REKLAMA

Filozofowanie z najmłodszymi uchroni nas przed populizmem? Dorota Monkiewicz-Cybulska w rozmowie z Karoliną Głowacką

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2017-02-18 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
weekendowy poranny w radiu TOK FM w Karoliny Głowackiej teraz będziemy mówili o tym, mówiły w zasadzie o tym co zrobić, żeby to byśmy jako społeczeństwo byli mądrzejsi bardziej uważni rozumni jest z nami studia w Lublinie pani Dorota Monkiewicz-Cybulska dzień dobry dzień dobry pani Dorota jestem absolwentką filozofii teoretycznej kursu historii UMCS nauczycielka etyki w szkole podstawowej imienia Bolesława Chrobrego w Lublinie oraz remont zajmuje się działem filozofii dla Rozwiń » dzieci w piśmie filozofuje znalazłem takie opracowanie właśnie na stronach filozofuje panie to opracowanie syn po rządziła na podstawie zdaje się pisma Paris March co ma wspólnego filozofia za atakami terrorystycznymi wbrew pozorom dużo, bo młodzi ludzie następujących organizacji terrorystycznej często mają braki wykształcenia filozoficznego oraz w logicznym myśleniu przez to są szczególnie podatni na manipulacje i tak to to we Francji czytam dalej są spotkania filozoficzne z dziećmi ze szkół podstawowych w jaki sposób dzieci mogą przyswajać filozofię, jakim to może pomóc nauczanie filozofii wbre w takiemu powszechnemu pojęciu to nie jest nauczanie historii filozofii, czyli poglądów z przeszłości tylko to jest pewne narzędzie gazowego narzędzie usprawniające nasze myślenie mam tu namyśli wgląd we własne procesy myślowe analizowanie posługiwanie się logiką w formułowaniu argumentów umiejętność dyskutowania czy takiej otwartości też mam poglądy innych no i otwartość na modyfikację tych poglądów w co znaczy myśleć filozoficznie myśleć filozoficznie to poszukiwać głębszego sensu czy ogólnie sensu w związku z otaczającym światem nie zwalania się podanymi gotowymi rozwiązaniami tylko w analizowaniu czy faktycznie tak jest tak, czyli po prostu to jest prawda czy to zwykła manipulacja poszukiwany siusia na dogrzewanie się to zdasz bez takie zadawanie pytań, które czasami potrafią zabrzmieć takiego się absurdalnie prawda te wszystkie pytania, z których się niektórzy śmieją zupełnie niepotrzebnie czy świat istnieje co to znaczy myślenie tak dalej tak dalej to są przecież to pytania ludzie, którzy lekceważą rola filozofii w kulturze nie mają świadomości tego, że wszelki postęp każda nauka wyrosła na gruncie filozofii wczasach nowożytnych wcześniej każdy naukowiec miał gruntowne wykształcenie filozoficzne i to była baza, z której później dochodziło do przełomowych odkryć się z dziedzina nauki filozofia ma olbrzymi wpły w również na polityka na ideologię, więc takie prześmiewczo traktowanie filozoficzne tracenie czasu czy właśnie takie bujanie w obłokach to jest po prostu brakiem świadomości jak olbrzymi wpływ ma myśl ludzka na rozwój później społeczeństwa i ogólnie świata, a czy dzieci potrafią myśleć jak filozofowie przecież to jest bardzo trudne jeśli już ktoś z filozofii nieśmiały wspólnie z zgadzamy z tym, że w żadnym wypadku nie powinien to wydaje się, że filozofia potrafi być niezwykle trudne czasy komplikowała nam i dzieci sobie z tym radzą bez kolejne stereotypowe pojmowanie filozofię, że filozofia jest trudna, bo rzeczywiście żeliwa i będziemy historię filozofii gdzieś używa się skomplikowanych sformułowań w definicji to można się po plątać natomiast, jeżeli wejdziemy właśnie od bazy, czyli zdumienia nad światem filozofia jest czymś naturalnym zdziwienie zaskoczenie porównywanie to są właściwie te cechy dzieci, czyli dzieci są urodzonymi filozofami mówi się nawet, że dzieci brak filozofować od momentu, kiedy zaczynają posługiwać językiem trzeba się od czwartego roku życia tylko niestety później poprzez właśnie taki proces podawania wiedzy rozwijania tego dna taka naturalna ciekawość może zostać stłumiona natomiast, jeżeli dziecko się zachęca do tego, żeby sobie nawet czasem obudziła w tym myśleniu czy w dowodzie tak absurdalne pytania, które tylko pozornie są absurdalne czasem dotykają bardzo istotnych rzeczy taka pewność dziecka, że może myśleć samodzielnie zaczyna się rozwijać w to może ja miał namyśli faktycznie bardziej historia filozofii, gdzie te ujęcia potrafią być 3 niezwykłe trudne jeśli chodzi o takich filozofów wanie właśnie na zasadzie rozmyślania nad światem to co istotne ma pani rację szczególnie właśnie z tym stwierdzeniem, że dzieci są takimi urodzonymi filozofami kogóż to z nas nie zaskoczyły czasami dzieci swoimi znakomitymi pytaniami idący w poprzek naszych utartych schematów myślenia, ale właśnie utarte schematy myślenia to jest coś co wynieśliśmy także chociażby ze szkoły, która to szkoła objawia nam różne fakty właśnie jako o prawdę objawioną, z którą się za bardzo mnie dyskutuje ostatnio Anny rozmawiałam na ten temat z panem dr. hab. Marcinem Napiórkowskim rozmawialiśmy o historii lechitów imperium rzekomego imperium lechitów, który z kompletną bzdurą święci triumfy i pan Napiórkowski właśnie zajmuje się takimi badaniami teorii spiskowych i mówi że to wynika m. in . z tego, że historia się właśnie naucza w ten sposób, że tak było i koniec zamiast mówić o krytycznej analizie źródeł o krytycznym podejściu mówienie, że i z 1 jego źródła wynika tak z drugiego inaczej to taki wątek obok, ale nic im kieruje się w tę stronę właśnie opowiedzenia o tym jak nauka filozofowania pasuje do naszej obecnej szkoły przecież ona jest w poprzek tego tutaj trzeba ciągle podważać, jakie są pani doświadczenia pani przemyślenia w tej sprawie nauczanie filozofii no na pewno nie idzie w parze z takim obiektem przyjmowaniem wiedzę na pewno wielu osobom, by to przeszkadzało, że kwestionuje się właśnie prawdy objawione natomiast myślę, że nauczycielom jednak często zależy, żeby mieć partnerów w uczniach, żeby nie widzieć tych znudzonych twarze, które polegają na ławkach tylko co udział wziąć udział w dyskusji mam namyśli, zwłaszcza przedmioty humanistyczne także, że to jest kwestia nauczyciela, bo elementy nauczania filozoficznego można wpleść w różne dyscypliny niekoniecznie musi być filozofia to może być etyka, a to może być język Polski chodzi o taką otwartość NATO, że uczeń może się nie zgadzać czy może mieć inne zdanie czy brać buntuje się czy podważa to co się mogło podaje ich dzieci to robią lubią pani jest nauczycielką etyki właśnie prezentuje taki sposób właśnie uczenia dzieci filozofowania tego zadawanie pytań dzieci to cieszy my chętnie w to wchodzą dzieci są zdumione, że nagle mówi się, że mają mieć własne zdanie, że bez premiowane geja obraża tych zajęciach mówię, że bardzo się ciesze się ze mną nie zgadzają jak mają własne zdanie zresztą nie jest staram się go wcale swych poglądów głosić, ale to mimo wszystko jakoś wychodzi i dostęp możesz sporo powiedziała jest to, że tu nie ma złych odpowiedzi to jest podstawa filozofii nie ma złych odpowiedzi no, chyba że zdobędą zupełnie niezwiązane z tematem i to jest rzeczywiście w pewnym sensie szok dla dzieci, ale bardzo szybko wchodzą w role cieszy jego zaczynał się otwierać nowych bardzo rozmowny stał się partnerami właśnie w lekcji, a nie tylko biernymi słuchaczami, które przetwarzają to co im się bodaj generalnie zapominają oni z tego więcej niż rok nie potrafił wykorzystać, by nie wiedzą nawet nie widzą połączenia z innymi dyscyplinami fraza jest takim łącznikiem co mogą zrobić rodzice, którzy teraz nas n p . słuchają, ale nie mają dostępu do takich szkół, w których znajdą na tyle mądrych nauczycieli, żeby oni pozwalali właśnie dzieciom na taką swobodę myślenia na logiczne myślenie na na ćwiczenie się w tym logicznymi krytycznym myśleniu, a z drugiej strony ci sami rodzice np. na nie są specjalnie zaznajomieni Massey filozofią jej narzędziami myślenia czy strajki się publikacje książki strony sposoby, które mogą pomóc takim rodzicom rozwijać taki sposób myślenia o swoich dzieci tak teraz więcej się pojawia się materiału w języku polskim na temat filozofowania z dziećmi zachęcające właśnie rodziców czy ludzi niezwiązanych bezpośrednio z filozofią do takich rozmów do czekających z dziećmi mają wskazówka byłaby taka przede wszystkim, żeby stworzyć na dziecko jako na mądrą myślącą istotę, która ma naprawdę bardzo dużo do powiedzenia i nie trzeba odpowiadać na każde pytanie żyć w kasie pyta, dlaczego to można mu dać odpowiedź, a jak myślisz, a nie od razu podawać mu na tacy rozwiązanie, bo w ten sposób dziecko się uczy bierności, by zachęcić właśnie, żeby samo znalazło odpowiedź i ewentualnie z nim weź dyskusja, jeżeli chodzi o literaturę to w ogóle metoda filozofowania z dziećmi opiera się bardzo często na czytaniu bajek i na stawianiu pytań pytanie na czysto egzystencjalnych np. czy zgadza się z postępowaniem bohatera czy to było sprawiedliwe i różne tego typu właśnie rzeczy wzięte zżycia są na rynku polskim nasze publikacje bajek filozoficznych, ale tak naprawdę można z bardzo liczne literatury dziecięcej takie rzeczy wyciągnąć i korzystać kolejną rzeczą są właśnie gry, które się też pojawiał na rynku jak właśnie też gram ze swymi uczniami w grę dykcji np. picie gramy w skojarzenia i dzieci czy też rozwijał swoją wyobraźnię, czyli jest jest cel jest do czego sięgnąć można też sięgnąć do filozofów jak rozumiem także rozeznać się w dziedzinie zjeżdżał właśnie filozofia dla dzieci zrywanie prowadzi też warto czasopismo filozof generalnie skierowane do starszych Czytelników na razie jeszcze nie publikujemy, jaki scenariusz, choć chyba zaczniemy go hańbą jest coraz większe zainteresowanie tą wskazówki ogólne czy jest w ogóle filozofia dla dzieci z moim udziale, bo generalnie jest to bardzo szeroko pojmowane filozofia tak myślę myślę, że też można się też posiłkować, ale nie my nie mamy się w stronę nowych rozwiązań myślę, że to też jest prosta kreatywności rodzica, jeżeli będzie chciało z dzieckiem rozmawiać uznaje za partnera do rozmowy to znajdą się różne metody i warto wybrać ten pierwszy krok w Zachęcie, gdzie dziecko rozwija swoją ciekawość chciałem panią zapytać czy coś bardzo na poważnie, bo zaczęłyśmy ja tak zaczęłam od tego, że porozmawiamy o tym co zrobić, żebyśmy my jako społeczeństwo byli mądrzejsi ktoś się oczywiście zaczyna wszystko we wczesnej edukacji później zdecydowałam celem wydarzenia z Francji, gdzie są spotkania filozoficzne z dziećmi ze szkół podstawowych po atakach w Paryżu co ma wspólnego filozofia za atakami terrorystycznymi co ma wspólnego filozofia czy też braki nauczania z zalewem populizmu półprawd i stereotypów czy, ucząc dzieci filozofię filozofowania będziemy faktycznie mądrzejsi bardziej odporni na ten zale w na głupotę inne nienawiści, która nas teraz właśnie otacza zalewa zdecydowanie tak, bo nakłada jakiś filtr na informacje, którym jesteśmy bombardowani dzieci są szczególnie podatne jest, jeżeli chodzi o terroryzm Basia dzieci, które wychodzą właśnie takie środowisko to nienawiść poczucie krzywdy się rozwijała filozofia daje narzędzia, żeby odróżnić manipulacje otoczenie od tego co faktycznie się dzieje czy zacząć analizować swoje własne procesy myślowe n p . to, że się Bojar czuje teraz się Bolek nie znaczy, że faktycznie zagrożenie ja muszę atakować tak kolejną sprawą jest logika często właśnie o groźne niż populizm czy manipulacji podaje, że tak nielogiczny argument, że one po prostu dla ludzi, którzy mają jakiś osobowy stosunek filozoficzny postu rażą ich od razu widać, że po prostu jest to kłamstwo tak, a ludzie, którzy postu niemających narzędzia to nie widzą niemal od narzędzi jakże to jest nie tylko kwestii właśnie w zachodniej Europie, gdzie są bary takie środowiska, która ma mszy mogą wyrosnąć terroryście mówi też o polskim środowisku gdzieś się właśnie się nienawiść do piraci ważne stereotypach to zrób masaż łatwa do manipulowania jej, ale niestety są bardzo niebezpieczne, bo to się może obrócić przeciwko tak, że tak wychowujemy indywidualistów zdecydowanie dzięki filozofii, ale takich rozsądnych indywidualistów takich, którzy właśnie jemu nie będą jak ktoś mówi szorować MMA tylko dlatego rząd się jest wydaje taki logiczne tak naprawdę z pseudo logiczne proszę wybaczyć emocje, ale jakoś naprawdę ten zalew głupoty jest dość przytłaczające, czyli co jest poważna sprawa drodzy rodzice proszą się rozejrzeć za takimi możliwościami inne drodzy nauczyciele proszę pomyśleć proszę też chyba nie bać bycia właśnie podważone przez dzieci, że to nie jest nic złego, że się czegoś nie wie albo, że się powie, że wspólnie poszukajmy odpowiedzi to chyba też taka ważna sprawa ważny komunikat, który mogłybyśmy tarasy rodzicom nauczycielom przekazać na koniec pani myśli tak zdecydowanie jestem za tym idzie dziś postępują dowartościowane czuje się szanowana i dzięki temu też jest większa otwartość chęć do rozwoju także to działa naprawdę bardzo szeroką gamę właśnie rośliny będziemy im mocy dziecka właśnie o przedstawiali różne rzeczy jako faktu objawione to, jaką mamy gwarancję, że nie przyjdzie ktoś inny ktoś bardzo zły i opowiemy o bardzo złe ideologii i powie, że to jest właśnie kolejna prawda objawiona, jaką mamy gwarancję Otóż żadną drodzy państwo profile zachowaniu dla dzieci opowiadała pani, o ile zachowaniu dzieci wspólnego z nimi filozofowania opowiadała pani Dorota Monkiewicz-Cybulska absolwentka filozofii teoretycznej ku historii UMCS i nauczycielka etyki w szkole podstawowej imienia Bolesława Chrobrego w Lublinie szczęśliwe dzieci chcę panie mają inny mam nadzieję i oczywiście zapytać zapraszamy do pisma filozofuje to jest pismo, które jest dostępne w kioskach i w internet czy też jest to obszerny portal bardzo serdecznie witam państwa zaprasza się pięknie rozwijać wiem, bo obserwuje dziękuję uprzejmie dziękuję bardzo to jest Radia TOK FM za chwilę będą Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA