REKLAMA

Walczyliśmy przeciwko tej reformie na każdym etapie - Krystyna Szumilas, była minister edukacji narodowej o reformie edukacji

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2017-02-20 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Dominika Wielowieyska witam państwa gościem Radia TOK FM jest Krystyna Szumilas posłanka Platformy Obywatelskiej była minister edukacji dzień dobry pani poseł dzień dobry ani w Indiach państwa lub inny jak wyglądają przygotowania do referendum w sprawie gimnazjum uczą się odbędzie czy podpisy są zbierane czy to tak już rozeszło podnosić cen są zbierane z gry w całej Polsce zbiera związek Nauczycielstwa polskiego zbierają partie polityczne m. in. Rozwiń » Platforma zbierają stowarzyszenia zbierają rodzice katują żyją pani ile już podpisy zawieziono ich nie trudno w tej chwili powiedzieć, ponieważ to są różne różne miejsca w różnych miejscach te podpisy są zbierane natomiast natomiast widać duży niepokój duże rynki duży strach rodziców, by przed tą reformą szczególnie tych roczników klasy czwartej piątej szóstej, bo to są dzieci, które najbardziej będą pokrzywdzony w ramach tej reformy, ponieważ one uczą się Starym starą podstawą programową i w trakcie edukacji muszą wskoczyć tak do do tej nowej podstawy pani poseł zastanawia się, bo tak minister Zalewska mówi tu też na referendum w sprawie reformy szkolnej jest już zdecydowanie za późno wszystko zostało uchwalone podstawy programowe są i tego już się nie odkręci z pomocą referendum Otóż przy szkołach nic nie zaczęło się dziać się dzieje w tej chwili tylko samorządy przygotowują nową sieć szkolną one przyjmują uchwały, które w ciągu 1 dnia mogą być ci unieważniony cały proces przekształcania rozpocznie się dopiero w czasie wakacji lipiec sierpień wtedy zostaną z samorządy zaczną przenosić się ławki biurka tablice wtedy dopiero cały ten ruch związany jest jej z gimnazjum w nową siecią szkolną się rozpocznie się w czasie wakacji samorządy zaczną dopasowywać, czyli czy jest on wyremontować gimnazja, żeby je przystosować dla młodszych dzieci szkoły podstawowe będą remontować, żeby je przy nim stosować dla starszych dzieci dzisiaj, gdybyśmy ten proces zatrzymali po prostu zaoszczędzilibyśmy mnóstwo pieniędzy samorządom terytorialnym zaoszczędzilibyśmy rodzicom i nauczycielom chaosu ale by nie pozostaną one życie jednak bez opozycji, ale inni nie reaguje z opóźnieniem na plan rządu, bo to, że PiS chce zlikwidować gimnazjum wiedzieliśmy już kampanii wyborczej o tym co prawda nasz 1 temat ucichł, ale to jest tak, że być może ta akcja zbierania podpisów pod referendum z punktu widzenia opozycji z punktu widzenia osób, które są przeciwne likwidacji gimnazjów powinno się zacząć o wiele wcześniej, bo teraz rzeczywiście już ta machina jednak użyła, nawet jeżeli nie ma jeszcze wprowadzony w życie zmiana organizacji ngo Rio powtarzam, że żyjemy my dzisiaj nic się takiego jeszcze nie zdarzyło w systemie edukacji rynki coby przesądzało o tym, że ta reforma musi wejść na życie się, kiedy jest generalnie zebrane w taki, żebym no, więc czy, więc myślę, że do końca marca teologiczny i to też te podpisy zostaną zostaną zebrane i przedstawiony Sejmowi i marszałek Sejmu będzie musiał podjąć się podjąć decyzję i rozwijała tylko chciałam powiedzieć, tyle że my i ZNP i nauczyciele zbierali już podpisy pod inną przeciwko likwidacji gimnazjum, w który w lutym ubiegłego roku ZMP uzbierało 250  000 podpisów, a Romney my Stowarzyszenie gimnazjum z Torunia zebrały też około 250  000 podpisów tym wtedy pani minister zastosowała manewr w nie mówiąc o tym, że przecież likwidacja gimnazjów nie została przesądzona i tym sposobem zatrzymała ten proces tak naprawdę poszukujący środowisko nauczycieli dając im pewną nadzieję zresztą to jest chyba taki sposób działania pani minister Zalewskiej nieuczciwy sposób działania, których w ich powoduje, że ludzie tracą zaufanie do władzy, ale też mniej jednak byli i wiedzą, że ich działania które, które mogłyby być ci skuteczny przy takim ministrze trudno jednak trudno po prostu ich doprowadzić do końca ataki i to jest cel to jest sceny głównej główny problem, który jest, który ja widzę pani poseł tylko, że być może będzie jednak także PiS odrzuci wniosek o referendum zmiana zostanie wprowadzona turyści już opozycja jest bezradna tak będziemy się przede mną walczyliśmy na każdym etapie tak my w parlamencie w protestowali przeciwko podpisaniu przez prezydenta tej ustawy w szyję wykorzystaliśmy wszystkie możliwe środki do tego, żeby tą złą zmiany zatrzymać na fakt jest taki, że prawo i sprawiedliwość ma większość jest w parlamencie, ale jedyne przeciwko czemu rynki przed nim przed kim może się cofnąć prawo i sprawiedliwość to przed ludźmi zresztą o w czasie kampanii wyborczej bardzo mocno deklarowało prawo i sprawiedliwości, że nie, że w przypadku, kiedy zostaną zebrane podpisy do referendum przystąpi no tutaj i zobaczymy i jak widać pani minister mówi co innego, ale jeżeli prawo i sprawiedliwość szanuje swojej obietnicy, ale żadna partia polityczna tak jak prawo i sprawiedliwość nie byli wzajemnym mówiła głośno o tym, że rzecz będzie szanowała głosy suwerena, więc tutaj prawo i sprawiedliwość będzie w rym i w bardzo trudnej sytuacji jeżeli, jeżeli nie miałem powie, że tych podpisów rodziców nauczycieli społeczeństwa nie wejdzie nie weźmie pod uwagę zastanawiają się co będzie, jeżeli jednak gimnazja będą zlikwidowane, a w przyszłości nie prowadzi sprawę już przegra wybory to byłaby pani za tym, aby nowa władza przywracała gimnazja z mniejszych jak Linda Caruso to co robi prawo i sprawiedliwość to najbardziej mnie uderza w najsłabszą grupę uczniów, bo gimnazja wyrównywał szansę jej badania Pisa pokazują, że właśnie ci najsłabsi uczniowie najwięcej zyskali na gimnazjach badanie Pisa stutysięcznego roku pokazywały, że około 40 % rocznika ma kłopoty z czytaniem ze zrozumieniem dziś jesteśmy winni tym krajem, w którym najmniejszy procent czy uczniów my jest w tej słynnej niższych miejsc w halach gimnazja pomogły też tym najlepszym uczniom i przez to, że nauka w gimnazjach była o rok dłuższa niż 88 letniej szkole podstawowej i często wartość, którą my śle rynny warto zachować natomiast co się zdarzy po wprowadzeniu gimnazjów to będzie zależało od skali zniszczeń znaczy to jest dość trudne, ponieważ ten chaos edukacji nie może trwać wiecznie, ale trzeba będzie dostosowywać takie rozwiązania, które z 1 strony my zachowają to co jest dobre w tym systemie, ale z drugiej strony nie wprowadza chaos, by poseł czy czytanie ma zmienić do zarzucenia jako były minister edukacji narodowej był jednak za czasów, kiedy Platforma rządziła w sondażach gimnazja miały bardzo złe notowania olbrzymia, więc albo też była przeciwko ginęły też złe notowania gimnazjów one były efektem BM o poprzednich rządów prawa i sprawiedliwości chociażby nawet 2 lata rządziły 2 lata, ale to były lata, które wbiły się w pamięci, więc w pamięć jej obywateli przypomnę koszy na na głowie nauczyciela i inne zdarzenia, który w, które były bardzo głośne medialnie i tak wiem inni granie na innych tego typu zdarzenia zawsze źle się kończy dzisiaj widać, że w GM gimnazja ze świadomości ludzi żyjemy zmieniły miejsce i węgiel mamy mamy inny obraz gimnazjów tak, ale to spowodowało właśnie to, że zaczęliśmy nad gimnazja patrzyć i dostrzegać te dobre strony dobre strony gimnazjów, ale gimnazja były krytykowane n p . za to, że sam z MEN program nauczania właściwie rwał się po szóstej klasie szkoły pozowały wszystko zaczyna się od nowa pierwszej klasie gimnazjum, że tu nie było żadnej ciągłości, że w sferze panował hale są zmiana władzy, która zostałaby dokonana w 2000 ósmym roku ona właśnie była zmianą porządkującą znaczy w klasach 146 uczniowie uczyli się np. przyrody to był przedmiot jest zintegrowany my łączący w sobie biologię chemię fizykę geografię uczeń poznawał świat całościowo przez świat jest w całej gminie i 1 całością, a potem żyje, kiedy wszedł do gimnazjum rozpoczynał naukę przedmiotową, czyli odrębnie, jakby tych świętych tych wszystkich przedmiotów się uczył i porządkował tą wiedzę, którą uzyskał w klasie czwartej Ian od czwartej do szóstej idąc do liceum kończył w pierwszej klasie innym edukację taką podstawową edukację ogólną, a w klasach drugiej trzeciej miału jak byk jego głównym zadaniem było przygotowanie się do matury, czyli poznanie przedmiotów tych, którego interesują i który chciałby studiować w sposób dogłębny na poziomie rozszerzonym nieznany nie budując, czyli tym samym innych i edukacji innych przedmiotów nauczania historii było w jaki sposób używane jest, że zgodnie z legendarnym baśnie właśnie ta zmiana w 2008 roku spowodowała, że nie było woja operowane Otóż przy w gimnazjum uczeń uczył się do pierwszej wojny światowej potem poznawał w szkole ponadgimnazjalnej historię nowo nowożytny myli dwudziestego to przecież rola w Stalowej do dwudziestego, jednakże bardziej niż taki podział to 6 z podstawówki do gimnazjum, że tutaj Bory, że to pytanie za żaliła, że jeżeli chodzi o nauczanie historii w klasach 46 to tam my uczniowie uczyli się z my między i to był taki taki przegląd tych wydarzeń mniej tego co się zdarzyło w historii, a potem miał pogłębiali w szkole gimnazjalnej mają rozumuje widzimy jak pani ocenia rolę mundur podstawy programowe powiem tak to jest powrót do przeszłości powrót do przeszłości takim najgorszym znaczeniu czy znaczy to podstawa programowa jest żywcem wzięta z dwudziestego wieku, kiedy ja uczyłam w szkole podstawowej i to jest podstawa programowa, która jest nastawiona na wychowanie takiego biernego ucznia powtarzającego reguł i recytując czego to co nauczyciel co nauczyciel na lekcji dyktuje od takiej szkoły chcieliśmy chcieliśmy uciec mniej zmęczony i kolejny podstawy, które były oczy o 391001 . roku przygotowywany przez kolejne zespoły zawsze szły w stronę mnie jej takiego wychowania człowieka myślącego podejmującego decyzje potrafiącego analizować mającego własne zdanie to co jest złego w tej podstawie to torze przez całą podstawę przewijają się, by 2 słowa uczeń opisuje i uczeń wymienia uczeń opisuje ich wymieniać, czyli bierna postawa ucznia chyba rada języka LHS Gibała komisja nauki o języku Polskiej Akademii Nauk zwróciła uwagę na to, że w podstawie programowej mamy w nim 51 × wymieniony szacunek natomiast gdy podejmowanie decyzji jest czy 4 × nie ma tutaj ani razu takiego słowa sprzeciwia się, a opór to tylko w przypadku oporu wody i prądu to pokazuje mi takie podejście bardzo innym już taki dziewiętnastowieczny podejście do oddziału do edukacji uczeń ma być grzeczny spolegliwy uczeń ma słuchać nauczyciela wymieniać wymienia się reguł i chemii i ja mam mniej tak jest takie wrażenie, że ta podstawa programowa została tak zmieniona, ponieważ trzeba wychować się wyborcy prawa i sprawiedliwości, czyli człowieka który, który będzie podejmował decyzje na podstawie zewnętrznych wskazówek dziękuję bardzo za rozmowę gościem Radia TOK FM była Krystyna Szumilas była minister edukacji narodowej posłanka po za chwilę informacja po informacjach Aleksandra Pawlicka Grzegorz Sroczyński Jarosław Gugała poranek Radia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - DOMINIKA WIELOWIEYSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA