REKLAMA

"Wyobrażam sobie polskie Django, dziejące się na wsi z wątkiem miłosnym." O debacie o pańszczyźnie i kwestii chłopskiej w popkulturze

Światopodgląd
Data emisji:
2017-02-16 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
podgląd itp mówi Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest teraz dr Michał Renu sza etno rock etnologa kulturoznawcy związane z Instytutem slawistyki Polskiej Akademii Nauk pisze pan książkę o pańszczyznę John Murray, w czym to jest tak tak pisze książkę pańszczyźniany jasno w takiej bardzo szerokie perspektywy znaczy staram się przyjrzeć temu w jaki sposób nie 80 % polskiego społeczeństwa jak byśmy tak mogli sobie powiedzieć funkcjonowało z pomiędzy czternastym Rozwiń » czternastym 19 wiekiem nowo w 80 % naszego społeczeństwa w tamtym okresie to byli chłopi około 8 % szlachty był dla 2 trafią do pana tekstu w ostatnim nr . Le mon dyplomaty Wilk, który zaczyna się od tego, że w zasadzie przekonuje nas pan, że chłop to był wtedy niewolnik z tak no przede wszystkim znaczenie wyrazu chłop, który oryginalnie to jest właśnie niewolnik strony ktoś bez wolnych ktoś kim prawda, że czas zajęć i t d. z UE więc, więc bardzo słusznie my powinniśmy jednak odwoływać się do tego natomiast ja wciąż czynne będą leżeć uwaga, dlatego że jak, gdyby niewolnictwo oceniamy zaś z perspektywy pra w do tych skrajności jak można natomiast mamy do różnego rodzaju stopnia na nie da się porównywać sytuacji polskiego chłopak pod pewnymi względami oczywiście do sytuacji nie czarnoskórych czasem Amerykanki ściąganych do pracy na plantacjach, którzy naprawdę w koszmarnych warunkach żyli chłopi darzyli w koszmarnych warunkach, aczkolwiek nie było to aż taki zniewoleni jak i jakie w tych amerykańskich mnie niewolników dlatego ja się tutaj należy wprowadzić taką stopniu wolność znaczy czy chłop Polski był niewolnikiem no i jeżeli od piętnastego wieku mniej więcej mamy w lany wprowadzony zakaz opuszczania wsi przez chłopa bez zgody pana nie, żeby zawrzeć małżeństwo też musiał uzyskać zgodę prawda musiał przymusowo pracować na polu Folwarczny, czyli polu należącym do pana za darmo przez określoną w ilość dni tygodnia, która była bardzo różna w zależności od w zależności od tego zależy do kogo należała i t d . tak dalej ponad to muszą wykonywać darmowe obowiązki w okresie w okresie intensywnych prac polowych no i oczywiście były szybszą usługę na ceny czy przymus pożycza określonej ilości alkoholu produkowanej przez przez pana no to bardzo trudno tutaj, mówi że gdyby z o takiej powiedzmy sobie wolności, ale myślę, że problem jego intelektualny zużywaniem też tego słowa jest taki, że jeżeli chłop był niewolnikiem to kim był szlachcic pan w ich właścicielem właściciel złożem bardzo złym wykorzystujące i bardzo długo powiedział raczej z lewym pasem czy winną stronę to znaczy to nie tyle poszczególne szlachcic był prawda złym tutaj, wciskając go cały system możemy sobie wyobrazić sytuację, że moje, gdyby system opiera się na tym, że każda własność, czyli każdy aneks jest zakres ziemi, które należą do danego szlachcica całkowicie mu podlegał on ustanawiać tam prawo sądownictwo i t d . i t d. może sobie wyobrazić sytuację, że nawet bardzo duża liczba panów czy Czech ze szlachty nos starała się powiedzmy mówiąc w cudzysłowie nie uciskać za bardzo tych chłopów, że jakoś nie wobec, których sposób się natomiast system był on nakierowany na to, żeby po prostu chłopów zniewolić chłopów wykorzystywać, więc nie możemy mówić, gdyby w inny całościowo, że prawda każdy szlachcic zły, a każdy chłop dobre to jest mitologii Grecja, która nie powinny mieć miejsce natomiast system z pewnością byłoby unieważnić ale gdy jednak z oponą takie uproszczone, ale była publicystyczne pytanie czy jest pan za odszkodowaniami dla chłopów pańszczyźnianych mówić o gwałt w w, jeżeli skurcze miałem powiedzieć, gdy to tak znaczy, bo jeżeli podnosimy takie roszczenia, w których nie mówimy prawdę, że tutaj należy odzyskiwać tam jakieś majątki, gdy przedwojennej tak dalej czy czy jakieś tam wcześniejsze utracone w wyniku w wyniku tego co się działo w Polsce po drugiej wojnie światowej mnie jednak jeszcze chciałem też zrobić taką uwagę znaczy jestem za odszkodowaniami tylko powiedzmy jestem dumna z ręki abstrakcyjnej, bo jeżeli ktoś domaga się odzyskanie majątku no to prawda powinien się rozliczyć z tymi, którzy na ten majątek jego pracy, którzy w tym majątku jego pracowali za darmo nie bardzo trudno byłoby to zrobić 1 prostego powodu no tak jak powyżej 80 % polskiego społeczeństwa było chłopami pańscy znanymi szlachty było jakieś 80 %, więc no, jeżeli ktoś uzyskuje na to musiałby wykazać w tym muszą wykazać, że akt prawny jest oczywiście jakimś takim 1 bardzo trudnym bardzo złożonym procesem, ale jakby, jeżeli podnosimy takie żądania, że należy zwrócić te ziemie na to musimy też, że uczciwie przyznać na to czas w takim razie spłaci tych, którzy na tych ziemiach pracowali w tym, by chciał zabić, bo od kilku już lat w Polsce zaczyna się, jakby przywracanie tożsamości chłopskiej to znaczy z 1 strony porzucenie wstydu i jakby Ewę coraz bardziej mu urealnia ani tego mitu, że każdy z nas gdzieś tam nie pomyśli o swojej tożsamości przeszłość to znajdzie się w dworku w MMKS i też próbować niezrozumienia czym ta przeszłość była na czym polegały te relacje i to już od kilku lat trwała w Elblągu może mogłoby szybciej, ale mamy do sztuki teatralne mamy do ekspertów obejrzeć książki powstają tylko panu najbardziej Szcze brakuje w pewnej dyskusji czy świadomość naszej 1 bardzo ważny wg mnie rzeczy, żeby ten wątek przebił się do kultury popularnej z naszej rasy wyobrażam taki film wzorowany na działanie go prawda z Konina Tarantino, który byłby osadzony dziś na polskiej wsi pańszczyźnianej tam prawda pokazane to jakoś przez pryzmat jakiegoś być może romansu prawda taki nie jest 1 prostego powodu dlatego, że jeżeli mówimy o sztukach teatralnych na sztuki teatralne są ograniczone pod względem powiedzmy sobie zasięgu geograficznego no ktoś, kto powie znów mieszka z pieniędzy na południu Polski na nie trudno, żebym jechał prawda specjalnie do Bydgoszczy jeszcze pracuje 3 czy gdzieś tam teatru, żeby zobaczyć natomiast kultura popularna jest na takim medium, które dociera wszędzie i jeżeli mówimy o tym od odwracania tej kwestii chłopskiej to jest świetne naprawdę bardzo się z tego cieszy, dlatego że no tak jak mówiono o tym co prawda jest taka, że my wszyscy pochodzimy od chłopów w Polsce na dzień dzisiejszy techno i ile z tej szlachty prawdą mogło mu głowę w naszej krwi tak tak naprawdę zostać skoro to było 8 %, więc minister tak naprawdę opowieść naszej tożsamości no i trzeba też to opowieść opowiadać taki sposób, który byłby atrakcyjny pod względem kultury popularnej no i oczywiście będą poza tymi wszystkimi rzeczami, które mówią, o których pani powiedziała znaczy pisaniem bardzo bardzo dobrych tekstów naukowych na ten temat w prowadzeniu badań czy odbywaniem badań w ogóle na ten temat, bo są świetne badania dla etnografów dziewiętnastego wieku czy nawiązujących do dziewiętnastego wieku i później też dwudziestego wieku, które w, które na ten temat mówią także Jan tak sobie czasami w pani pracując nad tą książką pańszczyznę tak sobie czasami robi takie ćwiczenie intelektualne nie wyobrażam sobie właśnie taką jak mogła wyglądać fabuła takiego jak w Polskiej wersji Django, że nic nie romans mam pomysł mam pomysł nie mogę go sprzedać mogą już nie żyją nad zespołem z alejek czy to byłaby właśnie opowieść o tych wykorzystywanych chłopak żyjących w trudnych warunkach, czyli jednak opowieść o ofiarach systemu niesprawiedliwego i w SLD po tym, jak mamy z tego czerpać ze czy to ma być kolejna martyrologiczny trochę opowie Polska nowo się z tym mam problem co znaczy, bo jeżeli mówimy o pamięci Hubskiej ja jestem jakby mniej pracy, którą dres książka, którą jestem w trakcie opracowywania siedzą w materiałach archiwalnych tak dalej mnie ja bym chciał uniknąć takiego resentymentu prawda, bo wtedy byśmy znów zrobili takie takie jest takie jak i kołowrotki jak gdyby historyczne, że raz mamy taką narrację raz taką to także z jej resentyment barwne życie taką historię w sensie pozytywnym, żeby pokazać pewnego rodzaju taką wspólnotę, jaka się tworzyła na wsi takim ich w ogóle formy oporu, które były nie egoizm zebrane w tym nagradzają San Remo dyplomaty chwilę wraca pan uwagę na to, że to nie jest tak, że byli bierni i Palczak i to dosłownie opowiedziane historie, bo w ogóle cały pomysł na tę książkę pańszczyzna, że z tego, bo jest generalnie specjalizuję czy chciał się specjalizować w zagadnieniach związanych z buntem rewolucją i gdy chciał napisać książkę właśnie gruntach Chłopskich prowadzi kraj zaczął się wczytywać to wszystko Ricka założono do tej choroby jest ona wyjaśnić, dlaczego oni ciągle buntowali, ale jeżeli chodzi tą kwestię buntów Chłopskich tych niesamowicie interesująca historia, dlatego że potocznie w związku z tym, że chłop właśnie oznacza tam bezwolny i t d . i t d. im, żeby potocznie my postrzegamy chłopów jako takich prawda, którzy ewentualnie mogą tam dziś eksplodować jakąś przemocą powyżej znać prawda taki wątek dziś dzień silnik dziś funkcjonuje ono oczywiście ma swoje polityczne ideologiczne uzasadnienie łącznie wzięło znikąd, ale co jest bardzo ciekawe co to, że kupił był to bardzo mi bardzo zorganizowany sposób prowadzili swoje bunty jak trumny w tym artykule opisuje strajk chłopski, który wyglądał w ten sposób, że po prostu w momencie, kiedy no to obciążenie pańszczyźnianych wiele innych rzeczy która, których kupili w Zurychu w Lublinie na stronach w ww nakładane były nieznośne jest tego stopnia całą wieś całą wieś z zdawała prawda odmawiała pracy i to w określonej w największych prac polowych to wymaga ona po pierwsze, kiedy była znowu w zależności, jaka jest intensywne prace polowe no to przede wszystkim zaś znali zbiory prawda w innej gęste dymy z morzem mogą zmienić prawda no niesamowite strat ton narażał i wymagało 2 rzeczy po pierwsze bardzo dobrej organizacji, że musiał stanąć cała wieś, a jeżeli 1 osoba, by się złamała NATO to że, gdyby cały strajk nie mówiąc brzydko można sobie dopowiedzieć co co by się z nim stało natomiast druga aż taka żona to wymagało niesamowitej odwagi znaczy nie wszystkie bunty chłopskie wszystkie strajki były bardzo bardzo brutalnie tłumione każdy nawet najmniejszy w wystąpieniu chłopskie, gdy chłopi coś powiedzieli coś co mogłoby wzbudzić niepokój, bo automatycznie no po prostu bardzo krwawą krwawo i brutalnie tłumione tak tylko zasygnalizuje, ale wy jesteście bardzo jednak ciekawy wątek kończy pan tekst były tak ten, który może on szefem dyplomacji najwyższą moc i Wola, czyli udzielać istnieje w narodzie ten styl czy to przez rząd jest wydać posła po Krasińskiego z 1700 osiemdziesiątego ósmego roku to narody trony ustanowiły i narody istnienia swego tronu nie wywodzą najwyższą moc i Wola, czyli udzielać istnieje w narodzie tak mocny i Wola jest ustawą z samego Stwórcy czy to tylko ta władza pochodzi od Boga, którą wyraźnie sam naród udziela i pisze pan tylko naród ma suwerenną władzę wybierania króla, więc mu ma podmiotowość polityczną chłopi w wyborze króla nie brali nie mogę brać udziału nie mogli należeć tym samym do narodu dysponującego mocą i wolą ustawą z samego twórcy kim, więc byli w powiedzieliśmy, że niewolnikami, ale dodam jeszcze tylko 1 z 1 rzecz, więc do piętnastego wieku chłopi funkcjonowali w Polskim prawie jako oddzielny stan oprócz mieszczaństwa prawda i duchowieństwa po piętnastym wieku zniknęli z tego sprawa w ZUS w tej formie i funkcjonowali tylko Woźniak własność pan, więc możemy sobie policzki, a dr Michał Rosiak z Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk był państwa goszczą bardzo dziękuję również ATA świat lub podgląd danych Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA