REKLAMA

Architektura sięgająca bruku

Zrozumieć Świat - najciekawsze rozmowy
Data emisji:
2017-02-20 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu Wiktor Osiatyński witam kolejne audycje zrozumieć świat naszym gościem dzisiaj jest pan Arkadiusz Pacholski dobry wiesz pan temu przejmie pan Pacholski równa się odbyć dwukrotnie rozmawialiśmy o dziedzictwie sarmatyzmu jej historię zaszłości historycznych w Polsce rozmawialiśmy też w Polsce dla rowerów dzisiaj powodem naszej rozmowy czy pretekstem przed początkiem naszej rozmowy jest to, że tak dowiedziałem się od pana prezydenta miasta Kalisza Kalisza Rozwiń » wprowadził pro opracowane przez pana standard dla projektantów wykonawców i zarządców infrastruktury dla pieszych jest taka obowiązująca instrukcja, która zmusza drogowców to budowania chodników tak, aby piesi czuli się na nich bezpieczniej komfortowo co to oznacza w praktyce przede wszystkim jeszcze wyjaśnić, że Kalisz jest pierwszym miastem, który wprowadził takie standardy, ale są od kilku lat wprowadzane najpierw wprowadzono rowerowy rowerzyści się tego dopominali, ponieważ inne istniejące rozporządzenia ustawy pozwalały na świat na budowanie dróg rowerowych z kostki brukowej, która się do tego nie nadaje i pod otworzono w miastach standardy na życzenie rowerzystów, żeby doprecyzować są one mogą być wydawane tylko z asfaltu czy też szerokich płyt chodnikowych, a potem zaczęto też takie standardy robić myślał o pieszych, bo też szybko udało się zauważyć, że to też jest dość mocno upośledzona w Polsce grupa uczestników ruchu drogowego takie standardy w małych Warszawa przyjęła je w październiku mnie czy listopadzie bodaj ze swego przyszłego roku nasze tym się wyróżniają się, że są pierwszymi w Polsce, które bardzo konsekwentnie każą robić całą nawierzchnię chodnika wyłącznie z płyt chodnikowych jak najszerszych tzw. płyt CD nie pasowali ich to jest to jest nowość, bo te standardy do klinik kostka inie co już się nie bruk unijnych kostka ani bruk kamienny w żadnej postaci to mogą być tylko tylko płyty chodnikowe i frezowane słyszę, żeby bez tak między nimi nie było takich dramatycznych tam czuli się jak wiemy jak wiadomo łagodne jednostajne jak wiemy po osiemdziesiątym dziewiątym roku w Polsce zapanowała moda taka noc dosyć sił bezrefleksyjna nie na budowanie chodników z kostki Bauma, wyjąwszy rybę amura czy to był liderem 3 dniach listy płac zbadał pan albo karze ponadto były one rozwijać, aby zbadać, skąd się była moda mody są pożyteczne, jeżeli w Montreux i są też mody takie właśnie, które niestety nie służą dobrze społeczeństwu i była i o nasze przyjęła bardzo łatwo, ponieważ ona wyszła na fali takiej dekomunizacji architektury, a mieliśmy w Polsce w osiemdziesiątym dziewiątym roku także dekomunizacja architektury, ponieważ nie jest to w ostatniej fazie PRL od niedzieli organy spółek były strasznym były strasznym stanie, dlatego że te płyty po prostu były często jeszcze sprzed drugiej nawet pierwszej wojny ewentualnie jak były z PRL-u to były robione już marnej jakości betonu lewa ręka zawsze po bankach i ten chodnik ten chodnik po Rosji lat osiemdziesiątych tak nam się nie podobał, że na bazie właśnie po osiemdziesiątym dziewiątym roku na bazie budowy Demokraci dekomunizacja nie wszystkiego co może każdy komu zabrać czy to ma sens nie ma sensu zamiast po prostu zacząć budować położyć nowe płyty chodnikowe to zaczęto te płyty zdejmować i robić tych z innych chodniki z kostki Bauma i to taką zaraza się przewożą opanował całą Polskę i do dzisiaj to jest tych podstawowych z chodnika mieliśmy surowiec 3 to tańszy jest po prostu graczom nie da to nie jest stanie się ani wyprodukowanie tego nie stanie się ani łosie w natomiast ma olbrzymią wpły w na jakość jakość korzystających z pieszych z takiego chodnik włodarz kilka pni pszczelich jako dar to się wiedzą to wszystkie kobiety wychodzą Szpilka także nad takim chodniku sfrezowany kostki Bauma można tylko nogę wykręci można obraz można złamać obcas, a jeszcze łatwiej złapać go złamać go na chodniku z kostki surowej Kamiennej surowo upalnej, czyli takiej takiej krzywej porowatej każdy kto, chociaż raz w życiu, a wszyscy robiliśmy to wiele raz ciągnął walizkę na kółkach po takim chodniku z kostki Bauma to wie po pierwsze, jaki to jest rumor strasznie się mszy miechowianie jakieś straszne drgania tak straszne drgania strasznie jest humor i na koniec coś się kończy tym, że już, że w kółko się na tych drogach komu kółko nie odpadła właśnie na takie legenda kina pierwsza narzekają na nią osoby starsze pamiętajmy, że mamy teraz więcej osób starszych chodzących kolaż o kulach chodzących z pomocą balkonika narodzić jakiś mały wózek dziecko w łóżku i tak teraz teraz już na szczęście te kółka są znacznie większe takie gumowe napompowane i to nawet na tej kostce jakoś ten wózek jedzie, choć rzeczywiście czuć jak wiadomo podskakuje nie, ale jeszcze kilka lat temu to właśnie były w wózkach takie małe plastikowe kółeczka, więc to też była Marka pojawiła się pewna nowa kategoria pieszych, zwłaszcza młodych, czyli ludzie, którzy jeżdżą na rolkach był dla nich też wszystkie telewizje z kostki są po prostu pata w 5 dni jak cytowałem latem 2015 roku wyścig rozmawiałem z kilkudziesięcioma pieszymi na ulicach Kalisza znalazłem takie fantastyczne miejsce, gdzie były, gdzie były chodniki, gdzie były 4 rodzaje nawierzchni była jezdnia z asfaltu chodnik z pięknych płyt chodnikowych szerokich chodnik z kostki betonowej chodnik z kostki upalnej Kamiennej prosiłem, żeby te osoby chodziły po tych po tych różnych częściach chodnika i o tym, mówił o swoich wrażeń ja się dobrze precyzyjnie zada pytanie to wtedy szybko wychodzi szybko szybko się w lesie w ogóle taki zwykły czy Kowalski często nie zwraca na to uwagi, gdyby tak się go tak naprowadzi pytania, by to jak sobie świata marzy nam przed 12 lat po tym, tutaj chodnik ludzie się wspaniale wygodnie tu Podemos mogę iść kilometr i będzie się szło dobrze i stopy nie będą tego uczyć, a po tym, chodzenie jest jest na tak makabrą w knajpie wiaty wnioski płyną wnioski za prawem ośmieliłem się wystąpić z nimi jesienią 2015 roku w Krakowie na Biennale architekt na międzynarodowym Biennale rozczarowany drugą nagrodę w kategorii seminaria wykłady dostałem drugą nagrodę właśnie za zaprezentowanie Tychy Tychy i tych wyników tych nie tych badań w razie chcę panu coś zapytać związanego z tą pracą tutaj pan być może dla mnie najbardziej karku i zaskakującą władczej dotyczącą wzroku to znaczy tego, że artyści czy twórcy czy wszystko jedno projektanci kostki w tej upalnej małej to oni chcieli jakieś wyspy Flores wymalować czy rysunek czy malunek czy jakiś obrazek natomiast ludzie, którzy idą ulicą idą trotuary genetyki powinni patrzeć pod nogi tylko przez siebie nie nie mają prawa tego widzieć w sensie moda czy też spycha tych artystów szczegóły czy głupota nowotomyscy są młodą można wytłumaczyć, że kostka, ale zrobimy z Florencji no na pewno zacznijmy od tego, że pojawiła się jakaś nadzieja na bardzo wyraźnie w Polsce widoczna do dziś, że chodnik jest traktowany przez projektanta jak zupełnie płótno białe przyzwala się, gdy projektant za pomocą właśnie z kostki na części kostki w różnych rozmiarach jest różnego rodzaju materiału o różnej fakturze maluje takie właśnie wzorem pawie pióra z Florencji jak teraz wszedłem zrobiłem duży spacer ulicą Marszałkowską na odcinku od ronda nie od ronda tego dużego do MDM mu tam mamy właśnie też taki chodnik, który na skrzyżowaniach ma bardzo wiele różnego rodzaju tych materiałów kostek przeróżnych są pięknie jakieś figury jakiś obraz, jaki Stanny kule trójkąty wymalowany, które bardzo ładnie wyglądają tak wybił piłkę w sedanie tylko, że chodnik jest od tego, żeby pani malować, żeby na niego patrzy mniej, żeby na niego patrzeć czy ja bym tych wszystkich projektantów odesłał do do badań naukowych, których wyniki zresztą znajdą świetnej książce Jana Gehla duńskiego architekta urbanisty w niej miasto jest miasto od lat się w alei, w których onych w przypomina mu się, że człowiek chodzi w pozycji stojącej i patrzymy przed siebie i taka pozycja jest wygodna, ale i tym co powinno przyciągać naszych miastach wzrok to powinny być fasady budynków, zwłaszcza warte piękne witryny piękne szyldy piękne detale architektoniczne co jest, więc od piwnicy nie ma charakteru tak i partnera pierwsze piętro tak jak pan był pan zapewne wiele razy w Paryżu zauważył pan, że tam często nie w takich dzielnicach modnych odwiedzanych przez turystów jak Neymar czy dzielnica łacińska często budynek jest tak widać już na szarą fasadę nie rzucające się wokół, a parytet na sklepy na parterach są obłożone taką obudową z drewna pomalowanego na świeże jaskrawe kolory i to przepięknie wygląda to powoduje znaleźć budynek tam wyżej jest trochę podniszczony nieświeży tort to w ogóle człowiekowi nie przeszkadza w Nantes takie piękne zdjęcie i Menezes Jenny bez głównej ulicy handlowej, która jest deptakiem, a i właśnie wyłożona jest takim bardzo szerokimi kamiennymi szarymi płytami i na parterze na parterze są one są sklepy właśnie też pięknie pięknie zrobiony pięknie Bardo w świetny design i te sklepy właśnie fantastycznie wyglądają, bo są tak w centrum, jakby na wprost w roku w centrum uwagi ten stary chodnik niepozorną stanowi powinien stanowić tylko tło do tych pięknych właśnie pięknie partnerów nie ewentualnie innych pięknych w pięknych klasy zresztą to jest taka zasada kompozycjach przy ubieraniu się każdy tam dżentelmeni każda dama wierzy jak sukienka wzorzysta apaszka gładka jak marynarka gładka to krawat może być wzorzysty i to nie są jakieś takie ustalenia dnia zupełnie swobodny to się wzięła stąd, że jeśli założymy wzorzysty krawat na gładką koszulę gładko marynarek to po pierwsze, on bardziej przyciąga wzrok ten krawat jednocześnie mamy takie obok ich wzrok odpoczywa, kiedy patrzę na te marynarek, gdybyśmy założyli jak to czasami młodym ludziom się zdarza artystom estradowym przez marynarkę wzorzysta krawat wzorzyste i koźlarzy prezydenta sondaż jest notatka jest kakofonia dostajemy oczopląsu i taka sama zasada powinna dotyczyć komponowania tej przestrzeni, jaką jest i jaką jest ulica, czyli w tym tekście, który pan dostał nagrodę Biennale to m. in. mówi pan o tym, że się o wyborze nawierzchni decydowała specyficzny głos samorządowców drogowców projektantów architektów oraz Mania sztucznego powtarzania miast, która zawładnęła konserwatorami zabytków, czyli Kostro miała być powtarzanie miasta tylko ostro w dziewiętnastym wieku to my teraz też taką zróbmy tak, gdyby się nie przewidział pan profesor rozwojowi tych polskich chodników po osiemdziesiątym dziewiątym roku historii to gdzieś tak już kilkanaście lat temu, zwłaszcza w centrach miast kostkę betonową zaczyna wywierać kostka Kamienna w prezydium niewątpliwie materiałem szlachetniejszy, a skąd się bierz, bo jest takie nurty w architekturze, który nazywa się grecką wersję pojawiło się właśnie z postmodernizmu polega na tym, że tworzy się imitacje wiśnie całych budynków to facet przynajmniej imitacje nawiązujące do stylu dawnych np. jakiś, jeżeli została dziura o wojnie wybudowano w latach dziewięćdziesiątych zbudowano dom domy w tej w tej chwili w tej bił się taką grą i fasady ukształtowano Ścinawka wokół były kamienice dziewiętnastowieczny to tak limitowaną nataką coś takiego rodzaju właśnie w architektury dziewiętnastowieczny i to przeszło też opóźnienia na chodniki to znaczy w tym konserwatorzy w bardzo często są wręcz inicjatorami inspirują drogowców, którzy formalnie wybudują chodniki są odpowiedzialni za to w każdym mieście do tego, żeby tworzyć takie imitacje w roku dawnych znienacka zachował się gdzieś na ulicy autentyczne oryginalny bruk i oni sugerują, żeby teraz na ulicy Ganowicza wróci hossa łączy całą właśnie tak urządzić takiego bruk albo z przypominającego co jest udręką dla pierwszych bobrów taki kamienny ten stan surowy naturze jest to jest chodzenie można, by jeszcze wrócić do ścieków do rynsztoku wzdłuż ulicy Bernaś z ogłaszania zaręczyn poza tym w jest w tym jakiś kłamstwo w ogóle w tych imitacja ach, postmodernistycznych starej architektury w tym dróg próbujemy nie wiem jak doszukać się w ówczesnych i potomnych w naszych oczach turystów w murach, wmawiając im, że tutaj kiedyś tam siedemnastym 18 wieku był już 3 piękne kamienne chodniki tak samo jak Paryż czy Londynie kiedyś nie było było klepisko ewentualnie kocie kocie łby tym jest jakieś kłamstwo ja nie rozumiem moim zdaniem nie rozumiem po co po co tak zakłamywać to nie mieliśmy takich chodników zajrzeliśmy na wprost Pałacu magnackiego od bramy do Pałacu no może mylić, ale tak nagrzane obramowaniem rośnie też na obrazach Canaletta przy maszynach pięknie pięknie widać do Warszawy to nam są te ulice Warszawy krakowskie Przedmieście stanąć przed w błocie jak te nie rozumiem po Sopocie to kłamstwo takie mam znalazłem w internecie zdjęcie z Paryża z listy 11 tys, czyli samego centrum średniowiecznego Paryża na tym zdjęciu widać chodniki widać jest kawałek jakiegoś oryginalnego bruku kamiennego, który zostawiono, bo tak nakazuje doktryna konserwatorska stale zachowujemy konserwujemy natomiast sam George ocalał nie zachował się zrobiono chodnik z asfaltu zresztą pół Paryża czy czwarte Paryża także te zabytkowe dzielnice na chodniki asfalt jest w ogóle naj naj wygodniejsza nie jest substancja nadal ma w Tarnowie Auguście modzie była nawet o głupocie, a jakoś w mojej może odejść z filmem o pomyśle zawsze myślę, że za głupotą i pożarną może się kryć jak dziś Inter z 3 w tych wszystkich kosztach jak należy jazu bardzo przecież, gdybym coś znalazł, gdzie nie ma go i miał nie chce stawiać takiej tezy, bo ona byłaby mocno insynuacji na pewno jest wygoda, bo to polegający chociażby na tym, że kiedyś tam 25 lat temu firma x przestawiła się zrobienia płyty na kostkę mają już tylko w formie do kostki i teraz przestawienie się na robienie Pocztowy wymaga tam jakiś obraz niewielkiego działania, ale niewielki, bo to trzeba zmienić formę i szczerze to jest, że opór te, które pewnie producenci wzniecają przeciwko takim mnie takim zmianom z tego z tego wynika natomiast, ale to już zaczęło iść wiele miast jak chociażby Warszawa już teraz te płyty chodnikowe przy braciach, którzy w Warszawie jeszcze by pozwalać w tej waszej sztandarowej warszawskiej na to, żeby na wiele wariantów chodnika, kiedy boki chodnika tak obraźliwe hasła zmiany są mrożone zaś po dawnemu z tej moździerzy pan wyjaśnić coś jest ważnego w popłochu i każe też nowość nie tylko na polską skalę to co to będzie, że wzdłuż krawężnika czy tam, gdzie chodnik się kończy dochodzi do jezdni zaczniemy to my to właśnie my chcemy całą nawierzchnię robić wyłącznie z płyt natomiast w innych miastach nadal często jest tak, że tylko tzw. głównie pas chodnika robi się z płyt chodnikowych, a jej z takim pasie, który jest pod pierzeję linia zabudowy i w tym czasie, który jest stroną jest często pozwala się robić robić go z kostki także tej bramkowej przy tym uzasadnienia tego są czasami jest kuriozalne, bo gdzieś wyczytałem w Łodzi dla przyrody, gdzie też tak się właśnie dzieje, że dzięki temu samochody wjeżdżające na chodnik nie będą nie będą powodowały, że te płyty chodnikowe puszczają czy w pękają, czyli mamy taką oberwać jednak okazuje się, że chodnik zrobiony dla samochodów jest wydany dla samochodów i w dużej części robionych z baterii materiału niewygodnego dla pieszych, bo po to, żeby samochody angażowanie go mniej niż jeszcze zadam panu jedno pytanie co się stało, że w Kaliszu było to przestańmy przy tym przykładzie pan go dobrze zna pan tam działa pracuje jeszcze kilka lat temu w wasze w ZUS to Stowarzyszenie rowerem do nowoczesności słała petycje, na które nikt właściwie nawet nie reagował, a i teraz władze Kalisza przyjęły ten dosyć jednak daleko idący program linia władze się zmieniły mamy mamy nowego prezydenta znacznie młodszego o ten prezydent Grzegorz Sapiński jest taki dosyć ruchliwa dusza pojeździł sobie po Polsce na początku swej prezydentury zobaczył, że pewne pewne rozwiązania, które nie proponujemy, ale to nie są rozwiązania, które można zobaczyć w Kopenhadze Amsterdamie, ale także w Warszawie Poznaniu Wrocławiu na ich świat wbił sobie, że należy należy je wprowadzać natomiast ja chciałbym podkreślić, że to są generalnie problem wszystkie polskie miasto z tym mają już w ogóle mówimy często władzach miejskich pamiętajmy, że one nie są monolitem jest prezydent sam jego zastępcy z innych ugrupowań koalicjanci jest rada miejska, która składa się z różnych radnych nie jest jeszcze urząd miejski, który ma też swoje agent jest wydział dróg jest grą rewitalizacji i t d . i kiedy przychodzi ten moment, że zaczyna się mówienie o tym, że musimy też coś tam zmienić unowocześnić zmodernizować niech to głosy bywają bardzo różne czasami 1 osoba nr 11 agenda miejska jest bardzo za jedno jest Bardo przeciw to wszystkie miasta mają to przykładem może być np. BOŚ, gdzie prezydent jest przecież wywodzi się, że ruchów miejskich jeździ na rowerze do pracy do dzisiaj jeszcze niektóre jego zastępca pan Włodarski także jeździ na rowerze też wywodzi się ruchów miejskich i wcale im tam tak gładko nigdzie nie zmiana zmiana miasta w centrum dokonali już bardzo dużo zmian bardzo dużo jest pasów rowerowych bardzo dużo ulic o ruchu tony tutaj aż chciałoby się zapytać pana o szczegóły, ale może po chwili przerwy zrozumieć świat Wiktor Osiatyński rozmawia w TOK FM dobry wieczór witam ponownie Wiktor Osiatyński rozmawia z panem Arkadiuszem tucholskim w Kaliszu unijnym działaczem stowarzyszeń takich jak rowerem do nowoczesności czy działań na rzecz pieszych w każdym razie część zmierzających do kultury naszego codziennego bytowania, a zwłaszcza przemieszczania się, choć nie tylko przed przerwą powiedział pan, że działaczom ruchów miejskich, którzy wnoszą n p . do Poznania jako prezydent wiceprezydent bardzo dużo pomysłów nie wszystko się udaje co najtrudniej przeprowadzić tak odważnych pomysłów i dlaczego się od jutra najtrudniej i to powie każdy właśnie prezydent modernizacja torów każdej każda aktywista miejski najtrudniej znaleźć pracy jest w głowach przyzwyczajenia w to jest problem problemem nie są w tak do końca samochody parkujące na, a w poprzek chodnika problemem są np. samochody zaparkowane w głowie tam są bariery, które te zmiany utrudniają w głowie tych, którzy decydują na co np. wydać pieniądze samorządowe czy na obwodnicach czy na ulicy jest silna coś dla pieszych na chwilę wrażenie, że nie tylko czy na obwodnicy czy na ulicy, ale także w obrębie tej ulicy, jakie w, jakiej widać ci wydać inny i to jest problemem jak zawsze zawsze tłumaczy przekonuje że te wszystkie żywioły, które zniszczyły nasze miasto też uczciwi jak monokultura samochodowa olbrzymia w Polsce jak jest zaśmiecenie przestrzeni publicznej przez reklamy wielkoformatowe i przez szpetne szyldy naklejek czy na tych szyldach te wszystkie żywioły pomieszał żywioły przyrodnicze, a tak nie zdaje się mniemać wielu decydentów przed to są żywioły, jakby przyrodnicze jak Huragan jak ulewa gradobicie, że z tym silnikiem można zrozumieć, że to jest część wolnego rynku, do którego przestaliśmy tak z tym, że trzeba godzić nic nie można na to poradzić to jest nieprawda ci główną rolę państwa rolę regulacyjną nie ma tam nie ma głównej roli państwa zawsze jest rola regulacji natomiast tak natomiast takie regulacje można wprowadzać przecież jeśli je w Amsterdamie czy Kopenhadze mamy tam około 250 lat dla 1000 mieszkańców Warszawy to jest wg danych GUS za rok 2015 wszyscy 48 w Kaliszu zaś, więc 800 Kalisz jest mniej niż w Warszawie z 500579 w tej chwili na to jeśli tam w tym osadami Kopenhadze jest 250 ton, dlatego że władze tamtych miast władze państwa postanowiły uregulować narzędzia są proste i znane i strefa parkingowa na terenie całego miasta zlikwidowanie miejsc parkingowych to jest ograniczanie szybkości do 30 km / h na jakiś taki 7080 % nie ulicy w mieście i ten rozdział, gdy transport publiczny, by tak grać to są tak to to jest ta regulacja, która jest kijem natomiast w parze z nią musi iść jednocześnie regulacja, która jest tych regulacji, które z marchewką i to musi być drogi rowerowe dla rowerzystów dla tych osób, które wolą transport indywidualny to musi być dobra komunikacja publiczna dobra, czyli wcale nie znaczy bardzo tanio dobre to znaczy przede wszystkim, że autobusy tramwaje muszą często chodzić regularnie część ochronna bardzo ważne jest to tak ważna jest rosół palaczy Tarnów, choć często taki to jest i to wtedy i to wtedy jeszcze większe te 2 grupy narzędzi połączy toto rewelacyjnie działa dlatego właśnie w Amsterdamie Kopenhadze tam się zdarza paręnaście wypadków śmiertelnych śmiertelnych w ciągu roku, czyli tyle co co w Kaliszu narzekaliśmy na 100  000 mieszkańców Amsterdam 800  000 Kopernika chyba nie pamięta pan Emilian natomiast problem polega u nas właśnie decydentami, że oni, a oni mają opór przeciwko właśnie tej grupie narzędzi, którą nazwałem kilka oni już trochę dającej marchewki, ale niewiele, bo te drogi rowerowej jest mało mało cały czas polskich miastach nie są marnej jakości transport publiczny też często prowadzą donikąd tyle co prowadzą donikąd podczas gdy ty też dlatego też już gola kolegom, że są niedokończone tego się nie da zbudować przecież za 1 zamachem transport publiczny jest bardzo mało jest cel jest poprawiany był, ale i coś jest robione w tej materii natomiast jeśli chodzi właśnie prowadzenie tych tych narzędzi, które będą uprzykrzać dosłownie nie bójmy się tego słowa kierowcom jazdę po mieście, bo wtedy oni się przesiadają tego jest niewiele tu jest wielki opór decydentów przed tym, żeby tych narzędzi narzędziem jest rażą głosy wyborcze oni są o tym, przekonani, bo oni są przekonani, że tych osób, które jeżdżą samochodem po pierwsze, a po drugie, uważają właśnie, że w związku z tym należy się jakiś impuls kredytowy traktowanie, jeżeli jest większa jestem przekonany, że tak nie jest wcale byśmy zaakceptowali kiedyś 350 rowerzystów w Kaliszu z różnych klas społecznych w różnym wieku nie, z których to osób 305 posiadało samochód i myśmy wydali 33 oni są za tym, żeby rozszerzać wydawać się drogi rowerowe w całym mieście czy mają świadomość że, żeby to zrobić trzeba będzie też zabrać kierowcom i wszyscy ci kierowcy spośród tych rowerzystów jednoznacznie odpowiedzieli, że mają tego świadomość i oni są zatem, czyli to nie jest tak, że ludzie tego nie rozumieją jest gruba niewątpliwie takich użytkowników aut, które uważa, że kierowcy nie zauważyć, że także, że drzew i całe miasto jest dla nich wszystko powinno być im podporządkuję pan takie i bardzo pięknie połączyć z duchem sarmackim jej z logo takich zachowań za stan jest coś takiego ono dla mnie ten samochód zaparkowany w poprzek chodnika jest właśnie taką oznaką tej całej takiej pośle, Halicki zajęcia miejsca, aby ją namawiała przyjechały miała moim samochodem ja postawiłem liczą w więcej tego się obawiają decydenci obawiają się niesłusznie nie ma w ogóle ja próbuję w tych decydentem zaszczepić wiarę, że ludzie chcą tych zmian czy to nie jest także że, że ich nie chcą, że wszyscy są przeciw przeciw jest pewna grupa jest Bardo w jaskini lwa krzykliwa bardzo to Lotos to z to jest ta grupa, która mnie takie literackie komentarze pisze nam przy każdej okazji przy każdej okazji, kiedy kiedy, kiedy coś dzieje się niezgodnie z jej życzeniem, ale nie ja jestem przekonany, że ten jest większość jest potrzeba zmian w Polakach także tego rodzaju nie tylko decydenci nie potrafią tego dostrzec czas na drugą taką rolę odgrywają drobni producenci samochodów sprzedawcy ropy to jest największy nielegalnie sądzono, że zima jak oczywiście te reklamy telewizyjne kamery będziesz wolny jak tak jak jest zostaniesz niewolnikiem swojego samochodu my i jakość oddziałują, ale ja myślę, że chodzi o coś innego polską polskimi miastami rządzi klasa średnia i to to pierwsze pokolenie klasy średniej, które chciało się przenieść na dole strony pańską na samochód, który tak jak, który dla tego samochodu w ogóle 1 jest dzisiaj to jest oznaka przynależności do klasy średniej to jest tarcza herbowa musisz mieć ten samochodzik już dzisiaj niejeden, bo tam byle jaki samochód są to co to to mają nawet o 2 osoby bardzo zamożne tym musi być 2 samochody dla siebie dla żony musi być samochodzie do tego 1 musi być wielkości ciągu i ci decydenci sami mają te samochody same nie mieszczą zadają się ich kuzyni jej ciocie tobym się spotykają na rodzinnych obiadach koledzy kumple, z którymi się konkluzją spotykają przy piwie wszyscy wszyscy mają taki sam pogląd więcej niż utwierdzają, że wydaje się, że to jest większość tak to nie jest wcale wcale większości te samochody posiadam mniej więcej tak do połowy Polaków mieszkańcy miasta, gdyby to z rodzinami spojrzeć to pewnie będziesz tego jeszcze zmienią się do proporcjonalnego rodzinnymi, które mają po 23 samochody, więc tych poruszających się, dlaczego rząd chciał to sprawdzić, jakie pytania pana postawił na szklanym miejskim referent wie pan nie zastanawiałem się na tym na pewno trzeba by tak pytanie postawić, żeby obecne i tak staramy się jakoś w tej naszej agitacji staram się staram się jest, żeby skupić uwagę tego brutalnego czy awizowanego przekonywano go na tym zyska w Kaliszu właśnie dzięki decyzji stanowczej prezydenta kilka miesięcy kilka tygodni temu twarzą nowość pierwszy pas rowerowy w centrum miasta w szeroko rozumianym centrum miasta i przez to trzeba było zlikwidować tam bodaj 40 miejsce postojowych, które do tej pory były na tej ulicy ja się cieszę Banderze prezydent taką decyzję miał odwagę podjąć, by pokazał się od razu takie komentarze też w prasie dziennikarze i komentarze pod tym mieszkańców nos straciliśmy 40 miejsc, a ja lubię, ale zaspaliśmy zyskaliśmy 2 pasy rowerowe zyskaliśmy bezpieczeństwo dla rowerzystów, którzy jeżdżą tą ulicą zyskaliśmy komfort dla pieszych, bo ci rowerzyści nie będą musieli jeździć chodnikiem ci, którzy do tej pory bali się ziścić jest nie ma takiej fiesty w oparciu o mniej więcej 34 to są tacy, więc społeczeństwo coś tam coś tam zyskało natomiast i trzeba zobaczyć w takich w takich kategoriach ulice do tej pory zupełnie opanowane zdominowana przez kierowców stała się bardziej Demokratycznej najbardziej wygodna w życiu także dla tych pozostałych użytkowników grup użytkowników ulicy nogi to jest to jest ta pozytywna wartość tak jak ja patrzę na pani Joanny Szczepańskiej zainteresowani zaangażowani w krajach UJ sarmatyzmu przeszły one do samochodu z polskiej potem do bardzo wielkich wysiłków też praktycznych na rzecz praw rowerzystów sfery rowerów dla rowerów w tym zarówno w mieście jak i w głowach ludzkich i teraz tymi ostatnimi działaniami dotyczącymi kostki w miastach dołączył Panek w wizualnie tak, że mogłem zobaczyć pieszych i szampana zapytać czy między pieszymi rowerzystami są sfery konfliktu i konfliktu interesów i konfliktu potrzebny i wzajemnych stosunków między tymi 2 grupami teraz pana, o której pan poświęca czas uwagę jest konflikt bierze się stąd, że rowerzyści tam jak bowiem właśnie kreśli 3470 % jeśli jeździ chodnikiem, ponieważ boi się 30 boją się jeździć jezdnią, ponieważ jezdnia jest ulica żytnia jest stosowana i wraz z każdego radnego albo nie ma albo nie ma pasów rowerowych czy drogi rowerowej mnie albo szybkości jest szybkość jest tak wielka że, że niewielu się na to decyduje jestem tym, który jeszcze jestem konsekwentnie należy do tej grupy i wbre w pozorom to nie jest jakieś takie niebezpieczne statystyki policyjne nie potwierdzają, żebyśmy padali, jaką się ofiarami jakichś, chociaż spotykamy się notorycznie za atakami kierowców taki Mielno bezpośrednimi zajeżdżanie drogi wykrzykiwanie przez opuszczoną przedarcie mijają szybciej z dziećmi drogi i t d. więc i niestety mniej spora grupa rowerzystów jeździ po chodnikach w, ponieważ jest teraz więcej i 5 oraz z bardziej irytują pieszych, a także bywa także ci rowerzyści kiedy, którzy jeżdżą już konsekwentnie codziennie na rowerze jeżdżą chodnikiem, jakby za zaczynają zapominać o tym, że chodnik dla pieszych, że tam rowerzysta jest wielkości zaledwie tolerowany i właściwie bezprawnym gościem, bo prawo ruchu drogowym jest drobnymi wyjątkami zabrania jazdy chodnikiem no i wtedy, kiedy zapominają o tym, gdy dochodzi oczywiście do konfliktów ja sam czasami lubię też rowerzystom na chodniku natomiast rozumiem, że jest to jest pewna patologia, która wzięła się z poprzedniej patologicznych tej dominacji samochodów na tym głównych wrogów tej części części ulic dlatego też jak tłumaczy pierwszymi, jakie mam jakieś rozmowy pogadanki Ros prelekcje, że w interesie pieszych jest też walka o drogi rowerowe portalu nakaz taki ulicy, gdzie zostanie wywalczona droga rowerowa pasz dla rowerów czy też zmniejszenie szybkości do 30 km, żeby rowerzysta mógł jechać bezpiecznie bezpiecznie jest nią to tam chodnik zostaje uwolniony od od rowerów i toteż bardzo ważnymi winny tego teraz proszą o praktyczne wskazówki używa słowa, gdzie zostanie wywalczona droga rowerowa w naszym muzeum mam nadzieję, że zainteresuje to też słuchaczy, a może niektórzy nawet praktycznie z tego skorzysta 6 proc przedstawić drogę od momentu, kiedy sobie uświadamiać cieszy powinna być droga rowerowa do wywalczenia tej drogi rower przez jakie konceptualne zmiany przez jakie organizacyjne w ramach społeczności Obywatelskiej zmiany i przez jakiś administracyjne przeszkody trzeba po tej całej drodze przejść i 3 × zaliczyli, zanim się jesienią pojedzie zdarzały się tak z sędziami z pierwszej to tak nie wolno tego robić tak Ant ad-hoc na zasadzie, a tu jest wolne miejsce to zrobimy drogę rowerową nie ma sensu nie mamy też w Kaliszu takie drogi rowerowe zrobionej gdzieś tam kiedyś to było miejsce to zrobili, ale po nich jeździć, bo tam są niepotrzebne napięcia określić jak Jowisza po 3 jak tu odsyłam wszystkich wszystkich tych, których to interesuje aktywistów miejskich do nowej organizacji miasto dla rowerów sieć organizacji kre w w opracowała Ewa procedur po pierwsze w mieście trzeba zrobić tzw. koncepcję przebiegu tras rowerowych to dobry fachowiec na zlecenie zarządu dróg miejskich on przyjeżdża do miasta zapoznaj się sytuacją w 2 i robi taki plan, gdzie powinny być główne drogi rowerowe, gdzie drogi rowerowe boczne i takie dane, kiedy zostanie przyjęty przez władze miasta prezydenta miasta zarządzeniem najlepiej staje się takim obowiązującym lokalnym prawem i wtedy drogowcy wiedzą, że jak remontujemy ulice nie wiem Janka Świtalskiego i w koncepcji dróg rowerowych jest, że tam ma być droga rowerowa główna NATO NATO budujemy taką drogę nam się jeszcze oczywiście od warunków lokalnych zależeć to będzie tzw. wydzielona droga rowerowa czy to będzie pasy rowerowe namalowane na jezdni, ale jest pewien dokument, który wytycza studentów trasa główna trasa boczna, ale jeszcze przy opracowaniu tego dokumentu ja wiem, że jak w Warszawie mieli budować obwodnicę albo nie wolno budować to było głównie protestów przeciwko każdej propozycji strasznie dużo oprotestować martwi natomiast szczytu wytyczenie tej trasy nie jest to gdzie mają być tak drogich badań jest procesem z natury trochę konfliktogenne czy trzeba szukać kompromisów rozwiązań czy nawet gdy w związku z tą sytuacją to zoptymalizować znaczy w związku z tym kiedyś podejmowane decyzje czy budujemy właśnie droga rowerowa odseparowana, która wymaga więcej miejsca tylko pasy rowerowe jeszcze to jest droga główna mnie, bo tego wymaga właśnie albo drogi rowerowej albo albo pasa rowerowego no to wtedy wtedy trzeba obejrzeć sytuację na ogół to jest ta w centrum polskiego miasta jeśli to jest to prawie na pewno mamy same miejsce do tej pory użytkowany przez kierowcę do FIBA pas jezdni miejsca postojowe i coś trzeba im zabrać rzadko się zdarza, żeby chodnik był na tyle szeroki, żeby udało się to zrobić bez bessy właśnie uszczuplenia stanu posiadania użytkowników aut, więc oni na tej trasie buntują oni chcą zachować wszystko, żeby wszystko pozostało tak jakby nalega mogliśmy co nie może być tak, że wszystko pozostanie tak jak tylko my tu wrócę inny chociażby te pierwsze pasy rowerowe w Kaliszu, który się pojawiły teraz kilka tygodni temu to one też zostały tak metodę tą metodą kompromisu nie jest budowany myśmy tam się nie dopominali o likwidacji wszystkich tych miejsc postojowych, jakie były natomiast nie opieraliśmy się ciężko nie było tam takiej potrzeby, żeby to była droga rowerowa odseparowana, że pasy nam wystarczą i tak takim Targiem udało się udało się mu między nami, a drogowcami przyjąć rozwiązanie kompromisowe ofiarą padło trochę drze w niestety, bo to tak niestety zdobywa tutaj i to jeszcze będzie w Polsce obawia się długo odbywać się ofiarą targów między między rowerzystami, a kierowcami będą padać będzie padać trochę trzeba trochę trawników, chociaż to jest akurat taka okolica takie osiedle bardzo obficie zadrzewiony zazieleni żony jest to nie jest jakaś awantura o nią dojechać nie była to jakaś i jak się w Waszyngtonie czy drogowcy w skali Polski w skali miast polskich miasteczek na tyle na paliwie szybko przekonali się do tego, że te drogi rowerowe mają sens są dobre, że mnie sztuka dla drogowców równowartości tych co buduje on NATO w kanistrach, by zawsze trochę kłopotu więcej jak mi szczerze to nie jest kwestia, że dla nich jest kłopot ma, że muszą tam więcej posiedzieć nad projektami więcej się mogło się myślę, że oni oni oni są właśnie tą kasą zawodową, która się jeszcze nie przedstawiła jeszcze nie uległa odświeżeniu oni jeszcze są zachłyśnięci tym samochodem dlatego tak ciężko się z nimi rozmawiać dlatego tak wspaniale jest jak to mieć takiego prezydenta jak i Poznaniu czy u nas jak pan Sapiński, którzy jak są tymi, którzy się za tą datą poszkodowaną do tej pory częścią użytkowników dróg ujmę jeszcze takie drogowcy przeskoczenie przeskoczenie z tej cywilizacji samochodowej z tego myślenia zbudowania monokultury samochodowej właśnie na transport publiczny na miasto dla ludzi na ulicy dla ludzi to jeszcze w Polsce w całej Polsce mają mają przed sobą, ale w mentalności sporo się zmieniło od naszych pierwszych rozmów od pana pierwszych artykułów to już sporo zmieniło mentalności nie tylko rowerzystów, ale takich zwykłych użytkowników dróg i syn pana zapytać też dla mnie bardzo ważne pytanie o nie dotyczy teraz ściga znów technicznych budowy czy dróg czy chodników dla pieszych co pana zdaniem do tej pory ich przyszłości najskuteczniej leczyć w Polsce ludzi samochodu osy, jeżeli cokolwiek myślę, że jakieś zmiany następują może one są pokoleniem w morzu Nexus klasową czy społecznie szczyt miała 28  000 w ogóle po pierwsze, co zmienia, a po drugie, jakie dla pana pan być wyznaczył edukacyjne społeczne marketingowe w znaczeniu np. takich ogłoszeń na rzecz interesu publicznego działania, żeby z tych samochodów zlecić to jest w ogóle bardzo ciężkie wiście, że łatwiej jest dla tego portalu z taką prostą drogę drogę przyjęła organizacja miasto dla rowerów raczej zachęcamy do jazdy na rowerze i po prostu liczymy na to, że jak i zachęcimy ludzi dojazd na rowerze oni sami się samym otwierają oczy linię wasal życie nie tylko czują się tak czy tak zupełnie nie da się niepubliczne jest temat pracy w tym 1 w tym środowisku tym, który właśnie o tym, monokultury samochodowej mówi, bo ktoś musi natomiast gdy natomiast praca taka naj naj lepsza jest właśnie przez przez Sejm co zachęcanie do roweru lub do transportu publicznego trudno lubić zachęca do tego, że w Polsce wciąż jest bardzo marnej znaleźli się Marysia film o tym, którzy z zagranicy bywają, zwłaszcza w wielkiej Brytanii w Warszawie są pełni zachwytu dla komunikacji miejskiej, zwłaszcza autobusowej, a także tego, że w Warszawie większość autobusów, które łączą peryferyjne osiedla nie przejeżdża przez centrum chorób grzmiał pod zdjęciami po boku i t d . tego centrum nie korkuje jest też zdania ludzi, zwłaszcza zamianie nie tylko z Zachodu wśród komunikacją publiczną tym biletem wspólnym teraz coraz częściej zachęcać tak, bo to jest ten bilet wspólny to jest bardzo dobry pomysł to Bardo różny w różnych miastach wygląda Warszawa jest jedynym miastem w Polsce, który posiada wszystkie 3 rodzaje transportu publicznego, czyli autobusy tramwaje metro metro nie jest tak oczywiście w Londynie czy Paryżu, ale mimo wszystko jest inaczej jednak rusztu 2 odcinkach na tym odcinku południe północy przewozić masę ludzi, a jest teraz jeszcze jest bez w całości zbudowany ten nie jest zatruty wskutek, ale też będzie będzie bardzo dobrze służyły też to jest fantastyczny środek komunikacji Ursynów przecież zaczął wyrastać po raz drugi się mnożyć po tym, jak doprowadzono tam metr natomiast w różnych miastach to różnie wygląda, ale wracając do tego organy pozytywna do tego pozytywnego i negatywnego tu zniechęci do samochodu to się to się Kowalskiego nie da jak bowiem Kowalski ma ten samochód w głowie i Kowalskiego siądzie z tego samochodu dopiero kiedy się go wypędzić albo kiedy będzie miał ograniczenia w tej chwili jest także w Kowalski z faworyzowanym sama, choć to znaczy zwierzak przejdzie do centrum miasta znajdzie się na moje pierwsze po pierwsze bardzo tanie miejsce parkingowe pod ceny są w Polsce są w większości są śmiesznie niskie w, więc dostać się go stać na furę to stać go na benzynę dostali na to miejsce parkingowe pytanie w obecnym w obecnej cenie więc, że jak na 1 miejsca parkingowego to postawi sobie na chodniku czy w poprzek chodnika i straż miejska uderzenie widzi, bo straż miejska też podobnie hołduje panowie ze straży miejskiej czy policji hodują niezasadnym zasadność tak w wierze na ulicy, gdzie jest pięćdziesiątka pojedzie z 80 z polityką nie będzie dawać jak setkom pojedzie jeszcze nie do niedzieli może pierwszy żłobek z zachowaniem prawa tak jeśli tu nie ma nie ma w ogóle egzekwowanie tych przepisów istniejących tutaj w przyglądają się dzisiaj centrum Warszawy i w dół wart jest postem od kilku lat np. z Rawicza wygrodzenia ze słów witał ich wynagrodzenia tak hucznie bawić genialna w wannie w ten na chodnik jest spokój czy też nie ma wjeżdżania poza miejsce parkingowe tam, gdzie ty wygrodzenie ma nabyłem dziś np. widziałem takie sceny byłem obejrzeć halę na Koszykowej nową, gdzie jest dziecko linia Biała namalowana wyznacza miejsce postojowe równoległe tam natychmiast trzeci samochód stoi za, ale w poprzek w poprzek chodnika, więc pierwsze egzekwowanie pra w jak tego nie ma to jest najprostsze, ale wiemy w Polsce zaraz jest tak, że zaraz kierowca podnosi lament nie przyjmuje mandatów bywa często nie mamy takich poparł straż miejska w Kaliszu nam się nam się skarżyła, kiedy myśmy się pytali, dlaczego im nie wlepiać mandatów to w ogóle miasto straty podnosić stóp pieniądze leżą na ulicy nie oni mówią tak dobrze, ale co tam któryś idzie do sądu się odwołuje się ten mandat ta wynosiła 100 zł 320, ale i bardzo często musimy o tym, iż daty rozprawy tracimy czas mało tego często okazuje się, że sędzia ten mandat zmniejsza jest albo zupełnie go lubię gaśnie, bo uważa, że była to mała szkodliwa niska szkodliwość społeczność Kętrzyna a dlaczego sędzia terminy, bo sędzia też dla samochodu łapie za sam prawdopodobnie tak robi mniej, a może sam nie robi swoje sędziom zwolnienie chciałby, żeby w prasie napisano rząd parkuje niezgodnie z przepisami ale, ale ma zrozumienie, ale chciałby, gdyby nie był sędzią toby tak parkował i ma zrozumienie dla tych, których użyto radiowiec egzekucja przepisów to jest to jest to jest jej pierś deregulacji rola wprowadzenie przepisów n p . tego, że centrum miasta jest niedostępny albo bardzo drogą dostęp do prywatnej komunikacji, że ograniczenia szybkości i torach w różnych państwach też, że będzie różne są regulacje nie wszystko można w Polsce każdą regulację przeprowadzić mniej, ale nic to są właśnie proste prosty taki jest taki zabieg jak właśnie wygrodzenie ze słupków, które powoduje, że nie można likwidowanie miejsc parkingowych w Kopenhadze od lat sześćdziesiątych likwidowano co roku 23 % miejsc parkingowych likwidowano nie przenoszono z 1 miejsce likwidowanych tam zdradzono ogromny podatek od samochodu tam posiadanie samochodu to jest taki koszt tak właściwie co drugi dzień jeżdżenia taksówką, która też jest droga właśnie chciał wrócić, bo zgubiłem wątek polskie miasta właściwie subsydium kierowców Sybir subsydium użytkownika prywatnego auta tymi darmowymi czy prawie darmowymi miejscami postojowymi czy darmowymi wypadałoby gdzieś tam w centrum jest trochę trochę z płatnych, a potem są wszędzie dalej są bezpłatne jak się da lamy docentem susem subsydiom go w, więc ja muszę to po prostu dopłacają opłaca musi, gdyby do kosztów użytkowania samochodu oprócz benzyny napraw zakupu oczywiście pojazd doszło jeszcze rząd musiałby sobie naprawdę liczyć porządną usługę za parkowanie przestałoby się opłacać takie zdanie się pomieszały mieści i liczba tych przejazdów, by spotkać dopłacają pieszym ci, którzy sami nie streszczenie zresztą o gwiazdach w miastach z wielu miast jak to policzono się okaże, że do każdego przejazdu na indywidualnym własnym prywatnym samochodem osobowym miasto dopłaca jakoś tam w sumie podnosi koszt ponosi straty natomiast każdy rowerzysta czy pasażer transportu publicznego przynosi, jakby zysk nazywa jak się uwzględni koszty budowy infrastruktury dla kierowców tych wszystkich jest potem to szybko zniszczony jak jeszcze taka szansa, że ludowcy rowerzysta, który jedzie inny niszczy tej jezdni rowerzystom, że w naszym mieście Krakowie potrzebuje pasa szerokości 1,5 m, a samochód to musi być 2 pół do 3 ,5 m niszczony jest przez rowerzystę znacznie znacznie znacznie znacznie znacznie wolniej koszt budowy, bo to darów dla rowerzysty to jestem jakaś tam warstwa asfaltu jakiś podbudowy, jakiej grubości nogi w przypadku jest mi to istnieje gruba warstwa asfaltu i tam wiele wiele widziałem te koszty korzyści niestety czasu biega biegnie nieubłaganie będziemy chcieli kończyć, a nie poruszyliśmy jeszcze takich spra w jak np. zdrowie i zdrowotne element samochodu do poruszania się pieszo czy poruszania się na rowerze społecznej komunikacyjnej zamknięcie tej kostce samochodowej wygwizdali, gdy jakiś relacji pieszego z pierwszym na ulicy są też ważne aspekty, ale mam nadzieję jeszcze w przyszłości będziemy słuchać o tym, porozmawiać mam nadzieję, a wszystkim pieszym życie równych wygodnych chodników, o których się wygodnie chodzić wygodnie ciągnie walizkę niewygodnie pcha wózek z dzieckiem mam nadzieję, że za kilka lat takich chodników będzie już bardzo dużo w Kaliszu zapraszam na inspekcję przyjadę dziękuję bardzo miłym rozmówcą państwa gościem był pan Arkadiusz Pacholski wyjaśnia z państwem żegnam do usłyszenia za tydzień kolejna odleci zrozumieć świat dobranoc Wiktor Osiatyński Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZROZUMIEĆ ŚWIAT

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA