REKLAMA

Bezpieczeństwo na przejazdach i przejściach kolejowych po raporcie NIK

Skołowani
Data emisji:
2017-02-18 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycję skołowani kolejna edycja zapraszam do wysłuchania dzisiaj proszę państwa od kolei bardzo lubię rozmawiać o kolei nie tylko rozmawiać, ale jeździć, ale z różnych powodów jest to ograniczane w naszym kraju dzisiaj rozmawiamy o bezpieczeństwie na przejazdach i przejściach kolejowych oraz o wynikach przewozowych w 2016 roku 2016 roku więcej pasażerów korzystało z kolei niż 2015, dlaczego o tym, właśnie dzisiaj przez całą Rozwiń » godzinę ale zanim o tym, do przedstawię państwu 1 informację, która nas zaatakowała pod koniec tygodnia wczoraj w Polsce uprawa i sprawiedliwości Artur Szałabawka wystosował interpelacje do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych działów administracji i działania mające na celu zniechęcenie rowerzystów jurorka rolkarzy do słuchania muzyki podczas jazdy jako kierowca widziałem już wiele niebezpiecznych sytuacji z udziałem osób ze słuchawkami na uszach, mijając takiego rowerzystę staram się zachować szczególną ostrożność mam nadzieję, że po pas panu posłowi chodzi o wyprzedzanie w, a jeżeli wyprzedzam to tak panie pośle, zawsze zachowujemy szczególną ostrożność, bo to bardzo niebezpieczny manewr i mieliśmy co do tego nie mam wątpliwości po ostatnich sytuacjach z kolumną Biura Ochrony Rządu i wiozącą panią premier oni też tam wyprzedzali proszę państwa szczególną ostrożność przy wyprzedzaniu jest bardzo ważna pomysły nie jest nowy, jeżeli chodzi o zakaz słuchania muzyki dla rowerzystów i rolkarzy myślę, że przynajmniej raz w roku się coś takiego pojawia jest delikatna dyskusja później ten pomysł jest zapominane, więc myślę, że i tym razem tak będzie Warta jest w ogóle uważać na drogach na do kolei Jakub Majewski Fundacja ProKolej dr Jakub Majewski dzień dobry panie doktorze niedobre państwo no i jak tam to bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych tak się zastanawiam, bo od jakiegoś czasu chodzi po głowie, dlaczego wszystkie wypadki niezależnie od tego kto jest sprawcą czy osoby tzw. obsługujące kolej czy też inni uczestnicy ruchu drogowego niezależnie, kto spowoduje wypadek to tak czy, jaką jest kwalifikowany jako wypadek kolejowy w ogóle ktoś przyjeżdża albo nieprawidłowo przez przejazd kolejowy samochodem spowoduje wypadek to Doda jest chyba 1 z podstawowych problemów, które jest przy okazji dyskusji na temat wypadków kolejowych wypadki kolejowe to tak naprawdę w 66 % w 23 to wypadki na przejściach kolejowym na przejściach przez tory inna przejazdach kolejowych, czyli tak na ty coś co się dzieje na kolei, choć dzieje się pomiędzy koleją, a jej otoczenia później wyjdziemy na statystykę głębiej co się okazuje, że ponad grubo ponad 90 % sprawców tych wypadków na przejazdach czy przejściach kolejowych to nie kolej, ale właśnie korzystający z euro 2 lata wymyślił, że to mają być wypadki kolejowe no bo to ligowe statystyki kolejowej tutejszy trochę, dlatego że tak skonstruowany w Polsce prawo, że za bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych otwiera kolejną przecież dróżnik to Kolejarz przy ulica będzie wtedy rolnik wysłał niniejsza dzieci dłużnicy są, dlatego że kolej musi ponosić 100 % koszty tego chory tej ochrony dość paradoksalna sytuacja, bo my sprawców mamy od strony drogi, a pilnujących od strony kolej powiedzmy sobie, że kolej może oczywiście jeszcze bardziej zwiększać sposób strzyżenia tych przejazdów, ale jeżeli nie zaczniemy zmieniać mentalność kierowców, jeżeli nie zaczniemy winny sposób, by korzystać z tych przejazdów kolejowych to już niewiele da mu stawiać znaki ostrzegawcze od strony torów pociąg zwalnia do 20 km / h po to, żeby, nawet jeżeli już wyjedzie samochód to skutki tego wypadku były mniejsze, ale tak naprawdę tutaj od strony kolej już niewiele da się zrobić trzeba działać od strony drogi kolej i na drogach nie ma kompetencji pasy, które kontroluje kończy się o kilka metrów toru dalej już droga, którą tak mu pola ktoś inny, który z kolei nie odpowiada za bezpieczeństwo na przejeździe ja bym taki paradoks wyobraźmy, że taką sytuację środek nocy jedziemy przez miasto środek pola nikt nie idzie przejście dla pieszych zapala się czerwone światło co się dzieje wszyscy kierowcy stają stoją oby nie są zadowoleni z tego, ale jednak nie pojadą tą sama sytuacja z przejazdem kolejowym włącza się czerwone światło co robią kierowcy przyspieszają no bo trzeba zdążyć przed pociągiem nowo ile można czekać jak ten pociąg przejeżdża w związku z tym mamy zupełnie inne nastawienie do tego mamy pełen szacunek do bezpieczeństwa ruchu drogowego mamy z pewien szacunek do sygnalizatorów drogowych natomiast jeśli chodzi o przejazd kolejowy to nam się wydaje nam, że to trochę inna rzeczywistość i ten pociąg będzie na pewno za późno na pewno będzie za długi na pewno trzeba spróbować, bo możemy myślimy im tak mamy wpojone, że te pociągi wolno jeżdżą nim jeszcze zdążymy, zanim monter przejedzie tak naprawdę te światła to tylko informują, że gdzieś tam ten pociąg można wjechać za pół godziny np. tak takie głębokie przekonanie kierowców zaś uważają, że przed tym pociągnął jeszcze gorsze są skutki jak tej sytuacji, o których mówiłem staroście ograniczenie prędkości dla pociągu pociąg zaczyna zwalniać i wtedy dochodzi do wypadku bardzo często maszyniści, z którymi rozmawiamy opowiadają taką sytuację pani ja i hamuje podjeżdża samochód stoi stoi i nagle przed samym pociągiem rusza, dlaczego no myślałem, że pan hamuje mnie wpuści nas ta kwota, ale to Duda jest dobra analogia, jeżeli chodzi o przejściu dla pieszych, bo czasami kierowcy tłumaczą, że nie przepuścili pieszego, ponieważ myśleli, że o nich będzie przepuszczać skoro nie wchodził nie wchodził nie chodzi o to ruszyli do tak pamiętajmy, że samo waży pół tony natomiast pociąg waży kilka tysięcy ton w związku z tym jest na starcie tych 2 mas z fizyki to kwestia związana jest konieczny staż jest właśnie w dobrze to trochę o tych wynikach jak to jest na tych przejazdach kolejowych na przejazdach kolejowych w 2015 roku już patrzeć to ja mam wydane przez koleją do 201 zdarzeń, w których zginęło 56 osób, ale tylko tych oficjalnych, ponieważ Najwyższa Izba Kontroli też wskazuje na tzw. dzikie przejścia czy tak naprawdę wszędzie, gdzie się da przejść przez Fed od to prawda przechodzimy przez tory bardzo wielu miejscach trudno jest za każdym razem do legalnego przejścia, które może być co kilka kilometrów tutaj duża dyskusja nawet w samym środowisku kolejowym czy zmuszać ludzi do tego, że przechodzi wyłącznie przejściach oznak oznaczonych oznakowanych tam na pewno jest to pod kontrolą tam jest bezpiecznie tam jest widoczność odpowiednio zapewniona, ale czy to jest w ogóle realne, bo musielibyśmy pewnie wszystkie linie kolejowe ogrodzić płotem i wtedy rzeczywiście nie dałoby się przez nią przejść, ale ludzie, którzy w Sopocie wytną sobie dziury i tak będą, przechodząc przez oczekiwać powiedzmy, że tak naprawdę tych potrąceń przez pociąg realnie połowy zakończeniu procedury bardzo niewiele to nie jest tak łatwo wpaść pod pociąg łatwo jest stracić życie, jeżeli się ma takie życzenie i tych ludzi, którzy giną na torach to tak naprawdę Grotu samobójcy ludzie tego, gdy w statystykach w pierwszym momencie istnieniu nie nie ujmuje, ale tak jak kierowcy wpadają przez nieuwagę tak ludzie ginący, a teraz to jednak ludzie, którzy świadomie potem pociąg aż Najwyższa Izba Kontroli bezpieczeństwa na przejściach przejazdach kolejowych te dane są tu w latach 20142015 jak Najwyższa Izba Kontroli wskazuje ten poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych wyrażone wskaźnikiem LTV w czymkolwiek jest cenny i myślę, że pan doktor może wyjaśnić czym jestem wskaźnik INR cwał, bo tak to jest mu trochę takim biurokratycznej mowy jest w jak to zwykle bywa w dokumentach Najwyższej Izby Kontroli pogorszył się na odpowiedź oczywiście, bo ministerstwo, że w stosunku 2016 roku do 2015 to bezpieczeństwo się poprawiło i tak naprawdę w 2016 zdarzeń było mniej 180 w stosunku do tych 2012015 roku mniej ludzi też zginęło 43, a nie takie w 2015 roku 56 osób, więc panie doktorze, z czym ten wskaźnik NAV jest jak to się mierzy w matni nie wyjaśnia dokładnie definicja ta z generalnym mówisz o tym ile osób w stosunku do do całego ruchu ginie jeśli chodzi o mienie poszkodowanych w jeśli chodzi o takie szczegółowe dane to polskie linie kolejowe, które odpowiadają za sieć kolejową w Polsce prowadzą od kilku lat kampanie bezpieczny przejazd kampania, w której pokazuje się np. symulację wypadku kolejowego staje stawia się samochód na torach rozpędza się lokomotywy to daje domyślenia to to działa na wyobraźnię na pewno jest także wypadki na przejazdach kolejowych są są chyba podstawowym problemem bezpieczeństwa na kolei, jeżeli mamy 36 % wypadków kolejowych w ogóle wszystkich wypadków kolejowych to wydatki na przejazdach kolejowych 35 kolejne 35 % prawie 36 to potrącenia przez pociąg pieszych to się okazuje, że tak naprawdę kolej ma główny problem na tym odcinku trasy, jeżeli przeniesiemy się na drogi, dlaczego na drogach tak trudno przekonać wszystkich, żeby zaczęli się z tym coś robić, bo tam też ułamek tym tam i to są też informacje, które mu bardzo często powtarza prezes Urzędu Transportu Kolejowego mówi o tym, że jak on rozmawiał z ludźmi odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo ruchu drogowego to oni mówią my rozumiemy, że macie z tym duże problemy wiemy, że ten czy wydatki na przejazdach kolejowych to dla kolei jest problem, ale z całym szacunkiem na drogach to jest gdzieś tam ułamek ułamek procenta i z zawsze tak to ta dyskusja pomiędzy kolejarzami drogowcami jest tutaj nierówna oczywiście, że kolej chciałaby, żeby tych wypadków nie było najlepszym sposobem jest właśnie są 2 sposoby 1 do pana o tych 2 sposobach pod klucz informacji czas leci szybko dr Jakub Majewski Fundacja ProKolej rozmawiano o bezpieczeństwie na przejściach i przejazdach kolejowych Najwyższa Izba Kontroli jak w domu kontroluję wszystko jest do tych ustaleń wracamy po skrócie informacji druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem za nos i dalej dr Jakub Majewski Fundacja ProKolej i rozmawiamy o bezpieczeństwie na przejazdach przejściach kolejowych w pierwszej części zaczęliśmy mówić o tym jak to się wylicza Najwyższa Izba Kontroli zarabia tak bardzo dobry dokument o odpowiedź ministerstwa oczywiście była do tak naprawdę się poprawia to bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych no ale w ogóle o bezpieczeństwie warto rozmawiać, zwłaszcza tam, gdzie jest ten stek kolejnictwa i drogownictwa i my zaczęliśmy mówić, że tak naprawdę ci zarządcy dróg to dach po czynem podchodzą do tego wszystkiego niby wiedzą, że tam są te wypadki drogowe na kolei, ale to nie ich tak naprawdę sprawa no bo to 2 kładki kolei są musimy powiedzieć, że mamy 4 kategorie przejazdów czy też przejście w ogóle tych styków właśnie dróg z koleją 4 rodzaje kategoria de CBA i najlepsza, a najwięcej proszę państwa tu zdziwienia myślenie ma najwięcej przejazdów kolejowych mamy kategorii dat i tych najgorszych ta kategoria, a to mnie przejazd strzeżony mamy dróżnika szlabany tam ktoś pilnuje bezpieczeństwa kategoria de automatyczne pół zapory sygnalizacja świetlna kategoria c tylko sygnalizacja świetlna no i najpopularniejsze niestety przejazdy kategorii odejdzie my mamy tylko statyczne są urządzenia stoi znak stopu, a ich znak ostrzegawczy, ale nikt nie informuje czy pociąg nadjedzie a kto decyduje o tym, jakiej kategorii dany przejazd ma być o kategorii przejazdu decyduje natężenie ruchu liczysz ile pociągów i samochodów sprzedanych przez przyjeżdża i z tego wybicia się kategorie np. na drodze krajowej albo w obrębie stacji albo na linii, gdzie prędkość pociągów jest powyżej 120 km / h ta może mieć tylko przejazdy kategorii, a powiem, że tak naprawdę jeszcze 1 jeszcze lepsza kategoria i prawdopodobnie jedyna, której skuteczne w 100 % to przejazdy wielopoziomowe na liniach, gdzie pociąg jeździ powyżej 110 km / h nie może być w ogóle przejazdów poziomie 8 tam trzeba drogę puści, gdzie dołem albo górą i tam rzeczywiście bezpieczeństwo 100 % mamy takie przejazdy mamy takie przejazdy na centralnej magistrali kolejowej, gdzie nasze świeżo nabyte pociągi Pendolino rozpędzają się do 200 km / h są coraz dłuższe odcinki po kilkadziesiąt kilometrów w tej chwili, gdzie rzeczywiście nie ma żadnych skrzyżowań kolizyjnych i tam i można powiedzieć, że tych wypadków nie ma no tak znane łatwo załatwić taką sprawę prędkości tak jak pan doktor powiedział w poprzedniej części postawić znak ograniczenia prędkości dla pociągów no właśnie, gdy prowadzą ożywioną, jeżeli mamy przejazd z reguły inne wyliczenia wynika, że tam powinien siedzieć dróżnik albo przynajmniej powinny być urządzenia ostrzegawcze, a nie stać nas na to, żeby ten przestrzec Otóż wprowadzamy ograniczenie prędkości, bo przepis stanowi, że wprawdzie z wyliczeń wychodzi, że powinna się być to niestrzeżone, ale jeżeli nie ma takiej możliwości to po prostu trzeba zwolnić pociąg zwalnia do tych 20 km / h co poza oczywiście kuriozalnym obrazkiem, kiedy to pociąg wyzwania oto, żeby przepuścić tego biednego kierowcy, który nie zorientował się, że jednak nie ma szans w starciu z tym z tą masą żelaza powoduje gigantyczne straty, bo przecież wyobraźmy sobie, że pociąg wiezie węgiel, że waży 3000 ton niż teraz co kilka kilkanaście kilometrów chciała go zahamować, bo to, żeby w właśnie oszczędzić na tym na tych drogach strzeżenia nie powinno być takich sytuacji i właśnie paradoks, który mówił przed wiadomościami przejazdu informuje Jan przeciek informacji z formacjami raz na radio TOK FM przejazdów kolejowych w Polsce jest za dużo za dużo przejazdów kolejowych w Polsce jest za dużo, jeżeli popatrzymy sobie miasto za wolno pociągi jeżdżą europejskie no to co jej kilometr 300 m w Polsce jest przejazd nie da się strzec tak dużej ilości przejazdów co 222 statystyka na każde 100 km mamy 26 % przejazdów strzeżonych i prawdy prawie 70 % przejazdów niestrzeżonych w związku z tym nie jesteśmy w stanie strzec wszystkich przejazdów pojawiła się taka kampania pojawia się taka takie zmiany wprawie, które mówią o tym, że przejazd jest po prostu za dużo bezpieczniej byłoby zmniejszyć liczbę przejazdów i podnieść kategorię i strzeżenia czasem trzeba będzie nadłożyć drogi, ale będziemy w stanie bezpiecznie pokonać tory i wydaje się, że ten rozpędzając się trend, żeby likwidować przyjaznym polnych drogach, gdzie już, gdzie ten samochód zdarza się może raz na dobę może rzadziej gdzieś w środku lasu, gdzie się okazuje, że druga jest własnością lasów państwowych i tak naprawdę nie wolno jechać samochodem, bo tej ta druga jest wyłączona z ruchu publicznego to po co tam jest przejazd i Ascoli żyje leśnicy mogli jeździć no no właśnie tak tylko, że dawni na drodze niepublicznej kolej nie ma obowiązku strzeżenia przejazdu w zasadzie nie ma obowiązku urządzania tego przejazdu ewentualnie, jeżeli ktoś ma drugie niepubliczną, czyli prywatną powinien się dogadać przynajmniej na to jak te urządzenia zabezpieczenia tam zrobić przejazd kolejowy w Polsce zaczynamy z 1 strony zastępować wiaduktami, ale z drugiej strony likwidować i to powinno przynieść efekt w takim n p . Hiszpanii przejazd jest prawie co 6 km w Bułgarii co 5 km, a w Polsce to co 1300 m w 2 m w nowo tak ale gdy dalej wracam do tego, skąd my wiemy jak zakwalifikować dany przejazd, bo zresztą tak jak Najwyższej Izby Kontroli, bo pokazuje zarządcy dróg nie zawsze robią badania natężenia ruchu, więc kolejarze dogadywanie się z kolejarzami no kolejarze nie mają pełnych zdań jest, więc tak tak naprawdę nie mogą zmienić kwalifikację tego przejazdu kolejowego, bo nie mają natężenia ruchu od strony drogowców niestety tak to wygląda, bo mamy do czynienia z sytuacją, w której jedynie, że drugi płaci Otóż zarządca drogi w życiu zawsze będzie boomem bronił każdego kolejnego przyjazdu nie będzie zadowolony czy gmina, która maty te drogi lokalne nie będzie zadowolona z tego, że tutaj ktoś proponuje, żeby przejazd zlikwidować nie chcę się odbędzie koszty wybudowania ochrony tego przejazdu ewentualnie ryzyko wypadku na tym przejeździe poniżej kolej w związku z tym, jeżeli rozdają przejazdy za darmo to może zróbmy jeszcze częściej może to 500 m będzie przejazd albo Murzyn cała kolej w Polsce będzie 1 wielkim przejazdem, bo może komuś być po drodze Metheny tędy właśnie ich tutaj 1 to jest pewien ewenement w skali Europejskiej, bo generalnie ten podział odpowiedzialności powinien iść po połowie, jeżeli mamy dróżnika to pół pensji tego dłużnika nie zapłaci kolei, a drugą po nich zapłaci zarządca drogi wtedy ta skłonność do obrony wszystkich przejazdów nawet gdzieś w środku pola znacznie spadnie, bo się okaże, że to po prostu kosztuje bezpieczeństwo kosztuje i oczywiście mówić o tym, żona nie ma ceny, ale jednak tą cenę na koniec mała i ktoś tą cenę musi zapłacić nie na bezpieczeństwo bezpieczeństwo kosztuje, ale niebezpieczeństwo a tym bardziej drogowe tak jak mieliśmy niedawno też opublikowane wyniki ile to wszyscy płacimy Zatorze jest niebezpiecznie na drogach, czyli za wypadki drogowe w ramach, których właśnie proszę państwa nie ma wyliczeń ile kosztują wypadki drogowe właśnie, jeżeli chodzi o samochody czy też uczestników ruchu drogowego, a kolej i ważne, bo nie jest kwalifikowany jako wypadek drogowy nad przeliczamy wypadki drogowe z lekarz na noże idziemy dalej jeszcze 1 rzecz, która Najwyższa Izba Kontroli pokazała mianowicie rozporządzenie ministerstwa infrastruktury in dotyczące transportu Ros określono nowe wyznaczniki iloczynu natężenia ruchu, czyli ten iloczynu właśnie na ruchu drogowego i ruchu kolejowego, na podstawie którego kwalifikuje się to przejazdy kolejowe to rozporządzenie się zmieniło to Najwyższa Izba Kontroli wskazuje, że to mogłoby być być 1 z przyczyn tego, że nam przejazdach kolejowych jest niebezpiecznie no to może właśnie tu wszystko tkwi w prawie w literze prawa wydaje mi się, że nie w nowym rozporządzeniu podniesiono nieco to iloczyn, czyli te ten tt te wyniki, które kwalifikują przejazd do odpowiedniej kategorii czytam siebie odróżnić czy to można tylko postawić krzyż Świętego Andrzeja i znak stopu cały czas rośnie nam ruch drogowy to jest kolejny paradoks, który w, który pokazuje, że tylko kosztami obciążona jest kolej, ale tak naprawdę nie tutaj leży przyczyna obu pociągów w Polsce jeździ nieco więcej może w drugiej części audycji trochę o tym, powiemy, ale nie aż tyle więcej, żeby lawinowo trzeba było zmieniać je podwyższać kategorie przejazdów natomiast rośnie ruch drogowy bez pie bezpieczeństwo ruchu drogowego też spada poniekąd przez to, że mamy coraz więcej przejazdów coraz więcej ruchu bezpieczeństwo na ciele kryły też spada, dlatego że coraz więcej samochodów pokonuje te przejazdy i statystycznie co któryś spotykał się z tym jajkiem kilku tysięczna tonowym pociągiem natomiast te idą czyny cały czas rosną jeśli chodzi o, o ile samochodów i znowu po raz kolejny wracam do tego do tej asymetrii w odpowiedzialności za bezpieczeństwo rośnie ruch drogowy rosną wypadki kolejowe dlatego, że to jest z tych dwu w 2 różnych środków transportu, czyli proszę państwa współpraca i jakie pan doktor mówi mniej przejazdów kolejowych nie wiem czy to jest to nie jest ta, która będzie spotykać się z Żyrardowa ludziom, bo jednak ludzie chcą jak najszybciej przejechać nie delikatnie mówiąc bezpiecznie, ale przez analogię do ruchu drogowego budujemy autostrady i ludzie zaczynają nadkładać drogi po to, żeby jechać drogą lepszej klasy również drugą bezpieczniejszą oczywiście także drugi wysokiej klasy gdyż, zwłaszcza w przeliczeniu na ilość samochodów, która tam tamtędy przejeżdża są bezpieczniejsze w związku z tym jesteśmy skłonni nadłożyć drogi jesteśmy skłoni dla lepszej infrastruktury pojechać dookoła i tak samo mogło być przejazdem kolejowym, gdyż mieli pewność, że przejedziemy przez wiadukt będzie do 100 % bezpieczne to może to parę kilometrów nadzieje na nadużył, jeżeli byśmy chcieli przejechać przez przejazd, gdzie ktoś strzeże naszego bezpieczeństwa i odpowiada za to, że tam napoje na pewno nie znajdzie się pociąg na naszej drodze samochodowej to może byśmy byli skłonni nadłożyć drogi to jest kwestia też wytłumaczenia tego, że bezpieczeństwo tu też wysiłek z obu stron również wysiłek kierowcy nadal wiadukty też kosztują no ale proszę państwa takie powiedzieliśmy bezpieczeństwo kosztuje limitu przejazdy samochodowe czytam to tak to 1 rzecz, ale przejścia dla ludzi jest jeszcze inna rzecz, ponieważ jak wiemy też pociągi potrącają osobno, ale tak jak pan doktor powiedział nie jest łatwo być potrąconym, jeżeli się nie chce być potrąconym tak na szczęście tych wypadków, w których w, których to potrącenie nie jest przypadkowe jest niewiele to są to są głównie matki, gdzie w rejonie stacji przejście na peron, czyli tam, gdzie rzeczywiście kolejne nie kontroluje ten cały system i tutaj ma ma duże ambicje jeśli chodzi o budowę przejść podziemnych przy wszystkich dużych modernizacja linii kolejowych to jest obligo, żeby robić bezkolizyjne dojście na perony, żeby tam człowiek nigdy się na tych torach nie zna, ale ja tak są to praktycznie patrzą po różnych podróżach moich i mamy piękną kolei, która jedzie z Trójmiasta na Wybrzeże na nasz wspaniały cypel i tam różne miejscowości są turystyczne jak np. chałupy, gdzie pełno tych pól kempingowych jest jak wiemy po obu stronach mamy mamy Wybrzeża i żeby przejść z pól kempingowych NATO takie prawdziwe wybrzeży w stronę otwartego morza no to trzeba przejść przez tory, a przejść jak na lekarstwo tam czasami naprawdę od 1 pola kempingowego, żeby bezpiecznie przez przejście kolejowe Krzysztof kawał drogi trzeba to właśnie teraz pytanie jak rozwiązać tego typu tego typu problem sam przy okazji modernizacji linii między Gdynią helem zbudowano sporo strzeżonych przejść dla pieszych pojawiły się pół rogatki można zapalać światło dzwoni dzwon ostrzegający o tym, że nadjeżdża pociąg oczywiście dzieje się to z dużym wyprzedzeniem, bo te bufory czasowe są w prawie zapisane sporo w związku, z czym jeszcze wszyscy próbują przed tym w tym swoim parawanem i wiaderkiem i łopatką przebiec przed tym pociągiem, ale wystarczy przejść powinno być więcej i tak jak duży byłby koszt tego ostrzeżenia czy należały do nich kolejową ogrodzić murem jak między Ameryką, a Meksykiem i nie przepuszczać nikogo, bo wtedy będzie dla niego bezpieczniej to jest to trudny dylemat trudny dylemat czy da się strzec skutecznie wszystkie przejścia i przejazdy kolejowe w Polsce czy zmniejszyć ich wtedy, narażając się na właśnie uwagi na ten temat życia nadkładać hektar, żeby pokonać tory po, których przecież jej nie jeździ pociąg co kilka minut, ale cel co kilkanaście czy Czech czy godzin w rozpoznawanym i żeby wywalczyć miejsce na plaży to naprawdę trzeba się spieszyć często jak wiemy doskonale zna dobrze to bezpieczeństwo bezpieczeństwo na przejazdach przejściach kolejowych trzeba działać proszę państwa jak powiedzieliśmy z winy kolei to rzadko bywa raczej, jeżeli chodzi o drogownictwo także do zarządców dróg proszę państwa przede wszystkim badamy natężenie ruchu, żeby kolej miała odpowiednie dania chce zmienić kategorię przejazdu kolejowego czy może je inwestować gdzieś obok niedaleko, żeby zrobić ten przejazd wiadukt owych także podstawa do informacji dobrze to przechodzimy do drugiego tematu, dla którego zaproszę pana doktora dzisiaj pasażerowie wracają na kolej tak UTK Urząd Transportu Kolejowego zamieścił informację o 290 tys 2 miliardy 400  000 000 pasażerów tylu podróżnych skorzystało z pociągów 2016 roku jest to więcej od 12  000 000 w porównaniu do 2015 roku od życzliwości wzrósł ponad grubo ponad 4 % więcej podróżnych w polskich pociągach zasiadło zajął miejsce w zeszłym roku dane są optymistyczne widać, że duże inwestycje infrastrukturalne z finansowane przecież przez Unię Europejską w lwiej części zaczynają przynosić efekty poprawiły się dworce kolejowe zaczynamy zauważać, że natura jest nowy tabor to nie tylko Pendolino również na regionach pojawiają się nowoczesne pociągi i klienci to widzą to bardzo to bardzo cieszy te dane są stabilnie rosnący od 2014 roku mamy trzeci pod rząd czy istotne wzrosty przewozów pasażerskich chyba Polacy zaczynają wracać do kolei zaczyna się przekonywać, że jest to dobra alternatywa dla in dla żeglarzy o tym w trzeciej części skrót informacji dr Jakub Majewski Fundacja ProKolej wracamy po skuciu informacji w trzeciej ostatnia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej dr Jakub Majewski Fundacja ProKolej w 2 poprzednich częściach mówiliśmy o bezpieczeństwie na przejazdach drogowych to teraz ten drugi temat tak jak z zaczęliśmy rozmawiać jeszcze w poprzedniej części w 2016 roku więcej pasażerów na kolei od 12  000 000 w stosunku do 2015 roku z liczbą to tak z panem doktorem często spotykamy się rozmawiamy o tej kolei narzekamy, że niedostosowanie się za wolno jest dobrze, że w różnych miejscach nie można w ogóle z kolei skorzystać ma tu proszę więcej osób jeździ jest jak jest z gry zdecydowanie lepiej mamy stabilny przyrost liczby podróżnych w przewozach pasażerskich nieco gorzej jest w przewozach towarowych, toteż co też istotne, dlatego że przecież te towary, których nie chcielibyśmy widzieć na naszych drogach jadą pociągiem, jeżeli kolej będzie słaba to trzeba się pogodzić z tym, że nawet przez zakaz wyprzedzania tirów przez granicę nie po nie pomoże po prostu tutaj tyle 2 pasami autostrady będą podążać tam się żadna sodówka nie przeciśnie przybywa pasażerów Przywara pasażerów w przewozach dalekobieżnych PKP Intercity i notuje rekordowe wyniki spółki kolejowe zaczynają wychodzić na plus to też jest nowością w Przewozy regionalne pierwszy raz w swojej historii dna odnotowały dodatni wynik finansowy, więc może coś się zmienia rzeczy się na lepsze i pieniądze wkładane w inwestycje gminy i to, że zaczyna się nam zapychać się centra miast brakuje miejsc parkingowych powodują, że mamy do czynienia z tym procesem, który na, które państwa zachodnioeuropejskie przerabiałem często po kilkadziesiąt lat temu nie da się dowieźć wszystkich samochodem na miejsce nie da się zorganizować w ten sposób ruchu drogowego trzeba było wyburzyć wszystkie budynki zastąpić wielopasmowych autostradach mi później nad tymi autostradami budować kolejny pas autostrady skrzyżowania wielopoziomowe i na koniec, by się okazało, że tak jak w Detroit miasto jest 1 wielkim parkingiem dla ludzi mieszkają w dolnym ta, która daje mu rolę w takim mieście nie chce mieszkać, ale my trochę dążę do tego ustawa Metropolitalna np. jest tutaj mamy tutaj planowanie przestrzenne czy generalnie urbanistyka jest niezwykle ważnym narzędziem, bo jak nie zaplanujemy tego wszystkiego odpowiednio wcześnie to później będzie mieć kłopoty z transportem i będziemy się zastanawiać jak tych ludzi z tych okoliczności przyrody przyjemnych pól i łąk dowieźć do centrum sprawnie, gdyby nie tracili czasu, stojąc w korkach i żeby wrócili na czas a gdzie ich dzieci pójdą do szkoły i czym do tej szkoły dojadą musimy myśleć bardzo szeroko tam samochodem dojadą, ale dobrze te wyniki przewozowe to są oczywiście na podstawie sprzedawanych biletów, bo jakżeby inaczej, więc one oczywiście nie obrazują w pełni, bo niektórzy jeżdżą na gapę tzw . więc pewnie tych osób więcej jeździ koleją w znanym znam to oficjalne rzeczy bardzo bardzo dobrze może ta liczba tych miliardów trochę dziwić, ale proszę państwa ludzie do pracy dojeżdżają tak jak powiedzieliśmy chociażby w Warszawie Trójmieście tam z Łodzi do Warszawy ludzie dojeżdżali w aglomeracjach, a coraz więcej ludzi jeździ pociągami coraz popularniejsze jest to, żeby dojechać samochodem do stacji zostawić samochód na parkingu przy stacji dalej pojechać już do samego centrum koleją dobrą dobre publicity w Polsce mamy tu wszyscy mówią, że chcieliby mieć metro, ale tak naprawdę kolei aglomeracyjnej, że jest dobrze zorganizowana niespecjalnie różni się od metra zauważmy, że w dużych stolicach europejskich przecież nie odróżniamy tego czy pojechać metrem czy szybką koleją jest grane RO Bert czy jako Natan się nazywa jesteśmy zadowoleni mówimy, że chcielibyśmy, żeby w Polsce było podobnie i to się trochę dzieje my i w Trójmieście pojawia się Pomorska kolej Metropolitalna i Warszawie tkanka warszawska jest tych pomysłów na koleje łódzkiej łódzką kolej aglomeracyjna koleje małopolskie koleje dolnośląskie i tych pomysłów sporo i one właśnie wychodzą naprzeciw tym potrzebom, że aglomeracje duże miasta oraz rozwija się na tyle szybko, że trzeba zorganizować sprawny transport, a transport szynowy jest najskuteczniejszy w takich momentach najwięcej pasażerów z w okresie styczeń grudzień grudzień 2016 roku przewiozły przewiozą Przewozy regionalne takie, które patrzą na piękne diagram później były koleje Mazowieckie proszę państwa później taka PKP SKM, czyli tak trójmiejska szybka kolej miejska Intercity i tutaj wzrost największy ze właśnie z PKP Intercity, jeżeli chodzi o przewoźników wg pracy przewozowej, czyli tej odległości tak naprawdę przewożenia pasażerów ma to PKP Intercity jest największym i najskuteczniejszym przewoźnikiem, a to wynika z tego, że PKP Intercity przez kilka lat kiepsko pracowała nagle Pendolino się pojawiło się koleje wielkich prędkości zaczęły działać tak jak powiedzieliśmy w niektórych miejscach już nawet 200 na godzinę jeżdżą uważa przejazd jest niezasłużona jednopoziomowe no ale jednak PKP odrabia odrabia straty rzeczywiście wygraliśmy dosyć mała niskiej bazy przez kilka poprzednich lat kolej systematycznie szybko traciła pasażerów było to uwarunkowane 2 rzeczami z 1 strony oczywiście spadającą konkurencyjnością i tym, że cały czas budujemy drogi cały czas oddajemy nowe odcinki dróg w związku z ciemnej kolej zostawała daleko z tyłu z drugiej strony trwały jeszcze ogromne inwestycje kolejowe, które były opóźnione w stosunku do drogowych w związku z tym te tory były zamknięte rozkopany było mnóstwo objazdów trzeba było czekać na stacjach na pociąg z przeciwnego kierunku i w związku z tym inne czasy jazdy były nieatrakcyjne jak się pojawił nowy tabor jak trochę po ukończono te prace modernizacyjne no to dzisiaj mamy okres niestety względnego spokoju za chwilę wchodzimy w kolejną perspektywę unijną i znowu kopiemy tor i należy się niestety spodziewać, że ten wzrost zostanie mocno przyhamowany, bo na rozkopanej sieci kolejowej ciężko będzie w atrakcyjnym czasie przepuścić pociągi znowu będzie mi takie takie kwiatki jak to, że pociąg z Warszawy do Trójmiasta jechało 56 godzin dzisiaj dzieli pół i mało w wielu relacjach n p . w Warszawie do Lublina czas jazdy się, gdy istotnie pogorszy i znowu statystyki siądą, ale niestety musi być najpierw gorzej lub później było lepiej to kiedy będzie lepiej tak naprawdę będzie w podrzucie jedno 2 tysiące 2003 . roku czeka nas ciężka przeprawa kolejowa na tych liniach, które są wyremontowany będzie dobrze natomiast chcielibyśmy, żeby tych linii z dużymi prędkościami również do 200 km / h, bo jak najwięcej no i tam rzeczywiście często nie będą zamykane całkowicie oba tory będą nieprzejezdne pociąg będzie albo jeżdżą objazdem albo zamiast pociągu postawią nam autobus i w związku z tym będziemy nabijać statystyki transportu drogowego, dlaczego znowu nad morze będzie rozkopane nie na umowach na morzach kurs już nie tutaj w Warszawie nie Allena znalazłszy się między Poznaniem, a Szczecinem 1 Wybrzeże w Polsce zachodniej będzie się jeździło ciężko to on, ale to dziwne i na wakacje znowu znowu trzeba będzie samochody wsiadać albo w autokary i żeby tam dowiedział, że jeszcze z ciekawych rzeczy, które dzieją się na kolejne to mnie prezes Urzędu Transportu Kolejowego powołał rzeczniczka praw pasażera kolei nie mieliśmy do tej pory takiej instytucji nie mieliśmy do tej pory takiej instytucji Urząd Transportu Kolejowego rozstrzygał spory pomiędzy pasażerami, a przewoźnikami, jeżeli komuś nieskutecznie załatwiono reklamacji, jeżeli nadal miał wątpliwości co do tego czy w właściwie zapewnione jego prawa dziś teren tym będzie zajmować się nowa instytucja polubownie rozwiążą, rozwiązując cała spory nie trzeba ich od razu do sądu można zgłosić się do rzeczniczki praw pasażerów i ona ma doprowadzić do działały satysfakcjonującej Hindusa z placu funkcjonują tego finału naszą sprawę pamiętajmy, że Unia Europejska zdefiniowała dość konkretnie nasze prawa, jeżeli pociąg spóźni się powyżej godziny mamy prawo do zwrotu połowy ceny biletu, jeżeli to są 2 godziny powinni 14 wtedy, a jeżeli są 2 godziny to połowa ceny biletu powinna wrócić do naszej kieszeni powiem n p . ostatnio zaczęło brakować wagonów restauracyjnych i Otóż, jeżeli ktoś zgłosi, że jechał pociągiem, którym rak wagony stał się, więc powinien być dostępny tam nie ma ani nie ma to należy mu się też 14 biletu z powrotem, gdybym miał na to jedzenie, które chciał kupić w tym wagonie restauracyjnym, dla którego nie kupi nowe i jest także ten standard na kolei zaczynają rosnąć i też prawa nasze zaczynają rosnąć zachęcam do tego, żeby egzekwować, bo czasem oczywiście może coś się zdarzyć nie tak, ale wtedy ten, który świadczy usługę powinien się do tego przyznać uczciwie nam to zrekompensować Joanna Marcinkowska została rzecznikiem praw pasażera kolei ciekawa informacja oczywiście jak zwykle na oficjalnej stronie Urzędu Transportu Kolejowego, aby sprawa została rozpoczęta opatrzona przez rzecznika pasażer powinien spełnić kilka warunków i taki pierwszy, który tutaj jest określone przede wszystkim sam powinien podjąć próbę rozwiązania sporu n p . w drodze reklamacji tak jest najpier w piszemy reklamację do przewoźnika sprawdzamy, kto jest przewoźnikiem i druga niezwykle istotna rzecz, która może w dobie elektroniki internetu może zaskakiwać jako musimy mieć bilet z załącznikiem do reklamacji jest w biedzie nie mamy gdzie tutaj nie jesteśmy w stanie skutecznie udowodnić, że na pewno tym czarnego też musi być jechaliśmy, ale oczywiście tych jest tak wraz z edukacją społeczeństwa liczba istotnie rośnie im więcej ludzi jeździ pociągami tym więcej również jest jest przypadków mniej niezadowolonych klientów mam nadzieję, że to wszystko jest ma również aspekt edukacyjny i że przewoźnicy kolejowi, widząc to będą zapobiegać i np. menu doczepić wagony restauracyjne rozkładów, żeby później nie musieć oddawać na zakupy wgniecenia i n p . na dworcu zachęcamy proszę państwa, jeżeli cokolwiek nie potrafimy sobie poradzić samemu z przewoźnikiem, bo przewoźnik twierdzi, że wszystko jest okay, a nam się wydaje, że nie jest możemy się zgłosić Urząd Transportu Kolejowego na stronach urzędu transportu oraz kolejowego www Cropp House taka krótka do skrawka PL możemy znaleźć kontakt do rzecznika praw pasażera kolei on na pewno chętnie pani rzecznik Joanna Marcinkowska na pewno chętnie się taką sprawą zna zajmie przeanalizuje podpowie nie zrobi Fed jest 1 rzecz, którą chciałem pana zapytać jak tak skrótowo oczywiście już nie mamy czasu pod koniec 2016 roku zmieniła się ustawa o transporcie kolejowym w taki najważniejsze rzeczy, które tam się zmieniły no bo jednak to na podstawie tego budujemy całą kolej w Polsce bardzo dużo nowych obowiązków dla podmiotów kolejowych to jest chyba największa rewolucja w sprawie koleją od 2003 roku, w którym ta ustawa powstała w ogóle mamy zupełnie nowe kategorie infrastruktury dziś terminale intermodalne terminale kontenerowe n p . zaczynają mieć obowiązki w zakresie bezpieczeństwa cały czas staramy się je doprecyzowywać te przepisy w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego mnóstwo innych dyskusji wokół tej ustawy weszła niejako implementacja prawa unijnego, bo tutaj niestety jesteśmy ciągle są spóźnieni Unia Europejska o to, żeby reformować kolej to, żeby ta kolej była podobna jak drogi czy lotnictwo, żeby można było 1 pociągiem przejechać przez kilkanaście krajów, gdzie można było na tych samych zasadach kupić bilet w Polsce Hiszpanii i w Grecji zaczyna wydawać z siebie kolejne pakiety kolejowe mieliśmy 0102. trzeci ostatni 0404. jeszcze nie wszedł w życie, ale on tak dopytał Amelia tutaj na naszym wewnętrznym w ogródku, do których takie są tak naprawdę już snuliśmy tą ścianą, że zakończyliśmy wprowadzanie pierwszego pakietu kolejowego doskonale do wprowadzenia jeszcze 3 może ktoś w końcu uda to rzeczywiście nasza kolej będzie przy kom przypomina zachodnioeuropejskie to co ile lat będziemy wprowadzać nową ustawę o transporcie kolejowym, żeby ten czwarty pakiet, który tak naprawdę będzie pewnie już jakiś tam w połowie już wtedy będziemy tych wszystkich pakietów, które Unia Europejska wprowadzi niestety ustawa o transporcie kolejowym za nim potworki legislacyjne MON jest permanentnie nowelizowane w zasadzie w parlamencie jest także jak skończymy 1 nowelizację to zaczynamy od razu nowelizować kolejny fragment tej ustawy ona reguluje wszystko i inwestycje i ruch pasażerski ruch towarowy i bezpieczeństwo i funkcjonowanie Urzędu Transportu Kolejowego tych przepisów jest tak duża, że już mówić o tym, że to chyba się powinna podzielić na kilka ustaw i chociaż część z nich byłaby w miarę stabilna, a nie jest także kolejarze zaczynają być prawnikami, bo głównym zajęciem jest studiowanie zmian wprawie i zastanawia się czy torcie co robią już przypadkiem nie stało się nie legat tak to jest proszę państwa na kolei, ale ja dalej uważam, że warto korzystać z kolei im więcej pasażerów tym większe będą te wpływy w tym więcej może będzie inwestycji też, chociaż Unia Europejska naprawdę dużo pieniędzy przeznaczana inwestycje kolejowe nie zawsze to jej pieniądze wykorzystujemy tak naprawdę do najważniejszych celów, czyli modernizacji linii kolejowych, które i budowę nowych czy też rewitalizacji istniejących linii kolejowych często te pieniądze wykorzystujemy do zakupu nowego taboru, który nie ma gdzie jeździć tak jak mówiliśmy przy okazji poprzedniego naszego spotkania tak próbujemy poprawiać sytuację kupując nowy tabor, ale ten tabor musi mieć, po czym jeździć, więc przede wszystkim infrastruktura także warto warto korzystać z kolei, bo to niech będzie więcej osób Moto może rządzący zobaczą, że jednak kolej się opłaca transport się opłaca nie tylko ten samochodowy proszę państwa o wszystkich dokumentach one do znalezienia w internecie raport Najwyższej Izby Kontroli o bezpieczeństwie na przejściach i przejazdach kolejowych oczywiście na stronach Najwyższej Izby Kontroli o wynikach przewozowych na stronach Urzędu Transportu Kolejowego na wszelki informacje ustawa o transporcie kolejowych na stronach oczywiście Sejmu można przejrzeć zachęcam do tego to są niekiedy ciekawe dokumenty, choć trudne do przeczytania tak jak pan doktor powiedział, że kolejarze prawnikami musiał się robić zaczynają się stawać się, więc może być to ogarnąć wszystko ma, ale warto warto kolej ma taki szczyt na koniec kolejki, jeżeli chodzi o użytkowaniu kolej to taniej czy jednak te usługi drożeją, jeżeli chodzi o same bilety nie jest źle te podwyżki raczej ostatnio są z rzadka i mieszczą się w tych granicach inflacji oczywiście najwyższe pociągi najwyższej klasy są nieco droższe ale, ale wydaje mi się, że powinniśmy z również o tym, pamiętać pasażerowie nie zawsze mówią, że dla nich problemem jest na bieżąco dla nich problemem jest punktualność niezawodność i dobry komfort oni nawet zapłacą złotówkę więcej czy 2 zł, jeżeli będą mieli pewność, że to ta jakość jest tutaj zagwarantowane, że nie będzie trzeba wpisać do rzecznika praw pasażerów to właśnie jest tak jak powiedzieliśmy z dr Jakub Majewski Fundacja ProKolej bardzo dziękuję za rozmowę w i państwo oczywiście za wysłuchanie zaprasza na 1220 zmotoryzowani dzisiaj druga część historii koła jak najbardziej obiecuje, że to już ostatnia część druga i ostatnią częścią historii koła za niecałe ponad 4 minuty przepraszam ponad 4 mimo tej informacji Radia TOK FM, a po nich wieża zwierzę dr Dorota Sumińska zaprasza na swój program bardzo ważny temat oczywiście zwierzęta może kiedyś porozmawiamy z panią doktor o przewożeniu zwierząt różnymi środkami transportu zobaczymy przy ostrożnym wczoraj był światowy dzień kota chcę powiedzieć, że koty jeżdżą koleją za darmo proszę bardzo dziękujemy bardzo informację Radia TOK FM Krzysztof Woźniak do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA