyć w tym tygodniu może jeszcze pół godziny w związku z tym takie rzeczy są bardzo istotne kalendarz dnia odpowiednio zaplanowany i mam takie swoje powiedzenie taki test moje powiedzenie, jaka informacja taka realizacja związku z tym, jeżeli informacja przyszła późno jest niepełna i jeszcze się kilka razy zmieniła to znaczy, że jako ci ludzie mają się do tego przygotować też powiem oni powinni na takie rzeczy być przygotowani na nic w tych okolicznościach w zrobili ICO Luksa mogli, jeżeli się ta informacja ciągle zmienia ciągle dochodzą nowe punkty jadąc wprawo za chwilę się okazuje, że jadą w lewo nie może tak być musi zapanować, jaki w jakiś rozsądek to jest tego typu postępowanie tego typu wiatę z patologią bardzo dziękuję wam za to spotkanie płk Robert Decyk były wiceszef Biura Ochrony Rządu był moim pań Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA