REKLAMA

Jak uczyć dzieci bycia dobrym przyjacielem?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-02-17 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
46:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
mamy magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska Poznań stąd jest już nasz gość dr Elżbieta Zubrzycka dobry wieczór dobry wieczór fani i państwo psycholog terapeutka gdańskie wydawnictwo psychologiczne autorka wielu wielu książek w poradniku owych powiedziałabym dla dzieci, ale też dla dorosłych dzisiaj będziemy rozmawiać bardzo ciekawym temacie o przyjaźni, ale inne pani Elżbieta Zubrzycka napisała również książka o złości na emocjach oby alkoholu Rozwiń » marudy i pogody na wakacjach teraz patrzę na ten tytuł też mamy tę książkę w domu oprócz oprócz złości mnie o różnych różnych innych testach i wreszcie udało nam się zobaczyć wreszcie udało nam się spotkać jakiś czas temu inne rozmawialiśmy tutaj studził o przyjaźni mnie przy okazji książki po prostu przyjaźń, która ukazała się ostatnio na rynku książki, które jest skierowana dla dorosłych, ale mam wrażenie, że jest jakimś znakiem czasu, że my co się dzieje w powietrzu takiego, że ostatnio tej przyjaźni po relacjach międzyludzkich teraz więcej mówimy my im przyznał, że nie miał świadomości jak wiele tytułów związanych z przyjaźnią dla dzieci pani dostarczyła na Polski rynek wydawniczy poznałam tylko tę książkę na dobra i złe przyjaźnie, ale przecież oprócz tego mam przed sobą tutaj w studiu książka pani autorstwa chcą mieć przyjaciela z podtytułem po dziewczynce, która chciała zaprzyjaźnić się z krokodylem oraz wielki mały przyjaciel to jest historia przyjaźni między dzieckiem, a zwierzęciem dzisiaj będziemy rozmawiać o przyjaźni dziecięcej, ale też będzie mieć dla państwa prezenty wszystkie te tytuły, o których dzisiaj powiedziałam gdańskie wydawnictwo psychologiczne wydało, ale też mamy dla państwa książki w prezencie dla słuchaczy pod koniec naszej rozmowy o przyjaźni w dzieciństwie to mam wrażenie jest temat nieco bagatelizowany i tak jak sobie dorośli lubią trochę dworować z dziecięcego zauroczenia tym narzeczony narzeczona tak sobie żartują tak po uważają tak mam wrażenie że, aby też tak myślimy, że mecz dziecięca przyjaźń to jest jakaś taka znacznie mniejsza skala relacji nowo to są dzieci i ile dorośli rozumieją co to jest przyjaźń w budżecie odpowiednio mniej z tego wiedzą rozumieją, bo są w ogóle mniejszy niż świat jest taki właśnie zupełnie prostsze jak to wynika z ani doświadczenia bowiem, że oprócz tego, że pisze pani książki to prowadzi pani warsztaty na temat przyjaźni z dziećmi na ile to jest temat poważny interesujący potrzebne do rozmawiania z dziećmi postara się na to odpowiedzieć najkrócej jak potrafię, ale 1 z książką o przyjaźni dobry zły przyjaźnie adresowane jest bardziej gimnazja i znów, dlatego że tak bardzo dokładna analiza ta nie ma żadnego opowiadania na interesującą różnie to jest właściwie taki poradnik, a ona wzięła się z pełnym sensie stąd, że wcześniej stworzono taki program pomocy dzieciom w sytuacjach przemocowych program przeciwdziałania przemocy to były książki od nowego trzeciego roku życia pod dalsze, gdzie założeniem było coś takiego, żeby najpierw powinniśmy pewne rzeczy nauczyć, a potem ich wymagać, a jest teraz na razie odwrotnie oczekujemy, żeby dzieci w określony sposób się zachowywały one po prostu nie wiedzą, o co nam chodzi, bo nie wyniosły tych wzorów umów z rodziny jak ja się zajmował przez parę lat bardzo intensywnie tą przemocą zło uświadamia, że właściwie bardzo trudno jest dzieciom powiedzieć jak się mają zachowywać wprawdzie w tych książeczkach było o tym, mowy dużo, ale dobre złe przyjaźnie pokazuje jak 2 strony no to jak my się powinniśmy zachowywać się przyjaźnić też, czego oczekujemy ja zbierałam te z literatury z doświadczeń i warsztatów z ludźmi co dla nich przyjaźń jest ważne dla nas są jakieś 10 punktów, jakie w przyjaźni powinny być spełnione, jeżeli chcemy się dobrze przyjaźnie są ostre dyskrecja lojalność wierność sprawiedliwość uczciwość i umiejętność słuchania i t d . i euro starają się analizować na czym polega to, że jesteśmy na szkodę dyskretnie i w dobrej przyjaźni jak to wygląda jak to wygląda w złej przyjaźń i wreszcie ta zła przyjaźń to jest pokazanie tych wszystkich zachowań, które my chcemy u dzieci zmieniły się, że one są niedobre, ale one muszą mieć wzór na co one mają to zmienić na tak samo się nie stanie, a jeżeli mogę to powiedzieć coś więcej teraz od tych warsztatach dla dzieci jak zaczęłam promować tę książkę też pojawiłam się w różnych szkołach i one zaproszone do biblioteki do szkół na takie spotkania z dziećmi i też chciał zobaczyć w jaki sposób odnotowano odbierać i co ciekawe jeśli chodzi o małe dzieci pierwsza druga trzecia klasa to dla takich spotkaniach najpierw opowiada mimo przyjaźni na podstawie tego właśnie małego wielkiego przyjaciela tak siebie, wprowadzając apotem dawała im takiej treści około 40 stwierdzeń o różnych zachowań dzieci proszą, żeby wybrali za kolorowa liter, które by, u których oczekują dobrego przyjaciela u prawdziwego przyjaciela i luty i skreślili te, które wykluczają przejażdżki idzie z wielkim zainteresowaniem robiły to ćwiczenia nauczyciele byli zaskoczeni absolutnie nie chcieli dać kartek od 10 minutach, bo nie muszą wszystkie przeczytać maluczcy byli więc, że słabo czytali czasem robią także po 2 po 3 osoby, żeby któreś łapie czytający przeczytało wszystkie stwierdzenia potem szybciutko zbieraliśmy wypisywali na tablicy te, które są konieczne w przyjaźni nikt się ze mnie nie wyśmiewa pomaga mi nie śmieje się jak coś się nie uda akceptuje mnie dużo się śmieje się dobrze się z tą osobą rozmawia, a po drugiej stronie pojawiały się negatywne, który był zapisany sposób z pozytywnego n p . to dziecko najbardziej najlepiej przeklina w klasie czyjegoś wszyscy, bo wszyscy się go boją albo najlepiej bije tak jakby pozytywnie w nie okazało się, że tego typu stwierdzenia tych dzieci były bardzo w tym jedno znaczne skreślony były zawsze te same stwierdzenia i muszę przyznać, że potem myśmy to wypisywanie na tablicy i te dzieci, które wszystkim, bijąc co najlepiej przeklinają w klasie Finn zobaczyły, że to są zachowania, które wykluczają przyjaźni Jaś muszę powiedzieć, że widziałam dzieci, które się burzy otwierały ze zdumienia, bo one były przekonane, że zrobiły sobie już w klasie pozycje, że są naprawdę przez wszystkich szanowany i że teraz to oni są naprawdę cool w klasie to na razie nic innego dominacja są inne w ogóle jakaś władza społeczna ACo innego relację z bliska jest minaret dzieci mają na tej na tej nie ja im tego nie powiedziałam one to powiedziałem tak co jest czymś co wyklucza przyjaźni i od razu, jakim trzeba być, żeby móc się zaprzyjaźnić z tak bardzo ważna informacja jak się ma zmienić w swoich zachowaniach, po czym pytam dzieci i wyjściem ustaliliśmy wszystkie cechy dobrej przyjaźni wysłać, a może z ich erotyki 9 to będzie dzień przyjaciel nie wyzywać się nie wyśmiewać nie szydzić nie dokuczać sobie jesteście mili przyjaźni uśmiechnięci życzliwi dla się co myślicie 1 dzień przyjęcia, jakby to było już to oni tu pięknie, by było proszę pani jak w realia w niebie po prostu te dzieci takie taki głośniki w 2 Lotos co na to umawiamy się, że jutro dzień przyjaciela nie da się w Proszówkach w Miedzeszynie nie zaś mogą dokuczać Mendelejew dokuczać im Niemena dokuczać inni będą dokuczać i w końcu raz zdarzyło, że 1 dziewczynka powiedziała, że ma ona nie wytrzyma czemu ja się muszę bronić mówi Janusz powiedział po tych to się powtórzyło wielokrotnie i po być może takie proporcje na 15 spotkań z dziećmi, gdzie ta rozmowa przebiega w Karolkową i czy to jest Południowa Polska środkowa czy Północna 3 tys 200 tys miasto testy systemu tylko na 15 takich spotkań mniej więcej 2 × nauczyciele podchwycili pomysł zamiany dzieci rzeczywiście zróbmy to rodzina przyjaciele Andrzej ja wam pomogę postaramy się dzieci którymi najtrudniej jakoś się inni też mi dużo miłych rzeczy powiedzieć nie musiały się tak zachowywać reszta nie wierzyła, że to jest możliwe nauczycieli już wie, że pierwszej drugiej trzeciej klasy nie jest w stanie powstrzymać od wzajemnego się dręczenia przez dzieci o to tutaj moment kilka tematów, bo ten program warsztaty, które pani zaproponowała właściwie bez stoi za nimi taki program anty przemocowych powiedziałabym, żeby te najsilniejsze jednostki najbardziej agresywne inne gdzieś i może inaczej umieścić w hierarchii społeczności klasowej to znaczy nie na samym szczycie albo pokazać takiej jednostce czy takim jednostkom jak można inaczej nawiązać relacje, ale to też trochę pokazuje jak trudno w systemie zasady nieco opresyjny szkolnym o takich bezpiecznych więzi Otóż to IT takie smutne, że w klasie sposób bycia narzucają te dzieci, które w domu najbardziej nauczyły, że tych właśnie zachowanie, które prezentują ci one w domu są wyszydzany wyśmiewane im się do kucia jeszcze poniża może dostają 2 co chwila stoją na drodze, więc dzieci przenoszą na naturalny sposób tę formę zachowań wobec innych brzmień nie umiemy tego powstrzymać no tak, bo w sytuacje, kiedy jest jakiś wybór gminy w sytuacji, którą my znamy z naszego dzieciństwa, czyli podwórkowej, bo dzisiaj dzieci niestety już własnego bez doświadczenia nie wiedząc to relacja podwórkowym było po prostu tak, że bawiło się z tym kimś miał przyjemność Banaś szkolenie bardzo jestem wybory i tutaj o tyle szkoła jest podobna do warunków, a potem życia zawodowego, gdzie trzeba się ułożyć czasami z różnymi ludźmi nie z naszego wyboru dokona blisko nas czasami dzień dzień przez miesiące 3 lata nie naszego życia i mam wrażenie, żeby książka dobrej złe przyjaźnie panie autorstwa właśnie przede wszystkim przygotowaniem do dorosłości tak naprawdę netto w głównej mierze żona przygotowuje gminne, ale do zdrowych dobrych relacji, bo tutaj jest bardzo dużo wskazówek on leczył się różni dobra relacja w złej relacji oczywiście to jest nazwane dobra przyjaźń i zła przyjaźń Penny, ale np. pisze pani czym zła przyjęcie charakteryzuje brak szacunku wyraża się w lekceważeniu drugiego człowieka m. in. jego uczuć poglądów wyglądu oraz czasu sprawę to przykrość i ranił go oto przejaw braku szacunku nie akceptacja dążenie do zmiany zachowania lub wyglądu przyjaciela wbre w jego potrzebom wyśmiewanie się skupianie się na swoich sprawach niedostrzeganie potrzeb drugiej osoby marnowanie czasu cudzego czasu umawianie się nie przewodzenie na spotkanie spóźnianie się lekceważenie drugiego człowieka wydawałoby się, że to są sprawy oczywiste, że każdy będzie wiedział, że taka osoba, która się w ten sposób zachowuje nie jest kandydatem na przyjaciela czy nie jest przyjacielem męża jeśli tak się deklaruje, ale przecież wielokrotnie my dorośli, tym bardziej dzieci angażujemy się w relacji, w których jest nam trudno jest niekomfortowa jakich powodów nie przychodzi nam do głowy, żeby te relacje zmienić czy tym bardziej by zakończyć, a tutaj pani wyraźnie pisze o tym, czym jest w zasadzie toksyczny związek to jest radość ujęte w bardzo przystępny sposób dla dziecka tak, by odróżnił konkretne zachowania jeśli ktoś się nie akceptuje to znaczy narzucać swój pogląd wyśmiewa to co mówisz nie akceptuje twoich poglądów to nie jest przyjaciel to nic chyba wcale takie oczywiste dla dzieci dlatego pewnie tego poradnika tak bardzo potrzebują ostatnio w ta książka była recenzji panie, które recenzował wygnanie nie jest dla małych dzieci Pronar działa również ta książka, bo dla takich maluszków w ale że sama jak to przeczytała to zrozumiałe, dlaczego jej rozpadło się kilka przyjaźni się szczerze mówiąc 2 × to tam osób strona zawiniła narasta ona dopiero teraz zrozumiał, dlaczego jak to jest rozłożone na te czynniki pierwsze domy będą w naczepę z zasadą jest właściwie taka, którą wszyscy znamy rzeczowych jest w środku czegoś co nie może zobaczyć tego z zewnątrz więc, że my jesteśmy wycisz układzie z kimś zaczynam czuć dyskomfort, a nawet bardzo trudno zrozumieć, dlaczego obraz jest miło raz niemiło CR Vena swoistych elementów, które trzeba rozważyć, o co chodzi, dlaczego ja nie mam ochoty się stało ZOMO spotykać Maciek nie miał ochoty już mówić o swoich miłych przeżyciach do tego kogoś coś stawało jest bardzo dobrze by było móc to właśnie rozłożyć poszczególne elementy dlatego, że to nie jest przepis na to jak skończy przyjaźń o znalazła żona dostosowania się pod względem poglądów uczuć jak żywność tak nie tylko, że może te osoby powiedzieć o tym, słuchać zaczyna być także tym nie dominuje w tym jest tych aż do roku nie ma prawa powiedzieć co myślę moje pomysły nie są wysłuchiwane inna niż dziś ze mną w tym związku czasem jest tak życiowych nie zauważył co robi się cały czas służy uczymy relacja z drugim człowiekiem z nieustanna nauka od śmierci między czasem chce się zabić zakupili nie zorientował się w swoich zachowaniach i chętnie je zmienić, ale jeżeli nie żyje musi dominować nie musi pani kradzieży z jakiegoś powodu innych związków się karmić chce tamtą drugą osobą łączy jest nierównowaga w tym związku to za chwilę się o tym, dowie my będziemy musieli ten związek rozróżnić ich może zakończyć w wale jest ogromna szansa, że możemy go naprawić, kiedy będziemy potrafili nazwać na czym polega nasz dyskomfort w związku no tak, tym bardziej że tutaj w tym poradniku podręczniku dla dzieci są bardzo jasno przystępnie, by pokazane pewne wskazówki która, przygotowując tak naprawdę są takim programem prewencyjnym do wejścia w związek toksyczny czy by przymocował, bo jeśli w wieku kilkunastu lat nauczymy się jak reagować na stałą krytykę wobec naszej strony tutaj pani pisze jako kolejne przykłady takiego zachowania, które powinna wywołać u nas my jakoś czujność, kiedy druga osoba na złości się wyzywa stać za straszak bije krytykują ocenia wyśmiewać poniżać kłamie jest nieprzewidywalny żąda dostosowania się pod względem poglądów uczuć aktywności zainteresowań finansów czasu, żebym ja myślę, że wszyscy pamiętamy z dzieciństwa takich kolegów czy takie koleżanki by, którzy porwali za sobą nie pytali o zna o zdanie takich liderów, którzy właściwie dominowali narzucali zaczynam się to podobało czy nie by oczekiwali, że podobnie będziemy się wypowiadać, żeby po Ewa razem z tą osobą się obrazimy na drugą koleżanka, mimo że w ogóle nie jesteśmy zaangażowani w tę sytuację i t d . i t d. dopiero sobie uświadamiam czytając tę książkę, że dzieciństwo jest doskonałym czasem na to, żeby poćwiczyć te normalne reakcje normalne relacje my, bo potem przychodzi dorosłości i błędy naprawdę zaczynają boleć np. zostajemy my z dzieckiem nie potrafiliśmy się dogadać z partnerem z ojcem czy matką tego dziecka, którzy bardzo kosztowne popełnianie tych błędów, a tutaj wydaje się, że w tych warunkach szkolnych czy podwórkowych czy rówieśniczych gdziekolwiek ne warto jest trochę poćwiczyć się my też chyba żyjemy w UE takich czasach w takich warunkach Jean nasze dzieci nie zawsze mają wzorce od rodziców jeśli chodzi o dobre długoletnie, by trwałe przyjaźnie, które przechodzą kryzysy dzieci mają świadomość tego co się dzieje przechodzące na PL w dobre momenty były dobre czasy dzieci widzą patrzą jak to się rozwija go rozjeżdża my się jesteśmy za tymi słowami rodzice czasami mają przyjaciół czasami, nic więc taka książka może bardzo pomóc, ale pytanie takie, by o tej drugiej ciuchy, które mam to jak często taka faktyczna dziecięca przyjaźń się zdarza, bo mam wrażenie, że wizerunek, gdy dziecięcej przyjaźni w literaturze w popkulturze może nie chcą być, konstruując dla dzieci mam np. taką serię książek i filmów również biuro detektywistyczne Lasek i my, gdzie jest para z dniem dzieciaków tak między 101112 lat, którzy są przyjaciółmi rozwiązują różnego rodzaju intrygujące zagadki kryminalne relacja, która nie istnieje rzeczywistość znaczy nie ma takich dzieciaków, które są oderwane od rzeczywistości są bardzo blisko siebie robią co chcą przeżywają wspólne przygody albo chociażby Fila Sztum i rodzeństwo, z którym się przyjaźniła i t d . i t d. dzieci nasze czytając książki wyobrażają sobie, że podobne relacje nawiążą w przedszkolu uczy w szkole takie proste tak tak tak oto o to chodzi jej literatura i popkultura mam wrażenie, że z kolei nie pomaga dzieciom w nagrać wyobrażenia czym relacja żywa drugim człowiekiem jest tam rzeźby jest tak, że w ogóle nie możemy oczekiwać czegoś takiego jak rzeczywista przyjaźń ma mieścić gdzieś w IT zmniejszyła się ze sobą dobrze albo źle dzisiaj kochają tę osobę, a jutro już kogoś innego niż to jest, by to jest normalne nie powinna martwić rozchwianie powinno martwić, bo ciężko im wiek i w Onecie posiłkach, a tak jest w latach byli tu i teraz żyje natomiast potem, kiedy już żadnej mieć poczucie czasu upływu poznaliśmy różnych ludzi no to zaczynam rozumieć, że z niektórymi osobami warto nam podtrzymywać ten kontakt z nimi czujemy się najlepiej bardzo nam łatwo o zazdrości, bo jeżeli ta osoba, którą wybraliśmy na tego naszego dna przyjaciela rozmowę z kimś innym to na miejscu trudno wytrzymać boimy się żona zdradza i porzucają też inne być atrakcyjniejsze od nas także dzieci dopiero się tego uczą takich bardzo podstawowych form bycia ze sobą, aczkolwiek już też bardzo wczesnym wieku pojawia się coś takiego, że niektóre dzieci czują się ze sobą świetnie, a innymi, a z innymi nie jedzenie jest także 1 są lepsze drugie są gorsze są jakoś tam inne im więcej podobieńst w między dwojgiem dzieci to jest to co przyciąga może być z podobnych domów może potrafi się ba mają takie same zainteresowania kochają pociągi albo właśnie kosmitów mają swoje wspólne sprawy w tym, bo to latem takie jak dzieci stają się starszy i to też do przyjaźni się pojawiają są to osoby, które się mówi popularny, że mamy chyba jest to osobny Darwin i jego zwłaszcza, by z nimi być, ale w interesach po pojawia się umiejętność przebywania z tą osobą i pielęgnowania tej przyjaźni, a tak też kolejny temat igrzysk tylko wymagania, ale też n p . taka lojalność być bardzo często jak są latem 4 oczy prywatnie i w domu to bardzo mają dobry kontakt zaczynają się z siebie wyśmiewać jak są przy kolegach koleżankach to bardzo wolno, ale za gaz uran też pamiętać, że lojalność non re in dzieci np. są one aż tak panicznie boją wyśmiewania, bo one przechodzą wczesną fazę wyśmiewania się we wczesnej podstawówce i potem zrobią wszystko, żeby zniesienie śmiano się za słabą sieć dobrze sobie dobrobyt jego kolega czy koleżanka jak inni się wiedzą, że razem oni po południu w lesie świetnie bawili w coś może zaczną się śmiać co ty z Kazikiem mu mówić my zawsze wybacza powiedzieć, że nie zobaczymy takie badanie terenu właśnie przez tę dziecięcą hałaśliwość przez to też zazdrość, że tych dwoje się lubić, by to popsuć gra też bym chciała czy chciał mieć kogoś kogo też tak klubie nie ma oni mają lepiej dawali mu będziemy teraz zniszczyć auto park im zazdrościmy im tego ich związku więc, by doradzić też tego unikają różnych rzeczy się boję in, że trzeba się tego nauczyć mnie, że ze znajomych ma się wielu przyjaciół ma się tylu co palców 1 ręki, ale prawdziwego przyjaciela Moshe ty go jednak on, że przez cały czas netto pokazujemy to jest mój prawdziwy przyjaciel z pewnego rodzaju lojalność pewne wyróżnienie tej osoby i nawet, że mamy taką grupę ostro bardzo się lubimy, bo ta grupa dawnych cmentarzy w palce 1 ręki, czyli to są ludzie, z którymi nam się świetnie rozmawiać to są ludzie, którzy wyjeżdżają tam za nimi tęsknimy w nich w tym gronie czujemy się bezpiecznie możemy mieć jakiś wpły w na planecie ujawniać różne prywatne swoje sprawy powiedzieć o swoich trudnościach i możemy liczyć na to, że nie będziemy wyśmiali mnie w tej grupie to, że mamy tego on już nam się stworzyć związek z najlepszym przyjacielem, ale te osoby powinny być świadome tego, że ten ktoś jednak jest taki sposób wyróżnia się dymem i ich inność między nimi przyjaźń polega na tym, że my ciągle tego przyjaciela zapewniamy o naszej naszych dobrych uczuciach naszej lojalności naszych powiedzmy, że miłości to bez zabarwienia seksualnego tak należy to jest ta osoba, która znana taka bardzo ważne i że jest w naszym życiu najważniejsza nawet, że potem bardziej w życiu dorosłym czy nawet młodzieńczym mamy jakieś inne sprawy zmieniamy szkoły zaczynamy chodzić na mecze czy na treningi piłki nożnej może grać na jakimś instrumencie to nam dużo zajmuje czasu to owszem mamy mniej czasu naszego przyjaciela, ale on cały czas wie o tym, że nie przestaliśmy być najlepszym przyjacielem węży i chociaż życie pokazuje, że właśnie bardzo często, kiedy zmieniamy szkoły zmieniamy adres, kiedy tak dużo dzieje się mecz w życiu dorastającego dziecka no to dowód przyjaźni po prostu przygasa, a nie Nobody, bo tak jest jej też musimy mu przyjąć coś takiego, że innym przecież nie zna zawsze, że przyjaźnie są w danym okresie życia i wtedy mamy jakieś wspólne sprawa leży nasze życie poszło w jakimś nowym kierunku nowe rzeczy zaczynają interesować pojawiają się też nowi ludzie na naszej drodze, którzy dzielą z nami te nasze nowe zainteresowania, choć niekiedy bywa także te przyjaźnie przetrwają wszystko, o czym dziś, gdy leżał w 2 znamy takie przypadki rzeczywiście jest bardzo wiem, ale myślę, że są przyjaźnie, które zawiązują się później radni nie dostanie za czasowo w główkowym, choć niczego nie wyklucza także Jazz taki różnorodny, ale takie przy licealnych czy znajomości ze studiów, które są w stanie przejść przez ludzi potrafią wyjechać ci nie widzieć przez 20 lat w interesie do tej samej przerwanej rozmowy do KRS, a tak wrosły w ten czas nie przeszkadza, bo Sylvia mamy jedynie jakiś obszar takiego podobieństwa do siebie takiej wiary i zaufania do siebie, że ciągle wracają tematy rozmów i mimo że skończyliśmy inne studia, mimo że jakieś inną na losy rodziny nasze były to jest jakiś obszar, który teraz znajdujemy w rozumieniu to jest piękne, że ma się możliwość coś takiego w życiu przeżyć te osoby Spodka, a postawmy się teraz w roli dziecka, który jest obserwatorem takie relacje są właśnie jej nie ma, który czuję zazdrość być może rozgoryczenie frustrację żal samotność załóżmy, że jest społeczności w klasie w szkole, bo to pewnie najczęściej się zdarza mer jest dziecko, by -li GI WI obok niej 2 dwoje przyjaciół czy dwójka 2 dziewczynki czy 2 chłopców i inni jak niemożność ta wbić się przebić się to dziecko nie czuje, że jest w powiedzmy z kolegą załóżmy, że to są wszystko po aferze z kolegą zawsze pozostanie na tym kolegą jego status nie zmieni, a my, a ci 2 koledzy to są przyjaciele no bardzo trudna sytuacja, bo wspomnienia pani o tym, że mam znajomych moment kilkoro przyjaciół i 1 tego najwierniejszego na to dziecko nie ma nie ma tego 1 nań najwierniejszego pytanie co co wtedy czy to jest mecz to jest zadanie, które należy sobie zadać po prostu tak długo szukać rozglądać się, żeby nawiązać relacje jak zaakceptować taką sytuację, kiedy widzimy obok siebie kwitnącą przyjaźń, a jesteśmy dziećmi tak jesteśmy dzieckiem nowo oczywiście osoba dorosła sobie Nesty inaczej radzi na i czy tutaj styka się rolami nie dla rodzica jeśli chodzi o wsparcie takiego dziecka, które widzimy, że ma kłopot z z takim poczuciem osamotnienia odrzucenia nie ma tej najbliższej osoby, ale nie ma takiej normy, że musimy jeździć no właśnie to jest tak dobrze jeździ się pojawiają rzeczy czasami niektóre dzieci mają szczęście, że znajdę oto taką swoją bratnią duszę w klasie większość dzieci nie znajduje tak jak dziś przez Pszczółki czy jacyś tacy koledzy bardzo bliscy ileż takich par w klasie jest w bardzo dobrze, że dziecko ma możliwość spotykania się z różnymi dziećmi w różnych okolicznościach i ewentualnie zawrzeć nowe takie znajomości jest coraz trudniejsza, dlatego że dzieci do swoich szkół dojeżdżają z coraz większych odległości dowożone są samochodami nie ma wspólnego jeżdżenia autobusami maluch chodzenia do szkoły nie ma podwórka nie ma podwórka nie ma wspólnych ścieżek, w których najwięcej zawiązywała się inny takich bliskich relacji na drodze do szkoły i ze szkoły szczególnie zaś Gowin po drodze jury analizie zjeżdża umowę na sankach nasz pan w tornistrze, który był sam kamienia, bo na czymkolwiek innym co się trafiło pod rękę no ale żebyśmy nasze dziecko miało możliwość zdania wielu różnych dzieci będą one się co, porównując się białe siedzą przed komputerem może sugerowane przez brzozę komputer dużo tam też jakiś tam związki oczywiście się nawiązują i może ona się zamieniają trasy takie duże grupy i znajomością owe natomiast takie bliskie przyjaźnie, którą w nazwie bezmiar tańca z dzieciństwa, że jedno wychodzi łodziami tron drugie wchodził oknem po prostu były cały czas te dzieci ze sobą fizycznie masz już niema prawda tak tak dosyć daleko od siebie mieszkają rzadko dzieci w klasie zachodzącej lżejszego będą one są to niema tego zwyczaju Przybysz spędzania czasu razem było po pierwsze, rodzice bardzo tego pilnują, żeby zachować jakiś wyobrażone zasady bezpieczeństwa trzymam dziecko w domu bardzo często na tym to nie polega po drugie, dzieci są bardzo zajęty różnego rodzaju zajęciami dodatkowymi mają wypełniony czas oprócz korzyści ciągle to Ballet Theatre gitara i owszem, znają inne dzieci, ale my tam nie ma żadnego czasu wolnego, który można wypełnić na budowanie przyjaźni jest jakiś równoległe rozwijanie się równoległy poznawanie czegoś uczenie się właśnie ten instrument to inne zajęcia inne trudno jest o tym, głębszą relację co co w takim razie zdaje go to szkoła problem nasze dzieci spotykają, ale na lekcjach mają zajmować czymś innym czas na zabawę wspólną noc już jedno g no będą grać na komputerze angaż można tak mówisz ale bo jest mi inna inna forma budowania relacji liga może być Jasieczko w tym gubią, bo to się zmienia właściwie co 5 lat na 10 to w ogóle jest inny świat i szkole jak widzę te tabuny dzieci, które się znają spowoduje jakiegoś powodu bać, bo grają w tę grę, bo mają czerwone rowery, bo skrzyknęła się z jakiegoś powodu i to nawet na tym Facebooku ze sobą rozmawiają sposób informacji co ja robię tym większa 1525 osób moich najbliższych znajomych i ta wymiana informacji non stop na trwanie non-stop informacja ktoś wyszedł przyszedł wróciłby na ciastku tak udanym 2 i rozproszenie uwagi między tak bardzo dużą ilość osób jest ogromne, więc myślę, że teraz zaczną się budować inne niż efekt zawirowań zdaniem warto w tej sytuacji w jakiej dzisiaj nasze dzieci są rzeczywiście jest bardzo dużo powierzchownych znajomości mniej bezpośredni fizycznego kontaktu czy warto w jaki sposób dzieci nakłaniać przekonywać podpowiadać jeśli dziecko zaczyna biec ma wchodzić wiek wczesna nastoletni widzimy męża, by głównie żyję w świecie wirtualnym podpowiadać, jako że rzeź to życie społeczne też może wnieść jakąś wartość w nasze życie wydawałoby się do jeszcze 30 lat temu byłoby nie do pomyślenia, żeby mama mówiła do syna i pograć w piłkę z kolegami, a Dionizy obudzi nasz region na świecie chodź chodź coś zjeść presja na dokładnie od pasażera może być ona wreszcie do domu tak nasz sołtys lekarza czy dlatego z 1 strony mu do bardzo idą badania w tym kierunku pokazujące, że ruch fizyczny różnorodny ruch fizyczny niezwykle rozwija naszą umysłowość, ograniczając ruch dzieciom, a przecież szóstego roku życia każemy siedzieć na ławce i robić wszystko wbre w fizjologii i o tym, chcemy zwiedzić na trasie do tego dochodzą komputery nie ma fizycznego jak to ktoś potrafi się przewinąć na trzepaku Gałka zrobić obrządek do tego ich do NATO pozwolił zlikwidowana uprawa zbóż zaraz zabijają wszystkie przeżyły w Arisie nie głową w dół tak no i te wszystkie dni przed enkla w banki ważenia na drzewach wykręcanie Majdan, a tak tak, iż klasy line był cały czas trening fizyczny, który ma jednoznaczne odbicie w dobrym dobro formułować formowaniu umysłu mózgu kości więc, żeby taka 1 rzecz to jest bardzo szkodliwe drugie, że dziecko dużo siedzi przy komputerze to dlaczego myśmy mu wcześniej zapewnili jednak jakiś ciekawy dla niego odpowiedni do jego predyspozycji zdolności zajęć dodatkowych, na których poznają nowe życie w Chinach wyznaczone rysunek drugie na rytmikę jeszcze inne grać w piłkę ktoś tam na basen dla dzieci jest dużo takich rzeczy w organizowanych, a my też nie korzystamy jako rodzice nie czujemy ważności tego, że to nie jest tylko rozwój fizyczny jest też rozwój umysłowy, a poza tym możliwość spotykania nowych osób, jeżeli dziecko to polubić osób, które też to lubią i tych z bardzo dobry podkład potem może, by się z nimi zaprzyjaźnić robi to co ich poza szkolenie, gdzie dostarczamy dzieciom were not dopły w kolejnych grup dzieci o podobnych zainteresowaniach a w jaki sposób dorosłych najlepiej nauczyciela, ale to pewnie rzadziej się zdarza prędzej rodzic może wesprzeć się dziecko jeśli dziecko jest uwikłane w relacje Mel taką muzyczną toksyczną to znaczy, żeby z 1 strony widzimy, że nasze dziecko ma ochotę i lgnie do danej silnej osobowości w grupie w klasie, a z drugiej strony widzimy, że właśnie przestaje być sobą, że zaczyna się dostosowywać się mnie, że gdzieś za sprzedaje własną duszę po to, tylko, żeby być w tej relacji tak bardzo potrzebuje tej przyjaźni np. jest jedynakiem takiej i potrzebuje tych relacji tak bardzo, że wyrzeka się, żeby siebie swoją wartość co tutaj rodzic może wrócić zauważa coś takiego czy rzeczywiście jest jakaś taka grupa dzieci no bo generalnie liderowi 3 do 5 % społeczeństwa im w związku z tym ile dzieci będzie takimi osobami, które już są równie ważne i równie potrzebne społeczeństwu, ale może nie będą liderami będą tymi osobami, które popychają świat do przodu albo będą bardzo pomysłowe rozwiązywanie różnych problemów może ono świetnie organizować prace nie będą tymi osobami za którymi pójdzie on go następnych dniach chodzi też liderów są 2 grupy to, do której pani mówiła ci, którzy narzucają wolę robimy to już koniec zabory wiemy tam tak nie jesteś głupi ci, którzy dają przykład ci, którzy proponują im przez demokratycznie liderzy proponują, że może byśmy robili to czytał ją, bo też, że to poprowadzenie braknie lataniu ewentualnie robią to sami wiedzą, czego chcą mieszkać jak dzieci za nimi pójdą w pierwszym odruchu chili 1 nie demokratycznie władze dominujący są skuteczniejsi, ale tam był trudny jest wytworzyć prawdziwą więź tymczasową to się raczej na zasadzie rozkazu posłuchu odbywa natomiast dzieci, które tak właśnie lgną do kogoś mi się na bieżąco ciągnięcie go tłumaczyć co się dzieje i wyjaśniam, iż nie budować w nich też takie poczucie ty masz takie rzeczy do zaproponowania i takie, że jesteś bardzo ciekawym dzieckiem, że ktoś doceni jako przyjaciela, a ta osoba n p . nie mnożyć są dzieci tak dominujące, które poniżają inne wykorzystują wyciągają jakiś jej sytuacji, że raz jest miłe takie dziecko za chwilę przy grupie ośmieszy tych firm poniżej mocno uderza jednak mieć związek rzeczywiście tak tak w niektórych dziedzinach w maju 23 ostatnie służą takie dziecko bardzo duży atut w bardzo atrakcyjne dziewczynka dwunastoletnia IKO 3 klasie kochają w niej ono doskonale zdaje sprawę ze swojej urody Jonem wyznaczana Szkocja, który ma je kupić i co ma przynieść działanie to 250 zł bluza z Turkiem, a tam jakieś perfumy za 150 i oni robią co mogło, że te pieniądze zdobyć mniej i nawet właśnie rozmawiam z tymi rodzicami w tym momencie i co oni mają zrobić powiedzieć rodzicom dziewczynki, że to nie jest sposób zachowania czy też tylko co powiedzieć nie dam ci pieniędzy NATO i koniec mieć wroga chamstwo poprzez zalicza sprawdzian, gdyby co też dzieci, które mają taką bardzo dużą świadomość swej dominacji czy jak i swoich atutów ostatnie 5 zlotego w domu uczone, że same to odkryły, że mogą w ten sposób kontrolować inne dzieci dzieciom to powstrzymać myślę, że też wyczucia pokazywać, że dzieci są różne rzeczy w tej chwili bardzo z tą osobą się one wiążesz, a może staraj się poznać, jakim dzieckiem, których może wydaje się bardziej nieśmiałe wycofane to może być już od dna nie można tego dziecka, że introwertyczny, ale ich bardzo mądry bystry introwertyczne dziecko, które nie potrzebuje takiego hałaśliwego kontaktu z innymi natomiast jest świetnym przyjedźcie i mają za sobą być może takie osoby w rzeczywistości potrzebuje stron będzie można porozmawiać zawsze we dwójkę niektórzy w gronie ludzi, żeby docenić też dzieci, bo nasza kultura to jest ona nastawiona na hurra dobrze rządu wziął ekstra wersja i idei takowa się dominacja leaders okap ma być liderem, bo mam prośbę kogo my będziemy przechodzić jak w każdym razie w RMF FM bank no ale do, kiedy tak, żeby pani słucham wyobrażam sobie różne konstelacje towarzyskie w szkole na myśl o tym jak przebiegają rozmowy ze znajomymi dotyczące relacji towarzyskich dzieci w szkole to przyznam, że mało, kto jest zadowolony przyznał, że często słyszy nie na mojej córki w takie Towarzystwo w prasie, że pożal się Boże albo syn nie ma się z kim zadawać, bo to wieś taka szkoła w prosty tacy rodzice zapisywali tam dzieci, że woleli trzymać w domu ja tych RM nie zrobi to wynika czy w 3 czy to rodzice są one tak tak wybredni tak i tak bardzo sobie wyobrażają dziś mają takie wysokie standardy jeśli chodzi o Towarzystwo dla ich dzieci czy faktycznie w tej szkole my generalnie konstytucji coś jest wypaczone jeśli chodzi o relacji to po prostu nie wychodzi dobrze zasady Jawor nie znam badania z obserwacji mogę to tylko powiedzieć takiego mojego odczucia, że w ciągu ostatnich 1015 lat coś bardzo niedobrego zdarzyło się społeczeństwie i takie folkowa ani sobie takie można nie możemy się nim nie może mieć żadnych hamulców może zobaczyć wiedzie się na ulice to ilość prze przekleńst w, które wisi w powietrzu znacznie większa kiedyś nie mogło się zdarzyć w szkole nauczyciel powiedział, że z brzydkie słowo albo, żeby w mediach się pojawiły jakieś TFI za jej bliscy tych nowych Rozdół nic nie pamiętał, czego to słowo pochodzi też na łagodniejsze ich imiona po prostu Drygas obrzydzenia, ale w, ale dla innych testów zupełnie naturalne słowo tegoż używa w rozmowach rodzice z dziećmi tegoż używa i wielu innych mediach no pokazuje się ludzi od strony jedno w polityce prawda taki bezkompromisowy takiego oczerniania się obrzucania błotem nawzajem gdzieś jest taki, by przyzwolenie na nieprzyzwoitość wiemy, że dawniej było więcej takich norm może powinniśmy wobec siebie życzliwi inni mniej uczciwi, a w tej chwili jest wasz interes realizuje ja przyznam, że często też słyszy od rodziców dzisiejszych dzieci nie najlepszy znak dzisiejszych czasów igrzysk ogromna rywalizacja między dziećmi ogromna za moich czasów, kiedy ja byłam dzieckiem jeśli chodzi o rywalizacja ma być może, by była znaczyła na pewno dotyczyła mam wrażenie statusu materialnego tak być jak ktoś miał jakiś sprzęt nowy mer opowiadał chwalił się dzisiaj z tego co widzę słyszę jest ogromna w szkołach rywalizacja jeśli chodzi o ne osiągnięcia naukowe dzieci się ścigają na ocenę dzieci się na dzieci ustawiają się w hierarchii, by cały czas porównują bez przerwy w wiecznym takim wyścigu szczurów przygotowującym najpóźniej do tego, by wiecznego napięcia i wyścigu, gdzie się w korporacji to kto w ogóle co to są żadne warunki do zawarcia przyjaźni ja myślę, że pani mówi o takich Wyszkowa, gdzie idzie dużo zdolnych dzieci nam ojczyznę akurat mówią w szkole publicznej obliczony publicznej gminy w Warszawie na Ursynowie w dobrej dzielnicy właśnie kilka dni temu rozmawiam z mamą dziecka nie w drugiej klasie, gdzie rośnie silna grupa ne 8 dziewczynek, które bez przerwy porównują swoją ocenę jest wieczne napięcie między nimi, która ma więcej punktów czytamy lepsze oceny było, że rzeczywiście ta konkurencja między dziećmi pewnie jest jak bardzo różne opinie na ten temat z już zgodę już bardzo trudne dzieci zmotywować do innych, a to może bardziej gimnazja i żona właściwie wychodzą z podstawówki chcą być dorosła nie bardzo wiedzą co to znaczy w związku z tym u nas takie zbuntowanej przeciwko wszystkiemu co wypływa od instytucji zbyt zbuntowane przepraszam nie to przed lekarza świat się zmienia w tym kierunku, że my oceniamy swoją wartość coraz bardziej koło objawach zewnętrznych natomiast mało, kto nas pyta, jakim jesteśmy w szklaną i to jest z 1 strony to właśnie strona materialna z drugiej strony pewnie w wielu szkołach i od słyszał taki bardzo dobrych szkołach, że tam rzeczywiście jest to bardzo duża konkurencja co do wyników nauce i rzeczywiście to powoduje, że ciągłe powód, żeby kogoś śmiać w Tarnowie 8 wyjeżdżali z domu po analizie współpracę na nich właśnie, ale to jest jakaś wada instytucji, która nie potrafi zmienić tego to jest silny, że rodzice zostali wychowani inaczej w nowych firmach, gdzie stężenie było nowe wartości się tłoczno no i w związku z tym może jeszcze bardziej potrzebne są książki, gdyż dokładnie opisze na czym polega przyjaźń może to, że taki zapomniany termin tak jak krzyżuje twarz tak tak, że trzeba tę przyjaźń nie trzeba stworzyć najpier w warunki, czyli taki stan bezpieczeństwa emocjonalnego gdzieś wyłączyć tę konkurencję tę rywalizację, bo my bez współpracy bez działania zespołowego w nawet jeśli to ma być od osoby na tanie nie dojdzie do zawiązania relacji przyjacielskiej trzeba pomyśleć o tym jakie warunki stworzyć dla tych przyjaźnie, a następnie umieć świadomie rozpoznawać się sygnały bezpiecznej relacji relacji, które jakiś sposób nam zagraża zagraża naszej integracji czy przekracza nasze osobiste granice i to co jest bardzo ważne co też bym wymaga stałego dokształcania rozwijania o to w jaki sposób pielęgnować przyjaźń nie tylko dorośli, ale i dzieci tak jak pani powiedziała Neelie, żeby utrzymać tę przyjaźń muszą nawzajem wysyłać sobie sygnały, że są dla siebie ważne w jaki sposób dzieci mogą pielęgnować przyjaźń na stosie, o czym mówiliśmy, że jeżeli jest jakiś powód, że nie mam do ciebie czasu pieszym tłumaczy chęcią nadaje do zrozumienia, że ty jesteś moim najlepszym przyjacielem, że podlewamy kwiatka, żeby rósł w czy też dla chłopców jak samochód, który trzeba wozić na przeglądy dodawać mu paliwa, ale już wychodzimy, żeby przyjaźń jest coś podobnego może i żeby to pracowało, żeby to, by żyło to to trzeba o to dbać jak chciałeś powiedzieć, że tutaj nawet w tej książce ujęła i wydają się być istotne jest to, że są pewne osoby, które mają cechy charakterze utrudniająca przejażdżki jest pierwsza grupa to są takie osoby, które są po prostu w przyjaźni niebezpieczne nastawione na swój interes na korzystanie z drugiej osoby z bankomatu jak ze źródła informacji jak źródła przyjaźniej religii lekarzu udo tak jak w życiu dzieci u dzieci, jakiego dorosłemu druga grupa to są osoby dominujące na różne sposoby można nominować kogoś, bo jest się przemoc owym można do tego co się chce być terapeutką przez cały czas trudno sobie pomagać mówi ci powie, jaki ty masz problem w małym i kto zna nawet troszkę bardziej zawoalowana forma dominacji tak jak to jest tak naprawdę nie mija się tobą opiekuje tak naprawdę toyocie jest mała satysfakcja jest matką Teresą któryś, z czym pomaga nic nie prosi, ale zawsze w 1 będą pomagać żywym i to i to męczy to może być prokurator od zawsze, bo nigdy mu przez ciebie dach jest takie winny i taki właśnie rozpychanie się tutaj o euro przy tym, że wszy w przyjaźni najważniejsze jest równość jest dokładnie opisane, kiedy tor właśnie masz prawo do tak samo jak druga osoba w tym samym stopniu do podejmowania decyzji o wyrażenie swoich poglądów ta wymyślania za jaki zajęć, które wspólnie realizujemy ambitny i przy dominacji jak ktoś ma taką wewnętrzną potrzebę dominacji co to jest także na początku my się świetnie ze sobą czujemy, bo rozpoznajemy podobieństwa, które nas łączą, ale potem 1 osoba zaczną wypychać drugą z pola i czystych kart boisko do piłki nożnej znak mieliśmy popu, ale za chwilę o tym, że są w rogu, a cały, bo jest bez drugiej osoby nie wiemy co się dzieje, bo było fajnie, więc ciągle nie rozumiemy co się stało, ale w podobnych objawach zobaczymy i może ty sobie płeć Hej, cofnięcie michę zaiste, zwoje i tak rosło być może się zorientuje i się wycofać zrozumie co robi, aby nie bawić się z boiska poszukać innego z gmin jest to on takie osoby dominujące spychające tego drugiego kolejna grupa to są osoby, które się nami uzupełniają miasteczka to my mamy je wychwalać my mamy je podziwiać my mamy dostarczać im tego, czego one nie mają przed ich interesują nasze sekrety bony poczuł się porównują widziane są normalne czy nie czy mają takie same myśli czy nie bierzemy uzupełniają się nami Chin i kolejna grupa no tak dosyć charakterystyczna i od razu zauważamy ludzie też tak zajęci sobą już nie mają uwagi do innych walut chwali pięty 2 osoby rozpatrzy osoby, którym krzywda się stała teraz wszyscy macie tutaj obowiązek mi to zrekompensować wcześnie wyście mnie skrzywdzili aleja jest studnią bez dna klinik nigdy nie napełni AKI ten sposób winny jest zajęta sobą, a to jest służyć nie tylko do tego, żeby mnie czy dowartościowywać rzeczy wychwalać czy życie ratować no im dobrze jest zastanowić się na to oczy nie należymy do którejś z tych grup to może to, że dobrze nie należymy do którejś z tych grup pomoże też powód naszej samotności tak no tak, by ich ciężka sprawa to ciężka sprawa, bo każdy z nas trochę istotnych cech co tu dużo mówić prawdę niż, ale jak się zorientuje chcę, by to uświadomi Tomasza zresztą powstrzyma im też, że cały czas uczymy nie tylko w dzieciństwie to jesteśmy bardzo chłonny w sztafetach usztywnione, ale ciągle przecież dostajemy gdzieś po uszach i już więcej tego nie robimy albo jakaś nasza cecha myśleliśmy, że jest zła a kto się pochwalił no i rośniemy prawda, a w przyjaźni przecież chodzi o to, żebyśmy czuli szczęśliwi, żebyśmy w oczach tej drugiej osoby byli akceptowani, chociaż nas coraz głębiej poznaję dowiaduje się różnych naszych co myśmy myśleli czarnych komnatach, które mamy w duszy one sale okazują się nie być czarne tylko można je też zaakceptować co rośnie rosną skrzydła czym się przeci w sobie bezpiecznie, ale czasem popełnimy jakiś błąd z uchwaleniem złego powiemy rozwiniemy się z bagatelizuje drugą osobę powinniśmy dostawać też tę informację zwrotną i przyjaźni z bardzo ważna ta szczerość, żeby druga osoba i tylko 4 oczy mówią wprost tego nie pilnujemy, bo w szkole się krytykuje dzieci przy innych tak nie wolno tak już możemy publicznie krytykujemy na osobności zasada ich szkole i w pracy i wszędzie podstawowa w baśnie, ale tego, kto to bardzo wielu ludzi sobie z tego nie zdaje sprawę jest tutaj w przypadku tej przyjaźni bardzo ważne, że chcemy coś zmienić tej drugiej osoby tej powiedzie się z tym czujemy dumę, skąd się to pewnie bierze co byśmy chcieli, żeby się zmieniło, żeby one się zachowywała się nim tak długo osoba może tu usłyszeć, jeżeli będzie chciała nie tylko słuchacza jeszcze usłyszeć i podnosił się może dostosować może wytłumaczy, skąd się to bierze przestanie nam to przeszkadzać Ferdynand prawda, bo czasem takie jak poznamy część historie to coś co nas rynkowa irytowało przestaje dyktować, więc tutaj przy przyjeździe jest bardzo dużo do zrobienia, żeby te nasze relacje stały się głębsze piękne, a też bardzo dużo do zrobienia, żebyśmy się nauczyli być tam ludzi z lepszym kompanem od, żebyśmy rozpoznali, że jeżeli ktoś nam zaczyna uwierać raz coś zaczyna relację zdrową osobą, żeby rozpoznać co to takiego jest i próbować to razem zmienić tak w lekturze tych książek pani autorstwa na temat przyjaźni mogę przez to, że jeśli my czytamy je razem z dziećmi czasami bardzo dużo się uczymy innych przy okazji nasze dziecko może uniknąć kilku błędów inne, a my możemy wreszcie zrozumieć te błędy, które popełniliśmy w przeszłości mamy dla państwa od gdańskiego wydawnictwa psychologicznego kilka egzemplarzy książki dobra i złe przyjaźnie to jest książka dla nastolatków elementarna, o ile rodzic i dla rodzin rządów mamy książkę chcę mieć przyjaciela z podtytułem dziewczynce, która chciała zaprzyjaźnić się z krokodylem i toteż jest dosyć poważna treść przestroga AMW dziewczynka chodzi w relacji z umowy z przemocą krokodylem oraz mamy książkę mały wielki przyjaciel z przyjacielską p t. jak pokochałem zwierzątko, którego nikt nie lubił do odczytania przez rodziców dzieciom w różnym wieku tak, aby dzieci same albo też uwagę zwracały mu przeczyta to w ogóle bez żadnych trudności prosimy o maile nel z informacją o tym, jaki tytuł państwa interesuje najbardziej, gdy pierwsze osoby zostaną utracone prezentem książkami pani Elżbiety Zubrzycki nel każda osoba 1 tytuł prosimy o maile na adres wieczór małpa to krótka FM wieczór małpa to krótka SM, a już bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem w dzisiejszym wydaniu magazynu dorosłe dzieci była dr Elżbieta Zubrzycka psycholog terapeuta gdańskie wydawnictwo psychologiczne dziękuję bardzo ja także bardzo dziękuję państwu i pani redaktor Tomasz wstępnego oraz u następnego razu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!